P r o t o k ó ł Nr VI/2003

obrad szóstej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu
- odbytych w dniu 27 lutego 2003 r.
w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

 

Obecni: Radni Rady Miejskiej, Sołtysi i Przewodniczący Rady Mieszkańców Miasta Strumienia oraz Dyrektorzy i Kierownicy podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności, przedstawiciele lokalnej prasy i mieszkańcy Gminy.

 

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.      Burmistrz Miasta – mgr inż. Adam Zaręba

2.      Z-ca Burmistrza Miasta – mgr inż. Tadeusz Rychły

3.      Skarbnik Miasta – mgr Danuta Mitko

4.      Sekretarz Miasta – Daniela Kula

 

Porządek obrad:

    1.            Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.            Przedstawienie porządku obrad.

    3.            Informacja o działalności Burmistrza od dnia 31.12.2002 r. do dnia 17.02.2003 r.

    4.            Informacja Biura ds. samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    5.            Interpelacje i zapytania radnych.

    6.            Ocena projektu i informacja o zaawansowaniu budowy sali (hali) przy Szkole Podstawowej w Strumieniu.

    7.            Ocena działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu ze szczególnym uwzględnieniem stanu bezrobocia na terenie Gminy.

    8.            Podjęcie uchwały w sprawie: zwrotu wydatków przeznaczonych na dożywianie dzieci w szkołach podstawowych i gimnazjach w 2003 r.

    9.            Podjęcie uchwały w sprawie: rozszerzenia zakresu prac doraźnej Komisji Rady ds. przygotowania Statutu Gminy Strumień, określonego uchwałą Nr II/7/2002 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29.11.2002 r.

10.            Podjęcie uchwały w sprawie: zatwierdzenia Planów Pracy Komisji stałych i Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu.

11.            Podjęcie uchwały w sprawie: wydelegowania radnych do Zespołu ds. Lokalowych.

12.            Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania.

13.            Zatwierdzenie protokołu z poprzedniej sesji.

14.            Wolne głosy i wnioski.

15.            Zakończenie.

.     /     .

Przebieg obrad:

 

ad.1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Miejskiej mgr inż. Henryk M. Sosna.

Przewodniczący H. M. Sosna przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Miasta, pracowników Urzędu Miejskiego, Dyrektorów i Kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, Sołtysów, Przewodniczącego Rady Mieszkańców.

Na podstawie listy obecności – Przewodniczący obrad H.M. Sosna stwierdził, że w obradach uczestniczy pełny skład Rady (15 radnych), obrady zatem są prawomocne.

Następnie Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił nowo wybranego Sołtysa wsi Bąków Pana Dariusza Wachę oraz poinformował o wynikach wyborów w pozostałych Sołectwach:

-         w Sołectwie Pruchna na Sołtysa wybrano ponownie Panią Janinę Rzepka

-         w Sołectwie Zbytków na Sołtysa wybrano ponownie Panią Cecylię Skowron

-         w Sołectwie Drogomyśl na Sołtysa wybrano ponownie Pana Karola Saltariusa

-         w Sołectwie Zabłocie na Sołtysa wybrano ponownie Pana Mariana Janika.

W dalszym ciągu Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że w związku ze śmiercią Pana mgr Mariana Wójtowicza – zmuszony był odwołać uroczystą sesję rady, zwołaną na dzień 22.02.br. Na prośbę Przewodniczącego – Rada Miejska uczciła minutą ciszy pamięć zmarłego Pana mgr Mariana Wójtowicza.

Radny K. Wójtowicz – w imieniu własnym oraz w imieniu Matki i Brata – podziękował za liczny udział w uroczystościach pogrzebowych Ojca oraz za wszelkie przekazane wyrazy współczucia i kondolencje. Poprosił też o pamięć o Ojcu z jego najlepszej strony.

 

ad.2.

 

Przewodniczący mgr inż. H. M. Sosna przedstawił porządek obrad sesji.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja wysunęła wniosek o zdjęcie z porządku obrad sesji punktu 9: „Zatwierdzenie wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych na terenie Gminy”. Komisja nie dopatrzyła się w materiałach wskaźników, które by wyjaśniały całość planu.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że Komisja wysunęła wniosek o przesunięcie tematu punktu 9 na czerwiec br., kiedy to Komisja ma zaplanowaną analizę kosztów WZC.

Powyższe wnioski (zbieżne) Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie.

„Za” zdjęciem z porządku obrad punktu 9 głosowało - 14 radnych, „wstrzymał się od głosu” – 1 radny.

Następnie Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie porządek obrad (bez punktu 9).

Porządek obrad (bez punktu 9) – został przyjęty jednogłośnie.

 

ad.3.

 

Burmistrz A. Zaręba złożył informację o działalności Burmistrza w okresie od 31.12.2002 r. do 17.02.2003 r, wyjaśniając wydane w tym czasie niektóre zarządzenia.

Radny Cz. Greń zapytał, czy w układzie wykonawczym budżetu na rok 2003 (zarządzenie Nr 57/2003) został już dokonany podział środków na Sołectwa (na remonty dróg)?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że jest to układ wykonawczy wymagany przez Regionalną Izbę Obrachunkową, nie ma jeszcze podziału wnioskowanego przez Rady Sołeckie.

Więcej uwag nie zgłoszono.

 

ad.4.

 

Do „Informacji Biura ds. samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym” nie zgłoszono uwag.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że skoro nie ma uwag - informacja została przyjęta.

 

ad.5.

 

Nie zgłoszono żądnych interpelacji.

 

ad.6.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba przedstawił sprawę budowy sali (hali) gimnastycznej przy Szkole Podstawowej w Strumieniu.

Temat budowy sali pojawił się po oddaniu do użytku obiektu Szkoły Podstawowej. Budynek Szkoły został zaadaptowany z obiektu budowanego dla potrzeb Ośrodka Zdrowia (przejętego przez Gminę nieodpłatnie), dlatego nie posiadał sali gimnastycznej – i stąd konieczność zaprojektowania i budowy sali. Wystąpiono już z wnioskami o przyznanie środków pomocowych (zgodnie z rozporządzeniem z dnia 15.01.2003 r.). Jeżeli sprawy proceduralne zostaną załatwione zgodnie z zamierzeniami - w okresie letnim można by przystąpić do robót budowlanych. Przyjęto wymiary sali – są optymalne i pozwalają na organizowanie wszystkich rozgrywek na poziomie gminy. Natomiast ostateczny koszt inwestycji - określi przetarg.

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił o zgłaszanie uwag, spostrzeżeń do złożonej informacji.

Radny K. Wójtowicz poinformował, że na posiedzeniu Komisji Oświaty proponowano, aby na sesję zaprosić nauczycieli WF, aby czyniono starania o pozyskanie środków pomocowych (PFRON, dla osób niepełnosprawnych oraz – aby przy rozstrzyganiu przetargu na budowę sali – wykonawcom sugerowano zatrudnianie osób z naszego terenu).

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że w sprawie zatrudniania osób z naszego terenu mogą być wysunięte tylko sugestie. Warunku takiego nie możemy postawić.

Radny St. Świtała zapytał, czy Burmistrz posiada rozeznanie o orientacyjny roczny koszt utrzymania sali gimnastycznej?

Przewodniczący H. M. Sosna dodał, że w sprawie tej była już interpelacja radnego M. Janika.

Burmistrz A. Zaręba stwierdził, że takiego rozeznania nie posiada.

Radny J. Brachaczek zapytał, kto będzie zarządzał salą po jej wybudowaniu – czy Szkoła?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że jeszcze nie ustalono – kto będzie zarządzał salą.

Radny M. Janik poprosił o wyjaśnienie:

   1)            czy wprowadzenie zmian w dokumentacji sali („majstrowanie” w dokumentacji) – zakłóciłoby cykl zamówień publicznych?

   2)            czy we wniosku o przyznanie środków „z zewnątrz” – podano wymiary sali gimnastycznej?

   3)            czy w ogólnym koszcie sali uwzględnione jest wyposażenie sali?

Radny Cz. Greń zapytał, czy obiekty towarzyszące (np. bieżnie) – są ujęte w całości dokumentacji?

Na powyższe odpowiedzi udzielił Burmistrz A. Zaręba:

   1)            Przy wprowadzaniu zmian konieczne byłoby projektowanie „od nowa”, łącznie z nowymi zezwoleniami itp.

   2)            Do wniosku o przyznanie środków podane wszystkie dane (wymiary).

   3)            Koszt budowy sali przewiduje wyposażenie podstawowe.

   4)            Sala gimnastyczna zaprojektowana jest łącznie z obiektami towarzyszącymi.

Radny M. Janik zapytał jeszcze, ile wyniósł już koszt projektowania sali – na co otrzymał odpowiedź, że około 40.000,- zł.

Radna A. Mazur stwierdziła, że o potrzebie budowy sali gimnastycznej nie trzeba mówić – bo jest to oczywiste. Jeżeli jest wola poprzedniej Rady, a wymiary sali takie jakie powinny być – to po prostu salę trzeba budować.

Burmistrz A. Zaręba dodał, że salę zaprojektowano zgodnie z wolą poprzedniej Rady.

Sołtys wsi Bąków D. Wacha (któremu Przewodniczący udzielił głosu) zapytał, czy wymiary sali są wystarczające do prowadzenia rozgrywek, poza tym – czy przewidziane są szatnie, stołówki itp. aby drużyny przyjezdne mogły z nich korzystać?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że poza godzinami pracy Szkoły, sala będzie mogła działać. Natomiast restauracja, hotel itp. – to byłyby już ogromne koszty.

Radny St. Świtała stwierdził, że drużyny sportowe korzystają obecnie z bardziej atrakcyjnych terenów (np. Brenna). Już nawet z hali sportowej w Chybiu korzysta coraz mniej drużyn.

Radny H. Sosna zwrócił uwagę, że w pobliżu istnieje restauracja i hotel, z którego mogłyby korzystać drużyny.

Radna A. Mazur stwierdziła, że nie powinniśmy zapominać o tym, że budujemy salę gimnastyczną dla Szkół – więc nie snujmy przy okazji planów wielkich hal itp.

Radny M. Janik zgłosił wniosek – o przyjęcie informacji.

Radny K. Wójtowicz zapytał, czy rzeczywiście obiekt zaadaptowany na Szkołę Podstawową w Strumieniu – otrzymaliśmy nieodpłatnie? Gdybyśmy nie mieli tego obiektu – i tak musielibyśmy budować szkołę.

Radny M. Janik przypomniał, że obiekt ten – budowany jako Ośrodek Zdrowia, budowany był ze środków od społeczeństwa (z NFOZ). Poza tym – już w poprzednich latach Rada Miejska przeznaczała środki na zabezpieczenie tego obiektu.

Więcej uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna przyjęcie „Informacji” poddał pod głosowanie.

„Informacja” została przyjęta jednogłośnie.

 

ad.7.

 

Na prośbę Przewodniczącego, i z upoważnienia Burmistrza - Kierownik MOPS Krystyna Bromnik krótko przedstawiła informację o działalności MOPS w Strumieniu.

Obszerną informację Radni otrzymali w materiałach sesyjnych. Informacja ta została szczegółowo omówiona na posiedzeniach Komisji Rady, na których

Kierownik K. Bromnik odpowiedziała na wszystkie pytania i uwagi radnych, dotyczące działalności MOPS.

Kierownik K. Bromnik poprosiła o ewentualne, dodatkowe pytania do „informacji”.

Następnie swoje opinie przedstawiły Komisje Rady:

- Przewodniczący Komisji Budżetu – J. Lekki oświadczył, że Komisja wysoko oceniła działalność MOPS w Strumieniu i zawnioskowała przyjęcie „informacji”.

- Przewodnicząca Komisji Oświaty – A. Mazur oświadczyła, że również ta Komisja pozytywnie oceniła pracę MOPS i zawnioskowała przyjęcie „informacji”.

- Przewodniczący Komisji Rolnictwa – M. Janik stwierdził, że wyjaśnienia do „informacji” były wyczerpujące. Zaproponował przyjęcie „informacji”.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że Gmina nasza daje bardzo dużo na pomoc społeczną. Mimo to są osoby, które tego nie doceniają - choć z pomocy korzystają.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził też, że należy wysoko ocenić działalność Miejskiego Ośrodka Pomocy w Strumieniu.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad.8.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił projekt uchwały w sprawie zwrotu wydatków przeznaczonych na dożywianie dzieci w szkołach podstawowych i gimnazjach w 2003 r.

Burmistrz zwrócił się do rady o podjęcie uchwały w przedstawionym kształcie.

Następnie swoje opinie przedstawiły Komisje Rady:

- Przewodniczący Komisji Budżetu – J. Lekki w imieniu Komisji zaproponował przyjęcie uchwały w przedstawionym brzmieniu.

- Przewodniczący Komisji Rolnictwa – M. Janik również zaproponował przyjęcie uchwały w przedstawionym brzmieniu.

- Przewodnicząca Komisji Oświaty – A. Mazur wypowiedziała się również za przyjęciem uchwały w przedstawionym brzmieniu, zaapelowała jednak, aby w szkołach w których nie ma stołówek – temat dożywiania dzieci nie był pomijany.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że co do zasadności podjęcia takiej uchwały nikt chyba nie ma wątpliwości, a ponieważ do projektu uchwały uwag nie wniesiono – projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie podjęta została:

Uchwała Nr VI/32/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 lutego 2003 r. w sprawie: zwrotu wydatków przeznaczonych na dożywianie dzieci w szkołach podstawowych i gimnazjach w 2003 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad.9.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Z-ca Przewodniczącego doraźnej Komisji ds. Opracowania Statutu Gminy Strumień Andrzej Ochodek uzasadnił projekt uchwały dot. rozszerzenia zakresu prac tej Komisji, określonego uchwałą Nr II/7/2002 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29.11.2002 r.

Przewodniczący H. M. Sosna dodatkowo wyjaśnił, że do powyższego projektu uchwały Radca Prawny wydał opinię w formie projektu uchwały - jako jego 2-ga wersja.

Przewodniczący H. M. Sosna postawił wniosek formalny – o przyjęcie pod obrady tej wersji projektu uchwały – i wniosek ten poddał pod głosowanie.

Wniosek Przewodniczącego został przyjęty jednogłośnie.

Następnie Komisje Rady przedstawiły swoje opinie w tej sprawie.

Wszystkie Komisje, a więc Komisja Budżetu, Komisja Rolnictwa oraz Komisja Oświaty wypowiedziały się za przyjęciem uchwały w wersji drugiej (wersji Radcy Prawnego).

Ponieważ żadnych innych uwag nie zgłoszono, Przewodniczący H.M. Sosna wersję drugą projektu uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie podjęta została:

Uchwała Nr VI/33/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 lutego 2003 r. w sprawie: rozszerzenia zakresu prac doraźnej Komisji rady ds. przygotowania Statutu Gminy Strumień, określonego uchwałą Nr II/7/2002 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29.11.2002 r.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący H. M. Sosna ogłosił 15-minutową przerwę w obradach.

 

ad.10.

 

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił Przewodniczących Komisji o zabranie głosu w sprawie przygotowanych Planów Pracy Komisji na rok 2003.

- Przewodniczący Komisji Budżetu – J. Lekki poinformował, że członkowie komisji otrzymali Plan Pracy z naniesionymi poprawkami ustalonymi na posiedzeniu Komisji.

- Przewodnicząca Komisji Oświaty – A. Mazur również oświadczyła, że poprawki w Planie Pracy zostały wprowadzone zgodnie z ustaleniami Komisji.

- Przewodniczący Komisji Rolnictwa – M. Janik zaproponował przyjęcie Planu Pracy w przedstawionej formie.

Burmistrz A. Zaręba zwrócił uwagę, że w Planie Pracy Komisji Budżetu na sierpień zaplanowano temat „Wykonanie budżetu za I półrocze br.” Temat ten zaplanowano za wcześnie, gdyż termin sporządzenia sprawozdań upływa z dniem 31 sierpnia.

Przewodniczący H. M. Sosna przyjął tą uwagę jako słuszną i zaproponował przesunięcie tego tematu z sierpnia na wrzesień br.

Przewodniczący Komisji Budżetu – J. Lekki wyraził zgodę na taką zmianę.

Więcej uwag do Planów Pracy nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planów Pracy Komisji (ze zmianą w Planie Pracy Komisji Budżetu) - poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie podjęta została:

Uchwała Nr VI/34/2003 rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 lutego 2003 r. w sprawie: zatwierdzenia Planów Pracy Komisji stałych i Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

ad.11.

 

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił projekt uchwały dot. wydelegowania radnych do Zespołu ds. Lokalowych. Poprzednia Rada ustaliła, aby w Zespole uczestniczyło 2 radnych – i jest to uzasadnione.

Ponieważ co do celowości takiej uchwały nie zgłoszono uwag - Przewodniczący H. M. Sosna poprosił o zgłoszenie kandydatów do Zespołu.

Przewodnicząca Komisji Oświaty – A. Mazur, w imieniu Komisji zaproponowała do Zespołu radnego J. Brachaczka (który wyraził zgodę na pracę w Zespole).

Przewodniczący Komisji Rolnictwa – M. Janik, w imieniu Komisji zaproponował do Zespoły radnego H. Sosnę (który wyraził zgodę na pracę w Zespole).

Więcej propozycji nie zgłoszono, zatem Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie podjęta została:

Uchwała Nr VI/35/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 lutego 2003 r. w sprawie: wydelegowania radnych do Zespołu ds. Lokalowych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad.12.

 

Interpelacji nie zgłoszono.

 

ad.13.

 

Protokół Nr V/2003 poprzedniej sesji Rady Miejskiej, który był wyłożony do wglądu w Biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad.14.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Radny St. Świtała zwrócił się do Burmistrza o dokonanie rozeznania, czy na remont ul. Głównej w Pruchnej są przewidziane jakieś środki z Powiatu (droga powiatowa)?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że w sprawie tej – na etapie tworzenia budżetu na rok bieżący – wysłano pismo do Powiatu, jednak odpowiedzi jeszcze nie ma.

Radna C. Skowron poruszyła sprawę stanu jezdni na ul. 1 Maja ze Strumienia do Zbytkowa: dziury nadal nie są naprawione, a są ogromne.

Zapytała też, czy wiadomo już coś na temat chodnika do Zbytkowa?

Na powyższe odpowiedział Burmistrz A. Zaręba:

Były interwencje w Województwie (telefony) w sprawie drogi – ul. 1 Maja, jednak nie ma żadnego odzewu na te interwencje. Jeżeli jutro nie będzie nic wiadomo – dziury zasypiemy kamieniem.

Radny St. Ochodek poruszył sprawę oznakowania przejść dla pieszych na ul. Bielskiej w Zabłociu: samochody jeżdżą szybko mimo ograniczenia szybkości do 50 km/godzinę, piesi nie mogą przejść (również młodzież do szkoły) ze względu na brak oznakowania przejść.

Burmistrz A. Zaręba obiecał, że będzie interweniował w tej sprawie w Powiecie.

Radny K. Wójtowicz poinformował, że są interwencje w sprawie wyjazdu z ul. Ks. Londzina w Strumieniu (głównie kierowcy autobusów interweniują), gdzie młodzież urządza sobie wyścigi.

Przewodniczący H.M. Sosna poinformował o obowiązku złożenia przez radnych „Oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie Gminy” przez rodziny radnych.

Przewodniczący poprosił o wypełnienie „Oświadczeń” jeszcze na obecnej sesji, gdyż termin złożenia oświadczeń upływa z dniem 28.02.2003 r.

Rozdano radnym druki „Oświadczeń”.

Radny M. Janik oświadczył, że nie zamierza nic podpisywać. Poprosił o podstawę prawną tego wymogu.

Przewodniczący przedstawił przepisy prawne dotyczące składania tych oświadczeń, a następnie pozostawił radnym czas na wypełnienie „Oświadczeń”.

Radni wypełnili druki „Oświadczeń”.

W dalszym ciągu – Przewodniczący H.M. Sosna przedstawił pismo mieszkańców Domu Nauczyciela w Strumieniu dot. stan mieszkań w tym budynku oraz poprosił Komisje o przedstawienie swych stanowisk w tej sprawie (sprawa była omawiana na posiedzeniach Komisji).

Przewodniczący Komisji Budżetu – J. Lekki poinformował, że Komisja rozpatrywała tą sprawę. Następnie zwrócił się do Zarządcy budynku z pytaniem – co w sprawie remontu tego budynku zrobiono w okresie od czerwca 2002 r. do dzisiaj?

Przewodniczący Komisji Rolnictwa – M. Janik zawnioskował, aby ponownie wystąpić do mieszkańców budynku z propozycją sprzedaży mieszkań.

Przewodnicząca Komisji Oświaty – A. Mazur poinformowała, że Komisja również proponowała sprzedaż mieszkań, a jeżeli się nie uda - aby porozumieć się z mieszkańcami budynku i aby ZGKiM w miarę możliwości remontował ten budynek.

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał, że sprawa budynku była omawiana na sesji przez poprzednią Radę. Następnie poprosił Dyrektora ZGKiM – o przedstawienie sprawy remontu tego budynku.

Dyrektor ZGKiM mgr inż. Łukasz Pachuła wyjaśnił szczegółowo jaki jest stan techniczny budynku. Budynek został wybudowany wbrew sztuce budowlanej (cienkie ściany itp.). Problem jakości mieszkań powstał po podłączeniu budynku do Kotłowni Miejskiej, kiedy dość drastycznie wzrosły opłaty za dostarczane ciepło. Dyrektor omówił, co już w budynku zrobiono. Przedstawił też potrzeby: wykonanie dachu – ok. 40.000,- zł., wymiana okien – ok. 40.000,- zł. oraz ocieplenie ścian – ok. 50.000,- zł, tj. razem – około 130.000,- zł. Miesięczne wpłaty czynszu za wszystkie mieszkania – to kwota 1.000,- zł. Koszt remontu budynku zwróciłby się zatem w ciągu 10 lat. Dyrektor przedstawił propozycję stosunkowo szybkiego rozwiązania tego problemu: aby mieszkańcy sfinansowali np. zakup okien, a ZGKiM dokonałby wymiany tych okien. Resztę wymaganych robót można by wykonać w przyszłym roku – więc problem zostałby rozwiązany w ciągu 2 lat. Dyrektor przypomniał, że w budżecie przewidziana jest pewna kwota na „remont obiektów oświaty i Domu Nauczyciela” – ale czy zmieści się w tym remont Domu Nauczyciela?

Radny J. Brachaczek dodatkowo wyjaśnił sprawę poboru ciepła przez Dom Nauczyciela.

Przewodniczący H.M. Sosna wysunął wniosek, aby pismo mieszkańców Domu Nauczyciela skierować do Burmistrza Miasta z zobowiązaniem Burmistrza do sporządzenia projektu uchwały zawierającego propozycje konkretnego i ostatecznego rozwiązania problemów mieszkańców tego budynku.

W powyższej sprawie głos zabrał Burmistrz A. Zaręba.

Burmistrz stwierdził, że z Dyrektorem ZGKiM długo rozpatrywał różne propozycje rozwiązania problemu budynku Domu Nauczyciela. Proponowane rozwiązanie – że lokatorzy finansują zakup okien, stosowane jest też przez Spółdzielnie Mieszkaniowe. Nie wiadomo jeszcze, ile środków budżetowych z pozycji „remonty obiektów oświatowych i Domu Nauczyciela” będzie można przeznaczyć na Dom Nauczyciela, gdyż kwota ta była celowo niesprecyzowana.

Burmistrz oświadczył, że przedstawi Radzie jakieś propozycje rozwiązania problemu tego budynku, gdyż stan budynku trzeba doprowadzić do standardu przeciętnego.

Radny K. Wójtowicz stwierdził, że jest mu niezręcznie wypowiadać się na powyższy temat – bo jest radnym, ale i osobą zainteresowaną. Stwierdził jednak, że w budynku mieszka 9 rodzin i każda z nich jest inaczej sytuowana – stąd największe problemy.

Radny zaproponował, aby Burmistrz wraz z Dyrektorem ZGKiM przedstawili mieszkańcom propozycje rozwiązania problemu.

Radny M. Mikołajczyk stwierdził, że istnieje zasada – iż nakłady na remont muszą zwrócić się w ciągu 5 lat. Ponieważ nakłady na Dom Nauczyciela zwróciłyby się w ciągu 10 lat – Radny zaproponował 3 wersje rozwiązań tego problemu:

1)    sprzedać mieszkania bez nakładów – ale po niskich cenach,

2)    budynek wyremontować i mieszkania sprzedać drogo lub pobierać wysoki czynsz,

3)    lub wg propozycji Dyrektora ZGKiM – że lokatorzy pokrywają np. koszt zakupu okien, a resztę wykonuje ZGKiM.

Radna I. Heczko stwierdziła, że w Gminie mamy więcej Domów Nauczyciela, więc może dojść do tego, że w najbliższych latach będziemy zmuszeni remontować tylko Domy Nauczyciela, a na inne budynki braknie środków.

Radny M. Janik wyraził zdanie, że Dom Nauczyciela w Strumieniu należy sprzedać w takim stanie w jakim się znajduje, a nawet zapłacić koszty opłat notarialnych.

Radny Cz. Greń poparł powyższą propozycję (może byłoby to najlepsze rozwiązanie dla mieszkańców Domu Nauczyciela).

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował przegłosowanie wniosku złożonego przez siebie, a Burmistrz A. Zaręba przyjął propozycję zawartą we wniosku, obiecał też, że będzie informował radę o staraniach mających na celu rozwiązania problemu.

Wniosek Przewodniczącego – poddany pod głosowanie – został przyjęty jednogłośnie jako: Wniosek Nr VI/1/2003.

W dalszej kolejności Przewodniczący H.M. Sosna przedstawił pismo Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach – prośbę o podjęcie uchwały, na mocy której jednostki policji byłyby zwolnione z obowiązku płacenia podatku od nieruchomości w roku 2003 i w latach przyszłych. Przewodniczący zwrócił uwagę na zdanie w piśmie – że Policja jest finansowana tylko z budżetu centralnego, a przecież nasza Gmina też wspomaga finansowo nasz Komisariat Policji.

Przewodniczący zaproponował, aby pismo to rozpatrzyć przy ustalaniu stawek podatku od nieruchomości i zwolnień przedmiotowych na rok 2004. Propozycja ta – została przyjęta jako: Wniosek Nr VI/2/2003.

Następnie Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że Urząd otrzymał pismo WZC SP. z o.o. Ustroń - obszerną odpowiedź na interwencję Pana Błaszczyka w sprawie jakości wody. Pismo jest do wglądu w Biurze Rady.

Przewodniczący H.M. Sosna przedstawił też pismo Fundacji Rozwoju Kardiochirurgii w Zabrzu dot. prowadzenia akcji „Gminy dla serca – polskie gminy wspierają polskie sztuczne serce”. W piśmie prof. Zbigniewa Religa zwraca się o uchwalenie wpłat na rzecz Fundacji w wysokości 100,- zł. miesięcznie, co w ciągu 5 lat zapewniłoby środki na sfinansowanie programu „Polskie sztuczne serce”.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że byłoby to zobowiązanie finansowe, zapytał zatem – czy my jesteśmy władni rozporządzać pieniędzmi stanowiącymi własność całego społeczeństwa?

Przewodniczący zaproponował, aby pismo to opublikować w prasie i na tablicach ogłoszeń – może mieszkańcy wpłacaliby na ten cel jakieś pieniądze.

Radny Cz. Greń postawił pytanie: czy mamy odrzucić to pismo tak po prostu bez niczego?

Burmistrz A. Zaręba zaproponował, aby sprawę tą skonsultować z gminami powiatu cieszyńskiego.

Propozycja ta została przyjęta.

Przewodniczący H. M. Sosna poruszył sprawę nadal nie odbytej uroczystej sesji Rady. Zaproponował, aby jeszcze raz Komisja Oświaty uzgodniła termin sesji i przygotowała wspólnie z Biurem ds. samorządu odpowiednią jej oprawę.

Propozycja została przyjęta.

Radny Cz. Greń zaproponował, aby w oknach sali obrad zainstalować rolety, bo ostre słońce często przeszkadza w obradach.

 

ad.15.

 

Przewodniczący H.M. Sosna dziękując zebranym, zakończył obrady VI sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1840).

 

 

 

Protokołowała: Janina Wyleżuch

                                       Przewodniczący

mgr inż. Henryk M. Sosna