P r o t o k ó ł Nr VII/2003

obrad siódmej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu
– odbytych w dniu 31 marca 2003 r.
w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

Obecni: Radni Rady Miejskiej, Sołtysi i Przewodniczący Rady Mieszkańców Miasta Strumienia oraz Dyrektorzy i Kierownicy podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, przedstawiciel Komisariatu Policji – wg załączonych list obecności oraz pracownicy Urzędu Miejskiego i przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.      Burmistrz Miasta – mgr inż. Adam Zaręba

2.      Z-ca Burmistrza Miasta – mgr inż. Tadeusz Rychły

3.      Skarbnik Miasta – mgr Danuta Mitko

4.      Sekretarz Miasta – Daniela Kula

 

Porządek obrad:

      1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

      2.     Przedstawienie porządku obrad.

      3.     Informacja o działalności Burmistrza od dnia 25.02.2003 r. do dnia 20.03.2003 r.

      4.     Informacja Biura ds. samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

      5.     Interpelacje i zapytania radnych.

      6.     Ocena działalności, statusu i kosztów basenu kąpielowego w Strumieniu wraz z określeniem zasad i profilu jego funkcjonowania i zagospodarowania.

      7.     Ocena stanu ładu i porządku publicznego na terenie Gminy z określeniem zadań i zagrożeń w tym zakresie.

      8.     Analiza działalności Gminy w zakresie wykorzystywania funduszy celowych i pomocowych krajowych oraz Unii Europejskiej. Określenie potrzeb i zadań stojących w tym zakresie przed Gminą.

      9.     Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2003 r.

 10.     Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany budżetu Gminy Strumień na 2003 r.

 11.     Podjęcie uchwały w sprawie: ustalenia zasad najmu lokali użytkowych będących w zarządzie ZGKiM w Strumieniu.

 12.     Podjęcie uchwały w sprawie: wyrażenia zgody obciążenia nieruchomości poprzez ustanowienie nieodpłatnej służebności gruntowej na nieruchomości położonej w Strumieniu, stanowiącej własność Gminy Strumień.

 13.     Podjęcie uchwały w sprawie: nadania Gimnazjum w Strumieniu imienia Powstańców Śląskich.

 14.     Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania.

 15.     Zatwierdzenie protokołu z poprzedniej sesji.

 16.     Wolne głosy i wnioski.

 17.     Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad.1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Miejskiej mgr inż. Henryk M. Sosna.

Przewodniczący H. M. Sosna przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Miasta, pracowników Urzędu Miejskiego, Sołtysów i Przewodniczącego Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, Dyrektora ZGKiM, przedstawiciela Komisariatu Policji, Dyrektorów Gimnazjum i przedstawiciela lokalnej prasy.

Na podstawie listy obecności – Przewodniczący obrad H. M. Sosna stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych na 15 składu Rady - obrady są zatem prawomocne. (Po spóźnionym przybyciu ostatniego z radnych – w sesji uczestniczył pełny skład Rady).

 

ad.2.

 

Przedstawiony przez Przewodniczącego obrad H. M. Sosnę porządek obrad został przyjęty bez zmian.

 

ad.3.

 

Do „Informacji o działalności Burmistrza w okresie od 25.02.2003 r. do 20.03.2003 r.” zgłoszono pytania:

Radny Cz. Greń zapytał, czy będą dodatkowe środki na imprezy sportowe – turnieje itp. (przy dokonanym podziale środków na działalność Klubów sportowych).

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił powyższe: od lat został wypracowany system podziału środków na sport – i w bieżącym roku również są przewidziane pewne środki na turnieje, tak jak w latach poprzednich.

Radny H. Sosna zapytał, czy są też przewidziane środki dla wędkarzy (na organizację zawodów).

Burmistrz wyjaśnił, że są nieduże środki również dla wędkarzy (na drobne nagrody), ale jeszcze nie są podzielone.

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał, jakie kryteria wzięto pod uwagę przy podziale środków finansowych na remonty dróg w poszczególnych miejscowościach (sołectwach i mieście)?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: również przy podziale środków na drogi – został wypracowany pewien system (są tabele symulacyjne), w którym bierze się pod uwagę: długość dróg w poszczególnych miejscowościach, długość dróg asfaltowych, ilość mieszkańców oraz wysokość nakładów inwestycyjnych na daną miejscowość (co wpływa „in minus” na wysokość środków przyznanych na drogi). Idealnego systemu podziału środków jednak nie ma.

Radny M. Janik poruszył sprawę dewastacji chodnika w Strumieniu przy ul. Łuczkiewicza: na sąsiednią budowę wjeżdżają przez chodnik ciężkie samochody. Chodnik jest już rozjeżdżony. Czy ktoś się zapytał - czy może wjeżdżać na chodnik?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że nikt o takie zezwolenie się nie pytał, jednak kto chodnik zniszczył – będzie musiał go naprawić.

Więcej uwag do „Informacji” nie zgłoszono – informacja została zatem przyjęta.

 

ad.4.

 

Informacja Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym została przyjęta bez uwag.

 

ad.5.

 

W ramach „Interpelacji” radny K. Wójtowicz poruszył sprawę wyjazdu do Petrvaldu (w Czechach): podczas ostatniego wyjazdu delegacja naszej Gminy nie posiadała żadnych upominków dla gospodarzy.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że na początku naszych kontaktów z Pertvaldem – były wręczane drobne upominki itp. Obecny etap współpracy – to kontakty np. szkół, placówek kultury, sportowców (rozgrywki sportowe) itp. Przy tej okazji mogą być wręczane drobne upominki (jeżeli organizatorzy takowe posiadają), jednak – nie ma na to specjalnych funduszów.

Przewodniczący H. M. Sosna wyraził zdanie, że przy wyjeździe np. 3-osobowej delegacji – powinno się sfinansować ze środków gminnych, chociażby koszt wyjazdu delegacji samochodem.

 

ad.6.

 

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał Dyrektora ZGKiM w Strumieniu - czy chce coś dodać do sporządzonej przez siebie informacji dot. działalności basenu kąpielowego w Strumieniu?

Dyrektor ZGKiM – mgr inż. Łukasz Pachuła stwierdził, że Komisje sprecyzowały wnioski dot. basenu – i „na gorąco” raczej nie chciałby się wypowiadać w tej sprawie.

Przewodniczący H. M. Sosna dodał, że wszyscy radni otrzymali wnioski dwóch Komisji, które odbyły wizję na basenie (Komisji Budżetu i Komisji Oświaty).

Następnie Burmistrz A. Zaręba dodatkowo omówił sprawę działania basenu: aby basen mógł funkcjonować – trzeba do niego dopłacać. Basen był budowany w okresie, gdy obowiązywały inne normy budowlane. Obecnie w obiekcie basenu w czasie zimy utrzymywana jest temperatura – aby tylko urządzenia nie zamarzły. Przyziemie obiektu – w pierwszej wersji miało być zasypane (miały być tylko pomieszczeniami, w których są instalacje). Próby zagospodarowania pomieszczeń były podejmowane, były prowadzone negocjacje, które nie dały jednak rezultatu (nikt nie chce do tego obiektu dopłacać).

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił komisje o przedstawienie swych stanowisk.

-         Przewodniczący Komisji Budżetu – J. Lekki poinformował, że po dokonaniu wizji na basenie – sformułowane zostały wnioski (które radni otrzymali).

-         Przewodniczący Komisji Rolnictwa – M. Janik poinformował, że Komisja wypowiedziała się za przyjęciem sprawozdania dot. działalności basenu.

-         Przewodnicząca Komisji Oświaty – A. Mazur poinformowała, że wnioski – wspólne z Komisją Budżetu – sformułowane zostały po wizji na basenie.

Przewodniczący H. M. Sosna oceniła działalność prowadzoną na obiekcie oraz stan jego zagospodarowania.

Pilnej regulacji wymaga sprawa istniejącego w obiekcie basenu mieszkania. Zarówno użytkowane sezonowo jak i obecnie nie wykorzystywane pomieszczenia winny zasilić gminne zasoby lokali użytkowych. W ocenie jego, a także mieszkańców Gminy – stan jaki obecnie istnieje – jest nienormalny i trzeba  go zmienić. Na obiekcie (nie tylko w pomieszczeniach) poza sezonem kąpielowym nic się nie dzieje - mimo olbrzymiej kubatury i wielkości terenów przyległych. Celem prac Komisji było zwłaszcza wskazanie kierunków działania dla Burmistrza mających na celu lepsze wykorzystanie obiektu, ograniczenie do minimum strat, a także aby stały się czytelne zadania i warunki działania całego obiektu.

Radny Cz. Greń zwrócił uwagę, że wokół basenu jest piękny teren. Można z niego zrobić np. park, co nie wymagałoby dużych nakładów finansowych.

Radny J. Brachaczek wyraził zdanie, że można podzielić pomieszczenia do ogrzewania lub nie, jednak podstawową sprawą jest zabezpieczenie obiektu przed utratą ciepła (w niektórych pomieszczeniach są pojedyncze, metalowe okna). Nie dogrzewanie obiektu również powoduje straty (bo wychłodzony obiekt – wymaga później dostarczenia więcej ciepła).

Radna A. Mazur zwróciła uwagę, że aby czynić nakłady na obiekcie basenu – musimy wiedzieć, co tam chcemy mieć (bo nakłady są potrzebne).

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że na pewno nie dojdziemy do tego, aby basen był dochodowy – jednak trzeba robić wszystko, aby koszty te rekompensować.

Radny K. Wójtowicz stwierdził, że na tej sesji nie zdecydujemy – co ma być w pomieszczeniach basenu, jednak mogą istnieć jakieś przepisy prawne, które mogą uniemożliwiać realizację naszych pomysłów.

Burmistrz A. Zaręba stwierdził, że ma podobne obawy jak radny K. Wójtowicz. Trzeba jednak sprecyzować konkretne propozycje – przy czym bez kosztów się nie obejdzie (w obiekcie jest dużo „prowizorek” - i nowych nie należy tworzyć).

Radny H. Sosna zapytał, czy na obiekcie tym można uzyskać zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych np. piwa (np. urządzenie kręgielni – bez sprzedaży piwa, byłoby problematyczne)?

Radny M. Janik stwierdził, że nie chce burzyć wniosków dwóch Komisji – ale wniosek dot. wydzielenia na obiekcie lokalu mieszkalnego – jest nierealny. Cały obiekt budowany był jako obiekt letni. Radny wyraził zdanie, że Gminę stać na to, aby dopłacać do działalności basenu, bo gdyby choć jedno dziecko utonęło – byłoby źle. Obiekt jest duży – i dobrze utrzymany, choć trzeba szukać różnych rozwiązań. Propozycje dot. rekreacji na zewnątrz obiektu – są słuszne, jednak wewnątrz obiektu - po co, skoro budujemy halę sportową?

Swoją wypowiedź Radny zakończył wnioskiem, że basen utrzymywać trzeba.

Przewodniczący H.M. Sosna stwierdził, że trzeba otwarcie i jasno określić warunki pracy, obowiązki i jasno określić warunki pracy, obowiązki itp. Kierownika basenu.

Dyrektor ZGKiM – Ł. Pachuła wyjaśnił, że kierownik basenu ma ustalony zakres obowiązków – i można się z tym zapoznać.

Burmistrz A. Zaręba dodatkowo wyjaśnił sprawę zatrudnienia kierownika basenu: w umowie są określone obowiązku kierownika, trzeba jednak może tą umowę odnowić, uporządkować zapisy formalne. Ale do obowiązków kierownika należy też np. stróżowanie (na 4 zmiany) – i przy dokładnych ustaleniach – może okazać się, że koszty będą jeszcze większe.

Radny M. Janik przypomniał przepisy uchwały Rady dot. wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych – i o zakazie sprzedaży tych napojów na obiektach basenu.

Więcej uwag do „Informacji” nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował, aby wnioski połączonych Komisji dot. działalności basenu zostały przekazane do realizacji Burmistrzowi Miasta – celem przygotowania na ich podstawie odpowiedniego projektu uchwały Rady, przy czym wniosek Nr 6 wymagałby rozwiązania doraźnego (nie wchodzącego do projektu uchwały).

Powyższa propozycja – poddana pod głosowanie – została przyjęta 14 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu”.

Wnioski w załączeniu.

 

ad.7.

 

Na prośbę Przewodniczącego i Burmistrza - st. Aspirant J. Żydek stwierdził, że Informacja o stanie ładu i porządku publicznego była omówiona na posiedzeniach Komisji – poprosił zatem o zadawanie ewentualnych pytań.

Komisje przedstawiły swoje stanowiska do „Informacji”:

-         Przewodniczący Komisji Budżetu – J. Lekki poinformował, że Komisja zaproponowała szersze przyjrzenie się tematowi bezpieczeństwa, poszerzonego o problemy z zakresu ekologii.

-         Przewodniczący Komisji Rolnictwa – M. Janik poinformował, że Komisja wypowiedziała się za przyjęciem „Informacji” w przedstawionym kształcie.

-         Przewodnicząca Komisji Oświaty – A. Mazur również poinformowała, że Komisja wypowiedziała się za przyjęciem „Informacji”.

W dyskusji głos zabrali:

Radny Cz. Greń zapytał, gdzie najlepiej można zgłaszać pewne zagrożenia, zauważone przez mieszkańców?

St. Aspirant J. Żydek wyjaśnił, że zależy to – z jakiego zakresu są te zagrożenia, ale zawsze można zgłaszać je na Komisariacie Policji, gdzie trwa całodobowy dyżur.

Burmistrz A. Zaręba zwrócił uwagę na dane statystyczne dot. kolizji drogowych: w Gminie Strumień tych kolizji jest więcej. Czym to jest spowodowane, jakie stąd wnioski (czy jest to czysty przypadek)?

Radny K. Wójtowicz zapytał, czy są jakieś szczególnie niebezpieczne miejsca na drogach?

St. Aspirant J. Żydek wyjaśnił: przez Gminę przebiega dwupasmówka – i tam zdarzają się różne przypadki – kolizje, co obciąża statystykę naszej Gminy.

Radny A. Ochodek zapytał, czy są takie szczególne miejsca w samym Strumieniu – na co otrzymał odpowiedź, że takich szczególnych miejsc nie ma.

Dyrektor Gimnazjum J. Jałowiczor zwrócił uwagę, że młodzież przyjeżdża do szkoły autobusami, a nie ma oznakowań przejść dla pieszych (pasów) przy ul. Kolejowej (w tym miejscu gdzie jest przystanek autobusowy). Oznakowań takich nie ma też na ul. Osiedlową.

Pan W. Saltarius zapytał, skąd wzięła się taka dynamika wzrostu przestępczości (wg ankiety – 50 % dzieci nie czuje się bezpiecznie)?

St. Aspirant J. Żydek odpowiedział, że dane te są takie – jak średnie krajowe.

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał, kto ma egzekwować zakaz zatrzymywania się (czy postoju) samochodów np. na Rynku, czy ul. Ks. Londzina i 1 Maja. Na przykład na chodniku w Rynku prawie zawsze stoi, zaparkowany w miejscu niedozwolonym, jeden i ten sam samochód. Zaparkowane „na zakazie” na ul. Ks. Londzina samochody „są niewidoczne” dla przejeżdżających kilkakrotnie dziennie radiowozów Policji.

St. aspirant J. Żydek wyjaśnił, że Policja wymierza kary - a samochody znów są ustawione. Obiecał też, że uwagę powyższą przekaże Komendantowi Komisariatu.

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał jeszcze, czy są przez Gminę wydane jakieś zezwolenia na postój – na co otrzymał odpowiedź Burmistrza, że żadnych zezwoleń nie wydano.

Radny M. Mikołajczyk stwierdził, że wydajemy zakazy postoju – ale gdzie są parkingi? Trzeba by je wskazać. Musimy też zadbać o nowe parkingi oraz o te już istniejące.

Pan R. Gądek wyraził zdanie, że powinna być podana informacja - gdzie znajdują się parkingi (głównie dla osób spoza terenu Gminy).

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, gdzie w Strumieniu znajdują się parkingi. Przyznał też, że informacje o miejscach do parkowania – trzeba będzie zrobić.

Burmistrz zwrócił również uwagę, że często Policja nie reaguje na źle zaparkowane samochody (choć przejeżdża obok).

St. Aspirant J. Żydek wyjaśnił, że jeżeli Policja przejeżdża obok takiego samochodu, a nie reaguje – to może jedzie do pilniejszego przypadku?

Radny A. Ochodek wyraził zdanie, że Policja powinna zwracać uwagę na rowerzystów, którzy jeżdżą bez świateł.

Przewodniczący H.M. Sosna zapytał, czy Policja ma w planie przeprowadzenie profilaktycznych akcji wśród młodzieży?

St. aspirant J. Żydek wyjaśnił, że owszem – akcje takie organizuje Komenda Powiatowa Policji – a wykonują je np. policjanci z Komisariatu.

Radny H. Sosna zwrócił uwagę na częste przypadki żebrania, wyłudzenia pieniędzy od przechodniów – na alkohol (starsze osoby boją się).

Radna C. Skowron zapytała – co z chodnikami po których chodzą dzieci? Czy była jakaś notatka na temat ich stanu? Czy Policja zwraca na to uwagę?

St. aspirant J. Żydek oświadczył, że nic nie wie na ten temat  - sprawę przekaże Komendantowi.

Pan J. Jałowiczor zwrócił uwagę na chodnik do Zbytkowa: chodnik wraz z częścią drogi po prostu „zjeżdża” do rowu.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę na oświetlenie ulic: są miejsca, gdzie oświetlenie powinno być, i miejsca – gdzie nie jest to konieczne. Poza tym – gdzie zgłaszać awarie oświetlenia?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił jednoznacznie – że awarie oświetlenia zgłaszać należy do Zakładu Energetycznego.

Więcej uwag do „Informacji” nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował – skoro więcej uwag nie ma – przyjęcie „Informacji” oraz zobowiązanie Burmistrza, aby wnioski jakie zgłoszono w trakcie dyskusji – skierował do odpowiednich instytucji.

Propozycja powyższa została przyjęta.

 

ad.8.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba krótko uzupełnił Informację dot. wykorzystywania funduszów celowych i pomocowych krajowych oraz Unii Europejskiej (w dostarczonej radnym „Informacji” zostały zawarte wszystkie dane na ten temat).

Następnie Komisje przedstawiły swoje stanowiska w powyższej sprawie:

-         Przewodniczący Komisji Budżetu – J. Lekki poinformował, że Komisja wnioskuje o monitowanie do Urzędu Marszałkowskiego o odpowiedź na temat pomocy finansowej na budowę sali gimnastycznej oraz czynienie starań o uzyskanie środków finansowych z innych funduszów.

-         Przewodniczący Komisji Rolnictwa – M. Janik – zaproponował przyjęcie „Informacji”.

-         Przewodnicząca Komisji Oświaty – A. Mazur również zaproponowała przyjęcie „Informacji”, jednak Komisja również wnioskowała o czynienie starań o uzyskanie środków pomocowych.

W dyskusji na powyższy temat głos zabrali:

Radny M. Mikołajczyk zapytał, czy oczyszczalnia ścieków w Strumieniu nie spełnia wymogów określonych odpowiednimi przepisami?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: konieczne byłoby wykonanie instalacji napowietrzania, gdyż w czasie gdy oczyszczalnia była budowana nie było takich możliwości (ani środków finansowych).

Radny Cz. Greń stwierdził, że ściekami zajmowała się poprzednia Rada – i był złożony wniosek do ISPA na pozyskanie środków na wykonanie kanalizacji. Podobno projekt Programu ochrony Zbiornika goczałkowickiego – został już skreślony. (A następne posiedzenie w Funduszu ma się odbyć w lipcu).

Burmistrz A. Zaręba stwierdził, że nic mu o tym nie wiadomo. Natomiast nasz wniosek dot. ochrony zbiornika goczałkowickiego (wniosek Żywca) – został zakwalifikowany, trzeba się zatem zainteresować (a Żywiec – choć wcześniej złożył wniosek – też nie ma odpowiedzi).

Radny Cz. Greń zapytał jeszcze, czy Urząd w Czechowicach-Dz. przekazuje jakieś informacje na temat wniosku (bo został powołany do prowadzenia te sprawy)?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że Związek Gminy biorących udział w programie nie został powołany, bo wiąże się to z kosztami. Urząd Miejski w Czechowicach-Dz. Został tylko upoważniony do występowania w imieniu Gminy -–i informuje o swych działaniach.

Przewodniczący H.M. Sosna zwrócił uwagę, że obecnie nie są przyjmowane wnioski od Gmin, jeżeli nie powołano Związku Gmin.

Radny Cz. Greń stwierdził, że jest pełen obaw – czy ktoś pilnuje, co dzieje się z naszym wnioskiem.

Burmistrz A. Zaręba obiecał, że zwróci się w tej sprawie do Urzędu w Czechowicach- Dz.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił jeszcze uwagę, że nasza Gmina nie posiada opracowanego wieloletniego planu rozwoju – co też jest jednym z powodów odrzucania wniosków pomocowych. Więc trzeba się zastanowić nad opracowaniem takiego planu (chyba jesteśmy wręcz do tego zmuszeni) – a jest to sporo pracy.

Kolejną pilną sprawą jest – aby przy opracowaniu budżetu Gminy na rok 2004 zabezpieczyć środki na opracowanie jakichś projektów inwestycyjnych, które byłyby gotowe do złożenia wniosków o środki pomocowe.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że mamy 2 duże projekty techniczne (sala gimnastyczna i kanalizacja Borków) – więc nie jesteśmy w złej sytuacji. Natomiast projekty techniczne trzeba wykonywać z rozwagą, gdyż pewne elementy projektów np. uzgodnienia, które stanowią połowę projektów – po pewnym czasie przepadają.

Przewodniczący H.M. Sosna przyznał, że w sprawach tych trzeba rozwagi, jednak np. nie minie nas sprawa budowy lokali socjalnych (sąd będzie orzekał eksmisje, a Gmina będzie musiała te wyroki wykonywać).

Podsumowując – Przewodniczący H.M. Sosna stwierdził, że trzeba starać się wszystkimi drogami, kanałami (również nieformalnymi) o środki pomocowe.

Radny M. Janik stwierdził, że propozycje dotyczące inwestycji są słuszne, jednak trzeba uzmysłowić sobie – co już robimy, na ile jesteśmy zadłużeni. Trzeba to finansowo zweryfikować i uświadomić sobie – na ile jeszcze możemy się zadłużyć (bo wydatki rosną: np. na opiekę społeczną trzeba coraz więcej środków).

Radny Cz. Greń również stwierdził, że opracowanie strategii jest potrzebne, gdyż pozwoliłoby to nam na zbilansowanie potrzeb - a później na realizacje zadań najpilniejszych.

Więcej uwag nie zgłoszono – a Informacja została przyjęta.

 

 

ad.9.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – W Saltarius krótko wyjaśnił projekt uchwały dot. zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i RPA na rok 2003.

Projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach Komisji – i Pan W. Saltarius poprosił więc o ewentualne pytania do projektu uchwały.

Następnie Komisje przedstawiły swoje stanowiska.

-         Przewodniczący Komisji Budżetu – J. Lekki poinformował, że Komisja zaproponowała przyjęcie uchwały w przedstawiony kształcie.

-         Przewodniczący Komisji Rolnictwa – M. Janik poinformował, że Komisja również wypowiedziała się za przyjęciem uchwały, jednak poprosiła o opinię Rady Mieszkańców dot. lokalizacji Świetlicy środowiskowej w Strumieniu w budynku Gimnazjum.

-         Przewodnicząca Komisji Oświaty – A. Mazur poinformowała, że Komisja proponuje przyjęcie uchwały.

-          Przewodniczący Rady Mieszkańców – H. Arkulary nie wniósł uwag do propozycji uruchomienia Świetlicy środowiskowej w budynku Gimnazjum w Strumieniu

-         Dyrektor Gimnazjum J. Jałowiczor poinformował, że opinię dot. Świetlicy środowiskowej Rada Mieszkańców wyda dopiero na swym zebraniu, jednak po obejrzeniu pomieszczeń w szkole – Przewodniczący Rady Mieszkańców nie wniósł uwag.

Pan W. Saltarius dodatkowo wyjaśnił sprawę Świetlicy środowiskowej w Strumieniu.

Do projektu uchwały nie zgłoszono uwag.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

12 głosami „za”, przy 3 „wstrzymujących się od głosu” – podjęta została:

Uchwała Nr VII/36/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 marca 2003 r. w sprawie: zmiany Gminnego Programu Profilaktyki I Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2003 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad.10.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Skarbnik mgr D. Mitko przedstawiła i uzasadniła projekt uchwały dot. zmian w budżecie Gminy na rok 2003.

Burmistrz A. Zaręba dodatkowo uzasadnił sprawę przeniesienia środków między działami – z działu „Oświata” na remont Domu Nauczyciela w Strumieniu. Wyjaśnił też, jakie kroki zostały podjęte dla rozwiązania sprawy mieszkań w Domu Nauczyciela (zgodnie z zobowiązaniem Rady).

Zlecono wycenę mieszkań Domu Nauczyciela, i po jej wykonaniu można będzie zaproponować Radzie sprzedaż mieszkań. Wtedy też dopiero będzie można rozmawiać z mieszkańcami Domu Nauczyciela na temat warunków sprzedaży mieszkań.

W dziale „Oświata” pozostałaby kwota, która pozwoliłaby na pokrycie potrzeb remontowych placówek oświatowych na rok 2003 w wysokości około 80%.

Następnie Komisje przedstawiły swoje stanowiska:

-         Przewodniczący Komisji Budżetu – J. Lekki poinformował, że Komisja wypowiedziała się za przyjęciem uchwały, jednak z wyłączeniem § 3 dot. przesunięcia kwoty 40.000,- zł. z działu „Oświata” – na remont Domu Nauczyciela w Strumieniu.

-         Przewodniczący Komisji Rolnictwa – M. Janik poinformował, że Komisja nie wycofała wspólnego stanowiska w powyższej sprawie.

-         Przewodnicząca Komisji Oświaty – A. Mazur poinformowała, że Komisja szczegółowo przedyskutowała sprawę przeniesienia kwoty 40.000,- zł. na remont Domu Nauczyciela. Przy uchwalaniu budżetu z pozycji „remont obiektów oświatowych i Domu Nauczyciela” zdjęto już raz kwotę 40.000,- zł. – i Komisja miała nadzieję, że kwota ta wróci w ciągu roku – gdy pojawią się wolne środki. I jeżeli by było przyzwolenie na takie rozwiązanie sprawy – to Komisja jest za przyjęciem uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że jeżeli przesuniemy obecnie kwotę 40.000,- zł. – to będzie to już decyzja o remoncie dachu Domu Nauczyciela w Strumieniu. Odpadnie wtedy wariant ewentualnej sprzedaży mieszkań w Domu Nauczyciela „za złotówkę”.

Burmistrz A. Zaręba podkreślił, że obecnie zależy nam na tym, aby znać kwotę, jaka będzie przeznaczona na remonty obiektów oświatowych – bo remonty te trzeba wykonać w okresie wakacji.

Radny Cz. Greń zapytał, w jakim stanie technicznym jest dach Domu Nauczyciela? Czy musi on już być wykonywany? Bo była taka niepisana umowa – że gdy będą wolne środki, przeznaczy się pewną kwotę na remont dachu.

Burmistrz A. Zaręba stwierdził jeszcze, że jeżeli kwota 40.000,- zł. nie zostanie przeniesiona na remont Domu Nauczyciela – to będzie oznaczać, że cała kwota 210.000,- zł. zostanie na obiekty oświatowe (będziemy zatem wiedzieć jaką kwotą dysponujemy), ale nie będzie można nic zrobić w Domu Nauczyciela.

Dyrektor ZGKiM – Ł. Pachuła wyjaśnił sprawę dachu w Domu Nauczyciela: dach jest w takim stanie, że jeżeli w bieżącym roku go nie wykonamy – to w przyszłym roku będziemy zmuszeni remontować dodatkowo 3 mieszkania.

Radna A. Mazur zaproponowała, aby – skoro remont dachu jest konieczny – dołożyć z wolnych środków pewną kwotę na obiekty oświatowe.

Radny M. Janik wyraził zdanie, że przeznaczając kwotę 40.000,- zł. na remont Domu Nauczyciela – dajemy „prezent” dziewięciu lokatorom po 4.500,- zł. Więc – sprzedajmy im lokale po 10,0 zł. czy po 100,- zł. Nie będziemy musieli dopłacać do tego budynku.

Radny St. Świtała zapytał Dyrektora ZGKiM Ł. Pachułę – w jakim stanie są pozostałe dwa budynku Domów Nauczyciela w Gminie (bo mówimy ciągle tylko o jednym).

Dyrektor Gimnazjum J. Jałowiczor stwierdził, że nikt się nie pytał - czy podłączyć Dom Nauczyciela do Kotłowni miejskiej. Gdyby był w budynku piec c.o. – nie byłoby problemu wysokich opłat za ciepło.

Radny J. Brachaczek stwierdził, że kłopoty z opłatami za ciepło wynikają ze stanu technicznego budynku: budynek został po prostu źle wybudowany.

Z-ca Burmistrza mgr inż. T. Rychły dodatkowo wyjaśnił, że problem powstał po zmianie przepisów o naliczaniu należności za ciepło: poprzednio ceny za ciepło były uśredniane – więc były niższe. Obecnie każdy budynek naliczany jest osobno wg kosztów – stąd wzrost opłat za ciepło (bo budynek jest nieocieplony).

Radny K. Wójtowicz wyraził zdanie, że nie jest realne – aby lokatorzy Domu Nauczyciela, wszyscy zgodnie byli w stanie wyremontować cały budynek po kupnie mieszkań, nawet „za złotówkę” (nie wszyscy są jednakowo sytuowani).

Radny Cz. Greń wyraził zdanie, że budynek jest nasz – i trzeba dbać o to, aby nie zniszczał całkowicie.

Dyrektor ZGKiM – Ł. Pachuła wyjaśnił jeszcze radnemu St. Świtale - w jakim stanie są pozostałe budynki Domów Nauczyciela w Gminie.

Radny H. Sosna wyraził zdanie, że jednak należałoby wykonać dach na Domu Nauczyciela w bieżącym roku, bo trudno będzie dogadać się w tej sprawie z dziewięcioma lokatorami.

Na tym dyskusję zakończono.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie wniosek Komisji Budżetu dot. skreślenia w projekcie uchwały § 3 (tzn. nie przenoszenie kwoty 40.000,- zł. z działu „Oświata” do działu „Gospodarka mieszkaniowa”)..

„Za” wnioskiem głosował – 1 radny, „przeciw” – 11 radnych, „wstrzymało się od głosu” – 3 radnych, wniosek zatem nie został przyjęty.

Następnie Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedstawionej przez Burmistrz formie.

12 głosami - ”za”, przy 3 – „wstrzymujących się” – podjęta została:

Uchwała Nr VII/37/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 marca 2003 r. w sprawie: zmiany budżetu Gminy Strumień na 2003 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad.11.

 

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił Komisje o przedstawienie swych stanowisk dot. ustalenia zasad najmu lokali użytkowych będących w zarządzie ZGKiM Strumień (gdyż były daleko idące wnioski).

-         Przewodniczący Komisji Budżetu – J. Lekki poinformował, że Komisja wysunęła wniosek o zdjęcie tego tematu z porządku obrad (przesunięcie na okres późniejszy) – celem szczegółowego rozpracowania tego tematu.

-         Przewodniczący Komisji Rolnictwa – M. Janik poinformował, że Komisja nie wypracowała stanowiska na powyższy temat.

-         Przewodnicząca Komisji Oświaty – A. Mazur poinformowała, że Komisja również wysunęła wniosek o zdjęcie tego tematu z porządku obrad obecnej sesji – celem uszczegółowienia materiałów (załącznika do powyższej uchwały).

Następnie Przewodniczący H.M. Sosna przedstawił swoje spostrzeżenia do projektu uchwały:

Projekt uchwały (wniesiony przez Burmistrza Miasta) został przepisany z tekstu uchwały z roku 1995 i z góry założono w nim, że są 2 „rodzaje” lokali użytkowych – a przecież najpierw powinien być przeprowadzony przetarg na wynajem, a jeżeli nie da rezultatu – mogą być zastosowane inne zasady wynajmu. W poprzednich latach były może inne warunki wynajmu, gdy np. była tylko 1 apteka (teraz są dwie). Więc trzeba opracować model wynajmu, którego nie będzie trzeba zmieniać np. już za rok. Poza tym, podanie w uchwale tylko adresów lokali – to za mało. Trzeba podać powierzchnię, co to za lokal itp. W „zasadach wynajmu” trzeba też uwzględnić inne formy wykorzystywania lokali (np. użyczenie).

Ustalenie zasad wynajmu – nie jest „potrzebą chwili” – dlatego proponuje się odesłanie projektu uchwały – do przepracowania.

Przewodniczący H. M. Sosna zgłosił zatem wniosek:

„Projekt uchwały w sprawie: ustalenia zasad najmu lokali użytkowych będących w zarządzie ZGKiM w Strumieniu – odesłać do przepracowania oraz zobowiązać Komisję Budżetu do wzięcia udziału w opracowania projektu uchwały.”

Ponieważ więcej uwag w powyższej sprawie nie zgłoszono - Przewodniczący H. M. Sosna wniosek poddał pod głosowanie.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie.

 

ad.12.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił projekt uchwały dot. wyrażenia zgody na obciążenie nieruchomości gminnej położonej w Strumieniu poprzez ustanowienie nieodpłatnej służebności gruntowej.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że w rejonie nieruchomości, o której jest mowa w projekcie uchwały – trzeba będzie zrobić ciąg komunikacyjny pomiędzy Gimnazjum, a Osiedlem „Centrum” w Strumieniu, więc abyśmy się tych gruntów nie pozbyli.

Więcej uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie podjęta została:

Uchwała Nr VII/38/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 marca 2003 r. w sprawie: wyrażenia zgody na obciążenia nieruchomości poprzez ustanowienie nieodpłatnej służebności gruntowej na nieruchomości położonej w Strumieniu, stanowiącej własność Gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad.13.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba przedstawił i uzasadnił projekt uchwały w sprawie nadania Gimnazjum w Strumieniu imienia Powstańców Śląskich. Poprosił też Dyrektora Gimnazjum - o wypowiedź w tej sprawie.

Dyrektor Gimnazjum J. Jałowiczor dodatkowo uzasadnił projekt uchwały.

Przewodniczący H.M. Sosna zwrócił uwagę, że projekt uchwały należy uzupełnić o adres Gimnazjum.

Uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

14 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” – podjęta została:

Uchwała Nr VII/39/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 marca 2003 r. w sprawie: nadania Gimnazjum w Strumieniu imienia Powstańców Śląskich.

Uchwała załączeniu.

Dyrektor Gimnazjum J. Jałowiczor podziękował Radzie za podjęcie uchwały o nadaniu Gimnazjum imienia oraz zaprosił wszystkich radnych na uroczystość nadania imienia Gimnazjum, która odbędzie się w dniu 26.04.2003 r.

 

ad.14.

 

Na zgłoszona interpelację – odpowiedź udzielona została w punkcie 5.

 

ad.15.

 

Protokół Nr VI/2003 poprzedniej sesji rady, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – została przyjęty bez uwag.

 

ad.16.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Radny St. Ochodek stwierdził, że zebraniu wiejskim w Zabłociu Sołtys M. Janik wypowiedział się – iż podpisów popierających wykonanie chodnika wzdłuż ul. Bielskiej w kierunku Chybia było 40, tymczasem było ich 67. Radny stwierdził, że o ten chodnik upomina się od roku 2002 - tymczasem w gazecie „Nowa Formacja” była notatka, że chodnik będzie ale w kierunku Strumienia. Poprosił radnego M. Janika (Sołtysa wsi Zabłocie), aby wypowiedział się – skąd wziął liczbę 40 podpisów, skoro było ich 67.

Radny M. Janik wyjaśnił: remonty w ub. roku uchwaliła poprzednia Rada, natomiast w roku bieżącym – zostanie wykonany projekt techniczny chodnika, resztę środków przeznaczy się na remonty dróg. Natomiast sam chodnik będzie wykonany w roku przyszłym. Radny stwierdził przy tym, że radny St. Ochodek skłóca mieszkańców wsi (ulicy z ulicą).

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił, aby na tym zakończyć dyskusję na ten temat.

Radna A. Mazur poprosiła o wyjaśnienie, jakie zmiany mają nastąpić w funkcjonowaniu Gimnazjum?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: trzeba będzie podjąć decyzję o tworzeniu „zespołów szkół”, gdyż istniejące obecnie klasy filialne nie mogą nadal działać. Gdyby natomiast utworzono jedno Gimnazjum – musiałoby być dwuzmianowe, a młodzież trzeba by dowozić do Strumienia.

Dodatkowych wyjaśnień udzielił Dyrektor Gimnazjum J. Jałowiczor, który podkreślił, że przy tworzeniu nowej organizacji Gimnazjum ważny będzie termin, gdyż trzeba będzie sporządzać projekty organizacyjne na nowy rok szkolny, więc decyzja musi być podjęta w kwietniu.

Radny St. Świtała zapytał, czy wiadomo już coś o remontach dróg powiatowych?

Poruszył też sprawę zamurowanego przepustu pod ul. Jeżynową w Bąkowie: mieszkańcy Bąkowa interweniują, bo po zamurowaniu przepustu – droga już niszczeje.

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że w sprawie tej wpłynęło też pismo – interwencja sąsiadów.

Pewnych wyjaśnień w sprawie rowu i przepustu udzielił Sołtys Bąkowa D. Wacha.

Dyrektor ZGKiM – Ł. Pachuła wyjaśnił sprawę rowu wzdłuż ul. Jeżynowej – po dokonaniu pomiarów terenu.

Burmistrz A. Zaręba przedstawił pismo sąsiadów Pani H. Hudzieczek dot. zamurowanego przepustu i rowu. Z pisma wynika, że po gruncie Pani H. Hudzieczek biegł rów, są jeszcze jego ślady.

Radna C. Skowron poruszyła sprawę przystanków autobusowych: Zbytków czeka już 4 lata na wiaty przystankowe – i dotychczas ich nie otrzymał.

Zapytała też – czy wiadomo już coś na temat chodnika do Zbytkowa?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że wiata przystankowa dla Zbytkowa jest już zakupiona i będzie ustawiona w bieżącym roku – po zakończeniu prac przy skrzyżowaniu.

Natomiast w sprawie chodnika – ciągle jeszcze nic nie wiadomo (nie ma uzgodnień).

Radny H. Sosna poruszył sprawę oświetlenia ul. Cichej w Strumieniu: mieszkańcy tej ulicy otrzymali pismo, że oświetlenie będzie wykonane w roku 2002.

Burmistrz A. Zaręba obiecał, że sprawę tą wyjaśni indywidualnie.

Radny J. Brachaczek poprosił o interwencję w sprawie stanu ul. Dworcowej w Pruchnej (na zebraniu wiejskim poinformowano, że droga ta jest na terenie PKP).

Radny Cz. Greń poinformował, że na ul. Klonowej w Drogomyślu uszkodzony jest przepust – rury są popękane (przy stawie wędkarskim „Podymacz”).

Przewodniczący Rady Mieszkańców Strumienia H. Arkulary poprosił Burmistrz o interwencję w sprawie przepompowni. Przepompownia nie działa.

Burmistrz A. Zaręba obiecał, że będzie interweniował w tej sprawie.

Przewodniczący H. M. Sosna poruszył sprawę remontu ul. Zamkowej w Strumieniu – czy coś już wiadomo na ten temat?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że decyzja o remontach ulic w mieście zapadnie po otrzymaniu propozycji od Rady Mieszkańców(gdzie zwrócono się o wytypowanie ulic do remontu).

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, jakie opinie wydała Komisja Budżetu w sprawach skierowanych do Komisji, a dotyczących:

wykupu gruntu na powiększenie cmentarza w Strumieniu

wykupu budynku Nr 240 w Pruchnej.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa – M. Janik oraz Przewodnicząca Komisji Oświaty A. Mazur  również poinformowali o wydanych przez te Komisje opiniach w powyższych sprawach.

Dyrektor ZGKiM – Ł. Pachuła wysunął propozycję – czy przy okazji referendum dot. Unii Europejskiej – nie można by przeprowadzić referendum dot. opodatkowania się mieszkańców dla celów wywozu śmieci?

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że byłoby to samoopodatkowanie – i byłoby trudno to przeprowadzić.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: trzeba by bardzo szczegółowo przeprowadzić analizę kosztów i ilości śmieci – nie bazować na ilościach dotychczas wywożonych śmieci, bo po wprowadzeniu takich opłat - znacznie wzrasta ilość śmieci. Gminy, które wprowadziły samoopodatkowanie na ten cel – odchodzą od takiego rozwiązania sprawy.

Radni Cz. Greń i A. Mazur – poparli ten projekt (ze względu na środowisko).

Następnie Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że do Rady wpłynęło pismo LKS „Błyskawica” Drogomyśl – dot. zbycia gruntu obok Pawilonu sportowego.

Przedstawił też słuszną jego zdaniem interwencję mieszkańców ul. Korfantego w Strumieniu. Konieczna jest przebudowa śmietniska - zablokowanie od strony drogi, a nie od strony bloku. Śmietnik otwarty od strony drogi skutecznie „zaśmieca” okoliczne łąki „Hynek”, na których powstają również nielegalne wysypiska śmieci.

Z-ca Dyrektora Gimnazjum R. Gądek wystąpił z małą uwagą: stwierdził, że jest zdziwiony i poruszony reakcją radnych na pytanie radnej C. Skowron dotyczące chodnika do Zbytkowa (co zostało przez radnych przyjęte śmiechem).

Radny H. Sosna stwierdził, że był to śmiech popierający – bo radna C. Skowron jest bardzo dociekliwa i na każdej sesji porusza sprawę tego chodnika.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że administrator drogi nie reaguje na interwencje pisemne ani telefoniczne.

Dyrektor Gimnazjum J. Jałowiczor zapytał, czy Burmistrz wie coś na temat organizacji imprezy „Powiat bez granic” (Gmina Chybie ma organizować tą imprezę)?

Burmistrz A. Zaręba obiecał, że zwróci się na piśmie o wyjaśnienie tej sprawy.

Przewodniczący H. M. Sosna podał komunikaty:

Oświadczenia majątkowe radni są zobowiązani złożyć do dnia 30.04.br.

Radni otrzymali aktualny tekst ustawy o samorządzie gminnym (radny J. Brachaczek rozdał ustawę radnym).

Komisja ds. Opracowania Statutu Gminy Strumień przygotowała projekt Statutu – radni otrzymali po egzemplarzu projektu Statutu do zapoznania się i ewentualnego wniesienia uwag i propozycji.

Przewodniczący przekazał też Burmistrzowi i Radcy Prawnemu po 1 egzemplarzu projektu Statutu do zaopiniowania.

Poprosił Dyrektorów Gimnazjum o przejrzenie Statutu i zgłoszenie ewentualnych uwag dot. stylu projektu Statutu (pod względem zgodności z zasadami pisowni języka polskiego).

 

ad.17.

 

Przewodniczący H. M. Sosna dziękując wszystkim zebranym - zakończył obrady VII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 2000).

 

Protokołowała: Janina Wyleżuch

                                       Przewodniczący

mgr inż. Henryk M. Sosna