P r o t o k ó ł Nr VIII/2003

obrad ósmej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu
odbytych w dniu 29 kwietnia 2003 r.
w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

Obecni: Radni Rady Miejskiej, Radni Rady Powiatu z terenu Gminy, Sołtysi i Przewodniczący Rady Mieszkańców Miasta Strumienia oraz Dyrektorzy i Kierownicy podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności oraz pracownicy Urzędu Miejskiego, przedstawiciele lokalnej prasy i mieszkańcy Gminy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.      Burmistrz Miasta – mgr inż. Adam Zaręba

2.      Z-ca Burmistrza Miasta – mgr inż. Tadeusz Rychły

3.      Skarbnik Miasta – mgr Danuta Mitko

4.      Sekretarz Miasta – Daniela Kula

 

Porządek obrad:

1. Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

2. Przedstawienie porządku obrad.

3. Informacja o działalności Burmistrza od dnia 21.03.2003 r. do dnia 14.04.2003 r.

4. Informacja Biura ds. samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

5. Interpelacje i zapytania radnych.

6. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu za 2002 rok.

7. Podjęcie uchwały w sprawie: udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Strumienia.

8. Ocena działalności i funkcjonowania Miejsko – Gminnego Ośrodka Kultury oraz świetlic środowiskowych wraz z określeniem ich zadań, profilu  i zakresu działalności.

9. Informacja o stanie dróg i oświetlenia w Gminie. Określenie potrzeb remontowych i modernizacyjnych uwzględniających możliwości Gminy.

10.Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Strumień na 2003 r.

11.Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany uchwały Nr XLL/249/2002 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26.03.2002 r. dot. zasad wynajmowania lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy.

12.Podjęcie uchwały w sprawie: nadania nazw ulic w sołectwie Bąków.

13.Podjęcie uchwały w sprawie: powierzenia reprezentowania Gminy w Zgromadzeniu Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej.

14.Rozpatrzenie wniosków i opinii do projektu Statutu Gminy Strumień.

15.Rozpatrzenie propozycji przystąpienia do Związku Miast Nadwiślańskich.

16.Zatwierdzenie protokołu z poprzedniej sesji.

17.Wolne głosy, wnioski i informacje.

18.Zakończenie.

 

.    /    .

Przebieg obrad:

 

ad.1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Miejskiej mgr inż. Henryk Mikołaj Sosna.

Przewodniczący H. M. Sosna przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, radnych Rady Powiatu, Burmistrzów, pracowników Urzędu Miejskiego, Sołtysów, Dyrektorów Szkół, Dyrektorkę MGOK oraz przedstawiciela lokalnej prasy.

Następnie, poza porządkiem obrad, udzielił głosu Dyrektorowi Gimnazjum w Strumieniu mgr J. Jałowiczorowi.

Dyrektor J. Jałowiczor podziękował Radzie za podjęcie uchwały o nadaniu imienia Powstańców Śląskich Gimnazjum (uroczystość nadania imienia odbyła się 26.04.2003 r). Odczytał pismo Ministra Edukacji Narodowej i Sportu Krystyny Łybackiej, skierowane do Gimnazjum, które nadeszło już po uroczystości.

 

ad.2.

 

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił porządek obrad sesji.

Radny M. Janik wystąpił z propozycją wprowadzenia dodatkowego punktu porządku obrad (jako 12-go): podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia zasad usytuowania na terenie miasta i gminy Strumień punktów sprzedaży napojów alkoholowych i piwa oraz warunków sprzedaży tych napojów. Proponowana zmiana – to tylko zastąpienie zapisu dot. usytuowania punktów sprzedaży napojów alkoholowych od szkół, placówek służby zdrowia i obiektów kultu religijnego ze 100 mb na 50 mb. W jego przekonaniu uchwała taka może być podjęta na tej sesji.

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał, czy jest to wniosek samego radnego i czy jest przygotowany odpowiedni projekt uchwały.

Wobec braku projektu uchwały – Przewodniczący H. M. Sosna wniosku radnego M. Janika nie przyjął, uzasadniając to koniecznością przygotowania odpowiedniego projektu uchwały, uzyskania opinii Pełnomocnika Burmistrza ds. profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, radcy prawnego, burmistrza itd.

Radny M. Janik stwierdził, że ma wątpliwości co do decyzji Przewodniczącego. „Rada może przyjąć taką zmianę na tej sesji” - stwierdził.

Przewodniczący H. M. Sosna ponownie podkreślił, że nie ma przygotowanego projektu uchwały (choć prawdopodobnie projekt uchwały mógł być przygotowany), a co za tym idzie nie widzi możliwości wprowadzenia tego punktu do porządku obrad tej sesji.

 

ad.3.

 

Do „Informacji” o działalności Burmistrza w okresie od 21.03.2003 r. do 14.04.2003 r. Przewodniczący H. M. Sosna zapytał, dlaczego w zarządzeniu Burmistrza dot. remontów dróg w poszczególnych miejscowościach, nie ujęto miasta Strumienia?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że dopiero dziś wpłynęło pismo Rady Mieszkańców Miasta Strumienia z propozycjami, które drogi w mieście powinny być remontowane w bieżącym roku (miasto nie zostało pominięte). Po rozpatrzeniu propozycji wyda odpowiednie zarządzenie.

Więcej uwag do „Informacji” nie zgłoszono.

 

ad.4.

 

Nie zgłoszono żadnych uwag do „Informacji Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym”.

 

ad.5.

 

Interpelacje:

-         Radny J. Lekki zapytał, jak daleko jest posunięta sprawa sprzedaży obiektu byłej Kaflarni w Strumieniu (w budżecie zaplanowano dochód z tego tytułu w wysokości 200.000,- zł.).

Na powyższe odpowiedzi udzielił Burmistrz A. Zaręba:

Obiekt byłej Kaflarni jest własnością Gminy, jednak obciążony nakładami „Crystalex”-u, który dotychczas finansuje koszt stróżowania (choć z różnym skutkiem).

Zwróciliśmy się do pełnomocnika właściciela – o odstąpienie od roszczeń z tytułu nakładów, na co pełnomocnik nie wyraził zgody. Właściciel „Crystalex”-u mieszka w Niemczech. Ogłaszaliśmy oferty o sprzedaży tego obiektu, jednak nie ma chętnych na kupno tego obiektu. Następnie prowadzono rozmowy z pełnomocnikiem. W rokowaniach tych ustalono kwotę sprzedaży, jednak kiedy zażądaliśmy pełnomocnictw na piśmie - pełnomocnik ich nie przedłożył. Odnaleźliśmy w Niemczech właściciela - i z nim musimy prowadzić rozmowy. Nakłady na obiekcie „nie są jeszcze zamortyzowane” – więc większość wartości obiektu stanowi własność właściciela nakładów.

Powyższe wyjaśnienia radny J. Lekki uznał za wyczerpujące.

 

ad.6.

 

Przewodniczący H. M. Sosna odczytał Uchwałę Nr 00570/VI/70/2003 z dnia 03.04.2003 r. VI Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach – pozytywną opinię o przedłożonym przez Burmistrza Miasta Strumienia sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za rok 2002. Poinformował też, że został przygotowany projekt uchwały o przyjęciu sprawozdania z wykonania budżetu za 2002 r. O tym czy uchwała ta zostanie podjęta – zadecyduje Rada (jeżeli w dyskusji będą istotne uwagi do sprawozdania z wykonania budżetu).

Następnie Burmistrz A. Zaręba omówił wykonanie budżetu Gminy za rok 2002: w realizacji budżetu trzeba starać się o wykonanie zadań, a niekoniecznie o wykonanie budżetu w 100 %, gdyż pozostałe środki „nie przepadają”.Choć im lepiej budżet jest opracowany, tym wykonanie może być bliższe 100 %. Znaczną część roku 2002 budżet był wykonywany przez Zarząd, a dopiero pod koniec roku – przez Burmistrza.

Na niepełne wykonanie planu wydatków wpłynęła projektowana i nie rozpoczęta budowa sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej w Strumieniu. Ponieważ były różne koncepcje sali – rozpoczęcie budowy okazało się nierealne. Zadłużenie Gminy jest nieduże, wynosi 3,5 %. Przy budowie sali zadłużenie wzrośnie – choć nie do rozmiarów niebezpiecznych dla budżetu. Również wydatki planowane na sporządzenie planów zagospodarowania przestrzennego nie zostały wykonane: uzgodnienia do planów trwają bardzo długo, konieczne było sporządzenie aneksów do umów z projektantami (przedłużenie terminów wykonania planów), więc nie można było zapłacić za wykonanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego. Ogólny wskaźnik nakładów na 1 mieszkańca Gminy – jest średni w stosunku do okolicznych gmin. Natomiast dochody Gminy maleją, głównie w przypadku płatności podatków od osób fizycznych, co spowodowane jest przede wszystkim znacznym bezrobociem. Niedobory te rekompensowano podatkiem od nieruchomości. Na koniec swego wystąpienia Burmistrz poprosił o pytania dot. wykonania budżetu.

Następnie Komisje Rady przedstawiły swoje stanowiska dot. wykonania budżetu:

-         Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że Komisja prosi o wyjaśnienie następujących spraw:

1)      Wydatkowano środki na adaptację budynku na cele socjalne – co to był za budynek?

2)      Zakupiono 2 samochody dla ZGKiM w Strumieniu (ciężarowy i dostawczy). Stare samochody miały być sprzedane – co stało się z pieniędzmi za te samochody?

3)    Co sprzedano ze składników majątkowych Gminy?

4)    Jakie są przewidywane skutki restrukturyzacji przedsiębiorstw?

-         Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur w swej obszernej wypowiedzi stwierdziła, że Komisje miały prawie cały miesiąc na zapoznanie się z bardzo obszernym, przejrzystym sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2002 r. Następnie odniosła się do wykonania budżetu tak po stronie dochodów jak i wydatków, skupiając się głównie na wykonaniu wydatków w działach będących w zasięgu działania Komisji Oświaty, takich jak: oświata i wychowanie, ochrona zdrowia, opieka społeczna, kultura oraz kultura fizyczna i sport. Radna stwierdziła, że budżet gwarantował płynność finansowania i realizacji zadań bieżących Gminy jak również inwestycji wieloletnich. Komisja pozytywnie oceniła wykonanie budżetu i będzie głosowała za udzieleniem Burmistrzowi absolutorium (wypowiedź radnej w całości - w załączeniu).

-         Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja sprawozdanie z wykonania budżetu za 2002 r. przyjęła do wiadomości i będzie głosowała za udzieleniem absolutorium Burmistrzowi.

Przewodniczący H.M. Sosna przypomniał, ze w tym punkcie porządku obrad, rozpatrujemy sprawozdanie z wykonania budżetu. Kwestia udzielenia absolutorium będzie przedmiotem kolejnego punktu porządku obrad.

Burmistrz A. Zaręba udzielił wyjaśnień na pytania Komisji Budżetu:

1)      Budynek socjalny – to jeden z budynków wykupionych przez Gminę na terenie ochronnym oczyszczalni ścieków w Strumieniu.

2)      Stare samochody, które miały być sprzedane – to samochody w takim stanie technicznym, że praktycznie nadawałyby się na złom. Kwota za sprzedaży jednego samochodu (symboliczna) – wpłynęła do ZGKiM (drugiego samochodu jeszcze nie sprzedano).

3)      Sprzedaż składników majątku Gminy – to głównie sprzedaż betoniarni (w drodze przetargu) oraz inne sprzedaże nieruchomości (gruntów), uchwalone wcześniej przez Radę (w drodze przetargu lub na tzw. powiększenie).

4)      Sprawa restrukturyzacji: państwo dało firmom możliwość starania się o umorzenie zaległości podatkowych. Z wnioskiem restrukturyzacyjnym wystąpiły 3 firmy. Proces ten trwa i może zakończyć się umorzeniem zaległości, lub też nie. Firmy muszą wnieść opłatę 15 % oraz spełnić określone przepisami warunki. Dlatego nie można jeszcze określić skutków, gdyż proces ten będzie jeszcze trwał.

Przewodniczący H. M. Sosna otworzył dyskusję na temat sprawozdania z wykonania budżetu

Radny M. Mikołajczyk poprosił o szersze wyjaśnienie znaczącego wzrostu zaległości w podatku od środków transportowych.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił - wzrost zaległości w tym podatku wiąże się ze stanem gospodarki, przewoźnicy nie mają zleceń na usługi transportowe, a wyzbywać się taboru samochodowego nie chcą. Poza tym – podatek wzrasta sukcesywnie, a dochody maleją (powyższe szczegółowo wyjaśniono w załączniku Nr 1 Sprawozdania).

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał (w związku z istniejącym jeszcze do roku 2005 zadłużeniem z tytułu kredytu na budowę oczyszczalni ścieków) – czy przewidywana jest konieczność przystosowania oczyszczalni ścieków do dyrektyw Unii Europejskiej?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że wymogi te są bardziej liberalne - dotychczas były bardziej rygorystyczne, zaostrzone reżimy. Obecnie można nawet starać się o liberalniejsze warunki pozwolenia wodno-prawnego.

Na tym dyskusję zakończono.

Przewodniczący H. M. Sosna wysunął wniosek, aby nie podejmować, wobec braku istotnych uwag i zastrzeżeń, uchwały o przyjęciu sprawozdania z wykonania budżetu.

Wniosek poddany pod głosowanie został przyjęty 9 głosami ”za”, przy 6 „wstrzymujących się od głosu”. Wobec powyższego Rada nie podjęła osobnej uchwały o przyjęciu sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za rok 2002.

 

 

ad.7.

 

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił Komisję Rewizyjną o przedstawienie wniosku i opinii w sprawie udzielenia Burmistrzowi absolutorium.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej M. Mikołajczyk przedstawił pismo - wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie Burmistrzowi absolutorium z tytułu wykonania budżetu Gminy za rok 2002 oraz Uchwałę Nr 00570/VI/59/2003 z dnia 31.03.2003 r. VI Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w sprawie: zaopiniowania wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu. Uchwała ta – to pozytywna opinia o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia Burmistrzowi absolutorium za rok 2002.

Wiceprzewodniczący Rady Cz. Greń odczytał uzasadnienie do Uchwały Nr 00570/VI/59/2003 z dnia 31.03.2003 r. VI Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach (pozytywnej opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta absolutorium za 2002 r).

Następnie Komisje Rady przedstawiły swoje stanowiska w sprawie absolutorium:

-         Przewodniczący Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej – J. Lekki poinformował, że Komisja proponuje udzielenie Burmistrzowi absolutorium.

-         Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej – A. Mazur powtórzyła, że Komisja wypowiedziała się za udzieleniem absolutorium.

-         Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Zasobów Naturalnych, Ochrony Środowiska, Porządku Publicznego i Ochrony P. Poż. – M. Janik poinformował, że Komisja wypowiedziała się za udzieleniem absolutorium.

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił o zabieranie głosu w dyskusji.

Nikt z radnych głosu nie zabrał.

Przewodniczący mgr inż. H. M. Sosna przypomniał, że zgodnie z postanowieniami ustawy o samorządzie gminnym, do podjęcia uchwały o udzieleniu Burmistrzowi absolutorium wymagana jest bezwzględna większość głosów ustawowego składu Rady.

Przewodniczący odczytał projekt uchwały o udzielenie Burmistrzowi absolutorium, a następnie projekt uchwały poddał pod głosowanie.

W głosowaniu jawnym – jednogłośnie (15 głosów „za”, na obecny 15 osobowy ustawowy skład Rady) - podjęta została:

Uchwała Nr VIII/40/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu w Strumieniu z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie: udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący H. M. Sosna złożył Burmistrzowi gratulacje z tytułu udzielenia przez Radę absolutorium.

Następnie ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

ad.8.

 

Na prośbę Przewodniczącego – z upoważnienia Burmistrza, Dyrektor Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Strumieniu – G. Gubała wprowadziła do tematu dot. działalności i funkcjonowania MGOK oraz świetlic środowiskowych wraz z określeniem ich zadań, profilu i zakresu działalności (szeroko opracowane materiały w załączeniu). Dyrektor G. Gubała wyjaśniła, na co szczególnie zwracała uwagę przy opracowywaniu materiałów. Wyraziła pogląd, że szersze spojrzenie na działalność MGOK i świetlic środowiskowych ma zapewne Komisja Oświaty, która dokonała przeglądu tych placówek.

Następnie Komisje przedstawiły swoje stanowiska.

-         Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur w swej szerokiej wypowiedzi omówiła działalność placówek MGOK i Świetlic środowiskowych na terenie Gminy, podkreślając ich pozytywne oddziaływanie, szczególnie na środowisko młodzieży. Podkreśliła też, jak celowym i pożytecznym okazało się połączenie środków budżetowych działu „Kultura” ze środkami przeznaczonymi na przeciwdziałanie alkoholizmowi. Posunięcie to pozwoliło na uruchomienie i działalność świetlic środowiskowych we wszystkich sołectwach (w bieżącym roku taka świetlica powstaje również w Strumieniu).

Radna w imieniu Komisji wypowiedziała się też za przeznaczeniem całego budynku, w którym działa MGOK (w Strumieniu, w Rynku) – dla potrzeb poszerzającej się działalności MGOK. Pozwoliłoby to również na zlokalizowanie w tym budynku Chóru „Lutnia” oraz Macierzy Ziemi Cieszyńskiej tym bardziej, że od jakiegoś czasu trwają poszukiwania lokalu na ich działalność oraz gromadzenie i przechowywanie pokaźnych rozmiarów zbiorów i dokumentacji (wystąpienie radnej w całości - w załączeniu).

-         Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja po przeanalizowaniu sprawozdania – nie wniosła żadnych uwag, proponując jego przyjęcie.

-         Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że Komisja do sprawozdania zgłasza dwie uwagi:

1)    Świetlice środowiskowe powinny być czynne w soboty (nawet kosztem innego dnia w tygodniu).

2)    W Świetlicy w Bąkowie należy zainstalować telefon (w celach bezpieczeństwa i umożliwienia korzystania z zasobów internetu.

W dyskusji  głos zabrali:

Radny Cz. Greń poruszył sprawę współpracy z Miastem Petrvald w Czechach: co uniemożliwia i w jaki sposób można starać się o środki z funduszu PHARE (w związku ze współpracą z Petrvaldem)?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: od dłuższego czasu istniała współpraca z miejscowościami w Czechach, jednak nie sformalizowana. Partnerstwo było punktowane – stąd wzięła się współpraca z Petrvaldem. Aby można było występować o środki – trzeba wniosków z dwóch stron. Petrvald na razie nie zadbało to, nie złożył wniosku. Jest to temat do rozmów obu partnerów: naszej Gminy i Petrvaldu.

Radny Cz. Greń dodatkowo wyjaśnił, że chodzi mu o to, aby współpraca się rozwijała (wszystkiego naraz nie można zrobić).

Radny H. Sosna postawił pytanie – czy nasza Gmina nie mogłaby się postarać o świadectwo ISO? Pomogłoby to w staraniach o środki funduszowe (choć koszt wniosku wyniósł około 10.000,- zł.).

Radny St. Świtała zaproponował, że może trzeba poszukać jeszcze innego partnera do współpracy.

Pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – W. Saltarius zwrócił uwagę, że istnieją też programy pomocowe np. dla świetlic – jako placówek opiekuńczo-wychowawczych. Konieczne byłoby jednak świetlice zarejestrować jako placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Radny K. Wójtowicz zaapelował, aby pilnować spraw współpracy z Petrvaldem skoro istnieje perspektywa uzyskania środków pomocowych. Np. Chór „Lutnia” przygotowuje się, są nowe pomysły – a związane to jest z kosztami.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że na poprzedniej sesji podjęliśmy uchwałę dot. utworzenia świetlicy środowiskowej w Strumieniu – nie wiadomo jednak jeszcze, pod jakim „patronatem” ma działać: MGOK czy Gimnazjum.

Pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – W. Saltarius zwrócił uwagę, że gdyby świetlica działała pod patronatem Towarzystwa Przyjaciół Dzieci, miałaby charakter ponadlokalny, a więc jej utrzymywanie należałoby do zadań powiatu (mogłaby być finansowana przez powiat). W grę wchodzi również możliwość porozumienia z Gminą Chybie, która prowadzi świetlice w ramach Towarzystwa Salezjańskiego.

Dyrektor MGOK – G. Gubała wyraziła obawę, że jeżeli świetlice zostaną sprofilowane – stracą swój charakter, zatraci się cel jaki nam przyświecał przy ich tworzeniu (choć świetlice środowiskowe są ogromnym obciążeniem pracy MGOK).

Z-ca Burmistrza T. Rychły przypomniał, że już kiedyś korzystaliśmy z usług Towarzystwa Przyjaciół Dzieci, które za same wyliczenia pobierało 5% środków – trzeba więc przy tym być ostrożnym.

Pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – W. Saltarius do wypowiedzi z-cy Burmistrza dodatkowo wyjaśnił, że pod patronatem TPD prowadzone były w szkołach zajęcia pozalekcyjne, a nie świetlice.

Radna A. Mazur wyraziła zdanie, że forma, w jakiej obecnie działają świetlice środowiskowe – jest najkorzystniejsza.

Radny H. Sosna wyraził zdanie, że skoro Komisje Rady stwierdziły – iż działalność świetlic jest dobra, nie należy nic zmieniać (aby nie popsuć).

Radny Cz. Greń zwrócił uwagę, że w gminach likwiduje się biblioteki itp. U nas działalność placówek kultury się rozwija – wszystkie dzieci będą miały jednakową szansę. Powinniśmy być z tego zadowoleni.

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał jeszcze raz, że trzeba opracować profil świetlicy w Strumieniu.

Burmistrz A. Zaręba wyraził zdanie, że Świetlica w Strumieniu powinna działać na takich samych zasadach jak Świetlice w sołectwach (nie „przypisywać” jej do szkoły).

Radny K. Wójtowicz stwierdził, że w lokalu MGOK jest bardzo ciasno - dlatego dobrze, że cała Komisja Oświaty zobaczyła, w jakich warunkach pracuje MGOK. Radny – jako członek Towarzystwa Śpiewaczego „Lutnia” - zaapelował do radnych o zabezpieczenie bazy lokalowej m.in. dla „Lutni”. Stwierdził przy tym, że sam optuje za przeznaczeniem całego budynku, w którym działa MGOK na jego potrzeby. Radny przyznał, że wchodzi tu w grę również sprawa kosztów (pomniejszenia dochodów), ale trzeba o tym pomyśleć perspektywicznie.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że padły konkretne wnioski dot. działalności MGOK i świetlic środowiskowych (wynikające z prac Komisji oraz dyskusji). Poprosił zatem o upoważnienie przekazania tych wniosków do rozpatrzenia przez Burmistrza.

Radny M. Mikołajczyk stwierdził, że nadal trzeba myśleć o zagospodarowaniu pomieszczeń w obiekcie basenu kąpielowego, gdyż wykorzystane są zaledwie w 10 %.

Na tym temat zakończono.

 

ad.9.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba złożył krótko informację o stanie dróg i oświetlenia w Gminie (szeroko opracowaną informację radni otrzymali w materiałach sesyjnych).

Następnie Komisje przedstawiły swoje stanowiska do powyższego tematu:

-         Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wnioski, jakie Komisja wysunęła po przeanalizowaniu informacji:

1)    Konieczne jest wykonanie chodnika przy ul. 1 Maja w Strumieniu od przejazdu kolejowego – do Zbytkowa wraz z odwodnieniem.

2)    Przy projektowaniu chodnika przy ul. Głównej w Bąkowie – należy uwzględnić oświetlenie tej ulicy.

3)    W związku z planowaną zmianę ruchu pojazdów w Rynku w Strumieniu – należy uwzględnić sprawę nowej lokalizacji przystanku (dworca) autobusowego.

4)    Należy rozpatrzyć pod względem ekonomicznym sprawę przebudowy oświetlenia ulicznego na energooszczędne.

5)    Należy w trybie pilnym zająć się sprawą poprawy ładu, czystości i porządku w Gminie, szczególnie zaś dotyczącym dróg, chodników, ścieżek, poboczy i rowów (przygotować projekt uchwały – zmian w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy).

-         Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur stwierdziła, że Informacja” jest przejrzysta, ale stan dróg – głownie powiatowych – nie zawsze zadawalający.

-         Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik stwierdził, że musimy zacząć od odwodnienia naszych dróg. Zostały zaniedbane pewne rowy – stąd występują zalewania. Należy zwrócić się do Powiatu - o utrzymanie rowów i przepustów. Należy też wrócić do sprawy czystości i porządku w Gminie (do uchwały utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy).

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił sprawę chodnika i drogi do Zbytkowa: aby wykonać dokumentację – potrzebna jest inwentaryzacja, uzgodnienia itp. Dokumentacja jest kosztowna – dlatego trzeba postępować ostrożnie, aby nie ryzykować wydatkowania dużych kwot (a z administratorem tej drogi źle się rozmawia).

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że wnioski Komisji zostaną przekazane Burmistrzowi. Przewodniczący zwrócił też uwagę, że trzeba unormować korelacje pomiędzy Powiatem i Gminą oraz pomiędzy Województwem i Gminą bo np. droga przez Zabłocie (powiatowa) jest w takim stanie, że praktycznie jest nieprzejezdna i należałoby ją zamknąć. W tej sprawie trzeba się udać wyżej.

Przypomniał też, że prosił o dokumentację dot. starań o środki na drogi i dotychczas ich nie otrzymał.

Radny H. Sosna wyraził zdanie, że trzeba uświadamiać ludzi, aby za szkody poniesione na drogach powiatowych – występowali do Powiatu o odszkodowania.

Radny Cz. Greń zwrócił uwagę, że przy drogach długo już leżą worki ze śmieciami. Trzeba spowodować, aby je pozbierano.

Radna A. Mazur wyraziła zdanie, że należy stosować kary za śmiecenie, a nie tylko sprzątać. Trzeba dotrzeć do świadomości ludzi. Wymaga to naszych wysiłków.

Radny A. Ochodek zwrócił się do radnego M. Janika z pytaniem – co oznacza stwierdzenie, że trzeba „wrócić do uchwały”?

Radny M. Janik wyjaśnił, że jest uchwała Rady w sprawie czystości i porządku – i trzeba do niej wrócić i stosować, trzeba ją egzekwować.

Przewodniczący H. M. Sosna przyznał, że do tej uchwały trzeba wrócić (bo umocowanie prawne są).

Radny M. Janik stwierdził, że jest propozycja zamknięcia drogi – ul. Długiej w Zabłociu: jak zatem zbierać tam śmieci? Podobnie jest na ul. Rolnej, która też jest drogą powiatową (a jest anegdotycznie - „zielona” jak miedza).

Sołtys wsi Drogomyśl – K. Saltarius poruszył sprawę żużla: nie ma ogłoszeń, gdzie można wysypywać żużel.

Burmistrz A. Zaręba stwierdził, że mamy Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminie. Jest też świadomość u ludzi – przegrywa ona jednak z koniecznością płacenia za wywóz śmieci.

Natomiast karanie za śmiecenie jest trudne, gdyż jest to prawie nie do uchwycenia.

Radny M. Mikołajczyk wyraził zdanie, że trzeba rozmieścić tablice o zakazie wysypywania śmieci i o karach. I jeżeli dla przykładu ukarzemy kogoś – to fakt ten rozniesie się wśród ludzi.

Więcej uwag do Informacji nie zgłoszono, a opracowane wnioski zostaną przekazane do Burmistrza.

 

 

 

ad.10.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Skarbnik mgr D. Mitko przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy na rok 2003.

Komisje Rady nie zgłosiły uwag do projektu uchwały, proponując jej przyjęcie.

Ponieważ do projektu uchwały nie zgłoszono żądnych uwag – Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (przy 14 głosach „za”, przy 1 nieobecnym) – podjęta została:

Uchwała Nr VIII/41/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie: zmiany budżetu Gminy Strumień na 2003 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad.11.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił projekt uchwały dot. proponowanych zmian w zasadach wynajmowania lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy (zmiana dotyczy umożliwienia zamian mieszkań komunalnych ze spółdzielczymi).

Następnie Komisje przedstawiły swoje stanowiska:

-         Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że komisja proponuje odesłanie projektu uchwały do projektodawcy – celem jej dopracowania (wyjaśnił braki występujące w projekcie uchwały).

-         Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że Komisja nie wniosła zastrzeżeń do projektu uchwały (tym bardziej po wyjaśnieniach Burmistrza).

-         Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja nie wypracowała wspólnego stanowiska do projektu uchwały.

Burmistrz A. Zaręba dodatkowo wyjaśnił, że przy zamianie mieszkań - strony muszą uzgodnić między sobą chęć zamiany mieszkania oraz wystąpić do ZGKiM z wnioskiem. Wniosek musi być następnie rozpatrywany jak normalny wniosek mieszkaniowy.

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił o zwrócenie uwagi na fakt, że nie jest to zmiana zasad wynajmu lokali komunalnych.

Radny M. Mikołajczyk wyraził zdanie, że uchwały tej nie można podjąć na tej sesji, gdyż zmiany nie można wprowadzić tylko w § 8. Należy dopracować tą zmianę – jako § 12, który dopuszczałby możliwość zamiany mieszkań pomiędzy zasobami komunalnymi i spółdzielczymi, z dokładnym określeniem warunków zamiany.

Przewodniczący H. M. Sosna wniosek Komisji dot. odesłania projektu uchwały dot. projektodawcy – celem dopracowania, poddał pod głosowanie.

10 głosami „za”, przy 5 „wstrzymujących się od głosu” – wniosek został przyjęty, tzn. projekt uchwały zostaje skierowany do projektodawcy, celem dopracowania.

ad.12.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba przedstawił i uzasadnił projekt uchwały w sprawie nadania nazw ulicom w sołectwie Bąków. Zwrócił się też z pytaniem do Sołtysa wsi Bąków Pana D. Wacha – czy proponowane nazwy ulic zostały skonsultowane z Radą Sołecką, na co otrzymał odpowiedź twierdzącą.

-         Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki zaproponował wprowadzenie do uchwały poprawek merytorycznych, dot. poprawności pisowni: w §1 słowo „ustalić” zastąpić słowem „nadać”, natomiast w podstawie prawnej skreślić wyraz „oraz”.

-         Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że Komisja wypowiedziała się za przyjęciem uchwały.

-         Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że również ta Komisja wypowiedziała się za przyjęciem uchwały.

Ponieważ innych uwag do projektu uchwały nie wniesiono – Przewodniczący H. M. Sosna po wprowadzeniu uwag merytorycznych dot. poprawności pisowni – projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie podjęta została:

Uchwała Nr VIII/42/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie: nadania nazw ulic w sołectwie Bąków.

Uchwała w załączeniu.

 

ad.13.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił projekt uchwały w sprawie powierzenia reprezentowania Gminy w Zgromadzeniu Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej w Cieszynie.

Następnie Komisje przedstawiły swoje stanowiska w tej sprawie.

-         Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że na przedstawiciela Gminy w Zgromadzeniu ZKZC Komisja zaproponowała Przewodniczącego lub osobę przez niego upoważnioną.

-         Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że Komisja na przedstawiciela zaproponowała Przewodniczącego Rady.

-         Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja nie ustaliła  żadnej propozycji, będzie natomiast akceptować propozycję zgłoszoną na sesji.

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił, kto może reprezentować Gminę - na wniosek Burmistrza. Obecny Statut ZKZC wymaga takiego rozwiązania. Następnie zaproponował zapis w uchwale: Przewodniczący Rady (imię i nazwisko) lub jego zastępcy (z ustaleniem kolejności).

Radca Prawny mgr R. Szymonek wyjaśniając, odczytał zapis ustawy o samorządzie gminnym, z którego wynika, że przedstawicielem może być Z-ca Burmistrza lub radny na wniosek Burmistrza.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że mogą być wyznaczone 2 osoby, ale wymienione imiennie.

Po dodatkowych wyjaśnieniach Radcy Prawnego – Burmistrz zaproponował Przewodniczącego Rady H. M. Sosnę oraz Z-cę Przewodniczącego Rady Cz. Grenia.

Więcej uwag nie zgłoszono, zatem Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

 14 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” – podjęta została:

Uchwała Nr VIII/43/2003 rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie: powierzenia reprezentowania Gminy w Zgromadzeniu Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej w Cieszynie.

Uchwała w załączeniu.

 

ad.14.

 

Przewodniczący Rady H. M. Sosna poinformował, że powołana przez Radę Komisja opracowała projekt Statutu Gminy. Projekt Statutu został przekazany do zaopiniowania Burmistrzowi, Radcy Prawnemu oraz Dyrektorowi Gimnazjum. Otrzymano opinię od Dyrektora Gimnazjum, i dziś  od Radcy Prawnego.

Przewodniczący stwierdził, że żadnych propozycji do Statutu nie otrzymał od radnych. Zapytał zatem – czy ktoś może ma jakiś konkretny wniosek do Statutu?

Nikt z radnych żadnego wniosku nie zgłosił.

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował, aby upoważnić Komisję statutową do dalszych prac nad Statutem tzn. rozpatrzeniem złożonych opinii.

Propozycja to – poddana pod głosowanie – została przyjęta jednogłośnie.

 

ad.15.

 

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że do rady wpłynęło pismo z propozycją przystąpienia Gminy do Związku Miast Nadwiślańskich.

Ponieważ z pismem tym zapoznały się Komisje Rady – Przewodniczący poprosił Komisje o przedstawienie swych stanowisk w tej sprawie.

-         Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że Komisja nie widzi potrzeby przystąpienia Gminy do Związku Miast Nadwiślańskich.

-         Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że takie samo stanowisko zajęła Komisja Oświaty.

-         Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja nie wypracowała wspólnego stanowiska w tej sprawie.

Burmistrz A. Zaręba stwierdził, że cieszy jednomyślność Komisji. Już kiedyś była propozycja przystąpienia Gminy do tego Związku – i też z nie zrezygnowano, gdyż Związek zrzesza Gminy położone w dolnym biegu rzeki Wisły.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie propozycję odrzucenia ofert Związku Miast Nadwiślańskich.

„Za” odrzuceniem ofert głosowało 14 radnych, „wstrzymał się od głosu” 1 radny.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że podziękujemy Związkowi Miast Nadwiślańskich za propozycję przystąpienia do tego Związku.

 

ad.16.

 

Do protokołu Nr VII/2003 poprzedniej sesji Rady, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – nie zgłoszono żadnych uwag, tzn. że protokół został przyjęty.

 

ad.17.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Radny J. Lekki poruszył sprawę ul. Jeżynowej w Bąkowie: na poprzedniej sesji radny St. Świtała zgłosił, że droga ta niszczeje. W tej sprawie nic nie zrobiono – dlaczego?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: wykonano uchwałę Rady – i jest jak jest. Zniwelowano teren – okazało się, że spadki są minimalne. Aby wodę odprowadzić rowem – rów musiałby być głęboki na 1,3 m. i szeroki na 3 m, a obok stoi budynek. Trzeba by zatem wykonać bardzo kosztowną inwestycję. Woda płynęła zawsze: gdy był przepust – płynęła dołem, obecnie płynie górą.

Przewodniczący H.M. Sosna zwrócił uwagę, że Rada podjęła uchwałę, którą Burmistrz powinien wykonać. Tymczasem – w piśmie do Rady – Burmistrz oczekuje decyzji Rady w tej sprawie? Przecież Rada nie wykopie rowu. Przewodniczący przypomniał brzmienie podjętej uchwały. W ogóle w piśmie Burmistrz są złe sformułowania. Powinna być wykonana dokumentacja na odwodnienie terenu – i ewentualnie przedłożona Radzie. To Rada zatem czeka nadal na wykonanie uchwały. Poza tym – z pracy Komisji Rewizyjnej nie wynika – że istniał rów, jest to więc podważanie autorytetu Komisji.

Radny St. Świtała wyraził zdanie, że problem przepustu i wody – można by rozwiązać, jednak trzeba do tego dobrej woli osób zainteresowanych (podał propozycję rozwiązań).

Burmistrz A. Zaręba stwierdził, że w piśmie nie było złej woli – chodzi jednak o to, że rozwiązanie sprawy zalewania i odwodnienia gruntów wymaga ogromnych środków finansowych. Trzeba dobrej woli zainteresowanych – bo gdzie woda spływa – wiadomo.

Z-ca Burmistrza T. Rychły dodatkowo stwierdził, że choć zlikwidowano przepust, choć wykona się rów – grunt Pani H. Hudzieczek nadal będzie zalewać.

Radny M. Mikołajczyk stwierdził, że w sprawie tej jest uchwała Rady i uchwałę tą Burmistrz powinien wykonać, a nie czekać na propozycje Rady – jak problem rozwiązać.

Radna A. Mazur stwierdziła, że dla niej sprawa jest niejasna: uchwała ma być wykonana, kompetencje zostały określone, ale skąd wziąć na to środki? Tu powinna być dobra wola osób zainteresowanych.

Radny Cz. Greń wyraził zdanie, że powinniśmy dobrze formułować uchwały, bo co zapisano w uchwale – zostało wykonane. Nie miejmy pretensji do Burmistrza.

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał, że uchwała została podjęta na skutek skargi.

Sołtys wsi Bąków D. Wacha wyraził zdanie, że w całej sprawie nie powinno chodzić o zalewanie pola, ale o niszczenie naszej drogi – powinniśmy ją chronić.

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał, czy w sprawie odwodnienia były konkretne rozmowy z sąsiednią Gminą Pawłowice?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że sprawa ta Gminy Pawłowice nie interesuje.

Przewodniczący H. M. Sosna oświadczyła, że oczekuje danych o rozmowach z Gminą Pawłowice w tej sprawie.

Radna C. Skowron zapytała, czy wiadomo coś w sprawie chodnika do Zbytkowa – na co otrzymała odpowiedź Burmistrza, że nie ma jeszcze odpowiedzi w tej sprawie.

Radna poruszyła też sprawę tablic nazw ulic – są zniszczone, pozrzucane. Dobrze by też było, gdyby pod nazwą ulicy - umieszczono nazwę miejscowości.

Radna A. Mazur zapytała, jak będzie funkcjonować Gimnazjum (co z klasami filialnymi)?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że w sprawie tej odbyło się spotkanie z Kuratorem Oświaty: klasy filialne w najbliższym roku szkolnym będą funkcjonować na dotychczasowych zasadach.

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał, czy istnieje kontrola wycinki drzew? Ostatnio były wycinane drzewa w Strumieniu przy ul. Polnej (na wysokości posesji P. Burkota), przy korycie rzeki Wisły (zakole obok P. Szpernola i około 200 m. poniżej jazu) oraz przy ul. Pszczyńskiej (po prawej stronie, na wysokości Stacji Paliw „Nadgob”). Czy przy wydawaniu decyzji o wycince – są zobowiązania do uzupełnienia drzewostanu (bo taka możliwość istnieje)? Czy robi się coś, aby uzupełnić drzewostan w zamian za wycięte drzewa?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że przy wydawaniu decyzji są zobowiązania do uzupełnienia drzewostanu, ale wszystkiego nie można ogarnąć. Wymaga to sprawdzenia.

Przewodniczący H. M. Sosna poruszył sprawę dot. planu reorganizacji ruchu na Rynku w Strumieniu. W sprawie tej była notatka prasowa, w której na końcu znalazło się stwierdzenie „potem zajmie się tym Rada”. Przewodniczący wyraził zdanie, że Rada powinna zająć się tą sprawą na etapie koncepcji, bo później – to Rada już nic nie zrobi. Poza tym - wszystkie Gminy robią ronda, a my chcemy iść inną drogą. Co my przez to uzyskamy?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśniając, że chodzi o przedstawienie Radzie koncepcji nad którymi można dyskutować – i Rada podejmie ostateczną decyzję.

Radny K. Wójtowicz wyraził zdanie, że teksty w prasie trzeba autoryzować (bo przykładem był artykuł o basenie).

Burmistrz A. Zaręba poinformował, że w sprawie notatki dotyczącej basenu już interweniował.

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał radnym o obowiązku złożenia do dnia 30.04.2003 r. oświadczenia majątkowego.

Przewodniczący zaprosił też wszystkich zebranych na imprezy organizowane z okazji 1 i 3 maja.

 

ad.18.

 

Przewodniczący Rady H. M. Sosna dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady VIII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 2005).

 

 

Protokołowała: Janina Wyleżuch

                                               Przewodniczący

mgr inż. Henryk M. Sosna