Protokół Nr IX/2011

obrad dziewiątej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 27 czerwca 2011 r. o godz. 1500

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, Sołtysi i Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu, radny powiatowi i przedstawiciele lokalnej prasy

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.     Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.     Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

3.     Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

     1.       Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

     2.       Przedstawienie porządku obrad.

     3.       Wystąpienia gości.

     4.       Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

     5.       Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

     6.       Interpelacje i zapytania radnych.

     7.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu za 2010 r.

     8.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia.

     9.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej prognozy finansowej gminy Strumień na lata 2011-2022.

 10.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2011 r.

 11.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy Strumień w roku 2011 oraz wcześniej zaciągniętych zobowiązań.

 12.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia zakresu i formy informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej gminy Strumień w tym o przebiegu realizacji przedsięwzięć, o których mowa w art. 226 ust. 3 za I półrocze roku budżetowego.

 13.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Zabłocie.

 14.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powołania doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości.

 15.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powołania Zespołu dla zaopiniowania kandydatów zgłoszonych na ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie.

 16.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasięgnięcia informacji o kandydatach na ławników.

 17.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Dyrektora Zespołu Szkół w Pruchnej.

 18.       Informacja o stanie bazy sportowo-turystyczno-rekreacyjnej, działalności klubów sportowych, analiza propozycji pracy z młodzieżą w okresie wakacji letnich, propozycji rad pedagogicznych oraz kierowników placówek kulturalno-oświatowych odnośnie organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży.

 19.       Informacja na temat stanu dróg gminnych oraz powiatowych znajdujących się na terenie Gminy Strumień wraz z planowanymi inwestycjami w tym zakresie.

 20.       Informacja nt. postępowań przetargowych na zadania zaplanowane budżecie na 2011 r.

 21.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia zadań Powiatu Cieszyńskiego w zakresie zarządzania drogami powiatowymi w obrębie miasta Strumienia.

 22.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu Cieszyńskiego w sprawie przekształcenia Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Cieszynie.

 23.       Zatwierdzenie protokołu z VIII sesji.

 24.       Informacje, wolne głosy i wnioski.

 25.       Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 13 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, przewodniczących jednostek pomocniczych Gminy, radnych powiatowych: Karola Gajdzicę i Janusza Żydka, pracowników Urzędu Miejskiego i przedstawiciela lokalnej prasy „Nowej Formacji”.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad IX sesji.

Przewodniczący C. Greń odczytał wniosek Burmistrza Strumienia Nr OR.0124.5.2011.DS z dnia 24.06.2011 r. o wprowadzenie do porządku obrad IX sesji Rady Miejskiej w Strumieniu projektu uchwały w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu Cieszyńskiego w sprawie przekształcenia Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Cieszynie. Zaproponował też, aby dodatkowy punkt otrzymał nr 22, zaś dotychczasowe punkty 22, 23 i 24otrzymały kolejno nr 23, 24 i 25.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek o wprowadzenie do porządku obrad dodatkowego punktu nr 22.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) wprowadzono nowy punkt 22 do porządku obrad IX sesji.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie cały porządek obrad wraz z wcześniej wprowadzoną zmianą.

W głosowaniu - jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) - przyjęto porządek obrad IX sesji.

 

ad. 3.

 

Burmistrz A. Grygierek wraz z Przewodniczącym C. Greniem wręczyli listy gratulacyjny i nagrodę rzeczową za wynik sportowy dla Mateusza Kojzara skoczka narciarskiego z Pruchnej. Mateusz Kojzar jest uczniem Szkoły Mistrzostwa Sportowego w Szczyrku i zawodnikiem Klubu Sportowego „Wisła Ustronianka” w Wiśle. Nagrodę sportową otrzymał za zajęcie I Miejsca w drużynowym konkursie skoków na X Zimowym Olimpijskim Festiwalu Młodzieży Europy (EYOF) w Libercu.

Radny powiatowy K. Gajdzica poinformował, że ma do przekazania niepokojące wiadomości, ponieważ dzisiaj Komisja Edukacji Rady Powiatu Cieszyńskiego analizowała nabór do szkół średnich na terenie Powiatu. Do Zespołu Szkół Zawodowych Oddział Zamiejscowy w Strumieniu - klasa zawodowa na trzydzieści miejsc jest tylko pięciu chętnych z pierwszej preferencji. Z informacji uzyskanych w Starostwie wynika, że w drugiej i trzeciej preferencji nie będzie kolejnych zapisów, więc szanse są nikłe. Natomiast do klasy Technikum Żywienia i Gospodarstwa Domowego Oddział w Strumieniu na dwadzieścia cztery miejsca zapisało się trzynastu chętnych, jest jeszcze kilka osób z drugiej i trzeciej preferencji.

Radny powiatowy K. Gajdzica stwierdził, że na dzień dzisiejszy jest taki stan zapisanych chętnych uczniów i niedobra wiadomość, że może nie ruszy ten odział, ale zapewnił, że będziemy robić wszystko co jest możliwe, żeby jeden oddział w Technikum w Strumieniu zafunkcjonował.

Radny powiatowy K. Gajdzica w imieniu Klub Ekologicznego „EKO” w Drogomyślu zaprosił zebranych na XII Rodzinny Rajd Rowerowy, który odbędzie się 9 lipca br. o godz. 1000 w Drogomyślu.

Radny powiatowy J. Żydek przekazał słowa przeprosin za swoją nieobecność na poprzednich sesjach Rady w Strumieniu. Zapewnił jednak, że czyta relacje z sesji publikowane w prasie lokalnej i na bieżąco przekazuje interpelacje zgłaszane przez radnych do Rady Powiatu. Jeżeli chodzi o interpelacje dotyczących stanu dróg i bezpieczeństwa sam osobiście jeździ w teren i dokładanie zapoznaje się ze sprawą, aby móc lepiej przedstawić temat na sesji Rady Powiatu.

Radny powiatowy J. Żydek poinformował, że na wniosek jednego z mieszkańców interpelował w sprawie zwrotu opłat dla mieszkańców Powiatu Cieszyńskiego za wydane karty pojazdu przy rejestracji samochodów sprowadzanych z zagranicy w kwocie 500,- zł, pobieranych w okresie od 1 maja 2004 r. do 14 kwietnia 2006 r. Trybunał Konstytucyjny uznał rozporządzenie Ministra Infrastruktury za niezgodne z prawem i nakazał zwrot niesłusznie pobranych opłat. Zarząd Powiatu Cieszyńskiego działając wspólnie ze Związkiem Powiatów Polskich wystąpił ze zbiorowym pozwem do Skarbu Państwa o odszkodowanie umożliwiające zwrot części pobranych opłat za wydane karty pojazdu. W tej chwili czekamy na rozstrzygnięcie tego pozwu, póki co każdemu z mieszkańców przysługuje możliwość roszczenia zwrotu opłat na drodze cywilnej.

Radny J. Żydek po raz kolejny powrócił do sprawy remontu mostu na rzece Wiśle w Strumieniu, gdyż jest dla niego priorytet. Informacje na ten temat w ostatnim czasie nie są spójne, a Starostwo jakby nie zauważało wagi istniejącego problemu. Jako radny powiatowy na pierwszym posiedzeniu Komisji kiedy rozpoczęły się prace związane z finansami Powiatu przez długi czas przekonywał członków Komisji Budżetu o potrzebie natychmiastowego remontu naszego mostu. Otrzymał wtedy poparcie wszystkich członków Komisji. Zagwarantowane było wówczas 50 tysięcy zł na wykonanie projektu remontu. Następnie, po jego kolejnych interpelacjach, przyznano kolejne 100 tysięcy zł na bieżący remont, który ma załatwić sprawę usunięcia zagrożeń wymagających natychmiastowego działania. Niestety potem powstała pewna nieścisłość kiedy to Starosta Cieszyński przesłał do gmin Chybie i Strumień informacje, że nie planuje się innego remontu mostu niż ten bieżący i na ten cel przeznaczona jest kwota 100 tysięcy zł. Po tej informacji od razu zareagował i rozmawiał z członami Zarządu i wyjaśnił, że po dodatkowych ustaleniach na remont mostu jest przeznaczona kwota 150 tysięcy zł. Poprosił też o przesłanie pisemnych wyjaśnień w tej sprawie do gmin Chybie i Strumień. W tej chwili proponuje się nam remont mostu, który leży ewidentnie po stronie właściciela i wcale nie musimy o niego występować i zabiegać. Zapewnił też, że nadal będzie prowadził batalie o wykonanie remontu mostu w Strumieniu o dużo większym zakresie. Zgadza się na zaproponowany przez Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych chwilowym rozwiązaniem polegającym na wprowadzeniu, jak przy zwykłym remoncie, sterującej sygnalizacji świetlnej. Proponowany zakres remontu nie poprawi ani wizerunku zewnętrznego mostu, ani bezpieczeństwa poruszania. Poprosi o popieranie jego działań w tym zakresie m. in. przez wystosowanie pisma z wieloma podpisami do Zarządu Powiatu. Zaniepokoiła i zmartwiła go informacja, że projekt remontu mostu wykonany za 50 tysięcy zł ma dotyczyć zakresu remontu mieszczącego się w 100 tysiącach zł. Stwierdził, że tak nie może być, ponieważ na Komisji Budżetu Rady Powiatu ustalono, że wykona się porządny projekt remontu mostu. W związku z powyższym zapewnił, że będzie składał kolejne interpelacje w tej sprawie, aż do skutku.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał o remont ulicy Zebrzydowickiej w Pruchnej od skrzyżowania z ulicą Katowicką?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że jest ogłoszony przetarg na realizację remontu ulicy Zebrzydowickiej. Powiat wystąpił do nas z pismem o dofinansowanie w 50% remontów dróg powiatowych na terenie Gminy z zaznaczeniem, że priorytetowo będą traktowane te drogi, które dofinansują gminy (dofinansowanie 50% dotyczy kwoty zaplanowanej na dany remont w budżecie Powiatu). Natomiast te drogi, które nie uzyskają dofinansowania gmin będą remontowane dopiero wtedy kiedy Powiat będzie posiadał środki na ten cel. W odpowiedzi na pismo Powiatu zaproponowaliśmy rozważenie propozycji współudziału w remoncie dróg powiatowych lecz do 20% kwot po przetargowych. Powiat podał propozycje dwóch dróg do remontu na terenie gminy Strumień tj.: ulica Zebrzydowicka w Pruchnej i odcinek ulicy Głównej w Bąkowie od strony Pruchnej.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała też, że w sprawie powstającego rozlewiska wody na nowej nawierzchni ulicy Głównej w Pruchnej w rejonie sklepu „Smrek” przeprowadziła rozmowę z Dyrektorem Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie, gdzie ustalono, że w związku z wieloma usterkami na tej drodze zostanie zorganizowana wizja lokalna po deszczach z kolejnym kompleksowym sprawdzeniem i wykonane zostaną poprawki.

 

ad. 4.

 

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

Burmistrz A. Grygierek przekazała słowa podziękowania dla radnych powiatowych za interwencje w sprawie remontu mostu na rzece Wiśle. Poprosiła też o dalsze zabiegi i starania w tej sprawie. Poinformowała, że ekspertyza techniczna mostu wykonana została w 2006 r., a odczas ubiegłorocznej powodzi był to jedyny czynny most na rzece Wiśle łączący trzy powiaty. Most w Strumieniu był bardzo mocno obciążony tonażowo, szczególnie w czasie kiedy cały ciężki ruch samochodów był skierowany na most z powodu objazdu podmytego odcinka dwupasmówki w Wiślicy w związku z czym jego stan techniczny uległ znacznemu pogorszeniu.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała:

1)       rozstrzygnęliśmy trzeci przetarg na zakup samochodu służbowego dla potrzeb Urzędu Miejskiego, wpłynęły trzy oferty, a najkorzystniejsza jest złożona przez firmę Fiat na model FIAT SEDICI;

2)       otrzymaliśmy dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 z priorytetu 6.2.2. Rewitalizacja małe miasta na modernizację Basenu kąpielowego w Strumieniu w kwocie 4,1 miliona zł (jest to kwota gwarantowana).

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że złożyliśmy projekty w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na:

-       remont placu przy Ośrodku Zdrowia w Drogomyślu,

-       budowę parkingu i placu zabaw przy Gminnym Centrum Integracji Wsi w Pruchnej,

-       modernizację sali widowiskowej w Bąkowie,

-       budowę chodnika przy ulicy Wyzwolenia w Zbytkowie,

-       budowę boiska przy Gimnazjum w Strumieniu.

Władze wojewódzkie ogłosiły wyniki naboru. Dofinansowanie uzyskały dwa wnioski – na inwestycję w Zbytkowie w kwocie 154 tysiące zł, prace będą wykonywane w przyszłym roku oraz w Strumieniu w kwocie 500 tysięcy zł, roboty na boisku zostały już rozpoczęte jakiś czas temu. Projekty, które nie otrzymały dofinansowania, czyli sala w Bąkowie oraz parking i plac w Pruchnej będziemy składać do kolejnego naboru wniosków w lokalnych grupach działania i lokalnej grupy rybackiej. W przypadku wniosku Drogomyśla wyniknęły komplikacje projektowe i aktualnie nie planujemy go składać.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że wyjaśniła się sprawa obiadów w Zespole Szkół w Pruchnej. Jest to poważny problem, ponieważ placówka nie posiada własnej stołówki. Pojawiły się dwie propozycje, żeby dowozić obiady z Gimnazjum w Strumieniu lub podjąć rozmowy, aby więcej obiadów przygotowywano w Zespole Szkół w Drogomyślu. Była mowa o tym, że stołówka w Drogomyślu nie jest w stanie dostarczać więcej obiadów (do tej pory dostarczali do Pruchnej 25 obiadów), a jest zapotrzebowanie na około 60. Po spotkaniu z Dyrektorem Zespołu Szkół w Drogomyślu doszło do porozumienia, że obiady będą dowożone z Drogomyśla i na ten cel zostanie zakupiona dodatkowa patelnia. Problemem była również instalacja elektryczna, która aktualnie jest w trakcie wymiany. Będzie również konieczność zakup dodatkowych termosów. Wszytko jest załatwione i od września dzieci w Pruchnej będą miały dowożone obiady z Drogomyśla.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w ostatnich dniach odbyły się Turnieje o Puchar Przewodniczącego Rady Miejskiej i Burmistrza Strumienia:

1)       Turniej Trampkarzy o Puchar Przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu odbył się 24 czerwca br. w Drogomyślu:

I miejsce - LKS „Błyskawica” Drogomyśl,

II miejsce - LKS ’99 Pruchna,

III miejsce - LKS „Wisła” Strumień,

IV miejsce - LKS „Zryw” Bąków,

V miejsce - LKS „Orzeł” Zabłocie;

2)       Turniej Juniorów o Puchar Przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu odbył się 26 czerwca br. w Drogomyślu:

I miejsce - LKS „Błyskawica” Drogomyśl,

II miejsce - LKS „Wisła” Strumień,

III miejsce - LKS „Zryw” Bąków,

IV miejsce - LKS ’99 Pruchna,

V miejsce - LKS „Orzeł” Zabłocie;

3)       Turniej Seniorów o Puchar Burmistrza Strumienia odbył się 25 czerwca br. w Bąkowie:

I miejsce - LKS „Błyskawica” Drogomyśl,

II miejsce - LKS „Zryw” Bąków,

III miejsce - LKS „Wisła” Strumień,

IV miejsce - LKS ’99 Pruchna,

V miejsce - LKS „Orzeł” Zabłocie.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające, czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Wiceprzewodnicząca C. Skowron interpelowała o wspólne z Miejsko-Gminną Spółką Wodną podjęcie starań o wyczyszczenie odcinka rowu przy ulicy Starowiejskiej w Zbytkowie (na wiosnę bieżącego roku ZGKiM wymienił tam kilka rur, ale po ostatniej ulewie woda nadal wybija ze studzienek i zalewa pobliskie posesje).

Radna M. Krutyła interpelowała w sprawie kiedy zostanie naprawiona zapadnięta płyta na skrzyżowaniu ulic: Podwale i Pawłowickiej w Strumieniu?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że niezbędne prace na skrzyżowaniu ulic: Podwale i Pawłowickiej w Strumieniu są wykonane. Jednak pomimo tego, że ZGKiM wykona te prace, musimy wystąpić do Powiatu. Droga ta w tym miejscu jest w naprawdę w bardzo złym stanie. Podjęliśmy się wykonania dokumentacji technicznej na modernizację ulicy Podwale. Sugerowaliśmy władzom Powiatu, żeby drogę tą zgłosili do „Schetynówek” lub jakiegoś innego programu, ponieważ jej remont to dość wysoka kwota, ale jest on niezbędny. Bez wsparcia radnych powiatowych i naszych ciągłych sygnałów nic nie zrobimy, a droga jest w bardzo złym stanie. Nawet jeżeli zostanie wykonany bieżący remont, będą to tylko prace na jakiś czas, gdyż droga ta wymaga podejścia kompleksowego.

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła dodatkowo poinformował, że załamanie płyt na skrzyżowaniu jest tak zabezpieczone, że nikt nie powinien sobie w tym miejscu zrobić krzywdy. Rozmawiał też z przedstawicielem Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów, gdyż płyta, z których jedna się załamała, przykrywają rurociąg GPW i jest domniemanie, że pozostałe płyty też mogą kiedyś nie wytrzymać obciążenia. Chodzi o to, żeby zlecić choćby wstępne obliczenia wytrzymałościowe dotyczące parametrów płyt, żeby sytuacja, która ma miejsce w tej chwili, się nie powtórzyła.

Radna U. Słowik podziękowała za odpowiedzi na kilka interpelacji, w szczególności za odpowiedź dotyczącą szkód w uprawach wyrządzanych przez zwierzynę płową.

Radna U. Słowik interpelowała w sprawach:

1)       ponownego przeanalizowania sprawy częstszego opróżniania koszy na śmieci na przystanku autobusowym w Drogomyślu, szczególnie w okresie letnim;

2)       naprawy załamanej rury w drodze – przy zjeździe z ulicy Głównej na ulicę Krętą w Drogomyślu, gdzie stale powstaje zastoisko wody;

3)       naprawy załamanej płyty w chodniku dla pieszych przy ulicy Głównej w Drogomyślu, na wysokości skrzyżowania z ulicą Owocową;

4)       zabezpieczenia w konkretny sposób (nie tylko odgrodzenie taśmą) osuwiska przy wylocie ulicy Pogodnej na ulicę Główną w Drogomyślu (na wysokości posesji pana Gajdzicy).

Przewodniczący C. Greń interpelował o interwencję w Powiatowym Zarządzie Dróg Publicznych w Cieszynie w sprawie wykaszania poboczy dróg powiatowych.

Radny Z. Podyma interpelował w sprawach:

1)       koszenia poboczy dróg;

2)       wykonania barierki wzdłuż koryta Młynówki biegnącego bezpośrednio przy ulicy Wiejskiej w Drogomyślu na bardzo niebezpiecznym odcinku około 40 mb.

Radna Maria Krutyła interpelowała w sprawie naprawy ubytku w nawierzchni mostku na ulicy Zamkowej przy wyjeździe na ulicę Pszczyńską w Strumieniu.

Radna A. Żur interpelowała w sprawach:

1)       ustawienia w okresie letnim ławeczek na przystanku autobusowym na Rynku oraz przy bloku na ulicy Pawłowickiej w Strumieniu;

2)       wykoszenia gminnej łąki za blokiem Spółdzielni Mieszkaniowej przy ulicy Osiedlowej w Strumieniu.

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła zapewnił, że ławeczka na przystanku autobusowym na Rynku w Strumieniu zostanie postawiona, a łąka za blokiem przy ulicy Osiedlowej będzie skoszona.

Przewodniczący C. Greń interpelował o naprawę skrzywionej tablicy „zakaz handlu” w centrum Drogomyśla.

Radny Z. Podyma interpelował o ustawienia za sklepem „Hermes” w Drogomyślu dużego, zamykanego kontenera, do którego można by wrzucać śmieci z przystanku autobusowego w Drogomyślu.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że jest to bardzo dobry pomysł.

Na sesję przybył spóźniony radny A. Kajstura, zaś salę obrad opuścił radny T. Tolasz. W sesji uczestniczy 13 radnych na 15 ustawowego składu Rady.

 

ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu za 2010 r. – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że dochody budżetu gminy Strumień w 2010 r. były zaplanowane w wysokości 33 965 064,95 zł, wykonanie wynosi 32 636 389,96 zł, co stanowi 96,09%. Wydatki zaplanowano w wysokości 44 099 446,06 zł, a zrealizowane zostały na poziomie 40 263 413,66 zł, co wynosi 91,30%. Spłata rat kredytów i pożyczek była zaplanowana w kwocie 769 106,00 zł i jest wykonana w 100%. Spłacane są kredyty na budowę Hali sportowej w Strumieniu, termomodernizację budynku wielorodzinnego przy ulicy Pawłowickiej w Strumieniu, budowę kanalizacji, modernizację Sali Widowiskowej w Pruchnej oraz rozbudowę Sali gimnastycznej przy Zespole Szkół w Drogomyślu.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że w 2010 r. podjęliśmy się wielu zadań inwestycyjnych i wiele z nich udało się zrealizować, na wiele uzyskaliśmy dofinansowanie, za co dziękuje pracownikom Urzędu Miejskiego, gdyż był to trudny rok i w związku z powodzią i wieloma innymi trudnościami. Przekazała również słowa podziękowania dla radnych, ponieważ wielokrotnie składaliśmy wnioski i walczyliśmy o pieniądze, a to wymagało spotkań, zwoływania sesji, wielu przesunięć środków w budżecie. Rada musiała spotykać się poza planem, który był wcześniej przyjęty, a nasze prośby o nagłe zwoływanie sesji, czy komisji spotykały się z przychylnością radnych. Nasze plany są duże, a nie wszystko udało się zrealizować, ale pomimo wielu trudności ubiegły rok był dobrym rokiem dla gminy Strumień.

Skarbnik D. Mitko poinformowała, że Komisja Rewizyjna dokładanie przeanalizowała: sprawozdanie z wykonania budżetu za 2010 rok, sprawozdania finansowe, bilans, rachunek zysków i strat oraz informację o stanie mienia komunalnego Gminy i na tej podstawie wystąpiła z wnioskiem do Przewodniczącego rady Miejskiej i Regionalnej Izby Obrachunkowej o przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu gminy Strumień za 2010 r.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr IX/72/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 czerwca 2011 r. w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu za 2010 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8.

 

Rozpatrzono projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia.

Przewodniczący C. Greń odczytał Uchwałę I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach Nr 4100/I/145/2011 z dnia 18 maja 2011 r. zawierającą pozytywną opinię o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia za 2010 rok.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej M. Krutyła odczytała wniosek Komisji złożony na ręce Przewodniczącego Rady oraz wysłany do zaopiniowania do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach o udzielenie Burmistrzowi Strumienia absolutorium z tytułu wykonania budżetu gminy Strumień za 2010 rok.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr IX/73/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 czerwca 2011 r. w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia.

Uchwała w załączeniu.

Burmistrz A. Grygierek przekazała słowa podziękowania za udzielenie absolutorium.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej prognozy finansowej gminy Strumień na lata 2011-2025 (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Skarbnik D. Mitko poinformowała, że autopoprawkę wprowadza się w tytule oraz § 1 ust. 1 uchwały, która polega na zmianie zapisu roku „2025” na rok „2022”.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

12 głosami „za” i 1 głosie „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr IX/74/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 czerwca 2011 r. w sprawie zmiany Wieloletniej prognozy finansowej gminy Strumień na lata 2011-2022.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2011 r. (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała o zmniejszeniu przewidywanego zadłużenia Gminy, które wynosić będzie:

-       w 2011 roku z 55% i zmniejszy się do 50,81%,

-       w 2012 roku z 55% i zmniejszy się do 50,90%,

-       w 2013 roku z 55% i zmniejszy się do 46,15%.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

12 głosami „za” i 1 głosie „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr IX/75/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 czerwca 2011 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2011 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy Strumień w roku 2011 oraz wcześniej zaciągniętych zobowiązań (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radna U. Słowik zapytała o jaką kwotę zmniejszy się kwota zaciąganego kredytu?

Skarbnik D. Mitko odpowiedziała, że kwota kredytu zmniejszy się o 1,6 miliona złotych.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

12 głosami „za” i 1 głosie „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr IX/76/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 czerwca 2011 r. w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy Strumień w roku 2011 oraz wcześniej zaciągniętych zobowiązań.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie określenia zakresu i formy informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej gminy Strumień w tym o przebiegu realizacji przedsięwzięć, o których mowa w art. 226 ust. 3 za I półrocze roku budżetowego – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr IX/77/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 czerwca 2011 r. w sprawie określenia zakresu i formy informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej gminy Strumień w tym o przebiegu realizacji przedsięwzięć, o których mowa w art. 226 ust. 3 za I półrocze roku budżetowego.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Zabłocie – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Przewodniczący C. Greń dodatkowo wyjaśnił, że na wniosek Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej w/w projekt uchwały został zdjęty z porządku obrad majowej sesji, a na czerwcowe wspólne posiedzenie Komisji zaproszono przedstawiciela firmy GFG w Zabłociu, który przedstawił radnym sprawy rekultywacji wyeksploatowanych terenów.

Radny Z. Podyma zwrócił uwagę, aby zapamiętać datę – rok 2014, gdyż zgodnie z zapewnieniem przedstawiciela firmy GFG w Zabłociu jest to rok kiedy mają powstać tereny rekreacyjne na wyeksploatowanych przez firmę gruntach.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

12 głosami „za” i 1 głosie „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr IX/78/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 czerwca 2011 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Zabłocie.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Przewodniczący C. Greń przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości.

Przewodniczący Komisji, Budżetu, … - K. Pisiut, członek Komisji Rolnictwa, … - U. Słowik i Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Żur zgłosili jednobrzmiący wniosek Komisji: „Komisje wnioskują, aby do składu doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości powołać radnych: Cecylię Skowron, Urszulę Słowik, Aleksandra Kajsturę, Mariana Husa, Anastazję Żur i Tadeusza Tolasza.”.

Przewodniczący C. Greń zapytał po kolei wszystkich kandydatów, czy wyrażają zgodę na pracę w doraźnej Komisji?

Wszyscy kandydaci wyrazili zgodę na pracę w doraźnej Komisji.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z proponowanym składem doraźnej Komisji.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr IX/79/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 czerwca 2011 r. w sprawie powołania doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie powołania Zespołu dla zaopiniowania kandydatów zgłoszonych na ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Przewodniczący Komisji, Budżetu, … - K. Pisiut, członek Komisji Rolnictwa, … - U. Słowik i Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Żur zgłosili jednobrzmiący wniosek Komisji: „Komisje wnioskują, aby do składu Zespołu dla zaopiniowania kandydatów zgłoszonych na ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie powołać radnych: Zbigniewa Podymę – przewodniczący, Marię Krutyła – z-ca przewodniczącego i Ireneusz Dudę.”.

Przewodniczący C. Greń zapytał po kolei wszystkich kandydatów, czy wyrażają zgodę na pracę w Zespole?

Wszyscy kandydaci wyrazili zgodę na pracę w Zespole.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z proponowanym składem Zespołu.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr IX/80/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 czerwca 2011 r. w sprawie powołania Zespołu dla zaopiniowania kandydatów zgłoszonych na ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zasięgnięcia informacji o kandydatach na ławników – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr IX/81/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 czerwca 2011 r. w sprawie zasięgnięcia informacji o kandydatach na ławników.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

Po przerwie na salę obrad wrócił radny T. Tolasz i od tej chwili w sesji uczestniczy 14 radnych na 15 ustawowego składu Rady.

 

ad. 17.

 

Przewodniczący C. Greń przedstawił dwa warianty projektu uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Dyrektora Zespołu Szkół w Pruchnej. W materiałach sesyjnych przesłano radnym I wariant projektu uchwały, z którego wynika, że Rada Miejska jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi na działalność Dyrektora Zespołu Szkół w Pruchnej, a do zbadania zasadności zarzutów przedstawionych w skardze oraz przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i przedłożenia projektu uchwały zobowiązuje się Komisję Rewizyjną. Po posiedzeniu komisji i po konsultacji z Radcą prawnym przygotowany został II wariant projektu uchwały, który przewiduje, że Rada Miejska ze względu na przepis szczególny nie jest organem właściwym do rozpatrzenia tej skargi dotyczącej wypowiedzenia stosunku pracy przez Dyrektora Zespołu Szkół w Pruchnej, która zostaje przekazana do rozpatrzenia Burmistrza Strumienia, jako zwierzchnika służbowego Dyrektora. I chodzi o to, aby zdecydować, czy Rada jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej wypowiedzenia stosunku pracy przez Dyrektora Zespołu Szkół w Pruchnej, czy nie?

Przewodniczący C. Greń poprosił Radcę prawnego o przedstawienie uzasadnienia do II wariantu projektu uchwały, który wydaje się lepszym do przyjęcia rozwiązaniem sprawy. W tym przypadku mamy II warianty projektu uchwały, ponieważ żaden z nich nie został wycofany.

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił, że zaparafował I wariant projektu uchwały zakładający, że organem właściwym do rozpatrzenia skargi na działalność Dyrektora Zespołu Szkół w Pruchnej jest Rada Miejska, ponieważ przynajmniej jedno istniejące orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego mówi, że skargę dotyczącą zadań i działalności dyrektora jednostki organizacyjnej ma rozpatrywać rada. Jednak Rada ma prawo do własnej oceny w tym zakresie. Drugim sposobem podejścia do sprawy jest uznanie, że tak nie jest, czyli, że Rada nie jest organem właściwym do rozpatrzenia omawianej skargi, ponieważ istnieje przepis szczególny, a w tym przypadku jest to ustawa o samorządzie gminnym, które mówią, że w stosunku do dyrektorów szkół zwierzchnictwo służbowe wykonuje wójt, burmistrz i w ramach tego zwierzchnictwa mieści się również prawo do rozpatrywania skarg. Takie poglądy funkcjonują w literaturze prawnej. Tak więc Rada ma do wyboru dwa warianty projektu uchwały.

Radca prawny R. Szymonek poinformował też, że sprawa ta trafiła również do rozpatrzenia Sądu Rejonowego w Cieszynie do Wydziału Pracy. Tak więc Sąd badał będzie zachowanie procedury i uzasadnienie wypowiedzenia stosunku pracy.

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił, że jednym rozwiązaniem sprawy jest uznanie, że Rada jest organem właściwy do rozpatrzenia skargi i zlecenie zbadania sprawy Komisji Rewizyjnej, która uzna skargę za zasadną lub za bezzasadną. Przy czym w ramach tego rozwiązania funkcjonuje również drugie podejście, że po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego Komisja Rewizyjna zaproponuje na podstawie art. 232 KPA, który pozwala po zbadaniu sprawy na nie rozstrzyganie tej kwestii tylko przekazanie jej do rozstrzygnięcia przełożonemu służbowemu. Kolejnym rozwiązaniem jest uznanie się za organ nie właściwy do rozpatrzenia skargi i przekazanie jej do załatwienia przez Burmistrza, jako przełożonemu Dyrektora.

Radca prawny poinformował też, że Dyrektor Zespołu Szkół w Pruchnej konsultował z nim projekt odpowiedzi na pozew Sądu, gdzie bardzo drobiazgowo musiał wyjaśnić motywy swojego działania. Uzasadnienie Dyrektora jest bardzo obszerne, podane na bardzo dobrym poziomie, więc myśli, że Dyrektor ma tutaj swoje racje, które bardzo dobrze uzasadnił. Sąd badał będzie zarówno zachowanie procedury postępowania jak również to czy przyczyna wypowiedzenia była rzeczywista. Rozstrzygnięcie Sądu w tej sprawie zapadanie jeszcze przed końcem roku szkolnego.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że bardzo istotny zapis znajduje się w uzasadnieniu Radcy prawnego do II wariantu projektu uchwały, w którym Rada uznaje się organem niewłaściwym do rozpatrzenia skargi: „Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym organem gminy jest wójt (burmistrz lub prezydent), do zadań wójta (burmistrza, prezydenta) należy w szczególności zatrudnienie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych (art. 30 ust. 2 pkt 5), a kierownik urzędu (który jest wójt – art. 33 ust. 3) wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych (art. 33 ust. 5).”.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut poinformował, że Komisja stoi na stanowisku, że Rada Miejska nie jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej wypowiedzenia stosunku pracy przez Dyrektora Zespołu Szkół w Pruchnej, gdyż nie może decydować o sprawach pracowniczych, a Dyrektor sam prowadzi sobie politykę kadrową w swojej placówce.

Z-ca Przewodniczącego Komisji Rolnictwa, … - T. Tolasz i Przewodnicząca Komisji Oświaty, … A. Żur poinformowali, że Komisje popierają stanowisko Komisji Budżetu w sprawie skargi na działalność Dyrektora Zespołu Szkół w Pruchnej.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał, czy na jakimkolwiek etapie rozpatrywania skargi będzie możliwość zapoznania się ze stanowiskiem Dyrektora Zespołu Szkół w Pruchnej w tej sprawie?

Radca pracy R. Szymonek wyjaśnił, że jest to możliwe po wdrożeniu procedury skargowej. Jeżeli skargę będzie rozpatrywał Burmistrz ma on obowiązek powiadomić organ przekazujący, czyli Radę o sposobie rozpatrzenia skargi.

Przewodniczący C. Greń odczytał treść II wariantu projektu uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Dyrektora Zespołu Szkół w Pruchnej (stwierdzający, że Rada nie jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi) i poddał go pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr IX/82/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 czerwca 2011 r. w sprawie skargi dotyczącej działalności Dyrektora Zespołu Szkół w Pruchnej.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - „Informację o stanie bazy sportowo-turystyczno-rekreacyjnej, działalności klubów sportowych, analiza propozycji pracy z młodzieżą w okresie wakacji letnich, propozycji rad pedagogicznych oraz kierowników placówek kulturalno-oświatowych odnośnie organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży” – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że w najbliższym czasie przygotowana zostanie informacja o ofercie wakacyjnej dla dzieci z młodzieży, która zostanie opublikowana na stronie internetowej Gminy.

Komisje i radni nie wnieśli uwag do „Informacji”.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że w ostatnim numerze „Głosu Ziemi Cieszyńskiej” ukazała się informacja o braku zorganizowania półkolonii, jako formy zagospodarowania wolnego czasu dzieci podczas wakacji na terenie Powiatu, gdzie również nasza Gmina była wymieniona.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że u nas w Gminie zagospodarowanie czasu wolnego dla dzieci głównie prowadzą świetlice środowiskowe oraz organizacje i stowarzyszenia, a zakres proponowanej na wakacje oferty jest bardzo bogaty.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 19.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - „Informację na temat stanu dróg gminnych oraz powiatowych znajdujących się na terenie Gminy Strumień wraz z planowanymi inwestycjami w tym zakresie” – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że bardzo smutny jest brak możliwości składania wniosków do programów unijnych, gdzie możnaby pozyskać dofinansowanie do remontów dróg gminnych, a stan naszych dróg pozostawia wiele do życzenia. Tak więc utrzymanie i modernizacja dróg gminnych ciąży tylko na naszym budżecie. Od wielu lat mówimy, że do tematu dróg musimy podejść bardzo poważnie, ponieważ wymaga on zaangażowania coraz większych środków. Niedawno chwaliliśmy się, że mamy 70% dróg utwardzonych a teraz nie wiadomo, czy chociaż 40% kwalifikuje się do tej kategorii.

Burmistrz A. Grygierek przypomniała, że na samym początku kiedy obejmowała Urząd, Przewodniczący rady mówił, że szczytem marzeń byłoby to, aby na remonty dróg wydawać milion zł, a my wydajemy o wiele więcej. Te drogi, które były w miarę dobrym stanie teraz z roku na rok ich stan jest coraz gorszy z różnych przyczyn (odwodnienia, sposobu wykonania nawierzchni i podbudowy). Cały czas korzystamy z dofinansowania Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych, w tej chwili można składać wnioski co dwa lata, a dawniej co rok. W bieżącym roku z FOGR będziemy realizować będziemy remont ulicy Szkolnej w Pruchnej.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że każda kwota którą wydalibyśmy na drogi będzie zawsze za mała, ponieważ potrzeb i oczekiwań mieszkańców w tym temacie jest bardzo wiele. Co roku staramy się jak najwięcej wykonywać inwestycji na drogach. Jeżeli chodzi o drogi w mieście sytuacja jest taka, że łatwiej jest uzyskać dofinansowanie, gdyż częściej drogi te łączą się z drogą powiatową, czy wojewódzką, np. ulica Młyńska w Strumieniu. Próbowaliśmy złożyć wniosek na drogę w Zabłociu w ramach „schetynówek” i nie uzyskał on dofinansowania. Ulica Kościelna w Strumieniu jest remontowana w ramach środków z rewitalizacji. Jeżeli chodzi o remonty dróg musi się nastawiać głównie na to, że są to zadania, które będziemy musieli realizować z budżetu Gminy, gdyż na ten cel środków unijnych nie będzie. Może udałoby się spróbować przygotować projekty na drogi, które prowadzą do stawów np. ulica Leśna w Strumieniu, czy ulica Rybia w Bąkowie do programu w ramach Lokalnej Grupy Rybackiej.

Komisje nie wniosły uwag do „Informacji”.

Radna A. Żur przypomniała o fatalnym stanie drogi gminnej ulicy Brzegowej w Zabłociu, która jest od lat zapomniana przez radnych i sołtysów. Poprosiła, aby Ująć ją w planie remontów, gdyż nie ma gorszej drogi w Zabłociu, w Gminie, a może nawet w całym Powiecie. Jest to tylko 400 mb drogi i nie trzeba robić tam nawierzchni asfaltowej tylko nawieźć kamień i zasypać ogromne dziury.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że milion złotych na drogi, o którym zawsze mówił chciałby, aby był przeznaczony na budowę, modernizacje i remonty dróg. Aktualnie większa część kwoty przeznaczonej na drogi jest konsumowana na remonty cząstkowe i naprawy pozimowe dróg, które w zastraszającym tempie rosną. Większość środków idzie na remonty cząstkowe, a nie na faktyczne modernizacje dróg i wszyscy wiemy, że nie jest to winą obecnych władz. Trzeba przypomnieć, że w dawniejszych czasach remonty dróg wykonywane były na zasadzie wyboru mniejszego zła, tzn. 3 do 4 cm nakładki na litej podbudowie, bez jakiegokolwiek odwodnienia korpusu drogowego, byle było zrobione kawałek asfaltu. Teraz właśnie czas użytkowania dróg wykonanych tą techniką się kończy. Trzeba się zastanowić nad robieniem dróg zgodnie z technologią, ale są to olbrzymie koszty i przy tej wysokości środków w budżecie, które mamy nie wiadomo, czy udałoby się wybudować kilkaset metrów drogi rocznie. Dlatego też przed naszą i następnymi kadencjami Rady stoi ogromne wyzwanie skąd wziąć środki na ten cel i w jaki sposób proces odbudowy dróg na terenie Gminy wykonać.

Radna M. Krutyła poinformowała, że w jednej z poprzednich kadencji kiedy była radną i kwestionowała metody wykonywania remontów dróg jeden z radnych stwierdził, że gdybyśmy chcieli robić remonty dróg zgodnie z technologią zrobilibyśmy tylko mały odcinek, a nie pięć kilometrów. I te metody się teraz mszczą.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że nie przypomina sobie żeby kiedykolwiek wykonaliśmy pięć kilometrów drogi w jednym roku.

Wiceprzewodniczący S. Świtała dodał, że zawsze brakowało środków na remonty dróg, ponieważ zawsze były ważniejsze inwestycje do realizacji (budowaliśmy szkołę, Halę sportową itp.).

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 20.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - „Informacja nt. postępowań przetargowych na zadania zaplanowane w budżecie na 2011 r.” – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”

Radny K. Pisiut zapytał kiedy będzie ogłoszony przetarg na remont ulicy Szkolnej w Pruchnej?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że przetarg zostanie ogłoszony dopiero kiedy otrzymamy informację, że remont tej drogi otrzyma dofinansowanie z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 21.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie przyjęcia zadań Powiatu Cieszyńskiego w zakresie zarządzania drogami powiatowymi w obrębie miasta Strumienia – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr IX/83/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 czerwca 2011 r. w sprawie przyjęcia zadań Powiatu Cieszyńskiego w zakresie zarządzania drogami powiatowymi w obrębie miasta Strumienia.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 22.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu Cieszyńskiego w sprawie przekształcenia Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Cieszynie – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Radny K. Pisiut stwierdził, że jeżeli uchwała ta już raz została podjęta w maju, to już taka sama pozostanie, zaś wypowiedź Dyrektora Szpitala Śląskiego w Cieszynie na łamach „Gazety Codziennej” jest bardzo obraźliwa dla nas samorządowców. Z jej wypowiedzi wynika, że radni tylko przychodzą i głosują i nic innego nie robią biorąc za to pieniądze. Jego zdaniem to Dyrektor Szpitala nie umie lub nie chce czegoś zrozumieć. Jeśli padają słowa, że pewna poradnia nie ma racji bytu, a w rzeczywistości jest ona czynna tylko dwie godziny w tygodniu, a kolejka pacjentów na cztery miesiące do przodu, to chyba coś tutaj jest nie w porządku. Zna te fakty ponieważ sam chciał skorzystać z usług jednej z poradni, zaś Dyrektor Szpitala twierdzi, że jest ona niepotrzebna i ujmuje ją w wykazie do likwidacji.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że jeżeli ktoś coś reorganizuje, czy próbuje coś zreorganizować w słusznym celu to powinien przyjechać i dokładanie wyjaśnić o co chodzi.

Wiceprzewodniczący S. Świtała stwierdził, że było za mało jest informacji na ten temat.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że po majowej sesji przeprowadziła rozmowę telefoniczną z Dyrektorem Szpitala Śląskiego w Cieszynie, która zapewniła, że jeżeli jest takie życzenie radnych wtedy ona bardzo chętnie weźmie udział w sesji i wyjaśni swoje plany dotyczące reorganizacji oraz funkcjonowania Szpitala.

Przewodniczący C. Greń stwierdzi, że na sesje rad powinien przyjechać ktoś ze Szpitala, niekoniecznie Dyrektor, aby przedstawić sprawy reorganizacji. Niewyobrażalne jest, żeby wszyscy radni udali się na sesję Rady Powiatu lub osobiście chcieli rozmawiać z Dyrektorem w Szpitala.

Radny K. Pisiut stwierdził, że terminy naszych sesji są zawsze dostępne na stronie internetowej i każdy kto chce wziąć udział w sesji ma taką możliwość. Dyrektor Szpitala sam powinien zainteresować się terminami sesji rad, aby móc przedstawić radnym tak ważne sprawy lub wydelegować swoich pracowników z wyjaśnieniami.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że Rada Powiatu podejmie taką  uchwałę jaką zechce, a nasza uchwała ma tylko charakter opinii. Po podjęciu uchwały przez Radę Powiatu zaprosimy Dyrektora Szpitala do nas, aby przedstawił argumenty, które skłoniły Radę Powiatu do podjęcia takiej uchwały.

Radna U. Słowik poinformowała, że w uzasadnieniu pisze się tylko o likwidacji Oddziału Terapii Jodem, a w efekcie likwiduje się wiele innych poradni i nie pisze się żadnych szczegółów na ten temat. Dlaczego nie wyjaśniono nam powodu likwidacji innych poradni np. poradni stomatologicznej, czy szkoły rodzenia?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że większość wymienionych poradni faktycznie nie funkcjonuje i przedstawiony projekt uchwały Rady Powiatu ma charakter porządkujący. W pewnym czasie była podjęta decyzja o wygaszeniu działalności niektórych poradni i wtedy nikt nie miał żadnych wątpliwości i pytań w tej sprawie. W tej chwili podjęto kroki porządkujące, aby formalnie zlikwidować od dawna nie funkcjonujące poradnie i wykreślić je z rejestru.

Radny powiatowy K. Gajdzica stwierdził, że miesiąc temu jego stan wiedzy na ten temat był taki sam jak dzisiaj radnych w Strumieniu. Wyjaśnił sprawę i uspokoił radnych, że w sprawie likwidacji poradni Szpitala Śląskiego w Cieszynie nic złego się nie dzieje. Wiele poradni fizycznie nigdy nie istniało, nie przyjęło ani jednego pacjenta i nigdy nie zostały uruchomione. Poradnie te były przygotowane na wyrost, gdyż Szpital rozbudowywał się, a ten zamysł Dyrektora ma na celu zahamowanie ogromnego zadłużenia Szpitala za nadwykonania. Szpital wykonuje usługi nadprogramowe, poza kontraktem z dobrej woli, ponieważ pacjenta nie odsyła się do domu. Zadłużenie Szpitala przyrasta o 700 tysięcy miesięcznie. Powstało też wiele nowych poradni i tak np. zaniepokoiło go, że w Ustroniu likwiduje się poradnię okulistyczną, a w zamian za to powstały trzy nowe. Szpital wykonuje wiele bardzo drogich zabiegów, których Narodowy Fundusz Zdrowia nie refunduje. Może się zdarzyć, że Szpital będzie prowadzony komisarycznie i tak może się stać do dwóch lat, jeżeli zadłużenie będzie przyrastać w tak zastraszającym tempie. Jednocześnie w Szpitalu ciągle się coś inwestuje, remontuje, powstają nowe wspaniałe rzeczy finansowane z pożyczek. Nie inwestuje się pieniędzy, które są przeznaczone na leczenie chorych. Szpital planuje też wypuścić obligacje za kwotę 5 lub 10 milionów zł żeby ratować bardzo ciężką sytuację finansową. Stwierdził też, że właśnie dlatego istnieje potrzeba, aby Dyrektor Szpitala przyjechała na sesję i wyjaśniła pewne sprawy.

Radna U. Słowik zapytała dlaczego poradnie, których fizycznie nie ma, istnieją tylko na papierze, generują dług Szpitala?

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że działalność poradni tych jest wygaszona i nie generują one długu.

Radny powiatowy K. Gajdzica wyjaśnił, że te poradnie, które fizycznie nie działają utrudniają poszerzanie kontraktów, sprawiają trudności przy pozyskiwaniu funduszy z Narodowego Funduszu Zdrowia z tego powodu, że są nieczynne. Poradnie te były utworzone na wyrost i w ogóle nie rozpoczęły działalności. Jest to porządkowanie, które ułatwi pozyskiwanie funduszy.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że tego typu sprawy trzeba dyskutować, gdyż informacja jest najważniejsza. Jeżeli poczyta się w prasie, że tyle poradni zostaje zamkniętych ludzie będą przerażeni, ponieważ wszyscy wiedzą jaka trudna jest sytuacja służby zdrowia. Pamiętamy jak przed dwoma laty mówiono o likwidacji poradni urologicznej, jak duże budziło to zainteresowanie mieszkańców. Zaproponował też, że może we wrześniu zorganizujemy spotkanie z Dyrektorem Szpitala Śląskiego w Cieszynie.

Komisje Rady negatywnie zaopiniowały projekt uchwały Rady Powiatu Cieszyńskiego w sprawie przekształcenia Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Cieszynie.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie negatywnego zaopiniowania uchwały Rady Powiatu Cieszyńskiego w sprawie przekształcenia Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Cieszynie.

12 głosami „za” i 2 głosach „wstrzymujących się od głosowania” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr IX/84/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 czerwca 2011 r. w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu Cieszyńskiego w sprawie przekształcenia Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Cieszynie.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 23.

 

Protokół z VIII sesji, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 24.

 

W wolnych wnioskach – nikt nie zabrał głosu.

 

ad. 25.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady IX sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1800) słowami „zamykam IX sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ