Protokół Nr XIII/2003
obrad trzynastej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu
odbytych w dniu 28 sierpnia 2003 r. o godz. 1600
w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: radni Rady Miejskiej, radni Rady Powiatu z terenu Gminy, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych, pracownicy Urzędu Miejskiego, oraz przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.      Burmistrz Strumienia – mgr inż. Adam Zaręba

2.      z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Tadeusz Rychły

3.      Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

 

Porządek obrad:

      1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

      2.     Przedstawienie porządku obrad.

      3.     Informacja o działalności Burmistrza od dnia 04.08.2003 r. do dnia 14.08.2003 r.

      4.     Informacja Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

      5.     Ocena stopnia przygotowania bazy oświatowej do roku szkolnego 2003/2004.

      6.     Informacja o stanie oczyszczalni ścieków i urządzeń kanalizacji z określeniem zadań w zakresie remontów sieci istniejącej i zamierzeń mających na celu „dociążenie” oczyszczalni poprzez rozbudowę sieci kanalizacyjnej.

      7.     Informacja o pracach i działaniach Gminy w Związku Komunalnym Ziemi Cieszyńskiej ze szczególnym uwzględnieniem udziału Gminy Strumień w kosztach wspólnej działalności, zyskach i pokrywaniu strat.

      8.     Podjęcie uchwały w sprawie: rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody dot. uchwały o zmianie Statutu Gminy Strumień.

      9.     Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany budżetu Gminy Strumień na rok 2003.

 10.     Podjęcie uchwały w sprawie: ustalenia procedury opracowania i uchwalenia budżetu Gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

 11.     Przyjęcie sprawozdania Komisji Rewizyjnej z rozpatrzenia „Informacji Burmistrza o realizacji uchwał Rady Miejskiej w Strumieniu za I półrocze 2003 r.”.

 12.     Podjęcie uchwały w sprawie: rozpatrzenia skargi Pani H. Hudzieczek na działalność Burmistrza.

 13.     Podjęcie uchwały w sprawie: powierzenia Gminom w powiecie cieszyńskim zadania z zakresu doradztwa metodycznego.

 14.     Podjęcie uchwały w sprawie: nadania dodatkowych wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” z okazji obchodów „Europejskiego Roku Osób Niepełnosprawnych 2003” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości.

 15.     Powołanie doraźnej Komisji do zaopiniowania kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej Srebrna oraz Honorowa Złota Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości.

 16.     Interpelacje i zapytania radnych.

 17.     Informacje, wolne głosy i wnioski.

 18.     Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad.1.

 

Sesję otworzył, a następne obradom przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej mgr inż. Henryk M. Sosna.

Przewodniczący H. M. Sosna przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, radnych Rady Powiatu z terenu Gminy, Burmistrza, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, pracowników Urzędu Miejskiego, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych oraz przedstawicieli lokalnej prasy.

Na podstawie listy obecności – przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że w obradach uczestniczy pełny skład Rady (15 radnych) – obrady są zatem prawomocne.

 

ad.2.

 

Przedstawiony przez przewodniczącego obrad H. M. Sosnę porządek obrad został przyjęty bez uwag.

 

ad.3.

 

Do „Informacji o działalności Burmistrza od dnia 04.08.2003 r. do dnia 14.08.2003 r. – nie zgłoszono uwag.

Informacja została przyjęta.

 

ad.4.

 

Do „Informacji Biura ds. Samorządu o pracach rady w okresie międzysesyjnym” – przewodniczący H. M. Sosna wniósł uzupełnienie:

W informacji pominięto pismo, wystosowane do osób zainteresowanych, a dotyczące rozpatrzenia skargi.

Uwag do informacji nie wniesiono.

Informacja została przyjęta.

 

ad.5.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba krótko uzupełnił pisemną Informację o przygotowaniu bazy oświatowej do rozpoczęcia roku szkolnego 2003/04: w bieżącym roku nie były wykonywane większe remonty, którym groziłoby nie dokończenie przed 1 września. Prowadzone były raczej remonty wewnętrzne, choć są to też roboty większe (np. wymiana okien), które wykonywane są sukcesywnie.

Następnie komisje przedstawiły swoje stanowiska.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja nie wniosła uwag do informacji.

Komisja zgłosiła natomiast wniosek – o dokładne rozeznanie sprawy dofinansowania kosztów utrzymania klas specjalnych.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że Komisja nie wniosła uwag do informacji wnioskując jej przyjęcie.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że Komisja nie wniosła uwag do informacji wnioskując jej przyjęcie.

Następnie przewodnicząca Komisji złożyła sprawozdanie z dokonanego przez Komisję przeglądu placówek oświatowych.

Sprawozdanie w załączeniu.

W dyskusji na temat informacji głos zabrali:

Radny A. Ochodek zwrócił się do dyrektora ZGKiM z pytaniem, czy ZGKiM ma zamiar coś robić w sprawie rynien w Szkole Podstawowej w Strumieniu.

Radny Cz. Greń stwierdził, że w ostatnich latach wiele zrobiło się w zakresie remontów w obiektach oświatowych, ale jeszcze wiele zostało do zrobienia. Radny zaapelował, aby w przyszłorocznym budżecie mieć to na względzie.

Radny K. Wójtowicz również zabrał głos w sprawie rynien w Szkole Podstawowej w Strumieniu: sprawa ciągnie się od czasu oddania Szkoły do użytku. Dyrektor Szkoły Podstawowej zwracała się w tej sprawie do osób kompetentnych, jednak w dalszym ciągu woda z rynien leje się na teren obok Szkoły, a gdy zamarznie – jest niebezpiecznie.

Radny zapytał również o zasady finansowania klas specjalnych – w klasach tych są również uczniowie spoza Gminy np. z Chybia.

Gł. księgowa ZOS – H. Konopka wyjaśniła, że subwencja na klasy specjalne przyznawana jest wg ilości dzieci w klasach.

Burmistrz A. Zaręba krótko wyjaśnił sprawę klas specjalnych. Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Strumieniu sygnalizowała już o różnych potrzebach klas specjalnych m.in. lokalowych itp.

Ogólnie: szkoły specjalne są finansowane przez Powiat, natomiast istniejące klasy specjalne – finansuje Gmina.

Burmistrz obiecał, że dokładną informację o klasach specjalnych – złoży na piśmie.

Przewodniczący H. M. Sosna podsumowując stwierdził, że należałoby sobie życzyć – aby szeroko rozumiane utrzymanie szkół było zawsze jednym z najważniejszych tematów.

 

ad.6.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wypowiedział się krótko do informacji dotyczącej stanu oczyszczalni ścieków i urządzeń kanalizacji z określeniem zadań w zakresie remontów sieci istniejącej i zamierzeń mających na celu dociążenie oczyszczalni poprzez rozbudowę sieci kanalizacyjnej.

(Radni otrzymali szeroko opracowaną informację na ten temat).

W samym mieście Strumieniu – nie ma już możliwości większego dociążenia oczyszczalni (2/3 terenu jest skanalizowane). Obecnie – dociążenie będzie kosztowne, gdyż ścieki trzeba będzie doprowadzać z większej odległości (np. ze Zbytkowa – Borków, na co opracowany jest projekt techniczny).

Burmistrz omówił też koncepcję likwidacji przepompowni i wykonania kolektora w poprzek ul. Ks. Londzina w Strumieniu.

Odrębnym zagadnieniem jest też sprawa uszczelnienia kanalizacji.

Następnie komisje przedstawiły swoje stanowiska.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik w imieniu Komisji wniósł o przyjęcie informacji.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wnioski Komisji dotyczące programu inwestycyjnego pn. „Ochrona Zlewni Jeziora Goczałkowickiego” oraz modernizacji oczyszczalni ścieków.

(Wnioski w załączeniu).

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur w imieniu Komisji wniosła o przyjęcie informacji.

Radny A. Ochodek zapytał, czy dodatkowe materiały jakie radni otrzymali – odpowiedź na wnioski Komisji Budżetu – jest odpowiedzią na powyższe wnioski?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że są to odpowiedzi na powyższe wnioski, opracowane „na szybko”.

Radny M. Mikołajczyk zapytał, czy planowana inwestycja pn. „Ochrona Zlewni Jeziora Goczałkowickiego” jest ujęta w jakimś planie długoletnim? Bo plan ten chyba już „przepadł”. Dlatego konieczne wydaje się być opracowanie planu inwestycyjnego (z określeniem możliwości pozyskania środków z zewnątrz na ich realizację).

Burmistrz A. Zaręba stwierdził, że czeka nas poważna debata, gdyż trzeba mieć jakąś wizję potrzeb inwestycyjnych (a plan dot. Zlewni Jeziora Goczałkowickiego – „prawie przepadł”.

Radny M. Mikołajczyk stwierdził, że naszymi skromnymi siłami – gdy trzeba około 30 milionów zł, musielibyśmy wykonywać to przez wiele lat. Dlatego trzeba opracować plan wieloletni kanalizacji Gminy (obecnie Gmina – to jeden wielki ściek).

Radny K. Wójtowicz stwierdził, że obecnie budujemy salę gimnastyczną, więc kto wie – czy jedyną możliwością nie będzie zaciągnięcie pożyczki na kanalizację, czy to się w końcu nie opłaci.

Radny M. Janik wyraził zdanie, że skoro mamy przygotowane projekty techniczne na budowę kanalizacji Zbytkowa – Borków na około 6 milionów zł. – trzeba zabezpieczyć środki w naszym budżecie na to zadanie, chociażby zaciągając kredyt.

Postawił też pytanie – czy do kanalizacji wpływa taka ilość ścieków, ile wynosi pobór wody (należałoby to sprawdzić).

Radny M. Mikołajczyk zwrócił uwagę, że do takich obliczeń – musiałaby być szczelna kanalizacja.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że takie obliczenia były wykonane przez firmą „All-con” (wynikało z nich, że do kanalizacji wpływają wody gruntowe).

Radna A. Mazur wyraziła zdanie, że jeżeli byśmy rozwiązali sprawy kanalizacji w skali całej Gminy – to uzyskalibyśmy chyba akceptację mieszkańców, aby wprowadzić oszczędności w innych dziedzinach.

Burmistrz A. Zaręba dodatkowo wyjaśnił: w naszej Gminie koszty kanalizacji są wysokie, gdyż nie ma możliwości wykorzystania spływu grawitacyjnego. Poza tym – teren jest bardzo trudny (jest kurzawka), głębokie wykopy grożą często zawaleniem się budynków.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił radnym uwagę na str. 22 koncepcji modernizacji oczyszczalni ścieków, gdzie znajduje się (w zaleceniach) gotowy, wcale niemały, scenariusz prac koniecznych do wykonania jeszcze „przed przystąpieniem do kolejnych etapów prac związanych z modernizacja inwestycji”. Te „zalecenia” należy wykonać zdecydowanie w pierwszej kolejności.

Przewodniczący stwierdził, że jakąś koncepcję trzeba przyjąć – ale trzeba mieć do tego przygotowane materiały. Przygotowana koncepcja modernizacja oczyszczalni – opiewa na około 1 milion zł, więc jest to poważna sprawa.

Komisja Budżetu zastanawiała się, czy nie pójść w kierunku rozbudowy oczyszczalni ścieków pod kątem dowozu ścieków (z szamb).

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił:

Ścieki „dowożone” mogą być dostarczane na oczyszczalnię tylko w określonych, ograniczonych proporcjach w stosunku do ścieków „spływowych”.

Radny Cz. Greń poparł wypowiedź radnego M. Janika. Trzeba wybrać - co, jakie zadanie wykonywać. Trzeba też składać wnioski o przyznanie środków pomocowych krajowych (również takie są), bo bieżący rok mamy już „stracony” (tak jak przy budowie sali gimnastycznej). Jeżeli nie będziemy strać się o środki pomocowe – zostaniemy tylko ze środkami własnymi i kredytami.

Na tym dyskusję zakończono.

Przewodniczący H. M. Sosna oświadczył, że wnioski sprecyzowane przez Komisję Budżetu – przekaże Burmistrzowi.

„Informacja” została przyjęta.

 

 

ad.7.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba krótko uzupełnił informację dot. działalności Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej w Cieszynie. Burmistrz podkreślił, że Związek nie generuje zysków, ani strat – działa na zasadzie budżetu (dyscypliny budżetowej), więc nie ma zagrożenia, aby Gmina musiała pokrywać straty Związku.

Następnie komisje przedstawiły swoje stanowiska.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja wnioskowała przyjęcie informacji, nie zgłosiła żadnych uwag.

Radny M. Janik – w imieniu własnym zgłosił wniosek – aby czynić starania o „ożywienie” Zbiornika Goczałkowickiego i terenów położonych wokół zbiornika (aby dopuścić do zagospodarowania zbiornika). Skoro musimy ponosić koszty kanalizacji – miejmy też jakieś prawa do zbiornika (a zapotrzebowanie na wodę spadło o ok. 60 %). Radny zawnioskował, aby zwrócić się do Marszałka Województwa Śląskiego – o oddanie tego akwenu mieszkańcom ziemi śląskiej (bo dotychczas korzystają z niego tylko jednostki, a decyzja o zakazie użytkowania przez mieszkańców pochodzi jeszcze z roku 1953).

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wnioski Komisji.

Wnioski w załączeniu.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że Komisja nie wniosła uwag do informacji, proponując jej przyjęcie.

Burmistrz A. Zaręba wypowiedział się do wniosku radnego M. Janika: trzeba, aby 5 gmin leżących wokół zbiornika zintegrowało się w staraniach o udostępnienie jego udostępnienie.

Dotychczasowe argumenty przeciw udostępnieniu zbiornika, to:

-         że jest to zbiornik wody pitnej,

-         że zbiornik jest płytki (a przecież część jest płytka, a część głęboka),

-         protesty ekologów, nawet przeciw jachtingowi ze względu na żyjące na zbiorniku ptactwo.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że odbiegamy w dyskusji od zasadniczego tematu – jednak starania w tym kierunku należy czynić.

Przewodniczący poprosił Burmistrza, aby przynajmniej w przybliżeniu określił udział naszej Gminy w wydatkach Związku (dane ile która Gmina wpłaca – radni otrzymali w materiałach sesyjnych).

Poinformował też, że do Gmin Związek wysłał opracowanie – program, dotyczące gospodarki odpadami, jednak opracowanie to nie dotarło do Rady Miejskiej.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, jakie imprezy organizowane przez Związek – dotyczyły również naszej Gminy. Jednak tak „na szybko” nie da się określić, jaki jest udział naszej Gminy w wydatkach Związku. Może Cieszyn korzysta najwięcej jednak też najwięcej wkłada do Związku (wpłaca najwyższą kwotę).

Poinformował też, że nie dotarło do niego żadne opracowanie (program) ze Związku.

Radny M. Mikołajczyk wyraził zdanie, że Związek Komunalny jest dużym Związkiem, powinien więc pilotować duże zadania takie jak kanalizacja, czy sprawa odpadów komunalnych. Głównym jego zadaniem powinna być sprawa 13 gmin tj. program ochrony zlewni Jeziora Goczałkowickiego. Jeżeli zaś ma pilotować duże zadania – to powinien wnioskować o duże pieniądze (chociażby pomocowe).

Przewodniczący H. M. Sosna poruszył jeszcze sprawę zatwierdzania taryf za wodę i programu rozbudowy sieci wodociągowych. Znów tym tematem będzie musiała zająć się Rada, gdyż Statut Związku do tego czasu nie będzie zmieniony (Gmina Chybie nie podjęła jeszcze uchwały w sprawie zmiany Statutu Związku).

Przewodniczący poprosił Burmistrza jako członka Rady Nadzorczej Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu o interwencję w tej sprawie.

Na tym dyskusję zakończono.

Informacja została przyjęta.

Przewodniczący H. M. Sosna ogłosił 15-minutową przerwę w obradach.

 

ad.8.

 

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał, że wpłynęło do Rady rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego dotyczące uchwały o zmianie Statutu Gminy Strumień. Radni mieli czas na zastanowienie się – co w tej sprawie postanowić. Opinię w tej sprawie sporządził też radca prawny i wg tej opinii mamy 3 możliwości:

-         zaskarżenie rozstrzygnięcia nadzorczego do Naczelnego Sądu Administracyjnego,

-         poprawienie (zmiana) zapisu zakwestionowanych przepisów (paragrafów), co wiąże się jednak z zaczynaniem prac od „zera”,

-         zaniechanie (nie podejmowanie żadnych czynności) – w tym przypadku ogłoszeniu podlegać będzie uchwała wraz z rozstrzygnięciem nadzorczym uchylającym zakwestionowane zapisy. .

Następnie Przewodniczący poprosił komisje o przedstawienie swoich stanowisk:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja wnioskowała o dokonanie poprawki Statutu zgodnie z rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Śląskiego.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że Komisja wnioskowała o przyjęcie rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody Śląskiego dot. Zmiany Statutu Gminy Strumień.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że Komisja wnioskowała o dokonanie poprawki Statutu zgodnie z rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Śląskiego.

Radny A. Ochodek zgłosił wniosek: o zaniechanie tj. o nie podejmowanie uchwały w powyższej sprawie.

Przewodniczący H. M. Sosna wniosek radnego A. Ochodka poddał pod głosowanie.

Wniosek został przyjęty 9 głosami „za”, przy 5 „wstrzymujących się od głosu”.

Przewodniczący H. M. Sosna zamknął ten punkt porządku obrad.

 

ad.9.

 

Na prośbę przewodniczącego – skarbnik D. Mitko przedstawiła projekt uchwały dot. zmiany budżetu Gminy na rok 2003 wraz z autopoprawką.

Komisje przedstawiły swoje stanowiska.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik przedstawił wniosek Komisji – o przeniesienie kwoty 500,- zł. z „Gospodarki ściekowej i ochrony wód” – na dofinansowanie obchodów 100-lecia jednostki OSP w Drogomyślu (wprowadzono to już w autopoprawkach).

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki oraz przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur nie wnieśli uwag do projektu uchwały wraz z autopoprawką.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały wraz z autopoprawką poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie podjęta została:

Uchwała Nr XIII/116/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 sierpnia 2003 r. w sprawie: zmiany budżetu Gminy Strumień na rok 2003.

Uchwała w załączeniu.

 

ad.10.

 

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił komisje o przedstawienie swych stanowisk do projektu uchwały dot. ustalenia procedury opracowania i uchwalenia budżetu Gminy.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały wraz z autopoprawkami.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że również ta Komisja nie wniosła uwag.

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że do projektu uchwały radca prawny sporządził opinię, w której zgłosił pewne uwagi i uzupełnienia (znaczące poprawki).

Opinia radcy prawnego w załączeniu.

Przewodniczący przedstawił proponowane poprawki.

Z-ca Burmistrza T. Rychły zwrócił uwagę na pomyłkę w opinii Radcy prawnego: ostatnia uwaga powinna dotyczyć § 15, a nie § 10.

Radca prawny R. Szymonek przyznał, że jest to oczywista pomyłka.

Następnie przewodniczący poddał poprawki (w całości) pod głosowanie.

Proponowane przez radcę prawnego poprawki zostały przyjęte jednogłośnie.

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił o zabieranie głosu w dyskusji na temat procedury.

Przewodniczący wyjaśnił, że dotychczasowa uchwała została rozszerzona o możliwości składania wniosków do budżetu przez grupy mieszkańców (wymienił zmiany w stosunku do poprzednio obowiązującej uchwały). Zwrócił też uwagę, że termin składania wniosków jest bardzo bliski, a trzeba do tego tematu podejść bardzo poważnie (aby były to konkretne cele i zadania, również dot. dochodów budżetowych).

Zapytał również – czy terminy podane w projekcie uchwały nie wymagają zdaniem radnych zmian?

Radni ogólnie odpowiedzieli, że terminów nie trzeba zmieniać.

Radni nie zgłosili żadnych dodatkowych uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały (wraz z poprawkami radcy prawnego) poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie podjęta została:

Uchwała Nr XIII/117/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 sierpnia 2003 r. w sprawie: ustalenia procedury opracowania i uchwalenia budżetu Gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad.11.

 

Na prośbę przewodniczącego obrad – przewodniczący Komisji Rewizyjnej – M. Mikołajczyk przedstawił sprawozdanie z rozpatrzenia „Informacji Burmistrza o realizacji uchwał Rady za I półrocze 2003 r.”. Wykonanie uchwał nr VI/32/2003, nr IX/45/2003 oraz nr IX/46/2003 zostanie sprawdzone po roku ich obowiązywania.

Szczegółowo rozpatrzono wykonanie uchwały nr V/24/2003 dot. Skargi Pani ..... oraz sprecyzowano wnioski – jako materiały do projektu uchwały. Z materiałów jakie radni otrzymali wynika, że Gmina Pawłowice powinna partycypować w wykonaniu odwodnienia. Burmistrz powinien porozumieć się w tej sprawie z Gminę Pawłowice. Kosztorys na wykonanie odwodnienia jest stanowczo za wysoki. Spółka Wodna z Pawłowice jest w stanie wykonać odwodnienie za kwotę ok. 7.000,- zł. Termin wykonania odwodnienia – komisje Rady chyba ustaliły.

Do przedstawionego sprawozdania Komisji Rewizyjnej – komisje nie wniosły uwag.

W powyższej sprawie zabrał głos Burmistrz A. Zaręba: zgodził się ze stanowiskiem Komisji Rewizyjnej, że problem spływu wód nie został rozwiązany. Nie zgodził się jednak ze stwierdzeniem – że uchwala nie została wykonana. Postanowienia uchwały zostały wykonane, ale w budżecie nie było środków na wykonanie robót. Nie zgodził się też z twierdzeniem, że do odwodnienia wystarczy rura A 200. Projektant sugerował większy przekrój – więc roboty będą niezgodne albo z projektem, albo z uchwałą. Natomiast koszt może wynikać z negocjacji, lub z przetargu.

Poza tym – uchwała mówiła o „rozeznaniu” sprawy, a nie o wykonawstwie robót.

Jeżeli jednak uchwala określi dokładnie – będzie to nakazem do wykonania.

Radny J. Lekki zwrócił uwagę, że wykonanie niwelacji było konieczne tylko w celu określenia sposobu wykonania odwodnienia w taki sposób, aby nie niszczała ani droga, ani uprawy skarżącej.

Burmistrz A. Zaręba stwierdził, że Gmina nie zrobiła nic, co zmieniłoby stosunki wodne w terenie.

Przewodniczący H. M. Sosna nie zgodził się z tym: stosunki wodne zostały zmienione, bo został wykonany, w dodatku w sposób nielegalny, przepust. Sprawa ta będzie jednak jeszcze tematem następnego punktu porządku obrad (rozpatrzenie skargi).

Do „Sprawozdania” nie wniesiono więcej uwag, zatem przewodniczący zaproponował jego przyjęcie.

Poddane pod głosowanie „Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej” zostało przyjęte jednogłośnie.

 

ad.12.

 

Po krótkim wprowadzeniu, na prośbę przewodniczącego obrad – komisje przedstawiły swoje stanowiska w sprawie skargi na działalność Burmistrza.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja nie uzgodniła wspólnego stanowiska.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że Komisja wnioskowała ustalenie terminu wykonania odwodnienia ul. Jeżynowej w Bąkowie na dzień 15.10.2003 r.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że Komisja nie uzgodniła wspólnego stanowiska.

Radna A. Mazur zwróciła jednak uwagę na pismo Pani H. Hudzieczek do Marszałka Sejmiku Województwa Śląskiego, w którym podała, że „uchwała nakazywała wykonanie odwodnienia. Również projekt dzisiejszej uchwały jest niezgodny ze stanem faktycznym – bo wg radnej A. Mazur – poprzednia uchwała została wykonana w całości. Jest też opinia radcy prawnego dot. środków budżetowych na wykonanie odwodnienia. Radna stwierdziła, że sprawę tą należy rozwiązać – zaproponowała zatem zmiany w projekcie uchwały skupiające się na merytorycznym rozwiązaniu problemu.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że obecnie rozpatrujemy problem w trybie skargi, a nie sam problem braku odwodnienia. W tym trybie musimy zająć stanowisko będące odpowiedzią na stawiane zarzutu na działalność Burmistrza.

Radny M. Mikołajczyk przypomniał, że to właściciel ma obowiązek odprowadzić wodę, więc trzeba było podjąć działania celem odprowadzenia wody. Rada nie będzie wchodzić w kompetencje Burmistrza. (czy też ma wszystko ustalić i przekazać gotowe rozwiązanie Burmistrzowi – i jeszcze znaleźć środki?).

Burmistrz A. Zaręba nie zgodził się z tą wypowiedzią: jeżeli jest inne rozwiązanie problemu niż przepust – to rodzi to koszty. Trzeba wtedy określić środki – z jakiego „paragrafu”? Burmistrz zaproponował – aby koszty te pokryć ze środków przeznaczonych na „melioracje”.

Przewodniczący H. M. Sosna wyraził wątpliwość – czy będzie to rów melioracyjny, czy przydrożny?

Burmistrz wskazał, że rów ten – choć przydrożny, odprowadzać będzie wodę z pól.

Radny C. Greń zaproponował, aby Burmistrz zwrócił się do Spółki Wodnej w Pawłowicach – z zapytaniem ofertowym na wykonanie tego rowu.

Burmistrz stwierdził, że do tego właśnie zmierza.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że terminu załatwienia skargi trzeba dotrzymać. Wniosek wpłynął w formie projektu uchwały. Jego zdaniem należy się skupić nad jego ewentualnym przeredagowaniem.

Radny J. Brachaczek zaproponował skreślenie w projekcie uchwały określenia „A 200” (Rada wzięłaby odpowiedzialność „za całość”).

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał, czy konieczne jest określenie skąd wziąć środki na ten cel?

Radca prawny R. Szymonek stwierdził, że byłby to precedens – tego się nie robi. Jeżeli są na to środki w budżecie, to w uchwale należy podawać jak najmniej szczegółów (za wykonanie uchwały i tak odpowiada Burmistrz).

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował zatem wprowadzenie w projekcie uchwały zmiany: po wyrazie „Golasowicką” – postawienie kropki (skreślenie „rurami A 200”).

Propozycja została przyjęta 13 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu”.

Przewodniczący zaproponował też ustalenie terminu wykonania odwodnienia na 15.10.2003 r.

Burmistrz A. Zaręba zgłosił uwagę do tego terminu: tego typu roboty wymagają zgłoszenia na 30 dni przed ich rozpoczęciem, dlatego zaproponował termin 31.10.br.

Przewodniczący H. M. Sosna przychylił się do terminu 31.10.2003 r. – a propozycja ta, poddana pod głosowanie – przyjęta została jednogłośnie.

Następnie przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały (z poprawkami) poddał pod głosowanie.

11 głosami „za”, przy 3 „wstrzymujących się od głosu” – podjęta została:

Uchwała Nr XIII/118/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 sierpnia 2003 r. w sprawie: rozpatrzenia skargi na działalność Burmistrza.

Uchwała w załączeniu.

 

ad.13.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił projekt uchwały dot. powierzenia Gminom w powiecie cieszyńskim zadania doradztwa metodycznego.

Do projektu uchwały komisje przedstawiły swoje stanowiska.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki zgłosił wniosek o dokonanie poprawki w projekcie uchwały: w § 2 po słowie „zawodowego” wstawić kropkę – i resztę zdania skreślić.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił opinię radcy prawnego do projektu uchwały, w tym propozycje drobnych poprawek (opinia w załączeniu).

Przewodniczący proponowane poprawki poddał pod głosowanie.

Poprawki zostały przyjęte jednogłośnie.

Następnie poddał pod głosowanie wniosek Komisji Budżetu.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie.

Radni nie zgłosili dodatkowych uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie projekt uchwały (z przegłosowanymi poprawkami).

Jednogłośnie podjęta została:

Uchwała Nr XIII/119/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 sierpnia 2003 r. w sprawie: powierzenia niektórym Gminom Powiatu Cieszyńskiego zadania w zakresie doradztwa metodycznego.

Uchwała w załączeniu.

 

ad.14.

 

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił projekt uchwały dot. nadania dodatkowych wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” z okazji obchodów „Europejskiego Roku Osób Niepełnosprawnych 2003” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił opinię radcy prawnego do projektu uchwały i zawarte w niej propozycje drobnych zmian zapisów (opinia w załączeniu).

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie proponowane przez radcę prawnego poprawki.

Poprawka dot. dodania § 3 –„Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta” – nie została przyjęta („za” - nie głosował żaden radny, „przeciw” – 5 radnych, „wstrzymało się od głosu” – 8 radnych).

Jednogłośnie przyjęte zostały poprawki: zapisu w podstawie prawnej uchwały oraz w brzmieniu § 2 (wyłanianie i nominowanie do wyróżnień).

Następnie przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie projekt uchwały (wraz z poprawkami).

Jednogłośnie podjęta została:

Uchwała Nr XIII/120/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 sierpnia 2003 r. w sprawie: nadania dodatkowych wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” z okazji obchodów „Europejskiego Roku Osób Niepełnosprawnych 2003” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości.

Uchwała w załączeniu.

 

ad.15.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił sposób wyłaniania kandydatów do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej – Srebrna Cieszynianka.

Następnie komisje Rady przedstawiły kandydatów do Komisji doraźnej do zaopiniowania kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla ...” i „Lauru Cieszynianki”.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja proponuje do składu Komisji radnego Stanisława Ochodka.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że Komisja proponuje do składu Komisji radnego Józefa Lekkiego.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że Komisja proponuje do składu Komisji radnego Andrzeja Ochodka.

Radna C. Skowron zapytała, czy będzie powołana osobna Komisja do wyróżnień dodatkowych (w tytule uchwały nie ma zapisu o osobach niepełnosprawnych)?

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił, że jedna Komisja będzie opiniować kandydatów do wszystkich wyróżnień. Wszystkie wyróżnienia są ustanawiane pod jednym hasłem: „Zasłużony dla ... „.

Radny J. Brachaczek zaproponował dodatkowo do Komisji radnego Krzysztofa Wójtowicza, który wcześniej wyraził na to zgodę na piśmie (radny K. Wójtowicz opuścił wcześniej salę obrad).

Radny C. Greń zaproponował do Komisji radną Annę Mazur.

Radna A. Mazur nie wyraziła zgody na pracę w Komisji.

Na pytanie przewodniczącego – radni zaproponowani do Komisji – wyrazili zgodę na pracę w Komisji.

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował zamknięcie listy kandydatów do Komisji, a propozycja ta poddana pod głosowanie została przyjęta 13 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu”.

Przewodniczący zaproponował też wybranie spośród kandydatów do Komisji – przewodniczącego Komisji.

Radny H. Sosna zaproponował, aby Komisja sama spośród siebie wybrała przewodniczącego.

Propozycja ta została przyjęta.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

13 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” – podjęta została:

Uchwała Nr XIII/121/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 sierpnia 2003 r. w sprawie: powołania doraźnej Komisji do zaopiniowania kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do „Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej Srebrna oraz Honorowa Złota Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości.

Uchwała w załączeniu.

 

ad.16.

 

Interpelacje zgłosili:

Radny C. Greń przedstawił informacje dot. budowy sygnalizacji świetlnej w Drogomyślu.

Radny A. Ochodek, w imieniu radnych A. Ochodka, H. Sosny i K. Wójtowicza, złożył na piśmie interpelacje:

1)      dlaczego przy ul. Korfantego w Strumieniu trwa zasypywanie terenu prawnie chronionego? (Wysypuje się śmiecie, gruz itp.).

2)      w Strumieniu następuje dewastacja parku – radny poprosił o spowodowanie wysyłania pieszych patroli policyjnych na ten teren.

Przewodniczący H. M. Sosna oświadczył, że interpelacje te przekaże Burmistrzowi.

 

ad.17.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Radny C. Greń poruszył sprawy:

1)             w Drogomyślu na starej drodze pod wiaduktem magazynowana jest ziemia, gruz itp. – czy jest na to zgoda Urzędu?

2)             czy wydano zezwolenie na składowanie materiałów z remontowanej drogi – na wysypisko żużlu?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że nie ma żadnej zgody na wysypywanie tych materiałów ani na starej drodze, ani na wysypisku śmieci, ani również np. na ul. Cieszyńskiej w Strumieniu.

Radny A. Ochodek zapytał Burmistrza – czy wiadomo mu o niebezpieczeństwie na remontowanej drodze – dwupasmówce (o niewypałach)?

Burmistrz stwierdził, że nic mu nie jest wiadomo na ten temat.

Radny St. Ochodek zwrócił się do Radnych Powiatowych o interwencję dot. stanu drogi ul. Bielskiej w Zabłociu. Nawierzchnia drogi nie została ukończona – od Chybia w kierunku Strumienia na odcinku ok. 250 m są wyboje (do mostku).

Radny J. Lekki zapytał, kto jest zarządcą cmentarza w Bąkowie – bo należałoby zabezpieczyć przed deszczem bramę.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że zarządcą cmentarza jest firma Pana M. Kusia. Trzeba jednak najpierw sprawdzić w umowie, czy zabezpieczenie bramy należy do firmy, czy do właściciela.

Radny St. Świtała zwrócił uwagę na konieczność wyczyszczenia poboczy drogi (sprzątanie żużlu) w Pruchnej, bo chodnik jest wyremontowany, studzienki wyczyszczone – a żużel leży na poboczach.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że w sprawie tej zwróci się do zarządcy drogi.

Radny C. Greń poruszył sprawę chodnika w Drogomyślu – chodnik zarasta, dobrze byłoby wykonać oprysk, aby chwasty nie rosły. Zwrócił też uwagę na stan krawężników chodnika – aby w ramach gwarancji je poprawić. W sprawie tej Burmistrz już interweniował.

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła wyjaśnił sprawę oprysków chodnika i obiecał przystąpić do działania w tym zakresie..

Radny J. Lekki przedstawił wniosek Komisji Budżetu – o przygotowanie informacji dotyczącej sprzedaży majątku gminnego ze szczególnym uwzględnieniem sprzedaży byłej Kaflarni w Strumieniu.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że w dalszym ciągu nie znamy statusu b. Kaflarni.

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia Pani A. Żur podziękowała radnemu A. Ochodkowi za wniesienie interpelacji dot. ul. Korfantego i parku w Strumieniu.

Pani A. Żur postawiła wniosek o rozwiązanie sprawy śmieci w mieście. Dlaczego właściciele domów nie posiadają kubłów na śmiecie? Worki ze śmieciami wkładają do koszy obok ławek (i co robią z tzw. petami?). Kosztami wywozu śmieci trzeba obciążyć wszystkich mieszkańców.

Pani A. Żur zwróciła uwagę na stan huśtawki w parku w Strumieniu - huśtawka metalowa stanowi niebezpieczeństwo (jest połamana). W parku powinny być huśtawki drewniane. Koszt jednej huśtawki to tylko ok. 450,- zł. (np. w Chybiu są piękne huśtawki). Zwróciła też uwagę na konieczność uporządkowania terenu (wykoszenie ostów) na posesji Pana Stefańskiego – od strony ul. Wałowej (skoro wykonano mu drogę asfaltową).

Radna C. Skowron zwróciła się do Radnych Powiatowych – aby złożyli wniosek do budżetu dot. chodnika przy drodze powiatowej (bo stan tego chodnika jest fatalny). Poruszyła też sprawę oświetlenia (lamp) przy Przedszkolu w Zbytkowie.

Radny St. Ochodek zapytał Burmistrza, czy chodnik przy ul. Bielskiej w Zabłociu nie będzie wykonywany w br?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że chodnik ten w br. nie będzie wykonywany (taki wniosek zgłosiła Rada Sołecka).

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił o dostarczenie tego wniosku do Rady – Radzie przysługuje nadzór nad radami sołeckimi.

Radna C. Skowron zaprosiła radnych i Burmistrza – na dożynki do Zbytkowa w dniu 31.08.2003 r.

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił krótkie informacje i komunikaty:

1)    przewodniczący oraz Burmistrz wzięli udział w dożynkach w Pruchnej.

2)    w dniu 30.08.br. odbędą się zawody strzeleckie organizowane przez Przewodniczącego Rady Gminy w Chybiu.

3)    obchody 100-lecia OSP Drogomyśl odbędą się w dniu 13.09.2003 r.

4)    wpłynęły różne oferty szkoleń.

5)    wpłynęło pismo-oferta Stowarzyszenia EKOENERGIA w Cieszynie.

6)    w dniu 25.08.br. odbyła się sesja Rady Powiatu.

7)    we wrześniu pracować będzie Zespół ds. ławników.

8)    we wrześniu pracować też będzie Komisja do zaopiniowania kandydatów do wyróżnień.

9)    Komisja Statutowa – wznowi pracę nad projektami zmian statutów jednostek pomocniczych Gminy.

Przewodniczący zaapelował, aby składać wnioski do budżetu (ze względu na krótki termin składania).

Dyrektor J. Jałowiczor poinformował (w imieniu radnego K. Wójtowicza) – o koncercie chóru „Lutnia”, który odbędzie się w dniu 27.09.2003 r. z okazji 85-tej rocznicy chóru.

 

ad.18.

 

Przewodniczący H. M. Sosna – dziękując wszystkim zebranym zakończył obrady XIII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1940).

 

 

Protokołowała: Janina Wyleżuch

                                      Przewodniczący

mgr inż. Henryk M. Sosna