Protokół Nr XIV/2003
obrad czternastej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu
odbytych w dniu 29 września 2003 r. o godz. 1600
w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia oraz dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności oraz przedstawiciele lokalnej prasy i mieszkańcy Gminy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.      Burmistrz Strumienia – mgr inż. Adam Zaręba

2.      z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Tadeusz Rychły

3.      Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

 

Porządek obrad:

    1.             Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.             Przedstawienie porządku obrad.

    3.             Informacja o działalności Burmistrza od dnia 19.08.2003 r. do dnia 17.09.2003 r.

    4.             Informacja Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    5.             Rozpatrzenie informacji Burmistrza o przebiegu wykonania budżetu Gminy Strumień za I półrocze 2003 roku (złożonej do 31.08.2003 r)

    6.             Rozpatrzenie informacji o stosunkach i współpracy z sąsiednimi gminami z określeniem możliwości rozszerzenia współpracy.

    7.             Rozpatrzenie informacji o funkcjonowaniu OSP w Gminie wraz z analizą wydatkowania funduszy na ich utrzymanie.

    8.             Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany budżetu Gminy Strumień na 2003 r.

    9.             Podjęcie uchwały w sprawie: zaciągnięcia kredytu preferencyjnego na finansowanie zadania inwestycyjnego.

10.             Podjęcie uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na sprzedaż komunalnych lokali mieszkalnych w Domu Nauczyciela w Strumieniu na rzecz najemców.

11.             Podjęcie uchwały w sprawie: zasad udzielenia bonifikat przy sprzedaży komunalnych lokali mieszkalnych w Domu Nauczyciela w Strumieniu na rzecz najemców.

12.             Podjęcie uchwały w sprawie: regulaminu przeprowadzenia przez Radę Miejską w Strumieniu wyborów ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie.

13.             Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę nr IX/46/2003 RM w Strumieniu z dnia 29.05.2003 r. w sprawie: zasad i trybu gospodarowania lokalami użytkowymi znajdującymi się w budynkach będących w zarządzie ZGKiM w Strumieniu.

14.             Podjęcie uchwały w sprawie: skargi na działalność Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu.

15.             Podjęcie uchwały w sprawie: zagospodarowania Zbiornika Goczałkowickiego.

16.             Podjęcie uchwały w sprawie: nadania nazw ulic w sołectwie Zbytków.

17.             Podjęcie uchwały w sprawie: przyznania w 2003 r. wyróżnień – Zasłużony dla Bąkowa, Zasłużony dla Drogomyśla, Zasłużony dla Pruchnej, Zasłużony dla Strumienia, Zasłużony dla Zabłocia, Zasłużony dla Zbytkowa, oraz Zasłużony dla Gminy Strumień, z okazji Święta Niepodległości.

18.             Podjęcie uchwały w sprawie: przyznania Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej pn. „Srebrna Cieszynianka”.

19.             Przyjęcie protokołów Nr XII/2003 i XIII/2003 z poprzednich sesji Rady.

20.             Interpelacje i zapytania radnych.

21.             Informacje, wolne głosy i wnioski.

21.    Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następne obradom przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej mgr inż. Henryk M. Sosna.

Przewodniczący H. M. Sosna przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza, pracowników Urzędu Miejskiego, dyrektorów Szkół, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, pracowników Urzędu Miejskiego, przedstawicieli lokalnej prasy oraz mieszkańców Gminy.

Przewodniczący H. M. Sosna - na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy pełny skład Rady (15 radnych) – obrady są zatem prawomocne.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił porządek obrad.

Radny J. Brachaczek zwrócił uwagę, że w porządku obrad nie ma przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie wniosek o wniesienie jako pkt 19 porządku obrad - „Przyjęcie protokołów Nr XII/2003 i XIII/2003 z poprzednich sesji Rady”. Poprawka została przyjęta jednomyślnie.

Porządek obrad z powyższą poprawką, w głosowaniu jawnym, został przyjęty jednogłośnie.

 

ad. 3.

 

Do „Informacji o działalności Burmistrza w okresie od dnia 19.08.2003 r. do 17.09.2003 r.” zgłoszono pytania:

Radny A. Ochodek poprosił o wyjaśnienie zarządzeń Nr 169/2003 i 170/2003 dot. umorzenia zaległości czynszowych – czego one dotyczyły?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że umorzono zaległości czynszowe pozostałe po zmarłych osobach. Osoby te nie posiadały żadnego majątku (nie było postępowania spadkowego), zaległości były nie do odzyskania.

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił o wyjaśnienie sprawy remontu ul. Rybiej w Bąkowie: remont tej ulicy nie był uwzględniony w planie remontów. Dlaczego jest remontowana?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: jest to droga rolna dojazd do pól, 50 % kosztu remontu (utwardzenia drogi, nie asfaltu) pokrywa Wojewódzki Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych. Aby nie rozdrabniać środków, co roku wykonuje się jedną drogę w innym sołectwie.

Więcej uwag nie zgłoszono. „Informacja” została przyjęta.

 

ad. 4.

 

Do „Informacji Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym nie zgłoszono uwag.

 

ad. 5.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba uzupełnił informację o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2003 r. Radni otrzymali szeroko opracowane materiały dotyczące wykonania budżetu. Do wykonania budżetu Regionalna Izba Obrachunkowa nie zgłosiła uwag. Burmistrz stwierdził, że istnieje pewne zagrożenie niewykonania niektórych pozycji planowanych dochodów: ze sprzedaży b. Kaflarni, w podatku od osób fizycznych (niezależne od Gminy) oraz w podatku od nieruchomości. Burmistrz stwierdził również, że w wydatkach – z reguły wykonanie w I półroczu jest niższe niż w II półroczu. Wpływa na to zaplanowanie inwestycji na II półrocze (np. budowa hali sportowej, budowa sygnalizacji świetlnej) oraz często fakturowanie robót wykonanych w I półroczu – dopiero w II półroczu.

Następnie Komisje przedstawiły swoje stanowiska.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że Komisja „Informację” przyjęła zwróciła jednak uwagę na ewentualna zagrożenia w wykonaniu budżetu.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja wnioskuje o dołożenie starań celem wyjaśnienia dotychczasowych posunięć o sprzedaż byłej Kaflarni w Strumieniu na rzecz dotychczasowego najemcy – firmy „Crystalex”.

Przewodniczący Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że Komisja prosi o wyjaśnienie – czego pochodzą dochody zapisane jako „inne” przy wpływach ze sprzedaży biletów na basenie kąpielowym w Strumieniu.

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach zaopiniowała „Informację” pozytywnie.

Poinformował też Komisję Rolnictwa, że Komisja Budżetu otrzymała wszystkie materiały dotyczące sprzedaży byłej Kaflarni – materiały te są do wglądu w biurze Rady. Przewodniczący stwierdził, że jego zdaniem błędem jest, iż umowa z firmą „Crystalex” do dziś nie została rozwiązana. Czy „Crystalex” odprowadza na rzecz Gminy podatek? Jeżeli nie – jest to podstawa do rozwiązania umowy.

Radny A. Ochodek poprosił o wyjaśnienie dochodów „innych” z wpływów z tytułu sprzedaży biletów (basen).

Dyrektor ZGKiM – Ł. Pachuła wyjaśnił, że są to pieniądze z opłat za parkingi oraz za użytkowanie „atlasu” (wg stawek ustalonych uchwałą Zarządu).

Radny A. Ochodek wyraził zdanie, że sprawę tych dochodów należy uporządkować, a przynajmniej je wymienić, gdyż są to nasze dochody.

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił Burmistrza – o uporządkowanie spraw parkingów przy basenie, gdyż budzi to różne domysły. Kto i kiedy ustanowił w tym miejscu parking i na jakiej podstawie pobierana jest opłata parkingowa? Również na prywatnych terenach tworzone są „dzikie” parkingi, są też nieprawnie ustawione znaki drogowe itp.. Zagrodzenie liną stalową części parkingu, w czasie gdy nie jest pobierana za postój opłata (także poza sezonem), jest chyba nieporozumieniem.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że parking jest czynny tylko w czasie działania basenu kąpielowego.

Dyrektor ZGKiM – Ł. Pachuła dodatkowo wyjaśnił, że po sezonie odgrodzono parking liną, gdyż na jego terenie – chyba okoliczni mieszkańcy zrobili sobie śmietnik.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę na nie do końca opowiadający rzeczywistości procent wykonania dochodu z podatku od nieruchomości: część tego podatku jest płacona w ratach, ale część została zapłacona w całości, za cały rok.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że jednorazowo za cały rok płacone są tylko drobne należności podatkowe.

Więcej uwag nie zgłoszono – „Informacja” została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba udzielił krótkich uzupełnień do tematu współpracy z sąsiednimi gminami. Istnieje ona na zasadzie spontaniczności, nie ma w tym względzie żadnych planów.

Następnie Komisje przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że Komisja nie wniosła uwag do „Informacji”, sugerowano jednak rozszerzenie współpracy z sąsiednimi gminami wszelkimi możliwymi sposobami.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja nie wniosła uwag do „Informacji”.

Przewodniczący Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że Komisja wnioskowała przyjęcie informacji, jednak z uzupełnieniem jej o współpracę chóru „Lutnia” z sąsiednimi gminami.

Radny A. Ochodek (w imieniu radnego K. Wójtowicza) uzupełnił „Informację” – z jakimi Gminami współpracuje chór „Lutnia”.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że polem działania i współpracy Gmin mogłoby być Jezioro Goczałkowickie (i może radni określą, w jakim kierunku ta współpraca powinna iść). A w przyszłości – starajmy się, aby mieć jakąś wizję rozszerzania współpracy.

Radny St. Świtała zaproponował, aby sprawę tą pozostawić na posiedzenia Komisji, gdyż na sesji trudno coś ustalać.

Więcej uwag nie zgłoszono.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba rozszerzył informację o funkcjonowaniu jednostek OSP w Gminie, jaką radni otrzymali w materiałach sesyjnych.

Następnie komisje przedstawiły swoje stanowiska.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek Komisji: Komisja wnioskuje o wspólne opracowanie przez Komisję Rolnictwa i Zarząd Miejsko-Gminny OSP – całościowej koncepcji rozwoju, doposażenia i gospodarki środkami finansowymi jednostek OSP w Gminie, z uwzględnieniem możliwości finansowych Gminy.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja nie wniosła uwag do „Informacji”. Komisja postanowiła jednak spotkać się z prezesami jednostek OSP w Gminie.

Przewodniczący Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że Komisja Oświaty nie wniosła uwag do informacji.

Radny A. Ochodek – jako radny Strumienia stwierdził, że w jednostce OSP w Strumieniu istnieją niepokojące tendencje, w tym np.: w jednostce tej jest najmniej członków spośród wszystkich jednostek OSP w Gminie.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę na wniosek Komisji Budżetu – aby stworzyć wspólny model doposażenia wszystkich jednostek (w co i kiedy doposażyć poszczególne jednostki OSP).

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że Zarząd Miejsko-Gminny OSP dokonuje przeglądów jednostek OSP. Wizję doposażenia „na przyszłość” trzeba opracować, choć będą opory poszczególnych jednostek OSP.

Radny M. Janik wyraził zdanie, że trzeba dokonać weryfikacji potrzeb. Trzeba, aby któraś z jednostek OSP była priorytetowa (bo nie wszystkie muszą być „równo” wyposażane). Choć cieszyłoby – gdyby nie było żadnych pożarów. Natomiast z „Informacji” wynika – że tam gdzie jest dużo członków OSP – widać efekty ich pracy. I to radni ze Strumienia powinni mieć to na uwadze.

Radny M. Mikołajczyk stwierdził, że trzeba stawiać na jednostki specjalistyczne (przyznawanie środków, szkolenia itp.). Radny zaproponował, aby Komisja Rolnictwa pomagała Komendantowi Gminnemu sporządzić plan działania na najbliższe lata.

Więcej uwag nie wniesiono.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 8.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Skarbnik D. Mitko przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy na 2003 r. (omówiony już na posiedzeniach Komisji).

Komisje Radny nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie podjęta została:

Uchwała Nr XIV/122/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 września 2003 r. w sprawie: zmiany budżetu Gminy Strumień na 2003 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Skarbnik D. Mitko przedstawiła projekt uchwały dot. Zaciągnięcia kredytu preferencyjnego na finansowanie zadania inwestycyjnego.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał, na jaki procent ten kredyt będzie zaciągnięty?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że kredyt będzie preferencyjny, więc oprocentowanie będzie niższe niż kredytu komercyjnego, jednak pertraktacje jeszcze trwają.

Więcej uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie podjęta została:

Uchwała Nr XIV/123/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 września 2003 r. w sprawie: zaciągnięcia kredytu preferencyjnego na finansowanie zadania inwestycyjnego.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił projekt uchwały dot. wyrażenia zgody na sprzedaż komunalnych mieszkań w Domu Nauczyciela w Strumieniu na rzecz najemców. Na etapie rozpatrywania kosztów utrzymania Domu Nauczyciela jedną z propozycji była sprzedaż mieszkań. Wiąże się z tym projekt następnej uchwały dot. Ustalenia wysokości bonifikaty przy sprzedaży tych mieszkań. Występuje tutaj pewna sprzeczność interesów: aspekt wysokości dochodów Gminy ze sprzedaży oraz aspekt społeczny.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radny M. Janik zaproponował przegłosowanie proponowanej uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał, że był wniosek Rady – o opracowanie ogólnej koncepcji rozwiązania sprawy Domu Nauczyciela, tymczasem kontynuowane są tylko wyrywkowe propozycje (np. remont dachu, obecnie sprzedaż mieszkań). Co będzie, jeżeli wszyscy najemcy nie wykupią mieszkań? Trzeba brać pod uwagę istniejące realia.

Przewodniczący zapytał, czy radni zgadzają się, aby wypowiedzieli się w tej sprawie mieszkańcy Domu Nauczyciela obecni na sali? Radni wyrazili zgodę.

Pan ... stwierdził, że projekt uchwały jest zgodny z intencją mieszkańców. Wszyscy lokatorzy wyrazili chęć wykupienia mieszkań, zależne to było jednak od warunków zakupu.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił dodatkowo, że najpierw musi być wola Rady – czy sprzedać te mieszkania.

Radny M. Mikołajczyk wyraził zdanie, że powinna być najpierw spisania umowa przedwstępna, określająca – czego oczekują lokatorzy.

Radny K. Wójtowicz stwierdził, że aby uruchomić proces sprzedaży – przede wszystkim trzeba podjąć uchwał o sprzedaży. Dlatego zaproponował głosowanie projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie podjęta została:

Uchwała Nr XIV/124/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 września 2003 r. w sprawie: wyrażenia zgody na sprzedaż komunalnych lokali mieszkalnych w Domu Nauczyciela w Strumieniu na rzecz najemców.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego obrad - do projektu uchwały w sprawie: zasad udzielenia bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych w Domu Nauczyciela w Strumieniu – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: są dwa punkty widzenia przy sprzedaży mieszkań. Mieszkańcy Domu Nauczyciela są zainteresowani jak najwyższą bonifikatą. Nieoficjalne rozmowy z mieszkańcami były, więc jest jakieś rozeznanie. Jeżeli bonifikata będzie wyższa – łatwiej będzie sprzedać mieszkania, jeżeli niższa – trudniej będzie sprzedać.

Dobrze byłoby, aby mieszkańcy wypowiedzieli się w tej sprawie.

Następnie Komisje przedstawiły swoje stanowiska.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki  przedstawił wniosek Komisji: Komisja zawnioskowała zmiany w § 1 uchwały: w ust. 1 – cyfrę „60%” zastąpić cyfrą „50%” oraz w ust. 2 – cyfrę „50%” zastąpić cyfrą „40%”. Zawnioskowała też opracowanie koncepcji całościowego zbycia mieszkań w Domu Nauczyciela w Strumieniu wraz z nieruchomością – na rzecz najemców.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja również zawnioskowała zmianę „60%” na „50%” oraz „50%”na „40%”.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały.

Radni K. Wójtowicz i A. Ochodek zwrócili uwagę, że na posiedzeniu Komisji Oświaty było inaczej mówione.

Radny St. Świtała wyjaśnił, że projekt uchwały został przyjęty na posiedzeniu Komisji 3 głosami „za”, przy 1 „przeciw” i 1 „wstrzymującym się od głosu” (pod nieobecność przewodniczącej Komisji A. Mazur).

Radny K. Wójtowicz poinformował, że jako osoba zainteresowana – wyłączy się z obrad nad projektem uchwały. Przedtem jednak wypowiedział się na temat sprzedaży mieszkań: jest to wirtualna sprawa – aby ktoś z lokatorów zapłacił z mieszkanie jednorazowo (np. emeryci – za co?). Mieszkańcy sami budowali Dom Nauczyciela – i jest to dla nich obraźliwe, aby radni proponowali obniżenie procentu bonifikaty.

Pan .... stwierdził, że są oburzeni, gdyż dopiero teraz dowiedzieli się o wysokości wyceny mieszkań i wysokości bonifikaty.

Pani ... stwierdziła, że mieszkania są różne, różne są w nich warunki.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że do Rady wpłynął tylko projekt uchwały w tym zakresie bez żadnego uzasadnienia czy komentarza. Sesja Rady nie jest miejscem właściwym do prowadzenia negocjacji.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: wartość mieszkań – wg rzeczoznawcy, jest taka jaka jest w rzeczywistości.

Uchwała nie musi być podjęta na tej sesji. Nie jest ważne – jaka jest wycena, a procent bonifikaty – jest uznaniowy.

Pan ... (mieszkaniec Domu Nauczyciela w Strumieniu) stwierdził, że w Domu Nauczyciela mieszkają byli pracownicy szkoły, więc mieszkania powinno im się sprzedawać wg tych zasad, jak pracownikom. Następnie poprosił radnego M. Mikołajczyka o wyjaśnienie – jak sprzedawano mieszkania przy kopalniach.

Radny M. Mikołajczyk wyraził zdanie, że powinniśmy się zorientować – jakie są oczekiwania mieszkańców, i ile już wpłacono w czynszu. Dlatego trzeba wspólnie usiąść i przedyskutować oczekiwania (Gmina też wniosła nakłady do tego budynku).

Pani .... (mieszkanka Domu Nauczyciela w Strumieniu) zwróciła uwagę, że podczas wyceny mieszkań – rzeczoznawcy nie interesowało czyje jest wyposażenie mieszkania (np. podłogi, drzwi – są własnością mieszkańców). Jednakowo wyceniano, choć mieszkania są różne (np. cienkie, zimne ściany zewnętrzne).

Pan ... zwrócił uwagę, że pod presją wyprowadził z budynku szkoły dwóch lokatorów, w tym woźnego, który ma mieszkanie służbowe – więc co z tym będzie? Poza tym – niektórym lokatorom wymieniano dwukrotnie drzwi czy okna, a inni sami je wymieniali – i teraz będą równo płacić?

Radny M. Janik zwrócił uwagę, że za każdy  upust w cenie mieszkań – płacą wszyscy podatnicy. Uchwała o bonifikacie nie musi być podjęta na tej sesji (ale jest to sondaż oczekiwań lokatorów Domu Nauczyciela).

Radny wniósł o przełożenie w czasie (np. na następną sesję) podjęcia tej uchwały oraz o doprowadzenie do spotkania Komisji Budżetowej i Komisji Rolnictwa z mieszkańcami Domu Nauczyciela. Stwierdził też, że sam będzie bronił stanowiska Komisji Rolnictwa, gdyż w interesie Gminy są wyższe dochody (a będą pretensje o budowę chodników itp.).

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że trzeba się zastanowić – czy nie należy wykonać nowej wyceny mieszkań, z określeniem nakładów najemców.

Następnie wniosek radnego M. Janika poddał pod głosowanie.

Wniosek został przyjęty 12 głosami „za”, przy 2 „wstrzymujących się od głosu” (jeden radny wyłączony – jako osoba zainteresowana bezpośrednio) tzn. podjęcie uchwały o bonifikatach odroczono.

Burmistrz A. Zaręba zwrócił uwagę, że reguły sprzedaży (zasady) muszą być dla wszystkich jednakowe. Nie może być nieudokumentowanych sytuacji (musi to być realne).

Pan J. Jałowiczor podziękował za odroczenie decyzji – bo co będzie, jeżeli wszyscy lokatorzy nie wykupią mieszkań?

Zwrócił się też bezpośrednio do radnego M. Janika: przy sprzedaży mieszkań trzeba brać pod uwagę również zysk z faktu, że Gmina nie będzie już ponosić nakładów na ten budynek, a nie tylko wpływy ze sprzedaży.

Przewodniczący H. M. Sosna ogłosił 15-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 12.

 

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił projekt uchwały dot. regulaminu przeprowadzenia wyborów ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie (swojego autorstwa).

Przewodniczący podziękował Radcy prawnemu za sporządzenie opiniii uwag do projektu regulaminu (np. dot. 5 osobowego składu Komisji Skrutacyjnej).

Komisje Rady: Komisja Oświaty, Komisja Budżetu oraz Komisja Rolnictwa złożyły identyczny wniosek o przyjęcie wszystkich poprawek sugerowanych przez Radcę prawnego.

Radni nie złożyli dodatkowych uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna – projekt uchwały wraz z poprawkami Radcy prawnego poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie podjęta została:

Uchwała Nr XIV/125/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 września 2003 r. w sprawie: regulaminu przeprowadzenia przez Radę Miejską w Strumieniu wyborów ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie.

Uchwała w załączeniu.

ad. 13.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił i uzasadnił propozycję wprowadzenia zmian w uchwale dot. zasad i trybu gospodarowania lokalami użytkowymi (w załączniku do uchwały – wykazie lokali użytkowych).

Komisje przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że Komisja wnioskuje o wstrzymanie się z decyzją zmiany przeznaczenia lokali do czasu uzyskania dokładnych wyjaśnień w tej sprawie (określenie sposobu przekazania lokali).

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja nie sprecyzowała wniosku – oczekując najpierw wyjaśnień dotyczących pozycji 23 „Wykazu lokali użytkowych: przeznaczenie lokali przyziemienia w Ośrodku Zdrowia na klasy specjalne przy SP i Gimnazjum w Strumieniu”.

Przewodniczący Komisji Oświaty, ... – A. Mazur również poprosił o wyjaśnienie – podobnie jak Komisja Rolnictwa.

Burmistrz A. Zaręba przeprosił za pominięcie pozycji 23 „Wykazu” w swoim uzasadnieniu. Następnie szczegółowo omówił proponowaną zmianę zapisu poz. 23 „wykazu”. Dom Pomocy Społecznej dla Dzieci w Strumieniu posiada niewystarczającą ilość pomieszczeń na klasy specjalne dla dzieci przebywających w DPS. Były propozycje 3 wariantów. Najkorzystniejszą lokalizacją dla tych klas były pomieszczenia w Ośrodku Zdrowia w Strumieniu. Pomieszczenia te są wolne, zbędne dla Ośrodka Zdrowia i wymagałyby tylko remontu (środki na remont Ośrodków Zdrowia są zaplanowane w tegorocznym budżecie). Pomieszczenia te są na parterze, natomiast nasze szkoły nie są na przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Burmistrz odczytał pismo Zgromadzenia Sióstr Szkolnych de Notre Dame dotyczące Szkoły Życie (klas specjalnych DPS).

Radna A. Mazur stwierdziła, że sprawa klas specjalnych nie jest nowa, ale gdy była mowa o remoncie w Gimnazjum – rozumiała to, że jest to dla klas specjalnych.

Dyrektor Gimnazjum wyjaśnił, że w Gimnazjum będą klasy specjalne gimnazjalne, ale nic więcej.

Radny M. Janik zapytał, ile kosztowałoby Gminę, gdyby klasy specjalne pozostały w budynkach Zgromadzenia Sióstr Szkolnych? I – ile w DPS jest „naszych” mieszkańców – na co otrzymał natychmiastową odpowiedź, że wszyscy wychowankowie DPS są zameldowani na naszym terenie. Kto zezwala na zameldowanie tych dzieci na naszym terenie – czy jest to narzucone ustawowo? I czy nie lepiej byłoby dowozić „nasze” dzieci do Szkoły specjalnej do Międzyświecia? Poza tym – czy Ośrodek Zdrowia nie potrzebuje już pomieszczeń? Gdy kupowaliśmy budynek Ośrodka Zdrowia – miał to być „Ośrodek Zdrowia”. Przecież naszym dzieciom też potrzebna jest rehabilitacja – czy mają one jeździć np. do Cieszyna?

Radna A. Mazur zgłosiła swoje wątpliwości: czy przewożenie dzieci z DPS – nie będzie dla nich dodatkowym stresem, przeżyciem? Czy nie lepiej płacić czynsz za pomieszczenia Zgromadzenia Sióstr Szkolnych?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: dowożenie dzieci samochodami – gdy trzeba osób towarzyszących, opiekunów – byłoby droższe. W budynkach klasztornych jest za mało pomieszczeń, natomiast Pani Kierownik Ośrodka Zdrowia oświadczyła, że pomieszczenia na parterze Ośrodka Zdrowia są dla niej zbędne. Burmistrz wyjaśnił też sprawę wykupu Ośrodków Zdrowia.

Dyrektor Gimnazjum J. Jałowiczor dodatkowo wyjaśnił: ustawa obliguje Gminy do tworzenia klas specjalnych. Dzieci będzie 90, a to jest 10 klas specjalnych. Sprawa nauki tych dzieci z DPS jest źle rozwiązana „u góry” dla dzieci tych obowiązek szkolny trwa do 21 roku życia.

Radny M. Janik stwierdził, że jest to żerowanie na ułomności dzieci, jest to znęcanie się nad chorymi. Opieka tym dzieciom się należy, a przewożenie ich itp. – to jest męczenie ich. Jest to niemoralne. Oczywiście my w tym nic nie zmienimy, ale nie znęcajmy się nad tymi chorymi dziećmi.

Dyrektor J. Jałowiczor poprosił Przewodniczącego o przerwanie wypowiedzi radnego M. Janika. Nauczyciele nie są winni, że tych dzieci jest tak dużo.

Przewodniczący H. M. Sosna przerwał wypowiedź radnego M. Janika. Sprawa zmiany przepisów, czy ich oceny, nie jest tematem obrad.

Radny Cz. Greń wyraził zdanie, że skoro jest możliwość wystąpienia o budowę szkoły specjalnej – to czy warto lokować środki budżetowe w remont pomieszczeń w budynku Ośrodka Zdrowia (na 3 lata), gdy pilniejszy jest remont dachu?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: budowę szkoły jest nierealne, a w DPS po prostu jest za mało pomieszczeń. Środki budżetowe są (zostaną również jakieś środki z remontów Ośrodków Zdrowia w Drogomyślu i Pruchnej). Więc proponowane rozwiązanie byłoby dobre, gdyż dowóz dzieci byłby droższy niż remont pomieszczeń. Wątpliwości są (każdy je ma), ale nie można podważać przepisów.

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał, że powinniśmy podjąć decyzję o lokalach użytkowych. Nasuwa się przy tym pytanie: kto będzie zarządcą tych lokali (klas)? Za te lokale nie będzie odpowiadał ZGKiM – dlatego uchwała powinna być inna. Przewodniczący zwrócił uwagę, że na spotkanie układających się stron w sprawie tych lokali nie zaproszono ani jednego radnego. Wypowiedział się też na temat pomieszczeń dla Zespołu Obsługi Szkół w budynku w Strumieniu przy ul. 1 Maja 7: lokal w Ratuszu, który miałby opuścić ZOS jest najlepszym lokalem dla obsługi klientów – i tam ma być archiwum? Natomiast lokal w budynku przy ul. 1 Maja 7 – jest lokalem użytkowym, stracimy z niego dochód. Skoro lokal jest użytkowy – to czy Urząd przystąpi do przetargu na jego wynajem dla potrzeb Zespołu Obsługi Szkół? I kto będzie zarządzał tym lokalem?

Przewodniczący H. M. Sosna zgłosił wniosek o niepodejmowanie uchwały na obecnej sesji – i rozpatrzenie projektu uchwały po przedstawieniu zasad zarządzania tymi lokalami itp.

Radny J. Brachaczek zapytał, czy za budynek Ośrodka Zdrowia – czynsz jest płacony za całość metrażu?

Dyrektor ZGKiM – Ł. Pachuła wyjaśnił, że Ośrodek Zdrowia płaci czynsz tylko za powierzchnię zajmowaną dla swoich potrzeb. Również lokator płaci za powierzchnię zajmowaną na mieszkanie.

Radny Cz. Greń zaproponował, aby do projektu uchwały dołączyć wycenę adaptacji lokali dla celów klas specjalnych.

Więcej uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna własny wniosek poddał pod głosowanie.

12 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 2 „wstrzymujących się od głosu – wniosek został przyjęty.

Podjęcie uchwały odroczono.

 

ad. 14.

 

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że wpłynęła skarga na działalność Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu. Rada jest zobligowana do rozpatrzenia tej skargi.

Następnie komisje przedstawiły swoje stanowiska.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że Komisja wysunęła wniosek o skreślenie w uchwale § 1 ust. 2 (zgodnie z sugestią Radcy prawnego), dotychczasowy ust. 3 otrzymuje nr 2, i w tym ustępie wpisanie daty „31.10.2003 r.”.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja wysunęła wniosek identyczny jak Komisja Budżetu.

Przewodniczący Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że Komisja nie uzgodniła wspólnego stanowiska.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że radni otrzymali pełny tekst skargi, jest też opinia Radcy prawnego. Jeżeli skarżący wyrazi zgodę na udostępnienie danych, Komisja Rewizyjna będzie sprawę rozpatrywać.

Następnie skarżący ... wypowiedział się w imieniu syna ...: pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu postępują niegodnie, praca jest stresująca – ale dla klientów. Pan .... oświadczył, że wolałby sprawę wyjaśnić na posiedzeniu Komisji.

Przewodniczący poinformował, że sprawę tą rozpatrywać będzie Komisja Rewizyjna. Zapytał też Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej M. Mikołajczyka – czy proponowany termin 31.10.2003 r. do rozpatrzenia sprawy jest realny – na co otrzymał odpowiedź twierdzącą.

Następnie Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (obecnych na sali obrad 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XIV/126/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 września 2003 r. w sprawie: skargi na działalność Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

 

 

ad. 15.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił projekt uchwały dotyczący zagospodarowania Zbiornika Goczałkowickiego. Problem ten był już poruszany przy różnych okazjach, jednak dotychczas nie podjęto żadnej uchwały. Burmistrz poinformował, że na ten temat rozmawiał z okolicznymi Gminami oraz z v-ce Wojewodą Śląskim. Obecnie jest w opracowaniu wojewódzki plan zagospodarowania przestrzennego – stąd takie brzmienie projektu uchwały.

Następnie Komisje przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że Komisja zawnioskowała odesłanie projektu uchwały do przeredagowania.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik zgłosił wniosek Komisji – o zmianę brzmienia § 2 ust.1 następująco:

 „Niniejszą uchwałę skierować do:

-           Wojewody Śląskiego w Katowicach,

-           Sejmiku Samorządowego Województwa Śląskiego,

-           Rady Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach,

-           Rady Miejskiej w Pszczynie,

-           Rady Gminy w Chybiu,

-           Rady Gminy w Goczałkowicach Zdroju,

z apelem o wsparcie naszych starań określonych w uchwalonym wniosku”.

Przewodniczący Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że Komisja nie zgłosiła uwag do projektu uchwały.

Burmistrz A. Zaręba stwierdził, że sam zapis w uchwale nie jest ważny, chodzi natomiast o meritum sprawy – aby uchwała była podjęta (aby nie tracić czasu, abyśmy nie byli spóźnieni).

Radny Cz. Greń zaproponował, aby uchwałę podjąć z proponowaną poprawką.

Radny H. Sosna wyraził zdanie, że Zbiornik Goczałkowicki powinien być udostępniony dla żaglówek, gdyż żaglówki poprawiają nawet jakość wody (natleniają).

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił jeszcze intencję wniosku Komisji Budżetowej. Przedstawił też propozycję dodatkowych poprawek w uchwale.

Burmistrz A. Zaręba ponownie wyraził zdanie, że mało ważne jest jakie słowa będą użyte w uchwale, ważne natomiast jest – aby uchwała została podjęta – i to już.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że uchwała stanie się aktem publicznym – więc trzeba zadbać i o to, aby treść była dobra.

Radny M. Mikołajczyk zaproponował, aby w § 1 dodać słowo „akwenu” (wykorzystania „akwenu” i terenów zbiornika ...).

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił powyższą propozycję (teren zbiornika obejmuje również „akwen”).

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował jeszcze, że wpłynęło pismo dotyczące przystąpienia do Związku Gmin Nadwiślańskich.

Więcej uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały – wraz z proponowanymi poprawkami w § 1 i § 2 – poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (14 radnych obecnych na sali) podjęta została:

Uchwała Nr XIV/127/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 września 2003 r. w sprawie: zagospodarowania Zbiornika Goczałkowickiego.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił projekt uchwały dot. nadania nazw ulicom w sołectwie Zbytków.

Komisje nie zgłosiły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie:

Jednogłośnie (15 radnych obecnych na sali) podjęta została:

Uchwała Nr XIV/128/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 września 2003 r. w sprawie: nadania nazw ulic w sołectwie Zbytków.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Na prośbę Przewodniczącego obrad – Przewodniczący Komisji doraźnej – A. Ochodek przedstawił projekt uchwały dotyczący przyznania wyróżnień „Zasłużony dla sołectwa” oraz „Zasłużony dla Gminy Strumień”. Odczytał też protokół (sprawozdanie) z posiedzenia Komisji doraźnej.

W imieniu radnego K. Wójtowicza zgłosił też wniosek:

-         o skreślenie chóru „Lutnia” z wyróżnienia „Zasłużony dla Strumienia” oraz „Zasłużony dla Gminy Strumień” (chór „Lutnia” został już wyróżniony w roku 1987),

-         dodatkowo o przyznanie wyróżnienia „Zasłużony dla Gminy” dla Pani Barbary Żerdki oraz Pana Jana Jałowiczora.

Radny J. Brachaczek zwrócił uwagę, że nie słyszał nazwisk „Zasłużony dla Pruchnej”.

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił, dlaczego pominięto sołectwo Pruchna.

Następnie Komisje przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek Komisji - dodanie w § 1 ust. 3 w brzmieniu:

„Zasłużony dla PRUCHNEJ:

- Gabryś Ferdynand – za szczególne zaangażowanie w krzewieniu sportu i kultury fizycznej, pracę z młodzieżą w szczególności za reaktywowanie działalności LKS Pruchna ’99,

- Wojnar Jerzy - za szczególne zaangażowanie w krzewieniu sportu i kultury fizycznej, pracę z młodzieżą w szczególności za reaktywowanie działalności LKS Pruchna ’99”,

- pozostałe ust. 3, 4, 5 otrzymują kolejno 4, 5, 6,

- Komisja wnioskuje o opracowanie nowego Regulaminu przyznawania wyróżnień „Zasłużony dla sołectwa” oraz „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz zasad działania doraźnej Komisji do wyłaniania kandydatów do tych wyróżnień.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik przedstawił wniosek Komisji: o wpisanie (zgodnie ze zgłoszeniem Rady Sołeckiej w Pruchnej) do wyróżnień „Zasłużony dla Pruchnej”: Pana Ferdynanda Gabryś i Pana Jerzego Wojnara.

Przewodniczący Komisji Oświaty, ... – A. Mazur przedstawiła wniosek Komisji: o ujęcie w uchwale również 3 osób proponowanych przez Radę Sołecką w Pruchnej do wyróżnienia „Zasłużony dla Pruchnej”.

Sołtys Drogomyśla – K. Saltarius poprosił o wyjaśnienie - dlaczego w wyróżnieniach dla sołectwa Drogomyśl nie ujęto radnego Cz. Grenia (był proponowany przez Radę Sołecką)?

Przewodniczący Komisji A. Ochodek wyjaśnił: byłoby nie w porządku, gdyby radni byli wyróżniani.

Pan K. Saltarius dodał, że Rada Sołecka uważa, iż Panu Greniowi należy się wyróżnienie (i przecież nikt nie ma ograniczonych praw obywatelskich).

Radny St. Świtała oświadczył, że zrezygnował z wyróżnienia „Zasłużony dla Pruchnej (aby nie budzić kontrowersji).

Radny Cz. Greń również oświadczył, że zrezygnował z wyróżnienia „Zasłużony dla Gminy Strumień”.

Radny K. Wójtowicz zwrócił uwagę, że istnieje problem „starej księgi zasłużonych”, do której wpisano osoby zasłużone. Obecnie zacznie się nominowanie osób, które już były wpisane do tej księgi (są już osoby, które dwukrotnie otrzymały wyróżnienia).

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę radnemu Wójtowiczowi, że jest to wypowiedź już na temat opracowania nowego Regulaminu.

Radny K. Wójtowicz poprosił jeszcze o poparcie jego wniosku o wpisanie jako „Zasłużony dla Gminy Strumień: dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu Pani B. Żerdka i dyrektora Gimnazjum w Strumieniu Pana J. Jałowiczora (radny uzasadnił swoje zgłoszenia).

Radna A. Mazur stwierdziła, że jest zbulwersowana, wie jak czują się radni nominowani przez Rady Sołeckie, a nie wpisani do uchwały.

Radny J. Brachaczek stwierdził, że skoro w Regulaminie jest zapis, że Rady Sołeckie nominują do wyróżnień „Zasłużony dla sołectwa” – to trzeba nominacje Rad Sołeckich uszanować.

Sołtys Drogomyśla – K. Saltarius broniąc jeszcze nominacji Rady Sołeckiej Drogomyśla – wyraził zdanie, że gdyby Rada Sołecka nominowała radnego, który byłby radnym dopiero pierwszą kadencję – to mogłyby być wątpliwości (wyborcy też mogli się pomylić).

Sołtys Pruchnej Pani J. Rzepka również wyraziła zdanie, że postanowienia Rady Sołeckiej powinny być respektowane.

Radny A. Ochodek zwrócił uwagę Pani J. Rzepka, że przy nominacjach z Pruchnej nie było uzasadnień.

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał, że we wnioskach Komisji padła propozycja wpisania dwóch osób jako „Zasłużony dla Pruchnej”.

Wniosek ten Przewodniczący poddał pod głosowanie (wpis Pana F. Gabrysia i Pana J. Wojnara).

Wniosek został przyjęty jednogłośnie.

Radny K. Wójtowicz ponowił swój wniosek o wpis jako „Zasłużony dla Gminy Strumień” – Pani B. Żerdki i Pana J. Jałowiczora (co dodatkowo uzasadnił).

Radna C. Skowron zgłosił swoje wątpliwości: czy zasady wyróżnień są inne dla miasta i inne dla wsi? Bo wg Regulaminu – nominuje się do 3 osób z jednej miejscowości, tymczasem w Strumieniu – jest 5 osób.

Przewodniczący H. M. Sosna odpowiadając stwierdził, że dlatego też potrzebny jest nowy regulamin.

Radna A. Mazur stwierdziła, że zasługi tych dwóch osób są bezsporne. Zapytała więc, dlaczego Komisja doraźna nie zaproponowała ich do wyróżnienia?

Radny A. Ochodek odpowiedział, że Komisja nie była w tej sprawie jednomyślna.

Przewodniczący H. M. Sosna wniosek radnego K. Wójtowicza poddał pod głosowanie.

7 głosami „za”, przy 5 „wstrzymujących się od głosu” – wniosek został przyjęty.

Radny K. Wójtowicz wyraził zdanie, że należałoby powołać zespół do opracowania regulaminu wyróżnień.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie drugi wniosek radnego K. Wójtowicza (skreślenie chóru „Lutnia” z obu wyróżnień).

Wniosek został przyjęty 14 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu”.

Więcej uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie projekt uchwały (z przyjętymi poprawkami).

14 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” – podjęta została:

Uchwała Nr XIV/129/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 września  2003 r. w sprawie: przyznania w 2003 r. wyróżnień – „Zasłużony dla Bąkowa, „Zasłużony dla Drogomyśla, „Zasłużony dla Pruchnej, „Zasłużony dla Strumienia, „Zasłużony dla Zabłocia, „Zasłużony dla Zbytkowa oraz „Zasłużony dla Gminy Strumień, z okazji Święta Niepodległości.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił projekt uchwały dotyczący przyznania Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej pn. „Srebrna Cieszynianka”.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

14 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” – podjęta została:

Uchwała Nr XIV/130/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 września 2003 r. w sprawie: przyznania Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej pn. „Srebrna Cieszynianka”.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 19.

 

Protokoły z poprzednich sesji Rady: Nr XII/2003 oraz XIII/2003, które były wyłożone do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – zostały przyjęte bez uwag.

 

ad. 20.

 

Interpelacje zgłosili:

Radny St. Świtała ponowił interwencję w sprawie oczyszczenia poboczy drogi w Pruchnej.

Burmistrz A. Zaręba poinformował, że wysłano w tej sprawie pismo do zarządcy drogi.

Radny St. Świtała oświadczył, że dotychczas nie oczyszczono poboczy.

Radny A. Ochodek zwrócił uwagę, że nie otrzymał odpowiedzi na interpelację złożoną na poprzedniej sesji – na co otrzymał wyjaśnienie, że odpowiedź została wysłana.

Radny Cz. Greń poprosił o interwencję w firmie wykonującej remont dwupasmówki. Firma ta zrobiła sobie skład – wysypisko różnych odpadów na naszym terenie. Poza tym zniszczono dojazdy itp.

 

ad. 21.

 

Radny K. Wójtowicz (dyrygent chóru „Lutnia”) podziękował zebranym za udział w koncercie jubileuszowym chóru „Lutnia”. Poprosił przy tym o wsparcie finansowe chóru.

Radna A. Mazur złożyła sprawozdanie ze spotkania Komisji Kultury, Sportu i Promocji Powiatu Rady Powiatu z przedstawicielami Gminnych Ośrodków Kultury, w którym wzięła udział w dniu 24.09.2003 r.

Radny J. Lekki przedstawił wniosek Rady Sołeckiej w Bąkowie: aby Gmina pomogła w likwidacji groźnego, parzącego chwastu - barszczu sosnowskiego rosnącego w okolicy dwupasmówki w Bąkowie.

Radna C. Skowron poruszyła dwie sprawy:

-         poprosiła o wymianę lamp w Zbytkowie – dotychczas ich nie wymieniono,

-         remontu chodnika do Zbytkowa.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że nie otrzymał jeszcze odpowiedzi w sprawie chodnika, choć termin minął.

Radny M. Mikołajczyk zwrócił uwagę, że przy remoncie drogi dwupasmówki – zwężono pasy ruchu przesuwając nadmiernie do osi drogi wyjazd od strony Bąkowa. W wyniku tych działań zakręt znacznie zaostrzono.

Radny A. Ochodek poinformował, że odbędzie się w Strumieniu spotkanie z Powiatowym Komendantem Policji (poprosił, aby radni wzięli w nim udział).

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że spotkanie to organizowane przez Komendę Powiatową Policji (nie zna jednak tematyki spotkania).

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił o wysłanie pisma do Komendy z żądaniem zaproszenia radnych na to spotkanie.

Radny St. Ochodek zwrócił się do Burmistrza i Sołtysa Zabłocia z pytaniem – jak to jest możliwe, że wykonuje się remonty ul. Mokrej i Źródlanej, a nie wykonuje się chodnika przy ul. Bielskiej - choć jest już projekt techniczny na wykonanie tego chodnika? Mieszkańcy Zabłocia zwrócą się w tej sprawie do telewizji, do programu „Pod napięciem”.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że wpłynął wniosek Rady Sołeckiej w Zabłociu, aby chodnik był wykonywany w roku przyszłym.

Radny St. Ochodek poprosił o odpowiedź w tej sprawie na piśmie.

Radna A. Mazur zasygnalizowała, że zrezygnuje z przewodniczenia Komisji Oświaty (co przedstawi najpierw na posiedzeniu Komisji).

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił informacje i komunikaty:

1)    Mieszkańcy ul. Brodeckiego w Strumieniu skarżą się na bezczynność Gminy: studzienki są położone niżej niż jezdnia. Ruch ciężkich samochodów powoduje, że budynki pękają.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że jest to droga wojewódzka. Przed dwoma dniami wpłynęło do Urzędu pismo w tej sprawie.

2)    Odbyły się obchody 85-lecia działalności chóru „Lutnia” w Strumieniu.

3)    Do Rady wpływają zaproszenia na różne szkolenia i sympozja.

4)    Nadeszło pismo – zaproszenie do wstąpienia do Związku Miast Nadwiślańskich.

5)    Odbyło się spotkanie o aktywnych rynkach pracy (wzięła w nim udział radna Rady Powiatu Pani Anna Grygierek).

6)    Wpłynęło zawiadomienie o zwołaniu Zgromadzenia Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej w Cieszynie.

7)    W Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego ogłoszony został nasz nowy Statut.

8)    Wystosowano pisma do Krajowego Rejestru Karnego o przesłanie informacji o kandydatach na ławników.

9)    Starosta Cieszyński na łamach „Nowej Formacji” odpowiedział na artykuł Przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu pt. „Podchody”, zamieszczony w „Nowej Formacji”.

10)  Wpłynęło pismo Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej w Cieszynie dotyczące zintegrowanego programu ochrony środowiska.

11)  Wpłynęło zaproszenie na obchody Dnia Seniora, który organizowany jest przez Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów Koło w Strumieniu.

12)  Radna A. Mazur wzięła udział w posiedzeniu Komisji Kultury, Sportu i Promocji Powiatu Rady Powiatu Cieszyńskiego.

13)  Do Rady wpłynęło pismo o umorzenie podatku od nieruchomości (należy to do właściwości Burmistrza i tam zostało skierowane).

Z-ca Burmistrza T. Rychły poinformował o planowanym Turnieju tenisa stołowego (należałoby zebrać 3 osobową drużynę).

 

ad. 22.

 

Przewodniczący H. M. Sosna dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XIV sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 2055).

 

 

Protokołowała: Janina Wyleżuch

                                      Przewodniczący

mgr inż. Henryk M. Sosna