Protokół Nr XV/2003
obrad piętnastej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu
odbytych w dniu 30 października 2003 r. o godz. 1600
w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, radni Rady Powiatu z terenu Gminy oraz dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, przedstawiciel Komisariatu Policji – wg załączonych list obecności oraz pracownicy Urzędu Miejskiego, przedstawiciele lokalnej prasy i mieszkańcy Gminy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.      Burmistrz Strumienia – mgr inż. Adam Zaręba

2.      z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Tadeusz Rychły

3.      Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.      Sekretarz – Daniela Kula

oraz projektantki Biura Projektów „Urbanista” – mgr Ewa Tkocz oraz mgr inż. arch. Elżbieta Węgrzyn.

 

Porządek obrad:

    1.             Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.             Przedstawienie porządku obrad.

    3.             Informacja o działalności Burmistrza od dnia 22.09.2003 r. do dnia 21.10.2003 r.

    4.             Informacja Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    5.             Podjęcie uchwały w sprawie: miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Drogomyśl.

    6.             Podjęcie uchwały w sprawie: miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Pruchna.

    7.             Wybory ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie.

    8.             Rozpatrzenie perspektywicznych planów rozwoju Gminy w tym wieloletnich inwestycji.

    9.             Rozpatrzenie informacji o realizacji wniosków przedstawionych przez komisje Rady Miejskiej za 2002 rok.

10.             Rozpatrzenie informacji o pracy i funkcjonowaniu bibliotek na terenie Gminy. Określenie potrzeb, zadań i możliwości w tym zakresie.

11.             Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu oraz Burmistrza Strumienia i Wojewody Śląskiego o oświadczeniach majątkowych.

12.             Podjęcie uchwały w sprawie: rozpatrzenia skargi dotyczącej działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu.

13.             Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany budżetu Gminy Strumień na 2003 r.

14.             Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2003.

15.             Podjęcie uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny na rzecz Gminy Strumień.

16.             Podjęcie uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości położonych w Strumieniu stanowiących własność Gminy Strumień.

17.             Interpelacje i zapytania radnych.

18.             Zatwierdzenie protokołu z XIV sesji.

19.             Informacje, wolne głosy i wnioski.

20.             Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej mgr inż. Henryk M. Sosna.

Przewodniczący H. M. Sosna przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, radnych Rady Powiatu, Burmistrza Strumienia, pracowników Urzędu Miejskiego, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorów jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, przedstawiciela Komisariatu Policji w Strumieniu, przedstawicieli lokalnej prasy oraz mieszkańców Gminy.

Przewodniczący H. M. Sosna – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych, na 15 osobowy skład Rady – obrady są zatem prawomocne.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił proponowany porządek obrad.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur w imieniu Komisji zgłosiła wniosek o zdjęcie z porządku obrad punktu 15: „Podjęcie uchwały w sprawie: zasad udzielenia bonifikat przy sprzedaży komunalnych lokali mieszkalnych w Domu Nauczyciela w Strumieniu na rzecz najemców”.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że powyższy wniosek jest zbieżny z pismem lokatorów Domu Nauczyciela. Przychyla się zatem do złożonego wniosku. Podobnego zdania był zapytany o swoje stanowisko Burmistrz.

Następnie wniosek poddał pod głosowanie. Wniosek został przyjęty 13 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (punkt 15 został zdjęty z porządku obrad).

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił o uzupełnienie zapisu punktu 11 o dodatkowe słowa „i Wojewody Śląskiego” (po słowach: „Burmistrza Strumienia”) – przedmiotowa informacja wpłynęła do Rady po wysłaniu materiałów sesyjnych.

Poprawka ta – poddana pod głosowanie – została przyjęta jednogłośnie.

Więcej uwag nie zgłoszono.

Jednogłośnie został przyjęty cały porządek obrad (z wprowadzonymi poprawkami).

 

ad. 3.

 

Do „Informacji o działalności Burmistrza w okresie od 22.09.2003 r. do 21.10.2003 r. zgłoszono pytania i uwagi:

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił o wyjaśnienie zarządzeń dotyczących spisania umów na zimowe utrzymanie dróg: nie podano w nich kwot planowanych na cały rok, a tylko stawki godzinowe usług. Czy ilość środków przeznaczonych na ten cel w budżecie jest wystarczająca?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: kwota roczna zależy od panującej aury, choć w budżecie określa się średnie kwoty, planowane na zimowe utrzymanie dróg (i jak dotychczas – nie było trzeba ich zmieniać).

Radny A. Ochodek zapytał, czy przetarg na odśnieżanie wygrały te same firmy co w roku ubiegłym?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że raczej tak. Zainteresowanie jednak na wykonywanie tych usług jest małe.

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał, kto sprawdza wykonanie odśnieżenia?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że wykonanie odśnieżania sprawdzają (i podpisują) sołtysi.

Więcej uwag do „Informacji” nie zgłoszono.

 

ad. 4.

 

Przewodniczący H. M. Sosna uzupełnił „Informację o pracach Rady w okresie międzysesyjnym”.

Do „Informacji” uwag nie zgłoszono – „Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5 i 6.

 

Na prośbę Przewodniczącego – projektantka Biura Projektów mgr E. Tkocz omówiła ogólnie procedurę sporządzania planów zagospodarowania przestrzennego sołectw: Drogomyśl i Pruchna. Poprosiła też o ewentualne pytania do projektów uchwał.

Do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Drogomyśl - komisje nie wniosły uwag.

Radni również nie zgłosili uwag.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (14 głosów „za”) podjęta została:

Uchwała Nr XV/131/03 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 października 2003 r. w sprawie: miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Drogomyśl.

Uchwała w załączeniu.

 

 

ad. 6.

 

Do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Pruchna (omówionego w punkcie 5) – Komisje nie wniosły uwag.

Radni również nie zgłosili uwag.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (14 głosów „za”) podjęta została:

Uchwała Nr XV/132/03 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 października 2003 r. w sprawie: miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Pruchna.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 7.

 

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał, że radni otrzymali regulamin wyborów ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie (uchwalony na poprzedniej sesji).

Następnie przewodniczący Zespołu dla zaopiniowania kandydatów zgłoszonych na ławników – Cz. Greń przedstawił wniosek Zespołu – 2 listy kandydatów na ławników.

Radny J. Lekki poprosił o wyjaśnienie – skąd na liście kandydatów figuruje osoba nie zamieszkująca na terenie Gminy Strumień?

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił, że kandydatem może być również osoba zatrudniona na naszym terenie przynajmniej od roku.

Następnie listę kandydatów poddał pod głosowanie: lista kandydatów została przyjęta jednogłośnie.

W dalszym ciągu przewodniczący H. M. Sosna poprosił o zgłaszanie kandydatur do składu Komisji Skrutacyjnej, która przeprowadzi wybory ławników.

Radny J. Lekki zgłosił kandydaturę radnego M. Mikołajczyka.

Radny H. Sosna zgłosił kandydaturę radnego A. Ochodka.

Radny K. Wójtowicz zgłosił kandydaturę radnej A. Mazur.

Radny St. Ochodek zgłosił kandydaturę M. Janika.

Radny St. Świtała zgłosił kandydaturę radnej I. Heczko.

Wszyscy zgłoszeni kandydaci wyrazili zgodę na pracę w Komisji Skrutacyjnej.

Po formalnym zamknięciu listy, powyższy, proponowany skład Komisji Skrutacyjnej – przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie powołana została Komisja Skrutacyjna do przeprowadzenia wyborów ławników w składzie:

1.     Irena Heczko

2.     Marian Janik

3.     Anna Mazur

4.     Mieczysław Mikołajczyk

5.     Andrzej Ochodek

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił krótko zasady głosowania (należy wybrać dziewięciu ławników oraz jednego do orzekania z zakresu prawa pracy).

Komisja Skrutacyjna przystąpiła do przeprowadzenia wyborów: radnym rozdano po 2 karty do głosowania (do Sądu Rejonowego oraz do orzekania z zakresu prawa pracy).

Przewodniczący H. M. Sosna ogłosił 5-minutową przerwę.

Po przerwie – przewodniczący Komisji Skrutacyjnej M. Mikołajczyk wywoływał kolejno radnych wg listy obecności, a radni wrzucali karty wyborcze do urny.

Po zebraniu głosów – Komisja Skrutacyjna udała się do oddzielnego pomieszczenia celem ustalenia wyników wyborów i spisania protokołu wyborów.

Po ustaleniu wyników wyborów – przewodniczący Komisji M. Mikołajczyk odczytał I część protokołu Komisji Skrutacyjnej o wynikach przeprowadzonych wyborów.

Protokół Komisji Skrutacyjnej w załączeniu.

Ponieważ na ławników w wyniku przeprowadzonego głosowania wyłoniono tylko 7 osób (jednakową ilość, po 5 głosów, na pozostałe 2 miejsca uzyskało 6 kandydatów) oraz 1 do orzekania z zakresu prawa pracy – przeprowadzono drugą turę wyborów z pośród 6 kandydatów, którzy uzyskali po 5 głosów.

Komisja Skrutacyjna rozdała karty do głosowania do wyboru 2 ławników. Ogłoszono kolejną 5 minutową przerwę. Po wznowieniu obrad kolejno wywołani przez przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej M. Mikołajczyka radni wrzucili karty wyborcze do urny.

Komisja Skrutacyjna ponownie udała się do oddzielnego pomieszczenia celem ustalenia wyników wyborów i spisania protokołu wyborów, a Przewodniczący obrad H. M. Sosna ogłosił kolejną przerwę w obradach.

Po przerwie – przewodniczący Komisji Skrutacyjnej M. Mikołajczyk odczytał II część protokołu Komisji Skrutacyjnej – o wyborze 2 pozostałych ławników.

Protokół Komisji Skrutacyjnej – w załączeniu.

Do sposobu przeprowadzenia wyborów nie zgłoszono zastrzeżeń.

Następnie przewodniczący H. M. Sosna odczytał treść podjętą w wyniku przeprowadzenia tajnych wyborów:

Uchwałę Nr XV/133/03 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 października 2003 r. w sprawie: wyborów ławnikó do Sądu Rejonowego w Cieszynie.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8.

 

Burmistrz A. Zaręba poprosił o pytania do „Informacji o realizacji inwestycji wieloletnich”. Szeroko opracowaną informację radni otrzymali w materiałach sesyjnych.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wnioski Komisji dotyczące programu działań zmierzających do skanalizowania Gminy oraz dotyczące obiektu basenu kąpielowego (wnioski w załączeniu).

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja nie wniosła uwag do informacji.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur w imieniu Komisji poprosiła o wyjaśnienie: czy wystosowano pisma o przyznanie dotacji na budowę hali sportowej przy SP w Strumieniu oraz czy będą środki na kontynuację odwodnienia osiedla w Drogomyślu w roku 2004?

Na powyższe Burmistrz A. Zaręba odpowiedział:

O dotację na budowę sali gimnastycznej występowano – i otrzymano odpowiedź, że przyznanie środków może nastąpić w ostatnim roku realizacji inwestycji (tj. 2004). Natomiast na rok przyszły – wnioski składa się do grudnia br co też będzie uczynione.

Inwestycja odwodnienia w Drogomyślu nie została ukończona, dlatego będzie występował o uchwalenie środków budżetowych na rok 2004 (bo inwestycję trzeba dokończyć).

Wieloletni plan inwestycji (kanalizacji) można sporządzić, ale co by się nie robiło w tym zakresie – to bez środków własnych Gminy nie można nic zrobić.

Symulację – scenariusz inwestycji można wykonać, ale na ile będzie on realny – okaże się.

Radny Cz. Greń uzupełnił informację dotyczącą wykonania odwodnienia osiedla w Drogomyślu.

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał, czy są uwagi do wniosków przedstawionych przez Komisję Budżetową. Wobec braku uwag Przewodniczący uznał je za przyjęte. Przyjęte wnioski zostaną przekazane do Burmistrza.

Przewodniczący przypomniał jeszcze o wniosku ze Strumienia dotyczącym pilnej konieczności opracowania planu strategicznego rozwoju Gminy: trzeba mieć podstawę do starań o środki, bez planu – nic się nie uzyska.

Więcej uwag nie zgłoszono – „Informacja” została przyjęta.

 

ad. 9.

 

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał, czy do „Informacji o realizacji wniosków komisji za rok 2002” – komisje mają uwagi?

Komisje nie wniosły uwag do informacji.

Burmistrz A. Zaręba w uzupełnieniu do informacji: zwrócił uwagę, że są różne wnioski komisji: do Rady, do Burmistrza, również do różnych instytucji jak np. w sprawie oznakowania dróg (np. przy ul. Kolejowej w Strumieniu) – stąd różne wyjaśnienia.

Radny A. Ochodek nie zgodził się z wyjaśnieniem dot. przejścia dla pieszych przy ul. Kolejowej w Strumieniu (odmowy oznakowania w tym miejscu przejścia dla pieszych). W Komisji, rzekomo rozpatrującej sprawę, nie było przedstawiciela Komendy Powiatowej Policji – a kto był w Komisji z Urzędu Miejskiego? W miejscu tym przejście musi być.

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał o Świetlicę środowiskową w Strumieniu – czy już działa (co można wyczytać za złożonej informacji)?

Burmistrz A. Zaręba przeprosił radnych za błędną informację: jest to przekłamanie Świetlica jeszcze nie działa.

Radny A. Ochodek zapytał, kiedy będzie skończony remont pomieszczenia dla Świetlicy w Strumieniu? Czy ZGKiM będzie płacił kary umowne za niedotrzymanie terminu? I na kiedy ustalono ostateczny termin wykonania remontu?

Powyższe wyjaśnił dyrektor ZGKiM – mgr inż. Ł. Pachuła: sporządzono aneks do umowy, termin zakończenia remontu ustalono na 15.11.2003 r.

Burmistrz A. Zaręba dodatkowo wyjaśnił: nielogiczne byłoby wykonywanie robót wewnętrznych w okresie, gdy są do wykonania pilne roboty zależne od aury, dlatego remont pomieszczeń trzeba było przesunąć.

Radny A. Ochodek stwierdził, że dokonano przeglądu potrzeb remontowych w obiektach ośrodków zdrowia. Kiedy zatem będzie wykonany podjazd do Ośrodka Zdrowia w Strumieniu – bo od tego zależny jest kontrakt na usługi rehabilitacyjne. Jest to pilne, gdyż w Strumieniu prowadzone są usługi rehabilitacyjne.

Burmistrz A. Zaręba stwierdził, że skala potrzeb remontowych jest duża, wszystkiego nie da się zaraz zrobić. W sprawie podjazdu miało wpłynąć pismo Ośrodka Zdrowia w Strumieniu, jednak jeszcze nie wpłynęło.

Więcej uwag nie zgłoszono – „Informacja” została przyjęta.

 

ad. 10

 

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że radni otrzymali bardzo obszerne materiały dotyczące działalności Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu. Dodatkowe materiały znajdują się też w Biurze Rady.

Zapytał – czy Burmistrz chce coś dodać na temat działalności Biblioteki?

Burmistrz A. Zaręba poprosił o ewentualne pytania do sprawozdania.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki  przedstawił wniosek Komisji dot. poszerzenia zasobu lokalowego Biblioteki w Strumieniu.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poprosił aby najpierw Komisja Oświaty przedstawiła swoje stanowisko, gdyż Komisja Rolnictwa ma takie samo stanowisko.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur w szerszym wystąpieniu przedstawiła stanowisko Komisji na temat działalności Biblioteki (wystąpienie – w załączeniu).

Przedstawiła też wnioski Komisji dot. lokali Biblioteki w Strumieniu oraz filii w Pruchnej i w Drogomyślu.

Wnioski w załączeniu.

Następnie dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu – mgr Maria Wyleżuch krótko uzupełniła złożone sprawozdania. Uzasadniła też potrzeby wnioskowane przez Komisję Oświaty.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że sprawa lokalizacji filii Biblioteki w Pruchnej była tematem burzliwej dyskusji na posiedzeniach Komisji. Problem ten trzeba rozpatrzyć ze wszystkich stron.

Przewodniczący pogratulował Pani dyrektor M. Wyleżuch – zdobycia II miejsca w Powiecie cieszyńskim w tabeli wyników indeksu aktywności.

Poinformował też, że wnioski Komisji, przyjęte przez Radę – zostaną przekazane Burmistrzowi.

Więcej uwag nie zgłoszono – „Informacja” została przyjęta.

 

ad. 11.

 

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że radni otrzymali informacje o złożonych oświadczeniach majątkowych z 3 źródeł. Poprosił o ewentualne pytania do tych informacji.

Burmistrz A. Zaręba odniósł się do opinii – orzeczenia Wojewody Śląskiego dot. odpłatnego sprawowania członkostwa w Radzie Nadzorczej Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej. Opinia taka jest dużym zaskoczeniem dla wszystkich wójtów i burmistrzów. Dotychczas oświadczenia majątkowe były składane w tej formie jak w roku bieżącym i nie były kwestionowane. Istnieją opinie prawne, które określają to orzeczenie Wojewody jako bezprawne rozszerzenie przepisów ograniczających. Burmistrz dodał, że sam w tym względzie prawa nie musi znać.

Przewodniczący H. M. Sosna nie zgodził się z tym stwierdzeniem: Burmistrz musi znać prawo, a opinie prawników nie stanowią prawa – są tylko i wyłącznie opiniami, ważne jest tylko orzeczenie instytucji uprawnionej.

Przewodniczący podkreślił, że Rada nie ocenia oświadczeń. Rada otrzymała tylko informacje o złożonych oświadczeniach (bez sankcji).

Burmistrz A. Zaręba podkreślił, że skoro nie ma sankcji – nie ma przekroczenia przepisów.

Na tym temat zakończono.

 

ad. 12.

 

Na prośbę przewodniczącego obrad – przewodniczący Komisji Rewizyjnej M. Mikołajczyk przedstawił sprawozdanie z posiedzenia Komisji, na którym rozpatrywano skargę na działalność Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu oraz projekt uchwały w tej sprawie.

Komisje Rady do projektu uchwały nie wniosły uwag.

Przewodniczący H. M. Sosna – za zgodą radnych – udzielił głosu skarżącemu.

Pan .... poprosił o jeszcze jedno spotkanie z Komisją Rewizyjną, gdyż nie zgadza się z uchwałą: niegrzeczne zachowanie pracownicy miało miejsce. Ale na sesji Rady nie może przedstawić spraw syna dokładnie.

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił, że rada rozpatruje tylko jedną kwestię zawartą w skardze tj. sprawę niewłaściwego zachowania się pracownika. Natomiast sprawę pomocy dla syna (czy pomoc się należy) – rozpatruje Wojewoda zgodnie z kompetencją.

Pan .... stwierdził, że chce jeszcze raz spotkać się z Komisję Rewizyjną, gdyż dotychczas – było to tylko „wybielenie” pracownika MOPS Pani A. Grzegorz.

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał, że na posiedzeniu Komisji doszło przecież do ugody między skarżącym i pracownicą MOPS.

Pan .... oświadczył, że na posiedzeniu Komisji nic nie podpisywał (i jeżeli podjęta zostanie uchwała jaką przedstawiono „wyszedł na idiotę”).

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził też, że ustalenie – czy pracownik zachował się niegrzecznie – jest, jego zdaniem, praktycznie niewykonalne, bo żadna ze stron nie może przedstawić jednoznacznych dowodów. Rada nie ma innej możliwości załatwienia tych nieporozumień. Nie zostało stwierdzone naruszenie  przepisów prawnych.

Więcej uwag do powyższej sprawy nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (14 głosów „za”) podjęta została:

Uchwała Nr XV/134/03 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 października 2003 r. w sprawie: rozpatrzenia skargi dotyczącej działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

 

 

 

ad. 13.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Skarbnik D. Mitko przedstawiła projekt zmian w budżecie Gminy na rok 2003. Projekt uchwały był szczegółowo rozpatrywany na posiedzeniach komisji.

Do projektu uchwały komisje nie wniosły uwag.

Przewodniczący H. M. Sosna dodatkowo wyjaśnił sprawę przeniesienia środków na diety dla radnych: diety uchwalono po uchwaleniu budżetu, frekwencja radnych jest wysoka – stąd powstały braki środków budżetowych na ten cel.

Więcej uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (13 głosów „za”) podjęta została:

Uchwała Nr XV/135/03 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 października 2003 r. w sprawie: zmiany budżetu Gminy Strumień na 2003 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Do zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2003 – przewodniczący H. M. Sosna poprosił komisje Rady o przedstawienie swoich stanowisk.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek Komisji: o przeznaczenie kwoty 2.000,- zł. z „zakupu profesjonalnych programów profilaktycznych dla Szkół” na: „dofinansowanie mikołajkowego turnieju sportowego – 500,- zł. i „dofinansowanie pracy Świetlic środowiskowych w Pruchnej, Zbytkowie, Drogomyślu, Bąkowie i Zabłociu” – 1.500,- zł.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik przedstawił wniosek Komisji (choć nie do tego projektu uchwały): o przeniesienie środków budżetowych w kwocie 7.000,- zł. z zadania „zakup paliwa dla Policji” na „zakup komputerów dla Komisariatu Policji”.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur przedstawiła wniosek Komisji – taki sam jak wniosek Komisji Budżetu.

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał, czy są uwagi do wniosków Komisji Budżetu i Komisji Oświaty (które są zbieżne)?

Uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały, łącznie z wnioskami Komisji Budżetu i Komisji Oświaty poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (14 głosów „za”) – podjęta została:

Uchwała Nr XV/136/03 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 października 2003 r. w sprawie: zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2003.

Uchwała w załączeniu.

 

 

 

ad. 15.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił projekt uchwały dot. przyjęcia darowizny na rzecz Gminy (jest to uregulowanie stanu prawnego gruntu zajętego pod drogę gminną).

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek Komisji – aby przy podejmowaniu tego typu uchwał – Rada była informowana, jakie koszty Gmina będzie musiała ponieść w związku z przejęciem drogi na własność Gminy.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur również poinformowała, że Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że biorąc takie darowizny – bierzemy na siebie obowiązek utrzymania tych dróg.

Radny M. Mikołajczyk wyraził zdanie, że jako Gmina mamy obowiązek przejmowania dróg.

Więcej uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie podjęta została:

Uchwała Nr XV/137/03 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 października 2003 r. w sprawie: wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny na rzecz Gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Burmistrz wyjaśnił i uzasadnił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości gminnych położonych w Strumieniu.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że jest to regulacja stosunków prawnych – uporządkowanie własności małych pozostałości gruntu.

Radny A. Ochodek stwierdził, że dobrze że jest taki projekt uchwały, gdyż w sprawie tej były interwencje na dyżurach radnych.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie podjęta została:

Uchwała Nr XV/138/03 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 października 2003 r. w sprawie: wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości położonych w Strumieniu, stanowiących własność Gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17

 

Interpelacje zgłosili:

Radny A. Ochodek w imieniu 4 radnych Strumienia zgłosił dwie sprawy:

1.               O wyjasnienie akcji policji na basenie kąpielowym w Strumieniu w dniu 03.10.2003 r. Kto wyraził zgodę na jej przeprowadzenie?

2.               O rozpoczęcie monitorowania dzikich wysypisk śmieci. Poza tym – śmieci z cmentarza są wywożone tam, gdzie nie powinny być.

Interpelację radny złożył na piśmie.

Radny Cz. Greń zgłosił pytanie dot. uporządkowania terenu obok wiaduktu w  Drogomyślu.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: w sprawie tej spisano notatkę służbową – i obecnie teren ma być uporządkowany.

Radny A. Ochodek zgłosił pytanie: w Strumieniu przy ul. 1 Maja powstaje duży sklep. Nic nie wiadomo, co to będzie (właściciele małych sklepów są zaniepokojeni). Wszystkie dane na ten temat są w Starostwie Powiatowym.

Burmistrz A. Zarębą obiecał, że w sprawie tej zasięgnie informacji.

Radny A. Ochodek zwrócił jeszcze uwagę, że może od inwestora uzyskano by coś, np. drogę, wykonanie przejścia dla pieszych lub itp.

Przewodniczący H. M. Sosna złożył na piśmie interpelację – zapytanie dot. podatku od nieruchomości płaconego przez właścicieli firm wynajmujących lokale w budynkach komunalnych – prosząc o odpowiedź w tej sprawie na piśmie.

 

ad. 18.

 

Protokół nr XIV/03 poprzedniej sesji Rady, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady, na posiedzeniach komisji oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 19.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że w dniu 11.11.2003 r. o godz. 1000 w sali OSP w Strumieniu odbędzie się uroczysta sesja Rady Miejskiej z okazji Święta Niepodległości.

Komisja Oświaty ma obowiązek zorganizować część artystyczną uroczystej sesji.

Radny K. Wójtowicz poinformował, że oba chóry („Lutnia” i chór szkolny) przygotowują się już do tej sesji. Poruszył też sprawę lokalu dla chóru „Lutnia”: na początku kadencji wnioskowano, aby lokal ten był w MGOK w Strumieniu. Ponieważ załatwienie tego będzie trwało długo – dokonano 3 wizji lokalowych i ustalono, że lokal na basenie nadawałby się na ten cel. Poprosił o przychylenie się do tego pomysłu.

Radny A. Ochodek poinformował, że od 04.11.2003 r. rozpoczną się roboty przy budowie sygnalizacji świetlnej w Drogomyślu.

Radna C. Skowron znów zapytała o sprawę chodnika do Zbytkowa (matki z wózkami dziecięcymi nie mogą przejść tą drogą).

Burmistrz A. Zaręba stwierdził, że zarządca drogi nie reaguje na pisma – chyba trzeba będzie złożyć gdzieś skargę w tej sprawie.

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia – A. Żur poruszyła sprawy:

1.             Sprawę wydania przez Macierz Ziemi Cieszyńskiej książki pt. „Dzieje Strumienia – ks. Oskara Zawiszy. Pani A. Żur zwróciła się o przyznanie środków na wydanie tej książki, gdyż Macierz posiada na ten cel tylko 3.000,- zł, a trzeba by dodatkowo 4.000,- zł. przy wydaniu w miękkich okładkach, lub więcej – jeżeli wydanie byłoby w twardych okładkach.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił się w tej sprawie do Burmistrza (może konieczne byłoby przeniesienie środków).

2.             Sprawę dalszej dewastacji obiektu - Zamku w Strumieniu.

3.             Pani A. Żur zaprosiła obecnych na sesji na zebranie mieszkańców Strumienia, które odbędzie się w dniu 18.11.2003 r w sali OSP.

4.             Sprawę utrzymania zieleni w mieście przez firmę Pana Szupiny: Rada Mieszkańców uznała, że kwota w budżecie na utrzymanie zieleni nie jest wygórowana. Po odliczeniu kosztów materiału nasadzeniowego itp. – na robociznę pozostaje niewiele. Młodzież utrudnia utrzymanie porządku w parku (dewastacja parku). Choć wygląd zieleni jest niewystarczający – trudno winić o to tego, kto utrzymuje porządek. Aby było lepiej – potrzebne byłyby większe środki na ten cel.

Komendant Komisariatu Policji w Strumieniu – W. Kudzia podziękował Radzie za decyzje podjęte w sprawie zakupu komputerów.

Poinformował też, że w roku przyszłym będzie więcej patroli pieszych – więc chyba będzie mniej dewastacji.

Radna C. Skowron stwierdziła, że w Zbytkowie zamontowano jedną wiatę na przystanku autobusowym, jednak trzeba by jeszcze drugą (bo dzieci dojeżdżają do szkoły).

Radna poruszyła też sprawę ul. Turystycznej w Zbytkowie: z drogi tej nie ma możliwości przejazdu przez dwupasmówkę. Dzieci na rowerach jeżdżą „pod prąd”. Na mapie zaznaczona jest droga gospodarcza – należałoby interweniować w sprawie jej wykonania. Rozwiązałoby to sprawę wyjazdu z ul. Turystycznej.

Burmistrz A. Zaręba zwrócił uwagę, że jest to teren prywatny – więc trudno będzie to załatwić.

Radna Rady Powiatu Pani A. Grygierek obiecała, że w sprawie budowy dużego sklepu przy ul. 1 Maja w Strumieniu złoży interpelację w Powiecie (obecnie nie wie nic na ten temat). Natomiast Powiat – powinien zawiadomić Gminę o budowie.

Radny M. Janik zwrócił się do przewodniczącej Rady Mieszkańców Miasta Strumienia Pani A. Żur z pytaniem – czy Rada Mieszkańców wnioskuje, aby firma Pana Szupiny nie opiekowała się zielenią w mieście?

Pani A. Żur poinformowała, że Rada Mieszkańców proponuje, aby nadal zielenią zajmowała się firma Pana Szupiny.

Burmistrz A. Zaręba dodatkowo wyjaśnił, że były różne głosy i uwagi do utrzymania zieleni, ale uwagi Rady Mieszkańców wpłyną na to, że chyba nadal zielenią zajmować się będzie firma Pana Szupiny.

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił informacje i komunikaty:

   1.            Wpłynęło pismo Urzędu Miejskiego w Skoczowie dot. doradztwa metodycznego.

   2.            Wpłynęła uchwała Rady Gminy w Chybiu dot. zagospodarowania Zbiornika Goczałkowickiego.

   3.            Wpłynął „Informator dot. służb komunalnych”.

   4.            Wpłynął z WZC Sp. z o.o. w Ustroniu projekt taryfy zbiorowego odprowadzania ścieków. Do rozpatrzenia na kolejnej sesji listopadowej.

   5.            Wpłynęła opinia RIO w Katowicach (pozytywna) dot. możliwości spłaty kredytu zaciąganego w BISE w Bielsku-Białej na budowę hali sportowej przy SP w Strumieniu.

   6.            Wpłynęło pismo Światowego Związku Żołnierzy AK Oddział Ziemi Cieszyńskiej o wsparcie finansowe.

   7.            Wpłynęła uchwała Rady Powiatu Pszczyńskiego dot. umożliwienia korzystania z wód zbiornika goczałkowickiego dla celów sportów żeglarskich.

   8.            Wpłynęło pismo – interpelacja posła P. Smolany do Ministra Infrastruktury dot. Zbiornika Goczałkowickiego.

   9.            Wpłynęło pismo (do wiadomości Rady) radnego St. Ochodka – wnioski dot. ul. Bielskiej w Zabłociu (m.in. oznakowania przejścia dla pieszych).

10.            Wpłynęło pismo Pani ... dot. sprzedaży lokalu w Domu Nauczyciela w Strumieniu.

11.            Wpłynęło (do wiadomości rady) pismo Rady Mieszkańców Strumienia dot. kanalizacji w Strumieniu (pismo do Burmistrza).

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił o odpowiedź na powyższe pismo.

Pan .... – mieszkaniec Drogomyśla interweniował w sprawie inwestycji w Zabłociu (wydobycie złoży żwiru). Inwestycja jest daleko posunięta, mimo że plan zagospodarowania przestrzennego obowiązuje dopiero od poniedziałku. W studniach nie ma wody itp.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: koncesję wydaje Starostwo Powiatowe, w przyszłym tygodniu odbędzie się wizja lokalna na tym terenie (Gmina nie wydawała żadnych zezwoleń ani koncesji).

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał jeszcze o uroczystej sesji Gmin Powiatu Cieszyńskiego w Teatrze w Cieszynie.

 

ad. 21.

 

Przewodniczący H. M. Sosna dziękując wszystkim zebranym, zakończył obrady XV sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1955).

 

 

 

 

Protokołowała:

 


Załącznik

do protokołu Nr XV/03

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 30 października 2003 r.

 

 

 

Wnioski do DRUKU Nr 1

 

 

 

Komisja Budżetu

 

1) Komisja stwierdza fakt braku informacji w zakresie działań mających na celu rozbudowę kanalizacji na terenie Gminy – w związku z czym wnioskuje o przygotowanie perspektywicznego programu działań zmierzających do skanalizowania całej Gminy.

2) Komisja wnioskuje o przedstawienie podjętych działań w zakresie realizacji wniosków przyjętych przez wspólną Komisję Oświaty i Budżetu dotyczących obiektu basenu kąpielowego w Strumieniu, a przyjętych na sesji Rady Miejskiej w Strumieniu w dniu 31.03.2003 r.

 

Protokołowała: Janina Wyleżuch

                                               Przewodniczący

mgr inż. Henryk M. Sosna