Protokół Nr XVII/03
obrad siedemnastej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu
odbytych w dniu 29 grudnia 2003 r. o godz. 1600
w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

 

Obecni: radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia oraz dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, przedstawiciel Komisariatu Policji – wg załączonych list obecności oraz pracownicy Urzędu Miejskiego, przedstawiciele lokalnej prasy i mieszkańcy Gminy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.       Burmistrz Strumienia – mgr inż. Adam Zaręba

2.       z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Tadeusz Rychły

3.       Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.       Sekretarz – Daniela Kula

 

Porządek obrad:

    1.             Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.             Przedstawienie porządku obrad.

    3.             Informacja o działalności Burmistrza od dnia 14.11.2003 r. do dnia 12.12.2003 r.

    4.             Informacja Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    5.             Interpelacje i zapytania radnych.

    6.             Podjęcie uchwały w sprawie: Gminnego programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2004. – uzupełnienie na wniosek

    7.             Podjęcie uchwały w sprawie: zatwierdzenia taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę na terenie Gminy Strumień.

    8.             Podjęcie uchwały w sprawie: zmian w budżecie Gminy Strumień na 2003 r.

    9.             Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie: poboru podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości, od posiadania psa oraz opłaty targowej w drodze inkasa.

10.             Wstępna ocena założeń budżetu Gminy Strumień na rok 2004.

11.             Zatwierdzenie protokołu z XVI sesji.

12.             Informacje, wolne głosy i wnioski.

13.             Zakończenie.

 

.    /    .

 

 

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej mgr inż. Henryk M. Sosna.

Przewodniczący H. M. Sosna przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, pracowników Urzędu Miejskiego, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorów jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, Komendanta Komisariatu Policji oraz przedstawicieli lokalnej prasy.

Przewodniczący H. M. Sosna – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy pełny skład Rady (15 radnych) – obrady są zatem prawomocne.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił proponowany porządek obrad.

Przewodniczący zgłosił też wniosek o wprowadzenie do porządku obrad dodatkowego punktu (jako punktu 6 i przesunięcie numeracji następnych punktów o jeden): „Podjęcie uchwały w sprawie: Gminnego programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2004”.

Następnie wniosek ten poddał pod głosowanie.

Wniosek został przyjęty 14 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu”.

Poddany pod głosowanie zmieniony porządek obrad – został przyjęty jednogłośnie.

 

ad. 3.

 

Do „Informacji o działalności Burmistrza od dnia 14.11.2003 r. do 12.12.2003 r.” zgłoszono pytania:

Radny J. Lekki poprosił o wyjaśnienie Zarządzenia Nr 234 w sprawie umowy na wykonanie, dostawę i montaż mebli – czego to dotyczy?

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił o wyjaśnienie Zarządzenia Nr 237 w sprawie czynszu od Biblioteki.

Odpowiedzi na powyższe pytania udzielił Burmistrz A. Zaręba.

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił jeszcze o wyjaśnienie Zarządzenia Nr 239 (nie ujętego jeszcze w Informacji) – przeniesienia kwoty 22.500,- zł. w dziale „Oświata”.

Skarbnik D. Mitko wyjaśniła, że brakującą kwotę 22.500,- zł. na zapłacenie faktury za budowę hali sportowej zdjęto z innych wydatków w dziale „Oświata” (otrzymany kredyt nie wystarczył na zapłacenie faktury).

 

ad. 4.

 

Przewodniczący H. M. Sosna uzupełnił „Informację o pracach Rady w okresie międzysesyjnym”:

1)     Wpłynęły zaproszenia firm – na różne szkolenia.

2)     Wpłynęły z różnych firm i instytucji życzenia świąteczno – noworoczne.

3)     W dniu 13.12.2003 r. odbyło się spotkanie Stowarzyszenia Ekoenergia Cieszyn, w którym udział wziął z-ca Przewodniczącego Rady Cz. Greń. Radny Cz. Greń zdał krótkie sprawozdanie ze spotkania.

4)     W dniu 15.12.2003 r. odbyło się spotkanie z projektantem Głównego Instytutu Górnictwa w sprawie opracowywanego Gminnego Programu Ochrony Środowiska. Kilku radnych wzięło udział w spotkaniu. Przewodniczący H. M. Sosna poprosił o złożenie propozycji do programu – w Biurze Rady lub u inspektora ds. ekologii.

5)     W dniu 17.12.2003 r. odbyło się Zgromadzenie Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej. W Zgromadzeniu uczestniczył z-ca Przewodniczącego Rady Cz. Greń.

6)     Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że wraz z Burmistrzem oraz Dyrektorem MGOK zaproszeni zostali na uroczystość wręczenia radnemu K. Wójtowiczowi nagrody Marszałka Województwa Śląskiego za zasługi w dziedzinie krzewienia kultury muzycznej. Informację radni przyjęli oklaskami. Przewodniczący H. M. Sosna podkreślił wysoką rangę tej nagrody. Poinformował też, że w czasie uroczystości radny K. Wójtowicz promował Gminę. Radny K. Wójtowicz zabierając głos stwierdził, że nagrodę przyjął symbolicznie w imieniu miasteczka. To współpraca z nauczycielami, Burmistrzem – daje takie efekty. Radny podziękował wszystkim i życzył podobnych sukcesów.

7)     W lokalu MGOK odbyła się promocja książki „Dzieje Strumienia”.

8)     Odbył się turniej tenisa stołowego (impreza była bardzo udana).

Uwag do „Informacji” nie wniesiono.

 

ad .5.

 

Interpelacje zgłosili:

Radna A. Mazur zwróciła się do Burmistrza z pytaniami:

1)              O wyjaśnienie – jak będzie działać opieka zdrowotna po 1 stycznia 2004 r, skoro Zakłady Opieki Zdrowotnej nie spisały umów z Narodowym Funduszem Zdrowia?

2)              Co spowodowało – że z dniem 1.12.2003 r. w szkołach zlikwidowano godziny zajęć pozalekcyjnych? Projekty organizacyjne na rok szkolny były zatwierdzone – i w ciągu roku szkolnego zlikwidowano te godziny (w ramach tych godzin działały np. chóry, drużyny Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego).

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił:

1)      Sytuacja jest paradoksalna, gdyż w naszym rejonie nie zostały spisane porozumienia, umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia. Ostatnie negocjacje w tej sprawie mają się odbyć w dniu 30.12.2003 r. Burmistrz poprosił obecnego na sali obrad Kierownika Przychodni w Drogomyślu Pana A. Krukowskiego o przedstawienie tego problemu.

Pan A. Krukowski – Kierownik Przychodni w Drogomyślu szczegółowo omówił problemy związane z funkcjonowaniem służby zdrowia, w tym powody nie spisania dotychczas umów z NFOZ. Warunki stawiane przez NFZ – są nie do przyjęcia (lekarze nie byliby w stanie wywiązać się umów jakie proponuje NFOZ). Pan A. Krukowski podziękował Radzie i Burmistrzowi za wykonanie remontów w Ośrodkach Zdrowia w Drogomyślu i w Pruchnej, przez co poprawiły się znacznie warunki pracy. Obiecał też, że mimo iż nie spisano umów z NFZ – po 1 stycznia 2004 r. lekarze będą przyjmować chorych.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że powyższy temat jest poważny, gdyż Rada nie ma wpływu na działania NFZ, choć stara się – aby zapewnić jak najlepsze warunki w Ośrodkach Zdrowia.

Radny Cz. Greń wyraził zadowolenie z deklaracji Pana A. Krukowskiego, że chorzy będą przyjmowani pomimo braku umowy.

Również Burmistrz A. Zaręba podziękował za oświadczenie, że pacjenci nie zostaną bez opieki lekarskiej – choć umowy nie są spisane.

2)      Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił też sprawę godzin pozalekcyjnych: nasza Gmina jest jedną z nielicznych, które finansowały zajęcia pozalekcyjne w szkołach. Jednak zajęcia takie mogą odbywać się tylko w ramach 40 godzin pracy nauczyciela – osobno płacić ich nie można. Interpretacja tego przepisu (i wyjaśnienie Kuratorium) – jest jednoznaczne.

Radna A. Mazur zwróciła uwagę, że w projektach organizacyjnych godziny pozalekcyjne były przewidziane, były też zabezpieczone środki na ich finansowanie.

Pan J. Janota – Prezes Zarządu Gminnego Związku Nauczycielstwa Polskiego oświadczył, że wykładnia tego przepisu Zarządu ZNP – jest inna niż wykładnia Kuratorium.

Dyrektor Gimnazjum J. Jałowiczor wyraził ubolewanie, że zmiany wprowadzono w trakcie roku szkolnego. Wyraził też obawę, że upadnie działalność zbiorowa, taka jak chóry, drużyny BRD itp.

Dotychczasowe osiągnięcia np. w sporcie szkolnym czy chórów były możliwe, gdyż Gmina finansowała ich działalność. Poza tym – w szkołach będzie problem z organizowaniem wycieczek, wyjazdów do teatru z młodzieżą itp., gdyż istnieją przepisy – ile godzin nauczyciel może się opiekować się dziećmi.

Pan J. Janota poinformował jeszcze, że istnieją wyliczenia – iż nauczyciel pracuje 46 godzin w tygodniu.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że temat ten nie jest tematem obecnej sesji – i problemu tego nie rozstrzygniemy na tej sesji. Całą sprawą powinna zająć się Komisja Oświaty.

Burmistrz A. Zaręba zwrócił uwagę, że zdecydowana większość Gmin od dawna nie płaci za godziny pozalekcyjne – i szkoły działają. Szczegółów tych nie da się jednak rozstrzygnąć obecnie na sesji.

Radny K. Wójtowicz zaapelował, aby poszukać innych możliwości – aby np. w Drogomyślu nie upadła działalność chóru.

Przewodniczący H. M. Sosna zawnioskował, aby w sprawie godzin pozalekcyjnych – Burmistrz zorganizował spotkanie z dyrektorami szkół, z udziałem Komisji Oświaty.

Radny A. Ochodek zwrócił uwagę na stan drogi wojewódzkiej w Strumieniu (ul. Kolejowa): w nawierzchni są dziury, a w okolicach mostu – znaki drogowe są zniszczone.

Radny Cz. Greń poprosił o zdecydowane zajęcie się sprawą drogi powiatowej w Drogomyślu: sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu już działa, jednak droga jest zwężona, w linii chodnika stoi stodoła, są dwa ostre zakręty (ostatnio doszło tam do dwóch wypadków).

Radny A. Ochodek zwrócił uwagę na stan budynku Gminnej Spółdzielni w Strumieniu przy ul. 1 Maja (była restauracja „Nowa”) – właściciel powinien zapłacić mandat za wygląd tego obiektu. Podobnie jest z budynkiem byłej rozlewni piwa (choć jest to zabytek).

Sołtys Drogomyśla K. Saltarius zaproponował, aby na drodze powiatowej w Drogomyślu – na zakręcie zamontowano lustro, ułatwiłoby to ruch drogowy.

Burmistrz A. Zaręba zwrócił uwagę, że zamontowanie lustra byłoby tylko półśrodkiem – czy zatem występować o zamontowanie lustra?

Radny Cz. Greń wyraził zdanie, że w sprawie tej drogi trzeba szerszych działań.

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił o przedkładanie interpelacji na piśmie, gdyż dziś – punkt ten przeistoczył się w „wolne wnioski i dyskusję”.

Zapytał też, czy radny H. Sosna jest zadowolony z odpowiedzi na interpelację dot. organizowanych polowań oraz wysypiska śmieci (wystosowane pismo do Urzędu Gminy w Pawłowicach) – na co otrzymał odpowiedź twierdzącą.

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił jeszcze raz o dostarczenie wypisu z planu zagospodarowania przestrzennego miasta Strumienia (jaki wysłano do Starostwa Powiatowego), gdyż sklep przy ul.1 Maja w Strumieniu budowany jest niezgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego.

 

ad. 6.

 

Na prośbę przewodniczącego – Pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania W. Saltarius przedstawił projekt uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2004. Harmonogram realizacji zadań w tym zakresie (załącznik do uchwały) omówiony został szczegółowo na posiedzeniach komisji Rady. W „Harmonogramie” wprowadzono autopoprawkę: w dziale III pkt 1 wprowadzono zapis: „w tym 1.000,- zł. na zakup programów multimedialnych”.

Pan W. Saltarius wyjaśnił też Komisji Rolnictwa – jak została wykorzystana kwota 16.200,- zł., przeznaczona na Świetlicę środowiskową w Strumieniu w roku 2003.

Następnie komisje przedstawiły swoje stanowiska.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały, poprosiła jednak Dyrektora Gimnazjum o wyjasnienie – jak będzie działać Świetlica środowiskowa w Strumieniu.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik przedstawił wnioski Komisji (wnioski w załączeniu).

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał – czy są uwagi do wniosku dot. prowadzenia Świetlicy środowiskowej w Strumieniu przez MGOK?

Radny H. Sosna zwrócił uwagę, że kiedy rozpatrywano sprawę świetlic – wskazywano, że wszystkie świetlice miał prowadzić MGOK.

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał, że w Strumieniu było nieco inaczej: skoro lokal Świetlicy znajduje się w budynku Szkoły – trudno wydzielić lokal tylko dla świetlicy, poza tym jest sprawa osób które będą prowadzić świetlicę: niedobrze aby były to osoby obce, spoza szkoły. Była też mowa o połączeniu wykorzystania lokalu zarówno na świetlicę jak i klasy specjalne.

Radny Cz. Greń zwrócił uwagę, że środki uchwalone na świetlicę – miały być przeznaczona na jej uruchomienie, a nie na wyposażenie (czyje zatem będzie wyposażenie?).

Przewodniczący H. M. Sosna wskazał, że trzeba zdecydować – kto będzie świetlicę prowadził.

Pan W. Saltarius zaproponował, aby z przyczyn lokalowych – prowadzenie świetlicy pozostawić Dyrekcji Gimnazjum.

Burmistrz A. Zaręba wyraził zdanie, że najlepiej byłoby, gdyby we wszystkich świetlicach istniał jeden system, jednak w Strumieniu chodzi też o korzystanie świetlicy z innych pomieszczeń i urządzeń szkolnych, dlatego dobrze byłoby, gdyby szkoła prowadziła świetlicę. Burmistrz poprosił Panią Skarbnik o dodatkowe wyjasnienie dot. rozliczeń finansowych.

Skarbnik D. Mitko wyjaśniła szczegółowo, jak byłyby rozliczane koszty i nakłady między szkołą i środkami budżetowymi. Decyzja jednak w tej sprawie należy do Rady.

Pan W. Saltarius zwrócił uwagę, że obecnie MGOK prowadząc świetlice środowiskowe – też spełnia dwie funkcje: w zakresie kultury i w zakresie służby zdrowia. Dlatego nie można sobie wyobrazić  - aby nie było współpracy.

Dyrektor J. Jałowiczor wyjaśnił jeszcze: uruchomienie świetlicy (i remont) w szkole zaproponował z 3 powodów: że w szkole są wolne lokale, że  byłyby to też pomieszczenia dla klas specjalnych oraz – jeżeli zmieni się organizacja Gimnazjum (lata 2006-07) byłyby te pomieszczenia potrzebne Gimnazjum. Wtedy świetlica musiałaby też być zlikwidowana. Wyjaśnił też problemy, jakie powstałyby, gdyby świetlica podlegała Dyrekcji MGOK. Natomiast jeśli chodzi o  współpracę – to świetlica musi współpracować z MGOK.

Dyrektor MGOK – G. Gubała stwierdziła, że nie była zaproszona do dyskusji na temat świetlicy w szkole i obecnie – nie ma zamiaru „zabierać” szkole prowadzenia świetlicy. Pogodzenie tych wielu spraw byłoby trudne.

Dyrektor J. Jałowiczor wyjaśnił jeszcze, na co przeznaczono kwotę 16.200,- zł. z GPPiRPA na Świetlicę. Świetlica będzie korzystać z różnych urządzeń: i szkoły, i świetlicy.

Radny H. Sosna zapytał, czy nie lepiej byłoby zrezygnować ze świetlicy w szkole – skoro są takie problemy?

Radny M. Janik przypomniał, że na tej sali padła decyzja – że w szkole ma być Świetlica środowiskowa, a nie klasy specjalne. Radny zaproponował zaniechanie uruchamiania świetlicy w szkole, skoro dwóch dyrektorów nie może się dogadać w sprawie jej prowadzenia (w innych miejscowościach można się „dogadać”). Według radnego nie wolno dopuścić – aby świetlica była tworzona „na siłę”. W pomieszczeniach szkolnych – niech są klasy specjalne. Z tworzeniem świetlicy wstrzymajmy się do jesieni 2004 r. (będzie oddana do użytku hala sportowa – będą więc lokale). A zakupiony sprzęt można przekazać innym świetlicom.

Pan W. Saltarius uznał, że zakupione wyposażenie świetlicy musiałoby być tymczasowo w Gimnazjum.

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał, że w Strumieniu od dawna, ciągle nie ma świetlicy – a powinna być.

Radny H. Sosna wyraził zdanie, że skoro świetlica powinna być w odrębnym lokalu – to czy nie mogła by być w wolnych pomieszczeniach w Ośrodku Zdrowia?

Radny Cz. Greń stwierdził, że potrzeby wymusiły dotychczasowe starania o świetlicę, jednak obecnie – czy jest możliwe pogodzenie 3 użytkowników w jednym lokalu?

Dyrektor J. Jałowiczor stwierdził, że mógłby przekazać lokal Dyrekcji MGOK na świetlicę, jednak w remont lokalu zaangażowane zostały środki z „Oświaty”. Wyjaśnił też sprawę klas specjalnych oraz wyraził zdanie, że da się pogodzić umieszczenie w przygotowanych pomieszczeniach i świetlicy, i klas specjalnych. Zaproponował jednak odroczenie decyzji w tej sprawie.

Radny M. Mikołajczyk wyraził zdanie, że w świetlicy musi działać jeden gospodarz.

Burmistrz podjął w tej sprawie decyzję – więc po co tak długo dyskutować?

Pan W. Saltarius poprosił o uchwalenie harmonogramu w przedstawionym kształcie.

Burmistrz A. Zaręba dodatkowo wyjaśnił, że w sprawie świetlicy środowiskowej były prowadzone rozmowy z Dyrektorem Gimnazjum i Pełnomocnikiem ds. Profilaktyki i RPA. MGOK nie był brany pod uwagę w tej sprawie.

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał, że w sprawie tej były wnioski Komisji Rolnictwa. Zaproponował, aby nie uwzględniano wniosku o zdjęcie kwoty 25.000,- zł. z „Dofinansowania pracy Świetlicy środowiskowej w Strumieniu” i przeznaczenia tej kwoty na prowadzenie tej świetlicy przez MGOK, głosowanie projektu uchwały z poprawką w haromonogramie dotyczącą jedynie zakupu programów multimedialnych.

Radny M. Janik zapytał, na jakiej podstawie przewodniczący obrad chce odrzucić wniosek Komisji Rolnictwa?

Przewodniczący obrad H. M. Sosna poprosił zatem o sprecyzowanie wniosku: na co ma być przeznaczona kwota wnioskowana do zdjęcia z dofinansowania Świetlicy w Strumieniu.

Radny J. Brachaczek zaproponował ogłoszenie przerwy w obradach, w czasie której Komisja Rolnictwa i Komisja Oświaty mogłyby dojść do porozumienia – i sprecyzowania wniosku.

Przewodniczący H. M. Sosna ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

Po przerwie – przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur przedstawiła wspólne wnioski Komisji Oświaty i Komisji Rolnictwa:

1)               Komisje wnioskują o zdjęcie kwoty 5.000,- zł. z „dofinansowania Świetlicy środowiskowej w Strumieniu (III/4 harmonogramu) i przeznaczenie tej kwoty na „dofinansowanie pracy świetlic w Gminie”.

2)               Komisje wnioskują o odroczenie tego punktu porządku obrad do następnej sesji Rady.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie wniosek Nr 2 (zdjęcie z porządku obrad).

Wniosek został przyjęty 9 głosami „za”, przy 6 „wstrzymujących się od głosu”.

 

ad. 7.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba przedstawił i uzasadnił projekt uchwały dot. zatwierdzenia taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę na terenie Gminy Strumień.

Burmistrz wniósł o podjęcie uchwały w przedstawionym brzmieniu.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radny M. Janik zgłosił pytanie: czy w skali roku można ciągle naliczać podatek VAT od jednego urządzenia? Dotyczy to liczników za wodę: licznik płaci się przy jego montażu, a potem – co miesiąc znów naliczany jest podatek VAT.

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił, że nie jest to opłata za licznik, lecz stała opłata za usługę.

Radca Prawny mgr R. Szymonek dodatkowo wyjaśnił: jest sprawą oczywistą, że podatek VAT dolicza się do opłaty stałej za usługę. Rozstrzygnięcie w tej sprawie należy do organów skarbowych.

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że prawdopodobnie ostatni raz Rada podejmuje uchwałę w sprawie taryfy, którą ustalać będzie Związek Komunalny Ziemi Cieszyńskiej.

Następnie przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie taryfy za wodę.

Jednogłośnie podjęta została:

Uchwała Nr XVII/147/03 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 grudnia 2003 r. w sprawie: zatwierdzenia taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę na terenie Gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8.

 

Na prośbę przewodniczącego – Skarbnik D. Mitko przedstawiła projekt uchwały dot. zmian w budżecie Gminy na rok 2003 (wraz z autopoprawkami).

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie podjęta została:

Uchwała Nr XVII/148/03 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 grudnia 2003 r. w sprawie: zmian w budżecie Gminy Strumień na rok 2003.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba przedstawił i uzasadnił projekt uchwały dot. inkasa podatków w sołectwie Bąków.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że do projektu uchwały dołączone są oświadczenia: Pani E. Choromańskiej o rezygnacji z prowadzenia inkasa oraz Pana D. Wachy – Sołtysa Bąkowa o zgodzie na prowadzenie inkasa.

Następnie przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie podjęta została:

Uchwała Nr XVII/149/03 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 grudnia 2003 r. zmieniająca uchwałę w sprawie: poboru podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości, od posiadania psa oraz opłaty targowej w drodze inkasa.

Uchwała w załączeniu.

 


ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego Rady – Burmistrz A. Zaręba przedstawił w zarysie projekt budżetu na rok 2004. Burmistrz poinformował też, że wpłynęła już opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie budżetu.

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował, aby posiedzenie Komisji Rady – do rozpatrzenia projektu budżetu odbyły się w dniach od 7 do 9 stycznia 2004 r. Po tym terminie – odbędzie się posiedzenie Komisji Budżetu, która sprecyzuje wnioski. Wnioski zostaną przekazane Burmistrzowi – tak, aby budżet mógł być uchwalony pod koniec stycznia.

Przewodniczący poprosił Panią Skarbnik o skorygowanie ewentualnych formalnych błędów (czasem w pisowni) w projekcie budżetu.

Przewodniczący przypomniał też, że do budżetu składane były wnioski. Wnioskodawcy, których wnioski nie zostały uwzględnione – powinni otrzymać odpowiedzi o tym, że wnioski nie zostały zrealizowane z podaniem przyczyny.

Burmistrz A. Zaręba zwrócił uwagę na kwestię terminów informowania wnioskodawców: to czy wniosek jest uwzględniony – wiadomo dopiero po uchwaleniu budżetu (do czasu uchwalenia budżetu mogą jeszcze wyniknąć zmiany).

Skarbnik D. Mitko zwróciła też uwagę na wnioski rad sołeckich, które wnioskują remont np. kilku ulic, a środki budżetowe pozwalają na remont jednej drogi.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił jeszcze uwagę na inne sprawy, o których należałoby pamiętać przy okazji uchwalania budżetu:

-           ubezpieczenia członków OSP (od wypadków),

-           określenie mienia ZGKiM (co jest własnością Gminy, a co ZGKiM).

Przewodniczący na tym zamknął temat budżetu na 2004 r.

 

ad. 11.

 

Protokół Nr XVI/2003 poprzedniej sesji Rady, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 12.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Z-ca Przewodniczącego Cz. Greń złożył sprawozdanie ze Zgromadzenia Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej, który odbyło się dnia 17.12.2003 r.

Radna C. Skowron poruszyła sprawy:

1)       Radna poprosiła o umieszczenie kosza na śmieci przy wiacie na przystanku autobusowym w Zbytkowie.

2)       Na ul. 1 Maja (przy ul. Wspólnej) są dziury w jezdni.

3)       Na chodniku do Zbytkowa robotnicy coś nareszcie robią.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że robotnicy czyszczą chodnik, gdyż będzie wykonywana inwentaryzacja.

4)       Słupy energetyczne w Zbytkowie grożą zawaleniem się (na ul. Strażackiej szczególnie).

5)       Rada Sołecka w Zbytkowie wnioskowała do budżetu – wykonanie projektu boiska (obok zbiornika p. pożarowego). Nie zostało jednak uwzględnione?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że wniosek ten został na razie odrzucony (ze względu na brak środków).

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował o pismach, jakie wpłynęły do Rady:

1)     Wpłynęło pismo Pani .... – o podłączenie budynku do wodociągu.

(Burmistrz wyjaśnił, że jest to wniosek do budżetu).

2)     Wpłynęło pismo mieszkańców ul. Brodeckiego w Strumieniu do Burmistrza w różnych sprawach dotyczących tej ulicy i odpowiedź Burmistrza na to pismo. Odpowiedź nie satysfakcjonuje mieszkańców ul. Brodeckiego, gdyż nie widać działania Urzędu w poruszonych sprawach.

3)     Wpłynęło pismo Pani ..... – o odszkodowanie za szkody powstałe na jej gruncie. Pismo wraz z opinią Rady prawnego znajduje się a materiałach sesyjnych.

Przewodniczący zaproponował odpowiedź Rady na to pismo: na tym etapie Rada nie może rozpatrywać pisma, gdyż toczy się postępowanie administracyjne w drugim organie Gminy.

4)     Wpłynęło pismo dot. parkowania i przeładunku samochodów TIR na ul. Nowowiejskiego w Strumieniu i uciążliwości z tym związanych dla mieszkańców budynków przy tej ulicy.

Radny H. Sosna wyraził zdanie, że problem zostanie rozwiązany, gdyż przedsiębiorca ma obowiązek zabezpieczyć sobie miejsce postoju samochodów. (Miasto nie ma obowiązku zabezpieczenia parkingów dla takich samochodów).

Przewodniczący H. M. Sosna wyraził zdanie, że Policja powinna zwracać uwagę na parkowanie samochodów na chodniku.

5)     Wpłynęło pismo o zmianę znaków drogowych na ul. Londzina w Strumieniu. U wylotu tej ulicy od strony Rynku znajdują się punkty działalności gospodarczej m.in. naprawa sprzętu AGD, sklep motoryzacyjny itp. Znak „zakazu zatrzymywania i postoju” uniemożliwia potencjalnym klientom tych punktów – dowiezienie cięższego sprzętu do naprawy (np. pralki, lodówki).

Komendant Komisariatu Policji – W. Kudzia stwierdził, że Policja egzekwuje stosowanie się do ustawionych znaków – co jest może uciążliwe dla klientów np. punktów usługowych. Decyzja w sprawie znaków należy jednak do Gminy. Obiecał też, że dokonana zostanie wspólnie z Komisją Rolnictwa wizja lokalna dot. miejsc parkowania pojazdów.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił jeszcze uwagę na wręcz stale parkowanie jednego samochodu na chodniku w Rynku.

Komendant W. Kudzia wyjaśnił, że właściciel samochodu interpretuje przepisy – iż jest dopuszczalne parkowanie na chodniku z zachowaniem odległości 1,5 m od budynku. Obiecał też, że sprawdzi ta sprawę.

Przewodniczący H. M. Sosna dodał, że parkować można na chodniku, ale tylko przy krawędzi jezdni – a nie na środku chodnika, ani na przystanku autobusowym.

6)     Wpłynęło pismo Naczelnego Sądu Administracyjnego – skarga na naszą uchwałę dot. planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Bąków (dot. Pani ....). Przewodniczący odczytał pismo.

Radca prawny R. Szymonek poprosił o przekazanie mu tego pisma. Rada nie będzie musiała podejmować uchwały w sprawie tej skargi.

Radny Cz. Greń – w imieniu radnego powiatowego – Pana K. Gajdzicy złożył zebranym życzenia z okazji zbliżającego się Nowego Roku.

 

ad. 13.

 

Przewodniczący H. M. Sosna złożył wszystkim zebranym życzenia noworoczne.

Również Burmistrz A. Zaręba złożył wszystkim zebranym życzenia noworoczne.

Przewodniczący H. M. Sosna dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XVII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu słowami: „zamykam XVII Sesję Rady Miejskiej w Strumieniu” (o godz. 2010).

 

 

 

Protokołowała:


Załącznik

do protokołu Nr XVII/03

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 29 grudnia 2003 r.

 

 

 

Wnioski do projektu Gminnego Programu Profilaktyki

i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 r.

 

 

 

 

Komisja Rolnictwa:

 

Komisja wnioskuje o:

1.     przedstawienie szczegółowych kosztów związanych z uruchomieniem Świetlicy środowiskowej w Strumieniu z GPPiRPA oraz z budżetu Gminy.

2.     szczegółowe rozpisanie kwoty 25.000,- zł. przeznaczonej na działalność Świetlicy środowiskowej w Strumieniu w 2004 r.

3.     Komisja wnioskuje aby prowadzenie Świetlicy środowiskowej powierzyć MGOK i w związku z tym skreślenie zadania i kwoty 25.000,- zł. w dz. III pkt 4 i dopisanie jej do dz. III pkt 3 ppkt 1 (razem koszt tego zadania 110.000,- zł.).

 

 

Protokołowała: Janina Wyleżuch

                                               Przewodniczący

mgr inż. Henryk M. Sosna