Protokół Nr XVIII/04
obrad osiemnastej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu
odbytych w dniu 29 stycznia 2004 r. o godz. 1600
w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

 

Obecni: radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców miasta Strumienia oraz dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności, przedstawiciel Komisariatu Policji, przedstawiciele lokalnej prasy oraz mieszkańcy Gminy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.       Burmistrz Strumienia – mgr inż. Adam Zaręba

2.       z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Tadeusz Rychły

3.       Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.       Sekretarz – Daniela Kula

 

Porządek obrad:

    1.             Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.             Przedstawienie porządku obrad.

    3.             Informacja o działalności Burmistrza od dnia 15.12.2003 r. do dnia 19.01.2004 r.

    4.             Informacja Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    5.             Interpelacje i zapytania radnych.

    6.             Ocena stanu placówek i działalności służby zdrowia na terenie Gminy Strumień.

    7.             Podjęcie uchwały w sprawie: Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2004.

    8.             Podjęcie uchwały w sprawie: budżetu Gminy Strumień na rok 2004.

    9.             Podjęcie uchwały w sprawie: zatwierdzenia Planu Pracy Rady Miejskiej w Strumieniu.

10.             Podjęcie uchwały w sprawie: zatwierdzenia Planów Pracy komisji stałych i Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu.

11.             Podjęcie uchwały w sprawie: ustalenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla Burmistrza Strumienia.

12.             Zatwierdzenie protokołu z XVII sesji.

13.             Informacje, wolne głosy i wnioski.

14.             Zakończenie.

.    /    .

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej mgr inż. Henryk M. Sosna.

Przewodniczący H. M. Sosna przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, pracowników Urzędu Miejskiego, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców miasta Strumienia, dyrektorów jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, Komendanta Komisariatu Policji oraz przedstawicieli lokalnej prasy.

Przewodniczący H. M. Sosna – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych na 15 składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Na prośbę przewodniczącego radni minutą ciszy uczcili zmarłego w ostatnim czasie emerytowanego Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu Pana Karola Dudę.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił porządek obrad.

Do porządku obrad nie wniesiono uwag i nie wprowadzono żadnych zmian.

 

ad. 3.

 

Do „Informacji o działalności Burmistrza od dnia 15.12.2003 r. do 19.01.2004 r.” nie wniesiono żadnych uwag.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 4.

 

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił o ewentualne pytania do „Informacji” Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym (część informacji została już omówiona na poprzedniej sesji).

Do „Informacji” nie zgłoszono uwag.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Interpelacje zgłosili:

Radny A. Ochodek w imieniu mieszkańców ul. Brzuski w Strumieniu poruszył sprawę oświetlenia ul. Młyńskiej: na ulicy tej nie ma oświetlenia ulicznego, a ruch jest bardzo duży. Może trzeba by było wprowadzić tam też ruch jednokierunkowy?

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że otrzymał odpowiedź na interpelację dot. drogi powiatowej w Drogomyślu.

Radny Cz. Greń podziękował Burmistrzowi oraz Starostwu Powiatowemu za szybką reakcję w sprawie tej drogi: od wczoraj rozpoczęły się już jakieś działania na tej drodze.

Radny H. Sosna poinformował, że nie zgadza się z wyjaśnieniem Koła Łowieckiego dotyczącym organizowanych polowań: choć ustawowo odległość wynosi 100 m, a nie 150m, to myśliwi polowali w odległości 20 m od zabudowań.

Radny A. Ochodek stwierdził, że również z wyjaśnienia dotyczącego remontu dróg wojewódzkich – nie wynika, czy dziury będą łatane, czy nie.

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował też, że w sprawie budowy pawilonu handlowego przy ul. 1 Maja w Strumieniu będą konieczne wyjaśnienia Starosty Powiatowego, który wydał pozwolenie na budowę (pozwolenie niezgodne z uchwałą Rady).

 

ad. 6.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba krótko uzupełnił informację dotyczącą stanu placówek i działalności służby zdrowia na terenie Gminy Strumień.

Komisje przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... J. Lekki przedstawił wniosek Komisji dotyczący o ustalenie 24-godzinnego dyżuru przynajmniej jednego gabinetu stomatologicznego na terenie Gminy lub kilku okolicznych Gmin.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... A. Mazur przedstawiła wniosek Komisji - o uzupełnienie danych o dane dot. zakresu usług świadczonych nieodpłatnie przez placówki służby zdrowia na terenie Gminy.

Pani A. Mazur w krótkim wystąpieniu stwierdziła, że działające na terenie Gminy placówki służby zdrowia zaspokajają zapotrzebowanie na usługi w tym zakresie, a wykonane remonty poprawiły warunki lokalowe.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... M. Janik poinformował, że Komisja nie wniosła uwag do informacji.

Radny A. Ochodek zwrócił uwagę, że Kierownik Ośrodka Zdrowia w Strumieniu wnosi o wydzierżawienie niewykorzystywanych obecnie pomieszczeń przyziemia w budynku Ośrodka Zdrowia w Strumieniu.

Przewodniczący H. M. Sosna odczytał pismo Kierownika Ośrodka Zdrowia - skierowane do przewodniczącego Rady.

Przewodniczący przypomniał, że zgodnie z uchwałą Rady – lokale przyziemia w budynku Ośrodka Zdrowia przeznaczone są dla usług medycznych i usług. Ponieważ ostatnio były różne propozycje wykorzystywania tych pomieszczeń – trzeba pomóc Burmistrzowi w podjęciu decyzji w tej sprawie.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: dotychczas pomieszczenia przyziemia nie były potrzebna Ośrodkowi Zdrowia, dlatego były propozycje utworzenia tam klas specjalnych, gdyż Dyrektor Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci w Strumieniu sygnalizowała zagęszczenie klas specjalnych w Domu Pomocy Społecznej i konieczność znalezienia dodatkowych pomieszczeń na klasy specjalne. Na razie jest to sprawa nowa, ale trzeba będzie podjąć decyzję.

Radna A. Mazur wyraziła zdanie, że skoro jest propozycja poszerzenia działalności Ośrodka Zdrowia – może byłoby dobrze, aby pomieszczenia te wykorzystano dla Ośrodka Zdrowia. Byłby jeden gospodarz całego budynku, wpływałby też czynsz za te pomieszczenia – obecnie nieużytkowane.

Burmistrz A. Zaręba dodatkowo wyjaśnił, że jeżeli lokale przyziemia przeznaczy się dla Ośrodka Zdrowia, a firma NZOZ „Metus” poniesie nakłady na remont tych pomieszczeń – trzeba będzie zawrzeć umowę wieloletnią (uchwałą Rady), aby można było odliczyć nakłady z czynszu.

Radny Cz. Greń wyraził zdanie, że sprawę tych lokali należy rozważyć wspólnie z Dyrekcją Domu Pomocy Społecznej, gdyż nie wiadomo czy spełniałyby one warunki wymagane dla klas specjalnych (czy warto więc ponosić nakłady?).

Radny H. Sosna zapytał jeszcze, czy konserwator zabytków wyrazi zgodę na wykonanie podjazdów (bo budynek jest zabytkiem)?

Radny Cz. Greń wyraził zdanie, że deklarowane przez NZOZ „Metus” nakłady na remont pomieszczeń przyziemia powinny przeważyć o ich przeznaczeniu, gdyż nie mamy tyle środków, aby wykonać remont.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że nie można zezwolić na czynienie nakładów na obiektach gminnych bez nadzoru, bo np. bardzo wysokie nakłady musiałaby pokryć w końcu Gmina (np. drogie materiały użyte do remontu, czy prac adaptacyjnych).

Radny Cz. Greń ponownie wyraził zdanie, że celowe byłoby poszerzenie usług medycznych w Ośrodku Zdrowia.

Takie samo zdanie miał radny A. Ochodek.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że z powyższych wypowiedzi wynika – iż dobrze by było, gdyby pomieszczenia przyziemia pozostawiono dla potrzeb służby zdrowia.

Z-ca Burmistrza T. Rychły do wniosku Komisji Budżetu wyjaśnił, że: jeżeli występuje zagrożenie życia, to do pacjenta należy wzywać pogotowie ratunkowe. Natomiast stomatolog – lekarz Srokosz, który mieszka w Chybiu przyjmuje pacjentów całodobowo (taka informacja znajduje się w Ośrodku Zdrowia).

Radny M. Janik stwierdził, że przed trzema laty Rady stanęła na wysokości zadania wykupując budynki ośrodków zdrowia, również obecnie – remontując je. Natomiast w sprawie pracy lekarzy odczucia mieszkańców były takie, że lekarzom nie zależy - choć dzierżawią nasze obiekty (z początkiem roku ośrodki zdrowia nie działały).

W sprawie pomieszczeń przyziemia – Radny wyraził zdanie, że naszym zadaniem jest znalezienie pomieszczeń dla klas specjalnych i dla tych celów powinny być przeznaczone te pomieszczenia. Poza tym - na naszym terenie jest wystarczająca ilość różnych usług medycznych.

Radny K. Wójtowicz również wyraził zdanie, że należy rozważyć – czy nie lepiej byłoby przeznaczyć te pomieszczenia na klasy specjalne (dla „szkoły życia”), czy też korzystniejsze byłoby pobieranie czynszu od placówki służby zdrowia.

Radny J. Brachaczek wyraził zdanie, że korzystniejsze byłoby – aby w budynku Ośrodka Zdrowia był jeden gospodarz.

Dyrektor Gimnazjum J. Jałowiczor zwrócił uwagę, że w budynku Ośrodka nie było dotychczas klas specjalnych, więc trzeba by wykonać wszystkie wymagane badania dotyczące wysokości pomieszczeń, oświetlenia itp. (istnieją w tym zakresie rygorystyczne, dokładne przepisy). Trzeba rozmawiać z Dyrektorką Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci w Strumieniu – aby klasy specjalne szkoły życia pozostały w Domu Pomocy Społecznej (może można by dobudować jakąś klasę).

Przewodniczący H. M. Sosna kończąc dyskusję wyraził nadzieję, że sprawa ta będzie rozpatrzona przez Burmistrza w krótkim czasie, przy udziale zainteresowanych stron.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – W. Saltarius krótko wyjaśnił: komisje kolejny raz rozpatrzyły projekt Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 r. Proponowane zmiany wprowadzone zostały w formie autopoprawek. Ustalono też wspólnie z Komisjami, że Świetlica środowiskowa w Strumieniu prowadzona będzie przez Gimnazjum.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 13 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XVIII/150/04 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 stycznia 2004 r. w sprawie: Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2004 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8.

 

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił Burmistrza o omówienie projektu budżetu na rok 2004. Budżet uchwalany jest z miesięczną zwłoką, jednak zdecydowany wpływ na taki stan rzeczy miały zapadające dosłownie w ostatniej chwili decyzje o wysokości dochodów jednostek samorządu terytorialnego.

Burmistrz A. Zaręba omówił krótko projekt budżetu na 2004 r.

Pewne perturbacje przy sporządzeniu budżetu wystąpiły w związku z kłopotami również z uchwalaniem budżetu Państwa. Budżet na rok 2004 jest podobny do budżetu z ubiegłego roku. Burmistrz omówił zmiany w dochodach m. in. od osób fizycznych i osób prawnych, zmiany dotyczące dotacji celowych itp. Omówił też planowane, znaczniejsze wydatki. Projekt budżetu był tematem obrad komisji Rady, a wspólne wnioski sprecyzowane przez Komisję Budżetu zostały rozpatrzone i uwzględnione w projekcie budżetu. W związku z tym Burmistrz A. Zaręba zwrócił się do Rady – o uchwalenie budżetu w przedstawionym kształcie, z uwzględnieniem zmian proponowanych przez Komisję Budżetu.

Na prośbę przewodniczącego obrad – przewodniczący Komisji Budżetu, ... J. Lekki odczytał Uchwałę Nr 00570/VI/170/2003 z dnia 18 grudnia 2003 r. VI Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w sprawie: opinii o przedłożonym projekcie budżetu na 2004 r. wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami (opinia pozytywna).

Następnie Komisje przedstawił swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... J. Lekki w imieniu Komisji wniósł o przyjęcie budżetu.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... A. Mazur wniosła o przyjęcie budżetu z proponowanymi zmianami.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... M. Janik wniósł o przyjęcie budżetu.

W dyskusji głos zabrali:

Radny J. Lekki do zapisu dotyczącego modernizacji oświetlenia ulic w Gminie: wykonanie dobrego projektu kompleksowej modernizacji oświetlenia ulicznego i jego zrealizowanie przyniosłoby znaczne oszczędności, co w rezultacie nie kosztowałoby nawet złotówki.

Radny Cz. Greń przypomniał, że był wniosek Klubu „Eko” z Drogomyśla do budżetu- o pomoc finansową na organizowany przez Klub konkurs ogródków przydomowych. Radny poprosił o zauważenie i finansowe wsparcie działalności tego Klubu (jest to pierwszy tego typu Klub w kraju).

Burmistrz A. Zaręba wskazał, że wspomagano finansowo organizowany przez ten Klub rajd rowerowy. Klub zorganizował w ubiegłym roku pierwszą edycję konkursu ogródków przydomowych. Nie wiadomo czy konkurs ten się przyjmie – więc czy trzeba zaraz go wspierać finansowo?

Radny Cz. Greń wyraził zdanie, że jest to cenna inicjatywa – dlatego należałoby pomagać od początku. Jest to kwestia „dostrzeżenia” tej inicjatywy.

Radny K. Wójtowicz zwrócił uwagę, że również w Strumieniu – Koło Wędkarskie organizuje zawody wędkarskie, na które przydałoby się też przynajmniej 300,- zł. Organizowane jest też sprzątanie świata itp. inicjatywy.

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił, że są to (lub mogą być organizacje pożytku publicznego, trzeba je zarejestrować (możliwości finansowania nie są jeszcze zamknięte).

Radny J. Lekki zapytał, czy jest ustalona lokalizacja domu przedpogrzebowego w Strumieniu?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: na temat lokalizacji były prowadzone rozmowy (raczej luźne). Lokalizacja jest określona (za kościołem), jednak Rada będzie decydować, gdyż grunt ten trzeba będzie kupić lub przejąć bezpłatnie.

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał, że był wniosek o jak najszybsze opracowanie strategii rozwoju gminy – dlatego wszystkie uwagi do strategii będą cenne. Im szybciej przystąpi się do opracowania strategii – tym lepiej. Strategię musi opracować firma specjalistyczna (i trzeba wybrać dobrą firmę).

Radny M. Janik zwrócił się do radnych ze Strumienia: w uchwalonym budżecie nakłady na miasto Strumień są bardzo wysokie. Trzeba zatem, aby w latach następnych przy uchwalaniu budżetu – pamiętano też o potrzebach sołectw.

Zauważa się też ostatnio, że dotacje są coraz mniejsze – a zadań przybywa.

Więcej uwag do projektu uchwały budżetowej nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały budżetowej poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie podjęta została:

Uchwała Nr XVIII/151/04 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 stycznia 2004 r. w sprawie: budżetu Gminy Strumień na rok 2004.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący H. M. Sosna ogłosił 15-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 9.

 

Przewodniczący H. M. Sosna krótko wprowadził do tematu – Plan Pracy Rady Miejskiej w Strumieniu na 2004 r.

W roku 2003 – to co było zamierzone, wykonano (choć z małymi przesunięciami).

Natomiast w roku 2004, do planu pracy, który uchwalimy – na pewno dojdą tematy, które trzeba będzie uwzględnić (chociażby związane z wejściem Polski do Unii Europejskiej).

Następnie komisje przedstawił swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... J. Lekki przedstawił wniosek Komisji: o przeniesienie tematu pkt 3 z kwietnia na marzec, natomiast pkt 2 z marca na kwiecień.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... A. Mazur przedstawiła wniosek Komisji: o przeniesienie tematu z pkt 1 z czerwca na kwiecień. Pani A. Mazur wniosek te szczegółowo uzasadniła.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... M. Janik przedstawił wniosek Komisji: o przesunięcie tematu: Status hali sportowej przy SP w Strumieniu z czerwca na kwiecień.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że przyjęcie statusu hali sportowej zaproponował już na czerwiec, aby temat ten nie przeszedł na wrzesień, kiedy hala powinna już być czynna. Natomiast komisje mogą zająć się tą sprawą już wcześniej, nawet w lutym.

Radny K. Wójtowicz zwrócił uwagę, że dyrektorzy szkół arkusze organizacyjne sporządzają już w kwietniu i wtedy już powinni wiedzieć, kto będzie zarządzał halą (bo może to być nauczyciel wychowania fizycznego).

Burmistrz A. Zaręba przychylił się do wniosku o przesunięcie tego tematu, aby już w kwietniu był znany status hali.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że w kwietniu planuje się dużo tematów – czy damy je radę załatwić? Może trzeba jakiś temat przesunąć na okres późniejszy.

Pełnomocnik Burmistrza W. Saltarius zaproponował przesunięcie pkt 2 z kwietnia na czerwiec (nie wiadomo, czy nowa ustawa o wychowaniu w trzeźwości będzie już w kwietniu obowiązywać).

Propozycja ta została przyjęta.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie wnioski dot. przesunięć tematów pomiędzy miesiącami: pkt 2 z marca na kwiecień i pkt 3 z kwietnia na marzec oraz pkt 2 z kwietnia na czerwiec i pkt 1 z czerwca na kwiecień.

Powyższe wnioski zostały przyjęte jednogłośnie.

Następnie przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie projekt uchwały (z wprowadzonymi zmianami).

Uchwała Nr XVIII/152/04 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 stycznia 2004 r. w sprawie: zatwierdzenia Planu Pracy Rady Miejskiej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił, aby przed uchwaleniem planów pracy komisji na 2004 r. – przewodniczący poszczególnych komisji krótko podsumowali wykonanie planów pracy za rok 2003.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... J. Lekki zdał krótkie sprawozdanie z wykonania Planu Pracy Komisji w roku 2003. W roku 2003 nie dokonano „analizy kosztów poniesionych przez Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu i ich wpływ na kształtowanie się przyszłych taryf za odprowadzanie ścieków”. Temat ten ponownie został wprowadzony do planu pracy Komisji na rok 2004.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... A. Mazur przedstawiła sprawozdanie z wykonania Planu Pracy Komisji w roku 2003.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... M. Janik stwierdził, że plan pracy na rok 2003 Komisja wykonała. Następnie zgłosił wniosek – autopoprawkę do Planu Pracy Komisji Rolnictwa – o wprowadzenie dodatkowo w marcu (jako pkt 2) tematu: „Status hali sportowej przy SP w Strumieniu – ustalenie zarządcy i zasad funkcjonowania (w tym zasad finansowania)”.

Radny H. Sosna – w zastępstwie Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, przedstawił sprawozdanie z wykonania Planu Pracy Komisji Rewizyjnej za rok 2003.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... A. Mazur również zgłosiła wniosek o dodatkowe wprowadzenie tematu: „Status hali sportowej przy SP w Strumieniu – ustalenie zarządcy i zasad funkcjonowania (w tym zasad finansowania)” do Planu Pracy Komisji Oświaty na kwiecień, w którym planuje się spotkanie z dyrektorami szkół.

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował, aby Komisja Oświaty temat ten wprowadziła już w marcu, przy planowanym temacie „Ocena stopnia zaawansowania prac związanych z budową sali gimnastycznej w Strumieniu. Wniósł też o wprowadzenie tego tematu do Planu Pracy Komisji Budżetu na marzec.

 Propozycje te zostały przyjęte.

Innych uwag do planów pracy komisji na wniesiono.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy komisji stałych i Komisji Rewizyjnej wraz z poprawkami poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie podjęta została:

Uchwała Nr XVIII/153/04 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 stycznia 2004 r. w sprawie: zatwierdzenia Planów Pracy Komisji stałych i Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Przewodniczący H. M. Sosna krótko wyjaśnił projekt uchwały dotyczący ustalenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla Burmistrza (tzw. „trzynastki”), które uchwalić może tylko Rada.

Do projektu uchwały uwag nie wniesiono.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

13 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” – podjęta została:

Uchwała Nr XVIII/153/04 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 stycznia 2004 r. w sprawie: ustalenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla Burmistrza Strumienia.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Protokół Nr XVII/03 poprzedniej sesji Rady Miejskiej, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

ad. 13.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Radny K. Wójtowicz poruszył przykry temat związany z pogrzebem byłego Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu, byłego radnego, działacza samorządowego. Nikt – ani z samorządu, a ze szkoły nie wystąpił z ostatnim pożegnaniem. Na prośbę radnego K. Wójtowicza – radny A. Ochodek odczytał wspomnienie o zmarłym K. Dudzie.

Radny K. Wójtowicz zwrócił uwagę, że umierają osoby wyróżnione wpisem do księgi „Zasłużony dla Gminy Strumień”, działacze samorządowi, radni którzy odeszli z czynnej działalności – z racji wieku czy choroby. Ceremonia pogrzebowa – to ostatni moment, aby wyrazić uznanie dla zasług osoby zmarłej. Sprawę tą trzeba uporządkować.

W związku z tym radny zgłosił wnioski:

1.     W gazecie „Nowa Formacja” umieścić wspomnienie o zmarłym Karolu Dudzie.

2.     Ustalić sposób udziału w ostatniej drodze zmarłych osób, zasłużonych dla Gminy (ustalić osobę odpowiedzialną).

Przewodniczący H. M. Sosna wyraził zdanie, aby sprawą tą zajmował się ktoś w Urzędzie Miejskim, najlepiej w Urzędzie Stanu Cywilnego.

Radny J. Brachaczek poruszył sprawę odbioru odpadów segregowanych: ludzie wystawiają worki z odpadami posegregowanymi, a te nie są odbierane w ustalonych terminach.

Z-ca Burmistrza T. Rychły wyjaśnił, że terminy odbioru odpadów segregowanych od kilku lat już są ustalone – trzeba będzie tylko pilnować tych terminów.

Radny St. Świtała poinformował, że na ul. Głównej w Pruchnej, na różnych odcinkach wyłączane jest oświetlenie uliczne – czy jest to celowe?

Również na ul. Głównej dokonano obcinki konarów drzew – kto to wykonywał? Trzeba aby obcinka konarów była kontynuowana.

Radny K. Wójtowicz poruszył sprawę herbu Strumienia: odnalazł się oryginalny wzór herbu, dlatego trzeba wrócić do Statutu Gminy w punkcie dotyczącym herbu.

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia – A. Żur poinformowała o działaniach Macierzy Ziemi Cieszyńskiej – jakie imprezy organizowane są w ramach akcji „Działaj lokalnie”. Macierz otrzymała środki z funduszów Akademii Rozwoju Filantropii, jednak jeszcze większy jest wkład pracy działających wolontariuszy.

Pani A. Żur poinformował też, że ze środków uzyskanych ze sprzedaży książki „Dzieje Strumienia” ufundowano już 2 półroczne stypendia dla studentów.

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił informacje i komunikaty:

1)            Wpłynął harmonogram zebrań sprawozdawczych w poszczególnych jednostkach OSP na terenie Gminy.

2)            Wpłynęło zaproszenie Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów Koło w Strumieniu na spotkanie opłatkowe w dniu 31.01.2004 r.

3)            Wpłynęło zaproszenie na sesję Rady Powiatu Cieszyńskiego na dzień 23.02.2004 r.

4)            Wpłynęło sprawozdanie Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu z działalności za rok 2003.

5)            Wpłynęło zaproszenie Senator Grażyny Staniszewskiej na konferencję z serii „Kierunki wykorzystania funduszy strukturalnych Unii Europejskiej”, która odbędzie się w dniu 04.02.2004 r.

6)            Wysłano pismo wyjaśniające do Naczelnego Sądu Administracyjnego Ośrodek Zamiejscowy w Katowicach dotyczące skargi Pani H. Sobiny na uchwałę Rady w sprawie rozpatrzenia protestu wniesionego do planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Bąków.

Radny M. Janik zapytał, czy przekazanie spraw w zakresie ewidencji geodezyjnej oraz budownictwa do Starostwa Powiatowego – jest zgodne z ustawą? Jest to ogromne utrudnienie dla obywateli: chcą coś załatwić, każdy musi jeździć kilka razy do Starostwa Powiatowego. Powinniśmy w tej sprawie wysłać protest.

Pani A. Grygierek – radna Rady Powiatu odczytała odpowiedź na interpelację w sprawie chodnika przy drodze wojewódzkiej – ul. 1 Maja w Strumieniu. W sprawie tej trzeba stale monitować.

Radny Cz. Greń przyznał, że kto więcej jeździ, monituje – ten więcej załatwi.

Radna C. Skowron poinformowała, że pokrywa studzienki sygnalizacji świetlnej w Zbytkowie – jest załamana, co jest niebezpieczne dla ruchu.

 

ad. 14.

 

Przewodniczący H. M. Sosna dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XVIII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1855) słowami „zamykam XVIII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu.

 

 

Protokołowała:

                                                                   

 

Poprawka do pkt 13 porządku obrad sesji „Informacje, wolne głosy i wnioski” zgłoszona przez radnego Jana Brachaczka do jego wypowiedzi na sesji Rady Miejskiej w dniu 29.01.2004 r.

Na koniec wypowiedzi radnego J. Brachaczka, po słowie „terminach.” dodaje się zdanie „Radny J. Brachaczek złożył wniosek o zamieszczenie w prasie lokalnej harmonogramu odbioru odpadów segregowanych na terenie sołectwa Pruchna”.

Przewodniczący H. M. Sosna powyższą poprawkę poddał pod głosowanie.

Poprawka została przyjęta jednogłośnie.

Również jednogłośnie przyjęty został protokół Nr XVIII/04 poprzedniej sesji z naniesioną poprawką.

 

Protokołowała: Janina Wyleżuch

                                               Przewodniczący

mgr inż. Henryk M. Sosna