Protokół Nr XX/04
obrad dwudziestej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu
odbytych w dniu 30 marca 2004 r. o godz. 1600
w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

 

Obecni: radni Rady Miejskiej, radni Rady Powiatu z terenu Gminy, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia oraz dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, komendant Komisariatu Policji w Strumieniu – wg załączonych list obecności oraz pracownicy Urzędu Miejskiego, przedstawiciele lokalnej prasy i mieszkańcy Gminy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.       z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Tadeusz Rychły

2.       Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

3.       Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

 

Porządek obrad:

    1.             Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.             Przedstawienie porządku obrad.

    3.             Informacja o działalności Burmistrza od dnia 16.02.2004 r. do dnia 10.03.2004 r.

    4.             Informacja Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    5.             Interpelacje i zapytania radnych.

    6.             Podjęcie uchwały w sprawie: przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami projektów nowych statutów sołectw – jednostek pomocniczych gminy Strumień.

    7.             Podjęcie uchwały w sprawie zaopiniowania projektowanych obszarów Natura 2000 położonych w granicach Gminy Strumień.

    8.             Przyjęcie stanowiska  w sprawie proponowanego nowego tekstu Statutu Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej.

    9.             Przyjęcie stanowiska  w sprawie uczestnictwa w Polskim Projekcie 400 Miast (PP400M), koordynowanym przez Akademię Medyczną w Gdańsku.

10.             Przyjęcie wstępnych kierunków, wniosków i sugestii komisji Rady Miejskiej do strategii rozwoju gminy Strumień.

11.             Zatwierdzenie protokołu z XIX sesji.

12.             Informacje, wolne głosy i wnioski.

13.             Zakończenie.

 

.    /    .

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej mgr inż. Henryk M. Sosna.

Przewodniczący H. M. Sosna przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, z-cę Burmistrza Strumienia, pracowników Urzędu Miejskiego, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektora ZGKiM w Strumieniu, komendanta Komisariatu Policji, przedstawicieli lokalnej prasy oraz mieszkańców Gminy.

Przewodniczący H. M. Sosna – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych na 15 składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił proponowany porządek obrad.

Z-ca Burmistrza T. Rychły zgłosił wniosek o wycofanie z porządku obrad punktu 7 – „Podjęcie uchwały w sprawie: Programu Współpracy Gminy Strumień z podmiotami prowadzącymi działalność Pożytku Publicznego na rok 2004”.

Z-ca Burmistrza szczegółowo uzasadnił swój wniosek.

Radny J. Lekki przedstawił wniosek Komisji Budżetu, ... – również o zdjęcie z porządku obrad punktu 7.

Radna A. Mazur w imieniu Komisji Oświaty, ... również zgłosiła wniosek o zdjęcie z porządku obrad punktu 7.

Wniosek – poddany pod głosowanie - został przyjęty jednogłośnie.

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował zmianę (przeredagowanie) zapisu punktu 8 porządku obrad na: „Podjęcie uchwały w sprawie zaopiniowania projektowanych obszarów Natura 2000 położonych w granicach Gminy Strumień” (zamiast „przyjęcie opinii ...”).

Propozycja – poddana pod głosowanie – została przyjęta jednogłośnie.

Również jednogłośnie przyjęty został porządek obrad z wprowadzonymi zmianami,

 

ad. 3.

 

Do „Informacji o działalności Burmistrza od dnia 16.02.2004 r. do dnia 10.03.2004 r.” – z-ca Burmistrza T. Rychły poprosił o pytania.

Radny A. Ochodek poprosił o wyjaśnienie Zarządzenia Nr 280 dotyczącego wydzierżawienia części nieruchomości byłej Kaflarni (czyja jest ta nieruchomość, jak to wygląda od strony prawnej).

 Z-ca Burmistrza T. Rychły wyjaśnił: jest to przedłużenie umowy dzierżawy części terenu byłej Kaflarni. Nieruchomość ta jest własnością Gminy.

Z-ca Burmistrza skrótowo określił obecny stan prawny tej nieruchomości.

Radny J. Lekki poprosił o wyjaśnienie do Zarządzenia Nr 258: dlaczego kluby sportowe z Bąkowa i z Pruchnej są gorzej traktowane przy podziale środków finansowych niż np. Klub z Drogomyśla?

Z-ca Burmistrza T. Rychły wyjaśnił zasady podziału środków finansowych na poszczególne kluby sportowe: środki dzielone są wg ilości prowadzonych drużyn (w Pruchnej jest mniej drużyn, w Bąkowie Klub czerpie zyski z lokalu pawilonu sportowego, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza).

Więcej uwag nie zgłoszono – „Informacja” została przyjęta.

 

ad. 4.

 

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił „Informację Biura ds. Samorządu o pracach w okresie międzysesyjnym” – uzupełniając ją o dodatkowe informacje:

-       wpłynęły materiały o zaawansowaniu robót przy budowie hali sportowej.

-       w dniu 29.03.2004 r. odbyła się sesja Rady Powiatu Cieszyńskiego, na której m.in. Gimnazjum w Strumieniu otrzymało wyróżnienie za osiągnięcia sportowe.

-       Radny K. Wójtowicz przedstawił bieżące informacje dotyczące starań o uzyskanie praw autorskich do hymnu Strumienia.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Interpelacje zgłosili:

Radna A. Mazur zapytała, czy – ze względu na wprowadzenie podatku VAT na materiały budowlane – zamówiono już wcześniej okna do wymiany w Szkole Podstawowej w Drogomyślu?

Z-ca Burmistrza T. Rychły nie odpowiedział na powyższe (nie znał odpowiedzi).

Radny A. Ochodek – w imieniu czterech radnych Strumienia złożył interpelację - o podjęcie negocjacji z inwestorem obiektu handlowego przy ul. 1 Maja w Strumieniu w sprawie jego włączenia się do prac na rzecz miasta tj. o wybudowanie chodnika dla pieszych oraz wyasfaltowanie zatoki autobusowej.

Z-ca Burmistrza T. Rychły wyjaśnił, że negocjacje w tej sprawie trwają od dawna.

Radny St. Ochodek zgłosił interpelację w sprawie pobocza ul. Bielskiej w Zabłociu (od obiektu Solanki do mostu na Wiśle): rok minął, a nic w tej sprawie się nie robi. Pobocza są nieuporządkowane – woda stoi na drodze. Powiat zapomniał o tej drodze. Radny zwrócił się do radnego Rady Powiatu Karola Gajdzicy o pomoc w załatwieniu tego problemu.

Radny M. Janik zgłosił dwie sprawy:

-         o udrożnienie przepustu pod dwupasmówką (drogą krajową) na „Hynku”;

-         w Zbytkowie w czasie remontu dwupasmówki – wykonawca zabetonował przepust.

Radny Cz. Greń poinformował o spotkaniu jakie odbyło się Drogomyślu w sprawie dróg gospodarczych. Odbędzie się jeszcze jedno spotkanie – dotyczące skrzyżowania w Drogomyślu.

Radny poprosił, aby w spotkaniach takich (wizjach lokalnych) brali udział przedstawiciele Gminy, gdyż przedstawiciel Dyrekcji Dróg Krajowych nie uznaje Sołtysa, ani radnego – jako przedstawicieli Gminy (na spotkaniu zachował się niegrzecznie).

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że Rada nadal oczekuje na odpowiedź na tą interpelację (teraz – to radny ją wyjaśnia).

Z-ca Burmistrza T. Rychły wyjaśnił: spotkanie zwoływał Zarząd Dróg Krajowych - w spotkaniu uczestniczyła inspektor Urzędu Miejskiego, Sołtys oraz z-ca Przewodniczącego Rady Miejskiej, więc byli to przedstawiciele Gminy.

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił jednak o odpowiedź na piśmie w tej sprawie.

Radny M. Mikołajczyk zgłosił dwie sprawy:

1)     przy wykonaniu chodnika w Bąkowie zostały popełnione, jego zdaniem, istotne błędy techniczne – inspektor nadzoru tej inwestycji Gminy powinien sprawdzać wykonawstwo tych robót, a w razie stwierdzenia uchybień interweniować;

2)     przepust przy ul. Szkolnej w Bąkowie należy przedłużyć, bo jest zawalony.

Z-ca Burmistrza T. Rychły wyjaśnił, że w ramach 3-letniej gwarancji – wykonawca chodnika musi usunąć usterki.

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że wpłynęła odpowiedź na interpelację dotyczącą ul. Młyńskiej, ul. Brzuski i ul. Cieszyńskiej. Zapytał też, dlaczego sprawa ruchu na ul. Młyńskiej skierowana została do Starostwa Powiatowego, skoro droga jest gminna.

Przewodniczący przypomniał też o terminach odpowiedzi na interpelacje oraz o konieczności wysłania odpowiedzi do radnego (radnych) składającego interpelację.

Z-ca Burmistrza T. Rychły wyjaśnił, że Powiatowa Komisja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wykonuje usługi dotyczące ruchu drogowego również na naszym terenie.

Przewodniczący H. M. Sosna złożył – na piśmie w imieniu czterech radnych Strumienia interpelację w sprawie podatku od nieruchomości, nałożonego na najemców lokali użytkowych, bez stosownego zmniejszenia wysokości czynszu, o dotychczas zawarty w nim podatek od nieruchomości. Najemcy są przekonani, że to Rada ustaliła czynsz za te lokale i ponosi za to odpowiedzialność.

Przewodniczący H. M. Sosna ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że wpłynęła opinia Burmistrza oraz Radcy prawnego do projektu uchwały w sprawie konsultacji z mieszkańcami projektów nowych statutów sołectw oraz projektów statutów.

Następnie poprosił komisje o przedstawienie swoich stanowisk.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki nie wniósł uwag do projektu uchwały

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik przedstawił wniosek Komisji dotyczący wprowadzenia zmian w § 20 Statutu Sołectwa.

Komisja Rolnictwa wnioskuje o wprowadzenie zmian zapisów w § 20 Statutu Sołectwa:

1)       w ust. 3 kropkę zastąpić przecinkiem i dodać słowa „na których umieszczane są w porządku alfabetycznym nazwiska oraz imiona zgłoszonych kandydatów”,

2)       ust.5 otrzymuje brzmienie:

„Głosowanie na sołtysa odbywa się poprzez postawienie znaku „x” w karcie do głosowania obok nazwiska jednego z kandydatów”,

3)       dodaje się ust. 6 i ust. 7 w brzmieniu:

„6. Głosowanie na członków rady sołeckiej odbywa się poprzez postawienie znaku „x” na karcie do głosowania obok nazwisk co najwyżej tylu kandydatów, których ilość określa § 8 ust. 2.

7. Karty do głosowania niewypełnione lub wypełnione w inny sposób uznaje się za głos nieważny”.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur do projektu uchwały nie wniosła uwag.

Do projektu Statutu Sołectwa – przedstawiła wniosek – o wprowadzenie zmian w § 20, identyczny jak Komisja Rolnictwa.

Komisja Oświaty wnioskuje o wprowadzenie zmian zapisów w § 20 Statutu Sołectwa:

1)       w ust. 3 kropkę zastąpić przecinkiem i dodać słowa „na których umieszczane są w porządku alfabetycznym nazwiska oraz imiona zgłoszonych kandydatów”,

2)       ust. 5 otrzymuje brzmienie:

„Głosowanie na sołtysa odbywa się poprzez postawienie znaku „x” w karcie do głosowania obok nazwiska jednego z kandydatów”,

3)       dodaje się ust. 6 i ust. 7 w brzmieniu:

„6. Głosowanie na członków rady sołeckiej odbywa się poprzez postawienie znaku „x” na karcie do głosowania obok nazwisk najwyżej tylu kandydatów, których ilość określa § 8 ust. 2.

7. Karty do głosowania niewypełnione lub wypełnione w inny sposób uznaje się za głos nieważny”.

Z-ca Burmistrza T. Rychły omówił opinię – uwagi Burmistrza do uchwały (Statutu), zgłaszając zastrzeżenia do projektu Statutu. Z-ca Burmistrza podkreślił, że największe obawy budzi propozycja zmiany istniejącego modelu na: sołtys sam, bez zastępcy i rada sołecka z przewodniczącym oraz jego zastępcą. Czy to nie wywoła konfliktu w sołectwie?

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że obecnie nie przyjmujemy konkretnej treści Statutu, tylko tekst do konsultacji. Wnioski formalne jednak padły, a każda uwaga jest cenna.

Radny Cz. Greń zgłosił wniosek, aby projekt Statut (wraz z opiniami) odesłać do Komisji ds. Przygotowania Statutu Gminy (bo uwagi – opinie otrzymaliśmy przed samą sesją).

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że statuty sołectw nie muszą być wcale jednobrzmiące, a ich ostateczna konstrukcja może wynikać właśnie z przeprowadzonych z mieszkańcami konsultacji. Nic też nie stoi na przeszkodzie, aby opinie były upublicznione w serwisie internetowym, celem ich odpowiedniego rozpowszechnienia.

Radny K. Wójtowicz wyraził zdanie, że Rada nie powinna „wypuszczać” do konsultacji czegoś, co jest czy raczej może być niezgodne z prawem. Radny A. Ochodek zaproponował, aby do Komisji ds. Przygotowania Statutu Gminy dokooptować sołtysów.

Radny M. Janik postawił pytanie: czy radny – sołtys nie może głosować na sesji Rady? I czy w Sołectwie ma być „dwuwładza” (sołtys i przewodniczący rady sołeckiej)? Radny zgłosił też swoje zastrzeżenia do sprawy przeprowadzenia konsultacji (do punktu 7 zasad konsultacji): w jaki sposób sołtys ma to wykonać? To jest niemożliwe. Jest to prawnie niedopracowane.

Z-ca Burmistrza T. Rychły zwrócił uwagę, że uchwały Rady wykonuje Burmistrz - tymczasem proponowane rozwiązanie byłoby scedowaniem wykonania uchwały na sołtysa. Byłoby to zbytnie obciążenie sołtysów.

Radny K. Wójtowicz zaproponował zwołanie spotkania Komisji ds. Przygotowania Statutu Gminy z sołtysami (tym bardziej, że opinie radni otrzymali dopiero przed samą sesją).

Zaproponował też zakończenie dyskusji nad tym punktem porządku obrad.

Radny M. Janik stwierdził, że projekt nowego Statutu jest „rozmywaniem” odpowiedzialności za sprawy sołectwa. Praktyka, życie dyktuje – jak postępować. Kto będzie rządził na wsi – sołtys, czy przewodniczący rady sołeckiej? Nie może być systemu „dwuwładzy”. Ile mieszkańców zaangażowanych jest w sprawy wioski? Trudno zebrać mieszkańców, aby zebranie wiejskie się odbyło (nawet w drugim terminie). A w konsultacjach – o czym mówić z mieszkańcami – o tych 0,8 % budżetu Gminy, jakie przypadają dla Zabłocia do dyspozycji Rady Sołeckiej?

Przecież decyzje dotyczące budżetu zapadają w Radzie Miejskiej. I czy były jakieś uwagi na dotychczasowy system, lub – że gubimy na wsi demokrację? Nie było.

Przewodniczący H. M. Sosna postawił pytanie: czy zatem trzeba nowych statutów? Obecnie obowiązujące statuty, nie są praktycznie żadną podstawą funkcjonowania jednostek pomocniczych, głównie ze względu na diametralnie zmienione prawo oraz ich lakoniczność.

Przewodniczący stwierdził, że padła formalna propozycja przekazania projektu Statutu do Komisji ds. Przygotowania Statutu Gminy oraz zaproszenia sołtysów - celem ustalenia brzmienia treści projektów statutów sołectw. Powinna jednak na obecnej sesji zapaść decyzja – czy sołtys ma być oddzielony od rady sołeckiej (rada sołecka nie jest organem sołectwa, tylko ciałem wspierającym działalność sołtysa).

Radny M. Mikołajczyk wyraził zdanie, że skoro rada sołecka ma pomagać sołtysowi – to muszą działać razem.

Z-ca Burmistrza T. Rychły wyjaśnił jeszcze, jak działa obecnie Sołtys i Rada Sołecka.

H. M. Sosna stwierdził, że konieczne, wydaje się być przegłosowanie wniosków komisji oraz wniosków wynikłych w trakcie dyskusji i potraktować je jako „wytyczne do kierunków prac Komisji. Następnie sformułował i poddał wnioski pod głosowanie.

1)     wniosek – aby sołtys był przewodniczącym rady sołeckiej – został przyjęty 13 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu”.

2)     wniosek Komisji Oświaty i Komisji Rolnictwa dotyczący trybu wyborów w konstrukcji: tyle znaków „x” zaznacza się na karcie wyborczej – ile członków rady sołeckiej jest wybieranych – został przyjęty 12 głosami „za”, przy 2 „wstrzymujących się od głosu”.

Przed przyjęciem wniosku dotyczącego załącznika Nr 6 do projektu uchwały (sprawa odpowiedzialnego za przeprowadzenie konsultacji) głos zabrali:

Radny M. Mikołajczyk wyraził swoje zdanie, że statut nie powinien być tak obszerny: powinien zawierać np. 20 paragrafów bez dodatkowych załączników.

Z-ca Burmistrza T. Rychły wskazał, że w sprawach konsultacji z mieszkańcami powinno się odciążyć sołtysów, a obciążyć ich organizacją Burmistrza (jako wykonawcy uchwały).

3)     wniosek – aby sprawy przeprowadzenia konsultacji powierzyć Burmistrzowi  - został przyjęty jednogłośnie.

4)     wniosek radnego Cz. Grenia – o skierowanie materiałów dotyczących statutów sołectw do Komisji ds. Przygotowania Statutu Gminy – został przyjęty jednogłośnie.

 

ad. 7.

 

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił komisje o przedstawienie swoich stanowisk w sprawie zaopiniowania założeń projektowanych obszarów Natura 2000 na terenie Gminy Strumień.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek Komisji (opinia negatywna). Wnioskuje o podjęcie uchwały wyrażającej opinię o projektowanych obszarach Natura 2000.

W uzasadnieniu projektu uchwały wyrażającej opinię należy ująć dane zawarte w Studium uwarunkowań (tereny użytków ekologicznych, tereny zurbanizowane, zabudowa rozproszona oraz zwarte budownictwo, a także tereny nastawione na rozwój i inwestycje. W uzasadnieniu projektu uchwały ująć należy również stanowisko Rady wyrażone w uchwale inicjującej dot. zagospodarowania Jeziora Goczałkowickiego dla celów rekreacyjnych.

Komisja negatywnie opiniuje projekt obszarów Natura 2000 pod względem jego wielkości.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik przedstawił wniosek Komisji (opinia negatywna).

Projekt uchwały w sprawie obszarów Natura 2000 położonych w granicach Gminy Strumień – został przyjęty bez uwag.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur przedstawiła wniosek Komisji (opinia negatywna).

Komisja negatywnie zaopiniowała projekt Natura 2000 (Komisja przychyla się do opinii załączonej w materiałach sesyjnych).

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że są dwie wersje projektu uchwały dotyczącego opinii (Burmistrza i przewodniczącego Rady). W celu ukierunkowania dyskusji poddał pod głosowanie, aby dyskusję przeprowadzić nad wersją projektu uchwały zaproponowaną przez przewodniczącego Rady.

„Za” przyjęciem tego wniosku głosowało 11 radnych, „wstrzymało się od głosu” 2 radnych.

Radny A. Ochodek złożył krótką informację o przebiegu opiniowania założeń projektu Natura 2000 (na przykładzie Wisły). Rady stwierdził, że biorąc pod zawarte w uzasadnieniu negatywnej opinii argumenty, sprzeciw Rady jest jak najbardziej uzasadniony i celowy.

Więcej uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie podjęta została:

Uchwała Nr XX/157/04 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 marca 2004 r. w sprawie: zaopiniowania projektowanych obszarów NATURA 2000 położonych w granicach Gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8.

 

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił komisje o przedstawienie swoich stanowisk w sprawie wniosków zaproponowanych do nowego tekstu Statutu Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że Komisja zawnioskowała przyjęcie „Stanowiska – propozycji wniosków” przewodniczącego Rady Miejskiej.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik oraz przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur przedstawili stanowiska swoich komisji – identyczne jak Komisji Budżetu.

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że Radca prawny zaproponował przyjęcie stanowiska w formie uchwały, ale Rada już raz wyraziła opinię w stosunku do zmian treści projektu Statutu ZKZC i to stanowisko jest tylko wyrażeniem podtrzymującym. Komisje również przedstawiły swoje stanowiska. W związku z powyższym - przewodniczący poddał pod głosowanie „Stanowisko – propozycje wniosków”.

„Stanowisko” zostało przyjęte jednogłośnie.

 

ad. 9.

 

Przewodniczący H. M. Sosna omówił temat uczestnictwa Gminy w Polskim Projekcie 400 Miast, koordynowanym przez Akademię Medyczną w Gdańsku.

Przedstawione w materiałach sesyjnych „Stanowisko – propozycja wniosków” przewodniczącego Rady – nie jest projektem uchwały w sprawie przystąpienia do Projektu, lecz wyznaczeniem zadań dla Burmistrza, mających na celu przybliżenie społeczeństwu gminy potencjalnych korzyści z przystąpienia do Projektu.

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił komisje o przedstawienie opinii do powyższego tematu.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki, przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik, przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowali, że komisje proponują przyjęcie Stanowiska – wniosków przewodniczącego Rady Miejskiej.

Radny M. Janik zapytał, czy lekarze z naszego terenu są zapoznani z materiałami Projektu 400 Miast? Co o tym sądzą? Dobrze byłoby rozmawiać z nimi w tej sprawie.

Przewodniczący H. M. Sosna wyraził zdanie, że Projekt należy upowszechnić. Byłby to swoisty sondaż, czy działania proponowane w Projekcie – są potrzebne na naszym terenie, a przystąpienie do Projektu celowe.

Więcej uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna „Stanowisko – propozycję wniosków” do Polskiego Projektu 400 Miast poddał pod głosowanie.

„Stanowisko” zostało przyjęte jednogłośnie.

 

ad. 10.

 

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił komisje o przedstawienie wstępnych wniosków i sugestii do strategii rozwoju Gminy Strumień.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że Komisja jako główne zadanie do ujęcia w „Strategii” uznała kanalizację Gminy.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik przedstawił stanowisko Komisji – identyczne jak Komisji Budżetu.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur przedstawiła „wstępne kierunki do „Strategii” („Wstępne kierunki” – w załączeniu).

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że przy opracowaniu „Strategii”, dobrze jest ustalić zdanie Rady – które zadanie (zadania) jest kluczowe dla rozwoju Gminy. Kolejnym po opracowaniu „Strategii” krokiem będzie opracowanie wieloletniego plany inwestycyjnego, a następnie planu realizacyjnego (planu finansowego).

Te dokumenty są wymagane przy wnioskowaniu o środki pomocowe krajowe i unijne. Przedstawił np. możliwość zwiększenia dochodów gmin poprzez ich łączenie.

Przewodniczący zaproponował też, aby wnioski i propozycje do „Strategii” były formułowane na piśmie (również wnioski indywidualne) – i kierowane do Burmistrza.

Z-ca Burmistrza T. Rychły poinformował, że firma, która opracowuje „Strategię” zaprasza zwykle do konsultacji zainteresowanych, ale pomysły już mogą być przedstawiane.

Radny M. Janik wyraził zdanie, że w „Strategii” powinniśmy sobie uchwalić wykonanie dróg w Gminie.

Radny M. Mikołajczyk wyraził zdanie, że przede wszystkim w „Strategii” powinniśmy ująć kanalizację Gminy i gospodarkę odpadami, tym bardziej, że Gmina nasza leży w terenie „Górnej Wisły”. Nie można robić najpierw dróg, a potem wykopów pod kanalizację.

 

ad. 11.

 

Protokół Nr XIX/2004 poprzedniej sesji Rady, który był wyłożony do wglądu w Biurze Rady oraz przed sesję na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 12.

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... A. Mazur przedstawiła wnioski Komisji sprecyzowane po wizji lokalnej na budowie hali sportowej przy Szkole Podstawowej w Strumieniu.

Z-ca Burmistrza T. Rychły krótko odpowiedział na wnioski w sprawie dofinansowania hali sportowej z funduszów wojewódzkich.

Skarbnik D. Mitko wyjaśniła sprawę regulowania faktur za wykonane roboty.

Radny K. Wójtowicz zapytał, jaka była umowa z wykonawcą w sprawie regulowania faktur – gdyż „na mieście” słyszy się, że Gmina nie płaci za wykonane roboty.

Z-ca Burmistrza T. Rychły stwierdził, że nie rozumie takiego zarzutu, gdyż w trakcie rozmów wykonawcy z Burmistrzem – nie było mowy o tym, że Gmina nie płaci.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wnioski Komisji dotyczące:

-         statusu hali sportowej po zakończeniu jej budowy,

-         inwentaryzacji majątku Gminy.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że w sprawie hali sportowej nadal nie mamy nawet propozycji Burmistrza, a komisje miały już zająć stanowiska do tej propozycji. Status hali nie ma być tworzony w Radzie, lecz przez organ wykonawczy.

Przewodniczący omówił też wniosek – propozycję, jaką dał w sprawie inwentaryzacji majątku Gminy, a następnie zaproponował przyjęcie propozycji i skierowanie jej do Burmistrza.

Radny St. Świtała zapytał, czy Urząd Miejski zdąży dokonać inwentaryzacji w terminach proponowanych we wniosku?

Z-ca Burmistrza T. Rychły wyjaśnił, że dopiero po rozpoczęciu inwentaryzacji będzie można zorientować się, czy terminy są realne.

Wniosek Komisji Budżetu – poddany pod głosowanie, został przyjęty jednogłośnie.

Radna C. Skowron poprosiła o interwencję w sprawie remontu ul. Wyzwolenia w Zbytkowie – u zarządcy tej drogi.

Zapytała też – co wiadomo w sprawie chodnika do Zbytkowa?

Z-ca Burmistrza T. Rychły wyjaśnił:

1)             W sprawie remontu ul. Wyzwolenia w Zbytkowie wysłano pismo (a dziury już były nawet łatane).

2)             W sprawie chodnika: jest trochę nadziei, że połowa chodnika będzie wykonana w bieżącym roku, gdyż znajduje się na liście planu rezerwowego – jednak pewności nie ma.

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że wpłynęła opinia prof. dr hab. Bogdana Dolnickiego Kierownika Katedry Prawa Samorządu Terytorialnego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach do projektu Statutu Strumienia.

Na pytanie radnego A. Ochodka o koszt sporządzenia opinii – Skarbnik D. Mitko wyjaśniła, że koszt wyniósł 3.660,- zł brutto.

Następnie przewodniczący H. M. Sosna w skrócie przedstawił i omówił sporządzoną opinię. Trzeba jednak podjąć pewne ustalenia, aby Komisja Statutowa mogła opracować konkretną wersję Statutu.

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował przyjęcie:

1)     modelu jednostki pomocniczej miasta Strumienia opartego na zasadach przewidzianych dla dzielnicy.

Propozycja poddana pod głosowanie – został przyjęta jednogłośnie.

2)     przeprowadzania konsultacji projektów statutów tylko z mieszkańcami miejscowości, której dotyczą.

Propozycja poddana pod głosowanie – został przyjęta jednogłośnie.

3)     trybu wyborów członków zarządu jednostki pomocniczej w mieście na zasadach wyboru członków dawnego zarządu gminy

Radni M. Janik oraz M. Mikołajczyk zaproponowali, aby przewodniczącym Rady Mieszkańców była osoba, która uzyskała największą liczbę głosów w wyborach do Rady.

Radca prawny mgr R. Szymonek wyjaśnił: Zarząd może być wybierany przez Radę Mieszkańców (tak, jak dawniej dokonywano wyboru zarządu gminy). Decyduje o tym Rada Miejska (ale debata na ten temat nie jest tematem obrad obecnej sesji).

Radny M. Mikołajczyk zaproponował, aby swoje stanowisko wyraziła przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia. Pani A. Żur wyjaśniła na podstawie dotychczasowej praktyki: ciężko jest zebrać Radę Mieszkańców na posiedzenie (tak samo jak trudno jest zwołać zebranie mieszkańców). Dlatego najlepiej byłoby wybrać kilkuosobowy Zarząd spośród członków Rady (jest mało chętnych do pracy w Radzie).

Pani A. Żur korzystając z udzielonego jej głosu – podziękowała za drewno opałowe dla sześciu najbiedniejszych rodzin.

Poruszyła też sprawę ul. Granicznej w Strumieniu: nawierzchnia tej ulicy co roku jest poprawiana, ale żużlem. Mieszkańcom tej ulicy obiecuje się kanalizację, ale nadal nie ma jej. Mieszkańcy sami doprowadzili tam wodę, elektryczność – więc dajmy im asfaltową nawierzchnię drogi.

Radca prawny R. Szymonek wskazał, aby przepisy tworzyć również na podstawie praktyki. Dlatego Rada Mieszkańców mogłaby liczyć 15 osób, a z niej można być wybrać 3 lub 5-osobowy Zarząd.

Przewodniczący H. M. Sosna propozycje, aby zarząd był wybierany przez Radę Mieszkańców spośród członków tej Rady – poddał pod głosowanie.

Propozycja ta została przyjęta jednogłośnie.

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił wnioski Komisji Rewizyjnej jakie wpłynęły do Rady (wraz ze sprawozdaniem Komisji dotyczącej działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej) oraz zaproponował przyjęcie tych wniosków w drodze  głosowania.

Wnioski poddane pod głosowanie – zostały przyjęte jednogłośnie.

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że wpłynęło pismo – inicjatywa akcji „Posprzątajmy nasz dom”.

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił też pismo Pana L. Kuboszka ze Zbytkowa – skargę na działalność sąsiada. Nie jest to skarga na działalność Burmistrza czy jednostek organizacyjnych Gminy, ale sprawy tej nie można oddalić jako bezprzedmiotowej, gdyż dotyczy m.in. ochrony środowiska, czy spraw melioracji należących do kompetencji Spółki Wodnej.

Przewodniczący przedstawił swoje „Stanowisko – propozycję wniosków” w tej sprawie, zaproponował też przekazanie całej sprawy do rozpatrzenia przez Burmistrza.

Z-ca Burmistrza T. Rychły wyjaśnił, że od dawna te sporne sprawy między tymi sąsiadami istnieją – i nie ma na to rady.

Radna C. Skowron potwierdziła powyższe potwierdzając, że w tych spornych sprawach odbywają się różne komisje, sądy, itp.

Radny K. Wójtowicz wyraził zdanie, że pismo powinniśmy wysłać do załatwienia wg właściwości – po co nad tym dyskutować?

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że decyzja należy do gremium – sam nie może nic w tej sprawie postanowić. Dlatego zaproponował, aby stanowisko rady w tej sprawie przegłosować tak jak uchwalę.

Radny M. Janik dodał, że skarżone gospodarstwo wpisane jest w krajowym rejestrze producentów mleka, w związku z czym w gospodarstwie przeprowadzane są kontrole sanitarne itp.

Przewodniczący H. M. Sosna propozycję przekazania pisma do Burmistrza poddał pod głosowanie. Propozycja została przyjęta jednogłośnie.

Radny A. Ochodek zapytał, czy prawdą jest, że w Strumieniu powstanie kolejny market „Biedronka” (na fundamentach przy ul. Młyńskiej w Strumieniu)?

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił, że w planie zagospodarowania przestrzennego teren ten przeznaczony jest m.in. pod działalność handlową. Na marginesie przewodniczący dodał, że nadal nie wyjaśniono sprawy budowy marketu przez firmę „Hermes” przy ul. 1 Maja.

Radny Rady Powiatu Pan K. Gajdzica poinformował, że odbędzie się objazd dróg powiatowych przez Komisję Dróg Publicznych i Bezpieczeństwa Rady Powiatu.

Poinformował też, że Rada Powiatu zatwierdziła Plan gospodarki odpadami dla powiatu cieszyńskiego.

Pan K. Gajdzica w imieniu Klubu „EKO” z Drogomyśla zaprosił zebranych na rajd rowerowy i podziękował za pomoc finansowa na ten cel.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił się do Pana K. Gajdzicy o przejrzenie dostarczonego mu projektu planu gospodarki odpadami Gminy Strumień.

 

ad. 13.

 

Przewodniczący H. M. Sosna dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XX sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1950) słowami „zamykam XX sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

Protokołowała: Janina Wyleżuch

                                               Przewodniczący

mgr inż. Henryk M. Sosna