Protokół Nr XXI/04
obrad dwudziestej pierwszej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu
odbytych w dniu 27 kwietnia 2004 r. o godz. 1600
w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Obecni: radni Rady Miejskiej, radni Rady Powiatu z terenu Gminy, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia oraz dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności oraz pracownicy Urzędu Miejskiego, przedstawiciele lokalnej prasy i mieszkańcy Gminy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.       Burmistrz Strumienia – mgr inż. Adam Zaręba

2.       z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Tadeusz Rychły

3.       Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.       Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

 

Porządek obrad:

    1.             Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.             Przedstawienie porządku obrad.

    3.             Informacja o działalności Burmistrza od dnia 19.03.2004 r. do dnia 19.04.2004 r.

    4.             Informacja Przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    5.             Interpelacje i zapytania radnych.

    6.             Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu za 2003 rok.

    7.             Podjęcie uchwały w sprawie: udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia.

    8.             Rozpatrzenie propozycji Burmistrza w sprawie statusu hali sportowej przy Szkole Podstawowej w Strumieniu, w tym zarządzania, zasad funkcjonowania i finansowania.

    9.             Podjęcie uchwały w sprawie: Programu współpracy Gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2004.

10.             Podjęcie uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na zawarcie przez Burmistrza Strumienia umowy na dofinansowanie przedsięwzięcia pn. „Budowa hali sportowej przy Szkole Podstawowej w Strumieniu”.

11.             Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na finansowanie wydatków.

12.             Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany budżetu Gminy Strumień na rok 2004.

13.             Zatwierdzenie protokołu z XX sesji.

14.             Informacje, wolne głosy i wnioski.

15.             Zakończenie.

 

.    /    .

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej mgr inż. Henryk M. Sosna.

Przewodniczący H. M. Sosna przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia radną Rady Powiatu z terenu Gminy, pracowników Urzędu Miejskiego, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, przedstawicieli lokalnej prasy oraz mieszkańców Gminy.

Przewodniczący H. M. Sosna – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 13 radnych na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił porządek obrad.

Burmistrz A. Zaręba zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku obrad dodatkowych 3 punktów związanych z budową hali sportowej, a mianowicie:

1.   Podjęcie uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na zawarcie przez Burmistrza Strumienia umowy na dofinansowanie przedsięwzięcia pn. „Budowa hali sportowej przy Szkole Podstawowej w Strumieniu”.

2.   Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na finansowanie wydatków.

3.   Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany budżetu Gminy Strumień na rok 2004.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że wniosek został zgłoszony prawidłowo, w związku z czym poddał go pod głosowanie.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie, zatem do porządku obrad wprowadzono dodatkowo 3 punkty, jako punkty: 10, 11 i 12, zaś dotychczasowe punkty 10 – 12 otrzymały kolejne numery.

Następnie, również jednogłośnie przyjęty został cały, zmieniony porządek obrad.

 

ad. 3.

 

Do „Informacji o działalności Burmistrza od dnia 19.03.2004 r. do dnia 19.04.2004 r. – przewodniczący H. M. Sosna zgłosił uwagę do Zarządzenia Nr 306 dot. Regulaminu organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Strumieniu: w Regulaminie jest kilka nieścisłości. Uwagi do Regulaminu przekaże Burmistrzowi.

Więcej uwag nie zgłoszono.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 4.

 

Przewodniczący H. M. Sosna w imieniu Rady Miejskiej podziękował Pani Krystynie Bromnik za dotychczasową pracę w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Strumieniu. Pani K. Bromnik przeszła na świadczenie emerytalne po 14 latach pracy na stanowisku Kierownika MOPS (i po 23 latach pracy w opiece społecznej).

Pani K. Bromnik podziękowała przewodniczącemu, Radzie Miejskiej, Burmistrzowi Strumienia, organizacjom społecznym za współpracę w czasie pełnienia przez nią funkcji Kierownika MOPS.

Następnie Przewodniczący H. M. Sosna uzupełnił „Informację Przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym o dodatkowe dane:

  1)            Wpłynęły życzenia świąteczne od różnych instytucji.

  2)            W prasie ukazał się artykuł o zagospodarowaniu Zbiornika Goczałkowickiego.

  3)            Wpłynęło zaproszenie Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów na imprezę organizowaną w dniu 01.05.2004 r.

  4)             W dniu 24.04.2004 r. odbyło się przekazanie wozu bojowego jednostce OSP w Zbytkowie.

  5)            Wpłynęło zaproszenie na konferencję „Województwo Śląskie w Unii Europejskiej”.

  6)            Wpłynęło pismo Wojewody Śląskiego i Komitetu Honorowego – zaproszenie do uczestnictwa w obchodach Święta Narodowego 3 Maja i 83 Rocznicy Wybuchu III Powstania Śląskiego – na dzień 3 maja br.

  7)            Wpłynęło pismo posła J. Rzymełki wraz z projektem ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne oraz składanych zeznaniach majątkowych – z prośbą o przesłanie uwag do projektu ustawy.

  8)            Wpłynęło zaproszenie Technikum Żywienia w Strumieniu – na zakończenie roku szkolnego.

  9)            W dniu 21.04.2004 r. odbyło się Zgromadzenie Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej (pisemną informację na ten temat radni otrzymali przed sesją).

10)            Wpłynęło Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach – oddalenie wniosku Pani .... o przywrócenie terminu do wniesienia skargi na uchwałę Rady Miejskiej w Strumieniu w sprawie planu zagospodarowania przestrzennego wsi Baków.

11)            Wpłynęło zaproszenie OSP Strumień na uroczystość obchodów Święta 3 maja oraz Dnia Strażaka w dniu 3 maja br.

12)            Wpłynęło zaproszenie Stowarzyszenia „Olza” na imprezę „Pożegnanie granicy”.

13)            Wpłynęło zaproszenie na „Przegląd Pieśni Patriotycznej i Poezji Powstańczej” organizowany w dniu 7 maja br. o godz. 1600 w Gimnazjum w Strumieniu.

„Informacja” została przyjęta bez uwag.

 

ad. 5.

 

Interpelacje zgłosili:

Radny A. Ochodek zgłosił dwa zapytania:

1)       Dziś otrzymaliśmy odpowiedź na interpelację w sprawie czynszów (i podatku od nieruchomości) za lokale komunalne – dlaczego tak późno?

2)       Odbyło się spotkanie Policji z pracownikami Urzędu Miejskiego dot. wejścia do restauracji „Strumienianka” – dlaczego radni ze Strumienia nie byli zaproszeni (a chcieli w nim uczestniczyć)?

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił, aby na przyszłość – odpowiedzi były jasno formułowane. Przewodniczący stwierdził też, że jeżeli by obniżono czynsz za lokale użytkowe o wysokość podatku od nieruchomości – ZGKiM nic nie stracił, gdyż nie będzie płacił podatku od nieruchomości od tych lokali.

Zdaniem przewodniczącego – trzeba podjąć nową uchwałę Rady dotyczącą zasad ustalania czynszu.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: czynsz jest ustalony na innych zasadach, w czynszu nie był wliczany podatek (nie można było doliczać podatku). Obecnie podatek od nieruchomości jest dodatkowym obciążeniem najemcy, choć niektóre Gminy poszły na rękę najemcom – i obniżyły czynsz.

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał, że ustawa w tej sprawie obowiązuje już od

półtorej roku (od 01.01.2003 r.).

Poprosił też o terminowe odpowiedzi na interpelacje, i to od Burmistrza (a nie np. podległego zakładu).

 

ad. 6.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba omówił krótko sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy za rok 2003.

Burmistrz stwierdził, że wykonanie planowanych dochodów – to wykonanie prognoz – i jeżeli jest w granicach 100% oraz nie powoduje niewykonania zaplanowanych zadań – jest prawidłowe.

Burmistrz omówił pozycje dochodów, które nie zostały wykonane.

W wydatkach – uzyskano pewne oszczędności, przez co ogólnie – środków finansowych pod koniec roku nie brakło.

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał, że przygotowany jest projekt uchwały o przyjęciu sprawozdania (z zastrzeżeniami). Jest też opinia Radcy prawnego – że uchwała taka może być podjęta, ale nie musi być.

Następnie poprosił komisje o przedstawienie swoich stanowisk w sprawie wykonania budżetu.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że Komisja wnioskowała o przyjęcie sprawozdania.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur przedstawiła  wniosek Komisji – o przyjęcie sprawozdania.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja nie wniosła uwag do sprawozdania.

Przewodniczący obrad H. M. Sosna przedstawił Uchwałę Nr 00570/VI/64/2004 z dnia 01.04.2004 r. VI Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach – pozytywną opinię o przedłożonym przez Burmistrza Strumienia sprawozdaniu z wykonania budżetu za rok 2003, a następnie otworzył dyskusję na temat przedstawionego sprawozdania.

Radny J. Lekki poprosił o wyjaśnienie:

1)     Czy w roku 2003 były zastosowane zwolnienia z podatku od nieruchomości?

2)     Ile wynoszą składki na różne organizacje i związki (np. Związek Komunalny Ziemi Cieszyńskiej, Stowarzyszenie Rozwoju i Współpracy Regionalnej „Olza” itp.)?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił sprawę zwolnień z podatku od nieruchomości: były zwolnienia drobnych kwot (z powodów losowych), jednak zaległości nie wynikają z umorzeń podatku. Wyjaśnił też sprawę zwolnień „z ustawy” Zaległości – łączą się ze sprawą uporządkowania ewidencji gruntów przez Starostwo Powiatowe.

Skarbnik D. Mitko podała kwoty składek na: Związek Komunalny Ziemi Cieszyńskiej, Śląski Związek Gmin i Powiatów oraz Stowarzyszenie Rozwoju i Współpracy Regionalnej „Olza”, których Gmina jest członkiem.

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał, że Komisja Budżetu miała dużo uwag do sprawozdania ZGKiM (powtórzyły się w nim błędy już wcześniej wskazane).

Więcej uwag do sprawozdania nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował, aby nie podejmować uchwały o przyjęciu sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za rok 2003.

Jeżeli nie usłyszy sprzeciwu – uzna sprawozdanie za przyjęte.

Sprzeciwu nie zgłoszono – sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy za rok 2003 zostało przyjęte.

Przewodniczący H. M. Sosna ogłosił 10-minutową  przerwę w obradach.

ad. 7.

 

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że Komisja Rewizyjna wystosowała do Regionalnej Izby Obrachunkowej wniosek o udzielenie Burmistrzowi Strumienia absolutorium za rok 2003. Przewodniczący odczytał uzasadnienie wniosku.

Regionalna Izba Obrachunkowa – Uchwałą Nr 00570/VI/86/2004 z dnia 14.04.2004 r. VI Składu Orzekającego RIO w Katowicach wydała pozytywną opinię o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu w sprawie udzielenia Burmistrzowi Strumienia absolutorium za 2003 r.

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił Komisje Rady o przedstawienie swoich stanowisk w sprawie absolutorium.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki zgłosił wniosek o udzielenie Burmistrzowi absolutorium

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur oraz Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik zgłosili wniosek o udzielenie Burmistrzowi absolutorium.

Przewodniczący H. M. Sosna otwierające dyskusję – przypomniał, że przy głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium obowiązuje bezwzględna większość głosów tj. 8 głosów.

Radni A. Ochodek i St. Świtała wyrazili zdanie, że temat był już omówiony szczegółowo na posiedzeniach Komisji.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia.

Jednogłośnie (13 głosami) podjęta została:

Uchwała Nr XXI/158/04 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie: udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący H. M. Sosna pogratulował Burmistrzowi z tytułu uzyskania absolutorium.

Burmistrz A. Zaręba podziękował Radzie za przyjęcie sprawozdania i udzielenie absolutorium. Stwierdził też, że jest usatysfakcjonowany wynikiem głosowania.

 

ad. 8.

 

Burmistrz A. Zaręba przedstawił propozycje w sprawie statusu hali sportowej przy Szkole Podstawowej w Strumieniu. Burmistrz stwierdził, że jest to propozycja wstępna – szczegółowe zasady zarządzania halą będą ustalone w okresie późniejszym, po zatrudnieniu osoby odpowiedzialnej.

Następnie Komisje Rady przedstawiły swoje stanowiska do propozycji Burmistrza.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki  przedstawił wniosek Komisji – przychylenie się za przyjęciem wariantu III (przekazanie zarządzania hala ZGKiM) z opcję tworzenia na przyszłość ośrodka sportu i rekreacji.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur przedstawiła wniosek – o przyjęcie wariantu III (tj. oddanie hali w zarząd ZGKiM).

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik przedstawił wniosek – o przyjęcie propozycji Burmistrza, aby obiekt hali oddać w zarząd ZGKiM – na okres 1 roku.

W dyskusji na powyższy temat głos zabrali:

Radny A. Ochodek stwierdził, że Komisja Oświaty dyskutowała nad propozycjami Burmistrza. Choć obecnie proponuje się oddanie hali w zarząd ZGKiM – docelowo należy brać pod uwagę wariant II tj. utworzenie odrębnej jednostki organizacyjnej. Dużo zależeć jednak będzie od ludzi organizujących pracę w okresie przejściowym.

Radny J. Lekki wyraził zdanie, że w hali powinna być wykonana podłoga drewniana, a nie z tworzywa sztucznego.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że trzeba określić okres przejściowy – aby Burmistrz wiedział do kiedy okres przejściowy może trwać i kiedy powinien być utworzony docelowy np. Miejski (Gminny) Ośrodek Sportu i Rekreacji, który mógłby działać łączenie z klubami sportowymi. Padła też propozycja, aby wysondować możliwe sposoby wykorzystania i zagospodarowania hali i innych obiektów sportowych. Poza tym – należałoby ogłosić konkurs na stanowisko kierownika hali sportowej, gdyż trudno zatrudniać kogoś bez odpowiedniego doświadczenia i kwalifikacji (kandydat powinien przedstawić swoje pomysły na wykorzystanie hali).

Radny K. Wójtowicz wskazał, że przyszłemu kierownikowi hali należałoby zasugerować nawiązanie kontraktu z właścicielem byłej restauracji „Nowa” (gdzie był hotel). Jest to istotne.

Burmistrz A. Zaręba wypowiedział się w sprawie nawierzchni hali: w gronie wykonawców rozważane było – z czego wykonać nawierzchnię hali. Większość wypowiada się za nawierzchnią jaka jest zaprojektowana. Jest ona łatwiejsza do utrzymania i ma sprężystość parkietu.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę też na kwestię użytkowania hali nie tylko przez młodzież, ale też przez ludzi z zewnątrz (w butach). Czy przez nawierzchnię jaka jest zaprojektowana – nie ograniczymy funkcjonalności hali?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że hala ma być użytkowana w 90% dla celów sportowych, poza tym będą maty zabezpieczające.

Poproszony o wypowiedź w tej sprawie inspektor nadzoru Pan H. Szafarczyk wyjaśnił: trzeba ustalić w jakim procencie hala będzie wykorzystana dla celów sportowych, a w jakim dla innych celów np. występów artystycznych (wtedy lepszy byłby parkiet). Obecnie projektowane nawierzchnie hal sportowych – to nawierzchnie syntetyczne.

Radny St. Świtała stwierdził, że w użytkowaniu bezpieczniejsza jest nawierzchnia syntetyczna niż drewniany parkiet (upadek na parkiecie jest groźniejszy).

Radny A. Ochodek zapytał, jaki jest koszt mat ochronnych?

Pan H. Szafarczyk wyjaśnił, że parkiet jest droższy od nawierzchni syntetycznej o około 20,- zł./1 m2, nie zna jednak ceny mat.

Radny K. Wójtowicz poruszył sprawę kradzieży na budowie hali: jeżeli na budowie coś zginie – czy wykonawca nie wliczy tych strat do kosztów (ceny) hali (są to pytania mieszkańców)? I czy rzeczywiście coś zginęło na budowie?

Pan H. Szafarczyk wyjaśnił, że z budowy zginęły jakieś elektronarzędzia, jednak jest to sprawa wykonawcy.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że warto przeanalizować koszty nawierzchni – i koszty oraz praktyka (funkcjonalność) powinny zadecydować o tym, z czego wykonać nawierzchnię (pobliskie Gminy rezygnują z mat chroniących nawierzchnie syntetyczne na korzyść nawierzchni drewnopodobnych).

Radny A. Ochodek poprosił Burmistrza o kontakt – w sprawie wyposażenia hali (dotyczący firmy „Polsport”).

Z-ca Burmistrza T. Rychły wypowiedział się w sprawie nawierzchni hali: sprawa jest trudna do pogodzenia, gdyż użytkownicy – niektórzy wolą parkiet, inni zaś nawierzchnię syntetyczną.

Pan H. Szafarczyk zwrócił uwagę, że z decyzją w sprawie nawierzchni hali trzeba się spieszyć, gdyż wykonawca już złożył zamówienie na nawierzchnię syntetyczną.

Kończąc temat hali sportowej – przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że w sprawie tej nie będzie podejmowana uchwała.

Radny M. Janik oraz radny M. Mikołajczyk jeszcze doprecyzowali: okres przejściowy, kiedy hala zarządzać będzie ZGKiM – powinien trwać do końca roku 2005.

 

ad. 9.

 

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił projekt uchwały dotyczący współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi oraz pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2004: uchwała ta jest uchwałą epizodyczną, gdyż będzie obowiązywać tylko w roku bieżącym. Na rok 2004 – będzie podejmowana nowa uchwała w tej sprawie.

Następnie komisje Rady przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur oraz Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik zgłosili identyczny wniosek – o wprowadzenie w § 3 dodatkowego zapisu na końcu zdania: „i podlega ogłoszeniu w dwutygodniku „Nowa Formacja”.

Radny A. Ochodek zapytał, czy są sygnały, że takie organizacje będą w Gminie (czy są już rejestrowane)?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że nie ma jeszcze danych – aby na naszym terenie były już zarejestrowane takie organizacje.

Z-ca Burmistrza T. Rychły dodał, że choć różne organizacje nie będą miały statusu „działalności pożytku publicznego” – będą korzystać z tych przepisów (przy staraniach o dotacje).

Przewodniczący H. M. Sosna dodatkowo uzupełnił wyjaśnienia uchwały.

Następnie przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek Komisji Oświaty oraz Komisji Rolnictwa.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie.

Przewodniczący poddał też pod głosowanie projekt uchwały (z wprowadzoną poprawką).

Jednogłośnie podjęta została:

Uchwała Nr XXI/159/04 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie: Programu współpracy Gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2004.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10, 11 i 12.

 

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował omówienie razem trzech kolejnych punktów porządku obrad.

Burmistrz A. Zaręba omówił 3 kolejne projekty uchwał – związane z budową hali sportowej. Burmistrz dodał, że przy budowie i finansowaniu hali jesteśmy pod presją czasu – jednak szybkie budowanie jest tańsze.

Następnie Skarbnik D. Mitko przedstawiła 3 projekty uchwał.

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił komisje o przedstawienie swoich stanowisk (komisje projekty uchwał rozpatrzyły na swoich posiedzeniach).

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wnioski Komisji – pytania do Burmistrza:

1.       Dlaczego aneks do umowy na budowę hali sportowej nie został wprowadzony do budżetu Gminy na 2004 r. na etapie jego projektowania (data spisania aneksu 28.11.2003 r.).

2.       Dziwi brak podpisu pod umowami Radcy Prawnego.

3.       Do aneksu do umowy na budowę hali sportowej nie jest podłączony protokół konieczności, który stanowi jego załącznik.

4.       Na jakiej podstawie został ogłoszony przetarg na pożyczkę w wysokości 1.650.000,- zł.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że Komisja nie wniosła uwag do projektów uchwał.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja nie miała uwag do 2 pierwszych projektów uchwał, natomiast w projekcie uchwały w sprawie zmiany budżetu – proponowała wprowadzenie dodatkowego zapisu w § 2: „budowa hali sportowej przy Szkole Podstawowej w Strumieniu”.

Wyjaśniono, że zapis ten wprowadzono już do projektu uchwały.

Radny A. Ochodek stwierdził, że cieszymy się z przyznanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w kwocie 900.000,- zł. na budowę hali – ale czy jest gwarancja, że wykorzystamy je w całości, skoro część tj. 500.000,- zł. przyznano na 2005 r.

Burmistrz A. Zaręba odpowiedział na pytania (Komisji i radnego A. Ochodka): aneks nie został wprowadzony do projektu budżetu, gdyż wiąże się to z wnioskiem do BISE – jeżeli są różne kwoty inwestycji, trzeba je na nowo udokumentować. Liczyliśmy też na środki pomocowe. Dlatego postanowiono aneks wprowadzić do budżetu w formie korekty. Jest prawdopodobne, że pojawią się jeszcze inne roboty dodatkowe, choć – oby nie.

Burmistrz stwierdził, że uwagę dot. aneksu przyjmuje, choć końcem roku uznał, aby nie zmieniać projektu budżetu.

Sprawa podpisu Radcy Prawnego na umowie: umowę współredagował  Radca Prawny – choć nie ma na niej jego parafki (i nie musi być).

Ogłoszenie przetargu – wynika z uchwalenia budowy hali sportowej w budżecie na bieżący rok.

Sprawa przyznanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej środków: trzeba będzie czynić starania, aby środki przyznane na rok 2005 nie przepadły. Takie same przypadki były już w innych gminach.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że nie było odpowiedzi dotyczącej przetargu: nie była podjęta uchwała, obecnie Rada została „postawiono pod murem”, również w sprawie kwoty 87.470,- zł. Nic nie stało na przeszkodzie, aby Rada była wcześniej poinformowana, i aby aneks był już wprowadzony w fazie projektowania budżetu.

Następnie przewodniczący poddał kolejno pod głosowanie projekty uchwał (które wynikają jedna z drugiej).

Do punktu 10 porządku obrad:

12 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (13 głosujących) – podjęta została:

Uchwała Nr XXI/160/04 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie: wyrażenia zgody na zawarcie przez Burmistrza Strumienia umowy na dofinansowanie przedsięwzięcia pn. „Budowa hali sportowej przy Szkole Podstawowej w Strumieniu”.

Uchwała w załączeniu.

Do punktu 11 porządku obrad:

11 głosami „za”, przy 2 „wstrzymujących się od głosu” (13 głosujących) – podjęta została:

Uchwała Nr XXI/161/04 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie: zaciągnięcia kredytu na finansowanie wydatków.

Uchwała w załączeniu.

Do punktu 12 porządku obrad:

Przewodniczący H. M. Sosna najpierw poddał pod głosowanie wniosek Komisji Rolnictwa.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie.

Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały.

11 głosami „za”, przy 2 „wstrzymujących się od głosu” (13 głosujących) – podjęta została:

Uchwała Nr XXI/162/04 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 kwietnia 2004 r.: zmiany budżetu Gminy Strumień na rok 2004.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Protokół Nr XX/04 poprzedniej sesji Rady, Który był wyłożony do wglądu w Biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 14.

 

W wolnych głos zabrali:

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur przedstawiła informację – sprawozdanie ze spotkania Komisji Oświaty z dyrektorami Szkól i Przedszkoli z terenu Gminy.

Informacja w załączeniu.

Przewodniczący H. M. Sosna omówił sprawę klas specjalnych w Domu Pomocy Społecznej w Strumieniu (po rozmowie z Dyrektorka DPS): działalność DPS limitowana jest powierzchnią na 1 wychowanka. W DPS nie mieszczą się wszystkie klasy. Obecnie Gmina pokrywa tylko wydatki na wynagrodzenia nauczycieli klas w DPS. Sprawa klas (lokali) w Gimnazjum została rozwiązana, jednak w zakresie Szkoły Podstawowej – sprawy klas nie rozwiązano. Dyrektorka DPS już 3 lata wnioskuje o spisanie umowy z Gminą. Jeżeli nie załatwi się tej sprawy – DPS sceduje obowiązki związane z prowadzeniem klas specjalnych na Gminę. Sprawa jest pilna, bo przygotowania do nowego roku szkolnego wkrótce się rozpoczną.

Dyrektor Gimnazjum J. Jałowiczor omówił sprawę klas specjalnych w Gimnazjum: lokal dla klasy specjalnej jest przygotowany (w piwnicy), nie ma tam jednak ubikacji (a środków finansowych na to też nie ma).

Nie będzie też pomocy lekarskiej, choć uczniowie tej klasy będą w miarę sprawni fizycznie, tylko jeden jest na wózku.

W Szkole Podstawowej nie ma lokali na klasy specjalne (a trzeba trzy). Gdyby zmniejszyła się ilość wychowanków w DPS – pracownicy DPS straciliby pracę.

Radny St. Świtała postawił pytanie: czy w budynku Szkoły Podstawowej nie można znaleźć pomieszczeń na klasy specjalne? W podziemiu są pomieszczenia (np. obecna sala gimnastyczna).

Dyrektor J. Jałowiczor wyraził zdanie, że trzeba starać się, aby Starostwo Powiatowe starało się o szkołę specjalną, gdyż DPS w Strumieniu – jest Powiatowym Domem Pomocy Społecznej.

Przewodniczący H. M. Sosna wypowiedział się jeszcze w tej sprawie (zmieniły się przepisy). Stwierdził też, że trzeba wystąpić w tej sprawie do Starosty, jednak niezależnie od tego – lokali dla klas specjalnych trzeba szukać.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: rozmowy ze Starostą już były. Starosta ma miejsca dla uczniów w szkołach specjalnych, jednak uczniów trzeba by dowozić. Było by to bardzo trudne, również ze względu na koszty.

Przewodniczący H. M. Sosna wyraził zdanie, że do tego tematu trzeba podejść rzeczowo.

Radny J. Lekki poinformował, że w Bąkowie w klinie między ul. Wiślańską i ul. Słowiczą – jest dzikie wysypisko śmieci.

Radny Cz. Greń poprosił, aby przejechać drogami i pozbierać pozostałości po zimie (worki ze śmieciami). Przy ul. Dębina w Drogomyślu również jest dzikie wysypisko śmieci.

Radna C. Skowron poruszyła sprawy: poprosiła o interwencję w Zarządzie Dróg Powiatowych – o ograniczenie szybkości ruchu i wyznaczenie przejścia dla pieszych (pasy) w rejonie Przedszkola w Zbytkowie oraz o wyczyszczenie lub oprysk chwastów na chodniku przy ul. Wyzwolenia (chodnik zarasta).

Porosiła też, aby objechano drogi gminne: mieszkańcy posadzili przy drogach (na terenach gminnych) drzewa, krzewy, które zasłaniają widoczność.

Radna zapytała, czy w bieżącym roku będzie ustawiona nowa wiata na przystanku autobusowym przy ul. Wyzwolenia w Zbytkowie (na „rondzie”) oraz – czy w bieżącym roku (lub w tym półroczu) będzie wykonany chodnik przy drodze wojewódzkiej do Zbytkowa?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że w tym półroczu chodnik nie będzie wykonany, jest natomiast umieszczony w rezerwowym planie na rok bieżący.

Radny St. Świtała zapytał, czy jest możliwość, aby ZGKiM posprzątał również na chodnikach w Drogomyślu i Pruchnej?

Radny Cz. Greń poprosił o zwrócenie się do Powiatu – o wyczyszczenie poboczy dróg (między chodnikiem i jezdnią), gdyż pozostałości po zimie zanieczyszczają kratki ściekowe.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: jest różnica w utrzymaniu chodników w mieście – i na wsiach. W mieście – jest zawarte porozumienie ze Starostwem Powiatowym w sprawie utrzymania dróg. Na wsiach takiego porozumienia nie ma. Chodnik należy do drogi – i to zarządca drogi powinien dbać o chodnik (a są to koszty).

Radny A. Ochodek poruszył sprawę żwirowni w Zabłociu: żwirownia ciężkim sprzętem niszczy drogę powiatową – czy firma daje coś z tego tytułu Powiatowi?

Radna Rady Powiatu A. Grygierek obiecała, że w sprawie dróg złoży interpelację i będzie rozmawiać ze Starostwem.

Pani A. Grygierek przedstawiła też interpelację, jaką złożyła w Radzie Powiatu w sprawie budowanego w Strumieniu sklepu „Hermes”.

Radny A. Ochodek zapytał, czy oznacza to, że ciągle nic nie wiadomo o tej budowie?

Radny K. Wójtowicz stwierdził, że wynika z tego, iż Burmistrz wydał prawidłową decyzję (a kilka miesięcy podejrzewa się, że wydał złą).

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że nie jest prawdą – iż budowa jest „zgodna z obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego”.

Pani A. Grygierek dodała, że nie można powiedzieć – iż Gmina „nie wiedziała” co będzie budowane.

Dyrektor J. Jałowiczor poinformował, że mieszkańcy bloku przy ul. Powstańców Śląskich w Strumieniu ciągle „atakują” w sprawie budowy garaży. Możliwość taka istnieje, ale Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej powinien rozmawiać z dyrekcją Szkoły.

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że w trakcie sesji otrzymał do wiadomości pismo mieszkańców Pruchnej (wraz z kasetą video) w sprawie remontu ul. Szkolnej i Kilisztwo (pismo do Burmistrza). W sołectwie Pruchna nie są też odbierane śmieci (chyba z powodu złego stanu drogi).

Sołtys Pruchnej J. Rzepka wyjaśniła: jest to droga czysto rolnicza, jest utwardzona w ramach rekultywacji – jednak mieszkańcy chcą aby wykonać nawierzchnię asfaltową.

Droga ta jest wąska ale długa 2 km w szczerym polu.

Radny St. Świtała dodatkowo wyjaśnił, że gdyby chciano położyć asfalt na tej drodze, to najpierw konieczne by było uregulowanie sprawy własności drogi.

Poza tym – sfotografowano (zdjęcie w Nowej Formacji) dziury w drodze przy Szkole oraz dzieci, które jednak tą drogą nie chodzą.

Przewodniczący H. M. Sosna poruszył sprawę wycinki drzew nad Wisłą. W sprawie tej ukazała się w prasie notatka Prezesa Stowarzyszenia „Eko – Życie” z Chybia pt. „Kikuty nad Wisłą”. Przewodniczący zapytał, czy decyzja o wycince tych drzew była dobra? Drzewa te nie stanowiły zagrożenia ani dla rzeki, ani dla właścicieli. Podobno – zarządca rzeki otrzymał dotację i wykorzystuje ją na wycinkę drzew.

Radny M. Mikołajczyk wyraził zdanie, że przy regulacji rzeki – drzewa będą wycinane, ale może potem trzeba zasadzić nowe?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: prywatne własności gruntów dochodzą do samej wody, na tych gruntach rosną drzewa, poza tym są przepisy o wycince drzew w korycie rzeki.

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia Pani A. Żur poruszyła sprawę Ośrodka Harcerskiego w Drogomyślu: teren przy Ośrodku oznakowany jest jako „teren prywatny”. Był to teren Ośrodka – więc kto sprzedał ten teren? Czy Hufiec Cieszyński? I jakim prawem teren ten został sprzedany?

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że na tej sesji tego nie rozstrzygniemy – trzeba to sprawdzić.

Radna C. Skowron zwróciła się do Burmistrza z prośba o interwencję w Dyrekcji Dróg Krajowych w sprawie stanu skrzyżowania ul. Wyzwolenia w Zbytkowie z drogą krajową (o naprawienie błędów): za skrzyżowaniem jest ogromna kałuża. Cały pas ul. Wyzwolenia i wyjazd z drogi krajowej jest zalany wodą. W czasie remontu drogi mostek był załamany. Poza tym w czasie mgły – przy słabej widoczności samochody przy lewoskręcie do Cieszyna – lądują w rowie.

Burmistrz A. Zaręba obiecał, że spróbuje dociec – kto spowodował taki stan rzeczy (czy przy instalacji oświetlania, czy przy remoncie drogi).

Dyrektor J. Jałowiczor również omówił „pomyłki” znajdujące się na skrzyżowaniu w Zbytkowie.

Radny M. Mikołajczyk wyraził zdanie, że wszystkie skrzyżowania na drodze krajowej są źle zaprojektowane.

Radny K. Wójtowicz poruszył sprawy:

1)       Zaproponował, aby do zawodów wędkarskich w ramach Staromiejskiej Wiosny włączyć gości z Pertvaldu oraz zwiększyć pulę nagród.

2)       Poinformował, że nad nowym lokalem chóru „Lutnia” na basenie kąpielowym w Strumieniu dach przecieka – należałoby go naprawić.

3)       Poinformował też, że chór „Lutnia” zdobył I miejsce oraz nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworów ludowych w II Festiwalu Chórów Śląskich w Ustroniu.

 

 

ad. 15.

 

Przewodniczący H. M. Sosna dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXI sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1945) słowami „zamykam XXI sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

Protokołowała: Janina Wyleżuch

                                               Przewodniczący

mgr inż. Henryk M. Sosna