Protokół Nr XXII/04
obrad dwudziestej drugiej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu
odbytych w dniu 27 maja 2004 r. o godz. 1600

w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Obecni: radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności oraz pracownicy Urzędu Miejskiego, przedstawiciele lokalnej prasy i mieszkańcy Gminy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.       Burmistrz Strumienia – mgr inż. Adam Zaręba

2.       z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Tadeusz Rychły

3.       Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.       Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

 

Porządek obrad:

    1.       Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.       Przedstawienie porządku obrad.

    3.       Informacja o działalności Burmistrza od dnia 20.04.2004 r. do dnia 18.05.2004 r.

    4.       Informacja Przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    5.       Informacja Burmistrza o realizacji wniosków przedstawionych przez Radę i komisje Rady Miejskiej w I kwartale 2004 roku.

    6.       Rozpatrzenie sprawy dotyczącej wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 30 marca 2004 r. o sygnaturze akt II SA/Ka 2674/03.

    7.       Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2004.

    8.       Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany budżetu Gminy Strumień na 2004 r.

    9.       Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany uchwały w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyj. piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży.

10.       Podjęcie uchwały w sprawie: szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze oraz warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat za te usługi, jak również trybu ich pobierania.

11.       Podjęcie uchwały w sprawie: zasad zwrotu wydatków poniesionych na pomoc w formie zakupionych posiłków dzieciom i młodzieży w okresie nauki w szkole.

12.       Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany uchwały w sprawie odpłatności za usługi świadczone przez przedszkola samorządowe na terenie Gminy.

13.       Interpelacje i zapytania radnych.

14.       Zatwierdzenie protokołu z XXI sesji.

15.       Informacje, wolne głosy i wnioski.

16.       Zakończenie.

.    /    .

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej mgr inż. Henryk M. Sosna.

Przewodniczący H. M. Sosna przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej,  Burmistrza Strumienia, pracowników Urzędu Miejskiego, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorów i kierowników zakładów budżetowych, przedstawicieli lokalnej prasy oraz mieszkańców Gminy.

Przewodniczący H. M. Sosna – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 12 radnych na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Po stwierdzeniu prawomocności obrad – przybyli jeszcze dwaj spóźnieni radni.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił porządek obrad.

Radny J. Lekki, w imieniu Komisji Budżetu, ... – zgłosił wniosek o zmianę kolejności punktów 8 i 9 porządku obrad: podjęcie uchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2004 przed podjęciem uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Strumień na rok 2004.

Radny M. Janik, w imieniu Komisji Rolnictwa, ... – zgłosił wniosek o zdjęcie z porządku obrad punktu 6: podjęcie uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami projektów nowych statutów jednostek pomocniczych Gminy Strumień – celem rozpatrzenia uwag i opinii Burmistrza i Radcy Prawnego.

Radna A. Mazur w imieniu Komisji Oświaty, ... – również zgłosiła wniosek o zdjęcie z porządku obrad punktu 6 – i przekazanie całości materiałów do Komisji ds. Przygotowania Statutu Gminy Strumień, celem opracowania ostatecznej wersji statutów jednostek pomocniczych w oparciu o opinię Radcy prawnego.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że w punkcie drugim porządku obrad może zostać przeprowadzone tylko głosowanie nad zdjęciem tego tematu z porządku obrad. Można też pozostawić ten punkt w porządku obrad – i wtedy można by sprawę przedyskutować i sprecyzować wnioski.

Następnie kolejno poddał pod głosowanie wnioski:

Wniosek o zmianę kolejności punktów 8 i 9 porządku obrad – został przyjęty 11 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (12 głosujących).

Wniosek o zdjęcie z porządku obrad punktu 6- został przyjęty 10 głosami „za”, przy 2 głosach „przeciw” i 1 „wstrzymującym się od głosu” (13 głosujących).

Kolejność następnych punktów porządku obrad – po zdjęciu punktu 6 – została odpowiednio skorygowana.

Poddany pod głosowanie cały, zmieniony porządek obrad – został przyjęty jednogłośnie.

 

ad. 3.

 

Do „Informacji o działalności Burmistrza od dnia 20.04.2004 r. do dnia 18.05.2004 r. nie wniesiono uwag.

Radny A. Ochodek zapytał, czy ktoś z Gminy uczestniczył w konferencji w sprawie Zbiornika Goczałkowickiego, jaka odbyła się w Goczałkowicach?

Burmistrz A. Zaręba poinformował, że sam uczestniczył w spotkaniu w Goczałkowicach. Uczestniczył również w konferencji zwołanej przez Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów w Katowicach. Obecnie jest nowe spojrzenie na problem wykorzystania Zbiornika Goczałkowickiego. Dotychczas zbiornik był zbiornikiem wody pitnej – i nic więcej. Uczestniczący również w konferencji profesorowie Politechniki Gliwickiej i ekolodzy byli przeciwni innemu wykorzystaniu zbiornika goczałkowickiego, jednak stanowisko Gmin jest takie, że zbiornik można wykorzystać dla celów rekreacyjnych.

 

ad. 4.

 

Przewodniczący H. M. Sosna uzupełnił „Informację Przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym”:

- Wpłynęły zaproszenia na różne imprezy („Wspólna Etiuda”, otwarcie Izby Regionalnej, Dzień Sportu z okazji Dnia Dziecka itp.).

- Przewodniczący poinformował, w jakich imprezach radni wzięli udział.

- Wpłynęło zaproszenie Komisji Kultury, Sportu i Promocji Powiatu Rady Powiatu Cieszyńskiego na spotkanie z przedstawicielami samorządów, zajmującymi się tematyką sportu (na dzień 02.06.2004 r.). Przewodniczący poprosił o wydelegowanie przedstawiciela z Komisji Oświaty.

- Wpłynęło pismo Wojewody Śląskiego dot. analizy oświadczeń majątkowych. Przewodniczący poinformował, że będzie wzywał radnych w sprawie złożonych przez nich oświadczeń (celem złożenia  wyjaśnień i dokonania koniecznych uzupełnień).

- Oświadczenia majątkowe zostały przesłane do Urzędu Skarbowego w Cieszynie.

- Wpłynęło zaproszenie na sesję Rady Powiatu Cieszyńskiego.

- W Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego została ogłoszona uchwała – plan zagospodarowania przestrzennego miasta Strumień.

- Wpłynęło pismo informujące o podjęciu decyzji w sprawie nawierzchni w hali sportowej przy Szkole Podstawowej w Strumieniu (wykonanie parkietu zamiast powierzchni z tworzywa syntetycznego).

Radny A. Ochodek zapytał, czy rzeczywiście zapadła już decyzja o ułożeniu parkietu (sprawę tą dyskutowano na posiedzeniach Komisji).

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: była dyskusja na sesji w tej sprawie, i z wypowiedzi wynikało, że większość radnych jest za ułożeniem parkietu. Sprawę tą dyskutowano też z wykonawcą oraz znawcami tematu – z rozmów wynika, że w sali wielofunkcyjnej korzystniejszy jest parkiet. Dlatego podjęto decyzję o ułożeniu nawierzchni z parkietu.

Radny K. Wójtowicz przedstawił opinię nauczycieli wychowania fizycznego: ze względu na układ kostny dzieci – korzystniejsza jest nawierzchnia z parkietu.

Radny St. Świtała stwierdził, że przy upadku dziecka – korzystniejsza jest nawierzchnia z tworzywa sztucznego.

Radny M. Janik odczytując część protokołu z poprzedniej sesji zwrócił uwagę, że w sprawie zmiany nawierzchni Sali nie podjęto uchwały. Radny zapytał o ile nawierzchnia parkietowa będzie droższa? Czy nie trzeba będzie dołożyć środków na budowę hali?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że przy tak dużej inwestycji jak hala sportowa – zmiana nawierzchni nie ma wielkiego znaczenia.

- Wpłynęło zaproszenie do wzięcia udziału w Programie Rozwoju Instytucjonalnego - Warsztaty Etyki.

- Wpłynęły życzenia z okazji Dnia Samorządowa (Przewodniczący podał, od kogo wpłynęły życzenia).

Uwag do „Informacji” nie zgłoszono.

 


ad. 5.

 

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił o przedstawienie stanowisk Komisji Rady do „Informacji Burmistrza o realizacji wniosków przedstawionych przez Radę i komisje Rady Miejskiej w I kwartale 2004 r.”.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja nie wniosła uwag do „Informacji”.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur również poinformowała, że Komisja nie wniosła uwag do „Informacji”.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił stanowisko Komisji: Komisja uważa, że prawie wszystkie odpowiedzi na wnioski nie są satysfakcjonujące z tych samych względów, co przy rozpatrywaniu informacji o realizacji wniosków za 2003 r.

Radny A. Ochodek poprosił radnego J. Lekkiego o konkretne przyczyn takiego stanowiska.

Radny J. Lekki wyjaśnił, że np. w pierwszym wniosku dotyczącym odśnieżania chodników w sołectwach – nie wiadomo, czy Burmistrz zwracał się w tej sprawie do Powiatu oraz – czy ma rozeznanie dotyczące kosztów sprzętu do odśnieżania?

Burmistrz A. Zaręba wypowiedział się na temat realizacji wniosków: wnioski są postulatami, które mają być rozpatrzone. Większość wniosków jest zasadna, jednak skutki ich realizacji obciążają nie wnioskodawcę, lecz wykonawcę. Przykładem jest wniosek dotyczący nawierzchni parkietowej na hali sportowej. Wykonanie wniosku jest kompetencją organu wykonawczego. Wnioski są czasem przeciwstawne – trzeba, więc decydować, czy musi być zrealizowany, czy nie. Wnioski nie oddają intencji Rady, nie są uchwałą, którą się realizuje.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że tytuł „Informacja o realizacji” jest może niefortunny – powinno być „o rozpatrzeniu”, a nie „o realizacji” wniosków. Jednak czy wniosek jest realizowany czy nie – w „Informacji” chodzi o uzyskanie jasnej odpowiedzi o  sposobie rozpatrzenia wniosku. (np. wniosek dotyczący chodników w sołectwach: powinna być informacja, że wystąpiono w tej sprawie do Powiatu, ile wyniósłby koszt sprzętu – i, że np. Gminy na to nie stać).

„Informacja” została przyjęta – z prośbą o zastawanie w przyszłości sugestii wyrażonych w dyskusji.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący H. M. Sosna szczegółowo omówił sprawę dotyczącą wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 30 marca 2004 r. – dotyczącym skargi Pani ... na uchwałę Rady Miejskiej w przedmiocie zarzutu do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Bąków. Pismo Pani ...., rozpatrywane było przez Radę jako protest do planu zagospodarowania przestrzennego (protest został odrzucony). Zostało jednak przez Sąd zakwalifikowane jako zarzut. Po rozpoznaniu sprawy – Sąd wydał wyrok stwierdzający nieważność zaskarżonej uchwały. Radzie przysługuje skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego (sprawa trudna, długotrwała), lub drugie rozwiązanie – rozpatrzenie zarzutu przez Radę Miejską.

Burmistrz A. Zaręba dodatkowo wyjaśnił: kierując się logiką – interes Pani .... nie został naruszony, jednak Sąd uznał inaczej. Z praktyki – jest raczej pewne, że Sąd II instancji zatwierdzi wyrok Sądu I instancji. Jeżeli nie odwołamy się od wyroku, to na jednej z najbliższych sesji sprawę tą trzeba będzie rozpatrzyć.

Następnie komisje przedstawiły swoje stanowiska.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja wypowiedziała się za nieskładaniem skargi kasacyjnej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek Komisji - o wprowadzenie do uchwały dodatkowego zapisu dotyczącego rozpatrzenia zarzutu po uprawomocnieniu się wyroku – w następującym brzmieniu:

Komisja wnioskuje o dodanie w projekcie uchwały § 2 w brzmieniu:

-           „Po uprawomocnieniu się wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach rozpatrzyć zarzut Pani ..... w trybie przewidzianym w ustawienie z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 1999 r. Nr 15 poz. 139 z późn. zm.)”.

-           Natomiast § 2 i § 3 otrzymują kolejno numery 3 i 4.

Radny A. Ochodek zaproponował głosowanie uchwały (i wniosku), gdyż sprawa była szczegółowo przedyskutowana na posiedzeniach Komisji.

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił jeszcze skutki wnioskowane dodatkowego zapisu: czy dodatkowy zapis zostanie wprowadzony, czy nie – zgodnie z ustawą zarzut musi być rozpatrzony.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie wniosek Komisji.

„Za” przyjęciem wniosku głosowało 3 radnych, „wstrzymało się od głosu” 10 radnych (13 obecnych).

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że wniosek nie został przyjęty, jednak po głosach radnych z sali – przeprosił za złe zinterpretowanie wyników głosowania. Wniosek został przyjęty zwykłą większością głosów, przy 3 głosach „za” i 10 „wstrzymujących się”.

Radny K. Wójtowicz zwrócił uwagę, że przy głosowaniu było pewne niezrozumienie, jednak skoro ustawa nakazuje rozpatrzenie zarzutu, a wniosek również został przegłosowany – to jest wszystko w porządku.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie projekt uchwały.

12 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (13 obecnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XXII/163/04 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 maja 2004 r. w sprawie: skargi kasacyjnej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący H. M. Sosna ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 7.

 

Na prośbę przewodniczącego – Pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – W. Saltarius przedstawił i uzasadnił projekt uchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2004.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (14 obecnych radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXII/164/04 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 maja 2004 r. w sprawie: zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2004.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8.

 

Na prośbę przewodniczącego – Skarbnik D. Mitko przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Strumień na rok 2004 wraz z autopoprawką.

Przewodniczący H. M. Sosna wskazał, że autopoprawka była już przedstawiona na posiedzeniach Komisji.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił proponowane zmiany, które są związane z przyznaną dotacją na budowę hali sportowej przy Szkole Podstawowej w Strumieniu w kwocie 900.000,- zł, w tym 500.000,- zł. w roku 2005. Wyjaśnił też, że wymagany wniosek został złożony do Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Radny A. Ochodek podziękował za poczynione starania o wykorzystanie dotacji przyznanej na rok 2005.

Radny K. Wójtowicz zapytał, czy od września br. będzie można korzystać z sali gimnastycznej – skoro inwestycja nie będzie ukończona?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: będą pewne komplikacje, jednak – aby użytkować salę, nie wszystkie elementy inwestycji muszą być wykonane w bieżącym roku.

Więcej uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (14 obecnych radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXII/165/04 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 maja 2004 r. w sprawie: zmiany budżetu Gminy Strumień na 2004 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę przewodniczącego – pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Przeciwdziałania Alkoholizmowi – W. Saltarius przedstawił propozycję zmiany uchwały w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży. Projekt uchwały w tej sprawie był szczegółowo omówiony na posiedzeniach komisji Rady.

Komisje Rady nie zgłosiły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że na posiedzeniu Komisji Budżetu dyskutowano – czy nie należy zwiększyć ilości punktów np. do 40 (bo po jakimś czasie znów trzeba będzie zmieniać uchwałę).

Przewodniczący zaproponował zwiększenie ilości punktów do 35.

Burmistrz A. Zaręba zwrócił  uwagę, że radykalne zwiększenie ilości punktów sprzedaży alkoholu może spowodować, że uchwała zostanie odrzucona przez nadzór Wojewody. Zwiększenie ilości punktów sprzedaży do 30 na razie wystarczy, tym bardziej, że w najbliższym czasie mają zmieniać się przepisy w tej sprawie.

Przewodniczący H. M. Sosna swoją propozycję (35 punktów) poddał pod głosowanie.

„Za przyjęciem propozycji głosował 1 radny, „przeciw” głosowało 13 radnych.

Propozycja nie została przyjęta.

Następnie przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie projekt uchwały.

12 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 1 „wstrzymującym się od głosu” (14 obecnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XXII/166/04 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 maja 2004 r. w sprawie: zmiany uchwały w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5 % alkoholu (z wyj. piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba omówił projekt uchwały dotyczący odpłatności za usługi opiekuńcze.

Komisje przedstawiły swoje stanowiska:

Komisja Rolnictwa oraz Komisja Oświaty – nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek Komisji - o wprowadzenie poprawek w § 1 i w § 4 uchwały oraz o wprowadzenie nowego zapisu § 5 uchwały.

Wniosek w załączeniu.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że proponowana wersja § 5 jest nie tylko uściśleniem zapisu, ale istotną zmianą jego merytorycznej zawartości.

Kierownik MOPS – M. Florek stwierdziła, że zapis w § 5 w projekcie uchwały był czytelny dla Miejskiego Ośrodka Opieki Społecznej.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że uchwała jest aktem prawa miejscowego i musi być czytelna dla wszystkich, a nie tylko dla MOPS.

Radny M. Janik stwierdził, że usługi opiekuńcze świadczy firma. Wprowadzenie proponowanego, nowego zapisu ingerencją w działalność firmy.

Przewodniczący H. M. Sosna wyraził zdanie, że zapis ten to ułatwienie dla osoby pobierającej świadczenie, gdyż nie każdy sam może wpłacić należność (np. osoba niepełnosprawna). Natomiast sprawy formalne – należy zostawić Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej.

Radca prawny R. Szymonek zwrócił uwagę, że uchwała nie może ingerować w działalność firmy – więc proponowany zmieniony zapis nie jest uzasadniony.

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował aby wprowadzić zapis w § 5 uchwały taki, jaki był w punkcie V dotychczas stosowanych zasad odpłatności, z określeniem terminu wpłaty – do 5-tego, miesiąca następującego po miesiącu, w którym usługi były świadczone.

Radny M. Janik zapytał Kierownika MOPS – czy dotychczas były trudności w ściąganiu należności za usługi – na co otrzymał odpowiedź, że nie było trudności.

Więcej uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie propozycję zapisu § 5 (ustaloną na sesji).

Propozycja zapisu została przyjęta jednogłośnie.

Przewodniczący zapytał jeszcze, czy do drobnych poprawek, niemających wpływu na zasadnicza treść, z wniosku Komisji są uwagi? Jeżeli nie usłyszy sprzeciwu – poprawki te zostaną przyjęte. Sprzeciwu nie zgłoszono.

Następnie przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały (z wprowadzonymi zmianami).

Jednogłośnie (14 obecnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXII/167/04 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 maja 2004 r. w sprawie: szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze oraz warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat za te usługi, jak również trybu ich pobierania.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba omówił projekt uchwały w sprawie zwrotu wydatków poniesionych na pomoc w formie zakupionych posiłków dzieciom i młodzieży w okresie nauki w szkole.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (13 obecnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXII/168/04 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 maja 2004 r. w sprawie: zasad zwrotu wydatków poniesionych na pomoc w formie zakupionych posiłków dzieciom i młodzieży w okresie nauki w szkole.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba przedstawił projekt uchwały dotyczący odpłatności za usługi świadczone przez przedszkola samorządowe: gdyby stawek odpłatności nie zmieniano (nie podnoszono) – to przy inflacji stawki te relatywnie były niższe. W naszej Gminie stawki te utrzymują się na poziomie stawek stosowanych w okolicznych gminach. Dyrektorki przedszkoli wystąpiły z prośbą o niepodnoszenie opłat (stawek).

Burmistrz stwierdził, że zaproponował podniesienie stawek o 5 %, jednak decyzja należy do Rady.

Komisje przedstawił swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja  wnioskuje o niepodejmowanie uchwały o 5 % podwyżce opłat, tj. pozostawienie opłat na dotychczas obowiązującym poziomie.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że Komisja wnioskuje również o utrzymanie stawek odpłatności na dotychczasowym poziomie.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że Komisja wnioskuje o wycofanie projektu uchwały w sprawie odpłatności za usługi świadczone przez przedszkola, z porządku obrad sesji.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że jeżeli nie usłyszy sprzeciwu – wniosek o wycofanie projektu uchwały podda pod głosowanie.

Sprzeciwu nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna wniosek poddał pod głosowanie.

13 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (14 obecnych) – wniosek został przyjęty (projekt uchwały został wycofany z porządku obrad).

 

ad. 13.

 

Interpelacje zgłosili:

Radny K. Wójtowicz – w imieniu radnych ze Strumienia – poruszył sprawę zanieczyszczenia rzeki Wisły wodami odprowadzanymi ze żwirowni w Zabłociu. Radny podał wyniki badania wody pobranej z Wisły przy ujściu rowu, którym spływa woda ze żwirowni (przy moście kolejowym w Strumieniu). Wskaźniki barwy wody oraz dopuszczalna ilość zawiesin są wielokrotnie przekroczone. Dotychczas nad Wisłą było pełno wędkarzy, trudno było znaleźć wolne miejsce dla wędkowania. Obecnie  - wędkarzy nie ma. Radny zapytał czy do Burmistrza wpłynął jakiś protest wędkarzy w tej sprawie? Poza tym – wzrósł koszt uzdatniania wody pobieranej przez Wodociągi z rzeki Wisły. Zniknęła też woda ze studni. Oprócz tego – jest więcej niedogodności spowodowanych działalnością żwirowni (np. stan drogi, niszczonej przez ciężkie samochody). Ludzie boją się interweniować w tej sprawie. Czy nie da się tej sprawy załatwić w ramach Gminy? Może należałoby się spotkać się z kierownictwem firmy prowadzącej wydobycie żwiru? Radny zwrócił też uwagę na inne ścieki odprowadzane do Wisły. Wędkarz jest zobowiązany do posprzątania terenu wokół siebie, tymczasem mieszkańcy nielegalnie odprowadzają ścieki wprost do Wisły.

Radny H. Sosna dodał, że żwirownia wodę, którą płucze żwir (a jest to szlam) - odprowadza rowami melioracyjnymi. Radny przedstawił zdjęcia rowów, którymi jest odprowadzana woda. W całym świecie stosowane są osadniki szlamu, a przy tej żwirowni nie ma żadnych osadników. Teren żwirowni przedstawia wręcz księżycowy krajobraz. Teren jest okopany, więc nie widać co tam jest.

Przewodniczący H. M. Sosna wyraził zdanie, że do załatwienia tej sprawy trzeba włączyć ochronę środowiska oraz zarządcę rzeki Wisły.

Burmistrz A. Zaręba poinformował, że dotychczas nie wpłynęły żadne zbiorowe protesty na działalność żwirowni. Były indywidualne protesty dotyczące studni w okresie rozruchu żwirowni.

Przewodniczący H. M. Sosna dodał, że przy ujściu rowu do Wisły – widać zawiesiny, mieszające się z wodą w Wiśle. W sprawie tej trzeba działać zdecydowanie – trzeba zwrócić się do służb ochrony środowiska.

Radny Cz. Greń poruszył sprawę bezpieczeństwa na skrzyżowaniu w Drogomyślu i stanu dróg gospodarczych wzdłuż dwupasmówki (w sprawach tych złożył interpelację w lutym br.) Odbyła się Komisja, były pewne ustalenia w tych sprawach – i dotychczas nic nie zrobiono, a na skrzyżowaniu od tego czasu było kilka wypadków drogowych.

Burmistrz A. Zaręba poinformował, że wystąpił w tych sprawach do zarządcy drogi, jednak zarządca drogi nie wywiązał się dotychczas z zobowiązań ustalonych przez Komisję.

Radny K. Wójtowicz zapytał, na jakim etapie jest sprawa rezygnacji restauracji „Strumienianka” z dotychczas zajmowanego lokalu?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: właściciel restauracji „Strumienianka” wnioskował ograniczenie (wypowiedzenie) części powierzchni lokalu użytkowego, jednak Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu odniósł się negatywnie do tego  wniosku, gdyż część powierzchni lokalu byłaby niewykorzystana. Poza tym – był wniosek Komisji o inne wykorzystanie budynku. Trzeba będzie szybko zastanowić się, czy ogłosić nowy przetarg na lokal, czy też przeznaczyć go do innego wykorzystania (ale o tym trzeba będzie decydować przy uchwalaniu nowego budżetu).

Radny J. Lekki zapytał, jaki procent rolników złożyło wnioski o dopłaty z Unii Europejskiej?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że jest jeszcze sporo do zrobienia, ale dotychczas wnioski złożyło chyba około 30 % rolników (na poziomie krajowym).

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że zgłosili się do niego najemcy lokali użytkowych, iż dotychczas nie otrzymali odpowiedzi w sprawie wysokości, płaconego przez nich, podatku od nieruchomości (świadczy to źle o ZGKiM).

Burmistrz A. Zaręba przyjął tą uwagę.

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał radnego A. Ochodka – czy odpowiedź na interpelację w sprawie funkcjonowania lokalu gastronomicznego „Strumienianka” go satysfakcjonuje – na co otrzymał odpowiedź twierdzącą.

Przewodniczący odczytał jeszcze część tej odpowiedzi: Komisariat Policji w Strumieniu zweryfikuje godziny otwarcia lokalu ...”, uznając, że jest to niewłaściwe sformułowanie.

Burmistrz A. Zaręba przyznał, że użycie słowa „zweryfikuje” jest niefortunne.

ad. 14.

 

Protokół Nr XXI/04 poprzedniej sesji Rady, który był wyłożony do wglądu w Biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 15.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Radny M. Janik zwrócił uwagę na zniszczony chodnik przy ul. Łuczkiewicza w Strumieniu pytając – kto będzie ponosił koszty jego remontu: my, podatnicy, czy inwestor budynku przy budowie którego chodnik został zniszczony?

Radny H. Sosna zwrócił uwagę, że przy wjeździe do Strumienia od Bielska – na skrzyżowaniu dróg – na wysepkach rosnę chwasty. Czy nie należałoby tam posadzić kwiatów lub ułożyć puzzle?

Radny A. Ochodek poinformował, że po każdej burzy – na ul. Cieszyńskiej w Strumieniu oraz dzielnicy Borki w Zbytkowie – wyłączana jest energia elektryczna. Dzieje się tak już od lat – dlaczego?

Radna A. Mazur poinformowała, że na spotkanie Komisji Kultury, Sportu Rady Powiatu - Komisja Oświaty wytypowała radnego St. Świtałę.

Radny Cz. Greń zapytał, czy interweniowano w sprawie wyczyszczenia poboczy dróg powiatowych?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że interweniowano, i zarządca drogi obiecał wyczyszczenie poboczy.

Radny A. Ochodek zaprosił wszystkich na imprezy Staromiejskiej Wiosny.

Radny J. Lekki przedstawił wnioski Komisji Budżetu, ... – wysunięte na ostatnim posiedzeniu Komisji, a dotyczące przedstawienia sposobu rozwiązania problemu klas specjalnych przy DPS w Strumieniu oraz niezadawalającej odpowiedzi na pytanie dotyczące bardzo wysokiego poziomu taryf za odprowadzanie ścieków.

Przewodniczący H. M. Sosna odczytał pismo Burmistrza dotyczące ul. Kilisztwo w Pruchnej będące odpowiedzią na ich pismo - petycję.

Poinformował też, że wpłynęło ponownie pismo mieszkańców ul. Brodeckiego w Strumieniu w sprawie stanu tej drogi. Przewodniczący stwierdził, że jakie dziury na tej ulicy były – nadal są. Coś trzeba z tym zrobić, bo chociaż nie jest to zadanie Gminy (droga wojewódzka), to zadaniem Gminy jest jednak np. ochrona budynków.

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał następnie – na jakim etapie jest realizacja Projektu 400 Miast?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że dotychczas wysłano ankietę oraz pismo o udostępnienie nowych informacji w tej sprawie, jednak dotychczas nie ma odzewu.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że oprócz wysłania ankiety – miały być prowadzone jeszcze inne działania w tej sprawie.

Przewodniczący zakwestionował sposób załatwienia pisma Pana L. Kuboszka dotyczące stosunków sąsiedzkich, ale i też ochrony środowiska oraz gospodarki wodnej. Pan L. Kuboszek, który zgłosił się w tej sprawie do Przewodniczącego w czasie dyżuru – pismo wniósł początkiem bieżącego roku, tymczasem wizje lokalne, na których oparto uzasadnienie odpowiedzi Burmistrza, w gospodarstwie sąsiada odbyły się 2 lata temu.

Radny M. Janik przedstawił 2 wnioski Komisji Rolnictwa dotyczące basenu kąpielowego:

1)  Od strony Pszczyny oraz od strony Zbytkowa brak informacji o basenie. Komisja wnioskuje o uzupełnienie tablic informacyjnych i ostrzegawczych, w tym regulaminu korzystania z basenu.

2)  Ze względu na zanieczyszczanie wody w basenie trawą – Komisja wnioskuje o uzupełnienie ogrodzenia niecki basenu oraz w przyszłości – brodzika dla dzieci.

Radny Cz. Greń dodał, że takie ogrodzenia na basenach istnieją, a u nas nie ma (choć ogrodzenie jest już rozpoczęte, a koszt jest nieduży).

Burmistrz A. Zaręba wyraził zdanie, że takie zanieczyszczenia rzeczywiście psują widok basenu – jednak ogrodzenie całego basenu jest kłopotliwe dla użytkowników.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że trudno rozstrzygnąć ten problem na sesji – należy go rozpatrzyć poza sesją.

Przewodniczący poruszył też sprawę notatki w prasie dotyczącej incydentu (bójki) w dniu 1 maja br. na boisku w Bąkowie. Wiąże się to z problemem spożywania napojów alkoholowych na obiektach sportowych (boiskach). Przewodniczący zapytał – czy ktokolwiek z Urzędu Miejskiego badał ten problem? Czy zostało przekroczone prawo miejscowe?

Z-ca Burmistrza T. Rychły poinformował, że w ubiegłym tygodniu – w czasie meczu z Pruchną zakaz sprzedaży napojów alkoholowych był przestrzegany.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że w sprawie tej wystosowano pismo do Prezesa Klubu Sportowego w Bąkowie. Poza tym – toczy się postępowanie karne (bo była to bójka).

Radny St. Świtała stwierdził, że na każdym boisku sprzedawane jest piwo, a jeżeli nawet nie jest sprzedawane – to kibice przynoszą piwo kupione poza boiskiem.

Radny H. Sosna podał w wątpliwość, czy na czas meczu (2 godziny) – sprzedawca zamknie punkt sprzedaży piwa.

Z-ca Burmistrz T. Rychły wyjaśnił, że koncesji na sprzedaż piwa – wpisany jest taki właśnie warunek.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że podobno interwencja Policji na boisku była spóźniona. Policja powinna przynajmniej „pokazać się” w czasie meczu.

Z-ca Burmistrza T. Rychły wyjaśnił, że przed sezonem piłkarskim Komisariat Policji otrzymuje informacje o terminach meczów. I zakaz sprzedaży piwa można egzekwować.

Dyrektor Gimnazjum J. Jałowiczor przedstawił dwa puchary zdobyte przez LKS „Wisła” Strumień:

        za zajęcie I miejsca w Wojewódzkim Turnieju Szachowym „O Złotą Wieżę”,

        za zajęcie IV miejsca w Turnieju Szachowym „O Złotą Wieżę” na szczeblu krajowym.

Z-ca Burmistrz T. Rychły przedstawił Puchar, jaki zdobyli: Burmistrz A. Zaręba oraz radny St. Świtała za zajęcie III miejsca w zawodach samorządów w kręglach organizowanych na krytym basenie kąpielowym w Skoczowie przez Związek Komunalny Ziemi Cieszyńskiej.

Z-ca Burmistrza omówił też imprezy organizowane w ramach imprezy „Powiat bez granic”.

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia – A. Żur przedstawiła informację o zakończeniu programu „Żabi Kraj tradycją i kulturą stoi”, realizowanego przez strumieńskie Koło Macierzy Ziemi Cieszyńskiej. Program ten dofinansowany był w 75 % (na kwotę 11.540,- zł.) przez Polsko – Amerykańską Fundację Wolności i Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce w ramach programu „Działaj Lokalnie III”. Realizacja trwała od 1 stycznia do 8 maja br. Podsumowanie akcji odbyło się w Warszawie z udziałem premiera Marka Belki.

Pani A. Żur omówiła, jakie imprezy zorganizowano w ramach programu oraz podziękowała wszystkim, którzy pomogli jej w realizacji programu i wzięli udział w imprezach.

Informacja została przyjęta oklaskami.

Radna A. Mazur poinformowała, że podczas zjazdu sprawozdawczego Macierzy Ziemi Cieszyńskiej w dniu 22 maja br. – Pani Anastazja Żur została wyróżniona tytułem Honorowego Członka Macierzy Ziemi Cieszyńskiej.

 

ad. 16.

 

Przewodniczący H. M. Sosna dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1930) słowami „zamykam XXII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

 

Protokołowała: Janina Wyleżuch

                                               Przewodniczący

mgr inż. Henryk M. Sosna