Protokół Nr XXIII/04
obrad dwudziestej trzeciej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu
odbytych w dniu 29 czerwca 2004 r. o godz. 1600
w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Obecni: radni Rady Miejskiej, radna Rady Powiatu z terenu Gminy, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności oraz pracownicy Urzędu Miejskiego i przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.       Burmistrz Strumienia – mgr inż. Adam Zaręba

2.       z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Tadeusz Rychły

3.       Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

 

Porządek obrad:

    1.             Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.             Przedstawienie porządku obrad.

    3.             Informacja o działalności Burmistrza od dnia 20.05.2004 r. do dnia 21.06.2004 r.

    4.             Informacja przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    5.             Interpelacje i zapytania radnych.

    6.             Podjęcie uchwały w sprawie: zasad przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami projektów nowych statutów jednostek pomocniczych gminy Strumień.

    7.             Ocena aktualności obowiązującego Statutu Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

    8.             Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany budżetu Gminy Strumień na 2004 r.

    9.             Podjęcie uchwały w sprawie: ustalenia trybu postępowania o udzielenie dotacji na cele publiczne, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku.

10.             Podjęcie uchwały w sprawie: desygnowania kandydata z terenu Gminy Strumień do pracy w Rejonowej Radzie Doradztwa Rolniczego w Cieszynie.

11.             Zatwierdzenie protokołu z XXII sesji.

12.             Informacje, wolne głosy i wnioski.

13.             Zakończenie.

.    /    .

 

 

 

 

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej mgr inż. Henryk M. Sosna.

Przewodniczący H. M. Sosna przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej,  Burmistrza Strumienia, pracowników Urzędu Miejskiego, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorów i kierowników zakładów budżetowych oraz przedstawicieli lokalnej prasy.

Przewodniczący H. M. Sosna – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 13 radnych na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Następnie przewodniczący H. M. Sosna – wręczając kwiaty Dyrektorowi Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Strumieniu Pani Grażynie Gubała – podziękował dyrekcji oraz pracownikom MGOK, Kołu Macierzy Ziemi Cieszyńskiej, Towarzystwu Śpiewaczemu „Lutnia”, wszystkim organizacjom, które brały udział w zorganizowaniu imprezy „Staromiejskiej Wiosny” oraz sponsorom – za zorganizowanie imprezy „Staromiejska Wiosna” – „Wspólna Etiuda”.

Przewodniczący poinformował też, że dnia 1 lipca br. o godz. 1700 w galerii „pod Ratuszem” odbędzie się otwarcie wystawy pn. Fotoreportaż z realizacji projektu „Wspólna Etiuda” Strumień – Petrvald „Staromiejska Wiosna” 2004.

Radny A. Ochodek dodał, że biorąc udział w organizacji imprezy, widział ogromne zaangażowanie wszystkich pracowników MGOK w organizowaniu „Staromiejskiej Wiosny”, wykraczające daleko poza obowiązki w ramach umowy o pracę.

Dyrektor MGOK – G. Gubała podziękowała wszystkim za współpracę przy organizowaniu „Staromiejskiej Wiosny”. Stwierdziła też, że uznanie wyrażane dla pracy pracowników MGOK – będzie ich mobilizowało do dalszej, jak najlepszej pracy.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił proponowany porządek obrad sesji.

Porządek obrad został przyjęty bez zmian.

 

ad. 3.

 

Do „Informacji o działalności Burmistrza od dnia 20.05.2004 r. do dnia 21.06.2004 r.” – radny A. Ochodek zapytał, kiedy Strumien będzie miał swoją stronę w internecie?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że strona internetowa jest w końcowej fazie opracowania. Możliwe, że w lipcu br. będzie udostępniona.

Więcej uwag do „Informacji” nie zgłoszono.

 

ad. 4.

 

Przewodniczący H. M. Sosna uzupełnił pisemną „Informację przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym” o dodatkowe dane:

-       wpłynęły zaproszenia na różne szkolenia oraz warsztaty organizowane w Warszawie, a dotyczące edukacji samorządowej.

-       radny Cz. Greń wziął udział w walnym zebraniu Stowarzyszenia Ekoenergia Cieszyn. Na prośbę przewodniczącego radny Cz. Greń złożył krótką relację z zebrania, omówił też krótko program działania Stowarzyszenia.

-       w dniu 28.06. br. odbyła się sesja Rady Powiatu Cieszyńskiego.

-       Pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zwrócił się o przesunięcie planowanej na czerwcową sesję problematyki alkoholowej - na okres późniejszy, do czasu ukazania się nowelizacji ustawy „o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi”.

-       przewodniczący zaprosił zebranych na turnieje piłkarskie trampkarzy i juniorów o Puchar Przewodniczącego oraz seniorów o Puchar Burmistrza. Harmonogram rozgrywek wpłynął do Rady.

-       Dyrektor MGOK – G. Gubała poinformowała, że w Cieszynie odbyła się uroczystość wręczania nagród w dziedzinie kultury. Odznaczenia „Zasłużony działacz kultury” wręczone zostaną także dwóm osobom z terenu naszej Gminy: Pani ..... i Pani .....

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił Panią G. Gubała o przekazanie odznaczonym: Pani .... i Pani .... gratulacji od Rady Miejskiej.

Do „Informacji” uwag nie zgłoszono.

 

ad. 5.

 

Interpelacje i zapytania zgłosili:

Radna A. Mazur zapytała, czy w naszą Gminę ominęły perturbacje związane z wypłacaniem zasiłków rodzinnych?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że wypłata zasiłków rodzinnych w naszej Gminie poszła sprawie, bez perturbacji.

Radny J. Lekki zapytał, na jakim etapie jest wykonanie wniosku poszerzonej Komisji dot. modernizacji oświetlenia ulicznego?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że dokumentacja modernizacji oświetlenia jest w opracowaniu. Wyjaśnił też bliżej problemy z tym związane.

Radny A. Ochodek zapytał, czy był odzew Zakładu Energetycznego w sprawie wyłączeń prądu na ul. Cieszyńskiej i w dzielnicy Borki?

Burmistrz A. Zaręba poinformował, że w dniu dzisiejszym nadeszła odpowiedź w tej sprawie.

Radny K. Wójtowicz – w imieniu mieszkańców Strumienia poruszył sprawę ścieżki rowerowej do Pawłowic: w połowie drogi, w lesie – na odcinku ok. 60 m ścieżka jest nieprzejezdna.

Burmistrz A. Zaręba stwierdził, że trzeba ustalić, na terenie której Gminy – Strumienia, czy Pawłowic – znajduje się ten odcinek ścieżki.

Dyrektor ZGKiM – Ł. Pachuła zasugerował, aby ustalić – czy odcinek ten nie należy do Nadleśnictwa?

Radny Cz. Greń zapytał, czy wiadomo już coś w sprawach poprawy bezpieczeństwa w Drogomyślu oraz remontów dróg gospodarczych wzdłuż  dwupasmówki (w sprawach tych złożył interpelację na jednej z poprzednich sesji)?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że zarządca drogi rozpoczął porządkowanie terenów wzdłuż dwupasmówki. Nie otrzymaliśmy natomiast żadnej odpowiedzi w sprawie skrzyżowania. Również Policja nie otrzymała żadnej odpowiedzi. Dlatego w sprawie tej będziemy wspólnie monitować. Obecnie jest jeszcze w miarę dobrze, ale zima przy złej widoczności – warunki bezpieczeństwa znacznie się pogorszą.

Radny Cz. Greń stwierdził, że już teraz jest źle, jest po prostu nienormalnie. Do Policji wpływają skargi użytkowników drogi oraz mieszkańców.

Radny M. Mikołajczyk wyraził zdanie, że nasza Gmina jest gorzej traktowana przez katowicki Zarząd Dróg niż np. Gmina Pawłowice. Tam – gdy zgłoszą brak barierki czy konieczność poprawy skrzyżowania – to zaraz mają to wykonane.

Przewodniczący H. M. Sosna poruszył sprawę ogłoszenia dotyczącego zmiany sposobu odbioru odpadów segregowanych z systemu kontenerowego – na workowy: w ogłoszeniu znalazły się błędy ortograficzne, brak też podpisu – kto firmuje tą akcję. Poza tym – nowy system zbiórki selektywnej odpadów nie został skonsultowany z Radą Miejską, czy choćby z odpowiednią komisję Rady, ani też z jednostkę pomocniczą. Jeżeli wprowadza się jakąś „akcję” – to trzeba to robić tak, aby dotarła do wszystkich mieszkańców.

Wprowadzenie nowego systemu zbiórki odpadów jest naruszeniem prawa miejscowego tj. uchwały Rady Miejskiej z 1999 r. o zasadach zbiórki odpadów. To Rada Miejska powinna decydować o sposobie zbiórki odpadów.

Wybrano też złą porę na wprowadzenie zmiany systemu zbiórki odpadów – wakacje. A warto byłoby w tę akcje włączyć np. szkoły, instytucje czy kościół.

Były już pytania mieszkańców – jakim prawem wprowadza się zmiany systemu zbiórki odpadów. Wyjaśniając powyższe – przewodniczący odpowiadał, że Rada nie ma z tym nic wspólnego.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił powyższe: pomijając sprawę błędu ortograficznego w ogłoszeniu – stwierdzić należy, że trudno jest wprowadzić cokolwiek, co nie jest korzystne dla mieszkańców.

Dotychczas stosowany system był bardzo wygodny dla mieszkańców. W praktyce - kontenery stały się dużymi zbiornikami niesegregowanych śmieci, do których wrzucano wszystko, więc zmiana systemu nie podoba się tym, którzy „za darmo” pozbywali się śmieci wrzucając je do kontenerów.

Skoro system „Kontenerowy” nie działa – podjęto próbę wprowadzenia w mieście systemu „workowego”, który już od jakiegoś czasu działa w sołectwach gminy. Jest to zachęta do pozbycia się „za darmo” śmieci segregowanych, a pozostałe śmieci – każdy ma obowiązek mieć kubeł.

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał, co w takim razie ze śmieciami z bloków mieszkalnych.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że jest to sprawa Spółdzielni Mieszkaniowej (w sprawie tej były rozmowy z władzami Spółdzielni).

Przewodniczący H. M. Sosna wyraził zdanie, że uchwała Rady powinna nakazywać np. Spółdzielni Mieszkaniowej sposób usuwania śmieci – a obecnie nie ma do tego żadnej podstawy.

Przewodniczący wskazał jeszcze, że jest ustawa, która dokładnie określa sprawy związane z utrzymaniem czystości – więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby Burmistrz złożył do Rady odpowiedni projekt uchwały w tej sprawie.

A obecnie – może należy wstrzymać akcję zmiany systemu odbioru odpadów?

Dyrektor Gimnazjum J. Jałowiczor wyraził zdanie, że każdy sposób jest dobry aby pozbyć się odpadów – więc szukanie skutecznych sposobów jest konieczne. Prowadzenie takiej akcji jest potrzebne, jednak może trzeba przesunąć termin jej wprowadzenia np. na okres roku szkolnego, gdyż poprzez młodzież szkolną najłatwiej dotrzeć z informacjami do mieszkańców.

Radna A. Mazur wyraziła zdanie, że w sprawie segregowania odpadów sporo już zrobiono – system ten działa na wsiach, więc trzeba go wprowadzić i w mieście. Trzeba zwrócić uwagę na korzyści płynące z tego systemu. Samo rozporządzenie Burmistrza nic w tej sprawie nie zdziała – jest to sprawa świadomości mieszkańców.

Burmistrz A. Zaręba dodał, że jest to sprawa etyki, kultury. Poza tym, jeżeli ktoś segreguje odpady – mniej płaci za pozostałe, niesegregowane śmieci.

Z-ca Burmistrza T. Rychły dodał, że przyzwyczajenie mieszkańców do nowego systemu segregacji odpadów potrwa długo, całe lata.

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił o przygotowanie nowego projektu uchwały, gdyż uchwałę trzeba przystosować do oczekiwań mieszkańców.

ad. 6.

 

Przewodniczący H. M. Sosna krótko omówił projekt uchwały w sprawie zasad przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami projektów nowych statutów jednostek pomocniczych Gminy Strumień.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że w „Zasadach” wprowadzono dwie poprawki: w punkcie 3 – zamiast zapisu „projektu zmiany odpowiedniego statutu” wprowadzono zapis „projektu nowego statutu jednostki pomocniczej” oraz w punkcie 4 - zamiast zapisu: „projektu zmiany statutu jednostki pomocniczej” wprowadzono zapis „projektu nowego statutu jednostki pomocniczej”.

Jeżeli nie będzie sprzeciwu – poprawki zostaną przyjęte.

Sprzeciwu nie zgłoszono – poprawki zostały przyjęte.

Innych uwag też nie wniesiono.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (13 obecnych radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXIII/169/04 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie: zasad przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami projektów nowych statutów jednostek pomocniczych Gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 7.

 

Burmistrz A. Zaręba poprosił radnych o wypowiedź w sprawie działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, bo: jeżeli miałaby nastąpić zmiana formy działalności Zakładu – to trzeba by opracować nowy statut, natomiast jeżeli Zakład miałby działać na dotychczasowych zasadach – to nie trzeba nowego statutu. Zakład posiada statut, do którego kontrole nie wnosiły żadnych uwag.

Komisje Rady przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik przedstawił wniosek Komisji (o wyjaśnienie jaki rodzaj prac związanych z utrzymaniem czystości zawarty jest w zapisie  § 4 ust. 2 Statutu ZGKiM w Strumieniu).

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek Komisji (o podjęcie działań w kierunku przekształcenia ZGKiM w Strumieniu w spółkę prawa handlowego ze 100% udziałem Gminy.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur przedstawiła wniosek Komisji (o rozpoczęcie starań o przekształcenie dotyczące formy działalności ZGKiM w Strumieniu (w związku z wprowadzeniem nowych przepisów dotyczących podatku VAT).

W dyskusji głos zabrali:

Radny M. Janik zwrócił uwagę, że ZGKiM sprząta w mieście chodniki np. po zimie. Na wsiach – chodniki zarastają trawą, nie ma kto ich oczyścić. Choć chodniki są przy drogach powiatowych – Starostwo twierdzi, że chodniki nie należą do powiatu.

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił: nie możemy zlecać ZGKiM robót, które nie należą do zadań Gminy, więc zadania te nie mogą być ujęte w Statucie ZGKiM. Zakład mógłby wykonywać takie zadania, ale tylko w drodze porozumienia ze Starostwem Powiatowym.

Radny M. Janik wyraził zdanie, że w takim razie –musimy wystąpić do Starostwa w tej sprawie.

Radna A. Mazur wyraziła zdanie, że problem ten trzeba rozwiązać na terenie całej Gminy, gdyż jest to też „utrzymanie czystości”.

Radca prawny mgr R. Szymonek wyjaśnił, że w sprawach powyższych sytuacja prawna jest jasna: zarządca drogi dba o czystość na drodze (nie jest to sprawa uchwały).

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił dodatkowo: na utrzymanie dróg powiatowych miejskich mamy zawarte porozumienie ze Starostwem – i na to otrzymujemy wystarczające  środki finansowe. Inaczej jest z drogami powiatowymi na wsiach: wzdłuż dróg są chodniki (przybywa ich), jednak porozumień nie zawieramy, bo środków na te drogi jest mało i nie wystarczyłoby ich na utrzymanie dróg i chodników. Utrzymanie tych dróg należy zatem do Starostwa Powiatowego.

Radny Cz. Greń wyraził zdanie, że sprawą Gminy jest wyegzekwowanie środków np. na odśnieżanie i posprzątanie tych dróg.

Radny A. Ochodek zaproponował, aby nie zmieniać obecnie Statutu ZGKiM, ale jego formę działalności. Radny poprosił Dyrektora ZGKiM – o wyjasnienie sprawy płacenia przez ZGKiM podatku VAT.

Dyrektor ZGKiM – Ł. Pachuła szczegółowo omówił problemy związane z obciążeniem usług 22% podatkiem VAT. Jego zdaniem – istnienie ZGKiM w dotychczasowej formie jest zagrożone, a dobrym rozwiązaniem byłoby może, aby ZGKiM został „wchłonięty” przez Urząd Miejski.

Przewodniczący H. M. Sosna wyraził zdanie, że sprawę skomplikuje tez ustawa o pożytku publicznym i wolontariacie. Dlatego działalność ZGKiM musi być ograniczona. Możemy spotkać się z przymusem likwidacji ZGKiM, a czasu jest niewiele.

Burmistrz A. Zaręba stwierdził, że istnieją różne możliwości istnienia ZGKiM dla potrzeb Gminy (mogą istnieć np. brygady robocze). Dotacja dla Zakładu jest dla niektórych osób kontrowersyjna, jednak inna forma finansowania – sformalizuje działalność. Dotacja jest atutem – pozwala na szybkie działanie.

Radny M. Janik zapytał, czy jest wykonana analiza (symulacja) wykonania budżetu z uwzględnieniem wprowadzonego podatku VAT – tzn. czy pod koniec roku nie trzeba będzie dołożyć do wydatków np. 100.000,- zł.

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił, że na razie tego nie oceniamy, trzeba natomiast zastanowić się – czy na następnej sesji nie należałoby rozpatrzyć sprawy działalności ZGKiM.

Przewodniczący zgłosił wątpliwości do wykazu majątku, jakim zarządza ZGKiM: w wykazie powinien być wyszczególniony majątek, którym zarządzanie należy do obowiązków Zakładu, a nie odwrotnie – co nie należy do obowiązków (np. są mieszkania w pawilonach sportowych). Poza tym – dlaczego niszczeje budynek „Zamku” w Strumieniu? Jeżeli ZGKiM będzie działać w dotychczasowej formie – nie da rady go utrzymać. Do całości problematyki z tym związanej trzeba podejść rozważnie, aby ZGKiM mógł się utrzymać.

Radny M. Janik zwrócił uwagę, że sprawy mieszkań w pawilonach sportowych mogą wyniknąć przy okazji konsultacji nad statutami jednostek pomocniczych.

Z-ca Burmistrza T. Rychły wyraził zdanie, że obecnie nie warto opracować nowego statutu, gdyż trwają prace nad ustawą – więc będą nowe uregulowania w tych sprawach  (natomiast wynik finansowy ZGKiM zależy w tym roku od działalności basenu).

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił sprawę wykazu majątku jakim zarządza ZGKiM: obecny zapis w Statucie jest wygodny – nie wymienia się – co do niego należy, ale co jest wyłączone.

Przewodniczący H. M. Sosna jeszcze wyjaśnił, że nie chodzi o wpisywanie poszczególnych budynków, ale np. „kanalizacja” itp. Tym trzeba będzie się jednak zająć po wykonaniu inwentaryzacji.

Radny A. Ochodek zapytał – jaka zatem konkluzja wynika z powyższej dyskusji?

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że zmiany w ZGKiM wydają się nieuniknione, a temat ten postara się wprowadzić pod obrady następnej sesji Rady. Natomiast w Internecie można prześledzić statuty zakładów w innych miejscowościach.

Na tym dyskusję zakończono.

 

ad. 8.

 

Na prośbę przewodniczącego – Skarbnik D. Mitko przedstawiła i omówiła projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy na rok 2004.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Również radni nie wnieśli uwag.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (13 obecnych radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXIII/170/04 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie: zmiany budżetu Gminy Strumień na 2004 r.

Uchwała w załączeniu.

.............................

 

Radny K. Wójtowicz (który ze względu na wyjazd zmuszony był opuścić obrady sesji) poruszył sprawę uporządkowania bieżni na boisku w Strumieniu: jest to jedyna bieżna w Gminie, korzysta z niej młodzież z całej Gminy, tymczasem bieżnia zarasta chwastami i jest nie do użytku. Dzieci ze Strumienia pracowały na bieżni, czyściły ją, jednak nigdy nie jest doprowadzona do należytego stanu. Radny zaapelował do radnych i władz miasta, aby rozwiązać ten problem (znaleźć środki na doprowadzenie bieżni do należytego stanu). Sprawę tą przedstawi również przewodnicząca Komisji Oświaty (i zgłosi wniosek).

Przewodniczący H. M. ogłosiła 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 9.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba krótko wyjaśnił projekt uchwały dotyczący ustalenia trybu postępowania o udzielenie dotacji na cele publiczne na zadania zlecone podmiotom niezliczonym do sektora finansów publicznych.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag.

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że projekcie uchwały wprowadzono drobne poprawki literowe oraz pisowni (niezliczonym i niedziałającym).

Do poprawek nie wniesiono uwag.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (12 obecnych radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXIII/171/04 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie: ustalenia trybu postępowania o udzielenie dotacji na cele publiczne, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonania zleconego zadania podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku.

Uchwała w załączeniu.


ad. 10.

 

Przewodniczący H. M. Sosna wprowadził do projektu uchwały w sprawie desygnowania kandydata do pracy w Rejonowej Radzie Doradztwa Rolniczego w Cieszynie.

Pismo w tej sprawie skierowano było do przewodniczącego Rady. Wytypowanie kandydata nie jest obligatoryjne, jednak warto mieć w Rejonowej Radzie Doradztwa Rolniczego przedstawiciela Gminy.

Następnie poprosił komisje o przedstawienie swoich stanowisk w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja proponuje do pracy w Rejonowej Radzie Doradztwa Rolniczego radnego Bartłomieja Pellara. Następnie uzasadnił propozycje Komisji.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że Komisja nie wypracowała stanowiska w tej sprawie.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że Komisja popiera kandydaturę radnego Bartłomieja Pellara.

Radny B. Pellar oświadczył, że wyraża zgodę na kandydowanie, jednak nie wie nic na ten temat (na czym polegałaby praca w Rejonowej Radzie Doradztwa Rolniczego).

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że nic nie stoi na przeszkodzie , aby zwrócić się do Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Bielsku-Białej o informację w tej sprawie.

Następnie zapytał, czy są jeszcze inni kandydaci do Rejonowej Rady?

Ponieważ innych kandydatów nie zgłoszono – przewodniczący projekt uchwały, z zaproponowanym kandydatem, poddał pod głosowanie.

11 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (12 obecnych radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XXIII/172/04 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie: wytypowania kandydata z terenu Gminy Strumień do pracy  Rejonowej Radzie Doradztwa Rolniczego w Cieszynie.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Protokół Nr XXII/04 poprzedniej sesji Rady, który był wyłożony do wglądu w Biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 12.

 

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że Burmistrz i Rada Miejska otrzymały od Macierzy Ziemi Cieszyńskiej w czasie Staromiejskiej Wiosny pamiątkowy talerz ręcznie malowany z historycznym, drugim w kolejności, herbem miasta Strumienia. Talerz – paterę zaprezentował radnym i zebranym. Przewodniczący zaproponował, aby talerz został zawieszony na ścianie w sali obrad.

Radny Cz. Greń poprosił o interwencję w sprawie wyczyszczenia studzienek oraz wycięcie krzaków na poboczach dróg powiatowych.

Radna C. Skowron podziękowała za interwencję w sprawie przejścia dla pieszych w Zbytkowie – przejście w rejonie Przedszkola zostało oznakowane. Nadal jednak zarośnięty jest chodnik i studzienki nie są wyczyszczone. Radna poprosiła o ponowną interwencję w Powiatowym Zarządzie Dróg w tej sprawie.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur złożyła szersze sprawozdanie Komisji z objazdu obiektów Klubów sportowych oraz pomieszczeń basenu. Omówiła też krótko sprawę doprowadzenia do używalności bieżni na boisku w Strumieniu (co wcześniej poruszył radny K. Wójtowicz) oraz przedstawiła wnioski Komisji wysunięte po dokonaniu przeglądu obiektów sportowych:

1.       Komisja widzi konieczność jak najszybszego remontu dachu pawilonu sportowego w Strumieniu.

2.       Komisja wnioskuje o dokończenie prac na bieżni oraz pozostałych stanowiskach do lekkoatletyki boiska w Strumieniu.

3.       W Zabłociu: ogrodzenie płyty boiska oraz pomoc w niwelacji terenu pod boisko do siatkówki.

4.       W Pruchnej: dokończenie ogrodzenia boiska oraz widowni.

5.       W Bąkowie: wykonanie ogrodzenia boiska, uporządkowanie terenu wokół boiska (wykoszenie chwastów) i zadbanie o porządek pomieszczeń gospodarczych Klubu.

6.       W Drogomyślu: usunięcie (wycięcie) suchych drzew obok płyty boiska oraz wykonanie cięć pielęgnacyjnych drzew przy pawilonie sportowym (topole).

7.       Komisja zapoznała się z zakresem robót adaptacyjnych pomieszczeń w obiekcie basenu dla potrzeb chóru „Lutnia”, przy czym stwierdzono duże zaangażowanie Zarządu oraz członków chóru „Lutnia”.

Radny M. Mikołajczyk zaproponował, aby zorganizować zawody lekkoatletyczne np. o puchar Burmistrza i przewodniczącego Rady – wtedy bieżnia będzie używana (skoro nauczyciele nie mają pomysłu).

Dyrektor Gimnazjum J. Jałowiczor wyjaśnił: aby młodzież mogła korzystać z bieżni - nauczyciele muszą wszystko uzgadniać z prezesem Klubu. Nie zawsze się to podoba osobom odpowiedzialnym za boisko, bo trzeba bieżnię sprzątać – a innej bieżni w Gminie po prostu nie ma. Gdyby istniała przy Klubie sekcja lekkoatletyczna – byłoby inaczej, bieżnia nie byłaby zaniedbana, nie rosły by na niej chwasty. Utrzymanie bieżni nie należy do Szkoły.

Może gospodarz hali sportowej (po oddaniu jej do użytku) – będzie miał jakiś pomysł również na wykorzystanie bieżni.

Radny A. Ochodek podziękował za uporządkowanie wysepki przy wjeździe do Strumienia od strony Chybia (skoszenie chwastów). Wysepka wyglądałaby inaczej, gdyby posadzono tam kwiaty – choćby tylko bratki.

Dyrektor Gimnazjum J. Jałowiczor poruszył sprawę dostępu do stron internetowych pornograficznych przez młodzież. Internet jest dobrodziejstwem, ale i zagrożeniem dla młodzieży. Można wprowadzić zabezpieczenie dostępu do tych stron – koszt takiego zabezpieczenia, dla całej Gminy, wyniósłby około 6.000,- zł. Dyrektor poprosił – czy nie znalazłaby się taka kwota w budżecie, aby zakupić program „Cenzor”?

Przewodniczący H. M. Sosna podał informacje i komunikaty:

-             w lipcu br. nie będzie zwoływana sesja Rady (przerwa wakacyjna). Następna sesja odbędzie się w sierpniu.

-             ponieważ zbliża się termin zgłoszeń do wyróżnień „Laur Srebrnej Cieszynianki” oraz „Zasłużony dla Gminy”, a regulamin przyznawania tych wyróżnień wymaga zmian - konieczne jest przygotowanie projektu uchwały dotyczącej regulaminu na sesję sierpniową. Przewodniczący zaproponował, aby sprawą tą zajęła się Komisja Oświaty. Materiały w tej sprawie znajdują się w Biurze Rady.

-             wpłynęło zaproszenie na zebranie sprawozdawczo-wyborcze LKS „Zryw” Bąków.

-             Zarząd OSP w Drogomyślu zwrócił się do Rady o dofinansowanie wydatków OSP.

-             wpłynęło pismo od członka Zarządu Województwa Śląskiego Pana M. Jarosza dotyczące Strategii Województwa Śląskiego (deklaracja uczestnictwa w Śląskiej Organizacji Turystycznej).

-             wpłynęła oferta Centrum Współpracy z Unią Europejską dotycząca wykonania Wieloletniego Programu Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy.

-             wpłynęło pismo Starosty Cieszyńskiego w sprawie „Przebudowy drogi Kaczyce - Pruchna – Chybie na odcinku 2,2 km w Drogomyślu” (bez wyraźniejszego objaśnienia). W piśmie Starosta występuje z projektem uchwały – o „wyłożenie” przez naszą gminę kwoty 111.900,- zł. na ten cel – jako „wkładu własnego powiatu”. Czy podjęcie takiej uchwały nie byłoby naruszeniem prawa? Z tym pytaniem przewodniczący zwrócił się do Radcy Prawnego.

Radca Prawny R. Szymonek wyjaśnił: takie rozwiązanie sprawy jest praktykowane - jest to nowy przepis prawny. Od strony formalnej – przeszkód do podjęcia takiej uchwały nie ma.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że jest to sprawa budżetu przyszłorocznego: jakie powiązanie miałaby ta uchwała z projektem budżetu sporządzanym przez Burmistrza.

Radny Cz. Greń zwrócił uwagę, że my już włożyliśmy w budowę tej drogi tj. w budowę chodnika (była już rozmowa na ten temat).

Radna Rady Powiatu A. Grygierek stwierdziła, że jest to niedobre rozwiązanie, jednak w innych gminach są takie posunięcia. Oznacza to jednak, że kto dołoży środków – będzie miał drogę. Na chodniki natomiast – powiat środków nie posiada.

Burmistrz A. Zaręba również stwierdził, że takie rozwiązanie sprawy prowadzi do różnicowania gmin: kto dołoży środków – będzie miał drogę. Choć często istnieją inne priorytety – przegrywa gmina, która nie ma środków.

Przewodniczący H. M. Sosna postawił jeszcze pytanie: czy Starosta posiada, w świetle obowiązującego Statutu Gminy, inicjatywę uchwałodawczą?

Radny M. Mikołajczyk zwrócił uwagę, że odpowiadając Staroście – trzeba napisać, ile środków już włożono w budowę drogi (jakie koszty Gmina poniosła).

Z-ca Burmistrza T. Rychły dodał, że droga ta ma być budowana na pewnym odcinku „w szczerym polu”.

Przewodniczący H. M. Sosna podsumowując stwierdził, że nie widzi możliwości podjęcia obecnie takiej uchwały. Przewodniczący zaproponował, aby Burmistrz sformułował pismo do Starosty w sprawie drogi, z podaniem argumentów wyartykułowanych w powyższej dyskusji.

Propozycja została przyjęta (bez głosowania).

-             radna C. Skowron poruszyła sprawę budowy chodnika do Zbytkowa: czy chodnik będzie wykonany w bieżącym roku? Zbytków i Strumień przeznaczyły środki na ten cel. Środki są zamrożone – czy zostaną wykorzystane?

-             radny Cz. Greń zapytał – kiedy odbędzie się przetarg na wykonanie dalszego ciągu odwodnienia w Drogomyślu?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że można już ogłaszać przetarg, gdyż projekt i inne potrzebne dokumenty są już gotowe

-             radny A. Ochodek zapytał – kiedy będzie czynny basen kąpielowy?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: basen jest gotowy do otwarcia, termin zależy tylko od pogody.

-             przewodniczący H. M. Sosna omówił pismo – wyjaśnienie Spółki Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej w sprawie wysokości cen opłat za ścieki. W piśmie jest mowa o modernizacji – choć zmniejsza się ilość doprowadzanych ścieków. Nie ma natomiast nic o naszej dopłacie. My dotujemy zatem ścieki od dostarczycieli „innych”, dla których powinna być inna, wyższa taryfa. Jest to dopłata podatników np. do przemysłu (a kwota dopłaty jest wysoka – ponad 100.000,- zł. i nie jest uwidoczniona w sprawozdaniu Spółki za 5 miesięcy). Poza tym – w naszej uchwale o dopłacie powinno być określone „do kwoty ... zł.”

-             na prośbę przewodniczącego, z-ca przewodniczącego Cz. Greń odczytał pismo Burmistrza do przewodniczącego Rady w sprawie klas specjalnych przy Domu Pomocy Społecznej w Strumieniu.

Burmistrz A. Zaręba dodatkowo omówił sprawę klas specjalnych (obecny stan oraz zamierzenia na przyszłość). Burmistrz podkreślił, że na razie brak danych o kosztach klas specjalnych, a jest to znowu wydatek dla Gminy (przystosowanie pomieszczeń, a potem koszty te zmieściły się w dziale „Oświata”, jednak jeżeli środków będzie za mało – będzie zmuszony wystąpić do Rady o dokonanie przesunięć środków finansowych.

Dyrektor Gimnazjum J. Jałowiczor uzupełnił powyższą wypowiedź wyjaśniając, co jeszcze trzeba wykonać w budynku Gimnazjum (sanitariaty). Dyrektor podziękował też za poczynione starania o uruchomienie klas specjalnych.

-             radna A. Mazur poinformowała, że Komisja Oświaty zbierze się dnia 27 lipca br. o godz. 1500 dla opracowania regulaminu wyróżnień „Zasłużony dla ...”.

-             przewodniczący H. M. Sosna poinformował jeszcze o otrzymanym zaproszeniu na uroczystość 50 – lecia pracy Pana Fryderyka Langa jako sędziego piłkarskiego, który odbędzie się na stadionie LKS „Wisła” w Strumieniu.

 

ad. 13.

 

Przewodniczący H. M. Sosna dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXIII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1930) słowami „zamyka XXIII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

 

 

Protokołowała: Janina Wyleżuch

                                               Przewodniczący

mgr inż. Henryk M. Sosna