Protokół Nr XII/2011

obrad dwunastej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 26 września 2011 r. o godz. 1400

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, Sołtysi i Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu i przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1)     Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek;

2)     z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Włodzimierz Cybulski;

3)     Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko;

4)     Sekretarz Strumienia – Daniela Kula.

Porządek obrad:

     1.       Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

     2.      Przedstawienie porządku obrad.

     3.       Wystąpienia gości.

     4.       Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

     5.       Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

     6.       Interpelacje i zapytania radnych.

     7.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia regulaminu głosowania w wyborach ławników do sądów powszechnych.

     8.       Wybory ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie.

                      a)     przedstawienie opinii Zespołu o kandydatach zgłoszonych na ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie,

                     b)     powołanie komisji skrutacyjnej,

                      c)     przeprowadzenie głosowania,

                     d)     ogłoszenie wyników,

                      e)     podjęcie uchwały w sprawie stwierdzenia wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie.

     9.       Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXXIV/234/94 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 6 maja 1994 r. w sprawie utworzenia spółki prawa handlowego zajmującej się gospodarką wodną w regionie Ziemi Cieszyńskiej.

 10.       Informacja Burmistrza Strumienia o przebiegu wykonania budżetu gminy Strumień za I półrocze 2011 roku.

 11.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej prognozy finansowej gminy Strumień na lata 2011-2022.

 12.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2011 r.

 13.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2012 rok.

 14.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr VII/42/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie poboru podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, opłaty od posiadania psów oraz opłaty targowej w drodze inkasa, określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso.

 15.       Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwalę Nr III/20/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetu na 2011 rok.

 16.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2012.

 17.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi usuwania odpadów z nieruchomości.

 18.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad udzielania dotacji spółce wodnej, trybu postępowania w sprawie udzielania dotacji oraz sposobu ich rozliczania.

 19.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej położonej w Pruchnej.

 20.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wystąpienia z wnioskiem o przekazanie mienia Skarbu Państwa na rzecz gminy Strumień - nieruchomość w Bąkowie.

 21.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wystąpienia z wnioskiem o przekazanie mienia Skarbu Państwa na rzecz gminy Strumień - nieruchomość w Strumieniu.

 22.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyznania w 2011 r. wyróżnień - Zasłużony dla Bąkowa, Zasłużony dla Drogomyśla, Zasłużony dla Pruchnej, Zasłużony dla Strumienia, Zasłużony dla Zabłocia, Zasłużony dla Zbytkowa oraz Zasłużony dla Gminy Strumień z okazji Święta Niepodległości.

 23.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyznania Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka”.

 24.       Informacja dotycząca stanu przygotowań do rozpoczęcia inwestycji Miejskie Centrum Kultury i Rekreacji (basen) w Strumieniu.

 25.       Zatwierdzenie protokołu z XI sesji.

 26.       Informacje, wolne głosy i wnioski.

 27.       Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 13 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, z-cę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, przewodniczących jednostek pomocniczych Gminy, Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu pana Rafała Machaczkę, pracowników Urzędu Miejskiego i przedstawicieli lokalnej prasy: „Nowej Formacji” i „Gazety Codziennej”.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XII sesji.

Przewodniczący C. Greń zgłosił wniosek, aby pkt 23 porządku obrad XII sesji pn. „Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXXIV/234/94 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 6 maja 1994 r. w sprawie utworzenia spółki prawa handlowego zajmującej się gospodarką wodną w regionie Ziemi Cieszyńskiej” przenieść jako pkt 9, zaś dotychczasowe punkty: 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, i 26 otrzymały kolejno nr: 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 i 26.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie powyższy wniosek.

Wniosek o przeniesienie pkt 23 porządku obrad XII sesji jako pkt 9 - został przyjęty jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych).

Burmistrz A. Grygierek zgłosiła wniosek, aby do porządku obrad XII sesji wprowadzić nowy punkt 24 w brzmieniu: „Informacja dotycząca stanu przygotowania do rozpoczęcia inwestycji Miejskie Centrum Kultury i Rekreacji (basen) w Strumieniu”.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie powyższy wniosek.

Wniosek o wprowadzenie nowego pkt 24 do porządku obrad XII sesji - został przyjęty jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych).

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w związku z wprowadzeniem nowego pkt 24 dotychczasowe punkty: 24, 25 i 26 otrzymują kolejno nr: 25, 26 i 27.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie cały porządek obrad wraz z wcześniej wprowadzonymi zmianami.

W głosowaniu - jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) - przyjęto porządek obrad XII sesji.

 

ad. 3.

 

Punkt 3 wypadł – nikt nie zabrał głosu w wystąpieniach gości.

 

ad. 4.

 

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Sołtys O. Czakon poinformował, że uczestniczył Forum sołtysów województwa śląskiego, które odbyło się 22 września 2011 r. w sali Sejmu Śląskiego w Katowicach oraz przedstawił krótką informację o tematach, które dyskutowano na Forum.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające, czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Radny Z. Podyma podziękował za odpowiedzi na złożone interpelacje oraz sprostował, że na poprzedniej sesji wnioskował o naprawę załamanych płytek wokół studzienki kanalizacyjnej w chodniku dla pieszych przy ulicy Głównej w Drogomyślu, a nie o „naprawę załamanej studzienki”.

Radny Z. Podyma ponownie poruszył sprawę wykonania parkingu przy cmentarzu komunalnym w Drogomyślu, poinformował również, że kontrowersyjna jest tam sprawa rowu, który usytuowany jest po lewej stronie (patrząc w kierunku Chybia), a powinien znajdować się po prawej stronie. Radny zaproponował, aby rozpocząć prace, a całość zadania podzielić na etapy, ponieważ parking przy cmentarzu komunalnym w Drogomyślu jest w najgorszym stanie (praktycznie go nie ma).

Radna M. Krutyła interpelowała o naprawę załamanej studzienki w ul. Łuczkiewicza w Strumieniu (obok posesji państwa Czaja).

Radny K. Pisiut interpelował o ustawienie lustra na skrzyżowaniu ul. Lipowej z ul. Dworcową w Pruchnej (skrzyżowanie to znajduje się na łuku drogi i jest tam bardzo słaba widoczność).

Radny P. Faruga interpelował w sprawach:

1)       poprowadzenia niewielkich odcinków sieci wodociągowej i gazowej na działce gminnej nr 558/4 położonej w Strumieniu przy i wzdłuż ul. Letniej (interpelacja złożona na piśmie);

2)       wyrwy w nawierzchni drogi – ul. Podwale w Strumieniu: zapytał czy w najbliższym czasie wyrwa ta zostanie naprawiona lub lepiej zabezpieczona?

Przewodniczący C. Greń interpelował w sprawach:

1)       czy znany jest termin spotkania z Powiatowym Zarządem Dróg Publicznych w Cieszynie w sprawie stanu dróg i chodników na terenie Gminy?

2)       odgrodzenia placu zabaw dla dzieci przy Przedszkolu w Drogomyślu od ruchu samochodów poruszających się wokół budynku (w tej chwili jest tam ustawiony przenośny „pachołek” uniemożliwiający ruch samochodów). Przewodniczący C. Greń zapytał czy na tym tylko pozostaniemy, czy planujemy tam jeszcze inne rozwiązanie?

3)       kiedy ogłoszony zostanie przetarg i rozpoczną się prace przy chodniku w centrum Drogomyśla (środki na teren cel zostały przesunięte na sierpniowej sesji);

4)       nowe lampy zainstalowane przy cmentarzu komunalnym w Drogomyślu nadal nie świecą;

5)       zepsutej lampy oświetlenia ulicznego przy budce dla wędkarzy w Drogomyślu przy ul. Konwaliowej, przy stawie Podymacz.

Radna A. Żur zapytała: czy nowy odcinek ul. Kościelnej w Strumieniu jest już oświetlony?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała:

-       wybudowania parkingu przy cmentarzu komunalnym w Drogomyślu sposobem gospodarczym – nie da się zrealizować ponieważ środki z budżetu przekazane do dyspozycji Rady Sołeckiej w br. są już wykorzystane, a chcąc zrobić tam coś więcej trzeba zlecić wykonanie dokumentacji, uzyskać pozwolenie na budowę i podzielić zadanie na etapy,

-       sprawę załamanej studzienki na ul. Łuczkiewicza w Strumieniu jest już zlecona do realizacji przez ZGKiM, jest tam jeszcze dodatkowo poluzowana klapa, którą ma być dzisiaj naprawiona,

-       sprawa ustawienia lustra na skrzyżowaniu ul. Lipowej i ul. Dworcowej w Pruchnej jest jak najbardziej zasadna i zostanie rozeznana,

-       sprawa wykonania kanalizacji na ul. Letniej w Strumieniu zostanie rozeznana,

-       w sprawie zabezpieczenia wyrwy w ul. Podwale w Strumieniu wystąpiliśmy do Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów w Katowicach, gdyż jest to bardzo skomplikowana sprawa (chodzi o zabezpieczenie biegnącej w tym miejscu sieci wodociągowej), po pierwszych naszych pismach GPW nie podjęło tematu, ale po późniejszych interwencjach zlecili przygotowanie dokumentacji i zajęli się sprawą,

-       termin spotkania z Powiatowym Zarządem Dróg Publicznych w Cieszynie nie jest jeszcze ustalony,

-       w sprawie likwidacji ruchu wokół budynku Przedszkola w Drogomyślu wspólnie z Dyrektorem Przedszkola zdecydowaliśmy, że zamontowany został tam składany „pachołek”, który umożliwia dojazd do budynku z towarem, ponieważ wykonanie stałego ogrodzenia uniemożliwi dojazd,

-       w sprawie oświetlenia przy cmentarzu komunalnym i przy stawie „Podymacz” w Drogomyślu – będziemy interweniować w energetyce,

-       nowy odcinek ul. Kościelnej w Strumieniu w najbliższych dniach będzie oświetlony, ponieważ wszystkie formalności są już spełnione łącznie z podpisaniem umowy.

Radna M. Krutyła poinformowała, że od pracownika GPW Katowice uzyskała informację, że ta sama firma, która wykonuje modernizację ul. Młyńskiej w Strumieniu będzie remontowała ul. Podwale (prawdopodobnie po 26 października br.).

Wiceprzewodnicząca C. Skowron interpelowała, aby wystąpić do dzierżawcy nieruchomości byłego Kółka Rolniczego w Zbytkowie o uporządkowanie bardzo zaniedbanej nieruchomości.

Radny S. Balas interpelował o przyspieszenie wycinki 2 drzew (topoli) przy ul. Łęgowej w Bąkowie, (wniosek na wycinkę drzew jest już złożony, a drzewa przeszkadzają przy prowadzonym remoncie ul. Łęgowej).

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że drzewa te położone są przy drodze gminnej, dlatego jest przygotowywany wniosek do Powiatu Cieszyńskiego o ich wycinkę. Powiat zaś będzie musiał uzyskać opinię Rejonowej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Będziemy czynić starania, aby decyzja w tej sprawie była wydana jak najszybciej.

Radny Z. Podyma przypomniał problem zalanych piwnic w budynku Zespołu Szkół w Drogomyślu, który na poprzedniej sesji zgłaszał Przewodniczący Rady. Rozmawiał z Wicedyrektorem Szkoły, który stwierdził, że żadnych ruchów z naszej strony nie ma.

Przewodniczący C. Greń odczytał treść odpowiedzi na interpelację dotyczącą zalanych piwnic Zespołu Szkól w Drogomyślu nr IR.7011.33.1.2011.JL z dnia 12 września 2011 r. Stwierdził też, że przyjął to jako zadanie dla nas, ponieważ niedługo będziemy rozmawiać o budżecie na przyszły rok. Najważniejsze jest, że jest przygotowana dokumentacja, a w temacie środków na ten cel na pewno wypracujemy wspólnie stanowisko. Problem ten jest naprawdę bardzo poważny, ponieważ woda wsiąka do ścian.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że opracowana została dokumentacja, a koszt wykonania odwodnienia całego budynku jest bardzo wysoki. W temat ten wchodzi również sprawa oczyszczalni ścieków przy szkole, dlatego w grę wchodzi podział inwestycji na etapy.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo wyjaśniła, że na ostatniej sesji dołożyliśmy środki na załatwienia sprawy chodnika przy drodze powiatowej - ul. Głównej w Drogomyślu. Informowała wtedy radnych o tym, że aby to zadanie wykonać trzeba będzie spisać porozumienie z Powiatem, ponieważ inwestycja jest przy drodze powiatowej. Prowadziła również rozmowy Powiecie, czy dołożą środki do tego zadania. Zebraliśmy informacje, że np. w gminie Pszczyna, czy mieście Bielsko-Biała chodniki przy drogach powiatowych są budowane w ramach montażu finansowego (50% gmina i 50% powiat). Nasz Powiat stoi na stanowisku, że nie podejmuje działań związanych z budową chodników przy drogach powiatowych. Wyraziła też swoją wątpliwość, czy po raz któryś robić chodnik przy drodze powiatowej w 100% finansując go z budżetu Gminy. Trzeba się zastanowić, czy zamiast wydawać dalej pieniądze bez wsparcia ze strony Powiatu w chodnik, który może poczekać, a iść w kierunku odwodnienia szkoły np. za 50 tysięcy zł można odwodnić jedną ścianę od strony Miasteczka Ruchu Drogowego, gdzie jest największy problem z wodą.

Radny P. Faruga zapytał czym Powiat tłumaczy swoje stanowisko, że nie współfinansuje takich przedsięwzięć?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że Powiat wymawia się brakiem środków.

Radny P. Faruga zapytał jak sprawa ta wygląda w innych gminach np. Brennej?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że taka zasada przyjęta jest w całym Powiecie Cieszyńskim.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że niepodobna się mu takie podejście. W przypadku, gdy Powiat robi drogi, chce od nas pieniądze, a kwoty te są niebagatelne. Natomiast jeżeli my chcemy na majątku Powiatu wykonać prace, które potem im przekazujemy wtedy Powiat się nimi szczyci, a te chodniki, drogi, czy rowy są zrobiona za nasze pieniądze bez ich pomocy.

Przewodniczący C. Greń dodał, że chodnik ten znajduje się w samym centrum Drogomyśla i jest nie do budowy tylko do remontu. Jeżeli ktoś połamie na nim nogi, wtedy ten piękny szpital wyremontowany przez Powiat będzie przyjmował kolejnych pacjentów. Ten remont trzeba zrobić, a jest tego dużo dosłownie kilkadziesiąt metrów, więc nie zastanawiajmy się nad tym czy lepiej wydać środki na odwodnienie szkoły, czy chodnik. Chodnik ten musi być wyremontowany, ponieważ tego wymaga jego stan i bezpieczeństwo osób, które się tam poruszają. Nie będzie mówił jaka jest to wizytówka centrum Drogomyśla. Zaś kwestia szkoły, to kwestia nie 50 tysięcy zł tylko kilkuset tysięcy złotych, która są w kosztorysie i w tym przypadku trzeba podjąć działania, które umożliwią jak najszybsze załatwienie problemu, aby jednocześnie było nas na to stać.

Radna U. Słowik stwierdziła, że przez dwa ostanie miesiące nic nie mówiła na ten temat, ponieważ były zapewniania, że coś będzie robione. Nie chce tu operować nazwiskami osób, które maja poobijane kolana, bo przewróciły się na tym chodniku. Są tam lampy, ale oddalone i zarośnięte. Chodnikiem tym jest strach iść, gdyż płyty sterczą na wszystkie strony. Nie wspomni tu o jeżdżeniu po chodniku z wózkiem dziecięcym.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że chodnik ten był wykonany ze starych płyt z rozbieranego chodnika wzdłuż ul. 1 Maja w stronę Gimnazjum w Strumieniu i płyty te wykorzystano do tymczasowej poprawy stanu chodnika w centrum Drogomyśla. Obiecano wtedy, że w Drogomyślu będzie wykonany porządny chodnik i jak widać najtrwalsze są prowizorki. Wyraził przy tym nadzieję, że w tym roku chodnik zostanie wyremontowany.

Radny P. Faruga zapytał ile gmina Strumień musiała dołożyć środków do remontu drogi powiatowej na odcinku od Pruchnej w kierunku Kończyc, wykonanego przez Powiat Cieszyński?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że Powiat wstąpił do nas, że oczekuje wsparcia finansowego na ten cel w kwocie około 90 tysięcy zł i od początku było wiadomo, że jeżeli nie dofinansujemy tego remontu nie będzie on realizowany.

 

ad. 7.

 

Projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu głosowania w wyborach ławników do sądów powszechnych – przedstawił Przewodniczący C. Greń

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały..

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XII/97/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2011 r. w sprawie ustalenia regulaminu głosowania w wyborach ławników do sądów powszechnych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8a.

 

Przewodniczący C. Greń poprosił radnego Z. Podymę - przewodniczącego Zespołu dla zaopiniowania kandydatów zgłoszonych na ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie o przedstawienie opinii o kandydatach na ławników zgłoszonych do Rady Miejskiej w Strumieniu.

Przewodniczący Zespołu – Z. Podyma przedstawił opinię o kandydatach na ławników Sądu Rejonowego w Cieszynie zgłoszonych do Rady Miejskiej w Strumieniu oraz przedstawił ich listę:

1)       Pan Jan Adamczyk – zgłoszony przez prezesa Sądu Rejonowego w Cieszynie;

2)       Pan Oton Czakon - zgłoszony przez prezesa Sądu Rejonowego w Cieszynie.

b.

 

W dalszym ciągu Przewodniczący C. Greń poprosił o zgłaszanie kandydatur do składu Komisji Skrutacyjnej, która przeprowadzi wybory ławników.

Przewodniczący C. Greń zgłosił kandydaturę radnego S. Świtały.

Radny K. Pisiut zgłosił kandydaturę radnego T. Tolasza.

Radny P. Faruga zgłosił kandydaturę radnej M. Krutyły.

Wszyscy zgłoszeni kandydaci wyrazili zgodę na pracę w Komisji Skrutacyjnej.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie proponowany skład Komisji Skrutacyjnej.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) powołana została Komisja Skrutacyjna do przeprowadzenia wyborów ławników w składzie:

1)       Maria Krutyła;

2)       Tadeusz Tolasz;

3)       Stanisław Świtała.

 

c.

 

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił krótko zasady głosowania.

Komisja Skrutacyjna przystąpiła do przeprowadzenia wyborów. Radnym rozdano kartę do głosowania na ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

Po zebraniu głosów – Komisja Skrutacyjna udała się do oddzielnego pomieszczenia celem ustalenia wyników wyborów oraz spisania protokołu wyborów.

 

d.

 

Po ustaleniu wyników wyborów – Przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej M. Krutyła odczytała protokół Komisji Skrutacyjnej przedstawiający wyniki przeprowadzonych wyborów.

Protokół Komisji Skrutacyjnej w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń zapytał czy są uwagi do przeprowadzonych wyborów na ławników?

Komisje i radni nie wnieśli uwag, ani zastrzeżeń do sposobu przeprowadzenia wyborów.

 

e.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał treść projektu uchwały w sprawie stwierdzenia wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie wynikłą z przeprowadzonych tajnych wyborów.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XII/98/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2011 r. w sprawie stwierdzenia wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń przekazał słowa gratulacji nowo wybranym ławnikom Sądu Rejonowego w Cieszynie.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały zmieniający uchwałę Nr XXXIV/234/94 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 6 maja 1994 r. w sprawie utworzenia spółki prawa handlowego zajmującej się gospodarką wodną w regionie Ziemi Cieszyńskiej – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że zmiana uchwały polega na tym, że Pan Roman Kucharczyk - reprezentant gminy Strumień w Zgromadzeniu Wspólników Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu - złożył pisemną rezygnację z pełnienia funkcji.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że Pan Roman Kucharczyk był zaproszony na sesję, jednak dzisiaj zawiadomił nas, że nie może wziąć udziału w posiedzeniu.

Przewodniczący C. Greń w odczytał treść listu gratulacyjnego przygotowanego dla Pana Romana Kucharczyka, który od 1994 r. społecznie pełnił funkcję reprezentanta gminy Strumień w Zgromadzeniu Wspólników Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XII/99/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2011 r. zmieniająca uchwałę Nr XXXIV/234/94 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 6 maja 1994 r. w sprawie utworzenia spółki prawa handlowego zajmującej się gospodarką wodną w regionie Ziemi Cieszyńskiej.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Informację Burmistrza Strumienia o przebiegu wykonania budżetu gminy Strumień za I półrocze 2011 roku – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej prognozy finansowej gminy Strumień na lata 2011-2022 – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XII/100/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2011 r. w sprawie zmiany Wieloletniej prognozy finansowej gminy Strumień na lata 2011-2022.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2011 r. – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo wyjaśniła, że projekcie uchwały jest ujęta dość duża kwota przeznaczona na odwodnienie ul. Słowiczej w Bąkowie. Jest to jedna z wielu spraw, które musimy wykonać, a konieczność ich realizacji wyniknęła po powodzi w 2010 r.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń zapytał, czy na realizację odwodnienia ul. Słowiczej w Bąkowie nie ma możliwości pozyskania środków z zewnątrz, chociażby w części?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że rozważaliśmy dwie możliwości pozyskania środków zewnętrznych na to zadanie: promesę Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji i fundusz „Solidarności”.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XII/101/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2011 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2011 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2012 rok – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że podejmując decyzję o podwyższeniu podatku od nieruchomości na 2012 r. braliśmy pod uwagę sytuację ekonomiczną w kraju i to żeby stawki nie były maksymalne. Dlatego podatek jest podwyższany tylko o wskaźnik inflacji tj. o 4,2%.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XII/102/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2011 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2012 rok.

Uchwała w załączeniu.

ad. 14.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr VII/42/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie poboru podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, opłaty od posiadania psów oraz opłaty targowej w drodze inkasa, określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że omawiana uchwała całkowicie likwiduje inkaso podatków na terenie gminy Strumień.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XII/103/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2011 r. w sprawie uchylenia uchwały Nr VII/42/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie poboru podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, opłaty od posiadania psów oraz opłaty targowej w drodze inkasa, określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały zmieniający uchwalę Nr III/20/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetu na 2011 rok – przedstawił z-ca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XII/104/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2011 r. zmieniający uchwalę Nr III/20/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetu na 2011 rok.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2012 – przedstawiła Burmistrza A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XII/105/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2011 r. w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2012.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi usuwania odpadów z nieruchomości – przedstawił z-ca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XII/106/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2011 r. w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi usuwania odpadów z nieruchomości,

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zasad udzielania dotacji spółce wodnej, trybu postępowania w sprawie udzielania dotacji oraz sposobu ich rozliczania – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XII/107/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2011 r. w sprawie zasad udzielania dotacji spółce wodnej, trybu postępowania w sprawie udzielania dotacji oraz sposobu ich rozliczania.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 19.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej położonej w Pruchnej – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XII/108/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2011 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowej położonej w Pruchnej.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 20.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie wystąpienia z wnioskiem o przekazanie mienia Skarbu Państwa na rzecz gminy Strumień (ul. Słowicza w Bąkowie) – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XII/109/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2011 r. w sprawie wystąpienia z wnioskiem o przekazanie mienia Skarbu Państwa na rzecz gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 21.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie wystąpienia z wnioskiem o przekazanie mienia Skarbu Państwa na rzecz gminy Strumień (ul. Jesienna w Strumieniu) – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XII/110/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2011 r. w sprawie wystąpienia z wnioskiem o przekazanie mienia Skarbu Państwa na rzecz gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 22.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie przyznania w 2011 r. wyróżnień - Zasłużony dla Bąkowa, Zasłużony dla Drogomyśla, Zasłużony dla Pruchnej, Zasłużony dla Strumienia, Zasłużony dla Zabłocia, Zasłużony dla Zbytkowa oraz Zasłużony dla Gminy Strumień z okazji Święta Niepodległości – przedstawiła Przewodnicząca doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień A. Żur.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XII/111/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2011 r. w sprawie przyznania w 2011 r. wyróżnień - Zasłużony dla Bąkowa, Zasłużony dla Drogomyśla, Zasłużony dla Pruchnej, Zasłużony dla Strumienia, Zasłużony dla Zabłocia, Zasłużony dla Zbytkowa oraz Zasłużony dla Gminy Strumień z okazji Święta Niepodległości.

Uchwała w załączeniu.

ad. 23.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie przyznania Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” Panu Ludwikowi Habarta – przedstawiła Przewodnicząca doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień A. Żur.

Przewodnicząca doraźnej Komisji A. Żur odczytała szczegółowe uzasadnienie wniosku o przyznanie Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” Panu Ludwikowi Habarta.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodnicząca doraźnej Komisji A. Żur przypomniała żeby podpisy osób nominowanych do wyróżnień zbierać dopiero po podjęciu uchwały przez Radę.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XII/112/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 września 2011 r. w sprawie przyznania Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka”.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 5-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 24.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację dotyczącą stanu przygotowań do rozpoczęcia inwestycji Miejskie Centrum Kultury i Rekreacji (Basen) w Strumieniu – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że gmina Strumień otrzymała dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego województwa śląskiego w ramach poddziałania 6.2.2. Rewitalizacja – „małe miasta” na zdanie pn. „Miejskie Centrum Kultury i Rekreacji (Basen) w Strumieniu”. Po ubiegłorocznej powodzi Basen w Strumieni był zamknięty, a Gmina podjęła działania w kierunku wykonania modernizacji tego obiektu. Przypomniała też, że w poprzedniej kadencji podejmowaliśmy próby wydzierżawienia Basenu na okres 40 lat, rozważaliśmy również możliwość zbycia, jednak żadna z nich nie doszła do skutku. Kolejnym krokiem było złożenie wniosku o dofinansowanie. W ramach konkursu, do którego przystąpiliśmy, wpłynęło 59 wniosków, z czego 14 uzyskało dofinansowanie. Wnioskowaliśmy o kwotę 7 371 000 zł, czyli o 85% dofinansowania. Z uzyskanych informacji wiemy, że nasz wniosek otrzymał dofinansowanie 55%, czyli 4,3 miliona zł. Liczymy również na to, że w wyniku pojawienia się oszczędności poprzetargowych i na innych projektach będziemy występować o zwiększenie dofinansowania. Wniosek do konkursy był składany na podstawie koncepcji, teraz przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu metodą „zaprojektuj i wybuduj”. Funkcja budynku raczej nie budzi wątpliwości – dlatego idziemy w kierunku nie rozbudowy lecz zagospodarowania istniejącej kubatury. Do budynku Basenu planujemy przeniesienie Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury dlatego powstanie tam duża sala widowiskowa z zapleczem, a w pomieszczeniach na dole powstaną szatnie i sanitariaty, które będą związane z funkcją Basenu. Jeżeli chodzi o zagospodarowanie budynku Basenu nie ma problemu, mamy jednak wątpliwości związane z niecką basenu. Są przygotowane trzy różniące się od siebie warianty modernizacji i musimy zdecydować w jakim kierunku iść. Wszystkie trzy koncepcje zostały przedstawione na posiedzeniu Komisji, gdzie zdecydowano, który wariant modernizacji niecki basenu wybrać. W związku z tym, że jest to jedno z największych przedsięwzięć realizowanych w ciągu ostatnich lat na terenie Gminy dlatego postanowiliśmy sprawę zaprezentować na sesji Rady w celu zasięgnięcia opinii.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski poinformował, iż warte podkreślenia jest to, że konkurencja w konkursie była bardzo duża. Wiemy też, że żadna z gmin Powiatu Cieszyńskiego oprócz Strumienia nie otrzymała dofinansowania. Ważne jest to projekt pn. „Miejskie Centrum Kultury i Rekreacji (Basen) w Strumieniu” znakomicie spełniał cele programu, gdyż wniosków było bardzo dużo, a pieniędzy mało. Trzeba również zwrócić uwagę, że procedura i system zadania jest bardzo nietypowy, gdyż z projektu wynika konieczność dotrzymania tzw.: wskaźników rezultatu i wskaźników produktu. Wskaźnik produktu oznacza, że dane charakterystyczne podane we wniosku, a dotyczące powierzchni: zabudowy budynku, lustra wody i boisk muszą być takie jakie zostały zaprezentowane w koncepcji i tzw. programie funkcjonalno-użytkowym, natomiast wskaźniki rezultatu oznacza, to że wszystkie elementy koncepcji musząc być zrealizowane tzn., że budynek musi być poddany termomodernizacji, musi mieć pozmieniane funkcje i być wykończony, a basen musi być zmodernizowany. W całej nietypowej procedurze „zaprojektuj i wybuduj” nawet koszty są szacunkowe, ponieważ uwidocznią się dopiero z projektowania technicznego i dokumentacji wykonawczej. Próbowaliśmy zmienić rodzaj procedury na normalną, czyli najpierw dokumentacja i ocena, ale instytucja zarządzająca, czyli Urząd Marszałkowski i Zarząd Województwa Śląskiego nie zgodzili się na to, gdyż byłoby to niezgodne z programem.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski przedstawił prezentację multimedialną trzech koncepcji „Miejskie Centrum Kultury i Rekreacji (Basen) w Strumieniu”.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski poinformował, że projekt zawiera 3 elementy: modernizację budynku głównego, modernizację niecek basenu i brodzika oraz budowę boisk wraz z zagospodarowaniem terenu. Całkowita wartość zadania wynosi niespełna 8 milionów zł, z czego dofinansowanie wynosi niecałe 56% i mamy nadzieję, że uda się nam podnieść wskaźnik dofinansowania.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski przedstawił 3 koncepcje modernizacji niecki basenu. Koncepcja I zakłada: nieckę basenu ze stali nierdzewnej, bez atrakcji z trzytorową częścią do pływania (w poprzek basenu), bez wieży o głębokości od 0,9 do 1,35 metra. Koncepcja II, która została przyjęta przez Komisje do realizacji i zakłada: nieckę ze stali nierdzewnej, z trzytorową częścią do pływania (w poprzek basenu), bez wieży o głębokości od 0,9 do 1,35 metra z atrakcjami, czyli dwoma zjeżdżalniami (rodzinną, gdzie cztery osoby trzymając się za ręce mogą zjechać w dół i „zakręcana”), grzybek z płaszczem wodnym, beczka wodna i różne rodzaje masaży. Przedstawione atrakcje mają swój koszt, ale nie jest on rażąco wysoki w stosunku do kosztu wyjściowego. Koncepcja III to wersja nie wypłycania niecki basenu, gdyż takie są głosy części mieszkańców, aby utrzymać wieże do skoków. Zakłada ona nieckę ze stali nierdzewnej, z trzytorową częścią do pływania, częścią do skoków i dwiema wieżami o wysokości 3 i 5 metrów o stopniowanej głębokości od 1,20 do 1,35 i potem do 3,8 metra. Stara wieża do skoków musi zostać wyburzona, gdyż nikt nie weźmie za nią odpowiedzialności, ponieważ nie spełnia ona aktualnych wymogów BHP. W ramach modernizacji brodzika dla dzieci wykonana byłaby niecka o głębokości od 0 do 40 cm z 6 szt. jeżyków wodnych co ma kosztować 490 tysięcy zł. We wszystkich trzech koncepcjach trzeba doliczyć koszt 1,65 miliona zł na technologię uzdatniania wody. Szacunkowy koszt każdej z koncepcji łącznie z kosztami brodzika i technologii uzdatniania wody będzie przedstawiać się następująco: koncepcja I to - 3,8 miliona zł, II – 4,2 miliona zł i III – 4,8 miliona zł.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski poinformował, że planujemy podgrzewanie wody w basenie bateriami słonecznymi umieszczonymi na dachu obiektu.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że po uzyskaniu opinii Komisji do realizacji bierzemy koncepcję nr II z uwzględnieniem podgrzewania wody w prysznicach i w basenie bateriami słonecznymi zamontowanymi na dachu. Realizacja zadania będzie prowadzona w ramach montażu finansowego z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w związku z tym, że planujemy wykonanie na obiekcie prac termomodernizacyjnych (wymiana stolarki okiennej, docieplenie budynku, stropu i dachu oraz izolacje).

Z-ca Burmistrza W. Cybulski dodał, że jest możliwość uzyskania dotacji do 40% kosztów kwalifikowanych ze złożonego wniosku do WFOŚiGW. Można też otrzymać pożyczkę preferencyjną, gdzie część kwoty jest umarzalna.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut, Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Żur i Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawili jednobrzmiący wniosek Komisji: „Komisje wnioskują o przyjęcie do realizacji zadania pn. „Miejskie Centrum Kultury i Rekreacji w Strumieniu” - koncepcja nr II współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego województwa śląskiego w ramach poddziałania 6.2.2. Rewitalizacja – „małe miasta”.”.

Przewodniczący C. Greń zaproponował, aby pomyśleć o zamontowaniu na obiekcie Basenu wanny jacuzzi, gdzie możnaby korzystać z kąpieli solankowej.

Radny P. Faruga zaproponował, aby na etapie projektowania uwzględnić jak najdłuższą możliwość korzystania z obiektu, a co za tym idzie możliwość wykonania tanim kosztem lodowiska w zimie.

Radny T. Tolasz zapytał czy rozważano budowę parkingu przy Basenie skoro będzie to takie atrakcyjne miejsce?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że mamy przygotowany projekt na parking przy ul. Osiedlowej obok Przedszkola na około 40 miejsc. Mamy również dużą działkę przy ul. Młyńskiej, którą wydzierżawiamy dla cyrku. Koszt wykonania tam parkingu byłby bardzo wysoki. Do parkowania będzie można wykorzystywać miejsca parkingowe, które posiadamy przy osiedlu, szkole itp. Nie chcemy robić jednego dużego parkingu, gdyż wolelibyśmy wykonać kilka mniejszych.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał co Burmistrz w następnych latach zaproponuje mieszkańcom innych miejscowości, jeżeli władujemy się w tak ogromne koszty związane z modernizacją Basenu? Czy mieszkańcy innych miejscowości mogą też na coś liczyć, przy tak już dużym zadłużeniu Gminy?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że wniosek na modernizację Basenu został ujęty w wieloletnim planie inwestycyjnym, jak wiele innych wniosków. Otrzymaliśmy dofinansowanie, więc konsekwencją jest realizacja tego co zostało zaplanowane. W budżecie mamy również środki na kanalizację, salę w Bąkowie, modernizację szkoły w Drogomyślu, trudno jest więc powiedzieć, co innego będzie jeszcze realizowane.

Wiceprzewodniczący S. Świtała przypomniał, że musieliśmy na razie zrezygnować z budowy stołówki i rozbudowy szkoły w Pruchnej.

Burmistrz A. Grygierek zwróciła się do Wiceprzewodniczącego S. Świtały, aby nie mówił, że zrezygnowano z budowy stołówki i rozbudowy szkoły w Pruchnej dlatego, że dofinansowanie otrzymał projekt na Basen. Wyjaśniła też, że w tej chwili takiej potrzeby nie ma ponieważ kwestia dowożenia większej ilości obiadów do szkoły w Pruchnej została rozwiązana. Obecnie problemem jest wysłanie dzieci sześcioletnich do szkół, które są przepełnione np. Szkoła Podstawowa w Strumieniu pracuje na dwie zmiany. Wszyscy przewidują na przyszłość, że dzieci będzie coraz mniej, a nam pozostanie baza oświatowa, którą trzeba będzie utrzymywać.

Wiceprzewodniczący S. Świtała stwierdził, że ani jedna z naszych szkół nie ma porządnego boiska trawiastego, a w Strumieniu za budynkiem Gimnazjum powstaje kolejny piękny obiekt.

Burmistrz A. Grygierek zwróciła się z pytaniem do Wiceprzewodniczącego S. Świtały, czy jego zdaniem powinniśmy zrezygnować z tych pieniędzy?

Wiceprzewodniczący S. Świtała odpowiedział przecząco, przy czym stwierdził, że mimo wszystko powinno się to mierzyć inną miarą.

Burmistrz A. Grygierek zwróciła uwagę, że budżet Gminy i Wieloletni Plan Inwestycyjny uchwalaliśmy wspólnie, a teraz realizujemy to co zostało zaplanowane.

Przewodniczący C. Greń - zgodnie z wcześniejszym wnioskiem Komisji – poddał pod głosowanie koncepcję nr II modernizacji Basenu kąpielowego w Strumieniu.

W głosowaniu: 9 głosów „za”, 1 głos „przeciw” i 3 głosach „wstrzymujących się od głosowania” (głosowało 13 radnych) – pozytywnie zaopiniowano koncepcję nr II modernizacji Basenu kąpielowego w Strumieniu.

 

ad. 25.

 

Protokół z XI sesji, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 26.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Przewodniczący C. Greń odczytał:

-       podziękowanie Senatora Sławomira Kowalskiego za pomoc i współpracę,

-       pismo Stowarzyszenia Samorządowego Ziemi Cieszyńskiej zapraszające samorządowców do wzięcia udziału w VIII Samorządowej Olimpiadzie Ziemi Cieszyńskiej 2011 II Spartakiada Samorządowa im. Adama Brudnego, która odbędzie się 1 października br. w Istebnej.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut poprosił o przedstawienie przez z-cę Burmistrza informacji nt. dwóch wniosków w sprawie zmiany zapisów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego złożonych przez:

1)       pana Piotra Hansel, zam. Bąków w sprawie zmiany zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Bąków;

2)       firmę „EKOM” P.U.H. Zdzisław Janota, Zabłocie w sprawie zmiany zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Zabłocie.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski poinformował, że obie sprawy zostały dokładanie rozpoznane:

1.        Wniosek pana P. Hansel z Bąkowa dotyczy zmiany zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Bąków dla działki położonej przy ul. Wiślańskiej. W obecnie obowiązującym planie tylko część działki pana P. Hansel jest objęta zapisem, który pozwala na prowadzenie działalności gospodarczej. Wnioskodawca chce, aby objąć tym zapisem całą działkę. Takie same zapisy jak w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego są również zawarte w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień. Nie da się wykonać zmiany planu zagospodarowania w tym przypadku bez wcześniejszej zmiany Studium, a w tej chwili jest ogłoszona procedura zmiany Studium dla terenu całej Gminy. W związku z tym wniosek ten jest bezprzedmiotowy i w pierwszej kolejności musi zostać odesłany do Studium.

2.        Wniosek firmy „EKOM” P.U.H. Zdzisław Janota, Zabłocie o zmianę zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Zabłocie dla działki położonej przy ul. Długiej. Wnioskodawca chce, aby na działce można było prowadzić taką działalność jaka jest tam do tej pory prowadzona, czyli działalność uciążliwą. W obecnie obowiązującym Studium i planie zagospodarowania przestrzennego działka ta znajduje się w jednostce strukturalnej budownictwo mieszkaniowe i działalność nieuciążliwa, a działalność, którą prowadzi firma jest uciążliwa. Ponadto okoliczni mieszkańcy skarżą się na uciążliwości związane z jej prowadzeniem. Obecnie trwa procedura w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym, z której wynika staranie pana Z. Janoty, aby zalegalizować prowadzoną przez niego działalność uciążliwą w istniejącym planie. Jest to jednak niemożliwe, ponieważ ten plan zagospodarowania jest przeszkodą, aby można było ten rodzaj działalności zalegalizować. Zgodnie z istniejącym stanem zagospodarowania w nowym Studium nie da się tego zapisu zmienić i prawdę mówiąc zainteresowany powinien szukać nowego miejsca lokalizacji dla tego rodzaju działalności. Zaproponował, aby wniosek został rozpatrzony przy opracowywaniu Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy, gdyż nie da się go rozstrzygną w tej chwili.

Radny P. Faruga zapytał na jakiej podstawie obecnie działa firma „EKOM”?

Z-ca Burmistrza W. Cybulski wyjaśnił, że w tej chwili firma działa na podstawie starego zezwolenia wydanego w 2003 r. na okres 10 lat. Aktualnie pan Z. Janota stara się o wydanie nowego zezwolenia.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że termin zakończenia prac nad Studium jest planowany na 2012 r. więc oba wnioski będą rozpatrywane przy okazji opracowywania tego dokumentu.

Radny P. Faruga stwierdził, że chodzi tutaj również o miejsca pracy, gdyż pracuje tam kilkadziesiąt osób. Jeżeli firma zostanie przeniesiona w inne miejsce ludzie stracą prace.

Radny K. Pisiut stwierdził, że pan Z. Janota miał 8 lat czasu na załatwienie sprawy.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski wyjaśnił, że Rada podejmując uchwałę o przystąpieniu do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nie może jej zrealizować, ponieważ nie ma w tej sprawie zgodności ze Studium.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut, po wysłuchaniu wyjaśnień z-cy Burmistrza, przedstawił wniosek Komisji: „Pisma Pana Piotra Hansel, zam. Bąków, ul. Spokojna 5 w sprawie wprowadzenia zmiany w zapisach miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Bąków dla działki nr 100/10 położonej w Bąkowie przy ul. Wiślańskiej 12 oraz firmy „EKOM” Janota Zdzisław – Zabłocie, ul. Tulipanów 3 w sprawie wprowadzenia zmiany zapisach miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Zabłocie dla działki nr 801/21 położonej w Zabłociu przy ul. Długiej 33 – przyjąć jako wnioski do rozpatrzenia przy opracowywaniu „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień”.”.

Radna Urszula Słowik wnioskowała o wycięcie drzew topoli rosnących naprzeciw Ośrodka Zdrowia i Pawilonu Sportowego w Drogomyślu przy nieruchomości pana Bobra (drzewa te zagrażają bezpieczeństwu budynków mieszkalnych przy ul. Wierzbina 2, 4 i 6).

Z-ca Burmistrza W. Cybulski wyjaśnił, że Gmina może tylko prosić i apelować wykorzystując urzędową moc naszego pisma, gdyż nie mamy żadnych prawnych możliwości, aby przymusić właściciela do wystąpienia z wnioskiem. W ostatnim czasie głęboko analizowaliśmy podobną sprawę wynikającą z interpelacji w sprawie wycięcia drzew i samosiejek na stacji paliw w Pruchnej. Wystosowaliśmy pisma, ale nic to nie oznacza oprócz prośby organu samorządowego (jest to luka w przepisach). Właściciel jest suwerenem na swoim majątku i tylko on lub ktoś władający nieruchomością może wystąpić z wnioskiem o to, żeby wyciąć drzewa. Nie da się wydać nakazu. Jedynie można uruchamiać bardzo skomplikowane procedury wynikające z zagrożenia życia ludzi i mienia, ale nawet korzystając z prawa budowlanego byłoby trudno to załatwić.

Radna U. Słowik wnioskowała w sprawach:

1)       wystąpienie do właściciela nieruchomości o likwidację około 80 arowej plantacji ostów przy ul. Oblaski w Drogomyślu (przy Ośrodku Zdrowia);

2)       niszczejących dróg – szczególnie ul. Brzozowej i ul. Oblaski w Drogomyślu (kiedy poziom wody podnosi się, przelewa się ona przez drogę z niskiego potoku doprowadzającego wodę do stawu Podymacz, powstają tam osuwiska i droga zapada się);

Z-ca Burmistrza W. Cybulski wyjaśnił, że jest to sprawa taka jakich wiele na terenie Gminy, nie da się jej rozstrzygnąć bez projektowania i pozwolenia wodno-prawnego, co wiąże się również z zaplanowaniem tego zadania w budżecie Gminy. Stwierdził też, że jego zdaniem (po dwóch przeprowadzonych wizjach lokalnych) żadnych doraźnych rozwiązań nie da się tam zastosować, ponieważ mieszkańcy są świadomi tego, że są właścicielami, że jest procedura, że są stronami w postępowaniu i mogą się odwołać, a teren, o którym mówimy jest bardzo skomplikowany pod względem własności.

Radna U. Słowik wyraziła swoje obawy, że ul. Brzozowa w Drogomyślu może zostać przerwana.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski poinformował, że nie powinno się tak mówi, ale czasem w takim przypadku jest lepiej, gdyż w razie wystąpienia awarii Gmina może działać omijając procedury (bez pozwolenia na budowę). Nie powinniśmy się uciekać do takich metod, ale często jest to najlepszy sposób załatwienia sprawy.

Radna U. Słowik wnioskowała w sprawach:

1)       przy ul. Stawowej w Drogomyślu jest prowadzony remont cieku wodnego „Młynówki” w kierunku Gołysza, przy posesji pani Czudek powstało osuwisko i przejeżdżające tamtędy samochody strącają róg budynku mieszkalnego;

2)       wycięcia drzewa (spróchniałego dęba) przy drodze powiatowej – ul. Głównej w Drogomyślu (przy posesji państwa Pytel).

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że występowaliśmy już z wnioskiem o wycięcie dęba przy ul. Głównej w Drogomyślu do Powiatu. Zapewniła, że będziemy monitować sprawę.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Żur przedstawiła wniosek wspólnego posiedzenia Komisji: „Komisje wnioskują o zorganizowanie spotkania nt. projektu nowego herbu gminy Strumień z udziałem pana Mariusza Makowskiego.”.

Radna M. Krutyła przypomniała, że na czerwcowej sesji prosiła o wystąpienie do PKP o udrożnienie zasypanych i zamulonych rowów na łąkach Hynek w Strumieniu pod nasypem kolejowym.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że wystąpiliśmy już w tej sprawie z pismem do PKP, ale do dnia dzisiejszego nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Zapewniła, że będziemy monitować tą sprawę.

 

ad. 27.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1800) słowami „zamykam XII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ