Protokół Nr XXV/2004
obrad dwudziestej piątej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu
odbytych w dniu 30 września 2004 r. o godz. 1600
w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Obecni: radni Rady Miejskiej, radni Rady Powiatu z terenu Gminy, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności oraz pracownicy Urzędu Miejskiego, przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.       Burmistrz Strumienia – mgr inż. Adam Zaręba

2.       z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Tadeusz Rychły

3.       Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.       Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

 

Porządek obrad:

    1.             Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.             Przedstawienie porządku obrad.

    3.             Informacja o działalności Burmistrza od dnia 12.08.2004 r. do dnia 21.09.2004 r.

    4.             Informacja Przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    5.             Interpelacje i zapytania radnych.

    6.             Rozpatrzenie informacji Burmistrza o przebiegu wykonania budżetu Gminy Strumień za I półrocze 2004 roku.

    7.             Podjęcie uchwały w sprawie: skargi Pani A. Borutka na działalność Burmistrza Strumienia oraz Pełnomocnika Burmistrza Strumienia ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

    8.             Podjęcie uchwały w sprawie: przyznania w 2004 r. wyróżnień Zasłużony dla Bąkowa, Zasłużony dla Drogomyśla, Zasłużony dla Pruchnej, Zasłużony dla Strumienia, Zasłużony dla Zabłocia, Zasłużony dla Zbytkowa oraz Zasłużony dla Gminy Strumień.

    9.             Podjęcie uchwały w sprawie: przyznania Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka”.

10.             Podjęcie uchwały w sprawie: ustalenia wysokości stawek opłaty za zajęcie pasa drogowego.

11.             Podjęcie uchwały w sprawie: zatwierdzenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.

12.             Podjęcie uchwały w sprawie: zasad wynagradzania pracowników Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

13.             Zatwierdzenie protokołu z XXIV sesji.

14.             Informacje, wolne głosy i wnioski.

15.             Zakończenie.

.   /   .

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej mgr inż. Henryk M. Sosna.

Przewodniczący H. M. Sosna przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej,  Burmistrza Strumienia, pracowników Urzędu Miejskiego, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorów i kierowników zakładów budżetowych, przedstawicieli prasy i mieszkańców.

Przewodniczący H. M. Sosna – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

 

ad. 2.

 

Przedstawiony przez przewodniczącego H. M. Sosnę proponowany porządek obrad sesji został przyjęty bez zmian.

 

ad. 3.

 

Do „Informacji o działalności Burmistrza od dnia 12.08.2004 r. do dnia 21.09.2004 r.” - przewodniczący H. M. Sosna poprosił o wyjaśnienie do Zarządzenia Nr 383 dotyczącego sprzedaży nieruchomości przy ul. Mostowej w Strumieniu (brak przedstawienia projektu uchwały).

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: dotyczy to budynku znajdującego się na granicy strefy oddziaływania oczyszczalni ścieków. Budynek stoi pusty, trzeba rozeznać – dla jakich celów mógłby być wykorzystany.

Więcej uwag nie zgłoszono. – „Informacja” została przyjęta.

 

ad. 4.

 

Przewodniczący H. M. Sosna uzupełnił „Informację Przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym”:

1)       W Chybiu odbył się II Turniej Strzelecki Samorządowców o Puchar Przewodniczącego Rady Gminy Chybie. W turnieju uczestniczyła drużyna radnych w składzie: Cz. Greń, M. Janik, A. Ochodek, H. Sosna i H. M. Sosna. Turniej zakończył się pełnym sukcesem naszej drużyny: radny Cz. Greń zdobył puchar za zajęcie I miejsca  (indywidualnie), a drużyna zdobyła puchar za zajęcie III miejsca (drużynowo).

Informację tą radni przyjęli oklaskami.

2)       Wpłynęły zaproszenia na różne szkolenia, seminaria i sympozja.

3)       W dniu 27.09. br odbyła się sesja Rady Powiatu Cieszyńskiego.

4)       W Drogomyślu odbyło się uroczyste podsumowanie konkursu na najpiękniejszy ogródek, zorganizowanego przez Klub „EKO” w Drogomyślu.

5)       W Urzędzie Miejskim przeprowadzana jest przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Katowicach kontrola. Kontrolerzy RIO poprosili o wyjaśnienia dotyczące złożenia przez radnych oświadczeń majątkowych w latach 2003 i 2004.

6)       Radni otrzymali, przygotowaną przez przewodniczącego Rady, informację ze Zgromadzenia Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej, które odbyło się w dniu 29.09.2004 r. – szczegółowe materiały znajdują się w Biurze Rady. Na Zgromadzeniu omawiana była m. in. sprawa współfinansowania przez samorządy gmin modernizacji i remontów dróg powiatowych. Na wczorajszym Zgromadzeniu omawiana była też sprawa organizacji samorządowych imprez sportowych. Na Zgromadzeniu - jednogłośnie przyznano Panu Januszowi Gazurowi Laur Honorowej Złotej Cieszynianki 2004.

 

7)       Wpłynęło pismo Starosty Cieszyńskiego w sprawie budowy pawilonu diagnostyczno – zabiegowego Szpitala Śląskiego w Cieszynie. Przewodniczący odczytał to pismo oraz zaproponował, aby stanowisko w sprawie współfinansowania budowy pawilonu szpitala - opracowała Komisja Oświaty. Poprosimy też Burmistrza o pomoc w tej sprawie (w stanowisku Komisji powinno być np. zaznaczone, że Strumień już ma wniesiony wkład m.in. przez wykupienie „własnego” Ośrodka Zdrowia).

Burmistrz A. Zaręba stwierdził, że potrzeby w tym zakresie są ogromne, więc nie możemy stać „na uboczu” (bo jest to szpital również dla naszych mieszkańców). Trzeba będzie być w kontakcie z innymi Gminami, aby rozeznać jakie będą sugestie w tej sprawie.

8)       W Drogomyślu odbyły się dożynki gminne. Była to impreza udana i godna kontynuacji – przynajmniej w tym kształcie jak w bieżącym roku. Trzeba się zastanowić, czy dożynki organizować przechodnie – w różnych miejscowościach gminy. Należy też podkreślić zaangażowanie społeczności lokalnej Drogomyśla, w tym wkład pracy radnego Cz. Grenia i innych radnych oraz sołtysów w zorganizowanie dożynek.

Uwag do „Informacji” nie zgłoszono – „Informacja” została przyjęta.

Przewodniczący H. M. Sosna przywitał przybyłych na sesję w międzyczasie: radną Rady Powiatu Panią A. Grygierek, Radcę Prawnego R. Szymonka oraz przedstawicieli lokalnej prasy.

 

ad. 5.

 

Interpelacje zgłosili:

Radna A. Mazur poruszyła sprawę stołówek szkolnych: od 01.09. br. nauczyciele nie mogą korzystać ze stołówek szkolnych (wiąże się to z podatkiem VAT). Ze stołówek korzystały też osoby samotne, biedne itp. Radna zwróciła się do Burmistrza z pytaniem: czy Burmistrz widzi możliwość, aby w ramach istniejących przepisów – stołówki mogły działać (czy taka interpretacja przepisów jest tylko u nas)?

Burmistrz A. Zaręba poinformował, że w sprawie tej zwrócił się do Izby Skarbowej o wyjaśnienie (interpretację).

Radny H. Sosna – w imieniu mieszkańców ul. Ks. Londzina oraz okolicznych ulic w Strumieniu – poruszył sprawę dużej emisji sadzy z komina piekarni. Wszystko wokół piekarni zasypywane jest sadzą – komin nie ma żadnych filtrów. Radny poprosił o interwencję w Gminnej Spółdzielni „SCh” w Strumieniu, która jest właścicielem piekarni.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że w tym wypadku trzeba przeprowadzić kontrolę.

Radny A. Ochodek poruszył sprawę Rynku: na płycie Rynku (jezdni w ruchu okrężnym) oraz na chodnikach parkują samochody osobowe, a nawet dostawcze. Sprawę parkowania na Rynku trzeba uporządkować, nie wyłączając próby wprowadzenia parkingu płatnego.

Radny Cz. Greń poruszył sprawę skrzyżowania dwupasmówki w Drogomyślu: w czasie spotkania z zarządcą drogi były pewne ustalenia dotyczące poprawy skrzyżowania, były wnioski o zamontowanie tzw. „kocich oczek” do oznaczenia pasów jezdni. Obecnie wcześniej zapada zmrok, pokręcone pasy na jezdni zostały starte – więc nie jest tam bezpiecznie. Radny zaapelował, aby co miesiąc pisać do zarządcy drogi, monitować - celem wyegzekwowania ustaleń w tej sprawie.

Wypowiedź powyższą poparł radny H. Sosna.

Radny K. Wójtowicz zwrócił się z pytaniem w sprawie przetargu na wynajem lokalu „Strumienianki”: podobno nie ma chętnych na wynajem tego lokalu. Przetarg ogłoszono na całość lokalu, choć były różne warianty wykorzystania pomieszczeń tego lokalu.

Burmistrz A. Zaręba zwrócił uwagę, że w sprawie podziału lokalu nie było żadnego wniosku (chyba, że do ZGKiM).

Dyrektor ZGKiM – Ł. Pachuła wyjaśnił, że nie było żadnego chętnego na wynajem całego lokalu 270 m2. Więc może należy lokal ten podzielić? Wyjaśnił też, że przetarg na wynajem tego lokalu ogłoszony był w dwutygodniku „Nowa Formacja”.

Radny A. Ochodek wyraził zdanie, że zasięg „Nowej Formacji” jest za mały na takie ogłoszenie.

Radny H. Sosna zaproponował, aby zwrócić się do banków – może któryś z banków byłby zainteresowany tym lokalem.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że o przeznaczeniu lokalu nie zdecydujemy na sesji. Sprawą tą powinna się zająć Komisja – i to szybko.

Radny K. Wójtowicz zgłosił wniosek formalny – o zwołanie Komisji z udziałem Dyrektora MGOK, celem szybkiego rozpatrzenia sprawy przeznaczenia lokalu byłej „Strumienianki”.

Radna C. Skowron poruszyła dwie sprawy:

1)       Czy wiadomo coś o budowie chodnika do Zbytkowa (czy jest już coś „na piśmie” w tej sprawie)?

2)       Obniżenie drogi na ul. Wyzwolenia w Zbytkowie dotychczas nie zostało zlikwidowane.

Radna poprosiła o interwencję w tej sprawie.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił:

1)       Z rozmowy telefonicznej przeprowadzonej w dniu dzisiejszym wynika, ż budowa chodnika została ujęta w planie. Chodnik będzie wykonywany, jednak nie cały. Dopiero umowa wykaże, co będzie ze środkami na cały chodnik.

2)       W sprawie obniżenia drogi – już interweniowano u zarządcy drogi.

Radny Cz. Greń zwrócił uwagę, że dobiega końca kolejny etap budowy odwodnienia w Drogomyślu. Radny zaproponował, aby część środków które zostaną niewykorzystane - przeznaczyć na wykonanie projektu technicznego dalszego odcinka kanalizacji – na ul. Storczyków i Konwaliowej w Drogomyślu.

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że radny J. Lekki otrzymał odpowiedź na złożoną interpelację w sprawach:

-         działań zmierzających do poprawy jakości wody w sołectwie Bąków,

-         oznakowania dróg powiatowych z drogami gminnymi oraz sporządzenia wykazu dróg gminnych,

-         wykonania okuć bramy cmentarnej w Bąkowie.

Przewodniczący poprosił też o składanie interpelacji (oraz odpowiedzi na nie) poprzez przewodniczącego Rady – zgodnie z postanowieniami obowiązującego Statutu Gminy.

Przewodniczący H. M. Sosna przywitał przybyłego na sesję radnego Rady Powiatu Pana R. Kucharczyka.

 

ad. 6.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba omówił informację o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2004 r. Zdaniem Burmistrza – budżet realizowany jest prawidłowo: dochody wykonano w 53,74 %, wydatki wykonano w 48,94 %, w tym wydatki bieżące w 47,83 %.

Burmistrz omówił realizacje większych pozycji dochodów. Niskie wykonanie dochodów ze sprzedaży majątku spowodowana jest opóźnieniami „geodezyjnymi” (teren przeznaczony do sprzedaży położony jest na styku z gminą Pszczyna).

Burmistrz omówił też krótko realizację wydatków: wydatki bieżące realizowane są prawidłowo (47,83 %), a wydatki inwestycyjne również realizowane są prawidłowo. Kto się interesuje np. budowa hali sportowej – widzi postęp robót. Termin ukończenia budowy hali wymuszony został otrzymaniem środków. Na dzień 06.10. br. wyznaczono termin spisania umowy na środki przyznane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu na dofinansowanie budowy hali sportowej.

Radny A. Ochodek zapytał, czy udało się załatwić sprawę zakup samochodu dla Policji (bez odpisu 40 % podatku)?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że wydatku tego nie zrealizowano (niektóre gminy w ogóle zrezygnowały z dofinansowania Policji).

Burmistrz poinformował też, że Regionalna Izba Obrachunkowa nie doszukała się uchybień w informacji o wykonaniu budżetu w I półroczu 2004 r.

Burmistrz poprosił o pytania do informacji.

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że wpłynęła pozytywna opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o informacji z wykonania budżetu.

Następnie poprosił komisje o przedstawienie swoich stanowisk do informacji:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja przyjęła informację bez uwag.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że Komisja informację przyjęła, wysunęła jednak wniosek o zabezpieczenie (poszukanie) środków na zimowe utrzymanie dróg (gdyż wykonanie tej pozycji wynosi już prawie 100 %).

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że Komisja przyjęła informację bez uwag.

Burmistrz A. Zaręba wypowiedział się do wniosku Komisji Budżetu: ostatnia zima była ostra – nie można przewidzieć dokładnie, ile środków będzie trzeba na zimowe utrzymanie dróg w danym roku. Może będą w budżecie wyższe dochody lub oszczędności w wydatkach – wtedy zwróci się do Rady np. o przeniesienie środków na zimowe utrzymanie dróg.

Radny Cz. Greń zapytał o wykonanie zaplanowanych w budżecie projektów technicznych: cmentarza w Zabłociu, domu przedpogrzebowego w Strumieniu oraz modernizacji oświetlenia ulic (wykonanie zerowe).

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił:

1) W sprawie cmentarza w Zabłociu – są dwie sugestie Sołtysa Zabłocia: aby w bieżącym roku środki zaplanowane na projekt techniczny cmentarza przeznaczyć na dalszy ciąg chodnika, a projekt cmentarza wykonać w roku przyszłym lub odwrotnie - część środków z chodnika dołożyć do projektu.

Radni A. Ochodek oraz St. Ochodek wypowiedzieli się za przeznaczeniem środków na budowę chodnika.

2) Projektowany dom przedpogrzebowy ma znajdować się na terenie nie gminnym, dlatego proboszcz Parafii skłonny jest sfinansować projekt we własnym zakresie.

3) Projekt modernizacji oświetlenia ulic – jest w wykonaniu.

Burmistrz podkreślił, że dobrze mieć gotowe opracowane projekty techniczne, aby móc starać się o środki pomocowe, jednak projekty też „przepadają” (tracą ważność).

Radny Rady Powiatu R. Kucharczyk podkreślił, jak ważne jest posiadanie projektów - aby starać się o środki pomocowe (jest to atrybut przetargowy). Zaapelował też w sprawie porozumienia z Powiatem w sprawie remontów i budowy dróg (część gmin spisała już porozumienia). U nas chodzi o drogę Chybie – Pruchna – Zebrzydowice. Jeżeli byłby większy projekt – byłyby większe możliwości na zdobycie środków. Radny omówił szanse uzyskania środków w latach 2005-2006.

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że temat ten omawiany był na Zgromadzeniu Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej, i będzie tematem obrad następnej sesji Rady Miejskiej.

Radny St. Świtała zwrócił uwagę, że nie zdążymy z wykonaniem projektu. Obiecywano środki na rok ubiegły i bieżący – a teraz dowiadujemy się, że potrzebny jest projekt.

Przewodniczący H. M. Sosna ponownie poinformował, że temat ten będzie dyskutowany na następnej sesji.

Następnie wypowiedział się w sprawie wykonania budżetu:

Poprosił o przedstawienie informacji w sprawie opodatkowania podatkiem od nieruchomości budowli, w tym zwłaszcza placów przed sklepami (a jest to rocznie 2 % wartości). Powstały duże place (stanowiące budowle wg przepisów prawa) przed sklepami, a wg posiadanej wiedzy w tym zakresie nie są one objęte opodatkowaniem od nieruchomości.

Ocenić należy, że choć dochody wykonane są powyżej 50 % - nie zawsze wszystko jest dobrze wykonane. Rok ten chyba jednak zamkniemy w miarę pozytywnie.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że podejmowanie uchwały, w przedmiocie przyjęcia lub odrzucenia Informacji nie jest wymagane. Wobec braku wniosku o odrzucenie - Informację o przebiegu wykonania budżetu Gminy Strumien za I półrocze 2004 r.” uznał za przyjętą.

Przewodniczący ogłosił 10-minutowa przerwę w obradach.

 

ad. 7.

 

Przewodniczący H. M. Sosna krótko omówił 2 wersje projektu uchwały dotyczącego skargi na działalność Burmistrza oraz Pełnomocnika Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, a następnie poprosił komisje o przedstawienie swoich stanowisk.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik przedstawił wnioski Komisji:

1)     o przyjęcie I wersji projektu uchwały,

2)       o zmianę zapisu w uchwale: zamiast „Pełnomocnika Burmistrza Strumienia ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych” wpisać „Miejską Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Strumieniu”.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że Komisja wysunęła wnioski identyczne jak Komisja Rolnictwa.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że Komisja wysunęła również dwa identyczne wnioski jak Komisja Rolnictwa. Komisja wysunęła również dodatkowy wniosek: o spowodowanie usunięcia obraźliwej w treści informacji umieszczonej w oknie lokalu Pani ....

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że trzeci wniosek Komisji Oświaty nie dotyczy projektu uchwały i jako taki nie może być rozpatrywany w tym punkcie porządku obrad. Pozostałe wnioski komisji do projektów uchwał są jednobrzmiące, wobec czego poddał je pod głosowanie.

Wniosek dotyczący przyjęcia I wersji projektu uchwały – został przyjęty jednogłośnie (14 obecnych radnych).

Wniosek dotyczący zmiany zapisu „Pełnomocnik Burmistrza Strumienia ds. Profilaktyki  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych” na „Miejską Komisje Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Strumieniu” – został przyjęty jednogłośnie (14 obecnych radnych).

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił o uwagi do projektu uchwały.

Radny K. Wójtowicz zwrócił uwagę na pismo – skargę: w piśmie zawarte jest tyle inwektyw, że nie można tego pozostawić bez żadnego oddźwięku. Wszyscy zostaliśmy obrażeni: od Burmistrza, poprzez Radę, komisje, przewodniczącą Rady Mieszkańców. I kto kogo „zastrasza”? Powinniśmy jakoś zareagować – może w sposób polubowny (takie stanowisko poparła tez Komisja Oświaty, która sprecyzowała wniosek dotyczący obraźliwej treści wywieszonej informacji).

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że każdy wyborca ma prawo do oceny pracy radnych. O obrazę – można jedynie wytoczyć sprawę z powództwa cywilnego.

Na sesji, w tym punkcie porządku obrad, rozpatrujemy – czy Rada jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi.

Następnie przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały (wersję I, z wprowadzonymi poprawkami).

Jednogłośnie (14 obecnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXV/183/2004 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 września 2004 r. w sprawie: skargi na działalność Burmistrza Strumienia oraz Miejską Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8.

 

Na prośbę przewodniczącego – przewodniczący doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” – A. Ochodek przedstawił przygotowany przez Komisje projekt uchwały w sprawie przyznania w 2004 r. wyróżnień „Zasłużony dla ...”, opracowany w oparciu o nowy Regulamin przyznawania wyróżnień. Kilka wniosków Komisja odrzuciła ze względów formalnych.

Następnie komisje przedstawiły swoje stanowiska do projektu uchwały.

Komisja Rolnictwa oraz Komisja Oświaty – nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że Komisja zawnioskowała o dodatkowy zapis w uchwale: w uzasadnieniu wyróżnienia Pani Anity Świtała – dopisanie słów: „w szczególności Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy”.

Wniosek Komisji Budżetu poddany pod głosowanie – został przyjęty 13 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (14 obecnych).

Radny K. Wójtowicz wniósł uwagę organizacyjną do sprawy wyróżnień: zaproponował, aby w przyszłości wcześniej wysyłać pisma do organizacji zgłaszających kandydatów do wyróżnień oraz – aby został opracowany wzór wniosku o wyróżnienie (Komisja mogłaby wcześniej rozpocząć pracę).

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że jest to sprawa techniczna. W bieżącym roku było za mało czasu po uchwaleniu Regulaminu. W przyszłości – zwrócimy się do Burmistrza o wcześniejsze wysyłanie stosownych pism i być może opracowanie formularzy zgłoszeń.

Przewodniczący poinformował też, że wyróżnienia wręczane będą na uroczystej sesji z okazji Święta Niepodległości – i w związku z tym sugeruje, aby Komisja Oświaty, wspólnie z MGOK-iem, już zastanowiła się nad oprawą uroczystej sesji.

Następnie przewodniczący projekt uchwały poddał pod głosowanie.

13 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” – podjęta została:

Uchwała Nr XXV/184/2004 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 września 2004 r. w sprawie: przyznania w 2004 r. wyróżnień Zasłużony dla Bąkowa, Zasłużony dla Drogomyśla, Zasłużony dla Pruchnej, Zasłużony dla Strumienia, Zasłużony dla Zabłocia, Zasłużony dla Zbytkowa oraz Zasłużony dla Gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.


ad. 9.

 

Przewodniczący doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień - A. Ochodek przedstawił projekt uchwały w sprawie przyznania Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka”.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (14 obecnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXV/185/2004 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 września 2004 r. w sprawie: przyznania Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka”.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrza A. Zaręba przedstawił oraz uzasadnił projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek opłaty za zajęcie pasa drogowego. Choć w sprawie tej jest sporo wątpliwości – Burmistrz zaproponował, aby uchwałę podjąć z doręczonymi radnym przed sesją autopoprawkami, gdyż uchwała wymaga ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym, a to zawsze dość długo trwa.

Komisje przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki – o odroczenie podjęcia uchwały na następnej, październikowej sesji, ze względu na konieczność dokonania istotnych poprawek.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur przedstawiła wnioski Komisji:

-         o przyjęcie autopoprawek Burmistrza, wniesionych na posiedzenie Komisji, po uwzględnieniu sugerowanych przez Komisję Budżetu koniecznych poprawek,

-         o rozeznanie sprawy ewentualnego przejęcia w zarząd Gminy płyty Rynku wraz z chodnikiem.

Burmistrz A. Zaręba zaproponował jeszcze – czy nie należy wprowadzić dodatkowej poprawki dotyczącej minimalnych (rocznych – groszowych) opłat? Czy warto je pobierać?

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że trzeba wgłębić się w przepisy ustawy, gdzie są szczegółowo określone zasady budowy infrastruktury w pasie drogowym (są opłaty dwojakie: za zajęcie pasa drogowego, ale i zajęcie przestrzeni pod pasem drogowym).

Burmistrz A. Zaręba wyraził zadnie, że przepisy te odnoszą się do „starych” urządzeń.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że nie jest to wyraźnie określone, dlatego trzeba by jak najszybciej wystąpić o wyjaśnienie, interpretację przepisów (tym bardziej, że ma to być „środek specjalny”, a kwoty są niebagatelne). Wyraził też zdanie, że proponowane w autopoprawkach obniżki stawek są jak najbardziej uzasadnione.

Przewodniczący zapytał następnie – czy radni są skłonni wprowadzić proponowane poprawki, i czy proponowane obniżki stawek są właściwe?

Radny K. Wójtowicz zapytał, czy uchwała musi być podjęta na obecnej sesji – na co otrzymał odpowiedź, że byłoby lepiej – gdyby uchwała została podjęta.

Radni: St. Świtała i A. Ochodek zapytali, czy stawki opłat są ustalone właściwie?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, czym kierowano się przy ustalaniu propozycji stawek.

Następnie przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie wniosek Komisji Oświaty – o przyjęcie autopoprawek Burmistrza.

10 głosami „za”, przy 3 „wstrzymujących się od głosowania” (13 obecnych) – wniosek został przyjęty.

Przewodniczący poddał też pod głosowanie, wobec braku głosów w dyskusji, projekt uchwały (z wprowadzonymi poprawkami).

Jednogłośnie (14 obecnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXV/186/2004 rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 września 2004 r. w sprawie: ustalenia wysokości stawek opłaty za zajęcie pasa drogowego.

Uchwała w załączeniu.

 

 

 

ad. 11.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej (jest to uaktualnienie Statutu do nowych przepisów prawnych).

Komisje przedstawiły swoje stanowiska do projektu uchwały:

Komisja Rolnictwa oraz Komisja Oświaty – nie zgłosiły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wnioski Komisji:

1) o wpisanie nowego brzmienia podstawy prawnej w uchwale (dopisanie przepisów szczególnych o pomocy społecznej w brzmieniu: „Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 2 pkt 2, art. 41 ust. 1, art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.), art. 110 ust.1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64 poz. 593 z późn. zm.) oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. Nr 228 poz. 2255 z późn. zm.)”.

2) o zmianę słów w treści Statutu „zwany dalej Ośrodkiem” na słowa „zwany dalej MOPS”, a co za tym idzie zamianą wyrazu „Ośrodek” na „MOPS” w dalszej treści.

Przewodniczący H. M. Sosna wypowiedział się do wniosków Komisji Budżetu. Przedstawił, co proponowane w podstawie prawnej artykuły ustaw określają. Takie, poszerzone podstawy prawne umieszczone są też w uchwałach innych gmin, ogłoszonych już Dzienniku Urzędowym. Natomiast słowo „Ośrodek” kojarzy się z różnymi ośrodkami, dlatego właściwe byłoby zastąpienie słowa „Ośrodek” słowem „MOPS”.

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił, że wystarczającym przepisem prawnym w tej uchwale jest ustawa o samorządzie gminnym. Można jednak wpisać inne przepisy, których jest jeszcze więcej. I węższy, i szerszy zapis podstawy prawnej – jest prawidłowy.

Przewodniczący H. M. Sosna wnioski Komisji Budżetu poddał pod głosowanie.

Wniosek o poszerzenie zapisu podstawy prawnej w projekcie uchwały został przyjęty 7 głosami „za”, przy 7 „wstrzymujących się od głosu” (14 obecnych).

Wniosek o zamianę słowa „Ośrodek” na słowo „MOPS” został przyjęty 9 głosami „za” przy 4 „wstrzymujących się od głosu”.

Do projektu uchwały nie wniesiono więcej uwag.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały z przegłosowanymi poprawkami poddał pod głosowanie.

13 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (14 obecnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XXV/187/2004 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 września 2004 r. w sprawie: zatwierdzenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

ad. 12.

 

Na prośbę przewodniczącego, z upoważnienia Burmistrza – dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu – Ł. Pachuła wyjaśnił projekt uchwały dotyczący zasad wynagradzania pracowników ZGKiM: zmiana zasad wynagradzania pracowników nie spowoduje żadnych skutków finansowych w Zakładzie. Dyrektor podał przykładowe wynagrodzenie kierowcy, liczone wg starych i nowych zasad.

Dyrektor wyjaśnił też, że wg opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach dotychczas stosowany system regulaminowy jest dopuszczalny, ale obecnie Gminy przechodzą na proponowany w uchwale system punktowy.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że sprawą podstawową jest spełnienie wymogów ustawowych, obligujących do takiego a nie innego systemu wynagradzania, natomiast postanowienia regulaminu są sprawą wewnętrzną Zakładu.

Następnie – ponieważ nikt z radnych nie wniósł uwag do projektu uchwały – przewodniczący projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (14 obecnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXV/188/2004 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 września 2004 r. w sprawie: zasad wynagradzania pracowników Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Protokół Nr XXIV/2004 poprzedniej sesji rady, który był wyłożony do wglądu w Biurze Rady oraz przed sesja na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 14.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Radny St. Świtała poruszył sprawy:

1) Na ul. Lipowej w Pruchnej na przystanku autobusowym wandale wybili szyby. Konstrukcja wiaty jest – więc należałoby obić ją może blachą (bo nadchodzi zima).

2) Na ul. Głównej w Pruchnej wycięto drzewa – dlaczego?

3) Stara część chodnika w Pruchnej zarasta (obok posesji – chodnik jest dobrze utrzymany, poza posesjami zarasta). ZGKiM obiecał, że spryska chodnik np. randapem (nie wykonano tego).

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił:

1) Choć jest to wydatek – wiatę przystanku przed zimą trzeba wyremontować (blachą - nie możemy, byłoby to niewłaściwe).

2) Dlatego wycięto drzewa – trudno powiedzieć, gdyż jest to droga powiatowa.

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował, aby zwrócić się do Powiatu o wyjaśnienie powodu wycinki drzew.

3) Chodnik w Pruchnej – jest chodnikiem przy drodze powiatowej, i obecnie – przed zimą nie warto spryskiwać chwastów.

Radny H. Sosna poruszył sprawę oświetlenia ul. Cichej w Strumieniu: na ul. Cichej nie ma oświetlenia, jest ciemno. Na ul. Pawłowickiej zdarzają się kradzieże. Ludzie czują się zagrożeni. Przecież jedna osoba nie może blokować wykonania oświetlenia ulicznego.

Burmistrz A. Zaręba zaproponował zorganizowanie w tej sprawie spotkania z zainteresowanymi.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur złożyła krótkie sprawozdanie o rozpatrzeniu przez Komisję informacji o działalności MOPS.

Radny K. Wójtowicz poinformował, że chór „Lutnia” już ćwiczy w lokalu przystosowanym dla swych potrzeb w obiekcie basenu. Przy pracach adaptacyjnych członkowie chóru przepracowali około 2.400 godzin, składki własne wyniosły 2.500,- zł, znaleźli się tez sponsorzy, którzy pomogli.

Radny podziękował również Burmistrzowi za wkład w adaptację lokalu.

Radny K. Wójtowicz poruszył jeszcze sprawę inwektyw pod adresem radnych, zawartych w skardze wcześniej rozpatrywanej. Zostaliśmy obrażeni, poniżeni. Co w tej sprawie możemy zrobić? Aby nie uciekać się do ostateczności (zaskarżenia do sądu) – może trzeba jakiegoś upomnienia?

Radca prawny R. Szymonek zwrócił uwagę, że sprawa ta jest trudna, wymaga konsultacji. Między szczegółami sprawy – jest cienka granica. Władza musi być odporna na krytykę.

Radny A. Ochodek poruszył sprawę przejęcia w zarząd płyty Rynku wraz z chodnikami. Komisja Oświaty zawnioskowała rozeznanie tej sprawy (wiąże się z tym sprawa parkowania na Rynku itp.).

Burmistrz A. Zaręba wyraził zdanie, że w sprawie tej trzeba będzie zwrócić się do Starostwa Powiatowego.

Radny powiatowy R. Kucharczyk poinformował, że nie widzi przeszkód w załatwieniu tej sprawy. Jeżeli jest umowa ze Starostwem o zarządzaniu drogami powiatowymi – to i parkowanie w to wchodzi. Jest to sprawa ustalenia miejsc parkowania i opłat za parkowanie. A są to duże pieniądze.

Radny St. Ochodek zwrócił się do Komendanta Komisariatu Policji (w imieniu mieszkańców Zabłocia) o częstsze patrole na drogach. Obecnie radiowóz przejeżdża rano i wieczorem, a np. o godz. 1500 Policji nie widać.

Pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - W. Saltarius poruszył sprawę planowanej przez Radę analizy uchwała tzw. alkoholowych”. Dotychczas analizy nie dokonano ze względu na trwające nadal prace nad nowelizacją ustaw obowiązujących w tym zakresie.

Czy Rada zatem nadal poczeka na nowelizację ustaw? Bo pewne reguły będą ustalone w ustawie, a nie jak dotychczas w uchwałach Rady.

Pan R. Kucharczyk podziękował gorąco organizacjom z terenu Gminy oraz Radzie Miejskiej za wytypowanie go do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka”. Pan R. Kucharczyk obiecał, że w swej działalności nadal będzie działał w interesie Gminy Strumien.

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że uroczysta sesja rad Powiatu odbędzie się dnia 11.11.2004 r.

Radna C. Skowron poprosiła o interwencję w sprawie wyczyszczenia odpływu studzienek na ul. Wyzwolenia w Zbytkowie (studzienki zostały wyczyszczone, odpływy – nie).

Burmistrz A. Zaręba obiecał, że w sprawie tej będzie interweniował.

Radny Cz. Greń również poprosił o interwencję w sprawie udrożnienia studzienek w Drogomyślu.

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał niektóre pozycje „Informacji Przewodniczącego Rady o pracach rady w okresie międzysesyjnym” oraz uzupełnił „Informację” o dodatkowe dane:

1) 20.09.2004 r. minął termin składania wniosków do budżetu na rok 2005.

2) Wpłynęła odpowiedź Burmistrza na wnioski Komisji Oświaty dotyczące hali sportowej.

3) W planie pracy Rady Miejskiej były tematy: strategia rozwoju gminy oraz plan inwestycyjny wieloletni. Nie wiadomo, na jakim etapie realizacji są te tematy (choć w budżecie są środki na te zadania), a tematy te są ważne w związku z możliwościami starań o środki pomocowe. Strategia jest podstawowym warunkiem uzyskania środków pomocowych.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że sporządzenie strategii zostało zlecone – strategia będzie gotowa chyba do końca roku (wyjaśnił też procedurę sporządzania strategii).

4) Z okazji 550-lecia Parafii Rzymsko-Katolickiej w Strumieniu odbyła się uroczystość kościelna. Z tej okazji też Ksiądz Prałat – Proboszcz Parafii zaproponował nadanie nazwy „Plac Św. Krzyża” placykowi u zbiegu ulic: Ks. Londzina, Mostowej i Dolnej. Nie jest to proste, bo różne ulice (powiatowe i gminne) się tam schodzą, ale z drugiej strony nie często zdarza się taka okazja i warto ją w jakiś sposób podkreślić.

Burmistrz A. Zaręba poinformował, że temat ten jest mu znany, jednak określenie terenu tego placu jest trudne i wiązałoby się ze zmianą adresów okolicznych mieszkańców. Dlatego Prałat proponuje tylko symbolicznie nadanie nazwy placowi – bez zmiany adresów.

5) Z inicjatywy przewodniczących Rad Chybia i Strumienia w dniu 12.10.2004 r. w Chybiu, w sali Gminnego Ośrodka Kultury w Chybiu odbędzie się wspólna sesja obu Rad, z proponowanym porządkiem obrad:

1.     Temat: program „Natura 2000”.

2.     Przestrzeganie prawa i porządku publicznego na terenie obu Gmin.

3.     Informacja o stanie dróg gminnych.

Porządek obrad będzie można poszerzyć o „Wolne wnioski”.

Przewodniczący poprosił radnych o przygotowanie się do tematów porządku obrad.

Radny A. Ochodek poprosił o przedstawienie wyników konkursu na stanowisko kierownika hali sportowej w Strumieniu.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że był to nietypowy (rozszerzony) tryb wyboru kierownika. Burmistrz poprosił Dyrektora ZGKiM – Ł. Pachułę o podanie szczegółów konkursu.

Dyrektor ZGKiM – Ł. Pachuła przedstawił skład Komisji, która dokonała wyboru kierownika hali. Komisja odbyła 2 posiedzenia. Dyrektor omówił sposób weryfikacji wniosków na stanowisko kierownika hali. Na stanowisko to wybrany został Pan .....

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował zorganizowanie spotkania z kierownikiem hali celem przedstawienia zamierzeń, propozycji organizacji pracy, oczekiwań itp.

 

ad. 15.

 

Przewodniczący H. M. Sosna dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXV sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1930) słowami „zamykam XXV sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

 

Protokołowała: Janina Wyleżuch

                                               Przewodniczący

mgr inż. Henryk M. Sosna