Protokół Nr XXVI/2004

obrad dwudziestej szóstej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu, wspólnej z Radą Gminy Chybie, odbytej w dniu 12 października 2004 r. o godz. 1700 w sali Gminnego Ośrodka Kultury w Chybiu

 

Obecni: radni Rady Gminy Chybie, radni Rady Miejskiej, radni Rady Powiatu z terenu gmin Chybie i Strumień – wg załączonych list obecności, pracownicy Urzędu Gminy Chybie i Urzędu Miejskiego w Strumieniu oraz przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.       Wójt Gminy Chybie – mgr inż. Edward Dudkowiak

2.       Burmistrz Strumienia – mgr inż. Adam Zaręba

3.       Skarbnik Gminy Chybie – Elżbieta Szkrobol

4.       Sekretarz Gminy Chybie  – Cecylia Kominek

 

Porządek obrad:

 

1.     Otwarcie sesji i przedstawienie porządku obrad.

2.     Informacja dotycząca propozycji wprowadzenia programu „NATURA 2000”, korzyści oraz obowiązki dla gmin objętych tych programem.

3.     Informacja dotycząca przestrzegania prawa i porządku publicznego.

4.     Informacja o stanie dróg gminnych łączących obie Gminy, zajęcie wspólnego stanowiska dotyczącego planu remontów i utrzymania w/w dróg.

5.     Wolne głosy i dyskusja.

6.     Zamknięcie obrad sesji.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył przewodniczący Rady Gminy Chybie Mirosław Wardas.

Przewodniczący M. Wardas stwierdził, że jest to pierwsza wspólna sesja Rad Gmin Chybie i Strumień.

Na podstawie list obecności Przewodniczący M. Wardas stwierdził, że w obradach uczestniczy 13 radnych na 15 ustawowego  składu Rady Gminy Chybie i 15 radnych na 15 ustawowego składu Rady Miejskiej w Strumieniu – obrady zatem są prawomocne.

Następnie przewodniczący M. Wardas [przedstawił porządek obrad sesji oraz zaproponował poszerzenie porządku obrad o „Wolne wnioski i dyskusja” jako pkt 5 (razem 6 punktów).

Wniosek został przyjęty jednogłośnie.

Na prośbę przewodniczącego – radni obu Rad przedstawili się.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący M. Wardas przywitał przybyłą na sesję – z-cę Dyrektora Wydziału Środowiska i Rolnictwa Urzędu Wojewódzkiego – Panią Jolantę Prażuch.

Na prośbę przewodniczącego – Pani J. Prażuch przedstawiła informację dotyczącą propozycji wprowadzenia programu „Natura 2000” na terenie obu Gmin, korzyści oraz obowiązki dla gmin objętych tym programem, wspomagając swoją wypowiedź wyświetlanymi na rzutniku slajdami. Program ten obejmuje zaproponowane przez Polskę i następnie uznane przez Komisję Europejską specjalne obszary ochrony wyznaczone w oparciu o tzw. dyrektywę siedliskową (SOO) oraz obszary specjalnej ochrony wyznaczone na podstawie tzw. dyrektywy ptasiej (OSO). Za ostoje ptasie uznany został cały obszar „Doliny Górnej Wisły”, w tym Zbiornik Goczałkowicki oraz Gmina Chybie w całości i znaczna część Gminy Strumień. Obszar obu Gmin nie obejmuje ostoi siedliskowych. Pani J. Prażuch stwierdziła, że generalnie na terenie wyznaczonego obszaru zakazane będzie to, co bezpośrednio wpływa na siedlisko (czy ostoję). Do oceny tego powołana będzie Komisja, w której obowiązkowo uczestniczyć będą przedstawiciele samorządów.

Pani J. Prażuch przedstawiła mapę obszaru ochrony.

Następnie w dyskusji głos zabrali:

Radny Cz. Greń zapytał, jaki wpływ mają te zapisy, dyrektywy na uchwalone z trudem plany zagospodarowania przestrzennego – czy może czekają nas zmiany w tych planach?

Dyrektor J. Prażuch wyjaśniła: projekt „Natura 2000” nie jest nadrzędnym programem nad planem zagospodarowania przestrzennego, który jednak musi uwzględniać przepisy dotyczące ochrony środowiska. I – choć w planie zagospodarowania jest zapis – procedury projektu „Natura 2000” będą musiały być przeprowadzone.

Radny L. Soboszek zapytał, jakie korzyści z programu „Natura 2000” będą miały osoby mieszkające na tym terenie?

Dyrektor J. Prażuch wyjaśniła: w obszarze tym będą pewne obostrzenia – ale możliwie, że będą dofinansowania. Gminy leżące w obszarze Natura 2000 będą miały ułatwienia w uzyskiwaniu środków na poprawę infrastruktury związanej z ochroną środowiska.

Burmistrz Strumienia A. Zaręba wyraził zdanie, że obostrzenia na tym terenie będą odstraszać inwestorów. Jest to żywy organizm, terenu zurbanizowany. Burmistrz postawił pytanie: teren ochrony jest opracowany, granice ustalone – kto to ustalił? W obszarze ochrony znajduje się 2/3 Gminy Strumień, a Gmina nie została o tym nawet powiadomiona.

Dyrektor J. Prażuch wyjaśniła: Ministerstwo Ochrony Środowiska zleciło to zadanie niezależnemu zespołowi ekspertów (fachowcom PAN, ornitologom). Zespół przy Wojewodzie przeprowadzał konsultacje. Samorządy opiniowały gotowy projekt. Negatywne opinie oby Gmin nie zostały uwzględnione. Dla obszarów Natura 2000 na razie nie ustanowiono zakazów takich jakie istnieją w parkach krajobrazowych czy rezerwatach przyrody.

Przewodniczący M. Wardas zapytał, czy istnieje szczegółowa mapa poszczególnych gatunków (ostoi ptasich)?

Pani J. Prażuch wyjaśniła, że opracowana będzie szczegółowa inwentaryzacja.

Radny K. Wójtowicz zapytał – ile krajów uczestniczy w programie, i ile swych terenów zgłosiły do programu?

Dyrektor J. Prażuch odpowiedziała, że Polska zaproponowała 15 % terenu. Jeżeli kraj proponuje tylko np. 5 % terenów do programu Natura 2000 – Unia Europejska żąda więcej (10-15% powinno być).

Radny St. Świtała stwierdził, że w związku z programem Natura 2000 – mamy ręce związane w staraniach o turystyczne zagospodarowanie zbiornika goczałkowickiego, a Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów w Katowicach ma dodatkowy argument, aby nasze starania odrzucić.

Dyrektor J. Prażuch wyjaśniła, że program Natura 2000 nie wyklucza turystycznego zagospodarowania terenów, a nawet – raczej ściąga turystów.

Przewodniczący Rady Gminy Chybie M. Wardas zwrócił uwagę, że Zbiornik Goczałkowicki jest zbiornikiem wody pitnej, który ustanowiono jako ostoję ptaków. Gniazdujące tam kormorany „produkują” najbardziej agresywne odchody, zawierające azot.

Radca Prawny R. Szymonek stwierdził, że w naszej świadomości o programie Natura 2000 – jest pewne, że będą ograniczenia, a więc ograniczenia dochodowości. Art. 36 Programu Ochrony Środowiska przewiduje programy wsparcia – w związku z obniżeniem dochodowości.

Dyrektor J. Prażuch wyjaśniła, że programy ochrony środowiska są skierowane do rolników (np. niewykaszanie łąk, niestosowanie nawozów itp.) i dla nich istnieją też programy pomocowe. Obowiązek ochrony środowiska ciąży na państwie.

Radny Rafał Zieliński zapytał, gdzie zwracać się o wyrównanie dochodów – no co otrzymał odpowiedź radnego Romana Sowińskiego, że informacji dotyczących pomocy udziela Śląska Izba Rolnicza w Międzyświeciu.

Przewodniczący M. Wardas poruszył sprawę odkomarzania: akcję odkomarzania Gmina Chybie prowadzi od kilku lat. Czy robi to legalnie?

Dyrektor J. Prażuch wyjaśniła: działanie to nie wymaga wydania decyzji (więc chyba nie jest tak toksyczne).

Przewodniczący M. Wardas zwrócił uwagę, że poważny inwestor nie wyda pieniędzy na prowadzenie procedur, które również wymagają czasu. Zapytał też, jakie budowy, przedsięwzięcia (sklepy, zakłady) wymagają przeprowadzenia procedur?

Dyrektor J. Prażuch wyjaśniła: celem procedury jest ocena wpływu oraz ograniczenie zagrożeń na środowisko. Stan siedlisk nie może ulec pogorszeniu.

Przewodniczący M. Wardas stwierdził, że są to zatem ograniczenia, gdyż nie będzie można np. stosować zalesień, ani sadzić wierzby energetycznej itp.

Dyrektor J. Prażuch wyjaśniła, że to właśnie będzie oceniane – czy te działania mogą wpływać na siedliska, czy nie.

Przewodniczący M. Wardas zapytał jeszcze, czy np. zmiana branży zakładu (lub technologii) – również będzie wymagać przeprowadzenia procedur?

Dyrektor J. Prażuch wyjaśniła, że jeżeli przepisy wymagają odpowiednich zezwoleń – to wymagane będzie przeprowadzenie procedury.

Dyrektor J. Prażuch odpowiedziała też na pytanie radnego A. Ochodka o spodziewany termin wejścia w życie nowych przepisów dotyczących funkcjonowania ostoi.

Przewodniczący M. Wardas podziękował Pani J. Prażuch za udział w sesji.

Następnie ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

ad. 3.

 

Przewodniczący M. Wardas przywitał przybyłych na sesję: Komendanta Powiatowego Policji w Cieszynie Mirosława Wiję oraz Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu Waldemara Kudzię.

Komendant Komisariatu Policji w Strumieniu W. Kudzia złożył informację o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Miasta i Gminy Strumień, Gminy Chybie i Gminy Dębowiec za okres I – IX.2004 r.

Powyższą informację uzupełnił Komendant Powiatowy M. Wija. Komendant stwierdził ogólnie, że w okresie sprawozdawczym nie zanotowano znacznego wzrostu przestępczości na terenie podległych Komisariatowi Gmin.

W dyskusji głos zabrali:

Radny A. Ochodek poruszył sprawę obsługi przez Komisariat Policji w Strumieniu trzech Gmin: my narzekamy na obsługę naszego terenu (jest za mało patroli policyjnych), a Dębowiec również narzeka. Należałoby monitować w Komendzie Wojewódzkiej o wyłączenie Gminy Dębowiec z rejonu podległego Komisariatowi Policji w Strumieniu (Dębowiec jest odległy od naszych Gmin).

Radny Poruszył również sprawę bezpieczeństwa ruchu w czasie kampanii cukrowniczej: naszymi drogami jeżdżą przeładowane samochody do Cukrowni w Chybiu, z powrotem, puste jeżdżą z nadmierną szybkością. Mieszkańcy skarżą się, że domy pękają (przy ul. 1 Maja w Strumieniu, ul. Bielskiej w Zabłociu). Poza tym - na drogach porusza się dużo rowerzystów, dla których samochody te stanowią duże zagrożenie.

Radny R. Zieliński zwrócił uwagę, że w związku z przebudową drogi Bielsko-Cieszyn znaczna ilość ciężkich samochodów (przeładowanych – 35 ton) jeździ również przez nasz teren.

Komendant Powiatowy M. Wija szczegółowo omówił zasady i kryteria działania Komisariatów Policji, ilość etatów, teren działania Komisariatów w Powiecie itp. Uzasadnił też swoją decyzję o włączeniu Gminy Dębowiec do zakresu działania Komisariatu Policji w Strumieniu.

Komendant M. Wija obiecał też, że sprawę przeładowanych samochodów ciężarowych zasygnalizuje w Inspekcji Transportu Drogowego.

Radny K. Wójtowicz zapytał, czy zdarza się – aby osoby prowadzące punkty skupu złomu współpracowały z Policją (bo na pierwszym miejscu zestawienia są kradzieże)?

Komendant W. Kudzia wyjaśnił, że były już takie sygnały, dzięki czemu ujęto sprawców trzech kradzieży na kolei.

Poważnym problemem są kradzieże właśnie na kolei. Ich wykrywalność jest niska, gdyż PKP zgłasza kradzieże często dopiero po kilku dniach.

Również punktów skupu złomu Policja nie jest w stanie sprawdzać na bieżąco, bo punkty skupu często wywożą złom.

Radny Rady Powiatu K. Gajdzica poruszył sprawę niebezpiecznej jazdy motocyklistów: motocykliści jeżdżą często po wąskich drogach przekraczając znacznie normy szybkości i hałasu. Giną młodzi ludzie. Problem ten narasta (w całym kraju).

Radny K. Gajdzica podziękował Policji za zabezpieczanie organizowanych na naszym terenie rajdów rowerowych.

Poinformował też, że jest nadzieja na tworzenie ścieżek rowerowych.

Komendant M. Wija wyjaśnił w sprawie motocyklistów: zgodnie z rozporządzeniem Komendanta Wojewódzkiego Policji – wyznaczone zostały miejsca pomiaru szybkości radarem i nie można mierzyć szybkości w dowolnych miejscach. Nie można reagować nawet na zgłoszenia mieszkańców (przepisy wewnętrzne Policji poszły za daleko).

Radny Cz. Greń poruszył temat skrzyżowania na dwupasmówce w Drogomyślu: skrzyżowanie jest bardzo niebezpieczne – zmieniono pasy jezdni, poziome oznakowania (pasy) zimą są niewidoczne. Podczas wizji lokalnej Komisji na tym skrzyżowaniu – zarządca drogi stwierdził, że skrzyżowanie jest bezpieczne. My wnioskowaliśmy wykonanie tzw. „kocich oczek”. Obiecano skorygowanie geometrii skrzyżowania. Radny Cz. Greń poprosił Komendanta M. Wiję o sprawdzenie tego skrzyżowania i interwencję w sprawie jego poprawienia.

Komendant M. Wija obiecał, że wyjaśni sprawę skrzyżowania (choć będzie sprawa środków na ten cel).

Komendant W. Kudzia przeprosił, że nie był obecny na spotkaniu w sprawie skrzyżowania. Potwierdził stan skrzyżowania przedstawiony przez radnego Cz. Grenia oraz obiecał współpracę w staraniach o jego skorygowanie.

Radna A. Mazur w dłuższej wypowiedzi omówiła problemy i podłoża przestępczości.

Radny R. Zieliński zapytał o zagrożenie narkomanią na naszym terenie.

Komendant M. Wija omówił krótko problem narkomanii: stworzyliśmy program, aby dotrzeć do młodzieży, która jeszcze nie miała kontaktu z narkotykami, jednak jeżeli w budżetach gmin nie ma na ten cel żądnych środków – więc pracuje się trudno.

Komendant W. Kudzia stwierdził, że Policja liczy na szeroką współpracę ze szkołami, rodzicami, a nawet kolegami osób zagrożonych narkomanią. Szkoły wiejskie nie są tak zagrożone, jak szkoły w dużych miastach. Statystycznie – jest dobrze, ale nie możemy powiedzieć, że problem narkomanii na naszym terenie wogóle nie występuje.

Radny Rady Powiatu A. Łukosz stwierdził, że Powiat nie posiada środków na działania profilaktyczne z młodzieżą szkół średnich. W gminach istnieją programy działania z młodzieżą młodszą. Współpraca z pełnomocnikami gminnymi ds. profilaktyki pozwoliłaby na działania profilaktyczne: w gminach – z młodzieżą aż do gimnazjum, w powiecie – z młodzieżą starszą (od II klasy szkół średnich).

Przewodniczący M. Wardas poruszył sprawę zakupu samochodu dla Policji oraz sprawę warunków pracy policjantów (wygląd Komisariatu jest w stanie „opłakanym”).

Komendant M. Wija stwierdził, że istniejący stan Komisariatu wynika z wieloletnich zaniedbań i braku środków. Obecnych dysponentem środków jest Komendant Wojewódzki. Komendant omówił szczegółowo ten problem.

Przewodniczący M. Wardas zaproponował wystosowanie do Komendanta Wojewódzkiego wspólnego stanowiska obu Gmin w sprawie remontu budynku Komisariatu Policji w Strumieniu.

Komendant M. Wija wyraził zdanie, że wysłanie stanowiska obu Gmin z pewnością nie zaszkodzi.

Przewodniczący M. Wardas ogłosił 15-minutową przerwę w obradach.

 


 

ad. 4.

 

Przewodniczący M. Wardas poinformował, że temat stanu dróg gminnych, które leżą na terenie Gminy Strumień, a służą mieszkańcom Gminy Chybie wprowadzono do porządku obrad na wniosek radnego Gminy Chybie L. Soboszka.

Informację o stanie tych dróg przedstawiła Pani H. Krzempek – pracownik Urzędu Gminy w Chybiu. Są to 3 wspólne odcinki dróg:

1.   ul. Teligi – o długości 400 mb;

2.   ul. Wojska Polskiego – o długości 1.350 mb;

3.   ul. Czuchowska.

Burmistrz Strumienia A. Zaręba wypowiedział się na temat dróg: problem został dobrze naświetlony – rzeczywiście są to drogi o małym znaczeniu lub bez znaczenia dla mieszkańców Gminy Strumień, a ważne dla mieszkańców Gminy Chybie. Drogi te nie są błotniste, są utwardzone, choć w złym stanie. Gmina Chybie zwracała się już do Gminy Strumień o remont tych dróg, lecz bez rezultatu. W Gminie Strumień - w sprawie remontów dróg honorowane jest zdanie rad sołeckich (decyzje są „uspołecznione”). Nie ma presji społecznej, aby drogi te remontować. Jeżeli będzie się te drogi remontować, to trzeba – aby było to zrozumiane przez społeczność Strumienia.

Burmistrz zaproponował powołanie w tej sprawie zespołu roboczego, złożonego z przedstawicieli obu gmin.

Przewodniczący M. Wardas stwierdził, że Rada Gminy Chybie nie chce wywierać presji na decyzje Strumienia, więc zaproponował, aby w sprawie tych dróg rady sołeckie porozumiały się.

Radny L. Soboszek przypomniał, że mieszkańcy Frelichowa od kilku lat starają się o remont ul. Teligi. Zaproponował zatem, aby radni wypowiedzieli się na temat remontu tej drogi – na rok przyszły.

Przewodniczący M. Wardas ponownie stwierdził, że Chybie musi uszanować zwyczaj Strumienia, że rady sołeckie proponują drogi do remontu, więc jeżeli Rada Sołecka Zabłocia nie złożyła wniosku do budżetu – trudno aby radni decydowali inaczej.

Radny Fr. Strządała wyraził zdanie, że na tych drogach nie trzeba zaraz kłaść nawierzchni asfaltowej, wystarczyłoby tylko je utwardzić (byłoby taniej).

M. Talik – pracownik Urzędu Miejskiego w Strumieniu wyjaśniła, że stan prawny ul. Wojska Polskiego nie jest uregulowany: droga (grobla) leży na terenie Gminy Strumień, lecz zarządzana jest przez Państwową Akademię Nauk w Gołyszu.

Przewodniczący M. Wardas zawnioskował uregulowanie stanu prawnego tej drogi.

Radny Cz. Greń (z Drogomyśla) poinformował, że Rada Sołecka omawiała już sprawę tej drogi. Droga ta nie jest w tak złym stanie. Stwierdził też, że jako radny, nie może wypowiadać się za Radę Sołecką, ale po wspólnym zastanowieniu – może coś ustalimy.

Radny Zb. Matula wyraził zdanie, że na drodze tej jest mały ruch – bo droga jest zła. Gdyby ją wyremontowano – zostałby odciążony ruch przez Chybie (mieszkańcy Zabłocia korzystaliby z niej przy wyjeździe w stronę Drogomyśla).

Następnie – w krótkiej dyskusji, w której udział wzięli radni: Cz. Greń, St. Ochodek, J. Stokłosa, K. Wójtowicz, C. Skowron oraz przewodniczący M. Wardas ustalono, że w sprawie remontów dróg wspólnych zbierze się zespół roboczy, złożony z przedstawicieli Komisji Budżetowej Rady Gminy Chybie, radnego z Mnicha, z Frelichowa oraz rad sołeckich Zabłocia i Drogomyśla.

Termin spotkania ustali Burmistrz Strumienia.

Radny H. Sosna zwrócił jeszcze uwagę, aby przed spotkaniem zespołu został ustalony właściciel drogi (grobli).

Inspektor M. Talik dodatkowo poinformowała, że rada sołecka w Zabłociu wnioskowała ul. Czuchowską do remontu na rok 2005 (wniosek do budżetu).

 

ad. 5.

 

Przewodniczący M. Wardas przedstawił sprecyzowane stanowisko obu Rad - pismo do Komendanta Wojewódzkiego w sprawie remontu budynku Komisariatu Policji w Strumieniu:

„Zwracamy się z prośbą o przeznaczenie środków oraz przeprowadzenie remontu budynku Komisariatu Policji w Strumieniu. Biorąc pod uwagę dotychczasowe finansowe zaangażowanie Gminy Chybie oraz Gminy Strumień w doposażeniu komisariatu Policji w Strumieniu, wyrażamy przekonanie, iż prośba nasza zostanie spełniona.

Ze swej strony przewidujemy partycypację w roku 2005 naszych Gmin w zakupie nowego radiowozu dla Komisariatu Policji w Strumieniu”.

(Pismo w załączeniu do protokołu).

Przedstawione stanowisko obu Rad – poddane pod głosowanie – zostało przyjęte jednogłośnie.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący M. Wardas dziękując wszystkim zebranym – zakończył wspólne obrady Rady Gminy Chybie i Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 2110).

 

 

Protokołowała: Janina Wyleżuch

                                      Przewodniczący

mgr inż. Henryk M. Sosna