Protokół Nr XXVII/2004
obrad dwudziestej siódmej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu
odbytych w dniu 28 października 2004 r. o godz. 1600
w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Obecni: radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności oraz pracownicy Urzędu Miejskiego, przedstawiciel Komisariatu Policji w Strumieniu przedstawiciele lokalnej prasy i mieszkańcy Gminy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.       Burmistrz Strumienia – mgr inż. Adam Zaręba

2.       z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Tadeusz Rychły

3.       Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

 

Porządek obrad:

    1.       Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.       Przedstawienie porządku obrad.

    3.       Informacja o działalności Burmistrza od dnia 24.09.2004 r. do dnia 20.10.2004 r.

    4.       Informacja Przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    5.       Interpelacje i zapytania radnych.

    6.       Informacja o rozpatrzeniu wniosków przedstawionych przez komisje Rady Miejskiej za III kwartał 2004 roku.

    7.       Podjęcie uchwały w sprawie: nadania nowych statutów jednostek pomocniczych gminy Strumień.

    8.       Podjęcie uchwały w sprawie: skargi Pani A. Borutka na działalność Burmistrza Strumienia oraz Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Strumieniu w związku z postanowieniem Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bielsku-Białej.

    9.       Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2004.

10.       Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany budżetu Gminy Strumień na rok 2004.

11.       Podjęcie uchwały w sprawie: sprostowania oczywistej omyłki w Uchwale Nr XII/111/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 14.08.2003 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Bąków.

12.       Podjęcie uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości położonej w Strumieniu stanowiącej własność Gminy Strumień.

13.       Podjęcie uchwały w sprawie: przyjęcia zadań Powiatu Cieszyńskiego w zakresie zimowego utrzymania dróg powiatowych zamiejskich w granicach administracyjnych Gminy Strumień.

14.       Podjęcie uchwały w sprawie: zasad udzielania pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu przy modernizacji i remontach dróg powiatowych.

15.       Podjęcie uchwały w sprawie: trybu i kryteriów przyznawania nagród dla nauczycieli szkół, przedszkoli za ich osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze.

16.       Podjęcie uchwały w sprawie: określenia zasad udzielania i rozmiaru zniżek nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkole oraz określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dla pedagogów szkolnych, psychologów, logopedów i nauczycieli doradców zawodowych.

17.       Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu, Burmistrza Strumienia oraz Wojewody Śląskiego o oświadczeniach majątkowych.

18.       Zatwierdzenie protokołu z XXV sesji.

19.       Informacje, wolne głosy i wnioski.

20.       Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej mgr inż. Henryk M. Sosna.

Przewodniczący H. M. Sosna przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej,  Burmistrza Strumienia, pracowników Urzędu Miejskiego, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorów i kierowników zakładów budżetowych, Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu, przedstawicieli lokalnej prasy oraz mieszkańców Gminy.

Przewodniczący H. M. Sosna – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

 

ad. 2.

 

Przedstawiony przez przewodniczącego H. M. Sosnę porządek obrad sesji został przyjęty bez zmian.

 

ad. 3.

 

Do „Informacji o działalności Burmistrza od dnia 24.09.2004 r. do dnia 20.10.2004 r.” – nie zgłoszono żadnych pytań ani uwag.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 4.

 

Przewodniczący H. M. Sosna uzupełnił „Informację Przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym”:

1)       w uroczystościach Dnia Seniora udział wziął z-ca przewodniczącego Rady Cz. Greń;

2)       23.10.br. odbyła się uroczystość 35-lecia Szkoły Podstawowej w Drogomyślu;

3)       wpłynęło kilka zaproszeń (ofert) na szkolenia, seminaria itp (koszty szkoleń są bardzo drogie);

4)       wpłynęło zaproszenie na wernisaż prac Pani .... (właśnie się odbywa);

5)       w dniu 25.10.br. odbyła się kolejna sesja Rady Powiatu;

6)       wpłynęło zaproszenie Komitetu Inicjatywnego Cieszyńskiego Uniwersytetu III wieku – do współtworzenia Uniwersytetu III wieku;

7)       wpłynęło pismo Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji – informacja o rejestracji zmiany w Statucie Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej;

8)       wpłynęło zaproszenie na organizowaną w Petrvaldzie imprezę „Dzień Przyjaźni” (drugą część „Wspólnej Etiudy”);

9)       protokół ze wspólnej sesji Rady Gminy Chybie i Rady Miejskiej zostanie przedłożony do zatwierdzenia na następnej sesji.

Uwag do „Informacji” nie wniesiono.

 

ad. 5.

 

Interpelacje zgłosili:

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał zainteresowanych radnych – czy wystarcza im odpowiedź jaką dziś otrzymali na interpelację dotyczącą płyty Rynku?

Radny A. Ochodek odpowiedział – że na razie wystarczy.

Radny Cz. Greń złożył na piśmie interpelację dotyczącą poprawy bezpieczeństwa przy wjeździe z dróg gospodarczych na dwupasmówkę w Drogomyślu.

Radny A. Ochodek zapytał, jaką firmę wybrano w przetargu jako głównego dostawcę sprzętu sportowego dla hali sportowej (czy firmę Polsport)?

Burmistrz A. Zaręba oraz z-ca Burmistrza T. Rychły wyjaśnili: złożone były 4 oferty. Wybrano ofertę najtańszą (firma Polsport była druga w kolejności najtańszych ofert).

Radny K. Wójtowicz zapytał:

1)     Co ustalono w sprawie lokali „Strumienianki” – jak jest sytuacja w tej sprawie?

2)     Czy w naszej Gminie nie będzie dopłat do ekologicznego opalania? Pytają o to osoby zainteresowane.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił:

1)     Nie jest jeszcze definitywnie ustalone, co będzie z lokalem „Strumienianki”. Dyrektor MGOK wstępnie opracowuje kalkulację kosztów. Rozeznanie finansowe będzie w najbliższych dniach. Trudne będzie zadecydowanie – co zrobić z tym lokalem. Może trzeba będzie go podzielić.

2)     Dotacje ze środków budżetowych na takie dopłaty zawsze budzą wątpliwości. W Chybiu np. odstąpiono od takiego projektu, gdyż były uwagi do tego. Burmistrz obiecał odpowiedź na piśmie – po rozeznaniu sprawy.

Radna C. Skowron zapytała, jakie decyzje zapadły na ostatnim spotkaniu w sprawie chodnika do Zbytkowa?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: spisane zostało porozumienie, na jakich zasadach chodnik będzie budowany. Koszt budowy ma wynieść 220.000,- zł, Gmina ma wnieść 40.000,- zł. Przetarg przewiduje również naprawę drogi, koszt zatem będzie wyższy - więc i nasz udział musiałaby być większy (niekorzystne zmiany wprowadza Zarząd Dróg Wojewódzkich). Umowa jeszcze nie została podpisana.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił o uwagi do „Informacji o rozpatrzeniu wniosków komisji Rady Miejskiej za III kwartał 2004 r.”

Komisja Rolnictwa oraz Komisja Budżetu nie wniosły uwag do „Informacji”.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że Komisja również nie wniosła uwag do samej „Informacji”, zwróciła się jednak z pytaniem do Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu – czy wszystkie zadaszenia wykonano?

Radny A. Ochodek dodał, że Komisja wnioskowała o „wejścia” – a zrobiono tylko jedno.

Z-ca Burmistrza T. Rychły stwierdził, że wniosek nie był dokładnie sprecyzowany.

Do „Informacji” nie wniesiono więcej uwag.

„Informacja” została przyjęta.

ad. 7.

 

Przewodniczący H. M. Sosna krótko omówił projekt uchwały oraz omówił wyniki konsultacji statutów jednostek pomocniczych z mieszkańcami Gminy.

Następnie przedstawił własną propozycję wprowadzenia poprawek w statutach dotyczącą możliwości wstrzymania wykonania uchwały Rady Mieszkańców lub Zebrania Wiejskiego przez Burmistrza: w § 47 ust. 2 Statutu Miasta Strumienia oraz w § 42 ust. 2 statutów sołectw. Pełne brzmienie proponowanych nowych zapisów – w załączeniu.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Z-ca Burmistrza T. Rychły zwrócił uwagę, że w załączonych do statutów Pruchnej i Drogomyśla mapkach są nieścisłości (część Drogomyśla „przypisano” Pruchnej.

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił, że takie mapki otrzymano z Urzędu Miejskiego, choć nie są to właściwe mapki, tylko szkice określające granice sołectw (stąd nie ma np. podanej skali mapek).

Również radny M. Mikołajczyk wyraził zdanie, że nie są to mapki, tylko szkic terenu.

Radca prawny R. Szymonek wniósł uwagę do Statutu Miasta Strumienia: w § 4 ust. 2 mówi się o hymnie, tymczasem sprawa hymnu nie jest do końca załatwiona. Dlatego obecnie lepiej zapis o hymnie skreślić, a w okresie późniejszym uchwalić poprawkę.

Radny K. Wójtowicz wyjaśnił sprawę praw autorskich do hymnu (nie ma zgodności spadkobierców do tych praw).

Przewodniczący H. M. Sosna wyraził zdanie, że zapis o hymnie miałby jakąś rangę.

Radca prawny R. Szymonek dodał, że obecnie nikt nie kwestionuje utworu jako hymnu, jednak gdy zostanie wpisany do statutu, może rodzić sytuacje konfliktowe.

Biorąc powyższe pod uwagę – przewodniczący H. M. Sosna sprecyzował wniosek dotyczący hymnu: o wykreślenie w Statucie Miasta Strumienia w § 4 ust. 2 oraz w ust. 3 skreślenie słów „oraz Hymnu”, zmienić kolejność ustępów na „1” i „2” oraz wyłączyć załącznik Nr 2 i w załączniku Nr 1 skreślić cyfrę „1”.

Wniosek ten poddany pod głosowanie został przyjęty 14 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu”.

Ponieważ więcej uwag nie wniesiono – przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały (z przegłosowaną poprawkę) poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (15 obecnych) podjęta została:

 Uchwała Nr XXVII/189/2004 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 października 2004 r. w sprawie: nadania nowych statutów jednostek pomocniczych gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8.

 

Przewodniczący H. M. Sosna krótko omówił projekt uchwały dotyczący skargi na działalność Burmistrza Strumienia i Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, a następnie poprosił o wypowiedź radcę prawnego.

Radca prawny R. Szymonek szczegółowo omówił od strony prawnej skargę, przy czym stwierdził w sposób nie budzący wątpliwości, że właściwe do rozpatrzenia skargi było Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Bielsku-Białej.

Komisje Rady przedstawiły swoje stanowiska: wszystkie komisje: Komisja Oświaty, ..., Komisja Rolnictwa, ... i Komisja Budżetu – zaproponowały przyjęcie wersji I projektu uchwały.

Radny K. Wójtowicz zapytał, czy Radca Prawny nie mógł zwrócić uwagi Samorządowemu Kolegium Odwoławczemu na nieprawidłowości w przesłaniu skargi do rozpatrzenia przez Radę – na co otrzymał odpowiedź, że radca prawny nie ma takiej możliwości.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie propozycję rozpatrywania wersji I projektu uchwały.

Propozycja przyjęta została jednogłośnie (15 obecnych).

Przewodniczący H. M. Sosna dodatkowo omówił wersję I projektu uchwały.

Radca prawny R. Szymonek dodał: skarga Pani złożona została w czasie, gdy toczyło się postępowanie administracyjne.

Więcej uwag nie zgłoszono, zatem przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały (wersji I) poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (14 obecnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXVII/190/2004 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 października 2004 r. w sprawie: skargi na działalność Burmistrza Strumienia oraz Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę przewodniczącego – Pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – W. Saltarius przedstawił i uzasadnił projekt uchwały dotyczący zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2004.

Komisje przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur w imieniu Komisji nie wniosła uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik również nie wniósł uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek Komisji - o skreślenie w § 1 ust. 1 słów „Komisariatu Policji w Strumieniu do”.

Pełnomocnik – W. Saltarius dodatkowo wyjaśnił wniosek Komisji Budżetu.

Przewodniczący H. M. Sosna  wniosek Komisji Budżetu poddał pod głosowanie.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie (15 obecnych).

Do projektu uchwały nie zgłoszono uwag.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały (z wprowadzoną poprawką) poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (15 obecnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXVII/191/2004 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 października 2004 r. w sprawie: zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2004.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego – Skarbnik D. Mitko przedstawiła i uzasadniła projekt uchwały dotyczący zmiany budżetu Gminy na rok 2004.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek – do budżetu na rok 2005: „o doposażenie w 2005 r. wszystkich sal gimnastycznych przy szkołach w Gminie w niezbędny sprzęt sportowy”.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (15 obecnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXVII/192/2004 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 października 2004 r. w sprawie: zmiany budżetu Gminy Strumień na rok 2004.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Przewodniczący H. M. Sosna krótko wyjaśnił projekt uchwały dotyczący sprostowania oczywistej omyłki w uchwale Rady w sprawie zatwierdzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Baków: jest to zastąpienie załączonej do planu mapki z błędem – mapką właściwą. Omyłkę tą na posiedzeniach Komisji wyjaśniła projektantka planu.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (15 obecnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXVII/193/2004 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 października 2004 r. w sprawie: sprostowania oczywistej omyłki w Uchwale Nr XII/111/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 14.08.2003 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Baków.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba omówił projekt uchwały dotyczący wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości położonej w Strumieniu: jest to działka zabudowana budynkiem mieszkalnym i gospodarczym, wykupionym jako pierwszy w strefie oczyszczalni ścieków. Budynek jest niezamieszkały, w bardzo złym stanie technicznym (stary). Część parceli znajduje się nadał w strefie ochronnej oczyszczalni ścieków w Strumieniu.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna wniósł poprawkę do uchwały: o skreślenie w § 1 słów „wraz z zabudowaniami” (mówi o tym dalszy ciąg § 1).

Poprawka została przyjęta.

Następnie przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (15 obecnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXVII/194/2004 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 października 2004 w sprawie: wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości położonej w Strumieniu stanowiącej własność Gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

 

ad. 13.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił projekt uchwały w sprawie przyjęcia zadań Powiatu Cieszyńskiego w zakresie zimowego utrzymania dróg powiatowych zamiejskich w granicach administracyjnych Gminy.

Komisja Oświaty, ... oraz Komisja Rolnictwa, ... – nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek Komisji - o dodatkowy zapis w § 1 uchwały „w ramach środków finansowych Powiatu”.

Przewodniczący H. M. Sosna poparł ten wniosek, gdyż bez takiego zapisu – przyjęcie zadań można by rozumieć jako przejęcie „z dobrodziejstwem inwentarza”.

Radca Prawny R. Szymonek wyjaśnił, że nie ma takiej obawy, gdyż sprawa środków jest jednoznacznie uregulowana zapisem ustawowym. Rada ma jednak prawo taki zapis wprowadzić.

Radny Cz. Greń poruszył sprawę odśnieżania chodników: chodniki są zawsze najbardziej zasypane śniegiem. Duże ciągniki niszczą chodniki, a wykonawcy nie chcą  odśnieżać chodników. Problem ten trzeba rozwiązać.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że chodnik należy do drogi (jest jej częścią składową).

Burmistrz A. Zaręba wypowiedział się na powyższy temat: dotychczas Starostwo nie definiowało, że droga – to również chodnik.

Firmy odśnieżające drogi gminne nie odśnieżają chodników, bo chodniki są głównie przy drogach powiatowych. Odśnieżanie chodników – to sprawa poniesienia wyższych środków finansowych.

Z-ca Burmistrza T. Rychły uzupełnił: w przetargu na odśnieżanie ujęto również utrzymanie chodników, ale gminnych. W sprawie tej będziemy rozmawiać z oferentami.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie wniosek Komisji Budżetu, ... (dodatkowy zapis „w ramach środków finansowych Powiatu”.

Wniosek został przyjęty 6 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 8 „wstrzymujących się od głosu” (15 obecnych).

Następnie przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie projekt uchwały (z poprawką).

Jednogłośnie (15 obecnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXVII/195/2004 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 października 2004 r. w sprawie: przyjęcia zadań Powiatu Cieszyńskiego w zakresie zimowego utrzymania dróg powiatowych zamiejskich w granicach administracyjnych Gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

Radny Cz. Greń zaproponował jeszcze – czy nie można ująć w umowie odśnieżania chodników przy drogach gminnych?

 

ad. 14.

 

Przewodniczący H. M. Sosna krótko omówił projekt uchwały w sprawie zasad udzielania pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu przy modernizacji i remontach dróg powiatowych.

Komisja Oświaty, ... oraz Komisja Rolnictwa, ... – nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek Komisji o wprowadzenie w załączniku do projektu uchwały dodatkowego zapisu: „8. Gmina zastrzega sobie prawo wskazania priorytetu przy wyborze drogi”.

Burmistrz A. Zaręba dodatkowo wyjaśnił: uchwała ta – to wprowadzenie zasad pomocy Powiatowi, aby nie było dowolności. Zasady nie wiążą do końca Rad - w konkretnych sprawach i tak Rady muszą podejmować odrębne uchwały.

Radny M. Janik zwrócił uwagę, że Gmina buduje chodnik na drodze powiatowej w całości ze środków własnych. Wg proponowanych zasad – powiat powinien zapewnić 70 % kosztów. Jak to wytłumaczyć mieszkańcom?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: zasady są proponowane dla zadań dużych, na realizację których można uzyskać środki z zewnątrz (pomocowe). Natomiast chodniki - gdyby Gmina ich nie wykonała, nie byłoby ich nigdzie (Powiat ich nie zbuduje).

Przewodniczący H. M. Sosna wniosek Komisji Budżetu, ... (o dopisanie w „zasadach” punktu 8) poddał pod głosowanie.

Wniosek został przyjęty 13 głosami „za”, przy 2 „wstrzymujących się od głosu” (15 obecnych).

Przewodniczący H. M. Sosna wygłosił jeszcze krótki komentarz do proponowanej uchwały: w „Wiadomościach Powiatowych” znalazło się oświadczenie Starosty Powiatowego, że Gminy podjęły uchwały o pomocy finansowej Powiatowi. Tymczasem my takiej uchwały jeszcze nie podjęliśmy. Jest to zatem podanie nieprawdy i wymaga sprostowania.

Następnie projekt uchwały (z dodatkowym zapisem) poddał pod głosowanie.

12 głosami „za”, przy 2 „wstrzymujących się od głosu” (14 obecnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XXVII/196/2004 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 października 2004 r. w sprawie: zasad udzielania pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu przy modernizacji i remontach dróg powiatowych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba omówił krótko projekt uchwały dotyczący trybu i kryteriów przyznawania nagród dla nauczycieli szkół, przedszkoli za ich osiągnięcia dydaktyczno – wychowawcze. Do podjęcia tej uchwały obliguje nas ustawa z dnia 16.08.2004 r. (obowiązująca od 30.08.2004 r.).

Komisja Oświaty, ... oraz Komisja Rolnictwa, ... – nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wnioski Komisji dotyczące zapisów § 1 i § 6 projektu uchwały:

- wprowadzenie nowego brzmienia § 1: „Ze specjalnego funduszu na nagrody dla nauczycieli za ich osiągnięcia dydaktyczno – wychowawcze przeznacza się 20 % funduszu na nagrody Burmistrza Strumienia oraz 80 % funduszu na nagrody dyrektorów szkół i przedszkoli”.

- w § 6 tiret 2 proponuje się słowa „Przewodniczący Komisji Oświaty Rady Miejskiej w Strumieniu” zastąpić słowami „przedstawiciel Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Przewodniczący H. M. Sosna dodatkowo wyjaśnił wnioski Komisji Budżetu: Rada nie ustala procentu funduszu nagród – ustalane to jest w budżecie Gminy. Przewodniczący zwrócił się do służb przygotowujących projekty uchwał – aby zwracały uwagę na szczegóły w zapisach. Poza tym – przewodniczący Komisji nie jest przedstawicielem Rady, tylko komisji.

Radca prawny R. Szymonek nie zgłosił się z powyższą wypowiedzią. Burmistrz nie musi powoływać komisji do przyznawania nagród, a zapis „Przewodniczący Komisji Oświaty” – nie narusza obowiązujących przepisów.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że przewodniczącym Komisji Oświaty w naszej Radzie jest pracownik szkoły, więc uczestnictwo w komisji opiniującej przyznawanie nagród stawia go w niezręcznej sytuacji. A przedstawiciela do tej komisji - Rada zawsze może powołać.

Radca prawny R. Szymonek stwierdził, że jest to argument jedynie w tym przypadku (w naszej Gminie), ale nie ogólnie.

Radny M. Janik zadał pytanie: czy Burmistrzowi potrzebna jest komisja? Przecież jest fundusz nagród, są składane wnioski wraz z uzasadnieniem. Radny zaproponował skreślenie § 6 projektu uchwały.

Burmistrz A. Zaręba stwierdził, że komisja byłaby poparciem w podejmowaniu decyzji, opiniowałaby wnioski. Jeżeli jednak zostanie skreślony § 6 – to trudno.

Radny K. Wójtowicz zwrócił uwagę, że w Komisji Oświaty pracują jeszcze dwaj nauczyciele (St. Świtała i K. Wójtowicz), którzy również nie powinni być powoływani do komisji nagród.

Przewodniczący H. M. Sosna wyraził zdanie, że dlatego należy jednoznacznie określić skład komisji (byłby to zapis bezpieczny). Padł jednak wniosek radnego M. Janika.

Radna A. Mazur wyraziła zdanie, że projektodawca miał na uwadze, aby w komisji opiniującej był ktoś z Komisji Oświaty.

Dyrektor Gimnazjum J. Jałowiczor zgłosił swoje wątpliwości do niektórych zapisów projektu uchwały np. : w § 4 pkt 1 – brakuje słowa „dla”, nagroda Burmistrza dla nauczyciela obniża pulę dyrektora, w § 7 – nie określono jakich kryteriów. Poza tym - komisja opiniuje, a później przydziela Burmistrz?

Biorąc pod uwagę różne głosy radnych oraz trudności w uzgodnieniu niektórych zapisów, przewodniczący H. M. Sosna zaproponował odesłanie projektu uchwały do przeredagowania.

Propozycja ta, poddana pod glosowanie – została przyjęta jednogłośnie (15 obecnych), a zatem projekt uchwały został skierowany do przeredagowania.

Przewodniczący H. M. Sosna ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 16.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił projekt uchwały dotyczący zasad udzielania zniżek nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze oraz określenia tygodniowego, obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dla pedagogów i nauczycieli doradców zawodowych (wraz z autopoprawkami).

Komisja Oświaty, ... oraz Komisja Rolnictwa, ... – nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu J. Lekki przedstawił wniosek Komisji - o wprowadzenie poprawki do projektu uchwały: w § 2 projektu uchwały po słowie „zniżek” wpisanie słów „i uwzględnieniu tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dla pedagogów szkolnych, psychologów, logopedów i nauczycieli doradców zawodowych,”.

Komisja wnioskuje również do Burmistrza  - o rozpatrzenie możliwości zatrudnienia psychologa dzieci i młodzieży zagrożonych patologiami społecznymi.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że nie może tak być – aby Komisja Rada sprawdzała zgodność projektu uchwały z ustawą i ostatecznie redagować uchwałę mając na uwadze to kryterium. Ten obowiązek spoczywa na podmiocie, który przygotowuje projekt uchwały.

Następnie przedstawił proponowane poprawki do projektu uchwały, uzgodnione z Radcą Prawnym w czasie przerwy w obradach.

Dyrektor Gimnazjum J. Jałowiczor wyraził zdanie, że tabela tygodniowego wymiaru zajęć nie musiałaby być zmieniona.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że proponowane, zmienione zapisy są przejrzyste.

Następnie proponowane poprawki poddał pod głosowanie.

Proponowane poprawki zostały przyjęte jednogłośnie (13 obecnych).

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie również projekt uchwały (z wprowadzonymi poprawkami).

Jednogłośnie (13 obecnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXVII/197/2004 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 października 2004 r. w sprawie: określenia zasad udzielania i rozmiaru zniżek w tygodniowym obowiązkowym wymiarze zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w przedszkolach i szkołach prowadzonych przez Gminę Strumień oraz określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dla pedagogów, psychologów, logopedów i nauczycieli doradców zawodowych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że radni otrzymali pełną informację Przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu, Burmistrza Strumienia oraz Wojewody Śląskiego o oświadczeniach majątkowych – zapytał zatem, czy ktoś ma uwagi do informacji?

Burmistrz A. Zaręba wypowiedział się na temat stanowiska Wojewody Śląskiego dotyczącego członkostwa Burmistrza w Radzie Nadzorczej Wodociągów Ziemi Cieszyńskiego Sp. z o.o. w Ustroniu: jest to stanowisko nie co do osoby, ale co do zasady. Opinie prawników jednoznacznie podważają stanowisko Wojewody w tej sprawie. Zastrzeżeniem zawartym w stanowisku Wojewody nie nadano dalszego biegu (żaden wójt nie zrezygnował z członkostwa w Radzie Nadzorczej Wodociągów Ziemi Cieszyńskiego Sp. z o.o. w Ustroniu).

Burmistrz oświadczył, że z końcem bieżącego roku zrezygnuje z członkostwa w Radzie Nadzorczej Wodociągów Ziemi Cieszyńskiego Sp. z o.o. w Ustroniu.

Więcej uwag do informacji nie zgłoszono – „Informacja” została przyjęta.

 

ad. 18.

 

Protokół Nr XXV/2004 poprzedniej sesji Rady, który był wyłożony do wglądu w Biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 19.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Burmistrz A. Zaręba poinformował o organizowanej w Petrvaldzie w dniu 20.11.2004 r. drugiej części imprezy „Wspólna Etiuda”. Burmistrz poprosił o zgłaszanie chętnych na wyjazd do Petrvaldu (planowany jest wyjazd autobusu i busu).

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur przedstawiła wniosek dotycząca składania wniosków o dofinansowanie działalności szkolnych klubów sportowych. Radna omówiła też wyniki wizji lokalnej dokonanej przez Komisję Oświaty w budynkach Ośrodków Zdrowia w Gminie oraz wnioski z tym związane.

Dyrektor Gimnazjum J. Jałowiczor wypowiedział się na temat wniosków o dofinansowanie Szkolnych Kół Sportowych: w Strumieniu jest Klub „Strumyk”, który jednak nie posiada numerów regonu, ani NIP-u. Klub musiałby mieć też księgowego. Poza tym – małe projekty nie mają szans na pomoc, więc Klub nie ma szans na uzyskanie pomocy w przyszłym roku w wysokości 80% kosztów. O dofinansowanie w wysokości 50% mogłaby się starać Gmina, ale musiałby mieć zagwarantowane w budżecie środki na ten cel.

Pełnomocnik W. Saltarius omówił krótko sprawę składania wniosków o dofinansowanie. Termin składania wniosków – 15 listopada, obowiązywał będzie co roku tj. w czasie, gdy nie ma jeszcze uchwalonego budżetu na rok następny.

Dyrektor J. Jałowiczor zwrócił jeszcze uwagę, że posiadane środki nie mogą pochodzić np. od sponsorów, tylko z budżetu.

Przewodniczący H. M. Sosna omówił pismo - petycję mieszkańców ul. 1 Maja w Strumieniu w sprawie stanu drogi od torów do Zbytkowa oraz jazdy tą drogą ciężkich pojazdów, głównie wożących buraki w czasie kampanii cukrowniczej (pismo podpisali mieszkańcy tej ulicy). Te same samochody jeżdżą przez most o ograniczonej ładowności (15 ton). Mieszkańcy wnoszą o natychmiastowe załatwienie tej sprawy.

Pan Kornas – mieszkaniec ul. 1 Maja w Strumieniu zwrócił uwagę, że pismo złożone 12.10.2004 r. – a dziś jest 28.10.2004 r. Zapytał zatem, co w tym czasie zrobiono w sprawie ruchu na ul. 1 Maja (w dobie komputerów sprawa tak długo trwa,  aby to załatwić?).

Radny A. Ochodek przypomniał, że na sesji Rad w Chybiu Komendant Policji obiecał dokonywanie kontroli pojazdów.

Komendant W. Kudzia poinformował, że na ul. 1 Maja przy strażnicy OSP patrole Policji już działają. Są też dane z Cukrowni, że tonaż samochodów jest przekraczany (nawet do 40 ton). Sprawa przeładowanych samochodów nie dotyczy tylko ul. 1 Maja, ale wszystkich dróg (a mostu na rzece Wiśle – ewidentnie). Komendant obiecał, że jutro skontaktuje się w tej sprawie z Komenda Powiatową Policji.

Burmistrz A. Zaręba zapytał, czy za przeładowanie samochodów – na podstawie informacji z wagi w Cukrowni – Policja może nakładać kierowcom mandaty?

Komendant W. Kudzia wyraził zdanie, że chyba tak.

Radny M. Mikołajczyk poparł tą propozycją. Sprawę tą powinna zająć się Inspekcja Drogowa. Skonsolidowana działalność różnych służb da efekty.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że jest to sprawa odpowiednich służb, jednak ważną sprawą jest też stan drogi.

Radny K. Wójtowicz zapytał, czy nie możnaby ustawić na drodze znaków ograniczenia prędkości i „droga wyboista”?

Komendant W. Kudzia wyjaśnił, że znaki może ustawić tylko zarządca drogi, po przeprowadzeniu odpowiednich procedur, a Policja nie może stać z miernikiem prędkości w dowolnym miejscu.

Dyrektor J. Jałowiczor zwrócił uwagę na ruch na ul. Kolejowej w Strumieniu: jest tam tak niebezpiecznie, że zabronił gimnazjalistom chodzenia tą drogą.

Pan Kornas zwrócił jeszcze uwagę, że puste samochody (wracające z Cukrowni) są jeszcze bardziej niebezpieczne. Przy dużej szybkości powodują takie wibracje, że domy pękają.

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił informacje i komunikaty:

1) Wpłynęła odpowiedź Burmistrza na wniosek Komisji Oświaty dotyczący usunięcia obraźliwej treści informacji umieszczonej na oknie lokalu Pani ....

Burmistrz A. Zaręba jednoznacznie potwierdził, że nie ma możliwości spowodowania, aby informację usunięto (w trybie administracyjnym).

2) W ramach akcji 400 Miast – w Ośrodku Zdrowia w Strumieniu („Metus”) prowadzone będą badania lekarskie.

3) Wpłynęły pismo Starosty Cieszyńskiego dotyczące budowy pawilonu Szpitala w Cieszynie.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił tą sprawę : trzeba zająć stanowisko w sprawie pomocy w budowie pawilonu (nas nie stać na dużą pomoc w budowie pawilonu).

4) Wpłynęło pismo dotyczące dożywiania w szkołach wyjaśniające, że w uchwale może być wpisana podstawa prawna taka, jaką wpisano w uchwale naszej Rady.

5) Przewodniczący zaprosił radnych na uroczystą sesję, która odbędzie się 11.11.2004 r. o godz. 1000. Poprosił też o zebranie się na płycie Rynku o godz. 940 - celem złożenia kwiatów pod pomnikiem i tablicami pamiątkowymi w związku z obchodami Święta Niepodległości.

6) Przewodniczący zaprosił radnych na sesje Rad Gmin Ziemi Cieszyńskiej, na dzień 11.11.br. na której będą wręczane Laury Cieszynianki.

 

ad. 20.

 

Przewodniczący H. M. Sosna dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXVII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1955) słowami: „zamykam XXVII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

 

 

Protokołowała: Janina Wyleżuch

                                               Przewodniczący

mgr inż. Henryk M. Sosna