Protokół Nr XXXI/2005
obrad trzydziestej pierwszej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu
odbytych w dniu 24 lutego 2005 r. o godz. 1600
w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Obecni: radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności oraz pracownicy Urzędu Miejskiego i przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.       Burmistrz Strumienia – mgr inż. Adam Zaręba

2.       z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Tadeusz Rychły

3.       Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.       Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

 

Porządek obrad:

    1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.       Przedstawienie porządku obrad.

    3.     Informacja o działalności Burmistrza od dnia 18.01.2005 r. do dnia 15.02.2005 r.

    4.     Informacja przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    5.     Interpelacje i zapytania radnych.

    6.     Podjęcie uchwały w sprawie Programu Ochrony Środowiska i Planu Gospodarki Odpadami.

    7.     Informacja o sposobie rozpatrzenia wniosków przedstawionych przez komisje Rady Miejskiej w IV kwartale 2004 r.

    8.     Podjęcie uchwały w sprawie: odwołania Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Strumieniu.

    9.     Podjęcie uchwały w sprawie: regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2005 r.

10.     Podjęcie uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny na rzecz Gminy Strumień.

11.     Podjęcie uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny na rzecz Gminy Strumień.

12.     Podjęcie uchwały w sprawie: zaopiniowania projektu planu aglomeracji na terenie gminy Strumień.

13.     Podjęcie uchwały w sprawie: przystąpienia do opracowania Strategii Rozwoju Gminy Strumień.

14.     Zatwierdzenie protokołu z XXX sesji.

15.     Informacje, wolne głosy i wnioski.

16.     Zakończenie.

 

.   /   .

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej mgr inż. Henryk M. Sosna.

Przewodniczący H. M. Sosna przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, pracowników Urzędu Miejskiego, przedstawiciela Głównego Instytutu Górnictwa z Katowic, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych oraz przedstawicieli lokalnej prasy.

Przewodniczący H. M. Sosna – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy pełny ustawowy skład Rady (15 radnych), obrady zatem są prawomocne.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił porządek obrad sesji.

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że wpłynęło pismo Burmistrza o wycofaniu z porządku obrad tematu „Podjęcie uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2005 r.” (Zarządzenie Burmistrza Strumienia Nr 497/2005). Zapytał Burmistrza, czy podtrzymuje to zarządzenie, na co otrzymał twierdzącą odpowiedź Burmistrza.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie wniosek o wycofanie punktu 9 porządku obrad sesji.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

Następnie poddał pod głosowanie zmieniony porządek obrad (po wycofaniu punktu 9).

Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

 

ad. 3.

 

Do „Informacji o działalności Burmistrza w okresie od dnia 18.01.2005 r. do dnia 15.02.2005 r. zgłoszono uwagi:

Radny C. Greń poprosił o wyjaśnienie do Zarządzenia Nr 484/2005 dotyczącego zakupu worków do segregacji śmieci dla sołectw w Gminie. Należy wyrazić zadowolenie, że wprowadzono taką akcję. Jednak – czy jest to jednorazowa akcja, czy też będzie prowadzona cyklicznie?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: tym  systemem zbieranych jest więcej odpadów. Worki zakupiono w ramach posiadanych środków, aby zachęcić mieszkańców do segregowania odpadów. Może w przyszłości odbiorca odpadów zakupi worki.

Więcej uwag nie zgłoszono – „Informacja” została przyjęta.

 

ad. 4.

 

Przewodniczący H. M. Sosna uzupełnił „Informacje przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym”:

-           w spotkaniu opłatkowym Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów Koło w Strumieniu udział wziął również radny K. Wójtowicz,

-           wysłano do Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej wnioski Rady do Statutu Związku,

-           wysłano wnioski komisji Rady do Burmistrza,

-           wpłynęło sporo zaproszeń na różnego rodzaju szkolenia, sympozja,

-           wpłynęła Uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach (opinia) dotycząca prognozy kwoty długu,

-           wpłynęło pismo Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego dotyczące sprawy (skargi) Pani A. Borutka, o słuszności 2 naszych uchwał przekazujących jej rozpatrzenie do SKO,

-           otrzymaliśmy program wspólnych imprez Petrvaldu i gminy Strumień (w związku z 700-leciem Petrvaldu),

-           wpłynęło zaproszenie na sesję Rady Powiatu,

-           wpłynęło zaproszenie (wspólnie z Burmistrzem) na sympozjum dotyczące współpracy z Regionalną Izbą Obrachunkową,

-           wpłynęło pismo prof. A. Cieślaka o wskazanie producenta lub usługodawcy do wyróżnienia Rady Mister Poland – Firma Roku 2004. Przewodniczący H. M. Sosna poprosił radnych o wskazanie firmy do tej nagrody (do Burmistrza lub przewodniczącego).

Do „Informacji” nie zgłoszono uwag – „Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Interpelacje zgłosili:

Radny H. Sosna zwrócił się do Burmistrza – aby materiały na sesje Rady były dostarczane wcześniej, gdyż przed posiedzeniami komisji trudno się z nimi zapoznać (a są często bardzo obszerne).

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił, że zgodnie ze Statutem – materiały są dostarczane 7 dni przed sesję i trudno czasem pogodzić to z terminami posiedzeń komisji, tym bardziej, że przed sesją potrzebny jest też jeden dzień na sporządzenie wniosków komisji. O terminie wysyłania materiałów nie decyduje Burmistrz, a przewodniczący Rady. Musi mieć jednak do dyspozycji kompletne projekty uchwał i inne kompletne materiały.

Radca Prawny R. Szymonek zwrócił uwagę na zapis w Statucie Gminy mówiący o tym, że komisje rozpatrują sprawy zgodnie z przypisanym im resortem. Każda komisja nie musi rozpatrywać wszystkich materiałów.

Radny A. Ochodek poprosił o wystosowanie pisma w sprawie likwidacji dziur na drogach wojewódzkich (aby nie pominięto dróg na terenie naszej Gminy).

Poruszył też sprawę odśnieżania: zalegający na poboczach „nabój śnieżny” oraz zlodowacenia na powierzchni jezdni utrudniają ruch pojazdów (np. autobusów). Należałoby przypilnować firmy odpowiedzialne za odśnieżanie, aby wywoziły śnieg.

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że wpłynęła odpowiedź na interpelację radnego A. Ochodka dotyczącą godzin pracy ośrodków zdrowia.

Radny A. Ochodek zwrócił uwagę, że budynki ośrodków zdrowia są własnością Gminy – więc możemy mieć jakiś wpływ na godziny pracy ośrodków (np. aby były czynne od godz. 700).

 


ad. 6.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba omówił temat i procedurę opracowania Programu Ochrony Środowiska i Planu Gospodarki Odpadami. Opracowanie „Programu” zlecono Głównemu Instytutowi Górnictwa w Katowicach. Opracowanie trwało długo, bo od października 2003 r.

Następnie poprosił projektanta GIG-u o omówienie „Programu”.

Projektant GIG Pan Marcin Grądziel omówił szczegółowo materiały składające się na Program.

Następnie komisje Rady przedstawiły swoje stanowiska w sprawie „Programu”. 

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik w imieniu Komisji nie zgłosił uwag do projektu uchwały.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur w imieniu Komisji wypowiedziała się za przyjęciem uchwały (po poprawieniu błędów merytorycznych).

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek Komisji:

„Komisja wnioskuje o zdjęcie pkt 6 „Podjęcie uchwały w sprawie: Programu Ochrony Środowiska i Planu Gospodarki Odpadami” z porządku obrad sesji, ze względu na szereg błędów znajdujących się w opracowaniu, nieaktualny harmonogram, niejasności co do daty ukończenia tego opracowania oraz wyjaśnienie kwestii ochrony praw autorskich dokumentu”.

Przewodniczący H. M. Sosna sprostował wniosek Komisji Budżetu: Komisja wnioskowała o odesłanie Programu do przepracowania, gdyż w dokumencie tym są różne nieprawidłowości. Przewodniczący wskazał te nieprawidłowości, przy czym podkreślił, że opracowany przez GIG dokument stanowi własność Gminy, gdyż Gmina zleciła jego sporządzenie. Poza tym – Gmina musi mieć prawo ingerowania w treść dokumentu (a wręcz ma taki obowiązek). Sprawę praw autorskich dokumentu trzeba więc uregulować. Ponadto, nie mogą znajdować się w dokumencie zadania na rok ubiegły, które na dodatek nie zostały wykonane w całości czy choćby części. Przyjęcie takiego Projektu byłoby zwykłym potwierdzeniem nieprawdy, a do tego nie można dopuścić.

Pan M. Grądziel zgodził się z zastrzeżeniami Komisji Budżetu i przewodniczącego co do praw autorskich dokumentu. GIG po wykonaniu zlecenia Gminy, dokument przekazuje Gminie. Zapis o prawach autorskich nie powinien się znaleźć w dokumencie. Omówił też propozycje poprawek (np. dotyczące harmonogramu). Gotowe są już 2 egzemplarze oraz zapis elektroniczny poprawionego dokumentu.

Radny K. Wójtowicz zapytał, czy przy uchwalaniu Programu istnieje rygor czasowy (czy musimy dzisiaj go uchwalić) – na co otrzymał odpowiedź, że rygor czasowy już minął.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że trudno uchwalać Program, nie znając dokumentu poprawionego.

Radny H. Sosna zaproponował uchwalenie Programu za miesiąc – i do tego czasu ponownie rozpatrzyć dokument.

Burmistrz A. Zaręba omawiając krótko Program stwierdził, że dokument ten będzie się stale dezaktualizował, jednak na dzień dzisiejszy dokument powinien być aktualny.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie wniosek Komisji Budżetu - o skierowanie Programu do przepracowania.

„Za” przyjęciem wniosku głosowało 12 radnych, „wstrzymało się od głosu” 2 radnych (głosowało 14 radnych).

„Program Ochrony Środowiska i Plan Gospodarki Odpadami” został skierowany do przepracowania.

Przewodniczący H. M. Sosna podziękował projektantowi Głównego Instytutu Górnictwa z Katowic Panu M. Grądzielowi za udział w obradach sesji Rady.

 

ad. 7.

 

Do Informacji o sposobie rozpatrzenia wniosków przedstawionych przez komisje Rady Miejskiej w IV kwartale 2004 r.” zamieszczonej w materiałach sesyjnych - komisje Rady nie wniosły uwag.

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił o dodatkowe wyjaśnienie do realizacji wniosku Komisji Budżetu dotyczącego doposażenia sal gimnastycznych.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że wszystkie szkoły w Gminie przysłały zapotrzebowanie na doposażenie sal gimnastycznych.

Radny A. Ochodek poprosił o wyjaśnienie do wniosku dotyczącego zimowego utrzymania chodników (czy myśli się już o tym)?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: chodników w Gminie przybywa, firmy które odśnieżają drogi nie posiadają sprzętu do odśnieżania chodników (tylko w Pruchnej wykonawca odśnieżał chodniki). Dlatego trzeba będzie pomyśleć o wyposażeniu ZGKiM  w odpowiedni sprzęt na następny sezon zimowy.

Więcej uwag nie zgłoszono – „Informacja” została przyjęta.

 

ad. 8.

 

Do projektu uchwały w sprawie odwołania Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Strumieniu Komisja Rolnictwa oraz Komisja Oświaty nie wniosły uwag.

Przewodniczący Komisji Budżetu,... – J. Lekki w imieniu Komisji zgłosił wniosek o wprowadzenie poprawki w podstawie prawnej uchwały: skreślić zapis „(Dz. U. Nr 36, poz. 180 z późn. zm.)” i wpisać „(DzU z 2004 r. Nr 161, poz. 1688)”.

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił do projektu uchwały, że w czasie po odwołaniu kierownika USC – kierownikiem USC jest burmistrz.

Do projektu uchwały innych uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie (bez głosowania wniosku Komisji Budżetu, który dotyczy oczywistej pomyłki zapisu podstawy prawnej).

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXI/230/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 lutego 2005 r. w sprawie: odwołania Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił i uzasadnił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny na rzecz Gminy. Darowizna to – to pas gruntu częściowo zajętego pod drogę do cmentarza komunalnego w Bąkowie oraz stanowiącego rezerwę pod parking.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXI/231/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 lutego 2005 r. w sprawie: wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny na rzecz Gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny. Darowizna to – to grunt, który zajęty jest pod drogę ul. Słoneczną w Bąkowie, należący do prywatnych współwłaścicieli.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że podobne sytuacje wymagają regulacji. Na marginesie zauważył, że przejmowanej obecnie drodze została nadana nazwa bezprawnie.

Następnie projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXI/232/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 lutego 2005 r. w sprawie: wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny na rzecz Gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Przewodniczący H. M. Sosna omówił temat projektu uchwały dotyczącego zaopiniowania projektu planu aglomeracji na terenie Gminy Strumień. Zwrócił się też do Urzędu Miejskiego – aby do Wojewody wystąpić z już poprawioną mapką (oznaczeniem granic obszaru już objętego systemem kanalizacji zbiorczej), nie czekając na jego wezwanie.

Komisje Rady nie zgłosił uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 13 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXI/233/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 lutego 2005 r. w sprawie: zaopiniowania projektu planu aglomeracji na terenie Gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 


ad. 12.

 

Przewodniczący H. M. Sosna omówił projekt uchwały dotyczący przystąpienia do opracowania Strategii Rozwoju Gminy Strumień. Z inicjatywy Burmistrza - powołany został Zespół zadaniowy.

Następnie komisje przedstawiły swoje stanowiska do projektu uchwały.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur przedstawiła wnioski Komisji:

1)     w § 1 projektu uchwały zmienić zapis: zamiast roku „2016” wpisać „2013”,

2)     w projekcie uchwały uwzględnić uwagi zawarte w opinii radcy prawnego.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik w imieniu Komisji nie wniósł uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wnioski Komisji:

1)     w podstawie prawnej uchwały skreślić zapis „ust. 2 pkt 6” i wpisać „ust. 1”,

2)     w tytule uchwały i w § 1 słowa „rozwoju gminy” pisać z dużych liter,

3)     w § 1 skreślić lata „2004-2016” i wpisać lata „2005-2013”,

4)     w § 2 po słowie „Lokalnego” postawić przecinek i wpisać słowa „mającym na celu przygotowanie projektu Strategii,”.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie proponowane przez Komisję Budżetu poprawki w projekcie uchwały.

Poprawki zostały przyjęte jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał kolejno radnych wytypowanych do Zespołu Zadaniowego ds. Rozwoju Lokalnego (§ 2 uchwały) – czy wyrażają zgodę na prace w Zespole.

Wszyscy radni wyrazili zgodę na prace w Zespole.

Radny St. Świtała stwierdził, że choć nie jest wytypowany do Zespołu – w miarę możliwości weźmie udział w pracach Zespołu.

Burmistrz A. Zaręba krótko wyjaśnił sprawę składu osobowego Zespołu.

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił Burmistrza o zmiane Zarządzenia w sprawie składu osobowego Zespołu (po podjęciu uchwały przez Radę) oraz krótkie określenie zadań Zespołu.

Następnie projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXI/234/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 lutego 2005 r. w sprawie: przystąpienia do opracowania Strategii Rozwoju Gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Protokół Nr XXX/2005 poprzedniej sesji, który był wyłożony do wglądu w Biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 14.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił dodatkowe informacje i komunikaty:

1)     wpłynął apel Gminy Płocka – o opodatkowanie się na rzecz ofiar tsunami;

2)     w związku z pismem mieszkańców bloku przy ul. Pawłowickiej w Strumieniu w sprawie wykupu mieszkań komunalnych – radni oczekują analizy skutków ewentualnego wykupu tych mieszkań (na następną sesję). Przewodniczący omówił krótko ten problem.

Burmistrz A. Zaręba również omówił krótko tą sprawę: jest to sytuacja inna niż sprzedaż mieszkań w Domu Nauczyciela w Strumieniu. Burmistrz stwierdził, że radni mają w tej sprawie podobne do jego argumenty.

Przewodniczący H. M. Sosna wyraził też zdanie, że należy popracować nad mieszkaniowym zasobem gminnym (m.in. wyodrębnić mieszkania socjalne);

3)     ukazały się dwa rozporządzenia:

-        dotyczące dofinansowania rozwoju kultury fizycznej (inwestycji),

-        dotyczące dofinansowania zajęć rekreacyjno – sportowych;

4)     dziś wpłynęło pismo Wojewody Śląskiego dotyczące skargi Pana Antoniego Borutki, które będzie rozpatrzone na następnej sesji Rady;

5)     zbliża się termin składania oświadczeń majątkowych przez radnych;

6)     1 marca br. w Strumieniu odbędzie się zebranie wyborcze mieszkańców;

7)     z inicjatywy radnej powiatowej Pani A. Grygierek – w Strumieniu będzie można skorzystać z bezpłatnych konsultacji w sprawie wypełniania zeznań podatkowych (PIT).

Radny K. Wójtowicz zwrócił się do radnych z apelem o przekazanie 1 % podatku dochodowego na Towarzystwo Śpiewacze „Lutnia”, które jako pierwsze na naszym terenie jest organizacja pożytku publicznego.

Radna C. Skowron zapytała Burmistrza, czy jest już spisana umowa na wykonanie chodnika do Zbytkowa oraz – czy zostały już przekazane na ten cel środki z naszego budżetu?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: umowa została spisana (Burmistrz omówił warunki zawarte w umowie), natomiast środki na ten cel znajdują się na koncie środków niewygasających.

Radny C. Greń zwrócił się do Burmistrza z pytaniem, czy jest już wykonany projekt techniczny chodnika w Drogomyślu – od dwupasmówki do istniejącego?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że projekt jest już wykonany, nie ma natomiast jeszcze pozwolenia na budowę.

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał, że w marcu powinna być podjęta uchwała o stypendiach.

 

ad. 15.

 

Przewodniczący H. M. Sosna dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXXI sesji Rady Miejskiej w Strumienia (o godz. 1755) słowami „zamykam XXXI sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

 

Protokołowała: Janina Wyleżuch

                                               Przewodniczący

mgr inż. Henryk M. Sosna