Protokół Nr XXXII/2005
obrad trzydziestej drugiej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu
odbytych w dniu 29 marca 2005 r. o godz. 1600
w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Obecni: radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności oraz przedstawiciel Głównego Instytutu Górnictwa z Katowic, pracownicy Urzędu Miejskiego i przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.       Burmistrz Strumienia – mgr inż. Adam Zaręba

2.       z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Tadeusz Rychły

3.       Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.       Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

 

Porządek obrad:

    1.             Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.             Przedstawienie porządku obrad.

    3.             Informacja o działalności Burmistrza od dnia 16.02.2005 r. do dnia 15.03.2005 r.

    4.             Informacja przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    5.             Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy Strumień w roku 2004.

    6.             NATURA 2000 – wpływ ustanowienia obszaru na funkcjonowanie gminy. Możliwości, korzyści i zagrożenia.

    7.             Podjęcie uchwały w sprawie: Programu Ochrony Środowiska i Planu Gospodarki Odpadami.

    8.             Podjęcie uchwały w sprawie: wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń kanalizacyjnych Gminy Strumień na lata 2005 – 2007.

    9.             Podjęcie uchwały w sprawie: powołania Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Strumieniu.

10.             Podjęcie uchwały w sprawie: Regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2005 r.

11.             Podjęcie uchwały w sprawie: przyjęcia Programu Profilaktyki Chorób Układu Sercowo-Naczyniowego dla Gminy Strumień na lata 2005-2007.

12.             Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2005.

13.             Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany budżetu Gminy Strumień na rok 2005.

14.             Podjęcie uchwały w sprawie: najniższego wynagrodzenia zasadniczego i wartości jednego punktu w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Strumieniu.

15.             Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie: zasad i trybu gospodarowania lokalami użytkowymi znajdującymi się w budynkach będących w zarządzie Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

16.             Podjęcie uchwały w sprawie: skargi na działalność Burmistrza Strumienia.

17.             Interpelacje i zapytania radnych.

18.             Zatwierdzenie protokołu z XXXI sesji.

19.             Informacje, wolne głosy i wnioski.

20.             Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej mgr inż. Henryk M. Sosna.

Przewodniczący H. M. Sosna przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, pracowników Urzędu Miejskiego, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych i zakładu budżetowego, przedstawiciela Głównego Instytutu Górnictwa z Katowic, Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu oraz przedstawicieli lokalnej prasy.

Przewodniczący H. M. Sosna – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych na 15 ustawowego składu Rady - obrady zatem są prawomocne.

 

ad. 2.

 

Przedstawiony przez przewodniczącego Rady porządek obrad sesji, przyjęty został bez zmian.

 

ad. 3.

 

„Informacja o działalności Burmistrza w okresie od dnia 16.02.2005 r. do dnia 15.03.2005 r.” została przyjęta bez uwag.

 

ad. 4.

 

Przewodniczący H. M. Sosna uzupełnił Informację o pracach Rady w okresie międzysesyjnym:

-           w wieczorze autorskim ks. Prałata O. Kuśki, który odbył się 3 marca br. w sali Gimnazjum w Strumieniu udział wzięli radni: Cz. Greń, A. Mazur, J. Lekki i H. M. Sosna,

-           wpłynęły zaproszenia na różne kursy, szkolenia, seminaria itp. (wszystkie bardzo drogie),

-           w Starostwie Powiatowym odbyło się spotkanie (zorganizowane wraz przez Stowarzyszeniem EKOENERGIA Cieszyn) w sprawie „Programu zastosowania energii odnawialnej dla gmin Powiatu Cieszyńskiego”. Przewodniczący krótko omówił temat spotkania,

-           w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego z dnia 16 marca 2005 r. ogłoszona została nasza uchwała budżetowa na rok 2005,

-           przewodniczący przypomniał o koniecznościzłożenia do dnia 30 kwietnia br. zeznań majątkowych (radni otrzymali druki zeznań wraz z objaśnieniami i radami Wojewody Śląskiego).

Do „Informacji” nie zgłoszono uwag – „Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Przewodniczący H. M. Sosna otworzył dyskusję na temat „Informacji o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy Strumień w 2004 r.”, którą radni otrzymali w materiałach sesyjnych.

Radny A. Ochodek poprosił o wyjaśnienie, co znaczy informacja – że „brak możliwości natychmiastowego zatrudnienia na miejsce powstałych wakatów”?

Komendant W. Kudzia wyjaśnił: po odejściu policjanta np. na emeryturę - przyjęcie nowego policjanta trwa dość długo, gdyż musi przejść szkolenia itp.

Burmistrz A. Zaręba stwierdził, że niepokoją dane dotyczące kradzieży i włamań. Ilość tych zdarzeń w Gminie odstaje znacznie od np. Chybia, więc czy sprawcy zdarzeń są może „napływowi”?

Komendant W. Kudzia wyjaśnił: coraz częściej są zdarzenia np. na odcinkach kolejowych, spowodowane przez osoby przybyłe z terenu Górnego Śląska. Poza tym, w mieście życie toczy się dłużej, co związane jest z większą ilością lokali (restauracji). Dużo jest również kradzieży rowerów.

Radny A. Ochodek zapytał, jak złapano złodziei linii napowietrznych – na co otrzymał odpowiedź Komendanta W. Kudzi, że wraz z Policją z Pawłowic udało się złapać sprawców (byli to obcy sprawcy).

Radny M. Mikołajczyk zwrócił się do Komendanta W. Kudzi – aby włączył się (razem z pracownikami Urzędu Miejskiego) do akcji sprzątania, gdyż jest wiosna, a wyrzucanych worków ze śmieciami ciągle przybywa w terenie.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że przy ul. Cieszyńskiej w Strumieniu jest dzikie wysypisko śmieci. Rów jest zasypywany, a zezwolenia na jego zasypanie nie było (zasypali go nasi mieszkańcy).

Przewodniczący poruszył też sprawę Rynku: Rynek powinien być wizytówką miasta, tymczasem jest zapchany parkującymi samochodami (samochody parkują również na chodnikach, jeden „Maluch” już chyba 2 tygodnie parkuje na jezdni w ruchu okrężnym). Policja nie reaguje na te przypadki. Problem ten trzeba rozwiązać. Są do tego powołane odpowiednie służby (można np. odholować taki samochód – z naliczeniem odpowiednich kosztów wywozu).

Komendant W. Kudzia wyjaśnił, że nie może odholować, gdy parkujący samochód nie zagraża bezpieczeństwu ruchu.

Komendant obiecał, że sprawdzi sprawę parkowania „Malucha”. Jeżeli będzie trzeba – przedłoży też dane dotyczące ilości ukaranych kierowców. Stwierdził też, że ludzie wykorzystują fakt, iż parkowanie w Rynku jest bezpłatne. Komendant poprosił o informowanie o przypadkach, gdy policjanci nie reagują na niewłaściwe parkowanie samochodów.

Radny A. Ochodek zapytał, czy są widoki na to, abyśmy sami mogli decydować o Rynku, a nie Powiat – jak było dotychczas?

Burmistrz A. Zaręba przyznał, że trzeba eliminować przypadki parkowania w ruchu okrężnym. Następnie przedstawił pismo Starostwa Powiatowego w sprawie zarządzania Rynkiem.

Przewodniczący H. M. Sosna wyraził zadnie, że dopóki nie rozwiążemy problemu płatnych parkingów – Rynek będzie zapchany samochodami.

Radny K. Wójtowicz stwierdził, że sprawę tą trzeba rozwiązać kompleksowo. Strumień jest jedynym miastem, gdzie parking jest na Rynku. Radny poinformował, że w sprawie tej złoży interpelację.

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia – A. Żur zwróciła uwagę, że w Strumieniu przy wjeździe na ul. Łuczkiewicza (przy wilii Amalia) jest stos gałęzi, również na ul. Brodeckiego obcięto żywopłot i nie uprzątnięto gałęzi.

Przewodniczący H. M. Sosna krótko podsumowując stwierdził, że „Informacja” została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba krótko omówił informację nt. programu Natura 2000: Rada Miejska zajmowała się tematem Natura 2000 na etapie opiniowania. Burmistrz zwrócił uwagę, że obecnie dominują obawy, głównie inwestorów – iż program będzie hamulcem w rozwoju regionu. O pozytywach programu na razie niewiele wiemy.

Komisje Rady przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik w imieniu Komisji zaproponował przyjęcie informacji. Radny – jako rolnik zgłosił wątpliwość do programu Natura 2000: dojdzie do tego, że rolnik będzie musiał uzgadniać, czy może wysiać nawozy sztuczne. Rolnicy powinni zatem mieć gwarancję otrzymania rekompensat z tego tytułu.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur nie wniosła uwag do informacji.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił stwierdzenie Komisji, że jest zbyt mało danych aby zająć w tej sprawie jakiekolwiek stanowisko.

Przewodniczący H. M. Sosna omawiając krótko ten temat stwierdził, że obszar dla ochrony siedlisk ptaków został ustanowiony, nie ustalono dotychczas jakie ptaki podlegają ochronie, ani gdzie są ich siedliska. Temat jest uogólniony, przenoszony jest na „teren”, a nie ustala się „siedlisk” stanowiących podstawową informację.

Burmistrz A. Zaręba dodał, że są to wymogi Unii Europejskiej.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 7.

 

Burmistrz A. Zaręba przypomniał, że Program Ochrony Środowiska i Plan Gospodarki Odpadami był szczegółowo omawiany przed miesiącem, a ewentualne dodatkowe uwagi wyjaśni obecny na sesji przedstawiciel Głównego Instytutu Górnictwa.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik oraz Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur nie wnieśli uwag do Programu.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek Komisji - o uzupełnienie danych dotyczących klas gruntów w sołectwie Drogomyśl.

Przedstawiciel GIG – M. Grądziel wyjaśnił, że obecnie nie ma tych danych (pracownicy Urzędu Miejskiego postarają się je zdobyć).

Przewodniczący H. M. Sosna omówił jeszcze krotko Program, a ponieważ dodatkowych uwag nie zgłoszono – projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXII/235/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 marca 2005 r. w sprawie: Programu Ochrony Środowiska i Planu Gospodarki Odpadami.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba omówił projekt uchwały dotyczący wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń kanalizacyjnych na lata 2005-2007.

Komisje przedstawiły swoje stanowiska:

Komisja Rolnictwa oraz Komisja Oświaty nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek Komisji - o wprowadzenie dodatkowego zapisu w tabelce nr 4 dotyczącej źródeł finansowania: „oraz krajowe fundusze ochrony środowiska”.

Przewodniczący H. M. Sosna omówił wniosek Komisji, przy czym wyjaśnił, że w dodatkowym zapisie zamiast słowa „oraz” powinno być słowo „lub”.

Następnie wniosek Komisji Budżetu („lub krajowe fundusze ochrony środowiska”) poddał pod głosowanie.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie (głosowało 14 radnych).

Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały (z poprawką) poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXII/236/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 marca 2005 r. w sprawie: wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń kanalizacyjnych  Gminy Strumień na lata 2005 –2007.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba przedstawił i uzasadnił projekt uchwały w sprawie powołania Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXII/237/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 marca 2005 r. w sprawie: powołania Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba omówił projekt uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli. Do projektu uchwały (do załącznika Regulaminu) Burmistrz wniósł autopoprawki do § 4 i § 9.

Komisje przedstawił swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik oraz Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur wnioskowali o przyjęcie projektu uchwały (bez uwag).

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wnioski Komisji dotyczące wprowadzenia następujących zmian w załączniku do Regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2005 r:

-       w § 2 ust. 7 – wpisać kwotę bazową tj. 1.769,26 zł,

-       w § 3 ust. 1 – po słowach „za które nauczycieli otrzymuje” skreślić słowa „z tego tytułu”,

-       w § 4 ust. 5 – zapis przeredagować (słowa „w okresie” zastąpić słowami „na wypadek”),

-       w § 6 ust. 3 – dwukrotny zapis „wypłaca się” zastąpić słowami „przyznaje się”,

-       w § 7 – w tytule paragrafu jest zapis „i wypłacania”, natomiast w treści paragrafu nie ma ani jednego zdania o warunkach wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że rozpatrywany jest projekt uchwały z autopoprawkami Burmistrza. Przewodniczący – analizując wnioski Komisji Budżetu zaproponował skreślenie w § 2 pkt 7 w całości.

Radca prawny R. Szymonek nie zgodził się z tą propozycją, sugerując pozostawienie zapisu pkt 7, z wpisaniem kwoty bazowej (jest to potrzebne również do obliczenia dodatku mieszkaniowego).

Również Burmistrz A. Zaręba wypowiedział się za pozostawieniem zapisu definicji kwoty bazowej.

Następnie Radca prawny R. Szymonek wypowiedział się do pozostałych poprawek proponowanych przez Komisję Budżetu.

Radca zgłosił wątpliwości do proponowanej w § 4 pkt 5 zmiany zapisu „w okresie” na zapis „na wypadek”.

Dyrektor Gimnazjum J. Jałowiczor wyjaśnił: dodatek motywacyjny wypłacany jest „z dołu” więc w wypadku nieobecności w pracy – nie jest przyznawany. Dodatek motywacyjny jest nagrodą uznaniową za okres np. pół roku.

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił też treść § 7: choć w paragrafie tym wyraz „wypłacania” nie występuje, zasada wypłacania została w nim wkomponowana (znajduje się też w Karcie Nauczyciela). Granice znaczenia „obliczania” i „wypłacania” nie są ostre. Zapis § 7 jest taki, jakim posłużył się Minister Edukacji.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie propozycję nie wprowadzania żadnych zmian w § 7 Regulaminu.

Propozycja została przyjęta jednogłośnie (głosowało 14 radnych).

Poddany pod głosowanie wniosek Komisji – o zmianę w § 6 pkt 3 dwukrotnego zapisu „wypłaca się” na zapis „przyznaje się” – został przyjęty jednogłośnie (głosowało 14 radnych).

Następnie dyskutowano nad proponowaną zmianą w § 4 pkt 5, tj. zmianą słów :w okresie” na „na wypadek”.

Burmistrz A. Zaręba zwrócił uwagę, że zmiana tego zapisu rodzi daleko idące konsekwencje. Poza tym – projekt regulaminu konsultowany był z Związkiem Nauczycielstwa Polskiego i taka  zmiana wymagałaby znów konsultacji.

Dyrektor Gimnazjum J. Jałowiczor wyraził zdanie, że zapis pkt 5 w ogóle nie musi istnieć, gdyż jeden dzień nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy przekreśla przyznane dodatku motywacyjnego. Wyjaśnić trzeba tylko, na jaki okres przyznaje się dodatek (np. za 1 miesiąc, czy za 6 miesięcy).

Radny Cz. Greń wyraził zdanie, że regulamin powinien zawierać precyzyjne zapisy. Jednak nie twórzmy nowych zapisów skoro Karta Nauczyciela określa przepisy.

Radny M. Janik zgłosił wniosek o podanie pod głosowanie wniosku dotyczącego § 4 pkt 5 (skoro projekt regulaminu był uzgodniony ze Związkiem Nauczycielstwa Polskiego).

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował określenie czasu wypłacania dodatku – na 1 miesiąc.

Prezes ZNP – J. Janota zaproponował okres 3 miesięcy.

Radny M. Mikołajczyk zaproponował brzmienie § 4 pkt 5: „Dodatek motywacyjny nie przysługuje w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy za okres jego przyznawania oraz w okresie stanu nieczynnego i urlopu dla poratowania zdrowia”.

Radny M. Janik zwrócił się z pytaniem do Dyrektora J. Jałowiczora – co oznacza określenie „nieobecność nieusprawiedliwiona”, na co otrzymał krótką odpowiedź, że jeden dzień takiej nieobecności kwalifikuje nauczyciela do zwolnienia.

Następnie przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie pozostałe proponowanej zmiany:

-       proponowane przez radnego M. Mikołajczyka nowe brzmienie § 4 pkt 5 - zostało przyjęte 12 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 13 radnych);

-       skreślenie w § 3 pkt 1 słów „z tego tytułu” – przyjęte zostało jednogłośnie (głosowało 13 radnych);

-       dopisanie w § 2 pkt 7 słów „w kwocie 1.769,26 zł.” – przyjęte zostało jednogłośnie (głosowało 13 radnych).

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał Prezesa Związku Nauczycielstwa Polskiego – J. Janotę, czy można uznać, że powyższe zmiany w Regulaminie są uzgodnione ze Związkiem Nauczycielstwa Polskiego, na co otrzymał odpowiedź twierdzącą.

Następnie projekt uchwały (z naniesionymi poprawkami) poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXII/238/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 marca 2005 r. w sprawie: Regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2005 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba omówił krótko projekt uchwały dotyczący Programu Profilaktyki Chorób Układu Sercowo-Naczyniowego dla Gminy Strumień na lata 2005-2007.

Komisje przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik oraz przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek Komisji - o dodanie do uchwały jako § 2 zapisu „Program Profilaktyki Chorób Układu Sercowo-Naczyniowego dla Gminy Strumień na lata 2005-2007 opublikować w dwutygodniku „Nowa Formacja” oraz zmienić numerację dotychczasowych paragrafów 2 i 3, na 3 i 4.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że jest to program nowatorski. W opracowanie „Programu” włożono wiele pracy, a choć na jego realizację jest mało środków, efekty mogą być duże.

Przewodniczący zaproponował, że jeżeli nie usłyszy sprzeciwu – pod głosowanie podda wniosek Komisji Budżetu wraz z projektem uchwały.

Sprzeciwu nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z wnioskiem.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXII/239/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 marca 2005 r. w sprawie: Programu Profilaktyki Chorób Układu Sercowo-Naczyniowego dla Gminy Strumień na lata 2005-2007.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę przewodniczącego – Pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – W. Saltarius przedstawił i uzasadnił projekt uchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 r.

Komisje przedstawiły swoje stanowiska do projektu uchwały:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik przedstawił wnioski Komisji - o dokonanie zmian w Harmonogramie realizacji zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych: w pkt I/2 zmniejszenie o 1.000,- zł, w pkt I/3 – zdjęcie kwoty 3.000,- zł. oraz przeznaczenie tych kwot: w pkt III/5 – na dofinansowanie Akcji Katolickiej – 1.200,- zł. i na nowe zadania: dofinansowanie Tygodnia Dobrej Nowiny – 2.000,- zł. oraz na koszty ogłoszenia konkursów o dotacje – 800,- zł.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur przedstawiła wnioski Komisji - o dokonanie zmian w Harmonogramie realizacji zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych takich jakie zaproponowała Komisja Rolnictwa.

Komisja Oświaty zawnioskowała również, aby ewentualne dodatkowe środki uzyskane w ciągu roku przeznaczyć na doposażenie sal gimnastycznych przy szkołach w Gminie w niezbędny sprzęt sportowy i wyposażenie tych sal.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek Komisji: w Haromonogramie realizacji zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – w pkt III/9 proponowany zapis zastąpić zapisem: „Zakup projektora i ekranu do prezentacji multimedialnych”.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że wnioski Komisji Rolnictwa i Komisji Oświaty pokrywają się, natomiast wniosek Komisji budżetu wymaga może doprecyzowania.

Następnie wnioski Komisji Rolnictwa oraz Komisji Oświaty kolejno poddał pod głosowanie:

-       wniosek do pkt I/2 (zmniejszenie o 1.000,- zł.) – został przyjęty jednogłośnie (głosowało 14 radnych);

-       wniosek do pkt I/3 (skreślenie zadania i poprawka numeracji punktów) - został przyjęty jednogłośnie (głosowało 14 radnych);

-       wniosek do pkt III/5 (zwiększenie o 1.200,- zł.) – został przyjęty jednogłośnie (głosowało 14 radnych);

-       wniosek do pkt III/11 (nowe zadanie) – został przyjęty jednogłośnie (głosowało 14 radnych);

-       wniosek do pkt III/12 (nowe zadanie – zapis ustalono na: „Pokrycie kosztów programu profilaktyki w ramach Tygodnia Dobrej Nowiny”) – został przyjęty jednogłośnie (głosowało 13 radnych);

Przewodniczący H. M. Sosna omówił następnie wniosek Komisji Budżetu. Trzeba się zastanowić, co obecnie jest ważniejsze: nowy atlas dla Hali Sportowej, czy projektor multimedialny?

Wyraził też wątpliwość do wniosku Komisji Oświaty dotyczącego wyposażenia sal gimnastycznych: czy wyposażenie sal ma być finansowane z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych?

Radny A. Ochodek stwierdził, że projektor można kupić, jednak atlas będzie się spłacał i odciągał młodzież od pijaństwa. Więc lepiej aby w Hali Sportowej był atlas.

Burmistrz A. Zaręba dodał, że propozycję zakupu projektora wnioskowała tylko jedna Komisja – i nie zapoznał się z tą propozycją.

Radny K. Wójtowicz wypowiedział się za kupnem atlasa i nie rozdrabniania kwoty przeznaczonej na ten cel, gdyż atlas będzie bardziej przydatny dla młodzieży.

Przewodnicząca Komisji Oświaty – A. Mazur wyjaśniła drugi wniosek Komisji dotyczący doposażenia sal gimnastycznych.

Radny Cz. Greń poprosił o wycenę potrzeb w salach gimnastycznych. Wypowiedział się też za kupnem atlasa, gdyż Halę będziemy rozliczać z dochodów (choć projektor też jest potrzebny).

Radny M. Janik wyraził zdanie, że tak atlas jak i projektor są potrzebne, jednak może w budżecie pojawią się jakieś oszczędności, za które Burmistrz będzie mógł zakupić projektor.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie wniosek Komisji Budżetu. „Za” wnioskiem głosowało 2 radnych, „przeciw” 11 radnych, „wstrzymał się od głosu” 1 radny (głosowało 14 radnych). Wniosek nie został przyjęty.

Następnie przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały (z przegłosowanymi poprawkami).

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXII/240/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 marca 2005 r. w sprawie: zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2005.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę przewodniczącego – Skarbnik D. Mitko przedstawiła i uzasadniła projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Strumień na 2005 r.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał, że na posiedzeniu Komisji Budżetu padła propozycja poprawki w § 3 uchwały – zmiany kolejności zapisów. Zapytał zatem, czy poprawka ta może być przyjęta? Jeżeli nie usłyszy sprzeciwu - oznaczać to będzie, że poprawka została przyjęta.

Sprzeciwu nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały (z poprawką w § 3) poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została.

Uchwała Nr XXXII/241/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 marca 2005 r. w sprawie: zmiany budżetu Gminy Strumień na 2005 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego i wartości 1 punktu w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Strumieniu.

Komisja Rolnictwa, ... oraz Komisja Oświaty, ... nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wnioski Komisji - o dokonanie w uchwale poprawek:

1)     w tytule uchwały po słowach „w sprawie” wpisać słowo „ustalenia”,

2)     w podstawie prawnej uchwały dopisać słowa: „w uzgodnieniu ze Związkiem Zawodowym Pracowników Samorządowych Urzędu Miejskiego w Strumieniu i pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu”.

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił Radcę prawnego wyjaśnienie, czy proponowany wpis o uzgodnieniu ze Związkiem Zawodowym jest prawidłowy?

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił, że zapis taki nie jest potrzebny. Również w tytule nie jest konieczne wpisywanie słowa „ustalenia” (tytuł ma być krótki, nie musi określać wszystkiego co jest w uchwale).

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował zatem, aby w tytule nie wpisywać słowa „ustalenia”. Propozycję tą oraz sugestię Radcy prawnego, aby do podstawy prawnej nie wprowadzać dodatkowego zapisu dotyczącego uzgodnienia ze Związkiem Zawodowym poddał pod głosowanie.

Propozycje te zostały przyjęte 11 głosami „za”, przy 2 „wstrzymujących się od głosowania” (głosowało 13 radnych).

Następnie przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 13 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXII/242/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 marca 2005 r. w sprawie: najniższego wynagrodzenia zasadniczego i wartości jednego punktu w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba omówił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały dotyczącej zasad i trybu gospodarowania lokalami użytkowymi w budynkach zarządzanych przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu (zmiany dotyczą załącznika do uchwały – wykazu lokali użytkowych).

Komisje przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik postawił pytanie Komisji czy wolny lokal w budynku w Strumieniu przy ul. 1 Maja można przystosować na cele mieszkalne?

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur przedstawiła wniosek o przeznaczenie niewykorzystanego lokalu w budynku Strumień ul. 1 Maja 7 na biura dla Zespołu Obsługi Szkół.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek Komisji - o wprowadzenie zmian w załączniku do uchwały (wykaz lokali użytkowych): w poz. 25 – powierzchnię obiektu Strumień ul. 1 Maja 18 rozbić na „parter” i „przyziemie” oraz dopisać poz. 29 „Strumień ul. Młyńska 14 – 470 m2 – usługi, handel, gastronomia”.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił się do Komisji Rolnictwa i do Komisji Oświaty: dziś nie zadecydujemy, czy lokal przy ul. 1 Maja 7 ma być przeznaczony na mieszkanie. Również, gdyby przeznaczono go dla Zespołu Obsługi Szkół – trzeba by lokal ten wykreślić z zasobów będących w zarządzie Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu, więc również trudno o tym dziś decydować.

Radny M. Janik zwrócił uwagę, że skoro Burmistrz jest obecny – można zadecydować.

Radny A. Ochodek stwierdził, że jeżeli nie zadecydujemy dziś – znów trzeba będzie zmienić uchwałę.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że w tym przypadku zmiana uchwała nie jest trudna.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur zgodziła się na „odroczenie” sprawy lokalu w budynku przy ul. 1 Maja 7.

Przewodniczący H. M. Sosna omówił jeszcze wniosek Komisji Budżetowej, a następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały z proponowanymi w wykazie lokali zmianami (bez odrębnego głosowania, wobec braku sprzeciwu).

Jednogłośnie (głosowało 13 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXII/243/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 marca 2005 r. zmieniająca uchwałę w sprawie: zasad i trybu gospodarowania lokalami użytkowymi znajdującymi się w budynkach będących w zarządzie Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Przewodniczący H. M. Sosna omówił projekt uchwały dotyczący skargi na działalność Burmistrza. Zwrócił przy tym uwagę na pismo Wojewody, z którego wynika, że nie jest to skarga na decyzję, lecz na przedłużenie procedury wydania zezwolenia. I Rada ma ustalić – czy procedura została przedłużona.

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił szczegółowo przepisy dotyczące skargi. Jednocześnie stwierdził, że w sprawie wydania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych skarżącemu, toczy się  postępowanie administracyjne, Rada jednak uchwali jak zechce.

Burmistrz A. Zaręba również wypowiedział się w tej sprawie. Obecnie trudno nawet rozpatrywać skargę, gdyż akta sprawy znajdują się w Samorządowym Kolegium Odwoławczym w Bielsku-Białej.

Następnie komisje przedstawiły swoje stanowiska.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik przedstawił wniosek Komisji - o przyjęcie uwag Radcy prawnego do projektu uchwały i skierowanie skargi do rozpatrzenia przez organ przed którym toczy się postępowanie administracyjne.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur przedstawiła wniosek - stwierdzenie Komisji, że skoro toczy się postępowanie administracyjne – na obecnym etapie Rada nie jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek Komisji - o dopisanie w § 1 pkt 1 po słowie „Strumienia” słów: w zakresie przedłużenia procedury wydania zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych w punkcie przy ul. Kościelnej 5 w Strumieniu.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie wnioski Komisji Rolnictwa i Komisji Oświaty (ich istota pokrywa się) – że Rada nie jest właściwa do rozpatrzenia skargi.

„Za” wnioskiem głosowało 12 radnych, „przeciw” 1 radny, „wstrzymał się głosowania” 1 radny (głosowało 14 radnych).

W związku z przyjęciem wniosku – przewodniczący stwierdził, że konieczne jest przeredagowanie projektu uchwały:

-         w § 1 pkt 1 dopisać słowo „nie” przed „jest organem ....”

-         w § 1 pkt 2 – skreślić w całości.

Konieczny jest też dodatkowy zapis, do jakiego organu należy przesłać skargę do rozpatrzenia.

Radca prawny R. Szymonek zaproponował, aby skorzystać z podobnej uchwały podjętej w ubiegłym roku.

Przewodniczący H. M. Sosna ogłosił 5-minutową przerwę w obradach dla sprecyzowania nowego brzmienia projektu uchwały.

Po przerwie – przewodniczący odczytał, proponowane, nowe brzmienie projektu uchwały, a następnie projekt uchwały, wobec braku sprzeciwu, poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 12 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXII/244/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 marca 2005 r. w sprawie: skargi Pana Antoniego Borutki na działalność Burmistrza Strumienia.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Interpelacje zgłosili:

Radny K. Wójtowicz odczytał i omówił interpelację w sprawie porządku i czystości w Gminie oraz wniósł o wprowadzenie tego tematu do porządku obrad jednej z najbliższych sesji.

Przewodniczący H. M. Sosna przyjął tą interpelację do realizacji (skierowana jest do przewodniczącego Rady).

Radny M. Janik poprosił o zwrócenie się do Starostwa Powiatowego - o położenie asfaltu na moście drogowym na rzece Wiśle oraz wykonanie barier (obecnie są ogromne kałuże – dzieci na rowerach są ochlapywane).

Radny A. Ochodek poruszył dwie sprawy:

1)     Pobocza na ul. Cieszyńskiej są wyższe niż sama droga, woda nie spływa z niej (pobocza trzeba posprzątać).

2)     Czy prawdą jest, że Kierownik Hali Sportowej w Strumieniu zrezygnował z pracy?

Burmistrz A. Zaręba przyznał, że kierownik Hali Sportowej złożył wypowiedzenie (dwutygodniowe) i od 1 kwietnia 2005 r. funkcję tą pełnił będzie Pan Janusz Janota.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że podjęto inną decyzją o zatrudnieniu kierownika Hali niż sugerowała powołana do tego Komisja. Przewodniczący poddał w wątpliwość sens powołania tej Komisji (jest to niepoważne).

Radny M. Mikołajczyk poinformował, że na ul. Szkolnej w Bąkowie są same „łaty”, woda tworzy bajora. Na jezdni tej trzeba by położyć dywanik asfaltowy.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że jeżeli będzie sugestia Rady Sołeckiej o remont tej ulicy – to będzie to wykonane.

Radna C. Skowron poruszyła sprawy:

1)     Czy Burmistrz podjął działania dotyczące zakończenia budowy chodnika do Zbytkowa?

2)     Na ul. Wyzwolenia w Zbytkowie, przy skrzyżowaniu z dwupasmówką nadal jest dziura zalana wodą.

Radny Cz. Greń poruszył sprawy:

1)     Czy jest jasne stanowisko Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej w sprawie niskiego ciśnienia wody w Drogomyślu?

2)     Pobocza przy drogach powiatowych nie są posprzątane. Czy Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej nie mógłby posprzątać tych poboczy (utworzyć jakąś grupę interwencyjną)?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej wykonuje obecnie roboty (sprzątanie) na drogach gminnych.

Radny K. Wójtowicz zwrócił uwagę, że przy Hali Sportowej w Strumieniu stare boisko byłoby lepsze niż nowe.

Radny H. Sosna wyraził zdanie, że boisko powinno być poprawione w ramach reklamacji.

Radny J. Lekki zapytał, czym kierowano się przy podziale środków budżetowych dla klubów sportowych (Bąków ma o 5.000,- zł. mniej niż Zabłocie).

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że Klub w Bąkowie ma dochody z budynku Pawilonu sportowego.

Wyjaśnił też sprawy poruszone przez radną C. Skowron:

-         roboty przy budowie chodnika do Zbytkowa już ruszyły;

-         nie było jeszcze możliwości naprawy drogi przy skrzyżowaniu w Zbytkowie, dopiero zima ustąpiła.

Przewodniczący H. M. Sosna omówił jeszcze sprawę poruszoną w interpelacji radnego K. Wójtowicza (punkt porządku obrad sesji będzie nieco inaczej sformułowany).

Radny Cz. Greń wyraził zdanie, że w sprawie porządku i czystości rozwiązaniem byłoby referendum o wprowadzenie opłat dla wszystkich.

 

ad. 18.

 

Protokół Nr XXXI/2005 poprzedniej sesji, który był wyłożony do wglądu w Biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 19.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... A. Mazur przedstawiła wnioski Komisji:

1. aby Świetlica środowiskowa w Strumieniu funkcjonowała nadal w obiekcie Gimnazjum na dotychczasowych zasadach,

2. o rozwiązanie sprawy ogrzewania pomieszczeń MGOK w Strumieniu do następnego sezonu grzewczego.

Sołtys Drogomyśla K. Saltarius poruszył sprawy:

-         dlaczego w bieżącym roku jest mniej środków na drogi?

-         problemem stają się bezpańskie psy;

-         co oznaczają prace geodezyjne na terenie należącym do firmy Mokate?

-         aby Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu uzupełnił znaki drogowe z nazwami ulic.

Dyrektor Gimnazjum J. Jałowiczor wyjaśnił sprawę zatrudnienia Pana Janusza Janoty na stanowisku kierownika Hali Sportowej (dotychczas – nauczyciela wychowania fizycznego).

Dyrektor podziękował też za materiały sesyjne dotyczące oświaty oraz za uchwalenie Regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2005 r.

Radny Cz. Greń poprosił Burmistrz o podanie kwot potrzebnych na wyposażenie sal gimnastycznych (wg złożonych zapotrzebowań).

Burmistrz A. Zaręba podał kwoty zapotrzebowań.

Radny A. Ochodek oraz Dyrektor J. Jałowiczor jeszcze poruszył sprawę zatrudnienia kierownika Hali Sportowej.

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił, że kwestia zatrudnienia kierownika Hali Sportowej należy do Burmistrza.

Burmistrz A. Zaręba sprostował powyższe: zatrudnienie kierownika Hali Sportowej jest w gestii Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał, że przy uruchamianiu Hali Sportowej była mowa o utworzeniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji. Trzeba już o tym pomyśleć. Rada chyba będzie musiała też powołać Radę Sportu.

Radny K. Wójtowicz poparł przewodniczącego w sprawie utworzenia Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji.

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia A. Żur zwróciła uwagę na konieczność obcięcia krzewów przy drodze do Zabłocia (rowerzyści są smagani gałęziami krzewów).

Radna C. Skowron dodała, że przy wszystkich drogach konieczne jest obcięcie drzew.

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał, że Rada musi podjąć jeszcze dwie uchwały „oświatowe” dotyczące przyznawania nagród dla nauczycieli oraz przyznawania stypendiów.

 

ad. 20.

 

Przewodniczący H. M. Sosna dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXXIII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 2120) słowami „zamykam XXXIII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

 

 

Protokołowała: Janina Wyleżuch

                                               Przewodniczący

mgr inż. Henryk M. Sosna