Protokół Nr XV/2011

obrad piętnastej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 28 listopada 2011 r. o godz. 1400

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, Sołtysi i Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu i przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1)     Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek;

2)     z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Włodzimierz Cybulski;

3)     Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko;

4)     Sekretarz Strumienia – Daniela Kula.

Porządek obrad:

     1.       Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

     2.       Przedstawienie porządku obrad.

     3.       Wystąpienia gości.

     4.       Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

     5.       Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

     6.       Interpelacje i zapytania radnych.

     7.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości, podatku rolnym i podatku leśnym.

     8.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie podatku od środków transportowych.

     9.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek opłaty targowej, sposobu jej poboru oraz określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso.

 10.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.

 11.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Strumień oraz ustalania dopłaty.

 12.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej prognozy finansowej gminy Strumień na lata 2011-2022.

 13.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2011 r.

 14.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień oraz przyjęcia tekstu jednolitego Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień.

 15.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie niezabudowanej nieruchomości położonej w Strumieniu.

 16.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na działalność gminy Strumień w zakresie telekomunikacji.

 17.       Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr VIII/59/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 maja 2011 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji przez niepubliczne przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego prowadzone na terenie Gminy Strumień przez osoby prawne i fizyczne.

 18.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie regulaminu korzystania z boiska wielofunkcyjnego położonego obok Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu.

 19.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany statutu zakładu budżetowego p.n. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej z siedzibą w Strumieniu.

 20.       Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniająca uchwałę Nr III/20/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego na 2011 rok.

 21.       Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr LV/412/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym przypadających gminie Strumień lub jednostkom podległym oraz wskazania organu lub osób do tego uprawnionych.

 22.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego bezpieczeństwa w ruchu drogowym na drodze wojewódzkiej nr 938 pomiędzy Pawłowicami, a Cieszynem.

 23.       Informacja o sposobie rozpatrzenia wniosków przedstawionych przez komisje stałe Rady Miejskiej w Strumieniu w III kwartale 2011 r.

 24.       Zatwierdzenie protokołu z XIII sesji.

 25.       Informacje, wolne głosy i wnioski.

 26.       Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, z-cę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, przewodniczących jednostek pomocniczych Gminy, radnego powiatowego, pracowników Urzędu Miejskiego i przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji”.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XV sesji.

Porządek obrad został przyjęty bez uwag.

 

ad. 3.

 

Wojskowy Komendant Uzupełnień ppłk Andrzej Rajczyk poinformował, że Wojskowa Komenda Uzupełnień w Bielsku-Białej jest terenowym organem administracji wojskowej, który realizuje różne sprawy obronne poza zniesioną zasadniczą służbą wojskową. Wojskowa Komenda Uzupełnień odpowiada między innymi za obszar wyróżniania rodziców żołnierzy, którzy wzorowo pełnili służbę wojskową, zasadniczą, bądź zawodową w Wojsku Polskim. Medale są przyznawane w dwóch kolorach: srebrnym dla rodziców za 3 lub 4 synów i złotym za synów pięciu. Staramy się na bieżąco prowadzić statystykę, wyszukiwać osoby, którym te medale się należą. Poprosił radnych, że jeżeli mają takich znajomych, aby poinformować o tym Wojskową Komendę Uzupełnień. W lutym wypełniamy wnioski, przesyłamy je do Ministra Obrony Narodowej i na koniec roku z reguły dostajemy już konkretne decyzje i medale.

Z-ca Wojskowego Komendanta Uzupełnień mjr Ryszard Warchocki odczytał decyzję Ministra Obrony Narodowej Tomasza Siemoniaka z dnia 25 października 2011 r. nadającą srebrne medale za Zasługi dla Obronności Kraju dla państwa Elżbiety i Henryka Rygiel.

Ppłk Andrzej Rajczyk oraz major Ryszard Warchocki z Wojskowej Komendy Uzupełnień w Bielsku-Białej uhonorowali państwa Elżbietę i Henryka Rygiel ze Zbytkowa srebrnym medalem Za Zasługi dla Obronności Kraju przyznany przez Ministra Obrony Narodowej Tomasza Siemoniaka. W przypadku państwa Rygiel żołnierskie umiejętności ćwiczyli trzej synowie: Grzegorz, Roman i Dariusz.

Przewodniczący C. Greń podziękował ppłk A. Rajczykowi i mjr R. Warchockiemu za udział w sesji oraz pogratulował państwu Elżbiecie i Henrykowi Ryglom z okazji przyznania srebrnego medalu Za Zasługi dla Obronności Kraju, poprosił tez o przekazanie słów gratulacji synom.

Radny powiatowy K. Gajdzica poinformował, że na sesji Rady Powiatu zgłosił 2 interpelacje i obie związane z ruchem samochodowym na drogach. Pierwsza interpelacja dotyczyła DK 81 (dwupasmówki) regularnie zarastającej chwastami, szczególnie przy skrzyżowaniach. Efektem było to, że w spóźnionym o 2 miesiące cyklu wskazane w interpelacji miejsca, a także i inne zostały wyczyszczone. Druga interpelacja dotyczyła zamknięcia odcinka DK 81 w Wiślicy, które spowoduje pogorszenie stanu dróg powiatowych i gminnych na terenie gmin Strumień i Chybie. Kserokopię odpowiedzi na tą interpelację przekazał na ręce Przewodniczącego Rady.

Przewodniczący C. Greń podziękował radnym powiatowym: K. Gajdzicy i J. Żydkowi za dbałość i zainteresowanie sprawami gminy Strumień.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że otrzymał od radnego powiatowego J. Żydka pismo, w którym przeprasza za nieobecność na sesji oraz informuje, iż na sesjach Rady Powiatu przedstawia wszystkie ważne problemy zgłaszane przez radnych Rady Miejskiej w Strumieniu, a dotyczące dróg, rowów i chodników powiatowych. Informuje również, że w projekcie budżetu Powiatu na 2012 r. znajduje się kwota 150 tys. zł przeznaczona na remont mostu na rzece Wiśle w Strumieniu, która przeznaczona zostanie na wykonanie w 2012 r. projektu technicznego przebudowy mostu, zaplanowano również prace projektowe przebudowy stalowo-żelbetowej części. Remont chodnika na moście wykonano w 2011 r. W najbliższym czasie zainstalowana zostanie nowoczesna instalacja świetlna, której zadaniem ma być badanie stanu natężenia ruchu na moście. Informuje też, że przebudowa mostu ma zostać zakończona do 2015 roku.

Przewodniczący C. Greń poprosił o przekazanie kserokopii pisma radnego powiatowego J. Żydka wszystkim radnym.

 

ad. 4.

 

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Radna M. Krutyła po raz drugi poprosiła, aby ZGKiM w Strumieniu zajął się naprawą mostka na skrzyżowaniu ulic: Zamkowej i Pszczyńskiej w Strumieniu, ponieważ prace te do tej pory nie zostały wykonane.

Przewodniczący C. Greń interpelowa, aby ZGKiM w Strumieniu posprzątał worki ze śmieciami zalegające w rowach po obu stronach ulicy Głównej w Pruchnej (za skrzyżowaniem z dwupasmówką w kierunku Pruchnej).

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła zwrócił się z prośbą, aby jak najwcześniej wprowadzić tzw. ustawę śmieciową. Jego zdaniem po wprowadzeniu tej ustawy skończy się problem wyrzucania śmieci byle gdzie.

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła zapewnił, że do 24 grudnia br. mostek będzie naprawiony.

Radna M. Krutyła stwierdziła, że przed każdą sesją słyszy zapewnienie Dyrektora ZGKiM, że za tydzień mostek będzie naprawiony.

Radna M. Krutyła interpelowała o posprzątanie worków ze śmieciami zalegających przy skrzyżowaniu ulic: Młyńskiej i Brodeckiego w Strumieniu.

 

 

 

ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości, podatku rolnym i podatku leśnym – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że zmiana uchwały najbardziej odczuwalna będzie dla ZGKiM, który do tej pory był zwolniony z płacenia podatku od nieruchomości od wszystkich budynków i lokali będących w jego zarządzie. Po podjęciu przedmiotowej uchwały ZGKiM będzie musiał płacić podatek od wszystkich budynków i lokali, którymi zarządza.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XV/119/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2011 r. w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości, podatku rolnym i podatku leśnym.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie podatku od środków transportowych – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

13 głosami „za” i 1 głosie „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XV/120/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2011 r. w sprawie podatku od środków transportowych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek opłaty targowej, sposobu jej poboru oraz określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso – szczegółowo przedstawił z-ca Burmistrza W. Cybulski.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski przedstawił autopoprawkę do projektu uchwały – w brzmieniu:

-       w tytule uchwały po słowie „inkaso” dodać wyrażenie „oraz zwolnień”,

-       dodać § 6 w brzmieniu: „Zwalnia się od opłaty targowej dokonywanie sprzedaży w czasie imprez organizowanych przez gminę Strumień.”. W zapisach tego paragrafu chodzi m.in. o Staromiejską Wiosnę, dożynki i inne imprezy o charakterze okolicznościowym.

Radny Z. Podyma stwierdził, że trzeba określić tylko podmiot zwalniany z opłaty.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski wyjaśnił, że w uchwale nie można określać podmiotu zwalnianego z opłaty.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że zapisy uchwały dotyczą terenu całej Gminy.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski potwierdził wypowiedź Przewodniczącego.

Radna U. Słowik zapytała: co z imprezami organizowanymi przez OSP?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że jeżeli OSP organizują imprezy na swoim terenie, będącym w ich zarządzie, wtedy nie można pobierać tam opłaty targowej, ponieważ uchwała dotyczy tylko nieruchomości gminnych, na których dokonywana jest sprzedaż. Pobieranie opłaty targowej dotyczy tylko terenów gminnych.

Radny K. Pisiut stwierdził, że z wyjaśnień z-cę Burmistrza wynika, że Gmina musi pobrać opłatę targową na całym terenie, nie tylko na gruntach będących jej własnością. Z ustawy i orzecznictwa wynika, że nawet na terenach prywatnych, pod warunkiem, że sprzedaż nie jest prowadzona w budynku, należy pobrać opłatę targową. Z zaproponowanej treści § 6 wynika, że z poboru opłaty targowej zwalniamy tylko imprezy organizowane przez Gminę, a te organizowane przez OSP nie.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski wyjaśnił, że opłatę targową pobiera się na wszystkich terenach, a z uchwały wynikają zwolnienia. Zaproponował też, aby § 6 otrzymał brzmienie: „Zwalnia się od opłaty targowej dokonywanie sprzedaży w czasie imprez organizowanych, współorganizowanych przez gminę Strumień.”.

Przewodniczący wyjaśnił, że z zapisu § 6 wynika, że imprezy organizowane i współorganizowane przez Gminę są zwolnione z opłaty targowej.

Przewodniczący C. Greń przedstawił autopoprawkę Burmistrza, polegającą na dodaniu § 6 w brzmieniu: „Zwalnia się od opłaty targowej dokonywanie sprzedaży w czasie imprez organizowanych, współorganizowanych przez gminę Strumień.”, zaś dotychczasowe §§: 6, 7 i 8 otrzymują kolejno numery: 7, 8 i 9.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie autopoprawkę Burmistrza polegającą na wprowadzeniu nowego brzmienia § 6 uchwały oraz zmianie numeracji dotychczasowych §§: 6, 7 i 8 na numery: 7, 8 i 9.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) autopoprawka została przyjęta.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut, Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Żur i Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawili jednobrzmiący wniosek Komisji: „Komisje wnioskują, aby w § 1 pkt 1 lit. a - kwotę „20,- zł” zastąpić kwotą „10,- zł.”.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał, czy mieszkańcy dokonujący sprzedaży przed swoimi posesjami np. sprzedaż produktów rolnych wytworzonych we własnym gospodarstwie, też będą musieli uiszczać opłatę targową oraz opłatę za zajęcie pasa drogowego?

Radny K. Pisiut wyjaśnił, że w myśl zapisów ustawy gmina powinna pobierać opłatę targową oraz opłatę za zajęcie pasa drogowego w takich przypadkach.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek Komisji, aby w § 1 pkt 1 lit. a - kwotę „20,- zł” zastąpić kwotą „10,- zł,”

12 głosami „za” i 2 głosach „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 14 radnych) - wniosek Komisji został przyjęty.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z wcześniej wprowadzonymi zmianami.

12 głosami „za” i 2 głosach „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XV/121/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2011 r. w sprawie określenia wysokości stawek opłaty targowej, sposobu jej poboru oraz określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń dodał, że Komisje składając wniosek o obniżenie opłaty targowej przy sprzedaży artykułów rolnych na stoiskach o powierzchni do 2 m2 z 20 zł na 10 zł miały na myśli rolników sprzedających wyprodukowane we własnych gospodarstwach płody rolne.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski wyjaśnił, że różnica polega na tym, że sprzedaż ze stolika przed ogrodzeniem posesji podlega opłacie targowej, natomiast kiedy przed płotem na stoliku jest tylko wystawiony towar, a sprzedaż jest prowadzona na podwórku, za płotem – taka sprzedaż nie podlega opłacie.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo wyjaśniła, że każdą ustawę i każdy przepis można interpretować na różne sposoby ale najważniejsza jest intencja, która polega na tym, że chcemy zaktualizować opłatę targową oraz mieć możliwość poboru opłaty od osób, które sprzedają towary na stoiskach na zewnątrz, w sąsiedztwie sklepów, których właściciele płacą podatki do Gminy. Poinformowała też, że intencją Gminy nie jest hamowanie sprzedaży bezpośredniej od lokalnych producentów rolnych. Zasady, które wprowadzamy głównie dotyczą handlu w miejscach publicznych np. na Rynku i w jego okolicach, przed kościołami, itp.

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Przewodniczący C. Greń przypomniał deklarację Burmistrza wypowiedzianą na posiedzeniu Komisji, że pracownicy Urzędu będą pomagali mieszkańcom przy wypełnianiu skomplikowanych druków deklaracji podatkowych.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XV/122/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2011 r. w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Strumień oraz ustalania dopłaty – przedstawił z-ca Burmistrza W. Cybulski.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że zgodnie z sugestią na posiedzeniu Komisji rozeznano wysokość opłat za kanalizację w gminach powiatu cieszyńskiego. Wysokość opłat w głównej mierze zależna jest od tego jaki procent danej gminy jest skanalizowany (w gminach, które są skanalizowane w 90% ceny są niższe, zaś w gminach skanalizowanych w 20%, czy 30% ceny są wyższe). Ceny kanalizacji są bardzo różnorodne i wahają się przedziale od 5,- zł do 13 zł.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w gminach, w których nie ma dopłat z budżetu, opłaty za kanalizację wynoszą: Wisła – 6,28 zł, Ustroń – 4,78 zł,  Skoczów – 5,51 zł, Cieszyn – 5,42 zł, Chybie (mniskie bloki) – 5,94 zł i Zebrzydowice – 3,91 zł. Natomiast w pozostałych gminach stawki za kanalizację są wyższe i tam mieszkańcom dopłaca się z budżetów gminy: Dębowiec – 7,87 zł (4,52 zł dopłaca gmina, 3,35 zł płaci mieszkaniec), Goleszów – 12,59 zł (6,71 zł dopłata gminy, 5,88 zł płaci mieszkaniec), Hażlach – 6,22 zł (1,1 dopłaca gmina, 5,12 zł płaci mieszkaniec), Istebna – 4,31 zł (1,11 zł dopłaca gmina, 3,36 zł płaci mieszkaniec) i Strumień – 7,74 zł (1,77 zł dopłaca gmina, 5,97 zł płaci mieszkaniec).

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał, czy kwota zaplanowana w budżecie Gminy na bieżący rok, a przeznaczona na dopłatę do kosztów kanalizacji jest wystarczająca?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że kwota ta jest na stałym poziomie i jest wystarczająca. W miarę rozbudowy sieci kanalizacyjnej koszty kanalizacji będą maleć. W ostatnich latach udało się nam wykonać nowe sieci kanalizacyjne na ulicach: Towarowej, Łuczkiewicza i Brodeckiego w Strumieniu, a w przyszłym roku kanalizowana będzie ul. Parkowa w Strumieniu i Zbytków. Poinformowała też, że m3 kanalizacji może się nie zmniejszyć się ze względu na wzrost opłat za pozostałe media.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że cena ścieków od 1 stycznia 2012 r. bez dopłaty będzie wynosić 7,89 za 1 m2 (netto), a z dopłatą z budżetu Gminy 6,09 zł (netto), a do podanych cen trzeba doliczyć 8% podatku VAT.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

12 głosami „za” i 2 głosach „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XV/123/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2011 r. w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Strumień oraz ustalania dopłaty.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej prognozy finansowej gminy Strumień na lata 2011-2022 (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XV/124/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2011 r. w sprawie zmiany Wieloletniej prognozy finansowej gminy Strumień na lata 2011-2022.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2011 r. (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że musimy przeprowadzić zmiany w oświacie, ponieważ w ciągu roku otrzymaliśmy o 30 tys. zł subwencji oświatowej mniej, a musimy zapewnić środki na wynagrodzenia dla nauczycieli. Występowaliśmy o środki z rezerwy oświatowej, ale wnioski nie są jeszcze rozpatrzone. Ponadto w listopadzie musieliśmy dodatkowo zatrudnić nauczyciela na zastępstwo na miejsce osoby, która skorzystała z urlopu zdrowotnego. Zbliża się koniec roku więc musimy porządkować kwoty przeznaczone na zadania zaplanowane w budżecie.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że zaplanowaliśmy kwotę 10 tys. zł na zakup programu Windows Serwer 2008 dla potrzeb Urzędu Miejskiego.

Sekretarz D. Kula wyjaśniła, że program Windows Serwer 2008 będzie służył poprawie bezpieczeństwa danych osobowych. W Urzędzie każdy komputer musi mieć możliwość skontrolowania, kto i kiedy się logował. Każdy pracownik ma swój login i hasło. Jeżeli będziemy mieli ten program, będziemy mogli skutecznie kontrolować, będziemy ustalać, kto miał jaki dostęp, do których plików. W każdej chwili będziemy mogli sprawdzić, z którego komputera i kto się logował, kto pracował, o której godzi nie. To wymóg polityki bezpieczeństwa ochrony danych osobowych.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XV/125/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28listopada 2011 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2011 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień oraz przyjęcia tekstu jednolitego Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XV/126/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2011 r. w sprawie zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień oraz przyjęcia tekstu jednolitego Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie niezabudowanej nieruchomości położonej w Strumieniu – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut, Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Żur i Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawili jednobrzmiący wniosek Komisji: „Komisje wnioskują, aby w projekcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie niezabudowanej nieruchomości położonej w Strumieniu ująć również zbycie sąsiedniej działki nr 560/255 o powierzchni 0,0125 ha.”.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek Komisji o rozszerzenie treści § 1 o dodatkową działkę (nr 560/255 o pow. 0,0125 ha).

Wniosek Komisji został przyjęty jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych).

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z wcześniej wprowadzoną zmianą.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XV/127/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2011 r. w sprawie wyrażenia zgody na zbycie niezabudowanej nieruchomości położonej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na działalność gminy Strumień w zakresie telekomunikacji – przedstawił z-ca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XV/128/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2011 r. w sprawie wyrażenia zgody na działalność gminy Strumień w zakresie telekomunikacji.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr VIII/59/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 maja 2011 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji przez niepubliczne przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego prowadzone na terenie Gminy Strumień przez osoby prawne i fizyczne – przedstawiła Dyrektor ZOS J. Włoch.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XV/129/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2011 r. zmieniająca uchwałę Nr VIII/59/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 maja 2011 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji przez niepubliczne przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego prowadzone na terenie Gminy Strumień przez osoby prawne i fizyczne.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie regulaminu korzystania z boiska wielofunkcyjnego położonego obok Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XV/130/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2011 r. w sprawie regulaminu korzystania z boiska wielofunkcyjnego położonego obok Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 7-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 19.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zmiany statutu zakładu budżetowego p.n. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej z siedzibą w Strumieniu – przedstawił z-ca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XV/131/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2011 r. w sprawie zmiany statutu zakładu budżetowego p.n. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej z siedzibą w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

 

 

 

ad. 20.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr III/20/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego na 2011 rok – przedstawił z-ca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XV/132/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2011 r. zmieniająca uchwałę Nr III/20/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego na 2011 rok.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 21.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr LV/412/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym przypadających gminie Strumień lub jednostkom podległym oraz wskazania organu lub osób do tego uprawnionych – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XV/133/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2011 r. zmieniająca uchwałę Nr LV/412/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym przypadających gminie Strumień lub jednostkom podległym oraz wskazania organu lub osób do tego uprawnionych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 22.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego bezpieczeństwa w ruchu drogowym na drodze wojewódzkiej nr 938 pomiędzy Pawłowicami, a Cieszynem – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut, Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Żur i Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawili jednobrzmiący wniosek Komisji: „Komisje wnioskują, o doprecyzowanie zapisów załącznika do uchwały w sprawie stanowiska dotyczącego bezpieczeństwa w ruchu drogowym na drodze wojewódzkiej nr 938 pomiędzy Pawłowicami, a Cieszynem.”.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski odczytał treść projektu uchwały wraz z proponowaną autopoprawką.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie autopoprawkę do stanowiska Rady Miejskiej w sprawie bezpieczeństwa w ruchu drogowym na drodze wojewódzkiej nr 938 pomiędzy Pawłowicami, a Cieszynem - przedstawioną przez z-cę Burmistrza.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) autopoprawka do stanowiska Rady Miejskiej została przyjęta.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z wcześniej wprowadzonymi zmianami.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XV/134/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2011 r. w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego bezpieczeństwa w ruchu drogowym na drodze wojewódzkiej nr 938 pomiędzy Pawłowicami, a Cieszynem.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 23.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - Informację o sposobie rozpatrzenia wniosków przedstawionych przez komisje stałe Rady Miejskiej w Strumieniu w III kwartale 2011 r. – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 24.

 

Protokół z XIII sesji, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 25.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Żur przedstawiła informację z wizji lokalnej przeprowadzonej w dniach 16 i 17 listopada br. we wszystkich klubach sportowych na terenie Gminy. Komisja zapoznała się ze stanem bazy lokalowej i sportowej, ilością zawodników i rodzajami sekcji sportowych. Podsumowując dane uzyskane podczas wizji lokalnej Komisja stwierdziła, że w kluby sportowe na terenie gminy Strumień zrzeszają 321 zawodników grających w: pięciu sekcjach trampkarzy – 104 zawodników, pięciu sekcjach juniorów – 80 zawodników, pięciu sekcjach seniorów – 123 zawodników i jednej sekcji żaków – 14 zawodników. Działa również jedna sekcja szachowa skupiająca 56 zawodników. Dwa kluby sportowe grają w Klasie Okręgowej tj.: LKS „Wisła” Strumień i LKS „Błyskawica” Drogomyśl”, a trzy kluby w Klasie „A” tj.: LKS „Zryw” Baków, LKS „Orzeł” Zabłocie i LKS ’99 Pruchna. W Lidze Krajowej gra sekcja szachowa z LKS „Wisła” Strumień. Łączna dotacja z budżetu Gminy na działalność sportową klubów sportowych wynosi 171 tys. zł. Wszystkie kluby sportowe borykają się z utrzymaniem bazy za dotację gminną. Wszystkie zarządy pracują społecznie, szukają sponsorów i wiele prac i remontów wykonują we własnym zakresie. W Pruchnej planuje się zaadaptowanie starego zsypu na koks na siłownię i urządzenie łazienek. W Drogomyślu pomieszczenia klubowe zostały pięknie wyremontowane w ramach prac społecznych, które wyszacowano na kwotę 40 tys. zł. Pomieszczenia na piętrze budynku zostały wyremontowane po opuszczeniu lokalu przez Świetlicę środowiskową, Zarząd klubu ma również plany, aby wyremontować pomieszczenia na parterze oraz wybudowanie szaletów. Wszystkie kluby sportowe w okresie zimowym korzystają z hal sportowych poza gminą, ponieważ jest tam taniej. W czterech klubach sportowych zarządy nie chcą kandydować w przyszłych wyborach. Dla działaczy klubów sportowych potrzebne byłoby wsparcie ze strony Gminy, istniałaby potrzeba zorganizowania spotkania, aby w ten sposób docenić ich wysiłki. Komisję zaniepokoił składy sekcji seniorów w klubach, które w dużej mierze składają się z zawodników spoza terenu Gminy, szczególnie sytuacja ta dotyczy klubów ze Strumienia, Pruchnej i Drogomyśla. Sytuacja ta wiąże się również z kibicami, którzy przyjeżdżają za swoimi zawodnikami, co w wielu przypadkach jest dość kłopotliwe.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Żur przedstawiła wniosek Komisji (na prośbę zarządów klubów sportowych): „Komisja wnioskuje o wydłużenie terminu rozliczenia dotacji przyznawanej z budżetu Gminy dla klubów sportowych.”. Kluby sportowe do końca listopada mają termin rozliczenia się z dotacji, a faktury do płacenia przychodzą jeszcze w grudniu i jest z tym problem (np. do 8 grudnia przychodzą faktury za sędziów).

Przewodniczący C. Greń zapewnił, że w Planie Pracy Rady na 2012 r. zaplanuje zorganizowanie spotkania z działaczami sportowymi z terenu Gminy.

Radny S. Balas wnioskował w sprawach:

1)       o ustawienie na wylocie ulicy Wiosennej w Bąkowie znaku „ustąp pierwszeństwa przejazdu”;

2)       o ustawienie na moście na ulicy Młynarskiej w Bąkowie znaku ograniczenia tonażu (10 ton);

3)       o naprawienie bardzo słabo świecącej lampy oświetlenia ulicznego na przystanku PKS w Bąkowie Rychułdzie.

Burmistrz A. Grygierek zapewniła, że wszystkie zgłoszone wnioski zostaną rozeznane i podjęte zostaną działania.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że gmina Strumień zajęła III miejsce w konkursie „Przyjazna wieś” ogłoszonym przez Krajową Sieć Obszarów Wiejskich na najlepszy projekt zrealizowany na terenach wiejskich za unijne pieniądze. Zdobyliśmy III miejsce w kategorii „infrastruktura techniczna” za sieci infokiosków oraz telecentrów zlokalizowanych w świetlicach środowiskowych znajdujących się we wszystkich miejscowościach Gminy. Nagrodą w konkursie jest sprzęt sportowy.

Burmistrz A. Grygierek zaprosiła radnych na otwarcie nowego budynku wielofunkcyjnego w Zabłociu, które odbędzie się 6 grudnia br. o godz. 1000.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że ogłoszenie przetargu na parking za kościołem w Strumieniu i chodnik przy ul. Wyzwolenia w Zbytkowie, spowodowało bardzo duże zainteresowanie firm oraz bardzo konkurencyjne ceny. Do przetargu na parking zgłosiło się 19 firm, a na chodnik 12. Do tej pory na tego typu roboty były chętne 3 lub 4 firmy, gdyż nie są to duże zadania. Unieważniliśmy przetarg na remont Ratusza, ponieważ ceny były za wysokie ale jest ogłoszony nowy.

Radny Z. Podyma wnioskowała w sprawach:

1)       ustawienie większego pojemnika na śmieci (kontenera) w Centrum Drogomyślu (za sklepem „Hermes”), ponieważ dwa małe kosze bardzo szybką się przepełniają;

2)       rozpatrzenie możliwości zaadaptowania jednego pomieszczenia po siedzibie Poczty w Drogomyślu na salkę spotkań dla Rady Sołeckiej;

3)       usytuowania rowu przy ulicy Klonowej w Drogomyślu wzdłuż cmentarza komunalnego (niczego nowego nie dowiedział się w tej sprawie).

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że jest ogłoszony przetarg na wydzierżawienie całości pomieszczeń po Poczcie w Drogomyślu, więc nie będziemy się z niego wycofywać w trakcie, zobaczymy jak się zakończy i potem zastanowimy się. Poinformowała też, że utrzymanie tego budynku jest dosyć drogie poprzez wysokie koszty mediów.

Radna U. Słowik wnioskowała o wywóz worków z pozbieranymi liśćmi z ulicy Głównej w Centrum Drogomyśla. 10 listopada br. Rada Sołecka, radni, młodzież szkolna i grono pedagogiczne oraz członkowie Klubu Ekologicznego „EKO” zebrali 300 worków liści, które wywieziono na kompostownie. Pozostały do zebrania liście przy ul. Głównej, naprzeciw posesji pana K. Gajdzicy.

Radna U. Słowik w imieniu wszystkich klubów sportowych przekazała słowa podziękowania dla Burmistrza oraz pani D. Sikory - pracownika Urzędu Miejskiego za dużą pomoc przy wszelkiego rodzaju formalnościach.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że w pierwszych dniach grudnia odbędą się posiedzenia Komisji, na których omawiany będzie projekt budżetu Gminy na 2012 r. Zaapelował również do radnych o przygotowanie planów pracy Komisji na 2012 r.

 

ad. 26.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XV sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1630) słowami „zamykam XV sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ