Protokół Nr XXXIV/2005
obrad trzydziestej czwartej

sesji Rady Miejskiej w Strumieniu
odbytych w dniu 28 kwietnia 2005 r. o godz. 1600
w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Obecni: radni Rady Miejskiej, sołtysi, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, radny Rady Powiatu - wg załączonych list obecności oraz pracownicy Urzędu Miejskiego i przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.       Burmistrz Strumienia – mgr inż. Adam Zaręba

2.       z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Tadeusz Rychły

3.       Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.       Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

 

Porządek obrad:

    1.             Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.             Przedstawienie porządku obrad.

    3.             Informacja o działalności Burmistrza od dnia 16.03.2005 r. do dnia 12.04.2005 r.

    4.             Informacja przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    5.             Interpelacje i zapytania radnych.

    6.             Informacja o działalności Miejskiego Ośrodka Kultury oraz bibliotek gminnych.

    7.             Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Strumień za 2004 r.

    8.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia.

    9.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: ustalenia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Strumień.

10.             Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zasad trybu i gospodarowania lokalami użytkowymi znajdującymi się w budynkach będących w zarządzie Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

11.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny na rzecz Gminy Strumień.

12.             Zatwierdzenie protokołów z XXXII i XXXIII sesji.

13.             Informacje, wolne głosy i wnioski.

14.             Zakończenie.

.   /   .

 

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej mgr inż. Henryk M. Sosna.

Przewodniczący H. M. Sosna przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, pracowników Urzędu Miejskiego, sołtysów, dyrektorów jednostek organizacyjnych, radnego Rady Powiatu oraz przedstawicieli lokalnej prasy.

Przewodniczący H. M. Sosna – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych na 15 ustawowego składu Rady - obrady zatem są prawomocne.

W trakcie sesji przybył jeden radny – od punktu 6 porządku obrad w sesji uczestniczył pełny skład Rady.

 

ad. 2.

 

Przedstawiony przez przewodniczącego H. M. Sosnę porządek obrad sesji przyjęty został bez zmian.

Radny Rady Powiatu K. Gajdzica, któremu przewodniczący obrad udzielił głosu – przedstawił krótką informację dotyczącą sesji Rady Powiatu, która odbyła się dnia 25 kwietnia 2005 r:

-         Zarząd Powiatu uzyskał absolutorium za rok 2004 r;

-         z pracy Komisji Edukacji Rady Powiatu zrezygnowało 4 radnych (radny K. Gajdzica również zrezygnował z pracy w tej Komisji, podał też powody rezygnacji).

 

ad. 3.

 

„Informacja o działalności Burmistrza od dnia 16.03.2005 r. do dnia 12.04.2005 r.” – została przyjęta bez uwag.

 

ad. 4.

 

Przewodniczący H. M. Sosna uzupełnił „Informację o pracach Rady w okresie międzysesyjnym”:

-         radni otrzymali „Informację z LXIX Zgromadzenia Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej z dnia 20.04.2005 r,

-         Rada Miejska otrzymała dyplom – podziękowanie Zarządu Klubu Ekologicznego „Eko” w Drogomyślu za współpracę z Klubem.

Do „Informacji” nie zgłoszono uwag – „Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Interpelacje zgłosili:

Radny A. Ochodek zapytał, czy wiadomo już coś na temat inwestycji (zakładu produkcyjnego) w Drogomyślu?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że sprawa nie jest jeszcze rozstrzygnięta (informacja „na dziś”).

Radny St. Ochodek zapytał, czy w Zabłociu będzie budowany dalszy ciąg (300 m) chodnika? Dzieci oraz ludzie starsi przechodzą z istniejącego chodnika na lewą stronę, co jest niebezpieczne.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: jest założenie, że w bieżącym roku dalszy ciąg chodnika będzie wykonany, jednak w Urzędzie nie ma dużo pracowników do przygotowywania inwestycji. Roboty są więc przygotowywane sukcesywnie. Poza tym – początkiem roku nie ma środków na to, aby wykonywać wszystko na raz i płacić faktury za wszystkie roboty. Chodnik może być wykonany jesienią, nie jest to uzależnione od temperatury, tak jak np. nawierzchnie asfaltowe.

Radny A. Ochodek poruszył sprawę nowego chodnika do Zbytkowa – w samym środku chodnika stoi słup energetyczny. Czy nie dało się uniknąć takiej sytuacji?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: wystąpiliśmy już w tej sprawie do Wojewódzkiego Zarządu Dróg, ale w Gminie było już więcej takich przypadków zastanych. Przedstawienie słupa nie było ujęte w projekcie i wykonawca poszedł po najmniejszej linii oporu.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił też uwagę, że chodnik został podniesiony, a wiata i ławka przystanku autobusowego jest usytuowana bardzo nisko.

Wyjaśniono, że usterka ta zostanie usunięta przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

Radny Cz. Greń poprosił o zwrócenie się do Krajowego Zarządu Dróg w sprawach:

1)       w Drogomyślu, przy skrzyżowaniu na dwupasmówce zatoka przystanku autobusowego jest zdewastowana, nawierzchnia jest rozwarstwiona. Nawierzchnia zatoki powinna być poprawiona w ramach gwarancji;

2)       również na tej drodze w czasie wypadku zostały zniszczone bariery przy przystanku. Bariery sterczą niebezpiecznie. Należy je usunąć.

Radny podziękował też za pismo do Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej w Ustroniu – odpowiedź w sprawie niskiego ciśnienia wody.

Burmistrz A. Zaręba poinformował, że Prezes WZC w Ustroniu przeprosił za późną odpowiedź w tej sprawie.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że informacja o działalności MGOK oraz bibliotek gminnych została szczegółowo rozpatrzona na posiedzeniach Komisji.

Następnie z upoważnienia Burmistrza – Dyrektor MGOK – G. Gubała krótko omówiła informację o działalności MGOK.

Komisje Rady przedstawiły swoje stanowiska dotyczące działalności MGOK.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik przedstawił wniosek Komisji:

Komisja wnioskuje o znalezienie środków na sfinansowanie wykonania ogrzewania pomieszczeń MGOK w Strumieniu, przed następnym sezonem grzewczym.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur przedstawiła wnioski Komisji:

1.       Komisja bardzo wysoko oceniła działalność MGOK w Strumieniu.

2.       Komisja jest zdania, że najkorzystniejszą lokalizacją dla MGOK jest centrum miasta (dotychczasowa lokalizacja).

3.       Komisja wnioskuje o wykonanie ogrzewania pomieszczeń MGOK przed sezonem grzewczym.

4.       Komisja wnioskuje o rozeznanie sprawy możliwości wykorzystania sali widowiskowej GS „SCH” dla potrzeb MGOK (organizacja większych imprez).

5.       Komisja wnioskuje o rozważenie możliwości przeniesienia niektórych form działalności (sekcji) do innego pomieszczenia (np. do pomieszczeń na basenie).

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek Komisji:

Komisja wysoko ocenia całoroczną działalność MGOK uwzględniając w szczególności trudne warunki lokalowe w jakich prowadzona jest działalność Ośrodka. Należy robić wszystko aby pomóc MGOK w ulepszeniu pracy poprzez stworzenie godziwych warunków lokalowych.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur dodatkowo szeroko omówiła działalność MGOK.

Wystąpienie radnej A. Mazur – w załączeniu.

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał, czy są uwagi do wniosków komisji? Jeżeli nie będzie uwag – uzna, że są to wspólne wnioski Rady. Uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący – w imieniu Komisji Budżetu i swoim własnym wysoko ocenił pracę MGOK i życzył sukcesów w dalszej pracy (m. in. w organizacji Staromiejskiej Wiosny).

W dalszym ciągu Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej – M. Wyleżuch krótko omówiła informację o działalności bibliotek gminnych, porównując niektóre dane z danymi sprzed 10 lat.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik przedstawił wniosek Komisji:

Komisja wnioskuje o zaplanowanie w budżecie Gminy na 2006 r. środków na wykonanie remontu w Bibliotece w Strumieniu (malowanie i wykonanie podłogi).

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur przedstawiła wniosek Komisji:

1.       Komisja bardzo wysoko oceniła działalność Biblioteki w Strumieniu.

2.       Komisja wnioskuje o zagwarantowanie środków na remont lokalu Biblioteki w Strumieniu (malowanie oraz położenie wykładziny podłogowej).

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek Komisji:

Komisja wnioskuje aby czynić starania o doposażenie filii Bibliotek w komputery z dostępem do internetu.

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował, aby – jeżeli nie będzie uwag - przedstawione wnioski były wnioskami Rady. Uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur szerzej wypowiedziała się również na temat działalności bibliotek w Gminie.

Wystąpienie radnej A. Mazur – w załączeniu.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że cieszy pozytywne zdanie radnych o pracy MGOK i Biblioteki, cieszy rozszerzająca się działalność tych placówek. Jest to dobry objaw. Obecnie jednak konieczny jest nie tylko remont pomieszczeń tych placówek, ale również poszerzenie bazy lokalowej, tym bardziej, że jesteśmy w dobie komputeryzacji. Podsumowując – trzeba wysoko ocenić działalność MGOK i Biblioteki. Jako radni – musimy dbać o te jednostki.

Przewodniczący podziękował za przedstawienie informacji.

Do „Informacji” uwag nie wniesiono. „Informacja” została przyjęta.

 

ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba omówił sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy za rok 2004.

Radni otrzymali wyczerpujące sprawozdanie w formie pisemnej.

Burmistrz przedstawił ogólne dane o wykonaniu budżetu, przy czym stwierdził, że nie należy fetyszyzować procentowego wykonania budżetu. Ważne jest wykonanie rzeczowe oraz oszczędności uzyskane przy realizacji zadań.

W 2004 roku Gmina  trochę się zadłużyła (w granicach 20% budżetu), jednak zadłużenie w tej wysokości Gmina jest w stanie spłacać. Natomiast w dochodach - część podatków zawsze jest nieściągalna, ale w ubiegłym roku np. w podatku od nieruchomości zaległości znacznie się zmniejszyły.

Burmistrz poprosił o pytania do sprawozdania, poprosił też o pozytywną ocenę wykonania budżetu.

Komisje przedstawiły swoje stanowiska do sprawozdania z wykonania budżetu.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik oraz Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur – nie wnieśli uwag do sprawozdania.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że Komisja pozytywnie oceniła sprawozdanie (bez uwag), zwrócił jednak uwagę na ponoszone wydatki w postaci dopłat do taryfy odprowadzania ścieków, zdaniem Komisji nie do końca mających swoje uzasadnienie.

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że wpłynęła opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach o wykonaniu budżetu.

Przewodniczący, otwierając dyskusję zwrócił uwagę, że – podobnie jak w roku ubiegłym, zrezygnowaliśmy z podjęcia uchwały o przyjęciu sprawozdania z wykonania budżetu.

Następnie omówił szerzej stanowisko Komisji Budżetu do sprawozdania z wykonania budżetu.

Radny M. Janik wyraził zdanie, że takie wykonanie budżetu jest wynikiem całorocznych naszych uchwał, które realizuje Burmistrz.

Stwierdził też, że trzymilionowe zadłużenie Gminy pozwala jeszcze działać, ale gdyby dług był większy o np. 2 miliony zł. – starczyłoby środków tylko na administrację.

Więcej uwag nie zgłoszono.

Sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Strumień za 2004 r. – zostało przyjęte.

 

ad. 8.

 

Przewodniczący H. M. Sosna podał kolejność przedstawiania materiałów do rozpatrywania projektu uchwały o absolutorium dla Burmistrza.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej M. Mikołajczyk odczytał wniosek Komisji do Przewodniczącego Rady Miejskiej – o udzielenie Burmistrzowi Strumienia absolutorium za rok 2004.

Wniosek ten został wysłany przez Przewodniczącego do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach do zaopiniowania.

Następnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił Uchwałę Nr 4100/VI/82/2005 z dnia 22 kwietnia 2005 r. VI Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach – pozytywną opinię o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu w sprawie udzielenia Burmistrzowi Strumienia absolutorium za 2004 r.

W dalszym ciągu komisje Rady przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik w imieniu Komisji przedstawił wniosek o udzielenie absolutorium Burmistrzowi.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur w imieniu Komisji przedstawiła wniosek o udzielenie Burmistrzowi absolutorium.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki w imieniu Komisji wniósł o udzielenie absolutorium Burmistrzowi.

Radny A. Ochodek zgłosił wniosek formalny – poddanie pod głosowanie projektu uchwały w sprawie absolutorium.

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał o sposobie głosowania, a następnie projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXIV/247/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 kwietnia 2005 r. w sprawie: udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący H. M. Sosna pogratulował Burmistrzowi wysokiej oceny jego pracy.

Burmistrz A. Zaręba podziękował za wysoką ocenę jego pracy w szczególnie trudnym roku, realizacji budżetu oraz za głosowanie nad absolutorium

Przewodniczący H. M. Sosna ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 9.

 

Na prośbę przewodniczącego- - Burmistrz A. Zaręba omówił projekt regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy. Jest to jeszcze jeden obowiązek, który spadł na Gminę. Według rozeznania Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej – w naszej Gminie około 150 osób może strać się o ta pomoc (stypendium).

Przyznana na ten cel kwota 45.000,- zł. starczyłaby tylko dla ok. 100 osób. Jest to kolejne zadanie, na którego realizację nie zapewnia się środków.

Komisje Rady przedstawiły swoje stanowiska do projektu uchwały:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik oraz Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur – nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił propozycje zmian:

1.       § 2 ust. 2 otrzymuje brzmienie: „Ustala się następujące grupy dochodowe i kwoty stypendium wynikające z zakwalifikowania ucznia do grupy dochodowej:

 

 

Grupa

dochodowa

Dochód na osobę w rodzinie ucznia

w stosunku do kryterium dochodowego *)

Wysokość  miesięcznego stypendium w stosunku do kwoty zasiłku rodzinnego**)

I

do 50 %

od 101 % do 170%

II

powyżej 50 %

od 80% do 100%

*) - miesięczna wysokość dochodu na osobę w rodzinie ucznia, uprawniająca do ubiegania się o stypendium szkolne, o którym mowa w art. 90d ust. 7 ustawy.

**) –  kwota zasiłku rodzinnego – kwota, o której mowa w art. 6 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (DzU Nr 228, poz. 2255, z późn. zm.)”.

2.       § 2 ust. 4 otrzymuje brzmienie: „Stypendium szkolne może być  udzielone w formie:”.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że przed sesją radni otrzymali projekt uchwały z proponowanymi przez Komisję Budżetu zmianami. Przewodniczący zaproponował zatem – czy radni są za przyjęciem do rozpatrywania projektu uchwały z tymi poprawkami? Uchwała ta byłaby uniwersalna, nie wymagałaby zmiany w wypadku zmiany wysokości zasiłku rodzinnego.

Przewodniczący dodatkowo omówił wnioski Komisji Budżetowej.

Następnie poddał pod głosowanie kolejno wnioski Budżetowej:

Wniosek dotyczący nowego brzmienia zapisu w § 2 ust. 4 Regulaminu - „Stypendium szkolne może być udzielone w formie:” – został przyjęty 14 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 15 radnych).

Wniosek dotyczący procentowego zapisu wysokości miesięcznego stypendium szkolnego został przyjęty 13 głosami „za”, przy 2 „wstrzymujących się od głosu” (głosowało 15 radnych).

Radna C. Skowron zapytała, ile obecnie wynosi zasiłek rodzinny (jak to się ma do procentowego określenia wysokości stypendium)?

Z-ca Burmistrza T. Rychły wyjaśnił, że jest to kwota, którą określono procentowo (% dostosowano do kwoty zasiłku).

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił jeszcze intencje Komisji Budżetu wnioskującej zapis 80% - 100%.

Następnie wniosek dotyczący § 2 – nowego brzmienia ust. 2 – poddał pod głosowanie.

Wniosek został przyjęty 12 głosami „za”, przy 3 „wstrzymujących się od głosu” (głosowało 15 radnych).

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił jeszcze sprawę zaokrąglania kwot stypendium (była propozycja wprowadzenia zapisu dotyczącego zaokrąglania kwot - do uchwały): skoro są widełki „od – do” można ustalić odpowiednią, zaokrągloną kwotę.

Nie należy też mylić stypendium socjalnego ze stypendium motywacyjnym.

Przewodniczący zwrócił też uwagę, że w podstawie prawnej uchwały zamiast „art. 18 ust. 2 pkt 15”, powinno być „art. 18 ust. 2 pkt 14a”.

Radca prawny R. Szymonek nie zgodził się z powyższą wypowiedzią wyjaśniając, że przepis szczególny pojawił się później niż przepis ogólny. Stypendium dla studentów – to pkt 14a, natomiast w rozpatrywanym projekcie uchwały powinien być pkt 15. Choć Rada może zmienić ten zapis, prawidłowy jest „pkt 15”.

Przewodniczący H. M. Sosna zawnioskował poprawkę – zamianę „pkt 15” na „pkt 14a” oraz wniosek ten poddał pod głosowanie.

Poprawka ta została przyjęta 3 głosami „za”, przy 12 „wstrzymujących się od głosu” (głosowało 15 radnych).

Radny M. Janik stwierdził, że stypendia – to wydatek 45.000,- zł. (a może nawet 70.000,- zł.). W budżecie takiego wydatku nie ma. Więc jak głosować taką uchwałę, w której nawet interpretacja przepisów jest niejasna (choć widzi potrzebę pomocy osobom najbiedniejszym)?

Przewodniczący H. M. Sosna przyznał, że jest to kolejne zrzucanie obowiązków na barki Gminy. Możemy nie podjąć uchwały o stypendiach, ale środki (45.000,- zł.) zostały przyznane, a Burmistrz bez uchwały nie może wydać żadnej decyzji o przyznaniu stypendium. Czy zatem środki te trzeba będzie zwrócić? Zasadne byłoby zaskarżenie przepisów o stypendiach, jednak trzeba by bardzo długo czekać na wynik zaskarżenia.

Burmistrz A. Zaręba zwrócił uwagę, że prawo – choć złe, trzeba stosować, a przyznawanie stypendium jest obowiązkiem Gminy.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że skoro środki przyznano – trzeba je wykorzystać. Ktoś musi jednak załatwiać sprawy stypendiów – czy będzie na to etat?

Przewodniczący wyjaśnił dodatkowo, że stypendium może być przyznawane na podstawie zaświadczenia o dochodach MOPS. Jest to jednak jedyny moment,  którym może uczestniczyć. MOPS nie może prowadzić spraw przydzielania stypendiów.

Burmistrz A. Zaręba poinformował, że jest to obowiązek Gminy, bez dodatkowych środków na płace.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie projekt uchwały z przegłosowanymi poprawkami.

12 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 2 „wstrzymujących się od głosowania” (głosowało 15 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXIV/248/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 kwietnia 2005 r. w sprawie: ustalenia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił projekt uchwały dotyczący zmiany uchwały w sprawie zasad i trybu gospodarowania lokalami użytkowymi w budynkach będących w zarządzie Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

Jest to – zgodnie z sugestią Komisji Oświaty, zmiana przeznaczenia lokalu w budynku Strumień ul. 1 Maja 7 – dla potrzeb Zespołu Obsługi Szkół.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXIV/249/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 kwietnia 2005 r. zmieniająca uchwałę w sprawie zasad i trybu gospodarowania lokalami użytkowymi znajdującymi się w budynkach będących w zarządzie Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

 

 

ad. 11.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba omówił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny na rzecz Gminy. Jest to grunt, zajęty pod drogę – ul. Szczęśliwą. Choć droga była prywatna, ma charakter publiczny. Obowiązek utrzymania drogi spadnie na Gminę

Komisja Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że dotychczas można było nadawać nazwy tylko drogom publicznym. Obecnie, po wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w tej sprawie, nazwy można nadawać również drogom lokalnym (wewnętrznym). Ciągle jest też wiele dróg o nieuregulowanym statusie (gminnych i powiatowych).

Radny M. Janik zwrócił uwagę, że teren tej drogi jest płaski, jest tam 12 budynków – gdzie zatem będą spływać wody opadowe?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że wody opadowe spływają po terenie.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

14 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXIV/248/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 kwietnia 2005 r. w sprawie: wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny na rzecz Gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Protokoły: Nr XXXII/2005 i Nr XXXIII/2005 poprzednich sesji rady, które były wyłożone do wglądu w Biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – zostały przyjęte bez uwag.

 

ad. 13.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Radny Cz. Greń poinformował, że teren cmentarza w Drogomyślu został uporządkowany, jednak trzeba jeszcze załatwić sprawę wody, tak aby można było czerpać wodę z nowego źródła.

Radny A. Ochodek poinformował, że był świadkiem odbywających się w Gimnazjum w Strumieniu egzaminów. Radny pochwalił Dyrekcję Gimnazjum za wzorowe zorganizowanie egzaminów.

Radny St. Świtała poprosił o wystąpienie do Powiatowego Zarządu Dróg - o wyczyszczenie studzienek na drogach powiatowych (ul. Główna w Pruchnej).

Radny poprosił tez o zwrócenie uwagi Nadleśnictwu na fakt niszczenia nowego chodnika w Pruchnej w czasie wywózki drewna pochodzącego z wycinki.

Radny Cz. Greń dodał, aby zwrócić się do zarządcy dróg – o remonty dróg.

Radna C. Skowron zwróciła uwagę na sprawy:

1)     konieczność remontu dróg (łatanie dziur);

2)     na ul. Strażackiej w Zbytkowie zaginął znak drogowy „ślepa ulica”;

3)     schody przy wejściu do Szkoły Podstawowej w Strumieniu są mocno zniszczone, młodzież siada na tych schodach, trzeba by zatem ustawić kilka ławek przed szkołą;

4)     należałoby uporządkować teren przy szkole – usunąć gruz pozostały po budowie hali sportowej.

Radny H. Sosna poprosił o interwencję w sprawie odnowienia mostu na rzece Wiśle w Strumieniu (most jest stary, brzydki, zardzewiały).

Przewodniczący H. M. Sosna podał informacje i komunikaty:

1)       odbyło się spotkanie robocze w sprawie ruchu na Rynku w Strumieniu. Ostatecznych ustaleń jeszcze nie ma;

2)       wpłynęło pismo Komisariatu Policji w Strumieniu w sprawie środków na zakup samochodów (2 radiowozów);

Przewodniczący zwrócił uwagę, że nie jest to zadanie własne Gminy. Czy jest to aż tak celowe – skoro mamy tyle innych potrzeb?

Radny A. Ochodek zapytał, co ze środkami na zakup samochodu z ubiegłego roku?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że ciągle wątpliwości budzi przekazanie dotacji na ten cel.

3)       zbliża się Święto Pracy oraz 2 maja – Dzień Flagi Narodowej. Przewodniczący zaapelował, aby z powagą podejść do sprawy zamanifestowania przynależności narodowej;

4)       w dniu 1 maja będzie obchodzony w OSP w Strumieniu Dzień Strażaka;

5)       wpłynęło zaproszenie dla radnych na uroczystości 35-lecia Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów – Koło w Strumieniu na dzień 3 maja br;

6)       5 maja odbędą się kolejne warsztaty w sprawie opracowania Strategii dla Gminy Strumień;

7)       7 maja odbędzie się uroczystość 50-lecia Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci w Strumieniu.

Z-ca Burmistrza T. Rychły poinformował, że w dniu 28 maja br. z okazji Dnia Samorządowca w Istebnej odbędą się imprezy sportowe. Może ktoś z obecnych zechce reprezentować naszą Gminę w tych imprezach?

Sołtys Bąkowa D. Wacha zapytał, kto jest administratorem ul. Słowiczej w Bąkowie? Na ulicy tej – na moście nad Knajką wycięto część barierki, a jest tam 5 metrowa niebezpieczna przepaść.

Burmistrz A. Zaręba  wyjaśnił: jest to stara, bezpańska droga. Nikt się nie chce do niej przyznać po wybudowaniu dwupasmówki. Burmistrz obiecał, że Urząd zajmie się sprawą ustalenia właściciela tej drogi.

Radny H. Sosna zwrócił uwagę, że Policja nie stara się zabezpieczyć tego miejsca.

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał jeszcze, że:

1)       Nie jest jeszcze uregulowana sprawa wyboru nowej Rady Mieszkańców Miasta Strumienia. Sprawę tą trzeba rozwiązać.

2)       30 kwietnia upływa termin składania oświadczeń majątkowych przez radnych.

 

 

 

ad. 14.

 

Przewodniczący H. M. Sosna dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXXIV sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1830) słowami „zamykam XXXIV sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

 

 

Protokołowała: Janina Wyleżuch

                                               Przewodniczący

mgr inż. Henryk M. Sosna