Protokół Nr XXXV/2005

obrad trzydziestej piątej

sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 31 maja 2005 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, radny Rady Powiatu, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności oraz pracownicy Urzędu Miejskiego i przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.     Burmistrz Strumienia – mgr inż. Adam Zaręba

2.     z-ca Burmistrza – mgr inż. Tadeusz Rychły

Porządek obrad:

     1.             Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

     2.             Przedstawienie porządku obrad.

     3.             Informacja o działalności Burmistrza od dnia 18.04.2005 r. do dnia 19.05.2005 r.

     4.             Informacja przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

     5.             Interpelacje i zapytania radnych.

     6.             Informacja o sposobie rozpatrzenia wniosków przedstawionych przez komisje Rady Miejskiej w I kwartale 2005 roku.

     7.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: ustalenia trybu i kryteriów przyznawania nagród dla nauczycieli za ich osiągnięcia dydaktyczno - wychowawcze.

     8.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: Programu Ochrony Środowiska i Planu Gospodarki Odpadami.

     9.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: przyjęcia zadań Powiatu Cieszyńskiego w zakresie zarządzania drogami powiatowymi w obrębie miasta Strumienia.

 10.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny na rzecz Gminy Strumień.

 11.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na dokonanie zamiany nieruchomości położonych w Strumieniu.

 12.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: uchylenia uchwały Nr XLVI/275/2002 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 sierpnia 2002 r. w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości położonej w Drogomyślu, stanowiącej własność Gminy Strumień i ustanowienia służebności gruntowej.

 13.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: opinii w przedmiocie wniosku mieszkańców bloku przy ul. Pawłowickiej w Strumieniu.

 14.             Zatwierdzenie protokołu z XXXIV sesji.

 15.             Informacje, wolne głosy i wnioski.

 16.             Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu mgr inż. Henryk M. Sosna.

Przewodniczący H. M. Sosna przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, pracowników Urzędu Miejskiego, Radcę prawnego, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, przedstawiciela Komisariatu Policji w Strumieniu oraz przedstawicieli lokalnej prasy.

Przewodniczący H. M. Sosna – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 13 radnych na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

 

ad. 2.

 

Przedstawiony przez przewodniczącego H. M. Sosnę porządek obrad sesji – przyjęty został bez zmian.

 

ad. 3.

 

Do „Informacji o działalności Burmistrza od dnia 18.04.2005 r. do dnia 19.05.2005 r.” – przewodniczący H. M. Sosna zgłosił uwagi:

-       Do zarządzenia Nr 532/2005 w sprawie zbycia ciągnika: czy należy to do zwykłego zarządu majątkiem? Wyposażanie w majątek należy do Rady.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: jest to bardzo stary ciągnik, a małej wartości. Sprawa sprzedaży zostanie jeszcze sprawdzona.

-       Do zarządzenia Nr 533/2005 w sprawie powołania Gminnego Koordynatora Sportu: uwaga odnosi się do podstawy prawnej – wykonywanie uchwał Rady. W tym przypadku – jakiej uchwały?

Radca prawny mgr R. Szymonek wyjaśnił: w zarządzeniu tym dopatrujemy się wykonania uchwały Rady w sprawie przyjęcia Programu Profilaktyki Chorób układu Sercowo-Naczyniowego dla Gminy Strumień, gdzie jest mowa o sporcie i rekreacji.

Więcej uwag nie zgłoszono – „Informacja” została przyjęta.

 

ad. 4.

 

Przewodniczący H. M. Sosna uzupełnił „Informację Biura ds. Samorządu o pracach Rady Miejskiej w okresie międzysesyjnym”:

1)     radni otrzymali pisma dotyczące złożenia wyjaśnień lub uzupełnień oświadczeń majątkowych. Przewodniczący poprosił o dotrzymanie podanego w piśmie terminu;

2)     wpłynęły zaproszenia na różne imprezy;

3)     wpłynęło sporo ofert na różne szkolenia (płatne);

4)     w dniu 30 maja br. odbyła się sesja Rady Powiatu Cieszyńskiego;

5)     ukazało się sporo nowych ustaw i rozporządzeń;

6)     do Burmistrza przekazane było pismo – wniosek o przygotowanie projektu uchwały dotyczącego utrzymania porządku i czystości w Gminie. Tymczasem otrzymaliśmy tylko broszurkę – bez żadnych propozycji zmian. Poza tym w uchwale jest punkt o składaniu rocznych sprawozdań z realizacji uchwały o utrzymaniu czystości i porządku w Gminie. Przewodniczący poprosił o ponowne podejście do tego zagadnienia.

Do „Informacji” uwag nie zgłoszono – „Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Interpelacje zgłosili:

Radny A. Ochodek zapytał:

-         na jakim etapie jest wstępne oznakowanie Rynku w Strumieniu (po spotkaniu w sprawie Rynku), oraz – co z formalnym przekazaniem Rynku przez Powiat?

-         co z inwestycją – budową fabryki w Drogomyślu?

Radny K. Wójtowicz:

-         zapytał, czy wysłano pismo do GS „SCH” w Strumieniu w sprawie przystanku autobusowego?

-         poruszył sprawę wycinki drzew, stanowiących zagrożenie w czasie wichury oraz zasłaniających widoczność na skrzyżowaniach na ul. Brodeckiego, na ul. Ks. Londzina, przy wyjeździe z Gimnazjum w Strumieniu oraz na skrzyżowaniu ul. Towarowej z ul. 1 Maja w Strumieniu.

Radny St. Świtała zapytał, czy są jakieś postępy w sprawie remontu drogi powiatowej w Pruchnej?

Radny H. Sosna zapytał, czy wiadomo coś w sprawie remontu mostu na rzece Wiśle?

Radna C. Skowron zapytała, czy wysłano pismo w sprawie dalszej budowy chodnika do Zbytkowa (przy drodze wojewódzkiej).

Radna interweniowała też sprawie tworzącej się ciągle kałuży na ul. Wyzwolenia w Zbytkowie (obok sygnalizacji świetlnej).

Burmistrz A. Zaręba odpowiedział na powyższe pytania:

-         przekazanie Rynku w Strumieniu jeszcze nie dokonano – trwa procedura z tym związana;

-         wszystko wskazuje na to, że w Drogomyślu nie powstanie inwestycja, o którą pytał radny A. Ochodek (inne lokalizacje uznano chyba za korzystniejsze);

-         w sprawie przystanku autobusowego wysłano pismo do GS „SCH” w Strumieniu.

-         w sprawie wycinki drzew: czasem trudno ocenić w jakim stanie jest drzewo. Jeżeli są ewidentne ubytki – to drzewo się wycina. Konieczne jest jednak zachowanie odpowiedniej procedury, tym bardziej że drzewa te są przy drogach powiatowych. Topole traktowane są tak samo jak inne drzewa.

Radny K. Wójtowicz zapytał, kto ma w tym wypadku złożyć wniosek o wycinkę drzewa?

Burmistrz wyjaśnił, że właściciel lub osoby zainteresowane.

-         w sprawie remontu drogi przez Pruchną są pewne kłopoty, związane z pozyskaniem środków. W sprawie tej odbędzie się spotkanie ze Starostą;

-         w sprawie zagłębienia na ul. Wyzwolenia w Zbytkowie kilkakrotnie już wysyłano pisma do Zarządu Dróg Krajowych i jak dotąd nic się nie zmieniło;

-         wystąpiliśmy o kontynuowanie chodnika do Zbytkowa i otrzymaliśmy odpowiedź negatywną. Zwróciliśmy się też do radnego wojewódzkiego Pana Waleczka o interwencję w tej sprawie (Burmistrz omówił całą sprawę, również sprawę naszego udziału finansowego w wysokości 40.000,- zł. w realizację całego 750 metrowego odcinka chodnika);

-         w sprawie mostu na rzece Wiśle: Gmina nie będzie mostu remontować, choć most znajduje się w ciągu drogi powiatowej w naszym zarządzie. Jest to jednak obiekt inżynierski, a remont jest niedokończony.

Radny H. Sosna zwrócił uwagę, że obecnie po zmianie organizacji ruchu na moście – ruch na nim jest niewłaściwy, bo występuje większe obciążenie mostu (estakady wiodącej na most).

Radny poruszył też sprawę chodnika na ul. Brodeckiego w Strumieniu (w kierunku stadionu) – chodnik jest w fatalnym stanie - wymaga remontu.

Przewodniczący H. M. Sosna poruszył sprawy:

-         powstają nowe dzikie wysypiska śmieci, min. przy ul. Pawłowickiej w Strumieniu, obok przejazdu kolejowego. Nie ma tam nawet tablicy o zakazie wysypywania śmieci i grożących za to sankcjach.

Z-ca Burmistrza T. Rychły wyjaśnił, że wysypisko to jest na terenie Gminy Pawłowice.

-         przewodniczący poprosił o informację (na następną sesję) dotyczącą umowy z nowym najemcą byłej Strumienianki. Jest dużo niejasności na temat wysokości czynszu, upustów, ulg, terminu obowiązywania itp.;

-         wraca sprawa dopływu rowem odwadniającym wody popłuczkowej ze znacznie przekroczoną normą zawiesin (zwłaszcza iłów) do rzeki Wisły ze żwirowni w Zabłociu. Na skutek zamulania poziom dna rzeki podnosi się - w rejonie ujęcia wody podniósł się już podobno o około 1 metr. W sprawie tej trzeba reagować.

Radny H. Sosna zwrócił uwagę, że na ul. Łuczkiewicza w Strumieniu (od strony Rynku) wysepka jest uszkodzona.

 

ad. 6.

 

Do „Informacji o sposobie rozpatrzenia wniosków przedstawionych przez komisje Rady Miejskiej w I kwartale 2005 r.” – komisje nie wniosły uwag.

Również radni nie wnieśli uwag.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 7.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba przypomniał, że projekt uchwały w sprawie przyznawania nagród dla nauczycieli za ich osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze był już omawiany wcześniej.

Burmistrz wniósł autopoprawkę do załącznika do uchwały: w § 2 ust. 2 po słowach „... wniosków o przyznanie nagród” wpisanie słowa „Burmistrza”.

Komisje Rady przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik oraz przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Radny St. Świtał w imieniu Komisji Budżetu, ... przedstawił wniosek Komisji - o zmianę brzmienia § 5 ust. 1 załącznika do uchwały na: „1. Nagroda, o której mowa w § 1, może być przyznana nauczycielowi, który posiada co najmniej dobrą ocenę pracy pedagogicznej oraz spełnia odpowiednio przynajmniej 5 z następujących kryteriów:”.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie autopoprawkę Burmistrza.

Autopoprawka została przyjęta jednogłośnie (głosowało13 radnych).

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił wniosek Komisji Budżetu (proponowaną zmianę zapisu).

Radny A. Ochodek wyraził odmienne zdanie niż stanowisko Komisji Budżetu: nagroda powinna być przyznawana za wyróżniającą się pracę.

K. Wójtowicz wyjaśnił, jak dotychczas była dokonywana ocena pracy nauczyciela.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że wniosek Komisji Budżetu wpłynął i należy go rozpatrzyć. Na marginesie zauważył, że proponowane kryterium jest łagodniejsze niż proponowane w projekcie uchwały.

Radny St. Świtała dodał, że ocena pracy nauczyciela dokonywana jest raz na 5 lat, ale kryteria oceny są trudne.

Przewodniczący H. M. Sosna wniosek Komisji poddał pod głosowanie.

11 głosami „za”, przy 2 „wstrzymujących się od głosu” – poprawka została przyjęta.

Przewodniczący zwrócił jeszcze uwagę na konieczne poprawki redakcyjne w załączniku – druku wniosku o przyznanie nagrody (odpowiednie odnośniki, oznaczenie podmiotu wnioskującego i podpisu wnioskodawcy). Uznał je za przyjęte przez Radę wobec braku zdań przeciwnych.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał następnie pod głosowanie projekt uchwały z wprowadzonymi poprawkami.

Jednogłośnie (głosowało 13 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXV/251/205 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie: ustalenia trybu i kryteriów przyznawania nagród dla nauczycieli za ich osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący H. M. Sosna ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

Po przerwie – przewodniczący H. M. Sosna przywitał przybyłego radnego Rady Powiatu Romana Kucharczyka, któremu udzielił głosu w sprawie interpelacji dotyczącej remontu drogi powiatowej w Pruchnej.

Pan R. Kucharczyk omówił sprawę planowanego remontu drogi powiatowej  Pruchnej: zostały złożone 3 wnioski o przyznanie środków strukturalnych, z tego przyznano środki na drogę Chybie – Landek (atutem tej drogi było położenie oraz łączenie powiatów).

Droga przez Pruchną nadal znajduje się w planie powiatowym wieloletnim (z funduszów „dla Śląska”).

Radny R.Kucharczyk wskazał, aby wraz z Gminą Zebrzydowice starać się (wymóc) o sporządzenie dokumentacji na większy odcinek tej drogi. Atutami w tej sprawie jest, to że droga ta stanowi dojazd do innej Gminy oraz do granicy Państwa.

Radny R. Kucharczyk omówił też sprawę losów budowy Szpitala Śląskiego w Cieszynie.

Burmistrz A. Zaręba stwierdził, że pocieszające jest to, że Starostwo znalazło środki na dokumentację drogi, choć wykonanie jej w bieżącym roku jest raczej niemożliwe.

 

ad. 8.

 

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił projekt uchwały w sprawie Programu Ochrony Środowiska i Planu Gospodarki Odpadami: jest nowy projekt uchwały, po uchyleniu przez Wojewodę Śląskiego uchwały podjętej w tej sprawie. Uwagi Wojewody dotyczyły samej uchwały, nie załączników do niej.

Komisje przedstawił swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik oraz przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur – nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Radny St. Świtał w imieniu Komisji Budżetu, ... przedstawił pytanie Komisji: jak pod względem prawnym przedstawia się zapis § 4 uchwały?

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił Radcę Prawnego o wyjaśnienie pytania Komisji Budżetu.

Radca prawny R. Szymonek wyjaśniając – zwrócił uwagę, że projekt uchwały jest przez niego zaparafowany. Podjęta wcześniej uchwała jest jeszcze „w obrocie”, gdyż nie minęło jeszcze 30 dni od daty rozstrzygnięcia nadzorczego (po tym terminie uchwała przestała by istnieć). Obecnie Rada może zrobić z nią co zechce, a więc i uchylić. Nie warto czekać na uprawomocnienie się rozstrzygnięcia nadzorczego. Zapis § 4 uchwały jest zatem jak najbardziej prawidłowy.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 12 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXV/252/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie: Programu Ochrony Środowiska i Planu Gospodarki Odpadami.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił projekt uchwały w sprawie przyjęcia zadań Powiatu Cieszyńskiego w zakresie zarządzania drogami Powiatowymi w obrębie miasta Strumienia.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radny powiatowy R. Kucharczyk zwrócił uwagę, że miasto które przejmuje obowiązki w zakresie zarządzenia drogami powiatowymi – więcej zyskuje niż traci.

Radny A. Ochodek zaproponował poddanie projektu uchwały pod głosowanie.

Przewodniczący H. M. Sosna – zgodnie z powyższym wnioskiem formalnym, projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 13 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXV/253/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie: przyjęcia zadań Powiatu Cieszyńskiego w zakresie zarządzania drogami powiatowymi w obrębie miasta Strumienia.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił projekt uchwały dotyczący wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny na rzecz Gminy. Jest to teren pod drogą – ul. Złotą w Bąkowie.

Komisje Rady przedstawił swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik oraz przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Radny St. Świtał w imieniu Komisji Budżetu zgłosił wniosek - stwierdzenie Komisji: Komisja stwierdza, że wnioskowana do przejęcia droga nie jest drogą publiczną, jest to ślepa ulica, droga wewnętrzna stanowiąca tylko dojazd do posesji znajdujących się przy tej drodze.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że ewidentnie jest to tylko dojazd do kilku posesji, przy drodze tej nie ma nic gminnego. Przejęcie drogi wiąże się z określonymi konsekwencjami. Poza tym – czy sprawa ta była konsultowana z Radą Sołecką? Taka procedura powinna być zachowana. Przewodniczący zwrócił też uwagę, że z dniem dzisiejszym wchodzi w życie nowe rozporządzenie Rady Ministrów dotyczące scalania i dzielenia gruntów. Czy zatem nie za szybko podjęto działania w sprawie przejęcia tej drogi?

Radny A. Ochodek stwierdził, że (choć nie podobają mu się skutki przejęcia drogi) przy drodze tej są budynki naszych mieszkańców, którym trzeba zapewnić warunki dojazdu.

Burmistrz A. Zaręba dodatkowo wyjaśnił, że mieszkańcy tej ulicy dojazd posiadają, tylko nie gminny. Zwrócił te uwagę, że ślepe uliczki są również w innych miejscowościach i są utrzymywane przez gminę.

Sołtys wsi Bąków D. Wacha wypowiedział się za przejęciem drogi (choć środków na remonty dróg jest mało).

Przewodniczący H. M. Sosna dodał, że w przejęciu drogi Gmina nie ma żadnego interesu.

Sołtys wsi Drogomyśl K. Saltarius podpowiedział, że owszem – zadowolenie mieszkańców.

Radny K. Wójtowicz zapytał, dlaczego właśnie teraz rozpatrujemy sprawę przejęcia tej drogi?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że właśnie teraz wpłynął wniosek osób zainteresowanych o przejęcie drogi.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, aby w przyszłości już na etapie tworzenia podobnego projektu uchwały uzyskiwać opinię rady sołeckiej (Rady Mieszkańców).

Następnie projekt uchwały poddał pod głosowanie.

9 głosami „za”, przy 4 „wstrzymujących się od głosu” (głosowało 13 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXV/254/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie: wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny na rzecz Gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił projekt uchwały dotyczący zamiany nieruchomości położonych w Strumieniu: na gruncie, który uzyskamy na skutek zamiany, planowana jest budowa przepompowni.

W przyszłości nie będziemy musieli wykupywać tego gruntu.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod glosowanie.

Jednogłośnie (13 głosujących) podjęta została: 

Uchwała Nr XXXV/255/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie: wyrażenia zna dokonanie zamiany nieruchomości położonych w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr XLVI/275/2002 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 sierpnia 2002 r. w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości położonej w Drogomyślu, stanowiącej własność Gminy Strumień i ustanowienia służebności gruntowej.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radny A. Ochodek zapytał, czyj jest obiekt na tej działce, i co będzie z tym obiektem?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że obiekt ten został wybudowany samowolnie. Trzeba się zastanowić, ale chyba trzeba będzie do rozebrać.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 13 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXV/256/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie: uchylenia uchwały Nr XLVI/275/2002 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 sierpnia 2002 r. w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości położonej w Drogomyślu, stanowiącej własność Gminy Strumień i ustanowienia służebności gruntowej.

Uchwała w załączeniu.

 


ad. 13.

 

Burmistrz A. Zaręba omówił krótko sprawę ewentualnej sprzedaży mieszkań w bloku przy ul. Pawłowickiej w Strumieniu, o co wystąpiła część lokatorów tego bloku. W sprawie tej komisje Rady wydały opinię odmowną. Skoro Rada chce wyrazić opinię w formie uchwały – Burmistrz wniósł o podjęcie takiej uchwały.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna dodatkowo wyjaśnił: wniosek części lokatorów bloku wpłynął do Rady Miejskiej. Wniosek został przekazany do Burmistrza, jako zarządcy bloku. Aby zakończyć tę sprawę – proponuje się podjęcie uchwały wyrażającej opinię Rady.

Przewodniczący poddał następnie projekt uchwały pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 13 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXV/257/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie: opinii w przedmiocie wniosku mieszkańców bloku przy ul. Pawłowickiej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Protokół Nr XXXIV/2005 poprzedniej sesji Rady, który był wyłożony do wglądu w Biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 15.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur przedstawiła sprawozdanie z posiedzenia Komisji Oświaty, w którym udział wzięli dyrektorzy szkół i przedszkoli, pedagodzy szkolni, psycholodzy pracujący w szkołach oraz przedstawiciel Związku Nauczycielstwa Polskiego.

Przedstawiła też stwierdzenia oraz wnioski sprecyzowane na tym posiedzeniu, a dotyczące problemów oświaty w Gminie:

Uwagi:    

- posiadamy dobrze wykształconą kadrę pedagogiczną,

-  posiadamy wystarczającą bazę lokalową, której standard trzeba jednak stale podnosić i modernizować,

-  dobrze układa się współpraca z rodzicami i środowiskiem społecznym,

-  dobrze funkcjonuje współpraca ze świetlicami środowiskowymi,

-  cieszą wysokie osiągnięcia uczniów w zakresie nauki, sportu i kultury (osiągnięcia artystyczne).

Wnioski:

-       - ze względu na narastające problemy wychowawcze i związane z tym zagrożenia Komisja wnioskuje o zatrudnienie na cały etat psychologa oraz zwiększenie zatrudnienia pedagogów szkolnych tak, by jeden pedagog zajmował się problemami 2, a nie 3 szkół,

-       - czynić starania o przeznaczenie odpowiednich środków finansowych w celu przeprowadzenia niezbędnych prac remontowych sygnalizowanych przez dyrektorów placówek oświatowych,

-        doposażyć placówki w potrzebne pomoce naukowe,

-       w przyszłorocznym budżecie uwzględnić postulowane już wcześniej podwyżki płac dla pracowników administracji i obsługi szkół,

Wnioski dotyczące nowego pomieszczenia dla Zespołu Obsługi Szkół:

Komisji wnioskuje o stworzenie odpowiednich warunków pracy:

-       przeprowadzenie remontu przeciekającego dachu,

-       wykonanie odpowiedniego (oddzielnego dla tych pomieszczeń) ogrzewania,

-       wykonanie odpowiednich zabezpieczeń (drzwi oddzielające pomieszczenia od klatki schodowej).

Pani A. Mazur przedstawiła też pismo Szkoły Podstawowej w Drogomyślu - o przeznaczenie na inne zadanie środków, które planowano na sfinansowanie „zielonej szkoły” z funduszów Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (dzieci nie mogą wyjechać z powodu choroby).

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił, że środków tych nie można wykorzystać dowolnie lecz tylko na określone zadania.

Pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – W. Saltarius również wyjaśnił: tylko od Rady zależy czy niewykorzystane środki (jako nadwyżka budżetowa) wrócą w roku następnym na takie zadanie, jakie było planowane w bieżącym roku. Wysunął jednak propozycję, aby za niewykorzystane środki zakupić sprzęt sportowy, który miał być zakupiony przez Komitet Rodzicielski. Komitet Rodzicielski mógłby natomiast sfinansować w przyszłym roku wyjazd dzieci na „zieloną szkołę”.

Radny K. Wójtowicz zapytał, czy warto stwarzać precedens (gdyż podobnych sytuacji jest wiele)?

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że w sprawie tej nie zadecydujemy na tej sesji. Zaproponował, aby sprawę rozpatrzyć i rozwiązanie przedstawić Radzie.

Radny St. Świtała – w imieniu Komisji Budżetu przedstawił wniosek tej Komisji: W przyszłości punkt „Informacja o stanie dróg po sezonie zimowym” ma być przedstawiona w formie opisu stanu dróg istniejącego po zimie, z określeniem koniecznych potrzeb remontowych.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że wniosek o przygotowanie informacji dla Komisji Budżetowej był wyraźnie sformułowany: stan dróg po okresie zimowym.

Radny St. Świtała wyraził zdanie, że na wszystkich drogach trzeba „łatać dziury”.

Radny Cz. Greń zwrócił uwagę, że po zimie niektóre drogi są w takim stanie, że nie warto „łatać dziur”, tylko robić całą nawierzchnię.

Radny A. Ochodek zwrócił uwagę, że na klombach itp. zaczynają wyrastać chwasty, co rzuca się w oczy, szczególnie przy wjeździe do miasta.

Pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i RPA – W. Saltarius zaprosił radnych na organizowany na stadionie w ramach Dnia Dziecka – Dzień Sportu.

Radny K. Wójtowicz zaproponował zamontowanie w oknach sali posiedzeń - żaluzji, gdyż w okresie letnim temperatura w sali jest bardzo wysoka.

Radny H. Sosna zaproponował zorganizowanie sesji Rady w Hali sportowej w Strumieniu (jest tam chłodno).

Przewodniczący H. M. Sosna podał kilka informacji:

-         w dniu 2 lipca br. LKS „Orzeł” Zabłocie organizuje XV Międzynarodowy Turniej Piłkarski Miejscowości o Nazwie Zabłocie,

-         w tym samym dniu Klub „Eko” w Drogomyślu organizuje Rodzinny Rajd Rowerowy,

-         wpłynęło zaproszenie na organizowany w dniu 15 czerwca br. Konkurs Gwarowy;

-         w dniach 4-5 czerwca br. odbędą się imprezy Staromiejskiej Wiosny w Strumieniu.

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia – A. Żur poinformowała, że kilka osób ze Strumienia wysunęło propozycję zmiany nazwy ulicy 1 Maja w Strumieniu – na ulicę Jana Pawła II lub Strumieńską.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że jeżeli nie będzie wniosku formalnego, sprawy tej nie będziemy rozpatrywać. Zwrócił też uwagę, że zmiana nazwy ulicy łączy się z bardzo dużymi niedogodnościami, głównie dla mieszkańców oraz firm i organizacji (koszty zmiany dowodów osobistych, pieczątki, numery regon itp.).

Radny K. Wójtowicz wyraził zdanie, że jest za wcześnie na taką decyzję (jeżeli Jan Paweł II uznany zostanie świętym – znów będziemy zmieniać?). Nie posługujmy się tak zacną osobą tylko dla popularności. Radny poprosił, aby właściwie zrozumiano jego argumentację (choć pierwszy głosowałby „za”).

Burmistrz A. Zaręba stwierdził, że przy podejmowaniu takiej decyzji trzeba ogromnej roztropności. Na początku samorządów była propozycja zmiany nazwy ul. 1 Maja, po przeprowadzonym rozeznaniu – zrezygnowano z tej propozycji. Decyzja taka może podzielić mieszkańców.

 

ad. 16.

 

Przewodniczący H. M. Sosna dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXXV sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1840) słowami „zamykam XXXV sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

 

Protokołowała: Janina Wyleżuch

                                               Przewodniczący

mgr inż. Henryk M. Sosna