Protokół Nr XXXVI/2005

obrad trzydziestej szóstej

sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 29 czerwca 2005 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności oraz pracownicy Urzędu Miejskiego, przedstawiciel Komisariatu Policji w Strumieniu, przedstawiciele lokalnej prasy i mieszkańcy Gminy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.     Burmistrz Strumienia – mgr inż. Adam Zaręba

2.     z-ca Burmistrza – mgr inż. Tadeusz Rychły

3.     Skarbnik Miasta – mgr Danuta Mitko

Porządek obrad:

     1.             Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

     2.             Przedstawienie porządku obrad.

     3.             Informacja o działalności Burmistrza od dnia 25 maja 2005 r. do dnia 20 czerwca 2005 r.

     4.             Informacja przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

     5.             Interpelacje i zapytania radnych.

     6.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Bąków.

     7.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego w sołectwie Drogomyśl obejmującego część działki ewidencyjnej nr 1328/10.

     8.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień.

     9.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: zmiany budżetu gminy Strumień na 2005 r.

 10.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: wyboru banku wykonującego bankową obsługę budżetu gminy Strumień.

 11.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: upoważnienia Dyrektora Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu do wydawania  decyzji administracyjnych.

 12.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: nadania nazwy placu w mieście Strumień.

 13.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: zmiany Statutu Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej w Cieszynie.

 14.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: ustanowienia dodatkowych wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień”, przyznawanych z okazji Święta Niepodległości, pozostających w związku z ogłoszeniem przez Radę Europy Europejskiego Roku Edukacji Obywatelskiej (EREO 2005).

 15.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: powołania doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości.

 16.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: wyrażenia poparcia dla uchwały Rady Miejskiej w Kluczborku w sprawie wystąpienia do Trybunału Konstytucyjnego.

16a.  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: wniosku dot. używania nazwy „Solanka Zabłocka”.

 17.             Zatwierdzenie protokołu z XXXV sesji.

 18.             Informacje, wolne głosy i wnioski.

 19.             Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu mgr inż. Henryk M. Sosna.

Przewodniczący H. M. Sosna przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, pracowników Urzędu Miejskiego, Radcę Prawnego, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorów jednostek i zakładów podległych Radzie, Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu, przedstawicieli lokalnej prasy oraz mieszkańców Gminy.

Przewodniczący H. M. Sosna – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 13 radnych na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne. Po tym stwierdzeniu przybył 1 radny – w obradach uczestniczyło więc ogółem 14 radnych.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący H. M. Sosnę przedstawił porządek obrad sesji, a następnie zaproponował wprowadzenie do porządku obrad dodatkowego punktu „16a”. Przewodniczący uzasadnił swoją propozycję: dzień przed sesją wpłynął do Rady wniosek Pana Gomoli dot. używania nazwy „Solanka Zabłocka”. Ponieważ następna sesja Rady planowana jest za 2 miesiące – proponowana uchwała pozwoli na zajęcie stanowiska i ewentualne przygotowanie właściwego projektu uchwały (obecnie proponowana uchwała nie jest uchwałą decyzyjną).

Propozycja ta – poddana pod głosowanie, została przyjęta jednogłośnie (głosowało 14 radnych).

Porządek obrad (z przegłosowaną zmianą) również został przyjęty jednogłośnie (głosowało 14 radnych).

ad. 3.

 

„Informacja o działalności Burmistrza od dnia 25 maja 2005 r. do dnia 20 czerwca 2005 r.” – została przyjęta bez uwag.

 

ad. 4.

 

Przewodniczący H. M. Sosna uzupełnił „Informację przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady Miejskiej w okresie międzysesyjnym”:

-         do „Informacji” wkradł się błąd; w dniu 1 czerwca br. w zorganizowanym Gminnym Dniu Sportu uczestniczył również radny J. Brachaczek,

-         wpłynęło sporo zaproszeń na różnego rodzaju szkolenia, seminaria itp,

-         wysłano wykaz ulic do Wydawnictwa Naukowego „Śląsk” w Katowicach, które przystąpiło do opracowania leksykonu pt. „Bohaterowie i patroni naszych ulic”,

-         zakończono procedurę składania oświadczeń majątkowych przez radnych,

-         w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego ukazały się nasze uchwały,

-         wpłynęła Uchwała Sejmiku Województwa Śląskiego – apel o przystąpienie do oszacowania strat wojennych, poniesionych w wyniku II wojny światowej (jest to sprawa nieobligatoryjna),

-         wpłynęło pismo Obywatelskiego Ruchu Obrony Bezrobotnych w Cieszynie w sprawie możliwości zbiórki pieniężnej podczas sesji naszej Rady.

Przewodniczący zapytał, czy zaprosić przedstawicieli Obywatelskiego Ruchu Obrony Bezrobotnych na następną sesję? Jeżeli nie usłyszy sprzeciwu – oznaczać to będzie wyrażenie zgody na przeprowadzenie zbiórki pieniężnej. Sprzeciwu na zgłoszono,

-         radny M. Janik zapytał, czy organizacja ta ma zezwolenie na przeprowadzenie zbiórki oraz – czy jest zarejestrowana?

Przewodniczący H. M. Sosna obiecał, że w piśmie do Obywatelskiego Ruchu Obrony Bezrobotnych zwróci na to uwagę.

Innych uwag do przedstawionej „Informacji” nie zgłoszono.

 

ad. 5.

 

Interpelacje zgłosili:

Radny A. Ochodek – w imieniu radnych ze Strumienia odczytał oświadczenie dot. artykułu „Polowanie na czarownice?”, jaki ukazał się w dwutygodniku „Nowa Formacja”. Artykuł ten poruszał sprawy organizacji ruchu drogowego i parkowania na płycie Rynku.

Następnie radny A. Ochodek również w imieniu radnych ze Strumienia złożył na piśmie interpelacje w sprawach:

-         podjęcia działań w celu skłonienia gospodarza terenów nad rzeką Wisłą do wykoszenia wysokiej trawy, chwastów i rozrastających się krzewów,

-         sprawdzenie stanu zanieczyszczania i zamulania wody w rzece Wiśle przez kopalnię żwiru oraz stanu mostu drogowego w Drogomyślu, po którym jeżdżą przeładowane ciężarówki z tej kopalni,

-         odpowiedzi czy jest już znane stanowisko GS „SCH” w Strumieniu w sprawie możliwości usytuowania przystanków autobusowych za pawilonem „Anatol”?

-         oznakowania Rynku i jego okolic – po ustaleniach podjętych podczas wizji lokalnej?

-         rozpatrzenia możliwości uruchomienia w Strumieniu lokalnej stacji pogotowia ratunkowego w porozumieniu z Gminą Chybie,

-         sygnałach mieszkańców, potwierdzonych przez niektórych radnych o pojawieniu się w centrum miasta szczurów, co może być początkiem narastania problemu.

Radny K. Wójtowicz również omówił sprawę zrzutu wody do Rzeki Wisły przez żwirownię. Radny podał wyniki badań wody przeprowadzone przez Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów w Strumieniu, przy czym zwrócił uwagę, że zrzucana ze żwirowni woda wpływa na jakość i koszty uzdatniania wody w Górnośląskim Przedsiębiorstwie Wodociągów.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił:

1)     w sprawie przystanku autobusowego za pawilonem „Anatol” otrzymano od GS „SCH” odpowiedź negatywną. Podjęto próbę rozwiązania tej sprawy w inny sposób – przeprowadzono rozmowę z właścicielem sąsiedniego terenu, jednak nie mamy jeszcze odpowiedzi;

2)     w sprawie wykaszania brzegów rzeki Wisły – będziemy starać się o uruchomienie służb odpowiedzialnych za te sprawy;

3)     aby załatwić definitywnie sprawę Rynku – trzeba by przejąć na własność Gminy płyty całego Rynku;

4)     trzeba również czynić starania o uruchomienie na naszym terenie stacji pogotowia ratunkowego.

Radny Cz. Greń ponownie poruszył sprawę zatoki na przystanku autobusowym w Drogomyślu: stan nawierzchni zatoki zagraża bezpieczeństwu (spod kół „wyskakują” kostki brukowe). Radny poprosił radnego A. Ochodka o interwencję w tej sprawie.

Burmistrz A. Zaręba stwierdził, że sprawie stanu zatoki, jak również w sprawie dziury przy skrzyżowaniu w Zbytkowie – ciągle nie ma odzewu zarządcy drogi (dwupasmówki).

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił interpelację złożoną przez radnego J. Lekkiego w sprawie stanu sali przy OSP w Bąkowie.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że w budynku tym niedawno był przeprowadzony remont, rynny były – i zniknęły.

Dyrektor ZGKiM – Ł. Pachuła wyjaśnił, że dach i rynny będą wyremontowane w bieżącym roku, natomiast remont kuchni i posadzki trzeba będzie zaplanować w budżecie na rok przyszły.

Przewodniczący H. M. Sosna zgłosił uwagi do odpowiedzi na interpelację z poprzedniej sesji dot. umowy na najem lokalu byłej „Strumienianki”. Nie zostały określone warunki umowy, kto proponował stawki i czy był przeprowadzony przetarg? Porozumienie o „odmieszkaniu” jest złamaniem wyników przeprowadzonego przetargu i warunków umowy. Zastanawiał się co oznacza sam termin „odmieszkanie”? Najemca znał przecież stan przedmiotowego  lokalu przed przystąpieniem do przetargu. Przyjmując takie rozwiązanie ZGKiM pozbawia się dochodów (a nie jest to „prywatny folwark” tylko środki publiczne). Uchwała Rady mówiąca o „zasadach najmu” ogranicza się niestety tylko do sposobu przeprowadzenia przetargu, co czyni ją niejako niekompletną. Przewodniczący H. M. Sosna ponownie poprosił o sporządzenie kopii umowy najmu i porozumienia dla radnych oraz o wyszacowanie zakresu robót, wykonanych w tym lokalu (stanowiących podstawę do porozumienia).

Poza tym, interpelacja skierowana była do Burmistrza, a nie do ZGKiM w Strumieniu, skąd przyszła „odpowiedź”.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: dotychczasowy najemca zrezygnował z tego lokalu z powodu za wysokiego czynszu. w pierwszym przetargu nie było chętnych na najem tego lokalu, dopiero w drugim przetargu pojawił się najemca. Stan lokalu był zły (budynek jest stary), a obecnie obowiązują inne standardy takich lokali. Nakłady poczynione trzeba rozdzielić na nakłady, które powinien ponieść właściciel lokalu i nakłady należące do najemcy.

Radny K. Wójtowicz wyraził zadowolenie, że lokal jest czynny, jednak w związku z jego najmem są różne plotki, niedomówienia itp.

Przewodniczący H. M. Sosna ponowił prośbę o przygotowanie wyczerpującej odpowiedzi dot. trybu i warunków wynajęcia tego lokalu.

Przewodniczący zwrócił następnie uwagę na artykuł w „Gazecie Prawnej” dot. inwestycji w Drogomyślu. z artykułu wynika, że sprawa nie jest jeszcze rozstrzygnięta. Trzeba zatem nadal czynić starania o to, aby inwestycja była realizowana w Drogomyślu.

Przewodniczący H. M. Sosna poruszył jeszcze sprawy:

-         przy ul. Powstańców Śl. w Strumieniu nadal istnieje dzikie wysypisko śmieci – każdy robi, co mu się tylko podoba. Za stan ten odpowiada pracownik Urzędu Miejskiego (radnym przedstawiono zdjęcia tego terenu),

-         teren byłej Cegielni w Strumieniu (obecnie własność prywatna), naprzeciw kapliczki przy ul. Pawłowickiej w Strumieniu jest nieuporządkowany (radnym przedstawiono zdjęcia tego terenu),

-         ulica Brodeckiego w Strumieniu nadal jest w złym stanie (studzienki nie podniesione, pobocza nieuporządkowane, chodnik nienaprawiony). Konieczne są zdecydowane działania Urzędu,

-         wjazd na ulicę Ks. J. Brzuski w Strumieniu od strony ul. Brodeckiego jest po prostu miedzą, na której w dodatku stoi hydrant, tymczasem jest użytkowany przez samochody osobowe oraz ciężarowe.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że ul. Brodeckiego w Strumieniu jest droga wojewódzką. w sprawie jej stanu interweniowaliśmy – i nadal nie ma odzewu.

Przewodniczący H. M. Sosna ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 6.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba przedstawił i uzasadnił projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Bąków.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna dodatkowo wyjaśnił projekt uchwały, a następnie projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXVI/258/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 czerwca 2005 r. w sprawie: miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Bąków.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 7.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba przedstawił i uzasadnił projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego w sołectwie Drogomyśl obejmującego część działki ewidencyjnej nr 1328/10.

Komisje przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik oraz przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur – w imieniu tych komisji nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek Komisji o wprowadzenie dodatkowego zapisu w uchwale w § 5 pkt 7 ppkt 4 w brzmieniu: „dopuszcza się odprowadzanie ścieków komunalnych i przemysłowych do istniejących cieków lub do ziemi, poprzez indywidualne oczyszczalnie ścieków, pod warunkiem spełnienia wymagań ochrony środowiska, zgodnie z obowiązującymi przepisami”.

Przewodniczący H. M. Sosna dodatkowo wyjaśnił wniosek Komisji dot. lokalnych oczyszczalni ścieków.

Radny M. Janik zgłosił swoją wątpliwość do proponowanego dodatkowego zapisu: my nie wiemy, co na tym terenie będzie budowane. Sprawy ścieków decydowane są na etapie załatwiania pozwolenia na budowę i uzgodnień. Zatem taki zapis jest niepotrzebny. Poza tym – melioracja nie wyrazi zgody na wpuszczenie takiej ilości ścieków „w teren”.

Radny K. Wójtowicz zapytał, jakie zdanie w tej sprawie ma projektant?

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił, że zapis taki nie narusza całej koncepcji uchwały.

Następnie wniosek Komisji Budżetu poddał pod głosowanie.

Wniosek został przyjęty 11 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 2 „wstrzymujących się od głosu” (głosowało 14 radnych).

Radny Cz. Greń zgłosił uwagę – pytanie do przegłosowanego dodatkowego zapisu: czy nie odcinamy sobie przez to możliwości uzyskania środków na kanalizację „z zewnątrz” – na co otrzymał odpowiedź Burmistrza, że zapis taki nie stanowi przeszkody w staraniach o środki.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały (z poprawką) poddał pod głosowanie.

13 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXVI/259/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 czerwca 2005 r. w sprawie: miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego w sołectwie Drogomyśl obejmującego część działki ewidencyjnej nr 1328/10.

Uchwała w załączeniu.

 


ad. 8.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił i uzasadnił projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumienia.

Komisje rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna również wyjaśnił: ostatnio weszły w życie dodatkowe uwarunkowania, dlatego proponuje się podjęcie takiej uchwały.

Przewodniczący przypomniał też, jakim zakładem był przed laty ZWM „STRUMET” w Strumieniu, a jakim jest obecnie, o ile więcej pracowników zatrudnia. Podjęcie uchwały pozwoli na dalszy rozwój tego zakładu i utworzenie nowych miejsc pracy.

Przewodniczący poddał następnie projekt uchwały pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXVI/260/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 czerwca 2005 r. w sprawie: przystąpienia do sporządzenia miejscowego

planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień.  

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę przewodniczącego – Skarbnik D. Mitko przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na rok 2005.

Komisje przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik oraz przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur w imieniu swych komisji nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek Komisji Budżetu: „Komisja wnioskuje o zastąpienie w § 1 uchwały kwoty „108.500,- zł.” kwotą „99.000,- zł.” oraz skreślenie w § 1, dz. 754, rozdz. 75404 – Komendy Wojewódzkie Policji – kwoty 9.500,- zł. oraz o wspólne wystąpienie na piśmie wójtów i burmistrzów zainteresowanych gmin do Komendanta Wojewódzkiego Policji o przedstawienie planu wyposażenia Komisariatu Policji w Strumieniu w standardowy sprzęt i środki transportu”.

Radny A. Ochodek zapytał, czy wniosek Komisji oznacza wycofanie się z zapewnienia środków na zakup radiowozu dla Komisariatu Policji w Strumieniu?

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił: dotychczas w sprawie zakupu radiowozu istnieje korespondencja tylko pomiędzy Komisariatem Policji w Strumieniu, a Radą Miejską i Burmistrzem. Nie ma zapewnienia Komendanta Wojewódzkiego o zakupie drugiego samochodu w przypadku sfinansowania jednego samochodu przez samorząd.

Nie widać żadnego wkładu w wyposażenie Komisariatu instytucji, do obowiązków której to należy.

Poza tym – nie znamy oficjalnej ceny radiowozu, choć kwota przez nas przeznaczona na zakup radiowozu sięga już 22.500,- zł.

Na ponowne pytanie radnego A. Ochodka – przewodniczący wyjaśnił, że nie wycofujemy się z przeznaczenia środków na ten cel, jednak najpierw chcemy uzyskać zapewnienie Komendanta Wojewódzkiego Policji.

Burmistrz A. Zaręba zwrócił uwagę, że przyjmując wniosek Komisji – blokujemy sprawę zakupu radiowozu na 2 miesiące. Burmistrz zaproponował więc, aby nie zmieniać zapisu w projekcie uchwały, a odpowiednie obwarowania przy spisywaniu umowy na zakup radiowozu zapisać w protokole sesji.

Komendant Komisariatu Policji w Strumieniu – W. Kudzia przedstawił pismo Komendy Wojewódzkiej Policji z marca 2005 r. – zapewnienie o przekazaniu drugiego samochodu, na wypadek zakupu jednego samochodu przez samorząd.

Komendant podkreślił, że w sprawie tej ważny jest czas, gdyż przetarg na zakup samochodu został już ogłoszony (a brakuje kwoty 9.500,- zł.).

Gminy, które zakupiły jeden samochód otrzymały już drugi samochód. Dlatego zbieramy środki w gminach będących w terenie działania Komisariatu – aby otrzymać drugi samochód.

Radny H. Sosna – po wyjaśnieniu Komendanta zaproponował, aby nie blokować kwoty 9.500,- zł. na zakup samochodu i przyjąć propozycję Burmistrza.

Przewodniczący H. M. Sosna wniosek Komisji Budżetu – o skreślenie kwoty 9.500,- zł. na zakup radiowozu poddał pod głosowanie.

„Za” przyjęciem wniosku Komisji nie głosował żaden radny, „przeciw” głosowało 10 radnych, „wstrzymało się od głosu” 3 radnych (głosowało 14 radnych).

Wniosek został odrzucony.

Radny A. Ochodek zapytał, dlaczego my mamy ponosić koszty ochrony byłej Kaflarni w Strumieniu, skoro nie przejęliśmy jeszcze tego obiektu?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: umowa z „Crystalexem” spisana była na 20 lat, termin ten minął w bieżącym roku. w marcu przejęliśmy obiekt – obiekt jest własnością Gminy. Jeżeli w ciągu 1 roku nie będzie żądań o zwrot nakładów poczynionych w obiekcie przez „Crystalex” – żądania przepadają.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że powinno nastąpić wyliczenie strat Gminy na tym obiekcie: niepłacony czynsz i podatki oraz określenie stanu tego obiektu.

Burmistrz A. Zaręba dodał, że „Crystalex” przejął obiekt zdewastowany i poczynił na nim nakłady.

Radny K. Wójtowicz zapytał, kiedy kończy się okres wystąpienia z roszczeniami i co będzie, jeśli roszczenia będą?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: termin wystąpienia z roszczeniami upływa w marcu 2006 r. i jeżeli roszczenia wystąpią – sprawę będzie rozstrzygał sąd.

Przewodniczący H. M. Sosna wystąpił ponownie do Burmistrza z wnioskiem: aby Burmistrz oraz wójtowie zainteresowanych gmin wystąpili do Komendanta Wojewódzkiego Policji o zapewnienie zakupu drugiego samochodu dla Komisariatu Policji w Strumieniu.

Następnie projekt uchwały (bez zmian) poddał pod głosowanie.

13 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXVI/261/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 czerwca 2005 r. w sprawie: zmiany budżetu gminy Strumień na 2005 r.

Uchwała w załączeniu.

ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba przedstawił projekt uchwały w sprawie wyboru banku wykonującego bankową obsługę budżetu gminy Strumień.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę na niefortunny zapis ustawowy: „wybór” banku, zamiast „zatwierdzenie wyboru”, w liście właściwości będących w wyłącznych kompetencjach Rady, rodzący trochę niejasności. Następnie projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 13 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXVI/262/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 czerwca 2005 r. w sprawie: wyboru banku wykonującego bankową obsługę budżetu gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

ad. 11.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba przedstawił projekt uchwały w sprawie upoważnienia Dyrektora Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu do wydawania decyzji w sprawach przyznawania stypendiów (regulamin przyznawania stypendiów jest określony).

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna dodatkowo wyjaśnił: decyzji nie może wydawać Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, tylko Burmistrz, który nie może upoważnić Dyrektora Zespołu Obsługi Szkół. Takie upoważnienie może uchwalić tylko Rada.

Następnie projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXVI/263/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 czerwca 2005 r. w sprawie: upoważnienia Dyrektora Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu do wydawania decyzji administracyjnych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba przedstawił i uzasadnił projekt uchwały w sprawie nadania nazwy „Plac Św. Krzyża” w Strumieniu. Jest to tylko symboliczne nadanie nazwy, bez dokładnego oznaczenia terenu placu. Nadanie nazwy nie rodzi wymiernych komplikacji. u zbiegu ulic Ks. J. Londzina i Mostowej umieszczona zostanie tylko tablica z nazwą placu.

Komisje Rady przedstawił swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik oraz przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur w imieniu swoich komisji nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wnioski Komisji:

-       „o sporządzenie mapki (załącznika do uchwały) w większej skali,

-       § 1 otrzymuje brzmienie: „Plac u zbiegu ulic Ks. J. Londzina, Mostowej w Strumieniu nazwać placem św. Krzyża”,

-       w § 2 skreślić słowa: „ewidencyjnej w skali 1:2880”.

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił wniosek Komisji, zgodnie z zasadami pisowni.

Radny K. Wójtowicz wyraził swoje wątpliwości co do pisowni słów „św.” i „plac” – czy z dużej litery, czy z małej (poloniści nawet mają wątpliwości).

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował wpisanie całego słowa „Świętego” oraz poddał pod głosowanie propozycję zmiany brzmienia § 1.

Propozycja została przyjęta 8 głosami.

Przewodniczący poddał następnie pod głosowanie wniosek – o dołączenie większej mapki bez oznaczenia jej skali.

Wniosek został przyjęty 13 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 14 radnych).

Radny C. Greń zaproponował wpisanie w § 1 całej nazwy placu dużymi literami bez skrótów: „PLAC ŚWIĘTEGO KRZYŻA”, a radny A. Ochodek zaproponował zmianę w § 1: zamiast „Plac u zbiegu ulic ...” wpisać „Miejsce u zbiegu ulic ...”.

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił proponowane, ostateczne brzmienie § 1 poddając je pod głosowanie.

„Za” powyższym głosowało 11 radnych, „wstrzymało się od głosu” 3 radnych (głosowało 14 radnych).

Przewodniczący poddał następnie pod głosowanie projekt uchwały z wprowadzonymi wcześniej zmianami.

13 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XXXVI/264/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 czerwca 2005 r. w sprawie: nadania nazwy placu w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej.

Komisje Rady przedstawiły swoje stanowiska do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik przedstawił wniosek Komisji – o przyjęcie projektu uchwały z uwzględnieniem uwag Radcy Prawnego zawartych w opinii.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur przedstawiła wniosek Komisji – o przyjęcie uwag do Statutu Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej zawartych w opinii Radcy Prawnego.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił stanowisko Komisji: Komisja podtrzymuje wątpliwości przedstawione w piśmie Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31.01.2005 r. skierowanym do ZKZC, na które nie znajduje odpowiedzi w wersji Statutu obecnie przedstawionej Radzie do uchwalenia m. in.:

-       na 13 gmin członków ZKZC tylko 9 gmin jest obsługiwanych przez Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę,

-       umieszczenie w zadaniach Związku organizacji szkoleń oraz organizacji imprez ponadlokalnych dla radnych i pracowników pozarządowych, wykracza poza zadania z zakresu zadań publicznych.

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił swoje uwagi do projektu uchwały: my możemy tylko projekt uchwały (a dokładniej nowy Statut stanowiący załącznik do uchwały) przyjąć, lub odrzucić. w jego treści nie możemy wprowadzać żadnych zmian np. dotyczących zapisów o zaopatrzeniu w wodę przez Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej (które nie zaopatruje w wodę wszystkich gmin – członków Związku). Poza tym – wystąpienie ze Związku którejś z gmin może zablokować inna gmina.

Radny A. Ochodek zapytał, czy takie samo stanowisko wyraża Radca Prawny?

Radca prawny R. Szymonek odpowiedział, że tak – dlatego na projekcie uchwały nie ma jego podpisu. Lecz dołączona opinia na piśmie.

Burmistrz A. Zaręba zwrócił uwagę, że wszystkie gminy członkowskie Związku muszą podjąć jednobrzmiące uchwały. Zastanawiające jest to, że nadzór Wojewody nie wniósł uwag do projektu Statutu Związku. Burmistrz wyjaśnił też, że Spółkę Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej tworzą gminy będące członkami Związku.

Radny K. Wójtowicz wyraził zdanie, że na sesji powinien być obecny przedstawiciel Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

„Za” przyjęciem uchwały nie głosował żaden radny, „przeciw” – głosowało 10 radnych, „wstrzymało się od głosu” – 4 radnych (głosowało 14 radnych).

Uchwała nie została podjęta.

Przewodniczący H. M. Sosna ogłosił 5-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 14.

 

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił i uzasadnił projekt uchwały w sprawie ustanowienia dodatkowych wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” w związku z ogłoszeniem przez Radę Europy Europejskiego Roku Edukacji Obywatelskiej (EREO 2005).

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radny A. Ochodek zgłosił wniosek formalny – o głosowanie projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXVI/265/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 czerwca 2005 r. w sprawie: ustanowienia dodatkowych wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień”, przyznawanych z okazji Święta Niepodległości, pozostających w związku z ogłoszeniem przez Radę Europy Europejskiego Roku Edukacji Obywatelskiej (EREO 2005).

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił komisje o przedstawienie swoich stanowisk do projektu uchwały (przedłożonej do uchwalenia jak co roku) w sprawie powołania doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru „Srebrna Cieszynianka”.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik w imieniu Komisji – nie wniósł uwag do projektu uchwały.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur w imieniu Komisji zaproponował do składu Komisji doraźnej ds. wyróżnień radnych: Jana Brachaczka oraz Andrzeja Ochodka.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki w imieniu Komisji zaproponował do składu Komisji ds. wyróżnień radnego Henryka M. Sosnę.

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał kandydatów do Komisji – czy wyrażają zgodę na pracę w Komisji?

Kandydaci wyrazili zgodę na pracę w Komisji.

Z sali padła kandydatura radnej C. Skowron, która również wyraziła zgodę na pracę w Komisji.

Przewodniczący H. M. Sosna zamknął listę kandydatów do Komisji.

Przewodniczący poprosił Burmistrza o szybkie rozpoczęcie procedury wyłaniania kandydatów do wyróżnień (rozesłanie regulaminu itp.).

Następnie projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXVI/266/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 czerwca 2005 r. w sprawie: powołania doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Przewodniczący H. M. Sosna, a następnie Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił projekt uchwały w sprawie poparcia dla uchwały Rady Miejskiej w Kluczborku w sprawie wystąpienia do Trybunału Konstytucyjnego. Wystąpienie do Trybunału Konstytucyjnego wiąże się z tym, że gminy nie zgadzają się z przekazywaniem im obowiązków, bez zapewnienia środków na te obowiązki (w tym wypadku na stypendia dla uczniów).

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radca Prawny R. Szymonek zwrócił uwagę na zapis, że w ustawie brak odpowiedniej vacatio legis, co stanowi naruszenie zasady demokratycznego państwa prawnego.

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił Burmistrza o przesłanie uchwały do Kluczborka – drogą elektroniczną, jutro.

Następnie projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXVI/267/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 czerwca 2005 r. w sprawie: wyrażenia poparcia dla uchwały Rady Miejskiej w Kluczborku w sprawie wystąpienia do Trybunału Konstytucyjnego.

Uchwała w załączeniu.

 


ad. 16a.

 

Przewodniczący H. M. Sosna omówił projekt uchwały w związku z wnioskiem dot. prawa do używania nazwy „Solanka Zabłocka”.

Komisje Rady tego projektu uchwały nie rozpatrywały – czy są zatem uwagi do projektu uchwały?

Radny M. Janik zwrócił uwagę, że miejscowości o nazwie Zabłocie jest w Polsce 18, czy nie będzie zatem problemów z proponowaną nazwą?

Przewodniczący H. M. Sosna dodatkowo wyjaśniając podkreślił, że uchwała nie jest decyzyjna, jest to tylko przekazanie wniosku do Burmistrza, aby nie blokować ewentualnych dalszych starań o nadanie nazwy na okres przerwy w sesjach rady (do końca sierpnia).

Innych uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXVI/268/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 czerwca 2005 r. w sprawie: wniosku dot. używania nazwy „Solanka Zabłocka”.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Protokół Nr XXXV/2005 poprzedniej sesji Rady, który był wyłożony do wglądu w Biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 18.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik przedstawił wnioski Komisji z ostatniego posiedzenia Komisji:

1.   Komisja wnioskuje do Burmistrza o przyznanie środków z rezerwy budżetowej na wykonanie remontu załamującego się kanału w garażu strażnicy OSP w Drogomyślu, gdzie garażowany jest samochód strażacki, a fakt ten zagraża to bezpieczeństwu.

2.   Komisja popiera stanowisko Burmistrza Cieszyna w sprawie przystąpienia do wspólnej inwestycji budowy punktu czasowego przechowywania zwłok zwierzęcych przy Schronisku dla Zwierząt w Cieszynie wspólnie z miastem Cieszyn i innymi gminami Powiatu Cieszyńskiego, pod warunkiem przedstawienia zasad finansowania i użytkowania przez Gminę tej inwestycji.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił do wniosku dot. budowy czasowego przechowywania zwłok zwierzęcych: wystąpiliśmy o opinię komisji, gdyż chcemy wyrazić wolę przystąpienia do tego przedsięwzięcia w formie listu intencyjnego. Jeżeli gminy pozytywnie wypowiedzą się w tej sprawie – dokonane zostanie szybko rozeznanie kosztów, aby wydatki z tym związane mogły być ujęte w budżecie na 2006 r.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że sprawę tą trzeba będzie dobrze rozpatrzyć, ale idea jest dobra.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur przedstawiła wnioski Komisji:

1.   Komisja popiera inicjatywę Burmistrza Cieszyna dotyczącą budowy punktu czasowego gromadzenia zwłok zwierząt domowych, jednak oczekuje informacji (danych) dotyczących kosztów tego przedsięwzięcia.

2.   Komisja wnioskuje o rozważenie możliwości wykorzystania obiektu Hali sportowej i Szkoły Podstawowej w Strumieniu dla celów organizacji obozów i zgrupowań sportowych w okresach wakacyjnych.

Wniosek ten Komisja wysunęła po rozpatrzeniu „Informacji o stanie bazy sportowo-turystyczno-rekreacyjnej, działalności klubów sportowych oraz ich propozycji pracy z młodzieżą w czasie letnich wakacji”.

Radny A. Ochodek rozszerzył wniosek dot. wykorzystania Hali Sportowej.

Radny C. Greń w imieniu Pana K. Gajdzicy zaprosił wszystkich na rodzinny rajd rowerowy, organizowany w dniu 2 lipca br.

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał, że w tym samym dniu w Zabłociu odbędzie się Turniej Piłkarski Miejscowości o Nazwie Zabłocie.

Radny M. Janik dodał, że jest to już XV Międzynarodowy Turniej Piłkarski.

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że w lipcu nastąpi przerwa w sesjach Rady (chyba, że pojawi się jakiś pilny temat).

Poinformował też, że 30 czerwca br odbędą się (chyba już ostatnie) warsztaty do opracowania „Strategii Rozwoju Gminy”.

 

ad. 19.

 

Przewodniczący H. M. Sosna dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXXVI sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 2010) słowami „zamykam XXXVI sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

 

 

Protokołowała: Janina Wyleżuch

                                               Przewodniczący

mgr inż. Henryk M. Sosna