Protokół Nr XXXVIII/2005

obrad trzydziestej ósmej

sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 29 września 2005 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności oraz pracownicy Urzędu Miejskiego, przedstawiciele lokalnej prasy i mieszkańcy Gminy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.     Burmistrz Strumienia – mgr inż. Adam Zaręba

2.     z-ca Burmistrza – mgr inż. Tadeusz Rychły

3.     Skarbnik Miasta – mgr Danuta Mitko

Porządek obrad:

     1.             Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

     2.             Przedstawienie porządku obrad.

     3.             Informacja o działalności Burmistrza od dnia 22 sierpnia 2005 r. do dnia 20 września 2005 r.

     4.             Informacja przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

     5.             Interpelacje i zapytania radnych.

     6.             Informacja Burmistrza Strumienia o przebiegu wykonania budżetu Gminy Strumień za I półrocze 2005 r.

     7.             Ocena stanu przygotowania placówek oświatowych, po okresie wakacyjnym do roku szkolnego 2005/2006.

     8.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: zmiany w budżecie Gminy Strumień na 2005 r.

     9.             Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającego uchwałę w sprawie: zatwierdzenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu.

 10.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: przyznania w 2005 r. wyróżnień - Zasłużony dla Bąkowa, Zasłużony dla Drogomyśla, Zasłużony dla Pruchnej, Zasłużony dla Strumienia, Zasłużony dla Zabłocia, Zasłużony dla Zbytkowa oraz Zasłużony dla Gminy Strumień z okazji Święta Niepodległości.

 11.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: przyznania Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka”.

 12.             Zatwierdzenie protokołu z XXXVII sesji.

 13.             Informacje, wolne głosy i wnioski.

 14.             Zakończenie.

.   /   .

 

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu mgr inż. Henryk M. Sosna.

Przewodniczący H. M. Sosna przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, pracowników Urzędu Miejskiego, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, przedstawicieli lokalnej prasy oraz mieszkańców Gminy.

Przewodniczący H. M. Sosna – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 13 radnych na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący H. M. Sosnę przedstawił porządek obrad sesji. Burmistrz A. Zaręba zgłosił wniosek o zdjęcie z porządku obrad punktu 9 - „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Strumień”, uzasadniając to wejściem w życie nowelizacji ustawy.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że procedura składania projektu uchwały była niezgodna z obowiązującymi przepisami prawa (w tym np. opinia SANEPID-u wydana została na podstawie projektu uchwały o treści innej niż przedstawionej Radzie). Projekt uchwały wymaga przeredagowania (zawiera różnego rodzaju błędy). W związku z tym przewodniczący dał pod rozwagę – czy nie zostawić w porządku obrad punktu 9, temat przedyskutować, a następnie projekt uchwały odesłać do przeredagowania.

Burmistrz A. Zaręba zwrócił uwagę, że wnioskodawca ma prawo w każdej chwili wycofać swój wniosek.

Radny K. Wójtowicz wyraził zdanie, że skoro weszły nowe ustalenia ustawowe, a my ich nie znamy – nie ma sensu dyskutować nad tym tematem.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że radny powinien śledzić prawo na bieżąco.

Radny Cz. Greń wypowiedział się przeciw dyskutowaniu tego tematu na sesji. Komisja Budżetu temat przedyskutowała na swym posiedzeniu, a nowa ustawa jeszcze nie weszła w życie.

Radca Prawny R. Szymonek zwrócił uwagę, że projekt uchwały nie jest niezgodny z prawem, gdyż ciągle obowiązuje stara ustawa. Dlatego uzasadnione jest, aby przyjąć wniosek Burmistrz o zdjęcie projektu uchwały z porządku obrad. Podjęcie uchwały byłoby przedwczesne.

Przewodniczący H. M. Sosna wniosek Burmistrza poddał pod głosowanie.

Wniosek został przyjęty 12 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw”.

Poddany pod głosowanie porządek obrad (po wprowadzeniu zmiany) został przyjęty 12 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 13 radnych).

 

 

ad. 3.

 

„Informacja o działalności Burmistrza od dnia 22 sierpnia 2005 r. do dnia 20 września 2005 r.” – została przyjęta bez uwag.

 

ad. 4.

 

Przewodniczący H. M. Sosna uzupełnił „Informację przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady Miejskiej w okresie międzysesyjnym”:

1)     wpłynęło kilka ofert – zaproszeń na różne, szkolenia, seminaria;

2)     wpłynęło pismo w sprawie egzekucji długu firmy „ZOLL-POL”;

3)     w dniu 28.09.2005 r. odbyło się Zgromadzenie Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej. Przewodniczący omówił krótko tematy rozpatrywane na Zgromadzeniu;

4)     w dniu 28.09.2005 r. odbyło się też spotkanie burmistrzów i przewodniczących Rad ze Zgromadzeniem Wspólników Spółki z o. o. Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej w Ustroniu. Przewodniczący omówił krótko sprawy poruszane na spotkaniu.

Burmistrz A. Zaręba uzupełniając, omówił sprawę zatwierdzania taryfy na wodę – w związku z nowelizacją ustawy o zaopatrzeniu w wodę. Do sprawy taryfy trzeba będzie podejść odpowiednio wcześniej, gdyż mogą wystąpić kontrowersje w tej sprawie;

5)     odbyło się nieformalne spotkanie dotyczące niepodjęcia uchwały w sprawie Statutu Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej;

6)     wpłynęło pismo – podziękowanie posła K. Zarzyckiego za współpracę w okresie IV kadencji Sejmu RP;

7)     wpłynęło zaproszenie MUNICIPIUM S. A. do wzięcia udziału w szkoleniach. Przewodniczący zachęcał radnych do zainteresowania się tymi szkoleniami.

8)     wpłynęła oferta zakupu kalendarzy – Vademecum samorządu terytorialnego na 2006 r. Na pytanie przewodniczącego – radni wypowiedzieli się za kupnem kalendarzy.

„Informacja” została przyjęta bez uwag.

 

ad. 5.

 

Interpelacje zgłosili:

Radny H. Sosna zgłosił 2 sprawy:

1)       mieszkańcy budynków przy ul. 1 Maja w Strumieniu są zdesperowani: mają zamiar zorganizować blokadę drogi z powodu oblewania przechodniów wodą z jezdni przez przejeżdżające samochody;

2)       nawierzchnia ul. Leśnej w Strumieniu jest niewłaściwie remontowana.

Radny A. Ochodek dodał, że dotyczy to również ul. Letniej w Strumieniu.

Radny St. Ochodek zgłosił 2 sprawy:

1)       na nasz teren przyjeżdżają handlowcy samochodami z innych gmin i sprzedają chleb i inne towary. Czy mają oni prawo sprzedawać towary na naszym terenie? Właściciele sklepów skarżą się na to (oni płacą podatki, a ktoś inny sprzedaje towary);

2)       czy jest już sporządzony projekt cmentarza w Zabłociu i czy będzie już coś w tym roku robione?

Radny A. Ochodek omówił odpowiedź, jaką radni otrzymali na interpelację dotyczącą uporządkowania terenów nad Wisłą w Strumieniu: odpowiedź ta jest kuriozalna – wynika z niej, że nikt nie jest właścicielem tych terenów.

Radny złożył też interpelację w imieniu radnych ze Strumienia (na piśmie) zawierającą wnioski, pytania i sugestie w 8 sprawach.

Radny J. Lekki zapytał, kiedy rozpoczną się prace nad oświetleniem ul. Głównej w Bąkowie? Domagał się też odpowiedzi na interpelację z czerwca br. – gdyż otrzymał tylko odpowiedź w sprawie rynien na strażnicy w Bąkowie, a interpelacja dotyczyła również innych spraw.

Radny H. Sosna poruszył sprawę oświetlenia ul. Cichej w Strumieniu: wykonanie oświetlenia blokowane jest przez jedną osobą, która nie zgadza się na przejście przez jej teren. Czy nie można tego jakoś załatwić, gdzieś interweniować?

Radny K. Wójtowicz wracając do sprawy uporządkowania brzegów rzeki Wisły zwrócił się do Radcy Prawnego o wyjaśnienie prawnych aspektów tej sprawy. Radca Prawny R. Szymonek wyjaśnił, że aby coś w tej sprawie powiedzieć, trzeba znać warunki umowy dzierżawy zawartej miedzy właścicielem, a dzierżawcą tych terenów. Można zwrócić się udostępnienie tej umowy.

Radny K. Wójtowicz poinformował, że otrzymał odpowiedź na interpelację w sprawie działania żwirowni w Zabłociu, z której wynika, że firma nie spełnia warunków określonych w pozwoleniu wodno – prawnym. Czy w związku z tym były zastosowane jakieś sankcje wobec firmy?

Radny wypowiedział się też w sprawie remontu ul. Leśnej: wysypywanie żwiru na drogę mija się z celem.

Radny H. Sosna dodał, że na dodatek wysypywania żwir pochodzi „z odzysku” (z chodnika w Zabłociu), a dziury tworzą się jeszcze większe.

Radny St. Ochodek podziękował Burmistrzowi, Radzie, Komisji i Sołtysowi za wykonywany chodnik w Zabłociu.

Radny Cz. Greń – w związku z otrzymaną odpowiedzią dotyczącą rowów melioracyjnych zapytał, czy są znane efekty przeprowadzonego przeglądu rowu po powodzi, i co z tego dla nas wynika?

Radny poprosił też Burmistrza o interwencję w sprawie stanu Młynówki w Drogomyślu.

Radny zwrócił również uwagę na stan ogrodzenia basenu kąpielowego. Należałoby go jeszcze teraz odmalować (bo przez korozję zostanie zniszczony całkowicie).

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że wpłynęła petycja mieszkańców ul. Granicznej i ul. Nowej w Strumieniu w sprawie podtapiania wodami opadowymi. Jest to kolejny wniosek do budżetu.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: obecnie wpływa mnóstwo wniosków dotyczących podtapiania itp. Wszystkie wnioski trzeba sprawdzić, choć inwentaryzacji urządzeń (często nie naszych) nie da się szybko zrobić. Wnioski trzeba weryfikować, podchodzić do nich ze zrozumieniem i rozwagą. Część usterek czy zaniedbań trzeba starać się naprawić, jednak wszystkich wniosków nie da się zrealizować, gdyż trzeba by na to przeznaczyć cały budżet gminy.

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał jeszcze, czy radni otrzymali odpowiedzi na interpelacje i czy zadowalają radnych?

Radna A. Mazur zapytała o interpelację w sprawie porządku na przystankach autobusowych.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że jest to wniosek do budżetu.

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił o przestrzeganie zasadyodpowiadania na interpelacje złożone na piśmie, też w formie pisemnej (wymóg Statutu Gminy). Przypomniał też o obowiązujących w tym zakresie terminach udzielania odpowiedzi.

Przewodniczący ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 6.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba omówił Informację o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2005 r. zwracając uwagę szczególnie na pozycje których wykonanie jest zagrożone lub opóźnione.

Burmistrz podkreślił, że sprawozdanie nie odzwierciedla w pełni realizacji wydatków majątkowych na remonty i inwestycje, gdyż wiele z nich realizowane jest w lipcu lub sierpniu, a nawet za zrealizowane w I półroczu płatności dokonywane są w II półroczu.

Komisje Rady przedstawiły swoje stanowiska do złożonego sprawozdania:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik oraz przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur w imieniu swych komisji – nie wnieśli uwag do złożonej informacji.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił uwagi Komisji:

1)     subwencja ogólna została drastyczne zmniejszona (w tym część oświatowa);

2)     Komisja zwróciła uwagę na informację Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu. W informacji występują niefortunne sformułowania, błędy, na które zwracano uwagę już w latach poprzednich –nadal są jednak powtarzane.

W dyskusji głos zabrali:

Radny A. Ochodek stwierdził, że zdecydowanie za późno wykonywane są remonty dróg na terenie miasta (w październiku – za późno).

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że związane to jest ze zmiana zakresu robót (ul. Wiązowa).

Radny A. Ochodek zapytał zatem, dlaczego droga w Zbytkowie (ul. Wiązowa) wykonywane jest ze środków budżetowych Strumienia?

Nieporozumienie związane z wykonywaniem ul. Wiązowej w Zbytkowie wyjaśniła przewodnicząca Rady Mieszkańców miasta Strumienia A. Żur oraz Burmistrz A. Zaręba.

Burmistrz dodał, że obecny okres jest normalnym sezonem do wykonywania remontów dróg, a terminy ich wykonywania ustalono do 17 października br.

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że otrzymał od Pani Skarbnik dane dotyczące spłaty długu (z terminami spłat), wiadomo więc – co nas czeka w poszczególnych okresach. Dane te znajdują się – do wglądu – w Biurze ds. Samorządu.

Przewodniczący omówił następnie uwagi Komisji Budżetu do informacji Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu:

-         w informacji powielane są stare błędy,

-         w informacji brakuje danych o gospodarce lokalami i zasobem mieszkaniowym (przy wykorzystaniu dotacji),

-         Statut ZGKiM wymaga weryfikacji (zmiany), o co wnioskowano już na początku obecnej kadencji,

-         ZGKiM nie może generować zysku (a takie sformułowania w informacji można znaleźć),

-         dotacja z budżetu nie może być przeznaczana na pokrycie strat (np. na basenie kąpielowym).

Przewodniczący poinformował następnie, że wpłynęło orzeczenie Regionalnej Izby Obrachunkowej o pozytywnej opinii do przedstawionej Informacji o wykonaniu budżetu za I półroczne 2005 r.

Radny M. Janik wracając do sprawy remontu ul. Wiązowej w Zbytkowie zwrócił uwagę radnym ze Strumienia, że środki nie są środkami „ze Strumienia”, tylko naszymi, wspólnymi.

Przewodniczący H. M. Sosna w tym miejscu zamknął dyskusję, dotyczącą tego wątku, pytając czy są jeszcze uwagi do samej „Informacji”?

Więcej uwag nie zgłoszono.

Informacja o przebiegu wykonania budżetu Gminy Strumień za I półrocze 2005 r. została przyjęta.

 

ad. 7.

 

Burmistrz A. Zaręba poprosił o pytania do Informacji o stanie przygotowania placówek oświatowych, po okresie wakacyjnym do roku szkolnego 2005/2006, którą radni otrzymali w materiałach sesyjnych.

Komisje Rady przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik oraz przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur w imieniu swych komisji nie wnieśli uwag do informacji.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że Komisja Budżetu nie rozpatrywała informacji, pozostawiając rozpatrzenie tego tematu „resortowej” Komisji Oświaty.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur omówiła temat przygotowania placówek oświatowych w Gminie do nowego roku szkolnego.

Komisja Oświaty w dniu 26 sierpnia br. dokonała przeglądu wszystkich placówek oświatowych pod tym kątem. Komisja stwierdziła, że tak szkoły jak i przedszkola były dobrze przygotowane do nowego roku szkolnego. (Sprawozdanie z przeglądu złożono na poprzedniej sesji). Podsumowując – radna A. Mazur zaapelowała o przyznanie większych środków finansowych w budżecie na rok 2006 na cele oświaty.

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił o uwagi, sugestie – jak w przyszłości mają wyglądać tego rodzaju informacje.

Przewodniczący zwrócił uwagę, że z informacji Szkoły Podstawowej w Bąkowie wynika, że Szkoła ta zajęła I miejsce w kraju w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”. Jeżeli rzeczywiście tak jest (należałoby to sprawdzić) – warto się tym pochwalić. Więcej uwag nie zgłoszono – „Informacja” została przyjęta.

 


ad. 8.

 

Na prośbę przewodniczącego – Skarbnik D. Mitko przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy na 2005 r.

Komisje Rady przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik oraz przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur w imieniu swych komisji nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek Komisji: Komisja wnioskuje o skreślenie w § 1 uchwały zapisów  dotyczących Dz. 600 – Transport i łączność, rozdz. 60014 – kwota 50.000,- zł. (zmniejszenia) oraz skreślenie w Dz. 700 – Gospodarka mieszkaniowa, rozdz. 70004 – kwota 50.000,- zł. (zwiększenia), czyli nie przenoszenie środków w budżecie Gminy na zakup mikrociągnika dla ZGKiM w Strumieniu.

W dyskusji głos zabrali:

Radny A. Ochodek zadał pytanie: co to znaczy „sprzęt używany”? Więc albo kupujemy sprzęt nowy, porządny – albo nic.

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił intencje zawarte we wniosku Komisji Budżetu. Proponowany do zakupu (w projekcie uchwały) sprzęt – to wysokofuncyjny ciągnik. My nie mamy tak dużych terenów do obsługiwania przez taki sprzęt (z wykorzystaniem przez cały rok). Potrzebny byłby natomiast sprzęt do zbierania (usuwania) zwałów śniegu po czyszczeniu chodników i ulic. Poza tym – 70.000,- zł. to jest bardzo duża kwota, a środki są potrzebne np. na utrzymanie Hali Sportowej. Również mogą być potrzebne na zimowe utrzymanie dróg. Więc może w ramach zabezpieczonych dotychczas w budżecie 20.000,- zł. można by kupić sprzęt używany, a z przeniesieniem środków na zakup mini ciągnika wstrzymać się i jednocześnie nie zwiększać deficytu budżetowego. Decyzja w tej sprawie jednak należy do Rady.

Burmistrz A. Zaręba dodatkowo uzasadnił propozycję zakupu mini ciągnika, choć jak stwierdził, sam jest zwolennikiem rozważnego wydatkowania środków. Ani Powiat, ani prywatne firmy nie posiadają specjalistycznego sprzętu do odśnieżania chodników, dlatego sprzęt taki byłby potrzebny. Natomiast sprzęt do zbierania pryzm śniegu – ZGKiM posiada.

Radny A. Ochodek ponownie wypowiedział się za kupnem mini ciągnika (choć jest bardzo drogi) i uzupełnianiem go co roku w dodatkowy sprzęt (aby pracował dla wszystkich).

Radny K. Wójtowicz również wypowiedział się za kupnem nowego sprzętu. Zimą warstwa śniegu „przyrasta” na chodniku – i o wypadek nie trudno.

Radny Cz. Greń wypowiedział się przeciw zakupowi nowego ciągnika (choć kiedyś apelował o zakup ciągnika) i rezerwowanie tych środków na drogi (powiatowe). Celowy byłby zakup nowego sprzętu, gdyby sprzęt ten był używany intensywnie. Natomiast sprzęt używany – nie zawsze jest zły. Skończmy też budowę chodników.

Dlatego – zatrzymajmy całą kwotę 100.000,- zł. w budżecie na drogi powiatowe (tym bardziej, że tym kosztem były uszczuplone środki na drogi gminne) – może wystarczy ta kwota jako udział dla Powiatu? Radny oświadczył, że gdy będą wolne środki – będzie za kupnem mini ciągnika.

Radny J. Brachaczek poprosił o wyjaśnienie, kiedy można środki niewykorzystane pozostawić na rok następny jako „środki niewygasające”?

Skarbnik D. Mitko wyjaśniła: wg interpretacji MF środki mogą być pozostawione do następnego roku jako „niewygasające” tylko na zadania zrealizowane w bieżącym roku, za które płatność następuje w roku przyszłym.

Radna A. Mazur poinformowała, że Komisja Oświaty nie kwestionowała konieczności zakupu mini ciągnika. Ponieważ jednak kwota 100.000,- zł. w budżecie była zaplanowana na konkretny cel, trzeba na to popatrzeć obiektywnie i nie stracić z oczu tego celu – drogi powiatowej.

Radny H. Sosna zwrócił uwagę, że jeżeli na tej sesji nie zapadnie decyzja o kupnie mini ciągnika, to później będzie za późno, będzie po zimie.

Radny K. Wójtowicz przypomniał, że na dyżurach radnych i w interpelacjach stale pojawiał się temat odśnieżania chodników, a z chodników korzysta m. in. młodzież prawie z połowy Gminy uczęszczająca do Gimnazjum w Strumieniu.

Radny Cz. Greń zwrócił uwagę, że nie przedstawiono ofert na mini ciągnik, tylko tą na 80.000,- zł. Może są tańsze oferty?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że przedstawiona oferta jest najniższa.

Radny Cz. Greń ponownie zaproponował pozostawienie podjęcia decyzji w sprawie przeniesienia środków do następnej sesji.

Przewodniczący H. M. Sosna odczytał wniosek Komisji, a następnie poddał go pod głosowanie.

„Za” przyjęciem wniosku głosowało 5 radnych, „przeciw” – 5 radnych, „wstrzymało się od głosu” 2 radnych (głosowało 12 radnych).

Wniosek nie został przyjęty (nie uzyskał większości głosów).

Rada nadal rozpatrywała będzie projekt uchwały przedstawiony w materiałach sesyjnych.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że wyposażenie ZGKiM w sprzęt należy do wyłącznej właściwości Rady. W związku z tym zaproponował doprecyzowanie zapisu w projekcie uchwały w Dz. 700, rozdz. 70004 – zakupy inwestycyjne – 50.000,- zł. na: „mikro ciągnik dla ZGKiM”.

Propozycja ta – poddana pod głosowanie – została przyjęta 11 głosami „za”, przy 2 „wstrzymujących się od głosowania”.

Radny Cz. Greń jeszcze raz zgłosił wniosek o przełożenie głosowania nad uchwałą do następnej sesji (aż wyjaśni się sprawa środków w wysokości 100.000,- zł. na drogi powiatowe).

Radny A. Ochodek zgłosił wniosek przeciwny.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie wniosek radnego Cz. Grenia.

„Za” – głosowało 5 radnych, „przeciw” – 6 radnych”, „wstrzymał się od głosu” – 1 radny (głosowało 12 radnych). Wniosek nie został przyjęty.

Przewodniczący poddał następnie pod głosowanie projekt uchwały (z poprawką zapisu).

8 głosami „za”, przy 3 głosach „przeciw” i 2 „wstrzymujących się od głosu” – podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII/272/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 września 2005 r. w sprawie: zmiany w budżecie Gminy Strumień na 2005 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba omówił projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 11 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII/273/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 września 2005 r. zmieniająca uchwałę w sprawie: zatwierdzenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego – przewodniczący doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” - A. Ochodek przedstawił projekt uchwały w sprawie przyznania w 2005 r. wyróżnień – „Zasłużony dla sołectwa (miasta)” oraz „Zasłużony dla Gminy Strumień”.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 12 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII/274/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 września 2005 r.: przyznania w 2005 r. wyróżnień - Zasłużony dla Bąkowa, Zasłużony dla Drogomyśla, Zasłużony dla Pruchnej, Zasłużony dla Strumienia, Zasłużony dla Zabłocia, Zasłużony dla Zbytkowa oraz Zasłużony dla Gminy Strumień z okazji Święta Niepodległości.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Przewodniczący doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” - A. Ochodek przedstawił projekt uchwały w sprawie przyznania Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka”.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 12 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII/275/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 września 2005 r.: przyznania Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka”.

Uchwała w załączeniu.

 


ad. 12.

 

Protokół Nr XXXVII/2005 poprzedniej sesji Rady, który był wyłożony do wglądu w Biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 13.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Radny K. Wójtowicz zgłosił propozycję założenia Księgi zasłużonych dla sołectw i miasta Strumienia. Podniosłoby to rangę wyróżnienia, ułatwiłoby ewidencjonowanie wyróżnień. Poza tym – czy z biegiem lat ranga wyróżnienia nie zdewaluuje się? Czy nie należałoby doprecyzować regulaminu wyróżnień?

Radny A. Ochodek poparł powyższą wypowiedź, przy czym wyraził zdanie, że uzasadnienie wyróżnień należałoby pozostawić sołtysom, jednak może trzeba by zmienić ilość wyróżnień (aby instytucje, organizacje „nie wygłupiały się” przy przyznawaniu wyróżnień).

Radny Cz. Greń zwrócił uwagę, że wyróżnienie nie jest „wygłupianiem się”.

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował, aby sprawę tą rozpatrzyć przy okazji przewidywanej zmiany Regulaminu Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” (ZKZC wystąpi z taką propozycją najprawdopodobniej w styczniu 2006), jednak częste zmienianie Regulaminu nie jest wskazane z różnych względów.

Radny A. Ochodek poprosił o wyjasnienie sprawy zaspokojenia roszczeń przez ZOLL-POL S. A. w Warszowicach (pisma Spółki o odstąpienie od egzekucji należności).

Na prośbę Burmistrza – Radca Prawny R. Szymonek szczegółowo wyjaśnił sprawę prowadzonej przez komornika egzekucji należności zasądzonych na rzecz Zakładu Remontowo – Budowlanego przy Urzędzie Miejskim w Strumieniu (obecnie ZGKM) z tytułu niezapłaconych faktur za wykonane roboty budowlane na terenie siedziby Spółki w Warszowicach – przeciwko „ZOLL-POL” S. A. w Warszowicach.

Radna A. Mazur poprosiła o zwiększenie środków na odśnieżanie dróg (bo wnet odbędą się przetargi na odśnieżanie).

Burmistrz A. Zaręba stwierdził, że od kilku lat brak chętnych do odśnieżania ulic, w związku z czym trzeba być elastycznym przy przeprowadzaniu przetargów.

Radny Cz. Greń poinformował, że w związku z transportem żwiru ze żwirowni w Zabłociu – na ukończeniu jest ekspertyza nośności mostu na rzece Wiśle w Drogomyślu. Również w związku z tym Radny poprosił, aby Policja zwróciła uwagę na jazdę ciężkich samochodów ul. Wiejską w Drogomyślu, gdzie dopuszczony jest ruch samochodów do 15 ton.

Radny Cz. Greń przekazał Burmistrzowi medalion wręczony mu przez Towarzystwo Miłośników Stanisława Łuczkiewicza.

Przewodniczący H. M. Sosna złożył dodatkowe informacje i komunikaty:

1)  zaproponował, aby przygotowanie programu uroczystej sesji w dniu 11 listopada br. powierzyć Gimnazjum w Strumieniu. Przewodniczący zapytał, czy radni są skłonni przychylić się do tej propozycji?

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia A. Żur zaproponowała zaktywizowanie całego społeczeństwa do śpiewania. W tym celu można by przygotować na sesję śpiewnik różnych pieśni (m. in. patriotycznych).

Przewodniczący H. M. Sosna wyraził zdanie, że jest to może sugestia do rozpatrzenia ale trzeba by to omówić z organizatorem sesji.

Z-ca Dyrektora Gimnazjum R. Gądek stwierdził, że jest zaszczycony propozycją przewodniczącego Rady, jednak obecnie nie może podjąć decyzji w tej sprawie (nie wynika to z zadań Gimnazjum);

2)   przewodniczący H. M. Sosna omówił pismo, jakie wpłynęło ze Śląskiego Związku Gmin i Powiatów w Katowicach w sprawie komercjalizacji Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów w Katowicach;

3)  wpłynął wniosek LKS „Zryw” Baków o przyznanie środków na renowację elewacji pawilonu sportowego. Jest to wniosek do budżetu;

4)  wpłynęło zaproszenie Klubu „Eko” z Drogomyśla (dla radnych) na podsumowanie konkursu na najpiękniejszy ogródek;

5)  przewodniczący poinformował, że zbiornik Dobczyce – zaopatrujący w wodę Kraków został dopuszczony do rekreacyjnego wykorzystania. Jest to optymistyczna informacja w związku z naszymi staraniami o rekreacyjne wykorzystanie zbiornika goczałkowickiego. Poinformował jednocześnie, że w Gazecie Wyborczej ukaże się artykuł dotyczący możliwości zagospodarowania zbiornika goczałkowickiego (odczytał jego treść w całości), zawierający najnowsze stanowisko zarządcy akwenu w tej sprawie.

Burmistrz A. Zaręba krótko omówił sprawę wykorzystania zbiornika goczałkowickiego (nie będzie zgody na kąpielisko i motorówki).

Radca Prawny R. Szymonek zwrócił uwagę, że komercjalizacja może mieć wpływ na politykę Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów w Katowicach w sprawie wykorzystania dla celów rekreacyjnych.

 

ad. 14.

 

Przewodniczący H. M. Sosna dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXXVIII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1935) słowami „zamykam XXXVIII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

 

Protokołowała: Janina Wyleżuch

                                               Przewodniczący

mgr inż. Henryk M. Sosna