Protokół Nr XVI/2011

obrad szesnastej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 28 grudnia 2011 r. o godz. 1400

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, Sołtysi i Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu i przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1)     Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek;

2)     z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Włodzimierz Cybulski;

3)     Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko;

4)     Sekretarz Strumienia – Daniela Kula.

Porządek obrad:

     1.       Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

     2.       Przedstawienie porządku obrad.

     3.       Wystąpienia gości.

     4.       Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

     5.       Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

     6.       Interpelacje i zapytania radnych.

     7.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie gminy Strumień.

     8.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej prognozy finansowej gminy Strumień na lata 2011-2022.

     9.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2011 r.

 10.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2012.

 11.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powierzenia gminie Bielsko-Biała w 2012 r. zadania publicznego w zakresie profilaktyki alkoholowej.

 12.       Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XV/121/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2011 r. w sprawie określenia wysokości stawek opłaty targowej, sposobu jej poboru oraz określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso.

 13.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wydatków niewygasających z upływem roku budżetowego 2011.

 14.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego na 2012 rok.

 15.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2012 – 2022.

 16.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Strumień na rok 2012.

 17.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na obciążenie nieruchomości stanowiącej własność Gminy prawem użytkowania.

 18.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia wniosku pana Z. Janoty, zam. w Zabłociu.

 19.       Informacja Burmistrza Strumienia w sprawie wydanych decyzji dotyczących wzrostu wartości nieruchomości oraz zgłoszonych żądaniach wypłaty odszkodowania dotyczącego obniżenia wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem planów miejscowych.

 20.       Zatwierdzenie protokołu z XV sesji.

 21.       Informacje, wolne głosy i wnioski.

 22.       Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, z-cę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego Romana Szymonka, Pełnomocnika Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii Waldemara Saltariusa, Prezesa Zarządu WZC Sp. z o.o. w Ustroniu Janusza Steca i Głównego Księgowego WZC Sp. z o.o. w Ustroniu Tadeusza Kadłubca, Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu Rafała Machaczkę, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, przewodniczących jednostek pomocniczych Gminy, pracowników Urzędu Miejskiego i przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji”.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XVI sesji.

Burmistrz A. Grygierek zgłosiła wniosek, aby pkt 19 porządku obrad pn. „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego na 2012 rok” - przenieść jako pkt 14.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek Burmistrza Strumienia o przeniesienie pkt 19 jako pkt 14. Poinformował też, że dotychczasowe pkt o nr: 14, 15, 16, 17 i 18 otrzymają kolejno nr: 15, 16, 17, 18 i 19.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych).

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie cały porządek wraz z wcześniej wprowadzoną zmianą.

Porządek obrad XVI sesji został przyjęty jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych).

 

ad. 3.

 

Punkt 3 wypadł – wystąpień gości nie było.

 

ad. 4.

 

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że uczestniczyła w spotkaniu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, gdzie poruszyła temat rezerwy oświatowej. Są to środki dzięki, którym udało się nam wykonać wiele remontów naszej bazy oświatowej. W przyszłym roku zostaną zmienione zasady przyznawania środków, są przygotowane nowe wioski. W latach poprzednich gminy mogły składać nieograniczoną ilość wniosków, a w bieżącym roku ilość składanych wniosków została ograniczona do dwóch na gminę i ograniczenie to najprawdopodobniej zostanie nadal utrzymane w przyszłym roku.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że otrzymała sygnały nt. zasad współpracy z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska (w temacie dofinansowań).

Informacja została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Radna M. Krutyła podziękowała ZGKiM za wykonanie naprawy mostka na skrzyżowaniu ulic Zamkowej i Pszczyńskiej w Strumieniu.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron podziękowała za interwencję w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Katowicach w wyniku czego chodnik przy ul. 1 Maja w Strumieniu i Zbytkowie został wyczyszczony.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron interpelowała o uzupełnienie poboczy ulicy Wspólnej w Strumieniu i Zbytkowie.

 

 

 

 

ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie gminy Strumień – przedstawił z-ca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Prezes WZC Sp. z o.o. w Ustroniu J. Stec podziękował za możliwość uczestniczenia w sesji Rady. Poinformował, że zatwierdzenie taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę – jest to obowiązek wynikający z ustawy. Zgodnie z ustawą WZC musi tak przygotować wniosek taryfowy, aby przychody wynikające z ustalenia taryfy pokrywały koszty. Niestety realia są takie, że wszyscy jesteśmy obciążani skutkami inflacji, skutkami wzrostu cen nośników energii oraz podatków i opłat.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że cieszą wielkości kwot zaplanowanych na roboty budowlano-montażowe wodociągów na lata 2011 -2015. Wiele remontów jest prowadzonych na terenie gminy Strumień – co również bardzo cieszy. Podziękował za wymianę dużego odcinka wodociągu w Drogomyślu wskutek czego znacznie poprawiło się ciśnienie wody w domach. Podziękował za wykonane prace również w Zbytkowie i Bąkowie.

Przewodniczący C. Greń zapytał o kolejny etap wymiany wodociągu na odcinku Zabłocie – Drogomyśl?

Prezes J. Stec poinformował, że udało się zrealizować I etap wymiany wodociągu w Drogomyślu, który finansowany był ze środków własnych WZC oraz ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska na łączną kwotę 2 milionów zł. Na dzień jutrzejszy planowane jest oficjalne oddanie do użytku nowego odcinka wodociągu w Drogomyślu. Drugi etap zaplanowany jest w podobnych wielkościach, z czego wkład WZC w kwocie 700 tysięcy zł jest zachowany w planie inwestycji. Jednak wszystko wskazuje na to, że WFOŚ przekroczył swoje deklaracje i nie będzie w stanie sfinansować całości swojego udziału w tej inwestycji w 2012 roku. Pierwotnie deklarowana przez WFOŚ kwota 1,3 miliona zł nie będzie dotrzymana i w związku z powyższym zakończenie II etapu przejdzie do realizacji na maj lub czerwiec 2013 roku.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że bardzo miło jest słyszeć takie informacje.

Prezes J. Stec stwierdził, że inwestycja, o której mówimy jest naprawdę bardzo wielkim przedsięwzięciem, które wymagało bardzo dużego przygotowania. Pozostały jeszcze do uregulowania sprawy własnościowe. Zapewnił, że WZC będzie robić wszystko, aby efekty były widoczne dla mieszkańców Drogomyśla oraz sąsiednich sołectw.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że wymiana wodociągu w Drogomyślu przyniesie również efekt poprawy ciśnienia również w Pruchnej.

Radny P. Faruga stwierdził, że po przeglądnięciu uzasadnienia do wniosku o zatwierdzenie taryfy zaskoczyła go informacja, że w przypadku nie wykorzystania ilości wody stawka za 1 m3 będzie podnoszona. Sytuacja ta wynika z oszczędzania wody, dlatego dziwi go ten fakt. Stwierdził też, że powinniśmy szanować dobro naturalne jakim jest woda, a w efekcie jesteśmy za to karani wyższą stawką za wodę.

Prezes J. Stec wyjaśnił, że jest to nieporozumienie, ponieważ oszczędność wody jest niezależna od nas. Sprzedaż jest to ilość wody, która została zafakturowana. Gdyby było tak jak mówi radny musiałoby to wynikać z narzuconych przez WZC ograniczeń w dostawie wody. Jest to w miarę urealniona sprzedaż wody, która wynika z wieloletnich obserwacji wielkości sprzedawanej wody przez przedsiębiorstwo. Jeśli Spółka pracuje bez zysku wtedy niedoszacowanie ilości sprzedanej wody można ewentualnie tym zyskiem pokryć. Pewne wielkości są przyjęte na sztywno i wynikają z ułamka, gdzie w liczniku są koszty, które ciągle rosną, a w mianowniku sprzedaż i z tego wynika cena. To nie jest tak, że ktoś jest ukarany za mniejsze zużycie wody tylko tak jest szacowana sprzedaż.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski dodatkowo wyjaśnił, że przedstawiona teza nie jest do końca prawdziwa, ponieważ zużycie wody w gospodarstwach domowych nie spada. Zmniejszenie zużycia wody odnotowuje się u podmiotów gospodarczych, co nie jest wynikiem racjonalizacji lecz wynika z okresowości wydarzeń. W jednym roku firmy zużywają wody mniej, zaś w drugim więcej. Dlatego różnica w cenie wody wynika głównie u podmiotów gospodarczych, co jest wynikiem spadku sprzedaży.

Radny P. Faruga stwierdził, że rozumie spadek sprzedaży ale WZC planuje sprzedać więcej wody, a w efekcie końcowym sprzedaż jest mniejsza dlatego straty w rachunku ekonomicznym WZC mają zostać pokryte większą opłatą za mniejsze zużycie wody.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że trzeba się zastanowić czy obniżka cen wody mogłaby spowodować większe zużycie wody w sposób taki jaki jest potrzebna. Może mieszkańcy za bardzo oszczędzają.

Prezes J. Stec wyjaśnił, że szacunkowe zużycie wody na jednego mieszkańca wynosi od 110 do 120 litrów na dobę. Obecnie zeszliśmy ze zużyciem do 95 litrów na dobę i ta ilość jest jeszcze bezpieczna. Oszczędności w zużyciu wody wynikają głównie z tego, że kupowane sprzęty domowe są coraz bardziej oszczędne. Ilość zużywanej u nas wody mieści się w średnich europejskich normach. Sytuacja, o której mówimy nie jest karą i nie wynika z celowego działania WZC.

Przewodniczący C. Greń zapytał o jakość sprzedawanej wody, czy WZC czyni coś w tym kierunku?

Prezes J. Stec wyjaśnił, że dla całego terenu gminy Strumień woda kupowana jest w GPW i jej jakość jest dobra. Jakość wody łączy się z wymianą sieci i jest to jedyny sposób na to, aby woda nie została zanieczyszczona wtórnie. Nie ma takiej możliwości, aby woda ze stacji wyszła w niedobrej jakości, gdyż zanieczyszczona może zostać tylko w sieci (wtórnie). Poinformował, że kiedy WZC upora się z wymianą rur azbestowych przyjdzie czas na wymiany rur stalowych i żeliwnych.

Prezes J. Stec poinformował też, że Politechnika Śląska wykonała dla potrzeb WZC opracowanie nt. kultur bakterii żelazistych, które rozmnażały się w rurach wodociągowych czyniąc tam ogromne spustoszenie. Niestety osad nadal pozostał i jedynym sposobem poprawy jakości wody jest płukanie rur lub ich wymiana.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVI/135/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń podziękował przedstawicielom WZC za udział w sesji oraz życzył wielu sukcesów, zdrowia i wytrwałości w działaniach mających na celu poprawę jakości wody i stanu wodociągów.

Prezes J. Stec podziękował i stwierdził, że wszystkie przekazane deklaracje na pewno zostaną zrealizowane. Przekazał też słowa podziękowania Radzie za dojrzałość i świadomość w podejmowaniu uchwał o taryfie oraz życzył pomyślności w Nowym Roku i wytrwałości w podjętych działaniach.

Burmistrz A. Grygierek podziękowała przedstawicielom WZC, za wykonanie dużej inwestycji w Drogomyślu. Stwierdziła też, że będziemy czekać na wykonanie kolejnego etapu.

 

ad. 8.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej prognozy finansowej gminy Strumień na lata 2011-2022 – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVI/136/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie zmiany Wieloletniej prognozy finansowej gminy Strumień na lata 2011-2022.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2011 r. (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVI/137/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2011 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2012 – przedstawił Pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii W. Saltarius.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że od stycznia 2012 r. zasady współpracy z panem Waldemarem Saltariusem zmieniają się. Do tej pory pełnił on funkcję Pełnomocnika Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przewodniczącego Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Od stycznia 2012 r. będzie tylko Przewodniczącym Miejskiej Komisji, będzie również wspierał Urząd przy realizacji Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVI/138/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2012.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie powierzenia gminie Bielsko-Biała w 2012 r. zadania publicznego w zakresie profilaktyki alkoholowej – przedstawił Pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii W. Saltarius.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVI/139/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie powierzenia gminie Bielsko-Biała w 2012 r. zadania publicznego w zakresie profilaktyki alkoholowej.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XV/121/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2011 r. w sprawie określenia wysokości stawek opłaty targowej, sposobu jej poboru oraz określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XVI/140/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2011 r. zmieniająca uchwałę Nr XV/121/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2011 r. w sprawie określenia wysokości stawek opłaty targowej, sposobu jej poboru oraz określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso.

Uchwała w załączeniu.

 

 

 

ad. 13.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie ustalenia wydatków niewygasających z upływem roku budżetowego 2011 – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XVI/141/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie ustalenia wydatków niewygasających z upływem roku budżetowego 2011.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego na 2012 rok – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XVI/142/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego na 2012 rok.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2012–2022 (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XVI/143/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2012 – 2022.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Strumień na rok 2012 (wraz z autopoprawką) – zwięźle przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek zwróciła się z prośbą do Rady o przyjęcie przedstawionego projektu budżetu gminy Strumień na rok 2012.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że wszystkie terminy związane z uchwaleniem budżetu Gminy zawarte w Statucie Gminy oraz w uchwale o procedurze uchwalania budżetu – zostały zachowane.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił opinię - wnioski poszerzonej Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej z dnia 9 grudnia 2011 r.: „Komisja pozytywnie opiniuje projekt budżetu gminy Strumień na 2012 r. jednocześnie wnioskując o wprowadzenie następującej zmiany:

  1. Komisja wnioskuje, aby w dz. 801 – Oświata, rozdz. 80110 – Gimnazja zdjąć kwotę 20 000,- zł z przeznaczeniem na:

-      wyjazdy na zawody szkolne organizowane przez koordynatora sportu szkolnego w kwocie 3 000,- zł,

-      utworzenie rezerwy, która częściowo przeznaczona będzie na zakup strojów sportowych dla uczniów gimnazjów w Pruchnej i Drogomyślu – w kwocie 17 000,- zł.”.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, iż po rozpatrzeniu opinii – wniosków o projekcie budżetu Gminy na 2012 rok cześć z nich została zrealizowana, a pozostałe zostały przyjęte do realizacji.

Przewodniczący C. Greń odczytał uchwały I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach z dnia 29 listopada 2011 r. przedstawiającą pozytywne opinię o:

-      projekcie budżetu gminy Strumień na 2012 r. wraz z uzasadnieniem i materiałami informacyjnymi,

-      możliwości sfinansowania deficytu budżetu gminy Strumień na 2012 r. w kwocie 4 414 263,43 zł.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do przedstawionej autopoprawki do projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Strumień na rok 2012.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XVI/144/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Strumień na rok 2012.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń przekazał Burmistrzowi Strumienia gratulacje z okazji przyjęcia budżetu gminy Strumień na 2012 r. oraz życzył, aby został zrealizowany w całości

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że od razu zabieramy się do realizacji zadań ujętych w budżecie, będziemy ogłaszać przetargi na zaplanowane do realizacji zadania. W najbliższym czasie radnym zostanie przedstawiona informacja nt. realizacji wspólnego zadania Powiatu i wszystkich gmin dotyczącego budowy sieci Wimax (szerokopasmowego internetu). Podziękowała Radzie Miejskiej za przyjęcie budżetu gminy Strumień na 2012 r. oraz szybkie decyzje dotyczące zmian w budżecie w ciągu roku 2011 co zawsze wiązało się ze staraniami o pozyskanie środków zewnętrznych.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 17.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na obciążenie nieruchomości stanowiącej własność Gminy prawem użytkowania (działka zabudowana budynkiem pawilonu sportowego LKS „Wisła” Strumień) – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że prawo użytkowania nieruchomości jest spisywane w formie aktu notarialnego. Jest to prawo własności ograniczone (LKS „Wisła” Strumień nie będzie miał możliwości zbycia tej nieruchomości ale będzie miał możliwość wykonywania drobnych remontów oraz podpisywania umów np. na dzierżawę lokali w budynku). W przypadku konieczności wykonania większych remontów czy modernizacji Gmina może w nich partycypować wspólnie z Klubem.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XVI/145/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie wyrażenia zgody na obciążenie nieruchomości stanowiącej własność Gminy prawem użytkowania.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia wniosku pana Z. Janoty, zam. w Zabłociu – przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XVI/146/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie rozpatrzenia wniosku pana Z. Janoty, zam. w Zabłociu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 19.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - Informację Burmistrza Strumienia w sprawie wydanych decyzji dotyczących wzrostu wartości nieruchomości oraz zgłoszonych żądaniach wypłaty odszkodowania dotyczącego obniżenia wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem planów miejscowych – przedstawił z-ca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

 

ad. 20.

 

Protokół z XV sesji, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 21.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Przewodniczący C. Greń poinformował, że na jego ręce wpłynęły życzenia z okazji Świąt Bożego Narodzenia oraz nadchodzącego Nowego Roku przesłane przez: Szkołę Podstawową im. Powstańców Śląskich w Strumieniu, Gimnazjum im Powstańców Śląskich w Strumieniu, Radę Mieszkańców Miasta Strumienia oraz Klub Ekologiczny „EKO” w Drogomyślu.

Radny Z. Podyma wyraził słowa zadowolenia, że rozpoczęły się działania w sprawie budowy parkingu przy cmentarzu komunalnym w Drogomyślu. Poinformował, że jest umówiony z z-cą Burmistrza na wizję lokalną przy cmentarzu.

Radny Z. Podyma wnioskował, aby przy okazji planowanej wizji lokalnej, przy cmentarzu komunalnym w Drogomyślu, przeprowadzić również oględziny terenu wokół obiektu Ośrodka Zdrowia w celu ustalenia koniecznych do wykonania prac porządkowych.

Radny Z. Podyma przekazał słowa podziękowania dla Dyrektora ZGKiM za wykonanie generalnego remontu i wykafelkowanie schodów do budynku Domu Nauczyciela w Drogomyślu (tam gdzie znajdują się pomieszczenia Biblioteki).

Radny Z. Podyma wnioskował o naprawę klamki i zamka w drzwiach wejściowych do budynku Domu Nauczyciela w Drogomyślu oraz odnowienie klatki schodowej na poziomie pomieszczeń Biblioteki.

Burmistrz A. Grygierek poinformował, że w wizji lokalnej przy cmentarzu komunalnym i budynku Ośrodka Zdrowia w Drogomyślu będzie uczestniczył również Dyrektor ZGKiM i przy tej okazji zostaną przedstawione również problemy dotyczące budynku Domu Nauczyciela.

Radny Z. Podyma wnioskował czy rozeznana została sprawa ustawienia większego pojemnika na śmieci (kontenera) w Centrum Drogomyślu (za sklepem „Hermes”), ponieważ dwa małe kosze bardzo szybką się przepełniają.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że w bieżącym roku nie mieliśmy środków w budżecie na ten cel, ale w przyszłym roku sprawa zostanie załatwiona.

Radny Z. Podyma zapytał co dzieje się w sprawie zagospodarowania pomieszczeń po lokalu Poczty w Drogomyślu?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że pomieszczenia po lokalu Poczty planujemy przeznaczyć na mieszkanie komunalne, natomiast sprawa znalezienia lokalu dla potrzeb Rady Sołeckiej w Drogomyślu zostanie rozeznana.

Radna A. Żur zgłosiła wniosek, aby pod koniec każdego miesiąca składać radnym na sesji informację nt. ważniejszych imprez kulturalnych, oświatowych, sportowych itp. organizowanych na terenie Gminy w danym miesiącu. Informowanie radnych imprezach będzie bardzo mobilizujące i satysfakcjonujące dla organizacji przygotowujących te imprezy.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że po przebudowie strony internetowej Gminy mamy zakładkę z kalendarzem imprez. Jeżeli tylko otrzymamy zgłoszenie terminu imprezy, spotkania itp. od razu wprowadzamy je do kalendarza. Zapewniła również, że na koniec miesiąca na sesji przedstawiona zostanie informacja nt. organizowanych w danym miesiącu na terenie Gminy imprez.

Radna U. Słowik zapytała co trzeba zrobić, aby informacja o imprezie znalazła się w aktualnościach na głównej stronie Gminy?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że jeżeli impreza została wpisana do kalendarza wtedy zawsze na stronie głównej zamieszczamy informację o niej. Poinformowała też, że w tej sprawie można kontaktować się meilowo lub telefonicznie z administratorem strony Gminy.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, aby Urząd koordynował terminy imprez organizowanych na terenie Gminy przez różne organizacje i stowarzyszenia.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że bardzo rzadko się zdarza, aby organizator kontaktował się z Urzędem i uzgadniał proponowany termin imprezy. Dlatego też terminy imprez dublują się. Wyszliśmy z propozycją prowadzenia kalendarza na stronie Gminy, aby starać się koordynować terminy imprez. Pani Hanna Blokesz-Bacza jest osobą odpowiedzialną za prowadzenie strony Gminy i do niej zgłasza się wszystkie uwagi i problemy.

Przewodniczący C. Greń zaproponował, aby zwrócić się na piśmie do wszystkich organizacji i stowarzyszeń działających na terenie Gminy z prośbą, aby koordynowali z Urzędem terminy planowanych imprez oraz zgłaszali je do kalendarza prowadzonego na stronie Gminy.

Burmistrz A. Grygierek zapewniła, że wystąpimy z taka informacją na piśmie do wszystkich organizacji i stowarzyszeń działających na terenie Gminy.

Przewodniczący C. Greń zapytał czy nadal planuje się pozyskanie środków zewnętrznych na kompleksowy remont terenu wokół Ośrodka Zdrowia w Drogomyślu, czy wszystkie konieczne do wykonania prace będą wykonywane doraźnie (projekt na wykonanie zagospodarowania terenu wokół Ośrodka Zdrowia jest już przygotowany i warto ponownie go wykorzystać)?

Burmistrz A. Grygierek przypomniała, że w przypadku projektu dotyczącego Ośrodka Zdrowia w Drogomyślu mamy problemy z uzgodnieniem dokumentacji technicznej. Jeżeli uzyskamy te uzgodnienia wtedy zaplanujemy w budżecie realizację tego zadania. Zadanie to nie zostało ujęte w budżecie Gminy na 2012 r. Po planowanej wizji lokalnej zastanowimy się nad ewentualnym podziałem tego zadania na etapy m. in. konieczna jest sprawa poprawy parkingu, częściowa rozbiórka płotu itp. prace porządkowe. W ciągu roku będziemy analizować możliwość realizacji tego zadania.

Przewodniczący C. Greń zapytał czy udało się dojść do porozumienia z właścicielem nieruchomości naprzeciw Ośrodka Zdrowia i Pawilonu Sportowego w Drogomyślu w sprawie wycięcia drzew i konarów, które zagrażają bezpieczeństwu budynków mieszkalnych przy ul. Wierzbina?

Z-ca Burmistrza W. Cybulski wyjaśnił, że sprawa uzgodnień z właścicielem nieruchomości w sprawie uzyskania zgody na skorzystanie z terenu w celach budowlanych została zamknięta. Właściciel nieruchomości chce, aby Gmina wykupiła rów lub dokonała zamiany gruntów dlatego świadomie z tego zrezygnowaliśmy. W związku ze zgłaszanymi sygnałami wystąpiliśmy do właściciela z rutynowym pismem, prosząc aby złożył wniosek o wycinkę drzew bądź obcięcie konarów. Do dnia dzisiejszego takiego wniosku nie ma, ponieważ Gmina nie może zmusić właściciela do jego złożenia. Właściciel musi mieć świadomość, że będzie odpowiadał za szkody, które powstały z jego winy. Zapewnił też, że będziemy ponawiać pisma do właściciela nieruchomości w tej sprawie.

Burmistrz A. Grygierek dodała, że właściciel nieruchomości będzie odpowiadał w przypadku, gdy stanie się jakieś nieszczęście.

Radna U. Słowik przypomniała sprawę wystąpienie do właściciela nieruchomości o likwidację około 80 arowej plantacji ostów przy ul. Oblaski w Drogomyślu (przy Ośrodku Zdrowia).

Radna U. Słowik w imieniu Rady Sołeckiej i Stowarzyszenia „Drogamyśl” w Drogomyślu zaprosiła zebranych na Spotkanie Świąteczno – Noworoczne, cykliczną imprezę organizowaną w Sali Zborowej w Drogomyślu w dniu 11 stycznia 2012 r. o godz. 1700. Gościem spotkania będzie pan Marek Szołtysek, który będzie opowiadał o zwyczajach i tradycjach bożonarodzeniowych na Górnym Śląsku i nie tylko.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron zaprosiła zebranych na Jasełka, które wystawiane będą w nowym kościele w Zbytkowie w dniach 8 i 15 stycznia 2012 r. o godz. 1500 przez Grupę Teatralną ze Zbytkowa.

Przewodniczący C. Greń przypomniał Komisjom o przygotowaniu Planów Pracy na 2012 rok.

Przewodniczący C. Greń przekazał wszystkim zebranym życzenia zdrowia, pomyślności i spełnienia zamierzonych planów w Nowym Roku.

 

ad. 22.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XVI sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1630) słowami „zamykam XVI sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ