Protokół Nr XL/2005

obrad czterdziestej

sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 30 listopada 2005 r. o godz. 1630

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, radni Rady Powiatu z terenu Gminy, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności oraz pracownicy Urzędu Miejskiego,  przedstawiciel Komisariatu Policji w Strumieniu, przedstawiciele Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o. o. w Ustroniu, przedstawiciele lokalnej prasy oraz mieszkańcy Gminy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.     Z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Tadeusz Rychły

2.     Skarbnik Miasta – mgr Danuta Mitko

3.     Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

     1.             Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

     2.             Przedstawienie porządku obrad.

     3.             Informacja o działalności Burmistrza od dnia 18 października 2005 r. do dnia 21 listopada 2005 r.

     4.             Informacja przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

     5.             Interpelacje i zapytania radnych.

     6.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie Gminy Strumień oraz ustalenia dopłaty.

     7.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, od budynków, budowli i gruntów.

     8.             Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającego uchwałę Nr XVI/141/03 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie: podatku od środków transportowych.

     9.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.

 10.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: zmian w budżecie Gminy Strumień na 2005 r.

 11.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: Regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2006 r.

 12.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na udzielanie bonifikat od opłat za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności nieruchomości.

 13.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: nowych licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką osobową przeznaczonych do wydania w roku 2006.

 14.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: powołania doraźnej Komisji ds. Programu Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy Strumień na lata 2006-2010.

 15.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: powołania doraźnej Komisji ds. Regulaminu Dostarczania Wody i Odprowadzania Ścieków.

 16.             Zatwierdzenie protokołu z XXXIX sesji.

 17.             Informacje, wolne głosy i wnioski.

 18.             Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu mgr inż. Henryk M. Sosna.

Przewodniczący H. M. Sosna przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, radnych Rady Powiatu z terenu Gminy, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, z-cę Burmistrza Strumienia, pracowników Urzędu Miejskiego, Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu, przedstawicieli Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o. o. w Ustroniu w osobach – Prezesa Zarządu – mgr Jana Kubienia oraz Dyrektora technicznego inż. Janusza Steca, przedstawicieli lokalnej prasy oraz mieszkańców Gminy.

Przewodniczący H. M. Sosna – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 13 radnych na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący H. M. Sosna pożegnał odchodzącą na emeryturę Panią Barbarę Pietrzyk – Dyrektora Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu. Odczytał też pismo Pani Barbary Pietrzyk, w którym podziękowała przewodniczącemu i Radzie Miejskiej za współpracę w okresie pełnienia przez nią obowiązków Dyrektora Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący H. M. Sosnę przedstawił porządek obrad sesji.

Przewodniczący zaproponował zmianę kolejności punktów porządku obrad: przeniesienie punktu 10 (zatwierdzenie taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków) na miejsce 6 oraz przesunięcie numeracji punktów od 6 do 9 odpowiednio na 7 do 10.

Propozycja powyższa, poddana pod głosowanie została przyjęta jednogłośnie (głosowało 13 radnych).

 

ad. 3.

 

Do „Informacji o działalności Burmistrza od dnia 18 października 2005 r. do dnia 21 listopada 2005 r.” przewodniczący H. M. Sosna zgłosił uwagi:

1)       Zarządzenie Nr 640 dotyczące skierowania pod obrady sesji Rady projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny. Takiego projektu uchwały Rada nie otrzymała.

Z-ca Burmistrza T. Rychły wyjaśnił, że projekt ten przygotowany był nie na obecną sesję;

2) Zarządzaniem Nr 649 powołano Komisję Egzaminacyjną dla nauczycieli ubiegających się o stopień nauczycieli mianowanych. Do komisji powołano radną jako przewodniczącą komisji – bez umocowania prawnego w postaci uchwały Rady. Bez uchwały Rady nie ma podstaw do powołania radnego do tego typu komisji.

Innych uwag nie zgłoszono - „Informacja” została przyjęta.

 

ad. 4.

 

Przewodniczący H. M. Sosna uzupełnił „Informację przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady Miejskiej w okresie międzysesyjnym”:

1)       przewodniczący podziękował dyrekcji Gimnazjum w Strumieniu, a w szczególności dyrektorowi J. Jałowiczorowi, z-cy dyrektora R. Gądkowi, Pani G. Gądek, Panu W. Krzyśkowi, Panu B. Trontowi oraz młodzieży Gimnazjum – za zorganizowanie uroczystej sesji Rady Miejskiej z okazji Święta Niepodległości;

2)       24 listopada br. w Chybiu odbyło się spotkanie w ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku, na którym omawiany był temat azbestu. Szkoda, że w spotkaniu nie uczestniczył nikt z Urzędu Miejskiego, ani z Rady Miejskiej (oprócz przewodniczącego Rady). Radny C. Greń zaapelował, aby różne spotkania były koordynowane, aby jedno drugiemu nie przeszkadzało (bo 24 listopada br. było też posiedzenie Komisji Rolnictwa);

3)       24 listopada br. odbyło się podsumowanie V Ogólnopolskiego Konkursu Sztuki Nieprofesjonalnej im. Emilii Michalskiej;

4)       25 listopada br. odbył się V Powiatowy Konkurs Ortograficzny „Strumieńska Żaba” (z udziałem strony czeskiej);

5)       29 listopada br. odbyła się sesja Rady Gminy Chybie, na której omawiany był temat bezpieczeństwa na naszym terenie. Radny A. Ochodek dodatkowo omówił sprawę zakupu przez Komendę Wojewódzką Policji 2 samochodów dla Komisariatu Policji w Strumieniu (samochody będą w grudniu br. lub w styczniu przyszłego roku);

6)       została powołana Akademia Mistrzów Sportu. Do Akademii z terenu powiatu cieszyńskiego powołano tylko 2 osoby, w tym Panią Januszę Krzyżanowską (na wniosek Gimnazjum w Strumieniu). Jest to naprawdę znaczące wyróżnienie, gdyż ranga Akademii jest znaczna (opiniowanie działań perspektywicznych dla kraju).

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Interpelacje zgłosili:

Radny A. Ochodek poinformował, że otrzymał odpowiedzi na interpelacje. Odpowiedzi te są w zasadzie wystarczające, jednak w sprawie mostu na rzece Wiśle oraz ul. Wiejskiej w Drogomyślu radny zwrócił się do Komendanta Komisariatu Policji – aby Policja pilnowała przestrzegania przepisów dot. tonażu na moście i ul. Wiejskiej.

Radna C. Skowron poruszyła sprawę chodnika do Zbytkowa: na chodniku zalega błoto pośniegowe, chodnikiem trudno chodzić. Radna zapytała, dlaczego chodnik nie jest odśnieżany, choć posiadamy dla tych celów ciągnik?

Na prośbę z-cy Burmistrza – sprawę powyższą wyjaśnił Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła: chodnik ten znajduje się przy drodze wojewódzkiej. Zwracano się o przyznanie choćby symbolicznej kwoty na ten cel. W odpowiedzi dowiedzieliśmy się, że jest uchwała Wojewody o zakazie odśnieżania chodnika. Nie ma żadnej współpracy z Zarządem Dróg. A chodnik do Zbytkowa – trzeba będzie po prostu odśnieżyć (choć do ul. Tęczowej chodnik powinni odśnieżać właściciele przyległych posesji).

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił skargę Pana Kornasa, złożona w imieniu mieszkańców zamieszkałych przy ul. 1 Maja, dotyczącą uciążliwości spowodowanych dużym ruchem na tej ulicy. Zwrócił uwagę na braki formalne skargi: skarga najprawdopodobniej nie będzie chyba rozpatrywana, gdyż na skardze brak adresu skarżącego (przedstawiciela skarżących).

Radny powiatowy R. Kucharczyk: rzeczywiście Sejmik Samorządowy Województwa Śląskiego podjął taką uchwałę dotyczącą chodników choć nie całkiem prawnie).

Również Powiat będzie walczył z takim stanowiskiem w sprawie chodników. Radny omówił też pojęcie „właściciela” nieruchomości przylegającej do drogi. Poinformował również, że Powiat będzie przeznaczał na chodniki choćby symboliczne kwoty.

Radny wysunął propozycje – sugestię, aby radni zwrócili się na piśmie do Wojewódzkiego Zarządu Dróg i Przewodniczącego Sejmiku w sprawie tej drogi wojewódzkiej (bo tak złej drogi nie ma w powiecie).

Radny omówił następnie projekt budżetu powiatu na drogi. Na drogi zaplanowano kwotę 13 milionów zł. W planie inwestycyjnym ujęto dwie drogi z naszego regionu. Najbardziej prawdopodobne będzie wykonanie drogi Drogomyśl – Pruchna. Powiat chciałby jednak, aby Gminy współuczestniczyły w kosztach budowy tych dróg (15 % wartości).

Z-ca Burmistrza T. Rychły stwierdził, że chodniki znajdują się przy drogach powiatowych. Dobrze więc, że Powiat myśli o dofinansowaniu kosztów utrzymania chodników. ZGKiM odśnieża chodniki przy drogach powiatowych w ramach „bieżącego utrzymania dróg powiatowych w mieście”. Nie ma natomiast żadnych środków przeznaczonych na chodnik przy ul. 1 Maja, która jest drogą wojewódzką.

Z-ca Burmistrza zwrócił uwagę, że obecnie trwają prace nad uchwaleniem budżetu na rok 2006, Powiat zatem powinien określić kwotę dopłaty Gminy na budowę dróg powiatowych.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę na Zarządzenie Nr 636 dot. wynajmu lokalu użytkowego przy ul. Młyńskiej w Strumieniu. Zarządzenie wydano z naruszeniem obowiązującego prawa. Wynajmowanie lokalu musi mieć podstawę prawną. Lokal użytkowy w Hali Sportowej – nie figuruje w wykazie lokali użytkowych. Przewodniczący poprosił zatem o odpowiedź na piśmie; na jakiej podstawie wydzierżawiono lokal użytkowy w Hali Sportowej, jaki to jest lokal, jaka powierzchnia lokalu (zasady użytkowania, w tym najmowania, są określone w uchwale Rady stanowiącej prawo miejscowe)?

 

ad. 6.

 

Na prośbę przewodniczącego – z-ca Burmistrza T. Rychły krótko omówił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie Gminy Strumień oraz ustalenia dopłaty.

Ponieważ na sesję zostali zaproszeni przedstawiciele Spółki Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej z Ustronia – z-ca Burmistrza poprosił o pytania do przedstawicieli Spółki.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że do projektu uchwały została wniesiona autopoprawka.

Następnie komisje Rady przedstawiły swoje stanowiska do projektu uchwały:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik oraz przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur – nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wnioski komisji: Komisja wnioskuje:

1) w § 1 ust. 1 uchwały skreślić słowa „zastosowaniem dopłaty, o której mowa w ust. 2, ustalając cenę za odprowadzanie

2) w § 1 ust. 2 po kropce wpisać zdanie drugie: „Cenę 1 m3 odprowadzanych ścieków ustala się w wysokości 4,60 zł. netto”;

3) w załączniku Nr 1 do uchwały, w punkcie 1, trzeci akapit po słowie „Strumień” postawić kropkę i skreślić słowa „z wyłączeniem odbiorców hurtowych”;

4) w załączniku Nr 2 do uchwały po słowach „Wielkości szacunkowe” skreślić słowo „(netto)”;

5) w załączniku Nr 2 do uchwały w trzecim zdaniu skreślić słowa „ustalone w taryfie na rok 2006”;

6) w załączniku Nr 2 skreślić całą treść wyjaśnienia.

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował, aby Rada pracowała nad projektem uchwały z autopoprawkami. Następnie omówił projekt uchwały, a szczególnie sprawę ceny za odprowadzanie ścieków oraz dopłaty. Przewodniczący zwrócił też uwagę, że nie ogłasza się samych stawek cen za odprowadzanie ścieków, ale taryfę za odprowadzanie ścieków.

Przewodniczący zapytał, co (ew. kogo) wnioskodawca rozumie pod pojęciem „odbiorca hurtowy”?

Prezes Spółki WZC mgr J. Kubień podziękował za zaproszenie na sesję Rady.

Prezes omówił wniesioną autopoprawkę: są w niej uwzględnione wskazane wcześniej uchybienia w projekcie taryfy.

Wyjaśnił też pojęcie „odbiorcy hurtowego”. W Strumieniu nie występują odbiorcy hurtowi (zapis ten będzie wyeliminowany).

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że w bieżącym roku taryfa zatwierdzana jest na podstawie nowych przepisów. Np. wniosek o zatwierdzenie taryfy skierowany był nie do Rady, lecz do Burmistrza. Rada może też nie zatwierdzić taryfy.

Przewodniczący zapytał radnych, czy są za wykreśleniem w projekcie uchwały słów „odbiorcy hurtowi”, na co radni ogólnie odpowiedzieli, że tak.

Przewodniczący zapytał też, czy pracujemy nad projektem uchwały uwzględniającym poprawki wnioskowane przez Komisję Budżetu?

Z-ca Burmistrza T. Rychły stwierdził, że nie widzi przeszkód. Wnioskowane poprawki – to zmiany redakcyjne.

Również Radca Prawny R. Szymonek stwierdził, że nie widzi przeszkód.

Przewodniczący H. M. Sosna odczytał proponowane przez Komisję Budżetu poprawki, a następnie poddał je pod głosowanie.

Wnioskowane przez Komisję Budżetu poprawki przyjęte zostały jednogłośnie (głosowano 12 radnych).

Przewodniczący poddał następnie pod głosowanie projekt uchwały (z wprowadzonymi poprawkami).

Jednogłośnie (głosowało 12 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XL/279/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2005 r. w sprawie: zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie Gminy Strumień oraz ustalenia dopłaty.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący H. M. Sosna podziękował przedstawicielom Spółki WZC Ustroń za udział w sesji.

Przewodniczący omówił krótko sprawę uchwalenia „Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków” (Rada musi uchwalić Regulamin).

Prezes J. Kubień wyjaśnił, że przedstawiony Regulamin jest regulaminem wzorcowym, uzgodnionym z Urzędem Ochrony Konsumenta.

Prezes J. Kubień podziękował za zaproszenie na sesję Rady.

 

ad. 7.

 

Na prośbę przewodniczącego – z-ca Burmistrza krótko omówił projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, od budynków, budowli i gruntów. Stawki podatku podniesione zostały o stopień inflacji.

Komisje Rady przedstawił swoje stanowiska do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik oraz przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur w imieniu swych komisji nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wnioski komisji:

1)       dotyczący zmiany układu zapisów w uchwale: Komisja wnioskuje o przyjęcie projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2006 r. obowiązujących na terenie gminy Strumień w wersji przedstawionej przez Komisję Budżetu.

2)       pytanie do Radcy Prawnego: Czy zapis w uchwale w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2006 r. obowiązujących na terenie gminy Strumień o zarządzeniu poboru podatku od nieruchomości w drodze inkasa (w § 2 ust. 1) nie ogranicza możliwości innych form wpłat podatku?

Radca Prawny R. Szymonek wyjaśnił: upoważnienie do poboru podatku w drodze inkasa wynika z ustawy, i jest to uprawnienie, a nie obowiązek. Jeżeli nie ma takiego upoważnienia – sprawa sposobu płacenia podatku jest przesądzona ustawowo (np. firmy – przelewem na konto).

Radca wypowiedział się też w sprawie proponowanej zmiany tytułu uchwały: zapis w tytule „obowiązujących na terenie Gminy Strumień” – jest niepotrzebny, Uchwała jest prawem miejscowym, jest zatem rzeczą oczywistą, że obowiązuje na terenie Gminy Strumień.

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał czy będziemy pracować nad konstrukcją uchwały zaproponowana przez Komisję Budżetu oraz zaproponował wykreślenie w tytule tej uchwały słów „obowiązujących na terenie Gminy Strumień”.

Przewodniczący poddał powyższe propozycje pod głosowanie.

Propozycje te zostały przyjęte jednogłośnie (głosowało 13 radnych).

Przewodniczący poddał następnie pod głosowanie projekt uchwały (w wersji Komisji Budżetu z poprawką).

Jednogłośnie (głosowało 13 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XL/280/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2005 r. w sprawie: określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, od budynków, budowli i gruntów.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8.

 

Na prośbę  przewodniczącego – z-ca Burmistrza T. Rychły krótko wyjaśnił projekt uchwały w sprawie podatku od środków transportowych.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (13 głosujących) podjęta została:

Uchwała Nr XL/281/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2005 r. zmieniająca uchwałę Nr XVI/141/03 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie: podatku od środków transportowych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę  przewodniczącego – z-ca Burmistrza T. Rychły krótko wyjaśnił projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (13 głosujących) podjęta została:

Uchwała Nr XL/282/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2005 r. w sprawie: określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący H. M. Sosna ogłosił 15-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego – Skarbnik D. Mitko przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Strumien na 2005 r. wraz z autopoprawką (zmiana kwot budżetu po zmianach oraz załącznik Nr 3).

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że rozpatrujemy projekt uchwały z autopoprawką. Przypomniał też o przyjętym programie rozwoju kanalizacji, należałoby zatem skorygować (w formie poprawki) plan nakładów inwestycyjnych wykazanych w programie.

Radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 12 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XL/283/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2005 r. w sprawie: zmian w budżecie Gminy Strumień na 2005 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę przewodniczącego – z-ca Burmistrza T. Rychły krótko wyjaśnił projekt uchwały w sprawie Regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2006 r. (uchwała podejmowana co roku).

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że formalności ustawowe zostały zachowane (Regulamin uzgodniono ze Związkiem Nauczycielstwa Polskiego).

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowano 12 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XL/284/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2005 r. w sprawie: regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2006 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę przewodniczącego – z-ca Burmistrza T. Rychły wyjaśnił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielania bonifikat od opłat za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności nieruchomości.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał, że na posiedzeniu komisji poprosił o podanie areału działek będących aktualnie w wieczystym użytkowaniu.

Sekretarz D. Kula wyjaśniła, że jest to ok. 2 ha.

Radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowano 12 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XL/285/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2005 r. w sprawie: wyrażenia zgody na udzielanie bonifikat od opłat za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności nieruchomości.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę przewodniczącego – z-ca Burmistrza T. Rychły wprowadzając do projektu uchwały w sprawie nowych licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówka osobową przeznaczonych do wydania w roku 2006 zwrócił uwagę, że uzasadnienie projektu uchwały znajduje się w druku Nr 8A materiałów sesyjnych.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 12 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XL/286/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2005 r. w sprawie: nowych licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką osobową przeznaczonych do wydania w roku 2006.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Przewodniczący H. M. Sosna wprowadził do projektu uchwały w sprawie powołania doraźnej Komisji ds. Programu Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy Strumień na lata 2006-2010: proponuje się, aby powołana przez Radę komisja doraźna przepracowała projekt Programu, z uzgodnieniem Radcy Prawnego.

Przewodniczący poprosił komisje Rady o przedstawienie swoich stanowisk i kandydatów do Komisji doraźnej.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik w imieniu komisji zaproponował do pracy w komisji doraźnej radnego Jana Brachaczka.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur w imieniu komisji zaproponowała do pracy w komisji doraźnej radnego Jana Brachaczka oraz radną Cecylię Skowron.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki w imieniu komisji zaproponował do pracy w komisji doraźnej radną Ireną Heczko oraz radnego Henryka M. Sosnę.

Na pytanie przewodniczącego – wymienieni wyżej radni wyrazili zgodę na pracę w komisji doraźnej.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 12 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XL/287/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2005 r. w sprawie: powołania doraźnej Komisji ds. Programu Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy Strumień na lata 2006-2010.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił projekt uchwały w sprawie powołania doraźnej Komisji ds. Regulaminu Dostarczania Wody i Odprowadzania Ścieków.  Proponuje się powołanie doraźnej Komisji, która dopracowałaby Regulamin. Projekt Regulaminu (ramowy wzorzec) już wpłynął do Rady, a uchwalony powinien być do 15 lutego 2006 r.

Komisje Rady do pracy w doraźnej komisji zaproponowały:

Komisja Rolnictwa, ... – radnego Czesława Grenia

Komisja Oświaty, ... – radnego Andrzeja Ochodka.

Komisja Budżetu, ... – radnego Henryka M. Sosnę.

Na pytanie przewodniczącego – wyżej wymienieni radni wyrazili zgodę na pracę w doraźnej komisji.

Radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 12 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XL/288/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 listopada 2005 r. w sprawie: powołania doraźnej Komisji ds. Regulaminu Dostarczania Wody i Odprowadzania Ścieków.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Protokół Nr XXXIX/2005 poprzedniej sesji Rady, który był wyłożony do wglądu w Biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 17.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Radny K. Wójtowicz zapytał, jak daleko są posunięte prace nad dokumentem Strategii Rozwoju Gminy?

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że nie możemy się doczekać ostatecznej wersji Strategii, a wersję tą musi jeszcze zweryfikować komisja.

Przewodniczący poprosił, aby Burmistrz interweniował w tej sprawie.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, - A. Mazur poinformowała, że zgodnie z planem pracy Komisja Oświaty rozpatrywała informację o działalność Świetlic środowiskowych. Na podstawie informacji – komisja wysoko oceniła pracę świetlic środowiskowych w Gminie.

Wystąpienie radnej A. Mazur:

„Komisja Oświaty zapoznała się z informacją na temat działalności świetlic środowiskowych w sołectwach i Świetlicy Środowiskowej działającej w Gimnazjum w Strumieniu.

Z obszernych relacji osób prowadzących te placówki wynika zasadność ich funkcjonowania oraz różnorodność form działania i oddziaływania na młodzież. Oferta, choć dość zróżnicowana, w swoim zasadniczym celu nie różni się od siebie. Świetlice przede wszystkim starają się zagospodarować wolny czas młodzieży w różnym wieku.

Poza funkcjami: edukacyjną (pomoc w odrabianiu lekcji), psycho-terapeutyczną, rozwiązywanie różnych problemów (rozwojową), możliwość rozwijania zainteresowań i uzdolnień), świetlice kształtują osobowość młodego człowieka, uczą wrażliwości i kultury bycia, wprowadzają w arkana sztuki (np. Świetlica w Pruchnej).

W ramach współpracy ze szkołami, przedszkolami, Ośrodkiem Kultury oraz organizacjami społecznymi organizuje się wspólne imprezy kulturalne (Staromiejska Wiosna), sportowe, rozrywkowe, uroczystości środowiskowe tym samym ucząc integracji społecznej poprzez wykonywanie różnych zadań na rzecz społeczności lokalnej.

Funkcjonowanie świetlic jest ściśle związane z finansami. Uruchomienie ich mogło mieć miejsce dzięki środkom z funduszu GPPiRPA, które uzupełniają budżet Ośrodka Kultury w tym zakresie. Na rozwój pracy świetlic oraz poszerzenie spektrum działania mają wpływ nie tylko środki finansowe - choć tych chciałoby się więcej - ale także inwencja osób kierujących placówkami. W niektórych przypadkach są to „małe ośrodki kultury”

Reasumując Komisja wysoko ocenia pracę świetlic środowiskowych”.

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił dodatkowe informacje i komunikaty:

1)      od 1 listopada br. obowiązują nowe przepisy o promocji zatrudnienia (dot. prac na rzecz gminy);

2)      ruszył nowy program (norweski) pomocy nowym członkom Unii Europejskiej

na bieżąco z-ca Burmistrza T. Rychły poinformował:

-           wczoraj uzgodniono jakie prace będą wykonywane w ramach prac użytecznych na rzecz gminy,

-           w dniu dzisiejszym pracownik Urzędu wyjechał do Warszawy z wnioskiem do funduszu norweskiego;

3)      możliwe, że otrzymamy z rezerwy budżetowej Państwa środki na uzupełnienie subwencji oświatowej (ok. 50.000,- zł.);

4)      wpłynęło zaproszenie na szkolenie dot. lokalnego rozwoju gospodarczego;

5)      wpłynęło pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Cieszynie – spostrzeżenia dotyczące oświadczeń majątkowych radnych. Informacja dot. oświadczeń powinna wpłynąć do 30 października. Drobne uwagi dotyczyły oświadczeń dwóch radnych;

6)      istnieje możliwość pozbycia się niektórych odpadów niebezpiecznych (bezpłatnie);

7)      w dniu 7 grudnia w Galerii Pod Ratuszem w ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku odbędzie się spotkanie z J. Brodą.

Radna A. Mazur przypomniała, że Komisja Oświaty wnioskowała poszerzenie lokalu Biblioteki w Strumieniu. Radna zapytała – co z tą sprawą?

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał odpowiedź na ten wniosek: że Związek Kombatantów zajmujący lokal obok Biblioteki nie wyraził zgody na jego opuszczenie.

Z-ca Burmistrza T. Rychły wyjaśnił, że ostatnio powstał projekt przeznaczenia sąsiadującej z Biblioteką przewiązki na gminne centrum informacji. Z takiego rozwiązania skorzystałaby też na pewno Biblioteka. Środki na ten cel pochodziłyby z Urzędu Marszałkowskiego.

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał, czy takie centrum informacji nie byłoby za daleko od centrum miasta?

Z-ca Burmistrza T. Rychły wyjaśnił: centrum informacji nie musi znajdować się w centrum miasta. Centrum informacji ma działać po godzinach pracy, więc dobrze by było, gdyby działało przy Bibliotece. Biblioteka mogą by też skorzystać ze sprzętu centrum.

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował zorganizowanie spotkania w tej sprawie z Dyrektorem Biblioteki.

Radny M. Janik poinformował, że w dniu 2 grudnia br. odbędzie się nadzwyczajne posiedzenie Powiatowego Związku Spółek Wodnych. Powiatowy Związek ma być rozwiązany administracyjnie. Zawiesi więc też działalność Gminny Związek Spółek Wodnych.

Sprawa utrzymania rowów spadnie na Gminę, więc w budżecie trzeba będzie zabezpieczyć środki na czyszczenie rowów.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że tylko Spółki Wodne mogą się tym zajmować, a zadaniem Gminy zbiorowe odprowadzanie ścieków. Trudno będzie wybrnąć z tej sytuacji.

Radny A. Ochodek zwrócił uwagę, że nasza strona internetowa jest nieciekawa. Należałoby z tym coś zrobić.

Przewodniczący H. M. Sosna przyznał, że strona internetowa wymaga przeredagowania, jednak ma być nowy, przemodelowany system BIP-u (ma to być określone w najbliższym czasie), więc teraz szkoda nakładów.

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła podziękował radnym, przewodniczącemu, Burmistrzowi oraz Pani Skarbnik za przyznanie środków na zakup miniciagnika. Do miniciagnika, który sprawdził się już przy odśnieżaniu chodników zakupiono również zamiatarkę. Trzeba by jeszcze doposażyć miniciągnik w kosiarkę- więc może znalazłyby się środki na ten cel jeszcze w budżecie bieżącego roku?

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia A. Żur ponowiła interwencję dotyczącą wycięcia krzewów na poboczu skrzyżowania na ul. Towarowej z ul. Kolejową w Strumieniu.

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła wyjaśnił, że w najbliższych dniach właściciel przyległej nieruchomości usunie krzewy (bo zostały posadzone poza działką).

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że dnia 6 grudnia br. odbędzie się posiedzenie Komisji Budżetu poszerzonej o przewodniczących pozostałych komisji (w sprawie projektu budżetu na rok 2006).

 

ad. 18.

 

Przewodniczący H. M. Sosna dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XL sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1930) słowami „zamykam XL sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

 

Protokołowała: Janina Wyleżuch

                                               Przewodniczący

mgr inż. Henryk M. Sosna