Protokół Nr XLI/2005

obrad czterdziestej pierwszej

sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 29 grudnia 2005 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, radna Rady Powiatu z terenu Gminy, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności oraz pracownicy Urzędu Miejskiego, przedstawiciel Komisariatu Policji w Strumieniu, przedstawiciele Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu, przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.     Burmistrz Strumienia – mgr inż. Adam Zaręba

2.     Z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Tadeusz Rychły

3.     Skarbnik Miasta – mgr Danuta Mitko

Porządek obrad:

     1.             Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

     2.             Przedstawienie porządku obrad.

     3.             Informacja o działalności Burmistrza od dnia 21 listopada 2005 r. do dnia 19 grudnia 2005 r.

     4.             Informacja przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

     5.             Interpelacje i zapytania radnych.

     6.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie Gminy Strumień.

     7.             Rozpatrzenie projektu w sprawie: zmiany Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Strumień na lata 2005-2010.

     8.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2006 r.

     9.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: budżetu Gminy Strumień na rok 2006.

 10.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: zmian w budżecie Gminy Strumień na rok 2005.

 11.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień.

 12.             Informacja Burmistrza Strumienia w sprawie wydanych decyzji dot. wzrostu wartości nieruchomości oraz zgłoszonych żądaniach wypłaty odszkodowań dot. obniżenia wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem planów miejscowych.

 13.             Zatwierdzenie protokołu z XL sesji.

 14.             Informacje, wolne głosy i wnioski.

 15.             Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu mgr inż. Henryk M. Sosna.

Przewodniczący H. M. Sosna przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, radną Rady Powiatu z terenu Gminy, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, Burmistrza Strumienia, pracowników Urzędu Miejskiego, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu, przedstawicieli Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu w osobach – Prezesa Zarządu – mgr Jana Kubienia oraz Dyrektora Technicznego inż. Janusza Steca, przedstawicieli lokalnej prasy oraz mieszkańców Gminy.

Przewodniczący H. M. Sosna – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił porządek obrad sesji.

Przewodniczący zaproponował zmianę kolejności rozpatrywania tematów sesji: przeniesienie punktu 11 (zatwierdzenie taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę) na miejsce 6 oraz przesunięcie numeracji punktów od 6 do 10 odpowiednio na 7 do 11.

Propozycja powyższa, poddana pod głosowanie została przyjęta jednogłośnie (głosowało 14 radnych).

Poddany pod głosowanie porządek obrad po zmianie – został również przyjęty jednogłośnie (głosowało 14 radnych).

 

 

ad. 3.

 

„Informacja o działalności Burmistrza od dnia 21 listopada 2005 r. do dnia 19 grudnia 2005 r.” – została przyjęta bez uwag.

 

ad. 4.

 

Przewodniczący H. M. Sosna uzupełnił „Informację przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady Miejskiej w okresie międzysesyjnym”:

- przewodniczący sprostował informację dotycząca V Ogólnopolskiego Konkursu Sztuki Nieprofesjonalnej im. Emilii Michalskiej „Zagrajcie mi”: przewodniczący sam nie uczestniczył w Konkursie, tylko w podsumowaniu Konkursu. W Konkursie natomiast uczestniczyła i była obecna na podsumowaniu radna A. Mazur.

- wpłynęło dużo życzeń świąteczno – noworocznych od różnych instytucji,

- przewodniczący omówił pismo, które wystosował do Urzędu Skarbowego w Cieszynie z wyjaśnieniem nieprawidłowości stwierdzonych przez Urząd Skarbowy w oświadczeniach majątkowych radnych, w których wytknął też Urzędowi Skarbowemu błędy w informacji Urzędu dotyczącej złożonych oświadczeń (np. terminu złożenia informacji).

„Informacja” została przyjęta bez uwag.

 

ad. 5.

 

Interpelacje złożyli:

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że otrzymał odpowiedź na piśmie w sprawie wynajęcia lokali w Hali Sportowej.

Radny A. Ochodek zgłosił do Burmistrza dwie sprawy:

1)       na moście na rzece Wiśle w Strumieniu – w chodniku jest dziura. Istnieje niebezpieczeństwo, że ktoś wpadnie do rzeki;

2)       w Drogomyślu na moście – w jezdni jest niebezpieczna dziura.

Radny C. Greń zapytał, czy jest odpowiedź Urzędu Marszałkowskiego w sprawie Młynówki w Drogomyślu?

Burmistrz A. Zaręba poinformował, że właśnie nadeszła odpowiedź w tej sprawie: na rok 2006 brak  środków na remonty Młynówki. W piśmie zawarta jest propozycja, aby remont Młynówki przeprowadziła Gmina, gdyż jej wypłycenie spowodowane zostało przez mieszkańców (poprzez zasypywanie popiołem itp.).

Przewodniczący H. M. Sosna zapytał, czy jest jakiś sygnał z Wojewódzkiego Zarządu Dróg w sprawie ul. 1 Maja w Strumieniu?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że wiadomo tylko, iż ma być opracowany projekt renowacji tej drogi, jednak nie wiemy w jakim terminie.

Burmistrz A. Zaręba poinformował też, że wczoraj dotarła do nas informacja, że Starostwo Powiatowe w Cieszynie planuje remont ul. Wyzwolenia w Zbytkowie od świateł do centrum Zbytkowa.

 

ad. 6.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba krótko omówił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie Gminy Strumień. Jest to uchwała cykliczna, podejmowana na 1 rok. Proponuje się podwyżkę ceny wody o 8 groszy za

Komisje Rady przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik oraz przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur w imieniu swych Komisji nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił 2 wnioski Komisji:

 

1.       Komisja wnioskuje – w załączniku do uchwały w rozdz. 5, w pierwszym zdaniu po słowie „rozporządzenia” postawić kropkę, a słowa „wymienionych w pkt 1 „Informacje ogólne”. „ – skreślić.

2.       Komisja wnioskuje o przygotowanie przez Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych, zgodnie z art.21 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków z dnia 7 czerwca 2001 r. (DzU Nr 72, poz. 747 z późn. zm.), mimo prawdopodobieństwa braku obowiązku jego sporządzania.

Przewodniczący H. M. Sosna omówił jeszcze krótko wnioski Komisji Budżetu. Różne wątpliwości wyjaśniono na posiedzeniu Komisji. Drugi wniosek Komisji nie dotyczy projektu uchwały.

Następnie wniosek pierwszy poddał pod głosowanie.

9 głosami „za”, przy 5 „wstrzymujących się od głosu” (głosowało 14 radnych) wniosek został przyjęty.

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował dodatkową poprawkę w dziale 6.2 taryfy tj. po słowach: „oraz w Regulaminie” następujący zapis: „dostarczania wody i odprowadzania ścieków uchwalonym przez Radę Miejską w Strumieniu”. Resztę zdania (uchwała Nr XLVII/284/2002 z dnia 30.09.2002 r.) – skreślić. Zaproponowana poprawka związana jest z tym, że Rada w najbliższym czasie uchwalać będzie nowy regulamin zaopatrzenia w wodę.

Radca Prawny R. Szymonek szerzej omówił proponowaną zmianę zapisu, przy czym stwierdził, że byłoby to prostsze gdyby Spółka Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej wniosła autopoprawkę w tej formie.

Prezes Zarządu WZC – J. Kubień dodatkowo wyjaśnił: projekt taryfy sporządzony jest na podstawie obecnego stanu prawnego. Spółka WZC autopoprawki do taryfy nie wniesie, bo po co wybiegać naprzód?

Przewodniczący H. M. Sosna przyznał, że obowiązuje regulamin dotychczasowy, jednak wymaga on zmiany, a nowy nie jest jeszcze uchwalony. Chodzi jednak o to, aby w zapisie nie kierować do określonego dokumentu (numeru uchwały), który w najbliższym czasie straci swoją ważność.

Następnie poddał pod głosowanie proponowaną przez siebie poprawkę.

„Za” przyjęciem poprawki głosowało 6 radnych, „przeciw” głosowało 4 radnych, „wstrzymało się od głosu” 4 radnych (głosowało 14 radnych).

Poprawka została przyjęta.

Radny M. Janik zapytał: skoro Spółka WZC sprzedaje wodę – czy myśli też o oczyszczaniu ścieków?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: kanalizacja i oczyszczalnia ścieków działa na innych zasadach, na podstawie odrębnych umów. Trudno byłoby rozdzielić koszty tych działalności.

Do projektu uchwały nie zgłoszono więcej uwag.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XLI/289/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 grudnia 2005 r. w sprawie: zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie Gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący H. M. Sosna wrócił do wniosku Komisji Budżetu: Komisja Budżetu zawnioskowała o przygotowanie przez Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych, zgodnie z art.21 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę  zbiorowym odprowadzaniu ścieków z dnia 7 czerwca 2001 r. (DzU Nr 72, poz. 747 z późn. zm.), mimo prawdopodobieństwa braku obowiązku jego sporządzania. Gmina jednak chciałaby wiedzieć, jakie są w tym zakresie perspektywy rozwoju, jakie kierunki działania, zasady finansowania itp.

Przewodniczący zwrócił też uwagę, że Gmina nie posiada obecnie swojego przedstawiciela w Spółce WZC.

Burmistrz A. Zaręba przyznał, że nie mamy swego przedstawiciela w Radzie Nadzorczej Spółki WZC (sam zrezygnował z tej funkcji).

Burmistrz stwierdził, że nie jest łatwo znaleźć osobę, która mogłaby być wytypowana na przedstawiciela Gminy. Musi to być osoba, która chce i może pracować w Radzie Nadzorczej, a także mieć stosowne uprawnienia na takie stanowisko.

Dyrektor Spółki J. Stec poinformował, że w Gminie jest plan na lata 2004-2006 zatwierdzony przez Zgromadzenie Wspólników. Obecnie jest w opracowaniu plan perspektywiczny na następne lata. Wniosek Komisji Budżetu zostanie przyjęty i przekazany Radzie Nadzorczej.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie wniosek Komisji Budżetu.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie (głosowało 13 radnych).

Przewodniczący podziękował przedstawicielom Spółki WZC za przybycie na sesję Rady.

Prezes Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej J. Kubień oraz Dyrektor J. Stec podziękowali za zaproszenie na sesję oraz złożyli wszystkim obecnym życzenia noworoczne.

Przewodniczący H. M. Sosna zarządził 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 7.

 

Na prośbę przewodniczącego – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu – M. Florek przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Strumień na lata 2005-2010, omawiając proponowane zmiany.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XLI/290/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 grudnia 2005 r. w sprawie: zmiany Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Strumień na lata 2005-2010.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8.

 

Na prośbę przewodniczącego – Pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – W. Saltarius krótko omówił projekt uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2006 r.

Komisje Rady przedstawił swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - M. Janik w imieniu Komisji wniósł o przyjęcie projektu uchwały.

Przedstawił też dwa wnioski Komisji nie wiążące się bezpośrednio z projektem uchwały:

1.   Komisje wnioskują o wyjaśnienie sprawy zwolnienia z opłat od sprzedaży alkoholu zakładów pracy chronionej (zatrudniających osoby niepełnosprawne), co spowoduje obniżkę dochodów budżetowych w 2006 r. o ok. 40.000,- zł.

2.   Komisje wnioskują, aby z chwilą pojawienia się w I półroczu 2006 r. wolnych środków w budżecie Gminy zwiększono o ok. 8.000,- zł. Wydatki Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na akcję letnią organizowaną przez organizacje pozarządowe (Akcja Katolicka w Strumieniu i w Drogomyślu oraz Parafia Ewangelicka w Drogomyślu).

Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Mazur poinformowała, że wnioski Komisji Oświaty są identyczne jak Komisji Rolnictwa (Komisje te odbyły wspólne posiedzenie).

Komisje miały wątpliwości co do zwolnienia od opłaty od koncesji na sprzedaż napojów alkoholowych (choć jest to zwolnienie ustawowe). Dlatego Komisje postawiły pytanie – dlaczego Gmina ma ponosić koszty zwolnień z tytułu pracy chronionej, a nie np. Urząd Skarbowy?

Przewodniczący Komisji Budżetu, - J. Lekki w imieniu Komisji nie wniósł uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że we wniosku – pytaniu Komisji Oświaty i Komisji Rolnictwa dotyczącym zwolnienia od opłaty od koncesji na sprzedaż napojów alkoholowych zawarta jest już odpowiedź: jest to zwolnienie ustawowe. Natomiast drugi wniosek tych Komisji – podda pod głosowanie.

Radny Cz. Greń z przykrością stwierdził, że w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zabrakło środków na dofinansowanie działalności organizacji pozarządowych. Członkowie tych organizacji dają duży wkład pracy w działalność np. świetlic, więc warto tą działalność wspomóc finansowo.

Radny zaapelował do Burmistrza, aby w ciągu roku miał na względzie wniosek Komisji o dofinansowanie działalności organizacji pozarządowych.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XLI/219/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 grudnia 2005 r. w sprawie: Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2006 r.

Uchwała w załączeniu.

Do drugiego, wspólnego wniosku Komisji Oświaty i Komisji Rolnictwa Pełnomocnik Burmistrza – W. Saltarius wyjaśnił dlaczego na 2006 r. planowane są niższe dochody od koncesji na sprzedaż napojów alkoholowych. Pełnomocnik – W. Saltarius dodał, że dochody tzw. „alkoholówki” są dodatkowymi dochodami na realizację przez Gminę Programu Przeciwdziałania Narkomanii.

Przewodniczący H. M. Sosna wniosek ten poddał pod głosowanie.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie (głosowało 14 radnych) i będzie przekazany do Burmistrza.

 

ad. 9.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba omówił projekt budżetu Gminy Strumień na rok 2006 (w tym procedurę składania wniosków oraz konstrukcję budżetu). W roku 2006 nie proponuje się zaciągana kredytu. Do spłaty pozostał tylko kredyt zaciągnięty na budowę Hali Sportowej w Strumieniu. Projekt budżetu został pozytywnie zaopiniowany przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Katowicach (z małymi uwagami).

Burmistrz omówił szerzej niektóre pozycje planowanych wydatków:

- partycypacja w budowie dróg powiatowych – 100.000,- zł,

- wykup budynku mieszkalnego przy ul. Cieszyńskiej w Strumieniu (oczekiwania właściciela są spore, negocjacje w sprawie ceny zostały przerwane, wznowione zostaną z nowym przedstawicielem właściciela),

- adaptacja pomieszczeń na strychu Ratusza (na archiwum i biura),

- budowa cmentarza w Zabłociu (zaplanowana kwota jest niewystarczająca, jednak projekt jest docelowy i obecnie nie ma potrzeby budowy cmentarza w całości wg projektu).

Ogółem na wydatki majątkowe zaplanowano kwotę 1.853.205,- zł.

Komisje Rady wniosły pewne propozycje zmian w planie wydatków. Propozycje te zostały przyjęte i przedstawione Radzie w formie drobnej autopoprawki.

Komisja Rady nie wniosły uwag, proponując przyjęcie uchwały budżetowej w przedstawionym kształcie.

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił Uchwałę Nr 4100/VII/171/2005 VII Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w sprawie opinii o przedłożonym projekcie budżetu na 2006 rok wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami (opinia pozytywna z drobnymi uchybieniami). Poprosił też Panią Skarbnik o przedstawienie zmian w projekcie uchwały w stosunku do materiałów, jakie otrzymali radni.

Skarbnik D. Mitko omówiła wprowadzone w § 8 uchwały (skreślenie dotychczasowego zapisu i wprowadzenie dodatkowego zapisu dotyczącego zwrotu wydatków dokonanych w roku budżetowym oraz w latach poprzednich) oraz wyjaśniła zapisy w załączniku Nr 7a.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że w budżecie wymienia się programy, które są uchwalone. Uchwalony wieloletni plan inwestycyjny jest nieaktualny i wymaga korekty (program rozbudowy sieci kanalizacyjnej).

Przewodniczący zapytał też, czy w uchwale budżetowej, a dokładniej w załączniku, musi być zawarte uzasadnienie?

Radca Prawny R. Szymonek wyjaśnił, że dotychczas Regionalna Izba Obrachunkowa wymagała takiego uzasadnienia, obecnie zmieniła zdanie. Uzasadnienia nie są uchwalane, można je natomiast wprowadzić w formie odnośnika (jeżeli Regionalna Izba Obrachunkowa tak sobie życzy).

Radny C. Greń stwierdził, że jest to jakieś wyjaśnienie dla radnych, więc niech zostanie tak jak jest.

Więcej uwag nie zgłoszono do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały budżetowej wraz z autopoprawką Burmistrza poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XLI/292/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 grudnia 2005 r. w sprawie: budżetu Gminy Strumień na rok 2006.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego – Skarbnik D. Mitko przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Strumień na rok 2005 wraz z autopoprawką.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna dodatkowo wyjaśnił zmianę deficytu: wpłynęło ok. 50.000,- zł. jako kompensata różnicy między prognozowaną wysokością subwencji oświatowej na 2005 rok, a faktycznie otrzymaną przez Gminę. Trudno na szybko wydatkować taką kwotę, więc zaproponowano zmniejszenie deficytu budżetowego o tą kwotę. Było to możliwe z uwagi na przeznaczenie na oświatę środków własnych.

Następnie projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XLI/293/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 grudnia 2005 r. w sprawie:  zmian w budżecie Gminy Strumień na rok 2005.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień: plan dotyczy terenów położonych pomiędzy ul. Poddane, rzeką Wisłą. W poprzednim planie tereny te były oznaczone jako budowlane, a w nowym planie zostały pomyłkowo pominięte przez projektanta planu.

Radny A. Ochodek zapytał, czy za pomyłkę zapłaci Gmina – na co otrzymał odpowiedź, że zmiana wprowadzana jest na koszt projektanta.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik oraz przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur w imieniu swych Komisji nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wniosek: „Komisja wnioskuje o zmianę stawki procentowej, służącej naliczeniu jednorazowej opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości objętych planem, określonej w § 11 uchwały z „0%” na „25%”.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że pozostawienie stawki 0% byłoby ewenementem w skali miasta.

Burmistrz A. Zaręba dodatkowo wyjaśnił: teren ten był i w dalszym ciągu będzie terenem budowlanym. Formalnie – wartość terenu zostaje podniesiona, jednak dotyczy tylko terenów zbywanych.

Radny C. Greń stwierdził, że niepokój budzi fakt, iż od gruntów będących w poprzednim planie budowlanymi, naliczana będzie opłata od wzrostu wartości gruntu. Właściciele tych gruntów nie z własnej winy zostali „uszczęśliwieni” tą opłatą, a z powodu braku przez pewien czas planu zagospodarowania przestrzennego (np. w Drogomyślu – 3 miesiące), spowodowanego chociażby późnym ogłoszeniem planu lub tym podobnym (a rzeczoznawcy drogo wyceniają grunty). Przy obecnej uchwale chcemy chronić właściciela tego kawałka terenów budowlanych – a co z pozostałymi, podobnymi przypadkami w Gminie?

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie wniosek Komisji Budżetu.

Wniosek został przyjęty 13 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu (głosowało 14 radnych).

Przewodniczący poddał następnie pod głosowanie projekt uchwały (z poprawką).

13 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XLI/294/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 grudnia 2005 r. w sprawie:  miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że jeden raz w ciągu roku wymagane jest złożenie Radzie „Informacja Burmistrza Strumienia w sprawie wydanych decyzji dot. wzrostu wartości nieruchomości oraz zgłoszonych żądaniach wypłaty odszkodowań dot. obniżenia wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem planów miejscowych”. Informację taką radni otrzymali w materiałach sesyjnych.

Jeżeli nie usłyszy sprzeciwu – „Informacja” zostanie przyjęta do wiadomości.

Sprzeciwu nie zgłoszono – „Informacja” została przyjęta.

 

ad. 13.

 

Protokół Nr XL/2005 poprzedniej sesji Rady, który był wyłożony do wglądu w Biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 14.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Na prośbę przewodniczącego – doradca zawodowy Powiatowego Urzędu Pracy w Cieszynie – Krystyna Kornas przedstawiła sprawę możliwości uruchomienia w Gminie punktu informacyjnego dla bezrobotnych – Gminnego Centrum Informacji.  Obecnie są środki ma uruchomienie Gminnego Centrum Informacji, w przyszłości będą tylko na ich prowadzenie.

Radny A. Ochodek zapytał, jakie są efekty jeśli chodzi o środki finansowe na ten cel? Bo gminy muszą dopłacać do działalności Gminnych Centrów Informacji, a efektów nie ma. Gminne Centra Informacji zmieniają się w kluby bezrobotnych korzystających z internetu.

Pani K. Kornas wyjaśniła, że doradcę zawodowego zatrudnia gmina. Na to stanowisko potrzebna jest osoba, która by odpowiednio zarządzała takim centrum.

Radny A. Ochodek wyraził zdanie, że gmina jest za małym terenem, aby za pośrednictwem centrum znalazło pracę np. 100 osób. Lepiej byłoby dać środki bezrobotnym na dojazdy do już zorganizowanego centrum.

Burmistrz A. Zaręba dodatkowo wyjaśnił: lokal dla Gminnego Centrum Informacji musi spełniać pewne wymogi (np. nie może mieć barier architektonicznych). Lokal taki jednak znaleźliśmy w przewiązce budynku przedszkola, a centrum mogłoby działać przy bibliotece.

Dyrektor Biblioteki M. Wyleżuch stwierdziła, że jest to niemożliwe. Ze względu na ciasnotę w bibliotece starała się o dodatkowe pomieszczenie w przewiązce. Poza tym w centrum ktoś stale musiałby być, chyba musiałby być przyznany dodatkowy etat i zatrudniona osoba z odpowiednimi kwalifikacjami.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że sprawy tej nie rozwiążemy na sesji.

Burmistrz A. Zaręba zaproponował, aby komisje Rady rozpatrzyły tą sprawę.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Mazur przypomniała, że Komisja Oświaty już dawno wnioskowała o dodatkowy lokal dla biblioteki. Poprosiła zatem o rozważenie tej sprawy.

Radny C. Greń poprosił o wyjaśnienie sprawy środków finansowych przeznaczonych na Gminne Centrum Informacji – na co przeznaczone obecnie są środki?

Wyjaśnień w tej sprawie udzieliła Pani K. Kornas, która udzieliła też wyjaśnień na pytanie Pełnomocnika Burmistrza W. Saltariusa – czy organizacje pozarządowe (stowarzyszenia) również mogą wystąpić z propozycją utworzenia Gminnego Centrum Informacji.

Przewodniczący H. M. Sosna podziękował Pani K. Kornas za przedstawienie sprawy możliwości utworzenia Gminnego Centrum Informacji.

Radna A. Mazur złożyła krótką informacją o wynikach V Ogólnopolskiego Konkursu Sztuki Nieprofesjonalnej im. Emilii Michalskiej, którego podsumowanie odbyło się w listopadzie br.

Radny A. Ochodek zapytał, kiedy będzie gotowe opracowanie Strategii Rozwoju Gminy?

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że nie możemy doczekać rzeczywistego projektu Strategii.

Burmistrz A. Zaręba dodał, że oczekujemy na ostateczną formę Strategii.

Przewodniczący poprosił Burmistrza o interwencję w tej sprawie.

Radny K. Wójtowicz zaprosił zebranych na koncert kolęd, który odbędzie się 8 stycznia 2006 r. o godz. 1800 w Strumieniu oraz gminne kolędowanie, które odbędzie się w dniu 22 stycznia 2006 r. w Drogomyślu. Podziękował też wszystkim za współpracę.

Radny C. Greń poprosił o informację, co było tematem Zgromadzenia Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej w dniu 21 grudnia br.

Przewodniczący H. M. Sosna omówił krótko tematykę Zgromadzenia Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej.

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia A. Żur poinformowała, że w dniach 12, 13 i 15 stycznia 2006 r. odbędą się VIII Spotkania Jasełkowe w Gimnazjum w Strumieniu.

Pani A. Żur ponownie interweniowała w sprawie wycięcia krzewów na skrzyżowaniu ul. Towarowej z Kolejową w Strumieniu.

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił dodatkowe informacje i komunikaty:

- do dnia 13 stycznia 2006 r. mieliśmy podjąć uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania porządku i czystości.  Nie ma jednak nadal poprawionego projektu uchwały w tej sprawie. W wymaganym terminie nie uchwalimy tego regulaminu – trzeba jednak nad nim pracować i w jak najszybszym czasie przedstawić go do uchwalenia Radzie;

- sprawa przejęcia drogi w Drogomyślu (od Pana Grelowskiego) została ostatecznie zamknięta. Zostały uregulowane przez Wojewodę Śląskiego sprawy własności tej drogi (Gmina Strumień jest już właścicielem tej drogi);

- wpłynęły zaproszenia na różne szkolenia i seminaria;

- z Klubu „Delfin” w Skoczowie wpłynęła informacja o osiągnięciach sportowych (w pływaniu i lekkoatletyce) uzyskanych przez mieszkańca Pruchnej – Piotra Cieślika w zawodach osób niepełnosprawnych.

- radny A. Ochodek został udekorowany przez Prezydenta RP Srebrnym Krzyżem Zasługi (gratulacje);

- wpłynęło pismo Rady Sołeckiej Drelichowa w sprawie remontu ul. Teligi na styku sołectw Frelichowa (gmina Chybie) i Zabłocia (gmina Strumień);

- w dniu 7 stycznia 2006 r. w Chybiu odbędzie się V Turniej Halowej Piłki Nożnej Samorządowców o Puchar Zapory Goczałkowickiej;

- wpłynęło pismo (anonim) mieszkańców Strumienia zawierające uwagi pod adresem radnych i organów Gminy.

Przewodniczący H. M. Sosna wręczył radnym Terminarze na rok 2006, a następnie wszystkim zebranym złożył życzenia noworoczne.

Burmistrz A. Zaręba – w imieniu własnym oraz pracowników Urzędu Miejskiego – złożył podziękowania za dotychczasową współpracę. Złożył też wszystkim zebranym życzenia noworoczne.

 

ad. 15.

 

Przewodniczący H. M. Sosna dziękując zebranym – zakończył obrady XLI sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1850) słowami: „zamykam XLI sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

 

Protokołowała: Janina Wyleżuch

                                               Przewodniczący

mgr inż. Henryk M. Sosna