Protokół Nr XLII/2006

obrad czterdziestej drugiej

sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 31 stycznia 2006 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności oraz pracownicy Urzędu Miejskiego, przedstawiciele Straży Granicznej w Cieszynie, przedstawiciele lokalnej prasy oraz mieszkańcy Gminy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.     Z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Tadeusz Rychły

2.     Skarbnik Miasta – mgr Danuta Mitko

3.     Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

     1.             Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

     2.             Przedstawienie porządku obrad.

     3.             Informacja o działalności Burmistrza od dnia 30 grudnia 2006 r. do dnia 23 stycznia 2006 r.

     4.             Informacja przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

     5.             Interpelacje i zapytania radnych.

     6.             Informacja o działalności Miejskiej Biblioteki Publicznej w 2005 roku.

     7.             Ocena działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

     8.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: zatwierdzenia Planu Pracy Rady Miejskiej w Strumieniu.

     9.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: zatwierdzenia planów pracy komisji stałych i Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu.

 10.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień.

 11.             Zatwierdzenie protokołu z XLI sesji.

 12.             Informacje, wolne głosy i wnioski.

 13.             Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu mgr inż. Henryk M. Sosna.

Przewodniczący H. M. Sosna przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, z-cę Burmistrza Strumienia oraz pracowników Urzędu Miejskiego, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych, przedstawicieli Straży Granicznej w Cieszynie w osobach: z-cy Komendanta Placówki majora Jana Nycza i podporucznika Ewę Młynarczyk, przedstawicieli lokalnej prasy oraz mieszkańców Gminy.

Następnie – na wniosek przewodniczącego – zebrani minutą ciszy uczcili pamięć tych, którzy zginęli w ubiegłą sobotę na skutek zawalenia się hali targowej w Chorzowie. Tragedia ta dotknęła głównie mieszkańców naszego województwa.

Przewodniczący H. M. Sosna – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 13 radnych na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Po tym stwierdzeniu przybył jeszcze jeden radny – w sesji uczestniczyło ostatecznie 14 radnych.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił porządek obrad sesji.

Przewodniczący poprosił przedstawicieli Straży Granicznej w Cieszynie o zabranie głosu. Z-ca Komendanta Placówki Straży Granicznej w Cieszynie omówił zakres działalności Straży Granicznej – Placówki w Cieszynie podkreślając, że  Placówka współpracuje z Komisariatem Policji w Strumieniu. Major J. Nycz zaapelował o współpracę organów samorządowych, sołtysów i mieszkańców ze służbami granicznymi.

Radny A. Ochodek zapytał, czy dużo jest ujawnionych przypadków przemytu dokonywanego przez mieszkańców naszej Gminy?

Major J. Nycz omówił krótko tą sprawę (są drobne przypadki przemytu). Podał też numery telefonów – do kontaktu z Placówką. Funkcjonariusze Placówki będą wdzięczni za oddźwięk społeczny dotyczący ich pracy.

Przewodniczący H. M. Sosna podziękował przedstawicielom Placówki Straży Granicznej w Cieszynie, której praca ma też wpływ na naszą działalność.

Następnie przewodniczący H. M. Sosna zapytał, czy są uwagi do porządku obrad?

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - M. Janik przedstawił wniosek Komisji Rolnictwa o zdjęcie z porządku obrad pktu 11: „Komisja wnioskuje o zdjęcie z porządku obrad sesji projektu uchwały w sprawie: Programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Strumień na lata 2006-2010. Komisja proponuje podjęcie w/w uchwały po uchwaleniu nowego Statutu Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu”.

Radny uzasadnił powyższy wniosek tym, że Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu pracuje obecnie nad nowym statutem ZGKIM, więc poczekajmy i nie utrudniajmy pracy ZGKiM.

Przewodniczący H. M. Sosna wyraził odmienne zdanie: nie ma dużego zagrożenia, że Program będzie wiązał ręce ZGKiM. Poza tym – Program można zawsze zmienić.

Radny A. Ochodek zwrócił uwagę, że zmieniły się przepisy dotyczące działalności tego typu zakładów jak ZGKiM – więc czy ma to związek z Programem?

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił: działalność ZGKiM określona jest w innych uchwałach i nie koliduje to z programem. Nie wiemy – kiedy nastąpi zmiana Statutu ZGKiM. Jesteśmy natomiast zobligowani do uchwalenia Programu – biorąc pod uwagę obecny faktyczny stan prawny.

Z-ca Burmistrz T. Rychły przychylił się do powyższych wypowiedzi: Statut i Program – są to dwie różne sprawy.

Radny M. Janik ponownie wyraził zdanie, że powinniśmy pozwolić ZGKiM działać (nie przeszkadzać w działalności).

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że po przedyskutowaniu tematu pktu 11. porządku obrad – uchwała nie musi być podjęta.

Radny A. Ochodek wyraził zdanie, że temat pktu 11 należy przedyskutować, a uchwały na tej sesji nie podejmować.

Przewodniczący H. M. Sosna wniosek Komisji Rolnictwa poddał pod głosowanie.

8 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciw” i 5 „wstrzymujących się od głosu” – wniosek został przyjęty (pkt 11 został skreślony z porządku obrad).

Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie porządek obrad po zmianie.

Porządek obrad został przyjęty 13 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 14 radnych).

 

ad. 3.

 

Do „Informacji o działalności Burmistrza od dnia 30 grudnia 2005 r. do dnia 23 stycznia 2006 r.” – przewodniczący H. M. Sosna poprosił o wyjaśnienie do Zarządzenia Nr 685/2006 – w sprawie: wydzierżawienia komina ciepłowni do zainstalowania anteny przekaźnikowej Internetu drogą radiową – jaka firma wydzierżawiła część komina?

Z-ca Burmistrz T. Rychły wyjaśnił, że jest to firma prywatna.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 4.

 

Przewodniczący H. M. Sosna uzupełnił „Informację przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady Miejskiej w okresie międzysesyjnym”:

- sprawa reorganizacji szkół w Gminie będzie omawiana w pkcie „Wolne wnioski”,

- wpłynęły zaproszenia na różnego rodzaju kursy, szkolenia i konferencje,

- rozpoczyna się okres zebrań OSP w Gminie, przewodniczący zaapelował do radnych, aby uczestniczyli w tych zebraniach (przewodniczący podał terminy zebrań w poszczególnych miejscowościach),

26 stycznia br. w ramach Uniwersytetu III Wieku w Chybiu odbyło się spotkanie z ornitologiem Jackiem Betleją na temat :Ptasia ostoja goczałkowicka, jako element europejskiej sieci ekologicznej NATURA 2000 – problem czy szansa”.

 „Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Interpelacje złożyli:

Radny H. Sosna zgłosił sprawy:

1)       na ulicy Brodeckiego w Strumieniu chodnik jest nie do przejścia – właściciele przyległych posesji powinni oczyścić chodnik ze śniegu;

2)       na moście na rzece Wiśle w Strumieniu, po zmianie ruchu – chodnik jest nie do użytku. Powinno się wrócić do poprzedniego systemu ruchu, gdyż most może się zawalić.

Radny A. Ochodek zgłosił sprawy:

1)       również dotyczącą stanu drogi na moście na rzece Wiśle w Strumieniu;

2)       dziury w jezdniach były łatana „na zimno”. Dziury znów się potworzyły – trzeba w tej sprawie interweniować w Zarządzie Dróg w Pszczynie;

3)       czekamy na uchwalenie Regulaminu utrzymania czystości w Gminie.

Radny K. Wójtowicz poinformował, że zaproponował zwołanie osobnego zebrania, gdyż na dyżurze radnego zgłoszono tyle spraw, że trudno je omówić na sesji.

Radny J. Lekki poinformował, że w Bąkowie odbyło się zebranie LKS „ZRYW” Baków. Na zebraniu nie było przedstawiciela Burmistrza ani Urzędu Miejskiego, który mógłby odpowiedzieć na szereg pytań dotyczących spraw własnościowych budynku Klubu „ZRYW” w Bąkowie. Radny odczytał te zapytania i w formie interpelacji złożył je na piśmie.

Radny C. Greń zgłosił sprawy:

1)       w Drogomyślu odbyło się zebranie wiejskie – na zebraniu nie było nikogo z Urzędu Miejskiego;

2)       w Drogomyślu – woda z odwodnienia od szkoły nie ma ujścia, zalewa ul. Główną;

3)       w Drogomyślu – stan drogi od mostu do dwupasmówki jest zły, a jeżdżą tam ciężkie pojazdy. Należy zwrócić się do zarządcy (Powiatu) o doprowadzenie tej drogi do porządku;

4)       czy jest możliwość pomocy w utylizacji azbestu (najwięcej zainteresowanych jest na ul. Wiejskiej w Drogomyślu)?;

5)       czy istnieje program ochrony przeciwpożarowej (nie ma możliwości poboru wody w czasie pożaru)?

Z-ca Burmistrz T. Rychły odpowiedział na część interpelacji:

- chodnik przy ul. Brodeckiego w Strumieniu – jest to chodnik przy drodze wojewódzkiej. Egzekwowanie obowiązku odśnieżania chodników jest mizerne. Nie ma u nas Straży Miejskiej, sprawę tą trzeba będzie omówić z Komisariatem Policji. Zima jest uciążliwa – w kilka dni spadło bardzo dużo śniegu. Były kłopoty z wykorzystaniem miniciągnika z pługiem – ciągnik jest za mały na tą ilość śniegu (tym bardziej, że śnieg z jezdni jest spychany na chodnik),

- z-ca Burmistrza T. Rychły stwierdził, że o Zebraniu Wiejskim w Drogomyślu dowiedział się z prasy. Może Burmistrz otrzymał zawiadomienie, ale rozchorował się. Poza tym – wpływa dużo różnych zaproszeń i jeden Burmistrz nie może być wszędzie,

- łatanie dziur w jezdniach na zimno – jest stosowane obecnie przez wszystkich zarządców. Pan A. Waleczek – radny Sejmiku Województwa Śląskiego obiecał, że będzie interweniował w sprawie drogi wojewódzkiej – ul. 1 Maja w Strumieniu,

- na interpelację dotycząca pawilonu sportowego LKS „ZRWY” w Bąkowie – odpowiedź będzie na piśmie (choć pawilon ten zawsze był gminny),

- w sprawie utylizacji azbestu: w budżecie Gminy nie ma środków na pomoc w utylizacji azbestu,

- nie ma jednego programu przeciwpożarowego (programy takie posiadały kiedyś jednostki OSP).

Radny C. Greń zwrócił się do Dyrektora ZGKiM o odśnieżanie drugiej części mostu (w Drogomyślu).

Radny K. Wójtowicz zapytał z-cę Burmistrza, czy widzi potrzebę zorganizowania wnioskowanego spotkania, bo pytań jest wiele i trzeba więcej czasu poświęcić temu tematowi – na co otrzymał od z-cy Burmistrza odpowiedź twierdzącą.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że nadal nie może się doczekać projektu uchwały w sprawie utrzymania czystości w Gminie.

Przewodniczący poruszył też sprawę Hali Sportowej w Strumieniu: dach hali nadal jest nieszczelny (woda się skrapla). Telefoniczne prośby Urzędu Miejskiego i Administratora u wykonawcy o naprawienie dachu nic nie dają. Ma to być żądanie usunięcia usterki.

W sprawie bieżącej działalności – w zasadach użytkowania Hali został wyznaczony 2 godzinny okres bezpłatnego użytkowania Hali przez młodzież. Zasadę tą cofnięto. Wyproszono grupę młodzieży chętnej do skorzystania z tego zwolnienia tłumacząc, że Hala jest komercyjna i ktoś już wykupił ten czas. Zasady użytkowania Hali były podane do publicznej wiadomości i taka odmowa stawia w złym świetle Burmistrza i Urząd. Burmistrz sprawuje nadzór nad Halą i nie może się od tego obowiązku uchylać. Przewodniczący wnosił o jednoznaczne uregulowanie tej sprawy.

Przewodniczący interpelował też w sprawie utrzymania zieleni w parku i na Rynku: umowa z firmą zajmującą się utrzymaniem zieleni została pomniejszona o kwotę na pielenie i podlewanie. Skoro zlecamy kompleksowo usługą – to co było powodem takiego rozwiązania? Przewodniczący poprosił o odpowiedź na piśmie.

Z-ca Burmistrz T. Rychły wyjaśnił:

W sprawie 2 godzin wolnych w Hali – nie jest zorientowany.

W sprawie utrzymania zieleni: pielenie i podlewanie nie zawsze było na czas wykonywane (często konserwator Urzędu musiał podlewać). Obecnie mamy zamiar zatrudnić bezrobotnych na 2 godziny dziennie w ramach prac interwencyjnych – do wykonania tych prac. Jeżeli firma utrzymująca zieleń nie zgadza się z tym – to może trzeba ogłosić przetarg?

Radny A. Ochodek zapytał, czy postanowiono już coś w sprawie lokalu w Ratuszu, zwolnionego przez Zespół Obsługi Szkół, a proponowanego na punkt informacyjny?

Z-ca Burmistrza T. Rychły poddał w wątpliwość celowość uruchamiania punktu informacyjnego. W naszym Urzędzie petenci załatwiani są „od ręki” – czy zatem nie będzie to utrudnieniem dla nich?

Radny A. Ochodek zaproponował, aby skontaktować się z Gminą Zebrzydowice, gdzie uruchomiono taki punkt (a Gmina jest też mała).

 

ad. 6.

 

Na prośbę przewodniczącego – Dyrektor Biblioteki mgr Maria Wyleżuch krótko uzupełniła „Informację o działalności Miejskiej Biblioteki Publicznej w 2005 r.”.

Komisje przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - M. Janik oraz Przewodniczący Komisji Budżetu, … - J. Lekki w imieniu swych Komisji nie wnieśli uwag do „Informacji”.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Mazur po krótkiej wypowiedzi na temat pozytywnej działalności Biblioteki – przypomniała wniosek Komisji o poszerzenie lokalu Biblioteki o dodatkowe pomieszczenie.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że sprawa dodatkowego pomieszczenia – jest otwarta (w przewiązce budynku). Zwrócił też uwagę, że każdy mieszkaniec Gminy w jakiejś formie jest klientem Biblioteki.

Radny C. Greń zwrócił uwagę na rosnące zainteresowanie informacją komputerową. W związku z tym prosił, aby pamiętać o odpowiednie wyposażenie również w filii Biblioteki w sołectwach.

Dyrektor Biblioteki M. Wyleżuch wyjaśniła, że budżet Biblioteki na rok 2006 jest na poziomie roku ubiegłego. Ze względu na brak środków na opłaty internetowe, planowany pierwotnie na rok 2006 zakup komputera dla filii zmuszona była skreślić z planu wydatków.

Przewodniczący H. M. Sosna zaapelował, aby w działalności Biblioteki pamiętać również o filiach działających w sołectwach.

„Informacja” została przyjęta.

Przewodniczący ogłosił 15-minutową przerwę w obradach.

 

ad.7.

 

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że radni zapoznali się z „Informacja o działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu”, poprosił zatem Komisje o przedstawienie swoich stanowisk.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - M. Janik w imieniu Komisji nie wniósł uwag do „Informacji”

Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Mazur przedstawiła wniosek Komisji: „Komisja wnioskuje o zwołanie spotkania z udziałem radnych, Burmistrza Strumienia, Dyrektora ZGKiM w Strumieniu, Inspektora ds. Ochrony Środowiska, Komendanta Komisariatu Policji oraz sołtysów – celem kompleksowego omówienia spraw zimowego utrzymania dróg”.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - J. Lekki przedstawił  wniosek Komisji: „W związku ze zmiana przepisów ustawy o finansach publicznych, konieczny jest do opracowania model funkcjonowania zakładu budżetowego lub inna forma realizacji zadań Gminy”.

Przewodniczący H. M. Sosna omówił problemy działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu. Dotacja dla Zakładu nie może przekraczać 50% dochodów (po odjęciu wpływów z czynszu), jak więc utrzymać działalność Zakładu? Nowa ustawa już obowiązuje i do niej trzeba by przemodelować Zakład. Koncepcji może być kilka, dlatego trzeba się nad tym dobrze zastanowić.

Z-ca Burmistrza T. Rychły stwierdził, że sprawa działalności ZGKiM nie jest łatwa.

Zmiana modelu Zakładu może rzutować też na działalność Hali Sportowej. Z-ca Burmistrza omówił problemy z tym związane oraz przedstawił swoje wątpliwości.

Zdaniem Związku Miast Polskich – nowa ustawa prowadzi do likwidacji zakładów budżetowych.

Są to jednak nowe problemy – a dziś oceniamy działalność ZGKiM za ubiegły rok.

Radny C. Greń zaproponował uzupełnienie wniosku Komisji Oświaty: aby na spotkanie zaprosić również przedstawiciela Powiatowego Zarządu Dróg, gdyż na naszym terenie jest dużo dróg powiatowych. My możemy na tych drogach coś robić, ale z pomocą finansową zarządcy.

Radny K. Wójtowicz zapytał, czy zdąży się zwołać spotkanie w przyszłym tygodniu oraz – czy jesteśmy przygotowani na roztopy?

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że sprawa zwołania spotkania jest na razie tylko wnioskiem.

Przewodniczący zaproponował skonkretyzowanie głównych tematów.

Trudno, aby przy obecnych warunkach pogodowych nie było konfliktów. Chodzi jednak głównie o to, aby wyegzekwować od zarządców dróg tego, za co odpowiadają. Zarządca drogi jest odpowiedzialny za stan drogi. Czy zatem istnieje możliwość zaskarżenia zarządcy drogi do sądu – skoro za stan chodnika może być zaskarżony właściciel przyległej posesji?

Co do działalności ZGKiM: trzeba się zastanowić nad przyszłym modelem Zakładu. Natomiast inną sprawa jest działalność Hali Sportowej (działalność jednostki organizacyjnej).

Radny M. Janik zwrócił się z pytaniami do Dyrektora ZGKiM:

1)       ile dochodów w Hali Sportowej jest ze środków gminnych? – na co otrzymał odpowiedź, że około 50.000,- zł;

2)       25% najemców zalega w płatności czynszu. Co dzieje się z tymi zaległościami?

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła wyjaśnił: występujemy z pozwami sądowymi przeciw dłużnikom. Choć znaczna część zadłużeń jest obecnie nieściągalna, komornik może ściągać je nawet do 10 lat. Poza tym – zatrudniamy w ramach robót publicznych (finansowanych częściowo przez Urząd Pracy) osoby mające zadłużenie i w ten sposób mogą odrobić część zaległości.

3)       w Hali Sportowej przecieka dach. Jakie koszty pociągnęło za sobą uszczelnienie dachu?

Dyrektor ZGKiM  Ł. Pachuła wyjaśnił, że koszty były minimalne.

4)       co Dyrektor ZGKiM – jako zarządca Hali zrobił, aby dach uszczelnić, aby przestała kapać woda?

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła wyjaśnił, że najpierw zawiadomił wykonawcę, a następnie, kilka dni temu wysłane zostało do wykonawcy pismo z żądaniem usunięcia usterek (których jest więcej).

5)       na skutek kapania wody w parkiecie powstały szkody. Dyrektor ZGKiM powinien wyegzekwować naprawę tych szkód.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że obecnie wykonawca usterek nie usunie, ale wiosną koniecznie trzeba to wykonać.

Przewodniczący zwrócił również uwagę, że w świetle nowelizacji ustawy o finansach publicznych, o przymusowe ściąganie zaległości czynszowych może występować Burmistrz, a nie Dyrektor ZGKiM.

Radny A. Ochodek stwierdził, że obecnie kierownik Hali Sportowej nie jest dyspozycyjny (pełni funkcję wizytatora w Kuratorium Oświaty). Czy wpływa to na wykonywanie przez niego obowiązków kierownika Hali Sportowej? Bo na pewno poświęca mniej czasu na organizację pracy w Hali.

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła wyjaśnił: trudno teraz ogłaszać konkurs na nowego kierownika Hali, skoro do końca czerwca br. ma być powołany Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, a więc będzie też chyba ogłoszony konkurs na kierownika MOSiR. Trudno obecnie zatrudniać nowego kierownika tylko na kilka miesięcy.

Radny C. Greń zapytał, czy przy oddawaniu obiektu Hali Sportowej do użytku została ustalona kaucja?

Z-ca Burmistrza T. Rychły wyjaśnił, że kaucja została ustalona i jest wypłacana po okresie gwarancji.

Przewodniczący H. M. Sosna podsumowując stwierdził, że w sprawie działalności ZGKiM jest wiele do zrobienia. Poprosił zatem, aby się tą sprawą zająć. Ponieważ oceny działalności ZGKiM na „tak” lub na „nie” nie ma (choć są interwencje mieszkańców w różnych sprawach) – przewodniczący zaproponował zamknięcie tego tematu, a wniosek Komisji Oświaty – jako wniosek przyjęty przez Radę, przekazać Burmistrzowi. Propozycja została przyjęta (bez głosowania wobec braku głosów odmiennych).

 

ad. 8.

 

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił radnych o wprowadzenie w projekcie Planu Pracy Rady poprawek oczywistych pomyłek (w datach). Wyjaśnił też, że choć kadencja tej Rady kończy się 27 października br. – Plan Pracy Rady uchwala się na rok. Tematy planowane na miesiące po upływie kadencji – to tematy, które co roku muszą być uchwalone.

Radny C. Greń zwrócił uwagę, że w planie brak tematu wieloletniego planu inwestycyjnego, co wiąże się z nieuchwaloną nadal Strategią Rozwoju Gminy. Radny zwrócił się z prośbą do Burmistrza o wprowadzenie tego tematu w bieżącym roku.

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby temat ten wprowadzić pod obrady sesji w bieżącym roku.

Wyjaśnił też sprawę Strategii Rozwoju Gminy: projekt Strategii ma być dostarczony do Urzędu Miejskiego do dnia 6 lutego br., następnie odbędzie się jeszcze jedno spotkanie liderów oraz przepracowanie projektu przez doraźną komisję. W marcu br. temat Strategii powinien być zamknięty.

Pełnomocnik Burmistrz ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych W. Saltarius zapytał, czego ma dotyczyć planowany na czerwiec temat „Dostosowanie uchwał z zakresu profilaktyki przeciwalkoholowej do obowiązujących uregulowań prawnych”?

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił: temat ten był już kilka razy wycofywany, a jest to temat na czasie, gdyż obowiązująca uchwała obowiązuje już parę lat (np. w sprawie lokalizacji miejsc sprzedaży napojów alkoholowych).

Jeżeli nie będzie trzeba nowej uchwały – nie będziemy jej uchwalać.

Innych uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 13 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XLII/295/2006 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 stycznia 2006 r. w sprawie: zatwierdzenia Planu Pracy Rady Miejskiej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

ad. 9.

 

Do planów pracy Komisji Rady na rok 2006 Komisje Rady nie wniosły uwag, jedynie Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Mazur zgłosiła autopoprawkę polegającą na przeniesieniu tematu z maja („Zapoznanie się z zakresem prac remontowych przewidzianych na okres wakacji letnich we wszystkich placówkach oświatowych”) na kwiecień (w którym zaplanowano spotkanie z dyrektorami placówek oświatowych). Wyjaśniła też, że plan pracy obejmuje cały rok, gdyż Komisja ma tyle tematów, którymi się zajmuje.

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował wprowadzenie zmian w planie pracy Komisji Oświaty polegających na:

- wykreśleniu tematów w miesiącach od października do grudnia 2006 r. (po upływie obecnej kadencji),

- zmianie brzmienia tematu w lutym na „Reorganizacja sieci szkół w Gminie”,

- zmianie brzmienia tematu w marcu na „Zapoznanie się z całokształtem pracy MGOK w Strumieniu”,

- wprowadzenie proponowanej autopoprawki tj. skreślenie tematu w maju i przeniesienie go jako pkt 2 na kwiecień.

Proponowane powyżej poprawki radni przyjęli (bez głosowania wobec braku głosów odmiennych).

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały z powyższymi poprawkami poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XLII/296/2006 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 tycznia 2006 r. w sprawie: zatwierdzeni a planów pracy komisji stałych i Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego – z-ca Burmistrza T. Rychły krótko wyjaśnił projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień: jest to ostatni etap, zakończenie sprawy po podjętej wcześniej przez Radę uchwale o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumienia.

Komisje rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że taka była wola Rady i dobrze, że w krótkim terminie plan został wykonany.

Następnie – na formalny wniosek radnego M. Janika – projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 13 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XLII/297/2006 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 stycznia 2006 r. w sprawie: miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Protokół Nr XLI/2005 poprzedniej sesji Rady, który był wyłożony do wglądu w Biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 12.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Mazur złożyła obszerną informację o pracach, jakich dokonano w sprawie utworzenia Gimnazjum w Drogomyślu i w Pruchnej oraz Zespołów Szkół w tych miejscowościach.

Przedstawiła też wnioski Komisji Oświaty w tej sprawie:Komisja wnioskuje o przygotowanie odpowiednich projektów uchwał Rady Miejskiej dotyczących utworzenia Gimnazjum w Drogomyślu i w Pruchnej, utworzenia Zespołów Szkół w Drogomyślu i w Pruchnej, ustalenia obwodów szkolnych w Gminie oraz o skierowanie tych projektów uchwał pod obrady lutowej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że wniosek Komisji Oświaty jest formalnym wnioskiem do Rady. Omówił też, co dotychczas zrobiono w sprawie utworzenia Gimnazjum w Drogomyślu i w Pruchnej. W wyniku odbytych zebrań i spotkań – do przewodniczącego Rady wpłynęły pisma Rad Rodziców i Rad Sołeckich Drogomyśla i Pruchnej o utworzenie Gimnazjów w tych miejscowościach (pisma załączone są w materiałach sesyjnych). Jednak wola rodziców w tej sprawie musi się przełożyć na wolę Rady. Koronnym argumentem na utworzenie gimnazjów jest likwidacja klas filialnych w tych miejscowościach. Obecny stan (istnienie klas filialnych) dopuszczalny był do roku 2005 (za zgodą Kuratorium Oświaty – do 2007 r.). Teraz – jest wola, aby unormować tą sprawę tak, jak dopuszcza ustawa. Wniosek Komisji Oświaty musi wpłynąć również do Burmistrza.

Nie wiadomo jednak, czy wszystko da się załatwić w lutym, gdyż do przeprowadzenia jest cały proces, w tym również uchwalenie statutów nowych gimnazjów. Działania muszą być skorelowane, aby powołanie Gimnazjów nastąpiło wraz z uchwaleniem Statutów.

Przewodniczący zaapelował do Komisji Oświaty, aby włączyła się do tych prac.

Z-ca Burmistrza T. Rychły wyjaśnił: sprawa przygotowania projektów uchwał – to sprawa dla Burmistrza (Urzędu) i Zespołu Obsługi Szkół. Z prawnego punktu widzenia – sprawa powinna być przeprowadzona do końca lutego br., choć jest już daleko posunięta i trzeba ją doprowadzić do końca. Będą też jeszcze różne sprawy organizacyjne, jak statuty (chyba od września), konkursy na stanowiska dyrektorów, ale jak widać – wola utworzenia Gimnazjów jest.

Radna A. Mazur zaapelowała, aby do całej sprawy podejść „z sercem”, tak aby utworzenie Gimnazjów uchwalić w lutym. Podziękowała też za przychylność w tej sprawie.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że wniosek Komisji Oświaty traktujemy jako wniosek Rady do Burmistrz. Poprosił też, aby z przygotowaniem projektów uchwał nie czekać na ostatni moment.

Radny K. Wójtowicz przedstawił dyplom i statuetkę w postaci anioła, jakie otrzymał chór Towarzystwa Śpiewaczego „Lutnia” za zajęcie I miejsca w XV Ogólnopolskim Festiwalu Pieśni Chóralnej „Kolędy i Pastorałki” – Myślenice 2006. Radny podziękował też za wspieranie chóru „Lutnia”.

Informację o nagrodzie radni przyjęli oklaskami.

Z-ca Burmistrza T. Rychły poinformował, że w najbliższą sobotę 4 lutego br. o godz. 900 odbędzie się w Hali Sportowej w Strumieniu IX Turniej w Halowej Piłce Nożnej.

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że Nadzór Prawny Wojewody zwrócił się do nas (telefonicznie) o uchylenie uchwały w sprawie bonifikaty przy przekształcaniu wieczystego użytkowania w prawo własności (w uchwale Nadzór dopatrzył się uchybienia, a nie zdążył uchylić uchwały). Przewodniczący wyjaśnił, w jakim trybie ma być dokonywane przekształcanie wieczystego użytkowania w prawo własności. Na razie oficjalnego wystąpienia Nadzoru Wojewody w tej sprawie nie ma, jest jednak zagrożenie, że uchwała zostanie zaskarżona do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Radca Prawny R. Szymonek uzupełnił wyjaśnienia przewodniczącego. Zaproponował przy tym, aby zaczekać na argumentacją Nadzoru i wtedy będzie można zmienić uchwałę w sprawie bonifikaty.

Przewodniczący H. M. Sosna oraz z-ca Burmistrza T. Rychły wyrazili zdanie, że w sprawie tej należy poczekać i śledzić rozwój wypadków.

Przewodniczący zapytał, czy radni są też takiego zdania – na co otrzymał ogólną odpowiedź twierdzącą.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że wraca temat regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Przewodniczący odczytał opinię Burmistrza w tej sprawie, jaka wpłynęła do rady. Zadał przy tym pytanie: kto odpowiada za projekty uchwał? Oczekiwanie, aby Rada opracowała projekt Regulaminu – jest niedopuszczalne. Regulamin będzie uchwalony taki, jaki życzy sobie Gmina, a nie Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej (które projekt Regulaminu opracowały).

Projekt Regulaminu ma wyjść od Burmistrza, z parafą Radcy Prawnego, już z poprawkami. Jest coraz więcej przypadków, że opinię Radcy kieruje się do Rady. Jeżeli się coś opracowuje, to niech to jest już właściwy projekt.

Z-ca Burmistrza T. Rychły wyjaśnił podobną sprawę projektu uchwały w sprawie gospodarowania zasobem mieszkaniowym i poprawek do tego projektu.

Przewodniczący H. M. Sosna – po dodatkowej wymianie zdań z z-cą Burmistrza T. Rychłym wnosił, aby materiały na sesję przed ich złożeniem w Biurze Rady – były kompletne. Jeżeli materiały nie będą kompletne i dostarczone na czas – nie będą wprowadzane do porządku obrad sesji.

Podniósł też sprawę niedostatecznego wyposażenia – w Biurze Rady nie ma możliwości pracy ze wszystkimi dokumentami w formie elektronicznej, niektóre są opracowywane w programie EXEL, którym Biuro Rady nie dysponuje. Przewodniczący poprosił, aby Biuro Rady zostało wyposażone w odpowiednie oprogramowanie niezbędne do właściwego funkcjonowania biura.

Przewodniczący H. M. Sosna poinformował, że ostatnio do Rady często wpływają pisma w różnych sprawach bez podpisu. Pisma takie nie będą brane pod uwagę ani upubliczniane, a jako anonimy – wyrzucane do kosza.

 


ad. 13.

 

Przewodniczący H. M. Sosna dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XLII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1940) słowami „zamykam XLII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

 

Protokołowała: Janina Wyleżuch

                                               Przewodniczący

mgr inż. Henryk M. Sosna