Protokół Nr XLIV/2006

obrad czterdziestej czwartej

sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 30 marca 2006 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności oraz pracownicy Urzędu Miejskiego i przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.     Burmistrz Strumienia – mgr inż. Adam Zaręba

2.     Z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Tadeusz Rychły

3.     Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.     Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

     1.             Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

     2.             Przedstawienie porządku obrad.

     3.             Wystąpienia gości.

     4.             Informacja o działalności Burmistrza od dnia 20 lutego 2006 r. do dnia 21 marca 2006 r.

     5.             Informacja przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

     6.             Interpelacje i zapytania radnych.

     7.             Informacja o działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu.

     8.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Strumień na 2006 r.

     9.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przekształcenia Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu.

 10.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie założenia Gimnazjum w Pruchnej.

 11.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie założenia Gimnazjum w Drogomyślu.

 12.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zamiaru utworzenia Zespołu Szkół w Drogomyślu i Zespołu Szkół w Pruchnej.

 13.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Strumień.

 14.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

 15.             Zatwierdzenie protokołu z XLIII sesji.

 16.             Informacje, wolne głosy i wnioski.

 17.             Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu mgr inż. Henryk M. Sosna.

Przewodniczący H. M. Sosna przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, radnego Rady Powiatu, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, Burmistrza Strumienia oraz pracowników Urzędu Miejskiego, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych oraz przedstawicieli lokalnej prasy.

Przewodniczący H. M. Sosna – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych na 15 ustawowego skład Rady – obrady są zatem prawomocne.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący H. M. Sosnę przedstawił porządek obrad sesji.

Porządek obrad został przyjęty bez uwag.

 

ad. 3.

 

Do „Informacji o działalności Burmistrza od dnia 20 lutego 2006 r. do dnia 21 marca 2006 r.” – zgłoszono pytania:

Radny A. Ochodek poprosił o wyjaśnienie do zarządzenia Nr 700 – czy dotyczy ono słupa w chodniku do Zbytkowa przy ul. 1 Maja?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że dotyczy to innego słupa, również na ul. 1 Maja w Strumieniu, ale przy drodze powiatowej. Związane to jest z planowaną budową chodnika (naprzeciw Probostwa w Strumieniu).

Przewodniczący H. M. Sosna poprosił o wyjaśnienie do zarządzenia Nr 703: dlaczego uchylono wcześniejsze zarządzenie dot. przyjęcia przez gminę darowizny (drogi)?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: sprawa ta jest w kompetencji Wojewody. Wojewoda decyzją, uwłaszczy Gminę na tą drogę (nie będzie to darowizna).

Przewodniczący poprosił jeszcze o wyjaśnienie do zarządzenia Nr 706 dotyczącego cesji zarządu cmentarzami: na kogo przeszły prawa i obowiązki dotyczące administrowania cmentarzami komunalnymi?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: jest to umowa trójstronna z Gminą, cesja praw i obowiązków z ojca na syna.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 4.

 

Przewodniczący H. M. Sosna uzupełnił „Informację przewodniczącego Rady i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym”:

- wpłynęło wydawnictwo książkowe pt. „Wdrożenie koncepcji gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Ziemi Cieszyńskiej” oraz „Założenia optymalnego wykorzystania odnawialnych źródeł energii w obszarze działania Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej”,

- wpłynęło pismo Wojewody Śląskiego dotyczące oświadczeń majątkowych radnych za 2005 r. (oświadczenie można składać  biurze Rady),

- w dniu 27 marca br. odbyła się sesja Rady Powiatu Cieszyńskiego,

- wpłynęła notatka ze spotkania w sprawie zimowego utrzymania dróg i chodników na terenie Gminy,

- wpłynęło kilka zaproszeń na różne szkolenia, kursy, seminaria (ale są to spore wydatki finansowe).

„Informacja” została przyjęta bez uwag.

 

ad. 5.

 

Interpelacje złożyli:

Radna C. Skowron złożyła 2 interpelacje na piśmie:

- w sprawie odtworzenia rowów wzdłuż ul. Strażackiej w Zbytkowie,

- w sprawie udrożnienia rowów oraz likwidacji istniejących rozlewisk przy ul. Brzozowej w Zbytkowie (do interpelacji dołączono pismo mieszkańców ul. Brzozowej w tej sprawie oraz zdjęcia).

Radna poprosiła o odpowiedź na powyższą interpelacje – na piśmie.

Radny A. Ochodek zapytał, czy jest w planie przegląd przepustów? Często gałęzie ze ścinek drzew zalegają w rowach, przepusty są zasypane, woda zalewa okoliczne pola. Przy drodze do Chybia, w Zabłociu, w rowach są gałęzie.

Powyższe wyjaśnił radny M. Janik (sołtys Zabłocia): przy drodze do Chybia były śniegołomy. Podopieczny, który otrzymał drewno z tych drzew posprząta gałęzie z rowu.

Radny A. Ochodek – w imieniu radnych ze Strumienia zwrócił uwagę na konieczność dalszych działań w sprawie przystanków autobusowych w mieście. Radny zapytał też, czy odbyło się już spotkanie w sprawie Hali sportowej w Strumieniu, na co otrzymał odpowiedź, że spotkanie takie odbędzie się 4 kwietnia br.

Radny K. Wójtowicz poruszył sprawy:

1)       czy jest możliwe poszerzenie ul. Młyńskiej w Strumieniu?

2)       czy rów przy młynie w Strumieniu będzie zasypany?

3)       w Bąkowie na skrzyżowaniu, na dwupasmówce nie ma oznakowanych przejść dla pieszych. Są tam przystanki autobusowe, ostatnio zdarzył się tam tragiczny wypadek.

Burmistrz A. Zaręba kolejno wyjaśnił:

1)       ulica Młyńską chyba można poszerzyć – byłby to nieduży koszt;

2)       w sprawie zasypania (zarurowania) rowu – koryta Młynówki w Strumieniu musi być wola Rady; takie rozwiązanie zakładało się przy budowie osiedla, obecnie jednak trzeba to potraktować jako wniosek do budżetu;

3)       teren przy skrzyżowaniu w Bąkowie dynamicznie jest zabudowywany. Gdy budowano drogę – nie było tego problemu. Obecnie trzeba wystąpić przynajmniej o oznakowanie przejść dla pieszych.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że w pobliżu skrzyżowania działają oraz powstają nowe firmy. Również w ich interesie winno leżeć bezpieczeństwo pieszych w tym rejonie.

Radny J. Lekki zapytał, czy Gmina stara się o środki z Funduszu Ochrony Środowiska – np. o pomoc finansową na piece ekologiczne?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: do takiej pomocy Gmina musiałaby dołożyć środki z własnego budżetu. Dotychczas takiej woli Rady nie było (nie było programu pomocy).

Radny A. Ochodek zapytał, czy na istniejących fundamentach przy ul. Młyńskiej w Strumieniu ma być znów budowany pawilon handlowy (Biedronka)?

Burmistrz A. Zaręba stwierdził, że nic na temat nie wie.

Radny A. Ochodek poruszył sprawę odbioru od mieszkańców popiołu z pieców c.o. Inne gminy odbierają popiół – do dalszego wykorzystania. Czy nie byłoby to rozwiązanie sprawy również w naszej Gminie? (Mieszkańcy mogliby dowieźć popiół na jedno wyznaczone miejsce).

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: w naszej Gminie (w Drogomyśli i w Pruchnej) był okres, że wskazywano miejsce na wywożenie popiołu, jednak popiół – jest to odpad i tak powinien być traktowany. Można go wyrzucać po prostu do kubłów na śmieci.

Radna C. Skowron poprosiła o interwencję w sprawie dziur w jezdni na ul. Wyzwolenia w Zbytkowie (przy Przedszkolu).

Burmistrz A. Zaręba stwierdził, że takich miejsc, wymagających interwencji jest w tym roku bardzo dużo.

Radny S. Ochodek zwrócił się do Burmistrz o interwencję w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu w sprawie przystanków autobusowych: przystanki są zaśmiecone, brak w nich koszy na śmieci, dach jest dziurawy.

Radny C. Greń ponownie poruszył temat stanu Młynówki w Drogomyślu (odczytał pismo w tej sprawie). Radny poprosił o zorganizowanie spotkania – wizji lokalnej w terenie. Poprosił też radnego M. Janika o wzięcie udziału w spotkaniu, jako przedstawiciela Spółki Wodnej.

Burmistrz A. Zaręba zgodził się z wypowiedzią radnego C. Grenia w sprawie Młynówki. Gmina nie pogorszyła stosunków wodnych Młynówki przez wykonanie odwodnienia tamtejszego terenu. W sprawie tej niezbędna jest wizja lokalna. Środków budżetowych na pełny remont Młynówki nie ma, jednak samo jej pogłębienie (bez projektów itp.) można by wykonać.

 

ad. 6.

 

Na prośbę przewodniczącego – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej M. Florek omówiła „Informację o działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu”.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - M. Janik oraz przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Mazur w imieniu swych komisji nie wnieśli uwag do „Informacji”.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - J. Lekki przedstawił wnioski Komisji Budżetu:

„Komisja wnioskuje o:

            1)              stworzenie pełnych warunków bezpieczeństwa w działalności finansowej, w szczególności kasy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu;

            2)              rozważenie możliwości utworzenia gminnego punktu wydawania posiłków dla potrzebujących.

Radna A. Mazur stwierdziła, że „Informacja” jest bardzo obszerna. Komisja Oświaty występowała już z wnioskiem o powiększenie bazy lokalowej MOPS, więc wniosku tego obecnie nie ponawiała. Konieczność powiększenia bazy lokalowej jest jednak oczywista.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że zadania i obowiązki MOPS rosną lawinowo, więc i potrzeby „obsługi” rosną. Powszechne stało się oczekiwanie pomocy od Gminy. Skoro zakres pomocy jest coraz większy, trzeba stworzyć odpowiednie warunki do pracy MOPS (baza lokalowa, kasa).

Burmistrz A. Zaręba poinformował, że kwestia ta jest w trakcie rozpracowywania. Trwa remont Ratusza, choć ze względu na jego zabytkowy charakter, musimy stosować się do pewnych ograniczeń Konserwatora Zabytków.

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował , że – jeżeli nie usłyszy sprzeciwu – wnioski Komisji Budżetu zostaną przekazane do Burmistrza.

Sprzeciwu nie zgłoszono. Wniosek Komisji Budżetu został przyjęty jako wniosek Rady Miejskiej.

Nie zgłoszono żadnych innych wniosków, uwag i propozycji.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 7.

 

Na prośbę przewodniczącego – Skarbnik D. Mitko omówiła projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Strumień na 2006 r.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący H. M. Sosna przedstawił autopoprawkę, jaka wpłynęła do projektu uchwały (określenie zadań w niektórych rozdziałach). Jeżeli nie będzie sprzeciwu – poprawki uzna za przyjęte - bez głosowania.

Sprzeciwu nie wniesiono.

Radny A. Ochodek zwrócił uwagę na kwotę 3.000,- zł. planowaną na promocją „Solanki Zabłockiej”. Podobno Dębowiec zastrzegł już sobie tą nazwę dla solanki wydobywanej w Dębowcu.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że nazwa solanki pochodzi od nazwy miejscowości Zabłocie. Poza tym skład chemiczny solanki w Dębowcu jest inny niż solanki Zabłockiej.

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że Zabłocie (Dębowiec również) jest wyszczególnione w wykazie źródeł wód leczniczych zamieszczonym w rozporządzeniu Rady Ministrów. Sprawę nazwy solanki, w szczególności pod kątem zastrzeżenia nazwy, trzeba jednak sprawdzić w Urzędzie Patentowym.

Innych uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XLIV/303/2006 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 marca 2006 r. w sprawie zmiany budżetu Gminy Strumień na 2006 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba krótko omówił projekt uchwały w sprawie przekształcenia Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu. Podjęcie tej uchwały jest sprawą oczywistą, po staraniach, jakie dotychczas poczyniono w tym zakresie. Uchwała ta nie jest „intencją”, lecz uchwałą stanowiącą. Sprawę tą Kuratorium Oświaty w Katowicach zaopiniowało pozytywnie.

Komisje Rady przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - M. Janik oraz przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Mazur w imieniu swych komisji nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - J. Lekki przedstawił wniosek Komisji Budżetu o dokonanie poprawek w projekcie uchwały:

„Komisja wnioskuje następujące zmiany:

                     1)            w tytule uchwały po wyrazie „Gimnazjum” dodać wyrażenie „im. Powstańców Śląskich”;

                     2)            w podstawie prawnej uchwały, po wyrażeniu „ust.

                     3)            w § 2 uchwały wyraz „Gimnazjum” pisać z małej litery oraz skreślić wyrażenie „Nr 1”;

                     4)            w załączniku do uchwały skreślić wyrażenie „Nr 1”;

                     5)            w tytule  załącznika do uchwały wyraz „Gimnazjum” pisać z małej litery;

                     6)            w załączniku do uchwały w pkt 1 – Typ szkoły – wyraz „Gimnazjum” pisać z małej litery.”.

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił dodatkowo wniosek Komisji Budżetu: wnioskowane zmiany są zmianami formalnymi, nie merytorycznymi.

Do wniosku, ani do projektu uchwały nie zgłoszono uwag, padły natomiast propozycje z sali – aby proponowane we wniosku zmiany głosować w jednym bloku.

Przewodniczący H. M. Sosna wnioski Komisji Budżetu (w całości) poddał pod głosowanie.

Wniosek został przyjęty 11 głosami „za”, przy 3 „wstrzymujących się od głosu”.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał następnie pod głosowanie projekt uchwały (z przegłosowanymi poprawkami).

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XLIV/304/2006 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 marca 2006 r. w sprawie przekształcenia Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Przewodniczący H. M. Sosna omówił krótko projekt uchwały w sprawie założenia gimnazjum w Pruchnej.

Komisje Rady przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - M. Janik oraz przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Mazur w imieniu swych komisji nie wnieśli uwag do projektu uchwały (oraz do identycznego projektu uchwały do następnego punktu porządku obrad dotyczącego założenia gimnazjum w Drogomyślu).

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - J. Lekki przedstawił wniosek Komisji Budżetu o dokonanie drobnych poprawek w projekcie uchwały (również identycznych w następnym projekcie uchwały):

„Komisja wnioskuje następujące zmiany:

1.       w tytule uchwały wyraz „Gimnazjum” pisać z małej litery;

2.       w § 2 uchwały wyraz „Gimnazjum” pisać małej litery;

3.       w § 3 uchwały po wyrazie „Gimnazjum” wpisać wyraz „w Pruchnej”.”.

Uwag do projektu uchwały nie zgłoszono. Przewodniczący H. M. Sosna poddał pod głosowanie wnioski Komisji Budżetu.

Wniosek został przyjęty 12 głosami „za”, przy 2 „wstrzymujących się od głosu”.

Przewodniczący H. M. Sosna poddał następnie pod głosowanie projekt uchwały (z przyjętymi poprawkami).

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XLIV/305/2006 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 marca 2006 r. w sprawie założenia gimnazjum w Pruchnej.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Przewodniczący H. M. Sosna omówił krótko projekt uchwały w sprawie założenia gimnazjum w Drogomyślu - identyczny jak dla gimnazjum w Pruchnej.

Stanowiska komisji do projektu uchwały zostały przedstawione w poprzednim punkcie porządku obrad.

Uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.

Przewodniczący H. M. Sosna projekt uchwały (z wniesionymi wcześniej poprawkami) poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XLIV/306/2006 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 marca 2006 r. w sprawie założenia gimnazjum w Drogomyślu.

Uchwała w załączeniu.

 


ad. 11.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił projekt uchwały w sprawie zamiaru utworzenia Zespołu Szkół w Drogomyślu i Zespołu Szkół w Pruchnej: jest to wynik i konsekwencja wyżej podjętych uchwał.

Komisje Rady przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - M. Janik oraz przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Mazur w imieniu swych komisji nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - J. Lekki przedstawił wniosek Komisji Budżetu o wprowadzenie poprawek w projekcie uchwały:

„Komisja wnioskuje o:

                   1)       zmianę tytułu uchwały - „w sprawie: zamiaru utworzenia zespołów szkół w Drogomyślu i w Pruchnej”;

                   2)       w § 1 ust. 1 uchwały – skreślenie daty „01.09.2006 r.”;

                   3)       w § 1 ust. 2 uchwały – skreślenie daty „01.09.2006 r.”;

                   4)       w § 1 ust. 1, 2 i 3 - wyrazy „Szkół” pisać z małych liter;

                   5)       w § 2 uchwały – wyraz „Zespołów” pisać z małej litery, a po tym wyrazie dodać wyraz „szkół”.”.

Przewodniczący H. M. Sosna dodatkowo wyjaśnił wniosek Komisji Budżetu (głównie dotyczący skreślenia daty).

Następnie wniosek Komisji Budżetu poddał pod głosowanie.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie (głosowało 14 radnych).

Radny M. Janik zapytał, czy została przeprowadzona analiza kosztów – konsekwencji naszych działań?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że koszty raczej pozostaną bez zmian, zmieni się tylko forma organizacyjna gimnazjów (i np. nie będzie dowożenia uczniów z Drogomyśla i Pruchnej do Strumienia).

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił uwagę, że takie pytanie trzeba było zadać na etapie uchwały intencyjnej.

Następnie projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XLIV/307/2006 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 marca 2006 r. w sprawie zamiaru utworzenia zespołów szkół w Drogomyślu i w Pruchnej.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący H. M. Sosna ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 12.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wprowadził do tematu projektu uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Strumień.

Potrzeba uchwalenia zmodyfikowanego regulaminu wynika z nowelizacji ustawy z roku 2005.

Komisje przedstawiły swoje stanowiska.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - M. Janik w imieniu komisji nie wniósł uwag do projektu uchwały.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Mazur w imieniu komisji nie wniosła uwag do projektu uchwały, zgłosiła jednak wniosek dotyczący ogłoszenia komentarza do regulaminu:

„Komisja wnioskuje o podanie, po uchwaleniu Regulaminu, do publicznej wiadomości („Nowa Formacja”) komentarza do Regulaminu oraz określenie obowiązków mieszkańców, wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.”.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - J. Lekki przedstawił wniosek komisji:

„Komisja wnioskuje o:

- w § 4 uchwały - postawienie kropki po wyrazie „publicznej”, a wyrazy „przez umieszczenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego.” – skreślić.”.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że jest jeden wniosek merytoryczny (drugi dotyczy wykonania uchwały), zatem poddał pod głosowanie wniosek Komisji Budżetu.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie (głosowało 14 radnych).

Wniosek Komisji Oświaty, … przyjęto bez głosowania jako wniosek Rady.

Radny A. Ochodek zapytał, kto będzie egzekwował przepisy regulaminu (pouczał, karał za ich nie przestrzeganie) – bo takiego zapisu w regulaminie nie ma.

Przewodniczący H. M. Sosna wyjaśnił jednoznacznie, że kary nie mogą być stanowione czy zapisywane w regulaminie. Są określone w przepisach o ochronie środowiska, o utrzymaniu czystości, w Kodeksie cywilnym, Kodeksie wykroczeń.

Radny A. Ochodek zwrócił uwagę, że dlatego Komisja Oświaty wnioskowała o komentarz do regulaminu.

Burmistrz A. Zaręba stwierdził, że najsłabszą stroną regulaminu jest egzekwowanie obowiązków. Zasady jednak muszą być określone, choć ich egzekwowane w 100% jest trudne.

Radny A. Ochodek wskazał, że sama edukacja nie wystarczy, przepisy regulaminu trzeba egzekwować. Zdaniem radnego – mimo wszystko, sankcje powinny być zapisane w regulaminie.

Radny K. Wójtowicz zaapelował, aby komentarz do regulaminu (wraz z określeniem sankcji itp.) ogłoszony był razem z regulaminem.

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że jest to sprawa wykonania uchwały. Uchwała ta, jako prawo miejscowe, jest ogłaszana. Zwrócił też uwagę, że regulamin powinien opierać się na uchwalonym w ubiegłym roku Programie Ochrony Środowiska i Planie Gospodarki Odpadami. Burmistrz powinien składać sprawozdania dotyczące realizacji tego programu. Może zatem dobrze by było sporządzić z tych trzech dokumentów – jeden materiał do realizacji.

Radny C. Greń poruszył sprawę żużlu z pieców grzewczych. Mieszkańcy pytają – co zrobić z żużlem. Kubły na śmieci są małe, może więc firma odbierająca śmieci ustawiłaby specjalne pojemniki na żużel?

Przewodniczący H. M. Sosna stwierdził, że jest to obowiązek gminy (składowanie może być odpłatnie, poza gminą).

Z-ca Burmistrz T. Rychły wyjaśnił, że od dawna jest taka możliwość – Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu odbiera żużel (odpłatnie).

Przewodniczący H. M. Sosna zwrócił jeszcze uwagę, że trzeba dbać o stałą aktualizację regulaminu. Musi to być dokument „żywy”.

Następnie projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XLIV/308/2006 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 marca 2006 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

Radny A. Ochodek zapytał, kto w mieście powinien reagować na zanieczyszczanie ulic przez psy (prowadzone na smyczy lub bez), na co otrzymał odpowiedź, że przypadki takie trzeba zgłaszać Policji.

 

ad. 13.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wprowadził do tematu projektu uchwały w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

Przewodniczący H. M. Sosna uzupełnił: regulamin był tematem obrad komisji doraźnej. Wnioski tej komisji skierowano do Burmistrza i Radcy Prawnego, którzy nie wnieśli do nich uwag.

Przewodniczący omówił też sprawy dotyczące własności urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych (zawarte w autopoprawce Burmistrza dotyczącej § 29 regulaminu).

Następnie komisje Rady przedstawiły swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - M. Janik przedstawił wniosek komisji:

„Komisja wnioskuje o przyjęcie poprawek do Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków zaproponowanych przez doraźna Komisję ds. Regulaminu Dostarczania Wody i Odprowadzania Ścieków oraz autopoprawki zaproponowanej przez Burmistrza Strumienia (nowego brzmienia § 29).”.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Mazur przedstawiła wniosek komisji:

„Komisja wnioskuje o przyjęcie projektu uchwały z uwzględnieniem autopoprawek Burmistrza oraz poprawek doraźnej Komisji ds. Regulaminu Dostarczania Wody i Odprowadzania Ścieków.”.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - J. Lekki wniósł o przyjęcie uchwały z poprawkami komisji doraźnej.

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował głosowanie poprawek komisji doraźnej i autopoprawek Burmistrza – w jednym bloku.

Do tej propozycji sprzeciwu nie zgłoszono.

Przewodniczący poddał pod głosowanie poprawki komisji doraźnej i autopoprawki Burmistrza.

Powyższe poprawki zostały przyjęte jednogłośnie (głosowało 14 radnych).

Przewodniczący H. M. Sosna poddał następnie pod głosowanie projekt uchwały z przegłosowanymi poprawkami.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr XLIV/309/2006 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 marca 2006 r. w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Protokół Nr XLIII/2006 poprzedniej sesji Rady, który był wyłożony do wglądu w Biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 15.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Radny S. Świtała zapytał, czy są sygnały – kiedy będą łatane dziury w jezdniach (bo mogą wystąpić roszczenia o odszkodowania za uszkodzone pojazdy)?

Radny zapytał też, czy Powiat postanowił już coś w sprawie drogi Drogomyśl – Pruchna (w jezdni tej drogi są same dziury)?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: nie wiadomo kiedy rozpocznie się łatanie dziur, gdyż ciągle są deszcze. Droga powinna być sucha, a suszenie drogi – to duże koszty. Co do drogi powiatowej w Pruchnej: Powiat musi dokonać przeglądu dróg, aby sporządzić bilans strat (a straty są duże).

Radny C. Greń uzupełnił  powyższą wypowiedź: wg przedstawiciela Zarządu Dróg – trwa etap przygotowań do remontu (starania o środki itp.). Cząstkowe remonty (gruntowe) mają być wykonywane w centrum wsi.

Radna A. Mazur poruszyła sprawę sprzątania przystanków autobusowych (w sprawie tej był wniosek Komisji Oświaty).

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: będzie spisana z Powiatowym Urzędem Pracy umowa na zatrudnianie bezrobotnych (gmina poniesie 40% kosztów). Bezrobotni będą zatrudnieni do sprzątania przystanków oraz do innych prac. Będzie to uzgadniane z sołtysami.

Radny M. Janik- w imieniu Komisji Rolnictwa przedstawił wniosek Komisji – o rozpatrzenie możliwości przystąpienia gminy do Miejsko-Gminnej Spółki Wodnej w Strumieniu. Pozwoliłoby to na dofinansowanie Spółki Wodnej. Rowy powinny być czyszczone co 4 lata, a obecnie trzeba czyścić rowy nawet co roku. Wyczyszczonymi rowami woda szybciej schodzi z pól. Podkreślił też dotychczasową ,dobrą współpracę Gminy ze Spółką Wodną.

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował uznanie tego wniosku jako wniosku Rady.

Do propozycji tej nie wniesiono sprzeciwu.

Radna C. Skowron interweniowała w sprawie zalanej zatoczki na ul. Wyzwolenia w Zbytkowie.

Radny K. Wójtowicz w imieniu chóru „Lutnia” podziękował Radzie za współpracę.

Radny K. Wójtowicz postawił pytanie – czy nie można by nadbudować jednego piętra w budynku obok Ratusza? Powstałyby dodatkowe pomieszczenia dla Urzędu.

Radna C. Skowron przypomniała sprawę kontynuacji budowy chodnika do Zbytkowa.

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał o nierozwiązanym problemie słupa w chodniku przy ul. 1 Maja do Zbytkowa: należałoby sprawdzić, czy planowane jest przesunięcie słupa. Wyraził też pogląd, że obecnie należy wręcz zażądać wymiany (przesunięcia) tego słupa. Słup utrudnia m.in. odśnieżenie chodnika.

Radny C. Greń poprosił o interwencję w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu w sprawie udrożnienia kanalizacji deszczowej w Drogomyślu, pomiędzy kościołem ewangelicko-augsburskim i katolickim. Zatkana jest też studzienka przy ul. Konwaliowej w Drogomyślu.

Przewodniczący H. M. Sosna przypomniał, że komisje otrzymały do zaopiniowania projekt uchwały w sprawie planu sieci szkół (gimnazjów).

Komisja Oświaty i Komisja Rolnictwa zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, natomiast Komisja Budżetu sprecyzowała wniosek o zmianę zapisu: „Komisja wnioskuje o zastąpienie w § 1 uchwały wyrażenia „powołanych przez Burmistrza Strumienia” - wyrażeniem „prowadzonych przez Gminę Strumień” – jako zgodnym z delegacją ustawową.”.

Przewodniczący zaproponował przyjęcie tego wniosku, jako wniosku Rady. Sprzeciwu nie wniesiono.

Przewodniczący H. M. Sosna podał dodatkowe informacje i komunikaty:

-       należy sprawdzić prawa przedsiębiorcy z Dębowca do używania nazwy solanka (sól) zabłocka. Radny A. Ochodek w uzupełnieniu poinformował, że sprawdzono w internecie: nazwa  „Sól Zabłocka” jeszcze nie została zastrzeżona (w trakcie załatwiania jest kilka wniosków);

-       1 kwietnia br. W Hali sportowej w Strumieniu odbędzie się IV Turniej Piłki Nożnej o Puchar „Żabiego Kraju”;

-       przypomniał, że nadal oczekuje na propozycje zmian w statucie gminy i statutach jednostek pomocniczych gminy Strumień. Na następnej sesji ustalimy, czy wprowadzać zmiany w statutach, czy nie;

-       podjęliśmy uchwałę o nadaniu nazwy „Plac Św. Krzyża” w Strumieniu. Przewodniczący zapytał, czy plac został oznakowany – na co otrzymał odpowiedź, że na placu została umieszczona tabliczka z nazwą placu;

-       czeka nas rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu za 2005 r. i sesja absolutoryjna. Wniosek Komisji Rewizyjnej został wysłany do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach;

przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia A. Żur przedstawiła wnioski Koła Macierzy Ziemi Cieszyńskiej w Strumieniu:

1)       w lesie stoją słupy graniczne dawnego zaboru pruskiego, które niszczeją, a które należałoby uratować. Macierz proponuje umieszczenie jednego słupa na Rynku w Strumieniu. Zdaniem Muzeum w Cieszynie – jeżeli słupów jest kilka, jeden można przenieść jako eksponat.

2)       Macierz ustala też lokalizację kamienicy w Rynku (nr 62) w Strumieniu, gdzie nocował cesarz austriacki, proponując umieszczenie w przyszłości na tej kamienicy odpowiedniej tablicy pamiątkowej.

Pani A. Żur ponownie interweniowała również o wycięcie krzaka rosnącego w rowie przy wjeździe z ul. Towarowej na ul. Kolejową w Strumieniu.

Przewodniczący H. M. Sosna zaproponował skierowanie dwóch pierwszych wniosków – na piśmie do Rady Miejskiej, co umożliwi nadanie im dalszego biegu.

Z-ca Burmistrz T. Rychły wyjaśnił, że ul. Kolejowa w Strumieniu jest drogą wojewódzką. Była propozycja, aby ustawiono tam lustro dla poprawienia widoczności.

Pani A. Żur wyjaśniła, że krzak rośnie w rowie przy ul. Towarowej.

 

ad. 16.

 

Przewodniczący H. M. Sosna dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XLIV sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1850) słowami „zamykam XLIV sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

 

Protokołowała: Janina Wyleżuch

                                               Przewodniczący

mgr inż. Henryk M. Sosna