Protokół Nr XX/2012

obrad dwudziestej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 27 kwietnia 2012 r. o godz. 1600

w Galerii pod Ratuszem

Obecni: Radni Rady Miejskiej, Sołtysi i Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności, przedstawiciel Komisariatu Policji w Strumieniu i pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1)     Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek;

2)     z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Włodzimierz Cybulski;

3)     Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko.

Porządek obrad:

     1.       Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

     2.      Przedstawienie porządku obrad.

     3.       Wystąpienia gości.

     4.       Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

     5.       Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

     6.       Interpelacje i zapytania radnych.

     7.       Sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury za rok 2011 i informacja o planach na 2012 r.

     8.       Sprawozdanie z działalności Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu za rok 2011 i informacja o planach na 2012 r.

     9.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2012.

 10.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki na finansowanie inwestycji pod nazwą „Modernizacja Sali Widowiskowej przy OSP w Bąkowie”.

 11.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki na wyprzedzające finansowanie działań finansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007 – 2013.

 12.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2012-2022.

 13.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2012 r.

 14.       Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie rozpatrzenia skargi dotyczącej działalności Burmistrza Strumienia.

 15.       Informacja nt. realizacji zadania „Modernizacja basenu kąpielowego w Strumieniu”.

 16.       Informacja nt. dostępności służby zdrowia na terenie Gminy.

 17.       Zatwierdzenie protokołu z XIX sesji.

 18.       Informacje, wolne głosy i wnioski.

 19.       Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, z-cę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Radcę prawnego pana Romana Szymonka, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, przewodniczących jednostek pomocniczych Gminy, Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu pana Rafała Machaczkę i pracowników Urzędu Miejskiego.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XX sesji.

Porządek obrad został przyjęty bez uwag.

 

ad. 3.

 

Punkt wypadł – wystąpień gości nie było.

 

ad. 4.

 

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informację Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że Wiceprzewodnicząca C. Skowron uczestniczyła w szkoleniu nt. „10 najczęstszych błędów w statucie gminy – miasta – powiatu”, zaś Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej M. Krutyła w szkoleniu nt. „Komisja rewizyjna i absolutorium komunalne”.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że przed uchwaleniem budżetu Gminy planuje, aby zorganizować szkolenie dla radnych nt. ustawy o samorządzie gminnym.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Radny T. Tolasz odczytał odpowiedź Burmistrza na interpelację, którą złożył na poprzedniej sesji dot. rozlewiska wody powstałego przy skrzyżowaniu ul. Głównej w Pruchnej z drogą dojazdową cmentarza komunalnego.

Radny T. Tolasz zwrócił uwagę, że zastoisko wody przy zjeździe na drogę dojazdową do cmentarza komunalnego powstało dopiero po modernizacji ul. Głównej, ponieważ wcześniej nic takiego tam nie było.

Wiceprzewodniczący S. Świtała poinformował, że była tam wizja lokalna z udziałem pracownika Urzędu Miejskiego, gdzie ustalono, że problem rozwiąże wykonanie studzienki.

Radny T. Tolasz stwierdził, że jego zdaniem sytuację uratuje położenie dodatkowej warstwy asfaltu.

Wiceprzewodniczący S. Świtała interpelował o interwencję u wykonawcy - modernizacji drogi powiatowej – ul. Głównej w Pruchnej w sprawie likwidacji rozlewiska wody powstającego przy skrzyżowaniu ul. Szkolnej z ul. Główną.

Radny Z. Podyma podziękował, za odpowiedź na interpelację dotyczącą likwidacji muldy powstałej na ul. Klonowej w Drogomyślu, która zostanie zlikwidowana w terminie do 30 czerwca br.

Radny Z. Podyma interpelował, aby przy remontach cząstkowych dróg zwracać uwagę na różne małe ubytki w nawierzchniach dróg na terenie Gminy.

Radny Z. Podyma przypomniał, że nie została jeszcze zamontowana tabliczka z nazwą ul. Kręta w Drogomyślu.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski odpowiedział, że ZGKiM w ostatnich dniach montował brakujące tabliczki z nazwami ulic na terenie Gminie i widocznie nie zdążyli jeszcze uzupełnić jeszcze wszystkich braków. Tabliczki montowano dopiero teraz ponieważ długo czekaliśmy na realizację zamówienia przez zakład emalierski.

Sołtys sołectwa Pruchna O. Czakon poinformował, że dzisiaj pracownicy ZGKiM montowali brakujące tabliczki z nazwami ulic w Pruchnej i widocznie nie starczyło im czasu na prace w Drogomyślu.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron przypomniała, że nie Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie naprawiła jeszcze dziur w nawierzchni na skrzyżowaniu DK 81 z ul. 1 Maja w Strumieniu (w sprawie tej interpelowała na marcowej sesji).

Wiceprzewodnicząca C. Skowron interpelowała o wysłanie patroli Policji na ul. Wyzwolenia w Zbytkowie w rejon Przedszkola w Zbytkowie, gdzie remontowany jest chodnik i rów, a poruszające się tamtędy samochody jeżdżą bardzo szybko, pomimo ustawionych znaków informujących o remoncie.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron interpelowała o wysłanie patroli Policji na ul. Wyzwolenia w Zbytkowie, ponieważ od czasu kiedy ustawiono bramki na dwupasmówce samochody ciężarowe i tiry przejeżdżają tamtędy robiąc sobie objazd do Jastrzębia.

Radny S. Balas interpelował o ustawienia na ulicy Wiosennej w Bąkowie tablicy informującej o granicy sołectw: Bąków i Jarząbkowice ze względu na podwójną numerację domów w każdym z sołectw.

Radny S. Balas interpelował o naprawę obniżonej nawierzchni asfaltowej na ul. Słowiczej w Bąkowie, powstałej po wykonaniu odwodnienia drogi.

Radny K. Pisiut interpelował o zwrócenie się do właściciela byłej Mleczarni w Pruchnej o zabezpieczenie terenu po byłej oczyszczalni ścieków (do niezabezpieczonego zbiornika w ostatnim czasie wpadła młoda sarenka).

Burmistrz A. Grygierek zapewniła, że pracownicy Urzędu zajmą się tą sprawą zaraz w poniedziałek.

Przewodniczący C. Greń interpelował o wycięcie dwóch drzew przy skrzyżowaniu ulic: Głównej i Konwaliowej w Drogomyślu, które zasłaniają wyjazd z ul. Konwaliowej i zagrażają bezpieczeństwu ruchu.

Radna U. Słowik interpelowała, aby na terenie sołectwa Drogomyśl pojawiały się patrole Policji zwracające uwagę na prędkość samochodów.

Komendant R. Machaczka wyjaśnił, że policjanci z Komisariatu w Strumieniu nie mają uprawnień i sprzętu do kontrolowania prędkości samochodów poruszających się po drogach. Jest to zadanie, którym musi zająć się Wydział Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Cieszynie.

Radna M. Krutyła interpelowała, aby patrole Policji zwróciły uwagę na motocyklistę z niewidocznymi tablicami rejestracyjnymi poruszającego się po terenie miasta z bardzo dużą szybkością.

 

ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury za rok 2011 i informację o planach na 2012 r. – przedstawił Dyrektor MGOK w Strumieniu B. Żydek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do Sprawozdania.

Radna A. Żur poinformowała, że Komisja Oświaty na poprzedniej sesji w marcu – przedstawiła Informację o działalności świetlic środowiskowych na terenie Gminy. Poinformowała, że pracownicy MGOK i świetlic środowiskowych to zespół ludzi bardzo „pozytywnie zakręconych”, wykonujących swoją pracę z bardzo dużą radnością.

Sprawozdanie zostało przyjęte.

 

ad. 8.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Sprawozdanie z działalności Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu za rok 2011 i informację o planach na 2012 r. – przedstawiła Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej w  Strumieniu D. Jabłońska.

Dyrektor MGOK B. Żydek poinformował, że dzięki staraniom Dyrektora Biblioteki zorganizowany został bezpłatny występ bardzo dobrego artysty kabaretowego Marcina Dańca. Poinformował, że koszt występu tego typu artysty wynosi około 25 tysięcy zł.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do Sprawozdania.

Sprawozdanie zostało przyjęte.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2012  – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XX/180/2012 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 kwietnia 2012 r. w sprawie zmiany Gminnego programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2012.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki na finansowanie inwestycji pod nazwą „Modernizacja Sali Widowiskowej przy OSP w Bąkowie” – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski przedstawił autopoprawkę do projektu uchwały. Zaproponowała, aby w § 1 skreślić słowa w nawiasie „sto jedenaście tysięcy dziewięćset pięćdziesiąt trzy złote” i wpisać „sto dziewięć tysięcy sto dwadzieścia siedem złotych”.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką w § 1.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XX/181/2012 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 kwietnia 2012 r. w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki na finansowanie inwestycji pod nazwą „Modernizacja Sali Widowiskowej przy OSP w Bąkowie”

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki na wyprzedzające finansowanie działań finansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007 – 2013 – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

12 głosami „za” i 3 głosach „wstrzymujących się od głosowania (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XX/182/2012 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 kwietnia 2012 r. w sprawie zaciągnięcia pożyczki na wyprzedzające finansowanie działań finansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007 – 2013.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski poinformował, że uchwalone pożyczki nie wpływają na limit zadłużenia Gminy.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że obie pożyczki były planowane już na etapie uchwalania budżetu Gminy na 2012 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2012-2022 (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady nie zgłosiły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką).

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XX/183/2012 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 kwietnia 2012 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2012-2022.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2012 r. (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką).

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XX/184/2012 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 kwietnia 2012 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2012 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie rozpatrzenia skargi dotyczącej działalności Burmistrza Strumienia – przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut, Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Żur i Przewodniczący komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawili jednobrzmiący wniosek Komisji: „Komisje wnioskują o przesunięcie terminu rozpatrzenia skargi pana S. Farugi na działalność Burmistrza Strumienia do dnia 30 czerwca 2012 r.”.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XX/185/2012 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 kwietnia 2012 r. zmieniająca uchwałę w sprawie rozpatrzenia skargi dotyczącej działalności Burmistrza Strumienia

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 5-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 15.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację nt. realizacji zadania „Modernizacja basenu kąpielowego w Strumieniu” w formie prezentacji multimedialnej – szczegółowo przedstawił z-ca Burmistrza W. Cybulski.

Przewodniczący C. Greń zaproponował, aby wokół ścian niecki basenu były zamontowane rurki do przytrzymywania się.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski odpowiedział, że przedstawi sprawę projektantom, gdyż basen musi spełniać określone normy. Z tego co wie rurki wokół basenu są montowane w basenach sanatoryjnych. W części do pływania nie ich można mocować.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że wokół brzegu basenu zamontowane będą urządzenia do masażu, aby nie marnować miejsca na środku.

Radny A. Kajstura zaproponował, aby podnieść pomieszczenia położone w przyziemiu basenu, aby nie zalewało ich podczas powodzi.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że przyziemie budynku jest w ziemi i teraz nic już z tym nie zrobimy.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski wyjaśnił, że przy powodzi 100-lecia żadne rozwiązania nie pomogą.

Przewodniczący C. Greń zapytał czy na sali widowiskowej jest przewidziany montaż ekranu?

Z-ca Burmistrza W. Cybulski odpowiedział, że aktualnie pracujemy nad projektem akustyki i wyposażenia sali widowiskowej.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 16.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację nt. dostępności służby zdrowia na terenie Gminy – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 17.

 

Protokół z XIX sesji, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 18.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Przewodniczący C. Greń przypomniał radnym, że 30 kwietnia br. upływa termin składania oświadczeń majątkowych radnych za 2011 r.

Radny Z. Podyma wnioskował o rozeznanie sprawy dowozu dwójki niepełnosprawnych dzieci z terenu sołectwa w Pruchnej do placówki oświatowo-wychowawczej.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawił wnioski wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Komisji Oświaty i Komisji Rolnictwa: „Komisje wnioskują aby:

1)            negatywnie zaopiniować propozycję repatriacji rodzin polskiego pochodzenia żyjących w Kazachstanie, Uzbekistanie i innych azjatyckich republikach byłego ZSRR - ze względu na brak środków finansowych w budżecie Gminy na ten cel;

2)            na majowym posiedzeniu podjąć decyzję o ewentualnym przyznaniu dofinansowania dla PKS Bielsko-Biała na kursy autobusów na trasie Bielsko-Biała – Strumień w kwocie 15 000,- zł. oraz przystąpieniu do porozumienia z Powiatem Bielskim w sprawie transportu publicznego;

3)            wystąpić do Starosty Cieszyńskiego o jak najszybsze przedstawienie Radzie Miejskiej w Strumieniu informacji nt. programu funkcjonowania transportu publicznego na terenie gminy Strumień oraz tras przejazdu autobusów - ze względu na zbliżający się nowy rok szkolny.”.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że uczestniczyła w spotkaniu z Marszałkiem Województwa Śląskiego, na którym przekazano gminom informacje, że w następnym okresie programowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dysponującego dużymi środkami, z którego m. in. pozyskaliśmy środki na rozbudowę Szkoły w Drogomyślu, GCIW w Pruchnej, remont basenu i modernizację ul. Młyńskiej w Strumieniu – nie będzie można liczyć na dofinansowania. Jedyne środki będzie można pozyskać na kompleksowe termomodernizacje szkół. Natomiast z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, gdzie można pozyskać mniejsze kwoty dofinansowań do 500 tysięcy zł będzie można składać projekty na m. in.: docieplenia, montaż baterii słonecznych, kanalizacje, drogi wojewódzkie i powiatowe oraz kapitał ludzki. Będzie można pozyskać środki transgraniczne np. na infrastrukturę przy szkołach i doposażenie w sprzęty, nie będzie możliwości pozyskania środków na budowę obiektów kubaturowych.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że Burmistrz Strumienia Anna Grygierek została odznaczona tytułem Samorządowca Ziem Górskich, przyznawanym co rocznie przez Koalicję Marek Ziem Górskich. Przewodniczący przekazał Burmistrzowi gratulacje z okazji przyznania tytułu oraz życzył dalszych wyróżnień.

Przewodniczący C. Greń odczytał zaproszenie Lokalnej Grupy Działania „Cieszyńska Kraina” dla radnych na „IV Imprezę Cieszyńska Kraina”, która odbędzie się 6 maja 2012 r. o godz. 1500 w Parku Turystyki w Brennej Centrum.

 

ad. 19.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XX sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1800) słowami „zamykam XX sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ