Zarządzenie Nr 600/2012

Burmistrza Strumienia

z dnia 23 sierpnia 2012 r.


w sprawie: ogłoszenia konsultacji projektu uchwały


Na podstawie art. 30 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.) w związku z art. 5 a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.) oraz Uchwały Nr LII/389/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 maja 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego ( Dz. Urz. Woj. Śląskiego Nr 126 poz. 2044 z dnia 12.07.2010) – Burmistrz Strumienia


zarządza, co następuje:


§ 1


ogłosić konsultacje projektu uchwały w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2013, na zasadach określonych w ogłoszeniu o konsultacjach stanowiącym załącznik do niniejszego zarządzenia.


§ 2


Wykonanie zarządzenia powierzam Inspektorowi – Danucie Sikora.


§ 3


Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.


                                                                                                                    BURMISTRZ

                                                                                                            mgr Anna Grygierek


Załącznik do Zarządzenia Nr 600/2012

Burmistrza Strumienia z dnia 23 sierpnia 2012 r.




OGŁOSZENIE O KONSULTACJACH


Burmistrz Strumienia ogłasza konsultacje projektu uchwały w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2013.

Termin wyrażenia opinii przez organizacje pozarządowe oraz inne podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie , ustala się do dnia 6 września 2012 r.

Opinie należy zgłaszać na piśmie lub w formie elektronicznej do Burmistrza Strumienia z podaniem nazwy jednostki organizacyjnej i adresu.

Dodatkowe informacje można uzyskać w Urzędzie Miejskim w Strumieniu, Referat Organizacyjny I piętro, pokój nr 8 lub pod telefonem 33 8520-627.

Nie przedstawienie opinii we wskazanym terminie oznacza rezygnację z prawa do jej wyrażenia.

Konsultacje są ważne bez względu na ilość uprawnionych podmiotów w nich uczestniczących.

W terminie 7 dni od dnia zakończenia konsultacji Burmistrz Strumienia poda do publicznej wiadomości wynik przeprowadzonych konsultacji wraz z uzasadnieniem przez zamieszczenie na stronie internetowej Urzędu Gminy www.strumien.pl w zakładce „Organizacje pozarządowe”.

W terminie 3 dni od dnia ogłoszenia o wyniku konsultacji uprawnione podmioty mogą wnieść zastrzeżenia do wyniku konsultacji.

Ostatecznego rozstrzygnięcia zastrzeżeń dokonuje Burmistrz Strumienia.




                                                                                                                    BURMISTRZ

                                                                                                            mgr Anna Grygierek
















Uchwała Nr / /2012 PROJEKT

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia września 2012 r.



w sprawie: Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2013.


Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art. 5 a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.) – po przeprowadzeniu konsultacji, na wniosek Burmistrza Strumienia – Rada Miejska w Strumieniu


uchwala:


§ 1


Program współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2013, w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.


§ 2


Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Strumienia.


§ 3


Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Załącznik

do Uchwały Nr / /2012

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia września 2012 r.


PROGRAM WSPÓŁPRACY GMINY STRUMIEŃ Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI WYMIENIONYMI W ART. 3 UST.3 USTAWY O DZIAŁALNOSCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE NA ROK 2013

I. WSTĘP


1. Program współpracy Gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2013 roku, stanowi element polityki społeczno- finansowej Gminy Strumień.

2. Ilekroć w Programie jest mowa o:

  1. Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r., Nr 234 poz. 1536 z późn. zm.),

  2. Organizacjach Pozarządowych – należy przez to rozumieć organizacje pozarządowe, osoby prawne i jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

  3. Programie – należy przez to rozumieć Program współpracy Gminy Strumień z Organizacjami Pozarządowymi w 2013 roku,

  4. Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Strumień.

  5. Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Strumienia,

  6. Radzie Miejskiej – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Strumieniu .


3. Program obejmuje współpracę Gminy z Organizacjami Pozarządowymi działającymi na rzecz mieszkańców gminy Strumień.


II. CEL GŁÓWNY ORAZ CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU


  1. Celem głównym Programu jest zaspokajanie potrzeb społecznych mieszkańców Gminy oraz wzmocnienie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego poprzez budowanie i umacnianie partnerstwa pomiędzy Gminą a Organizacjami Pozarządowymi.

  2. Celami szczegółowymi Programu są:

  1. tworzenie warunków do zwiększenia aktywności społecznej,

  2. budowanie społeczeństwa obywatelskiego, poprzez aktywizację społeczności lokalnej i zwiększenie udziału mieszkańców w rozwiązywaniu lokalnych problemów,

  3. poprawa jakości życia poprzez pełniejsze zaspokojenie potrzeb społecznych,

  4. integracja organizacji lokalnych obejmujących zakresem działania sferę zadań publicznych,

  5. wzmocnienie potencjału organizacji,

  6. promocja Organizacji Pozarządowych działających ma rzecz mieszkańców Gminy.



III. ZASADY WSPÓŁPRACY

Współpraca Gminy z Organizacjami Pozarządowymi odbywa się na zasadach:

  1. pomocniczości – polegającej na uporządkowaniu wzajemnych relacji oraz ukierunkowaniu na wzmacnianie obywateli, ich wspólnot i organizacji;

  2. suwerenności stron – oznaczającej, że Gmina i Organizacje Pozarządowe mają prawo do niezależności i odrębności w samodzielnym definiowaniu i poszukiwaniu sposobów rozwiązań problemów i zadań;

  3. partnerstwa – oznaczającej, iż strony podejmują współpracę w identyfikowaniu i definiowaniu problemów i zadań, wypracowywaniu najlepszych sposobów na ich realizację;

  4. efektywności – polegającej na wspólnym dążeniu do osiągnięcia możliwie najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych;

  5. uczciwej konkurencji – polegającej na kształtowaniu przejrzystych zasad współpracy, opartych na równych i jawnych kryteriach;

  6. jawności – polegającej na zapewnieniu równego dostępu do informacji.



IV. ZAKRES PRZEDMIOTOWY


Przedmiotem współpracy Gminy z Organizacjami Pozarządowymi jest:

  1. realizacja zadań publicznych określonych w art. 4 Ustawy;

  2. podwyższanie efektywności działań kierowanych do mieszkańców Gminy;

  3. określanie potrzeb społecznych i sposobu ich zaspokajania;

  4. konsultowanie projektów uchwał Rady Miejskiej na etapie ich tworzenia.





V. FORMY WSPÓŁPRACY


1. Współdziałanie Gminy z Organizacjami Pozarządowymi obejmuje współpracę o charakterze:

  1. pozafinansowym,

  2. finansowym.


2. Współpraca pozafinansowa Gminy z Organizacjami Pozarządowymi, opierać się będzie na:

  1. wzajemnym informowaniu się o planowanych kierunkach działalności;

  2. podejmowaniu wspólnych działań na rzecz diagnozowania problemów społecznych mieszkańców;

  3. konsultowaniu z Organizacjami Pozarządowymi, odpowiednio do zakresu ich działania, projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;

  4. udzielaniu pomocy Organizacjom Pozarządowym w zakresie informowania o możliwościach pozyskiwania środków finansowych z różnych źródeł;

  5. promocji działalności Organizacji Pozarządowych poprzez zamieszczanie na wniosek zainteresowanych informacji dotyczących podejmowanych przez nich inicjatyw na stronie internetowej Urzędu;

  6. w miarę możliwości udostępnianiu na dogodnych warunkach lokali gminnych do spotkań organizowanych przez organizacje, których tematyka wiąże się z Programem;

  7. obejmowaniu na wniosek Organizacji Pozarządowej patronatem Burmistrza Strumienia przedsięwzięć realizowanych przez tą Organizacje na rzecz mieszkańców Gminy.



  1. Współpraca finansowa obejmować będzie:


1) zlecanie Organizacjom Pozarządowym realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w Ustawie, które mogą mieć formy:

  1. powierzenia wykonania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji, lub

  2. wspierania wykonania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji,


2) udzielanie Organizacjom Pozarządowym aplikującym o środki pomocowe pożyczek na realizację zadań statutowych na terenie Gminy na zasadach określonych odrębnym zarządzeniem Burmistrza.


VI. PRIORYTETOWE ZADANIA PUBLICZNE


Zadania publiczne przewidziane do realizacji w 2013 roku obejmują następujące obszary działań:


  1. kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego:

    1. organizowanie wystaw, festiwali, koncertów,

    2. wydawanie niskonakładowych, nie komercyjnych publikacji,

    3. promowanie tradycji regionalnej i lokalnych twórców,


  1. wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej:

    1. organizowanie zajęć, zawodów oraz imprez sportowo-rekreacyjnych,

    2. udział w rozgrywkach, zawodach i turniejach sportowo- rekreacyjnych.


  1. edukacji, w zakresie dowozu dzieci niepełnosprawnych na zajęcia edukacyjne,


  1. ochrony i promocji zdrowia, w zakresie organizacji programów, akcji i inicjatyw prozdrowotnych.

VII. OKRES REALIZACJI PROGRAMU


Program realizowany będzie w okresie od 1 stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2013 r.



VIII. SPOSÓB REALIZACJI PROGRAMU

1. Zlecanie realizacji zadań publicznych Gminy Organizacjom Pozarządowym obejmuje w pierwszej kolejności te zadania, które Program określa jako zadania priorytetowe i odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert .

2. Otwarty konkurs ofert jest ogłaszany przez Burmistrza i przeprowadzany w oparciu o przepisy Ustawy oraz wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze, chyba, że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania lub dane zadanie można zrealizować efektywniej w inny sposób określony w przepisach odrębnych (w szczególności na zasadach i w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych).

3. Ogłoszenie konkursu może nastąpić jedynie na zadania przewidziane w budżecie Gminy.

4. Głównymi podmiotami realizującymi Program są:

1) Rada Miejska w zakresie kreowania polityki społecznej Gminy oraz określenia wysokości środków finansowych na jej realizację,

2) Burmistrz w zakresie realizacji polityki wytyczonej przez Radę Miejską,

3) Organizacje Pozarządowe realizujące zadania publiczne we współpracy z Gminą.

IX. WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU

1. Finansowanie zadań zleconych do realizacji Organizacjom Pozarządowym odbywa się w ramach budżetu Gminy na rok 2013.

2. Wysokość środków planowanych na realizację Programu w 2013 roku wynosi 69 000,00 zł w tym:

1) na działania z zakresu kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego 1 000,00 zł;

2) na działania z zakresu wspierania i upowszechniania kultury fizycznej 22 000,00 zł;

3) na działania z zakresu edukacji – dowóz dzieci niepełnosprawnych na zajęcia edukacyjne 45 000,00 zł;

4) na działania z zakresu ochrony i promocji zdrowia 1 000,00 zł;





X. SPOSÓB OCENY REALIZACJI PROGRAMU

1. Burmistrz przedłoży Radzie Miejskiej Strumienia do dnia 30 kwietnia, roku następującego po roku obowiązywania Programu, sprawozdanie z jego realizacji.

2. Sprawozdanie zawierać będzie w szczególności informacje dotyczące:

1) liczby Organizacji Pozarządowych, które podjęły się we współpracy z Gminą realizacji zadań publicznych na rzecz społeczności lokalnej;

2) wysokości środków finansowych zaangażowanych na realizację Programu;

3) wysokości wkładu własnego organizacji w realizację zadań publicznych;

4) liczby zadań zrealizowanych w ramach Programu;

5) informacji o beneficjentach zrealizowanych zadań.



XI. INFORMACJA O SPOSOBIE TWORZENIA PROGRAMU ORAZ O PRZEBIEGU KONSULTACJI


    1. Program współpracy tworzony był etapowo.


    1. Na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Strumieniu www.strumien.pl zamieszczono w dniu 21 czerwca 2012 r. zaproszenie do zgłaszania propozycji do „Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2013”.


    1. Projekt Programu przygotowano w oparciu o listę proponowaną przez komórki organizacyjne Urzędu oraz propozycje do Programu zgłaszane przez Organizacje Pozarządowe.


    1. Program został zatwierdzony przez Burmistrza Strumienia i skierowany do konsultacji na podstawie Zarządzenia Burmistrza Strumienia nr 600/2012 z dnia 23 sierpnia 2012 r.


    1. W oparciu uchwałę Nr LII/389/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 maja 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego przeprowadzono konsultacje Programu. Ogłoszenie o konsultacjach projektu uchwały zamieszczono w dniu ….. … 2012 r. na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Strumieniu www.strumien.pl oraz na BIP Urzędu Miejskiego w Strumieniu www.strumien.bip.net.pl. W okresie do dnia …….. 2012 r. tj. do upływu terminu wyrażenia opinii wniesione zostały/ nie zostały wniesione …….. uwagi do konsultowanego projektu Programu.


    1. Wyniki konsultacji zostały opublikowane na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Strumieniu www.strumien.pl w zakładce „Organizacje pozarządowe” oraz na BIP Urzędu Miejskiego w Strumieniu www.strumien.bip.net.pl w dniu ……….. 2012 r.


    1. Ostateczna wersja Programu, po przeprowadzeniu konsultacji skierowana została pod obrady Rady Miejskiej w Strumieniu zarządzeniem Burmistrza Strumienia nr  ……/2012 z dnia ……… 2012r.

XII. TRYB POWOŁYWANIA I ZASADY DZIAŁANIA KOMISJI KONKURSOWYCH DO OPINIOWANIA OFERT W OTWARTYCH KONKURSACH OFERT

1. Oferty złożone przez Organizacje Pozarządowe opiniuje komisja konkursowa, w skład której wchodzą przedstawiciele Urzędu Miejskiego w Strumieniu oraz dwie osoby reprezentujące Organizacje Pozarządowe powołane spośród kandydatów zgłoszonych przez te organizacje.

2. Imienny skład komisji konkursowej określa Burmistrz w formie zarządzenia.

3. W komisji nie mogą zasiadać przedstawiciele tych organizacji, które biorą udział w konkursie.

4. Dopuszcza się udział w komisji (z głosem doradczym) ekspertów posiadających specjalistyczną wiedzę, w dziedzinie w której ogłoszony został konkurs.

5. Pracami komisji kieruje przewodniczący, który jest powoływany przez Burmistrza.

6. Komisja spośród swojego składu wybiera sekretarza i zastępcę przewodniczącego.

7. Komisja działa na posiedzeniach, które zwołuje przewodniczący, z tym że pierwsze posiedzenie komisji zwołuje Burmistrz Strumienia.

8. Posiedzenia komisji odbywają się w obecności co najmniej połowy składu komisji.

9. Komisja opiniuje oferty na podstawie zasad wskazanych w art. 15 ust. 1 Ustawy przy uwzględnieniu następujących kryteriów:

a) spełnienie wymogów formalnych,

b) zgodność treści oferty z zadaniem konkursowym,

c) ocena możliwości realizacji zadania ( posiadane zasoby kadrowe, rzeczowe, doświadczenie),

d) ocena kalkulacji kosztów realizacji zdania, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania,

e) merytoryczna wartość oferty

10.Opinie Komisji są przyjmowane zwykłą większością głosów.

11.Posiedzenia są protokołowane, a protokół podpisuje przewodniczący i sekretarz komisji.

12.Protokół jest przekazywany Burmistrzowi Strumienia w terminie do 7 dni od daty odbycia posiedzenia.



XIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Zmiany niniejszego Programu wymagają formy przyjętej dla jego uchwalenia.