Protokół Nr XXV/2012

obrad dwudziestej piątej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 28 września 2012 r. o godz. 16.oo

w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, Sołtysi i Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy, kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych, radni powiatowi oraz pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu – wg załączonych list obecności.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1)     Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek;

2)     z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Włodzimierz Cybulski;

3)     Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko.

Porządek obrad:

   1.          Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

   2.          Przedstawienie porządku obrad.

   3.          Wystąpienia gości.

   4.          Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

   5.          Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

   6.          Interpelacje i zapytania radnych.

   7.          Rozpatrzenie informacji Burmistrza o wykonaniu budżetu gminy Strumień za I półrocze 2012 roku.

   8.          Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2012-2022.

   9.          Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2012 r.

10.          Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie  na rok 2013.

11.          Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie niezabudowanej nieruchomości nr 472/17 w Strumieniu.

12.          Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie niezabudowanej nieruchomości nr 472/18 w Strumieniu.

13.          Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyznania w 2012 r. wyróżnień - Zasłużony dla Bąkowa, Zasłużony dla Drogomyśla, Zasłużony dla Pruchnej, Zasłużony dla Strumienia, Zasłużony dla Zabłocia, Zasłużony dla Zbytkowa oraz Zasłużony dla Gminy Strumień z okazji Święta Niepodległości.

14.          Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyznania Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka”.

15.          Informacja o sytuacji gospodarczej na terenie gminy Strumień.

16.          Zatwierdzenie protokołu z XXIV sesji.

17.          Informacje, wolne głosy i wnioski.

18.          Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 13 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, z-cę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, przewodniczących jednostek pomocniczych Gminy, asystenta Posła na Sejm RP Mirosławy Nykiel pan Adam Fabia, Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu pana Rafała Machaczkę oraz pracowników Urzędu Miejskiego.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XXV sesji.

Porządek obrad został przyjęty bez uwag.

 

ad. 3.

 

Punkt wypadł – wystąpień gości nie było.

 

ad. 4.

 

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała:

-      dzisiaj odbyło się spotkanie z dyrektorami szkół w związku z rozpoczęciem realizacji programu indywidualnego nauczania klas I do III we wszystkich szkołach podstawowych na terenie Gminy; rozmawialiśmy na temat realizacji merytorycznej programu, 3 października odbędzie rozstrzygnięcie przetargu na świadczenie usług, do którego oferty mogą składać indywidualnie nauczyciele lub firmy, w programie zaplanowane jest dużo godzin na logopedę, gimnastykę korekcyjną, zaplanowano również środki na wyrównywanie szans w nauce m. in. w nauce czytania, matematyce; największy nacisk jest położony na szkoły w Strumieniu, gdyż tutaj działają klasy specjalne,

-      otrzymaliśmy środki z Ministerstwa na projekt pn. „Kamera akcja”, który został przekazany do realizacji MGOK; w ramach projektu będą realizowane będą warsztaty, których finałem będzie nakręcenie filmu o profilaktyce; w projekcie uczestniczą wszystkie świetlice środowiskowe, wkład finansowy Gminy wynosi ok. 10%,

-      złożyliśmy projekt do Ministerstwa Edukacji Narodowej o wartości 30 tysięcy zł, wkład finansowy Gminy wynosi ok. 10%, projekt realizowany będzie w Szkole Podstawowej i Gimnazjum w Strumieniu, gdzie specjalny nacisk jest kładziony na klasy specjalne.

Burmistrz A. Grygierek przedstawiła szeroką informację z udziału w Kongresie w Warszawie, który w głównej mierze dotyczył oświaty. Na Kongresie dyskutowane były również sprawy: trudnej sytuacji finansowej gmin, ustawy śmieciowej, która wchodzi w życie w 2014 roku, braku finansowania działalności przedszkoli przez budżet państwa.

W dyskusji głos zabrali radni: C. Greń, M. Hus i P. Faruga.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Radna M. Krutyła podziękowała za wykonanie parkingu przy ul. Osiedlowej w Strumieniu.

Radna M. Krutyła interpelowała w sprawach:

1)       ustawienia brakującej tabliczki z nazwą ul. Osiedlowa w Strumieniu od strony ulicy Młyńskiej;

2)       ustawienia znaku „zakaz zatrzymywania się” przy ul. Osiedlowej w Strumieniu;

3)       przeniesienia pod lampę oświetlenia ulicznego od strony garaży oznakowania parkingu przy ul. Osiedlowej w Strumieniu, który jest zasłonięty przez konary drzew.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że oznaczenie ul. Osiedlowej od strony ul. Młyńskiej jest już ustawione.

Radny S. Balas interpelował w sprawach:

1)       o ustawienie na ulicy Wiosennej w Bąkowie tablicy informującej o granicy sołectw: Bąków i Jarząbkowice ze względu na podwójną numerację domów w każdym z sołectw (ponowienie interpelacji);

2)       zwrócenia się do firmy wykonującej przekop przez ul. Słowiczą w Bąkowie, aby poprawiła nawierzchnię asfaltową po wykonanych pracach (do dzisiaj firma miała wyznaczony termin wykonania prac i nie zostało to zrobione);

3)       wystąpienia do Śląskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Cieszynie o likwidację zatoru z gałęzi drzew powstającego na wbitych w koryto rzeki Wisły palach przed mostem na Knajce.

Radna U. Słowik podziękowała za odpowiedź w sprawie Młynówki w Drogomyślu. Poinformowała, że kontaktował się z nią inspektor nadzoru i wyjaśnił, że osuwanie kamieni na brzegu Młynówki jest procesem technologicznie zaplanowanym. Problem będzie z wycięciem krzaków, gdyż nie ma środków finansowych na ten cel.

Radna U. Słowik podziękowała również za odpowiedzi w sprawie studzienki przy nowym odcinku chodnika w Drogomyślu przy ul. Głównej oraz w sprawie dalszego wycinania krzaków przy drodze powiatowej ul. Głównej w Drogomyślu za skrzyżowaniem z DK81 w kierunku Pruchnej.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski odpowiedział:

-      spóźniona naprawa nawierzchni na ul. Słowiczej w Bąkowie, po wykonanych przekopach, zgodnie z zapewnieniem firmy będzie wykonana do 2 tygodni,

-      otrzymaliśmy pismo informujące, że Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych w Cieszynie w najbliższym czasie będzie kontynuował przycinanie i pielęgnację drzew przy ul. Głównej w Drogomyślu i Pruchnej.

Radny Z. Podyma podziękował Powiatowemu Zarządowi Dróg Publicznych w Cieszynie za wykonanie barierki zabezpieczającej pobocze ul. Wiejskiej w Drogomyślu od koryta Młynówki.

Radny Z. Podyma interpelował o naprawę dwóch zdewastowanych huśtawek na placu zabaw w Drogomyślu.

Przewodniczący C. Greń zapytał czy w Gminie funkcjonuje system kontroli placów zabaw?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że przed sezonem na każdym placu zabaw jest przeprowadzany przegląd technicznych. Corocznie jest też wymieniany piasek – co jest sprawdzane przez Sanepid.

Radny T. Tolasz interpelował o zinterpretowanie przez Policję oznakowania ustawionego na drodze powiatowej ul. Głównej w Pruchnej (znak ograniczenia tonażu do 10 ton z tabliczką „za wyjątkiem ruchu lokalnego”). Znak ten powoduje wiele utrudnień dla mieszkańców Pruchnej, kierowcy samochodów ciężarowych dowożących opał lub materiały budowlane są sprawdzani przez patrole Policji, aby móc dojechać do konkretnej posesji muszą posiadać zezwolenia.

Komendant R. Machaczka poinformował, że rozpozna przedstawioną interpelację i odpowie radnemu.

Radny T. Tolasz zaproponował, aby zmienić napis na tabliczce pod znakiem ograniczenia tonażu, na bardziej przejrzysty.

W dyskusji głos zabrał z-ca Burmistrza W. Cybulski.

 

ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację Burmistrza o wykonaniu budżetu gminy Strumień za I półrocze 2012 roku – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do Informacji.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie przedstawioną Informację.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) - Informacja Burmistrza o wykonaniu budżetu gminy Strumień za I półrocze 2012 roku - została przyjęta.

 

ad. 8.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2012-2022(wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXV/212/2012 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 września 2012 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2012-2022.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2012 r. (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXV/213/2012 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 września 2012 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2012 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2013 – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXV/214/2012 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 września 2012 r. w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2013.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie niezabudowanej nieruchomości nr 472/17 w Strumieniu - przedstawił z-ca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXV/215/2012 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 września 2012 r. w sprawie wyrażenia zgody na zbycie niezabudowanej nieruchomości w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie niezabudowanej nieruchomości nr 472/18 w Strumieniu - przedstawił z-ca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXV/216/2012 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 września 2012 r. w sprawie wyrażenia zgody na zbycie niezabudowanej nieruchomości w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Projekt uchwały w sprawie przyznania w 2012 r. wyróżnień - Zasłużony dla Bąkowa, Zasłużony dla Drogomyśla, Zasłużony dla Pruchnej, Zasłużony dla Strumienia, Zasłużony dla Zabłocia, Zasłużony dla Zbytkowa oraz Zasłużony dla Gminy Strumień z okazji Święta Niepodległości – przedstawił Przewodniczący doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości Z. Podyma.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXV/217/2012 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 września 2012 r. w sprawie powołania doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Projekt uchwały w sprawie przyznania Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” - przedstawił Przewodniczący doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości Z. Podyma.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXV/219/2012 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 września 2012 r. w sprawie przyznania Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka”.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Informację o sytuacji gospodarczej na terenie gminy Strumień – szczegółowo przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do Informacji.

W dyskusji głos zabrali: asystent Posła na Sejm RP Mirosławy Nykiel A. Fabia, C. Skowron, P. Faruga, M. Hus, T. Tolasz, C. Greń i z-ca Burmistrza W. Cybulski.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 16.

 

Protokół z XXIV sesji, który były wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 17.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Przewodniczący C. Greń poruszył sprawę chodnika przy ul. Głównej w Drogomyślu w kierunku dwupasmówki, miały tam być przemierzone spadki – była w tej sprawie skarga mieszkanki Drogomyśla, Gmina prowadziła tam kontrole.

Przewodniczący C. Greń zapytał jak przedstawia się sprawa śluzy na Młynówce pod dwupasmówką w Drogomyślu, który był omawiany z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Katowicach nie ma środków na remont śluzy na Młynówce (koszt remontu śluzy jest szacowany na ok. 3 miliony zł).

Z-ca Burmistrza W. Cybulski wyjaśnił, że w sprawie chodnika przy ul. Głównej w Drogomyślu oraz związanej z tym skargi mieszkanki Drogomyśla, że jej posesja jest zalewana - możemy przedstawić jak wygląda sprawa rowu oraz wyniki pomiarów geodezyjnych – ale do kogo przesłać pismo w tej sprawie? Czy do Rady Sołeckiej?

Przewodniczący C. Greń odpowiedział, że pismo trzeba przesłać do osoby, która o tą sprawę wnioskowała na Zebraniu Mieszkańców.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że pismo w tej sprawie zostanie przesłane do Sołtysa, gdyż nie wiemy kto wnosił tą sprawę.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że przecież wiemy kto konkretnie wnioskował o sprawę na Zebraniu, gdyż z imienia i nazwiska przedstawiała się poruszając temat.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że jeżeli sprawa była poruszana na Zebraniu Mieszkańców odpowiedź zostanie przesłana do Sołtysa, gdyż od lat tak praktykujemy.

Radna U. Słowik poinformowała, że otrzymuje odpowiedzi Burmistrza na wnioski, które zostały przegłosowane na Zebraniu Wiejskim. Odpowiedzi nigdy nie są przesyłane do konkretnych osób.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że odpowiedź taka powinna również być przesłana do wiadomości osoby zainteresowanej.

Radna U. Słowik wyjaśniła, że sama osobiście przekazuje osobom zainteresowanym odpowiedzi na wnioski, które ich dotyczą.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że nie chce zmieniać przyjętych zasad, ponieważ jeżeli raz je zmienimy już zawsze będziemy musieli tak praktykować.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że musimy tutaj rozróżnić wnioski ogółu mieszkańców oraz wnioski indywidualnych osób, które również może zgłosić na zebraniu wiejskim.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że do niej wypływają wnioski przyjęte na zebraniu wiejskim i nie ma tam informacji, kto konkretnie z imienia i nazwiska je składał. Dlatego wszystkie odpowiedzi są przesyłane na ręce sołtysa, który dobrze wie co ma z nimi zrobić.

Radna U. Słowik ponownie wnioskowała o odtworzenie chodnika wzdłuż dwupasmówki mającego na celu możliwość bezpiecznego dojścia mieszkańców dzielnicy Dębina do Centrum Drogomyśla.

Z-ca Przewodniczącego Komisji Budżetu, … - C. Skowron przedstawiła wniosek - opinię Komisji: „Komisja negatywnie opiniuje propozycję organizacji Samorządowej Olimpiady Ziemi Cieszyńskiej 2012 na dotychczasowych zasadach.”.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawił wniosek – opinię Komisji: „Komisja pozytywnie opiniuje propozycję organizacji Samorządowej Olimpiady Ziemi Cieszyńskiej 2012. Komisja proponuje, aby w ramach Olimpiady zorganizować najwyżej 6 konkurencji w okresie jednego roku (po jednej konkurencji w jednej gminie co dwa miesiące). Proponuje się aby do końca stycznia organizator Olimpiady przedłożył gminom harmonogram planowanych imprez.”.

Z-ca Przewodniczącego Komisji Oświaty, … - U. Słowik przedstawiła wniosek – opinię Komisji: „Komisja negatywnie opiniuje propozycję organizacji Samorządowej Olimpiady Ziemi Cieszyńskiej 2012 na dotychczasowych zasadach. Komisja proponuje, aby w ramach organizacji imprezy rekreacyjnej „Powiat bez granic” zaplanować jedną konkurencję sportową dla samorządowców.”.

 

ad. 18.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXV sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 18.oo) słowami „zamykam XXV sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ