Uchwała XIII/117/2003

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 28 sierpnia 2003 r.

 

w sprawie:  ustalenia procedury opracowania i uchwalenia budżetu Gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

 

 

Działając na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.  o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) oraz w związku z art. 119-126 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r, Nr 15 poz. 148 z późn. zm.) – Rada Miejska w Strumieniu:

 

uchwala:

 

§ 1

 

1.       Wnioski do projektu uchwały budżetowej Gminy mogą składać:

-       komisje Rady Miejskiej,

-       radni,

-       kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy,

-       organizacje społeczne i zawodowe działające na terenie Gminy,

-       rady sołeckie i Rada Mieszkańców,

-       mieszkańcy Gminy, przy czym wniosek taki wymaga poparcia przez co najmniej 20 mieszkańców Gminy (w formie listy opatrzonej własnoręcznymi podpisami osób popierających) i wskazania w nim swojego reprezentanta.

2.       Termin składania wniosków upływa z dniem 20 września.

 

§ 2

 

1.       Burmistrz w terminie 30 dni od daty określonej w § 1 ust. 2 uchwały, dokona oceny wniosków, ich szacunkowej wyceny, a także opracuje na ich podstawie materiały do projektu uchwały budżetowej.

2.       O nieuwzględnionych wnioskach (wraz z krótkim uzasadnieniem) Burmistrz powiadamia Radę Miejską oraz wnioskodawców.

 

§ 3

 

1.       Burmistrz na podstawie opracowanych materiałów, przygotowuje projekt uchwały budżetowej Gminy, przy czym wnioski złożone przez podmioty wymienione w § 1 ust. 1 stanowią materiały pomocnicze do opracowania projektu budżetu i nie stanowią podstawy do ich obowiązkowego ujęcia w projekcie uchwały budżetowej.

2.       O ostatecznej wysokości i strukturze projektu uchwały budżetowej decyduje Burmistrz, biorąc przede wszystkim pod uwagę:

                        1) górną granicę możliwych do osiągnięcia dochodów własnych;

                        2) wysokość subwencji i dotacji celowych;

                        3) wysokość nadwyżki z lat ubiegłych;

                        4) zaspokojenie najpilniejszych potrzeb społeczności Gminy wynikających z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.

 

§ 4

 

W skład materiałów opracowywanych przez Burmistrza wchodzą:

                        1) projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami;

                        2) objaśnienia do projektu uchwały budżetowej;

                        3) informacja o stanie mienia komunalnego.

 

§ 5

 

Projekt uchwały budżetowej powinien zawierać:

-       zbiorcze kwoty planowanych przychodów i rozchodów zakładów budżetowych wraz ze szczegółowym planem wydatków w rozbiciu na poszczególne paragrafy,

-       wykaz zadań inwestycyjnych, które będą realizowane w danym roku budżetowym,

-       wyodrębniony plan finansowy obejmujący dochody i wydatki na finansowanie zadań zleconych Gminie w zakresie administracji rządowej.

 

§ 6

 

1.       Objaśnienia do projektu uchwały budżetowej powinny zawierać omówienie projektu planu dochodów i wydatków w porównaniu z przewidywanym wykonaniem roku ubiegłego, a w szczególności:

a)   prognozowane dochody Gminy wg ważniejszych źródeł i działów klasyfikacji budżetowej,

b)  wydatki budżetu Gminy w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem:

-       wydatków bieżących z wyszczególnieniem wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń, dotacji, wydatków na obsługę długu, wydatków z tytułu ewentualnych poręczeń,

-       wydatków majątkowych z podziałem na inwestycje i zakupy inwestycyjne wraz z dokładnym określeniem zakresu rzeczowego,

c)   wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi,

d)  plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych i środków specjalnych,

e)   plany przychodów i wydatków funduszy celowych.

2.       W objaśnieniach należy ustosunkować się do wniosków nie uwzględnionych w projekcie uchwały budżetowej.

 

§ 7

 

Informacja o stanie mienia komunalnego powinna obejmować w szczególności:

                        1) zbiorczy wykaz składników majątkowych Gminy z podaniem ich wartości;

                        2) obecny i przewidywany sposób zagospodarowania poszczególnych składników majątkowych;

                        3) obecne i przewidywane dochody oraz ponoszone wydatki na poszczególne składniki majątku.


§ 8

 

Burmistrz ujmie w projekcie uchwały budżetowej propozycje upoważnień przyznawanych przez Radę Miejską, zgodnie z art. 124 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.

 

§ 9

 

1.       Burmistrz przedkłada, najpóźniej do dnia 15 listopada, projekt uchwały budżetowej na rok następny wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego, przekazując go wraz z pismem przewodnim na ręce przewodniczącego Rady Miejskiej oraz przesyła jednocześnie do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach – celem zaopiniowania.

2.       W terminie 7 dni od dnia przekazania Radzie Miejskiej projektu uchwały budżetowej, Burmistrz przekazuje podległym jednostkom informacje niezbędne dane do opracowania projektów ich planów finansowych.

3.       Kierownicy jednostek, o których mowa w ust. 2, opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania danych, o których mowa w ust. 2, nie później jednak niż do dnia 22 grudnia.

 

§ 10

 

1.       Przewodniczący Rady Miejskiej po otrzymaniu projektu uchwały budżetowej wraz z materiałami pomocniczymi przekazuje go niezwłocznie – do zaopiniowania komisjom Rady Miejskiej.

2.       Komisje Rady Miejskiej wyrażają swoje opinie o projekcie uchwały budżetowej, w części dotyczącej ich zakresu działania, w ciągu 14 dni od daty otrzymania i na piśmie przekazują je Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej oraz Burmistrzowi.

W przypadku, gdy opinia zawiera propozycje poprawek winne one zawierać uzasadnienie i wskazanie źródeł sfinansowania.

3.       Komisja Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej na posiedzeniu, w obecności przewodniczącego Rady Miejskiej i jego zastępców oraz przewodniczących pozostałych komisji Rady, formułuje opinię o całym projekcie uchwały budżetowej w ciągu 7 dni od dnia otrzymania opinii, o których mowa w ust. 2 i przekazuje ją Burmistrzowi oraz Przewodniczącemu Rady Miejskiej.

 

§ 11

 

Burmistrz może przedstawić Radzie Miejskiej autopoprawki do projektu uchwały budżetowej wynikające z ostatecznych decyzji o wysokości kwot dotacji celowych lub dochodów z budżetu państwa.

 

§ 12

 

1.       Uchwalenie uchwały budżetowej powinno nastąpić w następującym porządku:

a)   zwięzłe przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z jego uzasadnieniem przez Burmistrza,

b)  przedstawienie stanowisk poszczególnych komisji Rady Miejskiej oraz przedstawienie stanowiska Burmistrza do proponowanych poprawek,

c)   odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach,

d)  dyskusja nad poprawkami zgłoszonymi przez komisje Rady Miejskiej i Burmistrza,

e)   głosowanie.

2.       Do trybu głosowania nad projektem uchwały budżetowej stosuje się odpowiednie przepisy Statutu Gminy.

 

§ 13

 

1.       W terminie 21 dni od dnia uchwalenia uchwały budżetowej, Burmistrz:

                        1) opracowuje układ wykonawczy budżetu w szczegółowości działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej, z podziałem na poszczególne jednostki budżetowe realizujące budżet;

                        2) przekazuje podległym jednostkom informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków oraz wysokości dotacji;

                        3) opracowuje plan finansowy zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych Gminie.

2.       Samorządowe jednostki organizacyjne dostosowują projekty planów finansowych do uchwały budżetowej.

 

§ 14

 

Za sprawne i terminowe przygotowanie projektu uchwały budżetowej Gminy odpowiedzialny jest Burmistrz.

 

§ 15

 

Przewodniczący Rady Miejskiej czuwa nad terminowością przebiegu procedury związanej z uchwalaniem uchwały budżetowej.

 

§ 16

 

Traci moc Uchwała Nr XXIV/152/99 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 22 sierpnia 2000 rok w sprawie: ustalenia procedury opracowania i uchwalenia budżetu Gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

 

§ 17

 

Uchwała podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego oraz w dwutygodniku „Nowa Formacja”.

 

§ 18

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Przewodniczący 

               mgr inż. Henryk M. Sosna