/117/2003
Rady Miejskiej w Strumieniu
z dnia 28 sierpnia 2003 r.
w sprawie: ustalenia procedury opracowania i uchwalenia budżetu Gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
Działając na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) oraz w związku z art. 119-126 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r, Nr 15 poz. 148 z późn. zm.) – Rada Miejska w Strumieniu:
uchwala:
§ 1
1. Wnioski do projektu uchwały budżetowej Gminy mogą składać:
- komisje Rady Miejskiej,
- radni,
- kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy,
- organizacje społeczne i zawodowe działające na terenie Gminy,
- rady sołeckie i Rada Mieszkańców,
- mieszkańcy Gminy, przy czym wniosek taki wymaga poparcia przez co najmniej 20 mieszkańców Gminy (w formie listy opatrzonej własnoręcznymi podpisami osób popierających) i wskazania w nim swojego reprezentanta.
2. Termin składania wniosków upływa z dniem 20 września.
§ 2
1. Burmistrz w terminie 30 dni od daty określonej w § 1 ust. 2 uchwały, dokona oceny wniosków, ich szacunkowej wyceny, a także opracuje na ich podstawie materiały do projektu uchwały budżetowej.
2. O nieuwzględnionych wnioskach (wraz z krótkim uzasadnieniem) Burmistrz powiadamia Radę Miejską oraz wnioskodawców.
§ 3
1. Burmistrz na podstawie opracowanych materiałów, przygotowuje projekt uchwały budżetowej Gminy, przy czym wnioski złożone przez podmioty wymienione w § 1 ust. 1 stanowią materiały pomocnicze do opracowania projektu budżetu i nie stanowią podstawy do ich obowiązkowego ujęcia w projekcie uchwały budżetowej.
2. O ostatecznej wysokości i strukturze projektu uchwały budżetowej decyduje Burmistrz, biorąc przede wszystkim pod uwagę:
1) górną granicę możliwych do osiągnięcia dochodów własnych;
2) wysokość subwencji i dotacji celowych;
3) wysokość nadwyżki z lat ubiegłych;
4) zaspokojenie najpilniejszych potrzeb społeczności Gminy wynikających z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.
§ 4
W skład materiałów opracowywanych przez Burmistrza wchodzą:
1) projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami;
2) objaśnienia do projektu uchwały budżetowej;
3) informacja o stanie mienia komunalnego.
§ 5
Projekt uchwały budżetowej powinien zawierać:
- zbiorcze kwoty planowanych przychodów i rozchodów zakładów budżetowych wraz ze szczegółowym planem wydatków w rozbiciu na poszczególne paragrafy,
- wykaz zadań inwestycyjnych, które będą realizowane w danym roku budżetowym,
- wyodrębniony plan finansowy obejmujący dochody i wydatki na finansowanie zadań zleconych Gminie w zakresie administracji rządowej.
§ 6
1. Objaśnienia do projektu uchwały budżetowej powinny zawierać omówienie projektu planu dochodów i wydatków w porównaniu z przewidywanym wykonaniem roku ubiegłego, a w szczególności:
a) prognozowane dochody Gminy wg ważniejszych źródeł i działów klasyfikacji budżetowej,
b) wydatki budżetu Gminy w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem:
- wydatków bieżących z wyszczególnieniem wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń, dotacji, wydatków na obsługę długu, wydatków z tytułu ewentualnych poręczeń,
- wydatków majątkowych z podziałem na inwestycje i zakupy inwestycyjne wraz z dokładnym określeniem zakresu rzeczowego,
c) wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi,
d) plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych i środków specjalnych,
e) plany przychodów i wydatków funduszy celowych.
2. W objaśnieniach należy ustosunkować się do wniosków nie uwzględnionych w projekcie uchwały budżetowej.
§ 7
Informacja o stanie mienia komunalnego powinna obejmować w szczególności:
1) zbiorczy wykaz składników majątkowych Gminy z podaniem ich wartości;
2) obecny i przewidywany sposób zagospodarowania poszczególnych składników majątkowych;
3) obecne i przewidywane dochody oraz ponoszone wydatki na poszczególne składniki majątku.
§ 8
Burmistrz ujmie w projekcie uchwały budżetowej propozycje upoważnień przyznawanych przez Radę Miejską, zgodnie z art. 124 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.
§ 9
1. Burmistrz przedkłada, najpóźniej do dnia 15 listopada, projekt uchwały budżetowej na rok następny wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego, przekazując go wraz z pismem przewodnim na ręce przewodniczącego Rady Miejskiej oraz przesyła jednocześnie do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach – celem zaopiniowania.
2. W terminie 7 dni od dnia przekazania Radzie Miejskiej projektu uchwały budżetowej, Burmistrz przekazuje podległym jednostkom informacje niezbędne dane do opracowania projektów ich planów finansowych.
3. Kierownicy jednostek, o których mowa w ust. 2, opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania danych, o których mowa w ust. 2, nie później jednak niż do dnia 22 grudnia.
§ 10
1. Przewodniczący Rady Miejskiej po otrzymaniu projektu uchwały budżetowej wraz z materiałami pomocniczymi przekazuje go niezwłocznie – do zaopiniowania komisjom Rady Miejskiej.
2. Komisje Rady Miejskiej wyrażają swoje opinie o projekcie uchwały budżetowej, w części dotyczącej ich zakresu działania, w ciągu 14 dni od daty otrzymania i na piśmie przekazują je Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej oraz Burmistrzowi.
W przypadku, gdy opinia zawiera propozycje poprawek winne one zawierać uzasadnienie i wskazanie źródeł sfinansowania.
3. Komisja Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej na posiedzeniu, w obecności przewodniczącego Rady Miejskiej i jego zastępców oraz przewodniczących pozostałych komisji Rady, formułuje opinię o całym projekcie uchwały budżetowej w ciągu 7 dni od dnia otrzymania opinii, o których mowa w ust. 2 i przekazuje ją Burmistrzowi oraz Przewodniczącemu Rady Miejskiej.
§ 11
Burmistrz może przedstawić Radzie Miejskiej autopoprawki do projektu uchwały budżetowej wynikające z ostatecznych decyzji o wysokości kwot dotacji celowych lub dochodów z budżetu państwa.
§ 12
1. Uchwalenie uchwały budżetowej powinno nastąpić w następującym porządku:
a) zwięzłe przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z jego uzasadnieniem przez Burmistrza,
b) przedstawienie stanowisk poszczególnych komisji Rady Miejskiej oraz przedstawienie stanowiska Burmistrza do proponowanych poprawek,
c) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach,
d) dyskusja nad poprawkami zgłoszonymi przez komisje Rady Miejskiej i Burmistrza,
e) głosowanie.
2. Do trybu głosowania nad projektem uchwały budżetowej stosuje się odpowiednie przepisy Statutu Gminy.
§ 13
1. W terminie 21 dni od dnia uchwalenia uchwały budżetowej, Burmistrz:
1) opracowuje układ wykonawczy budżetu w szczegółowości działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej, z podziałem na poszczególne jednostki budżetowe realizujące budżet;
2) przekazuje podległym jednostkom informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków oraz wysokości dotacji;
3) opracowuje plan finansowy zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych Gminie.
2. Samorządowe jednostki organizacyjne dostosowują projekty planów finansowych do uchwały budżetowej.
§ 14
Za sprawne i terminowe przygotowanie projektu uchwały budżetowej Gminy odpowiedzialny jest Burmistrz.
§ 15
Przewodniczący Rady Miejskiej czuwa nad terminowością przebiegu procedury związanej z uchwalaniem uchwały budżetowej.
§ 16
Traci moc Uchwała Nr XXIV/152/99 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 22 sierpnia 2000 rok w sprawie: ustalenia procedury opracowania i uchwalenia budżetu Gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§ 17
Uchwała podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego oraz w dwutygodniku „Nowa Formacja”.
§ 18
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący
mgr inż. Henryk M. Sosna