Protokół Nr XXXIV.2013

obrad trzydziestej czwartej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu

odbytych w dniu 27 maja 2013 r. o godz. 15.oo

w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Obecni: Radni Rady Miejskiej, Sołtysi, dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy, radny powiatowy, przedstawiciel Komisariatu Policji w Strumieniu, asystent Posła na Sejm RP Mirosławy Nykiel, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu oraz przedstawiciele lokalnej prasy – wg załączonych list obecności.

 

Ponadto w obradach udział wzięli:

1)   Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek;

2)   Zastępca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Włodzimierz Cybulski;

3)   Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko;

4)   Sekretarz Strumienia – Daniela Kula.

 

Porządek obrad:

    1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.     Przedstawienie porządku obrad.

    3.     Wystąpienia gości.

    4.     Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

    5.     Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.     Interpelacje i zapytania radnych.

    7.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu na 2012 r.

    8.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia z tytułu wykonania budżetu na 2012 r.

    9.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy Strumień w roku 2013.

 10.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2013-2021.

 11.     Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXIX.251.2012 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21.12.2012 r. w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

 12.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie współdziałania gminy w ramach konkursu w zakresie wdrożenia standardów świadczenia elektronicznych usług publicznych.

 13.     Informacja o działalności Miejsko-Gminnej Spółki Wodnej w Strumieniu oraz planowanych zadaniach w 2013 r.

 14.     Informacja nt. działań podjętych w celu porządkowania gospodarki odprowadzania wód z terenu gminy Strumień.

 15.     Informacja o sposobie rozpatrzenia wniosków przedstawionych komisje stałe Rady Miejskiej w IV kwartale 2012 r. i I kwartale 2013 r.

 16.     Zatwierdzenie protokołu z XXXIII sesji.

 17.     Informacje, wolne głosy i wnioski.

 18.     Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych na 15 ustawowego składy Rady - obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: Radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Zastępcę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego pana Romana Szymonka, Sołtysów, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych, radnego powiatowego pana Janusza Żydka, Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu pana Rafała Machaczkę, asystenta Posła na Sejm RP Mirosławy Nykiel pana Adama Fabię, pracowników Urzędu Miejskiego w Strumieniu oraz przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji”.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XXXIV sesji.

Porządek obrad został przyjęty bez uwag.

 

ad. 3.

 

Asystent Posła na Sejm RP Mirosławy Nykiel pan Adam Fabia poinformował, że w miniony weekend Telewizja Regionalna kablowa wyemitowała program pt. „Dzieje nieznane i historie Ziemi Cieszyńskiej” - część pierwsza, gdzie promowano sołectwo Zabłocie. W programie wypowiadała się radna Anastazja Żur i mówiła o Zabłociu, utopcach i nocznicach.

 

ad. 4.

 

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

Do Informacji nie wniesiono uwag.

 

 

 

 

ad. 5.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Do Informacji nie wniesiono uwag.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał komu zlecone zostało przygotowanie zakresu robót i kosztorysu na wykonanie naprawy przepustu na rowie przy ulicy Szkolnej w Pruchnej?

Zastępca Burmistrza W. Cybulski poinformował, że kosztorys na wykonanie naprawy przepustu przygotowuje inspektor nadzoru, który pracuje na zlecenie Urzędu Miejskiego.

Radna A. Żur podziękowała za zabezpieczenie studzienki na ulicy Osiedlowej w Strumieniu.

Radna A. Żur interpelowała w sprawach:

1)  usunięcia tuj (żywotników zachodnich) rosnących w pobliżu bramy wjazdowej na Basen kąpielowy w Strumieniu (drzewa te zasłaniają pięknie kwitnące azalie rosnące za nimi, ponadto jest to miejsce gdzie gromadzą się grupki chuliganów);

2)  zadbania o miejsce pamięci narodowej w Strumieniu, na budynku byłego technikum Żywienia i Gospodarstwa Domowego.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że w pobliżu bramy wjazdowej na Basen rosną 3 tuje, które planujemy wyciąć, dlatego zwróciliśmy się o wydanie pozwolenia na ich wycinkę. Po usunięciu drzew powstanie tam ładny skwerek.

Radna M. Krutyła zgłosiła zapytania w sprawach:

1)  czy wiadomo kiedy będzie wykonany remont przejazdu kolejowego w ciągu ulicy 1 Maja w Strumieniu?

2)  kiedy PKP udrożni przepust pod torami kolejowym na potoku Hynek w Strumieniu?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że prowadziliśmy rozmowy z PKP w sprawie remontu przejazdu kolejowego na ulicy 1 Maja w Strumieniu. Uzyskaliśmy informacje, że będzie to dość pokaźny remont, który wykonywać będzie firma zewnętrzna. Natomiast w sprawie przepustu pod torami kolejowymi na potoku Hynek uzyskaliśmy zapewnienie PKP, że zostanie udrożniony. Z naszej strony musimy dopilnować, żeby zapewnienie właściciela zostało zrealizowane.

Radny M. Hus interpelował o wystąpienie z pismami do właścicieli gruntów, wzdłuż DK 81, o wykoszenie barszczu sosnowskiego. Sytuacja ta dotyczy również gruntu gminnego położonego w tym rejonie.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że wystąpimy do właścicieli nieruchomości, na których rośnie barszcz sosnowskiego o likwidację tej niebezpiecznej rośliny.

Radny Z. Podyma podziękował za odpowiedzi na interpelację zgłoszone na poprzedniej sesji.

Radny Z. Podyma interpelował w sprawach:

1)  pilnej naprawy bardzo niebezpiecznego ubytku w nawierzchni ulicy Spokojnej w Drogomyślu;

2)  rozwiązania sprawy odprowadzenia wody z ulicy Spokojnej w Drogomyślu, od kiedy wyasfaltowano parking przy kościele katolickim woda spływa na pobocze i posesję nr 4 przy ulicy Spokojnej (droga jest nachylona w stronę posesji nr 4); jest to również powodem podmakania pobocza po prawej stronie ulicy – o co interpelował Przewodniczący Czesław Greń na poprzedniej sesji Rady.

Przewodniczący C. Greń interpelował w sprawach:

1)  wycięcia 5 całkowicie suchych świerków w rejonie sklepu Emi Market w Drogomyślu (przy drodze powiatowej ulicy Głównej);

2)  utwardzenia zbyt luźno położonego klińca (w niektórych miejscach) na drodze śródpolnej – ulicy Dębina w Drogomyślu;

3)  przegłębienia rowu przy ulicy Głównej w Drogomyślu, na odcinku od wlotu do wylotu ulicy Konwaliowej oraz zabezpieczenia wlotu do magistrali odwodnieniowej osiedla w Drogomyślu.

Radny T. Tolasz interpelował w sprawach:

1)  ustawienia znaku „obszar zabudowany” przy wjeździe z ulicy Lipowej na ulicę Nową w Pruchnej (wjeżdżając do Pruchnej ulicą Nową można poruszać się prędkością 90 km/godz.);

2)  zlikwidowania znaku „ustąp pierwszeństwa” przy ulicy Nowej przed Centrum Integracji w Wsi w Pruchnej (50 metrów poniżej jest wlot ulicy Strażackiej i znak ten dotyczy tego skrzyżowania, na szczęście kierowcy nie zwracają na to uwagi i nie doszło tam do żadnej kolizji, ponieważ samochody poruszające się ulicą Nową wymuszają pierwszeństwo przed samochodami poruszającymi się ulicą Strażacką). Radny zaproponował aby usunąć ten znak, ponieważ przy wjeździe z ulicy Nowej na ulicę Główną jest ustawiony znak „stop”.

Radna U. Słowik podziękowała za odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji, szczególnie za wykoszenie poboczy przy drogach w sołectwie Drogomyśl przed Rajdem Wisły. Podziękowała również za przeorganizowanie trasy Rajdu w związku z obchodami jubileuszu Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Drogomyślu.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że organizatorzy Rajdu Wisły zachowali się bardzo elastycznie, pomimo zatwierdzenia trasy Rajdu nie było żadnych problemów, aby dokonać w niej zmian na naszą prośbę.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron podziękowała za odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron interpelowała o ponowne wystąpienie do Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie o naprawę fatalnego stanu poboczy przy ulicy Wyzwolenia w Zbytkowie oraz położenia nowej nakładki asfaltowej na tej ulicy.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że remont drogi wojewódzkiej Pawłowice-Cieszyn bardzo mocno odbija się na stanie naszych dróg. Zwróciła się też z prośbą do radnego powiatowego Janusza Żydka o wsparcie naszych starań w sprawie remontów dróg powiatowych.

ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie z wykonania budżetu na 2012 r.– przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu na 2012 r.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXIV.292.2013 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 maja 2013 r. w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu na 2012 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8.

 

Projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia z tytułu wykonania budżetu na 2012 r.

Przewodniczący C. Greń odczytał Uchwałę I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach Nr 4100/I/89/2013 z dnia 13 maja 2013 r. wydającą pozytywną opinię o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia na 2012 rok.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej M. Krutyła odczytała wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie Burmistrzowi Strumienia absolutorium z tytułu wykonania budżetu Gminy na 2012 rok w raz z uzasadnieniem.

Zastępca Burmistrza W. Cybulski poinformował, że Informacja o stanie mienia komunalnego za 2012 rok, stanowiąca załącznik do Sprawozdania z wykonania budżetu na 2012 r., była punktem porządku obrad kwietniowej sesji i wtedy została szczegółowo omówiona.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXIV.293.2013 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 maja 2013 r. w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia z tytułu wykonania budżetu na 2012 r.

Uchwała w załączeniu.

Burmistrz A. Grygierek podziękowała Radzie Miejskiej za udzielenie absolutorium z tytułu wykonania budżetu na 2012 r. Poinformowała też, że jedną z inwestycji, którą zdecydowaliśmy się realizować bez dofinansowania z zewnątrz była modernizacja obiektu Zespołu Szkół w Drogomyślu. Przystępując do realizacji zadania podjęliśmy decyzję o zaciągnięciu kredytu na ten cel. Nasz trud opłacił się ponieważ w najbliższych dniach będziemy podpisywać umowę na refundację kosztów poniesionych na realizację tej inwestycji. Koszt modernizacji to kwota około 1 miliona złotych, a wysokość otrzymanego dofinansowania ma wynosić 83%.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy Strumień w roku 2013 – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXIV.294.2013 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 maja 2013 r. w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy Strumień w roku 2013.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2013-2021 – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XXXIV.295.2013 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 maja 2013 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2013-2021.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały zmieniający uchwałę Nr XXIX.251.2012 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21.12.2012 r. w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XXXIV.296.2013 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 maja 2013 r. zmieniająca uchwałę Nr XXIX.251.2012 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21.12.2012 r. w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Uchwała w załączeniu.

 

 ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie współdziałania gminy w ramach konkursu w zakresie wdrożenia standardów świadczenia elektronicznych usług publicznych – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XXXIV.297.2013 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 maja 2013 r. w sprawie współdziałania gminy w ramach konkursu w zakresie wdrożenia standardów świadczenia elektronicznych usług publicznych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - Informację o działalności Miejsko-Gminnej Spółki Wodnej w Strumieniu oraz planowanych zadaniach w 2013 r. – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady nie zgłosiły uwag do przedstawionej Informacji.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał czy będzie realizowana inwestycja związana z uporządkowaniem wód opadowych w rejonie ulic: Kilisztwo i Dębowej w Pruchnej (w 2012 roku przygotowana została dokumentacja techniczna na to zadanie)?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że niedawno uzyskaliśmy pozwolenie na budowę na realizację tego zadania, będziemy starali się, aby ująć je w budżecie Gminy na 2014 rok.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 14.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - Informację nt. działań podjętych w celu porządkowania gospodarki odprowadzania wód z terenu gminy Strumień – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do przedstawionej Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 15.

 

Informację o sposobie rozpatrzenia wniosków przedstawionych przez komisje stałe Rady Miejskiej w IV kwartale 2012 r. i I kwartale 2013 r.– przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do przedstawionej Informacji.

Informacja została przyjęta.

  

ad. 16.

 

Protokół z XXXIII sesji, który były wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 17.

 

Informacje, wolne głosy i wnioski.

Przewodniczący C. Greń zaprosił radnych na Staromiejską Wiosnę, która organizowana jest w dniach 1 i 2 czerwca br. na Rynku w Strumieniu.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w bieżącym roku Staromiejska Wiosna jest organizowana jako impreza masowa, co wymaga załatwienia o wiele więcej dokumentów.

Radny S. Balas wnioskował w sprawach:

1)  czy będzie wykonywane odwodnienie obiektu Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Bąkowie?

2)  naprawy zniszczonego przyczółka na mostku na skrzyżowaniu ulic: Wiosennej i Szkolnej w Bąkowie;

3)  wystąpienia do Telekomunikacji Polskiej o podwieszenie luźno wiszących kabli telefonicznych przy ulicach: Osiedlowej i Szkolnej w Bąkowie.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że realizacja odwodnienia obiektu Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Bąkowie nie jest zaplanowana w budżecie Gminy na bieżący rok. Poinformowała też, że realizacja tego zadania jest bardzo kosztowna.

Radna U. Słowik wnioskowała w sprawach:

1)  przycięcia gałęzi drzew przy drogach na terenie sołectwa Drogomyśl;

2)  rozważenia sprawy ogrodzenia Miasteczka Ruchu Drogowego w Drogomyślu oraz możliwości korzystania przez dzieci i młodzież z tego terenu w soboty i niedziele;

3)  wyczyszczenia rowu wzdłuż ulicy Klonowej, na odcinku od cmentarza do rowu głównego;

4)  dowiezienia ziemi na teren po wymianie wodociągu w Centrum Drogomyśla na przeciw wylotu ulicy Wiejskiej na ulicę Główną.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron wnioskowała o wykarczowanie krzaków i wyczyszczenie rowu wzdłuż ulicy Wiązowej w Zbytkowie.

Radna U. Słowik poinformowała:

1)  jutro w ramach Europejskiego Tygodnia Sportu dla Wszystkich w sołectwie Drogomyśl jest organizowany marsz z kijami Nordic Walking – postaw serce na nogi wraz z instruktorem;

2)  12 czerwca br. w Sali Zborowej w Drogomyślu ks. Karol Macura wygłosi prelekcję nt. obrazu „Uciszenie burzy”.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że gmina Strumień po raz drugi wzięła udział w Sportowym Turnieju Miast i Wsi organizowanym przez Krajową Federację Sportu dla Wszystkich. W organizację imprez Europejskiego Tygodnia Sportu dla Wszystkich włączyły się wszystkie szkoły, przedszkola i organizacje działające na terenie Gminy. W ciągu tygodnia w Gminie zaplanowana jest organizacja ponad 40 imprez.

  

ad. 18.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXXIV sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 16.3o) słowami „zamykam XXXIV sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ