Zarządzenie Nr 932.2013
Burmistrza Strumienia
z dnia 20 czerwca 2013 r.
w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Strumieniu
Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594) oraz art. 4ą ust. 3 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2012 r. poz. 1356, z późn. zm.) – Burmistrz Strumienia
zarządza, co następuje:
§ 1
Zatwierdzić Regulamin Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Strumieniu – w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Wykonanie zarządzenia powierzam Przewodniczącemu Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Strumieniu.
§ 3
Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierzam Pełnomocnikowi Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
§ 4
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik
do Zarządzenia Nr 932.2013
Burmistrza Strumienia
z dnia 20 czerwca 2013 r.
REGULAMIN
MIEJSKIEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH W STRUMIENIU
§ 1
Regulamin określa zadania, organizację wewnętrzną i tryb pracy Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Strumieniu, zwanej dalej Komisją.
Komisja działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U z 2012 r. poz. 1356), zwanej dalej ustawą;
2) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.);
3) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. z 2011 r. Nr 209, poz. 1245);
4) uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
5) niniejszego Regulaminu.
Nadzór nad działalnością Komisji sprawuje Burmistrz Strumienia, zwany dalej Burmistrzem.
Pierwsze posiedzenie Komisji zwołuje Burmistrz. Następne posiedzenia zwołuje Przewodniczący Komisji.
§ 2
Do zadań Komisji należy:
opracowanie założeń kierunkowych Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na kolejny rok;
opiniowanie:
a) Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
b) w drodze postanowienia, zgodności lokalizacji punktów sprzedaży alkoholu przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży, z warunkami określonymi w uchwałach Rady Miejskiej w Strumieniu;
inicjowanie, monitorowanie i ocena zadań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych, takich jak:
c) ograniczanie dostępności alkoholu,
d) zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej osobom uzależnionym od alkoholu,
e) wszczynanie procedury „Niebieskie Karty” oraz podejmowanie działań w ramach procedury w związku z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy w rodzinie,
f) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęćg) sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych,
h) wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych;
prowadzenie postępowań w stosunku do osób uzależnionych od alkoholu zmierzającego w szczególności do:
i) zmiany stylu życia przez osobę uzależnioną,
j) dobrowolnego podjęcia leczenia odwykowego,
k) orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej zobowiązania do poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego;
diagnozowanie sytuacji i potrzeby osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie oraz udzielanie kompleksowych informacji o:
l) możliwościach uzyskania pomocy, w szczególności psychologicznej, prawnej, socjalnej i pedagogicznej, oraz wsparcia, w tym o instytucjach i podmiotach świadczących specjalistyczną pomoc na rzecz osób dotkniętych przemocą w rodzinie,
m) formach pomocy dzieciom doznającym przemocy w rodzinie oraz o instytucjach i podmiotach świadczących tę pomoc,
n) możliwościach podjęcia dalszych działań mających na celu poprawę sytuacji osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie;
organizowanie dostępu do pomocy medycznej, jeżeli wymaga tego stan zdrowia osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie;
prowadzenie rozmów z osobami, wobec których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc w rodzinie, na temat konsekwencji stosowania przemocy w rodzinie oraz informowanie tych osób o możliwościach podjęcia leczenia lub terapii i udziale w programach oddziaływań korekcyjno - edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie;
podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów art. 13 i 15 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego;
kształtowanie polityki społecznej w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi poprzez współpracę z Policją, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Zakładami Opieki Zdrowotnej oraz pozostałymi instytucjami i organizacjami;
kontrolowanie przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
§ 3
Do Komisji powoływane są osoby przeszkolone w zakresie profilaktyki i przeciwdziałania problemom alkoholowym.
§ 4
Komisja powoływana jest przez Burmistrza w drodze zarządzenia.
W skład Komisji wchodzą:
- Przewodniczący;
- Zastępca Przewodniczącego;
- Sekretarz;
- członkowie.
§ 5
1. Do zadań Przewodniczącego Komisji należy:
- planowanie i organizowanie pracy Komisji;
- bieżący nadzór nad terminowością i prawidłowością realizacji zadań Komisji;
- reprezentowanie Komisji na zewnątrz;
- podpisywanie dokumentów wyrażających stanowiska Komisji.
2. Zastępca Przewodniczącego Komisji wykonuje obowiązki Przewodniczącego Komisji w przypadku jego nieobecności.
3. Do zadań Sekretarza Komisji należy:
- sporządzenie protokołów z posiedzeń Komisji;
- sporządzanie listy obecności składu Komisji;
- niezwłoczne pisemne przekazywanie do Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przemocy w Rodzinie wypełnionego formularza „Niebieskiej Karty – A”;
- przekazywanie dokumentacji będącej przedmiotem posiedzenia Komisji właściwej jednostce organizacyjnej Urzędu Miejskiego w Strumieniu oraz innym instytucjom, w tym przekazywanie dokumentacji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w sprawach zażaleń przedsiębiorców na postanowienia Komisji.
4. W przypadku nieobecności Sekretarza, Przewodniczący Komisji wyznacza osobę do protokołowania przebiegu posiedzenia.
§ 6
Posiedzenia zwołuje Przewodniczący Komisji.
Komisja pracuje na posiedzeniach, które są zwoływane w miarę potrzeby, w związku z obowiązkiem terminowej realizacji nałożonych na nią zadań.
§ 7
Komisja rozpatruje sprawy, które należą do zakresu jej zadań z własnej inicjatywy lub na wniosek.
Komisja na posiedzeniach rozpatruje sprawy w obecności co najmniej połowy składu osobowego, podejmując stanowiska i postanowienia.
Postanowienia i stanowiska Komisji przyjmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy składu Komisji.
Stanowiska i postanowienia Komisji podpisuje Przewodniczący.
Posiedzenia Komisji odbywają się z wyłączeniem jawności, a z przebiegu każdego z nich sporządza się protokół.
Posiedzenia Komisji dotyczące osób nadużywających alkoholu odbywają się z wyłączeniem jawności, a protokół sporządzony z tego posiedzenia objęty jest tajemnicą.
Komisja może zaprosić na swoje posiedzenia osoby nie należące do jej składu, w celu uzyskania opinii, wyjaśnień lub informacji; osoby te zaprasza Przewodniczący Komisji.
§ 8
W trakcie posiedzenia Komisji sporządzany jest protokół, który winien zawierać w szczególności:
- datę posiedzenia;
- listę obecności członków Komisji obecnych na posiedzeniach;
- przyjęty porządek posiedzenia;
- przebieg obrad wraz z treścią spraw rozpatrywanych na posiedzeniu, z krótką informacją o sposobie ich rozstrzygnięcia oraz wynikiem głosowania z ilością oddanych głosów;
- podpis osoby sporządzającej protokół, podpis i pieczątkę Przewodniczącego Komisji.
§ 9
Protokół z posiedzenia Komisji sporządza Sekretarz Komisji.
§ 10
Komisja opracowuje i przedkłada Burmistrzowi w terminie do 31 października danego roku, założenia kierunkowe Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok następny.
§ 11
Komisja przy rozpatrywaniu spraw kieruje się:
1) bezstronnością i obiektywizmem;
2) zachowaniem tajemnicy, w zakresie informacji prawnie chronionych.
§ 12
Członkowie Komisji zobowiązani są do zachowania poufności wszelkich informacji i danych, które uzyskali przy realizacji zadań Komisji. Obowiązek ten rozciąga się także na okres po ustaniu członkostwa w Komisji.
§ 13
Burmistrz zapewnia Komisji:
- warunki techniczne i lokalowe do realizacji zadań;
- niezbędne upoważnienia, legitymacje i pełnomocnictwa.
§ 14
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie przepisy ustawy, a także Kodeksu postępowania administracyjnego.
Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Paweł Kajstura |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Paweł Kajstura |
Data wprowadzenia: | 2013-07-11 09:52:02 |
Opublikował: | Paweł Kajstura |
Data publikacji: | 2013-07-11 09:57:10 |
Ostatnia zmiana: | 2013-07-11 09:57:18 |
Ilość wyświetleń: | 798 |