Zarządzenie Nr 932.2013

Burmistrza Strumienia

z dnia 20 czerwca 2013 r.

w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Strumieniu

Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594) oraz art. 4ą ust. 3 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2012 r. poz. 1356, z późn. zm.) – Burmistrz Strumienia

zarządza, co następuje:

§ 1

Zatwierdzić Regulamin Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Strumieniu – w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego zarządzenia.

§ 2

Wykonanie zarządzenia powierzam Przewodniczącemu Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Strumieniu.

§ 3

Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierzam Pełnomocnikowi Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

§ 4

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Załącznik

do Zarządzenia Nr 932.2013

Burmistrza Strumienia

z dnia 20 czerwca 2013 r.

REGULAMIN

MIEJSKIEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH W STRUMIENIU

§ 1

Regulamin określa zadania, organizację wewnętrzną i tryb pracy Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Strumieniu, zwanej dalej Komisją.

Komisja działa na podstawie:

1) ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U z 2012 r. poz. 1356), zwanej dalej ustawą;

2) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.);

3) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. z 2011 r. Nr 209, poz. 1245);

4) uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;

5) niniejszego Regulaminu.

Nadzór nad działalnością Komisji sprawuje Burmistrz Strumienia, zwany dalej Burmistrzem.

Pierwsze posiedzenie Komisji zwołuje Burmistrz. Następne posiedzenia zwołuje Przewodniczący Komisji.

§ 2

Do zadań Komisji należy:

opracowanie założeń kierunkowych Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na kolejny rok;

opiniowanie:

a) Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

b) w drodze postanowienia, zgodności lokalizacji punktów sprzedaży alkoholu przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży, z warunkami określonymi w uchwałach Rady Miejskiej w Strumieniu;

inicjowanie, monitorowanie i ocena zadań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych, takich jak:

c) ograniczanie dostępności alkoholu,

d) zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej osobom uzależnionym od alkoholu,

e) wszczynanie procedury „Niebieskie Karty” oraz podejmowanie działań w ramach procedury w związku z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy w rodzinie,

f) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęćg) sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych,

h) wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych;

prowadzenie postępowań w stosunku do osób uzależnionych od alkoholu zmierzającego w szczególności do:

i) zmiany stylu życia przez osobę uzależnioną,

j) dobrowolnego podjęcia leczenia odwykowego,

k) orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej zobowiązania do poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego;

diagnozowanie sytuacji i potrzeby osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie oraz udzielanie kompleksowych informacji o:

l) możliwościach uzyskania pomocy, w szczególności psychologicznej, prawnej, socjalnej i pedagogicznej, oraz wsparcia, w tym o instytucjach i podmiotach świadczących specjalistyczną pomoc na rzecz osób dotkniętych przemocą w rodzinie,

m) formach pomocy dzieciom doznającym przemocy w rodzinie oraz o instytucjach i podmiotach świadczących tę pomoc,

n) możliwościach podjęcia dalszych działań mających na celu poprawę sytuacji osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie;

organizowanie dostępu do pomocy medycznej, jeżeli wymaga tego stan zdrowia osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie;

prowadzenie rozmów z osobami, wobec których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc w rodzinie, na temat konsekwencji stosowania przemocy w rodzinie oraz informowanie tych osób o możliwościach podjęcia leczenia lub terapii i udziale w programach oddziaływań korekcyjno - edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie;

podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów art. 13 i 15 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego;

kształtowanie polityki społecznej w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi poprzez współpracę z Policją, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Zakładami Opieki Zdrowotnej oraz pozostałymi instytucjami i organizacjami;

kontrolowanie przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

§ 3

Do Komisji powoływane są osoby przeszkolone w zakresie profilaktyki i przeciwdziałania problemom alkoholowym.

§ 4

Komisja powoływana jest przez Burmistrza w drodze zarządzenia.

W skład Komisji wchodzą:

  • Przewodniczący;
  • Zastępca Przewodniczącego;
  • Sekretarz;
  • członkowie.

§ 5

1. Do zadań Przewodniczącego Komisji należy:

      • planowanie i organizowanie pracy Komisji;
      • bieżący nadzór nad terminowością i prawidłowością realizacji zadań Komisji;
      • reprezentowanie Komisji na zewnątrz;
      • podpisywanie dokumentów wyrażających stanowiska Komisji.

2. Zastępca Przewodniczącego Komisji wykonuje obowiązki Przewodniczącego Komisji w przypadku jego nieobecności.

3. Do zadań Sekretarza Komisji należy:

      • sporządzenie protokołów z posiedzeń Komisji;
      • sporządzanie listy obecności składu Komisji;
      • niezwłoczne pisemne przekazywanie do Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przemocy w Rodzinie wypełnionego formularza „Niebieskiej Karty – A”;
      • przekazywanie dokumentacji będącej przedmiotem posiedzenia Komisji właściwej jednostce organizacyjnej Urzędu Miejskiego w Strumieniu oraz innym instytucjom, w tym przekazywanie dokumentacji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w sprawach zażaleń przedsiębiorców na postanowienia Komisji.

4. W przypadku nieobecności Sekretarza, Przewodniczący Komisji wyznacza osobę do protokołowania przebiegu posiedzenia.

§ 6

Posiedzenia zwołuje Przewodniczący Komisji.

Komisja pracuje na posiedzeniach, które są zwoływane w miarę potrzeby, w związku z obowiązkiem terminowej realizacji nałożonych na nią zadań.

§ 7

Komisja rozpatruje sprawy, które należą do zakresu jej zadań z własnej inicjatywy lub na wniosek.

Komisja na posiedzeniach rozpatruje sprawy w obecności co najmniej połowy składu osobowego, podejmując stanowiska i postanowienia.

Postanowienia i stanowiska Komisji przyjmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy składu Komisji.

Stanowiska i postanowienia Komisji podpisuje Przewodniczący.

Posiedzenia Komisji odbywają się z wyłączeniem jawności, a z przebiegu każdego z nich sporządza się protokół.

Posiedzenia Komisji dotyczące osób nadużywających alkoholu odbywają się z wyłączeniem jawności, a protokół sporządzony z tego posiedzenia objęty jest tajemnicą.

Komisja może zaprosić na swoje posiedzenia osoby nie należące do jej składu, w celu uzyskania opinii, wyjaśnień lub informacji; osoby te zaprasza Przewodniczący Komisji.

§ 8

W trakcie posiedzenia Komisji sporządzany jest protokół, który winien zawierać w szczególności:

    • datę posiedzenia;
    • listę obecności członków Komisji obecnych na posiedzeniach;
    • przyjęty porządek posiedzenia;
    • przebieg obrad wraz z treścią spraw rozpatrywanych na posiedzeniu, z krótką informacją o sposobie ich rozstrzygnięcia oraz wynikiem głosowania z ilością oddanych głosów;
    • podpis osoby sporządzającej protokół, podpis i pieczątkę Przewodniczącego Komisji.

§ 9

Protokół z posiedzenia Komisji sporządza Sekretarz Komisji.

§ 10

Komisja opracowuje i przedkłada Burmistrzowi w terminie do 31 października danego roku, założenia kierunkowe Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok następny.

§ 11

Komisja przy rozpatrywaniu spraw kieruje się:

1) bezstronnością i obiektywizmem;

2) zachowaniem tajemnicy, w zakresie informacji prawnie chronionych.

§ 12

Członkowie Komisji zobowiązani są do zachowania poufności wszelkich informacji i danych, które uzyskali przy realizacji zadań Komisji. Obowiązek ten rozciąga się także na okres po ustaniu członkostwa w Komisji.

§ 13

Burmistrz zapewnia Komisji:

    • warunki techniczne i lokalowe do realizacji zadań;
    • niezbędne upoważnienia, legitymacje i pełnomocnictwa.

§ 14

W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie przepisy ustawy, a także Kodeksu postępowania administracyjnego.