Uchwała Nr XXXVIII.328.2013

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 24 września 2013 r.

 

 

w sprawie statutu Związku Międzygminnego „CZYSTE GMINY” w Strumieniu

 

 

Na odstawie art. 18 ust. 2 pkt 12 oraz art. 67 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn.zm.) – na wniosek Burmistrza Strumienia - Rada Miejska w Strumieniu

 

uchwala:

 

§ 1

 

Przyjąć statut Związku Międzygminnego „CZYSTE GMINY” - w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

 

§ 2

 

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Strumienia.

 

§ 3

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

Załącznik

do Uchwały Nr XXXVIII.328.2013

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 24 września 2013 r.

 

 

 

STATUT

ZWIĄZKU MIĘDZYGMINNEGO „CZYSTE GMINY”

 

 

Nazwa i siedziba Związku

 

§ 1

 

1.  Związek międzygminny, zwany dalej „Związkiem” nosi nazwę: Związek Międzygminny „CZYSTE GMINY”.

2.  Siedzibą Związku jest Strumień.

 

§ 2

 

Związek posiada osobowość prawną.

 

Uczestnicy i czas trwania związku

 

§ 3

 

Uczestnikami Związku, zwanymi w dalszej treści niniejszego statutu „Uczestnikami” są Gminy:

1)  Strumień;

2)  Hażlach;

3)  Chybie.

 

§ 4

 

Związek został utworzony na czas nieokreślony i ma charakter otwarty.

 

§ 5

 

Związek wykonuje zadania publiczne, dla realizacji których został utworzony w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

 

Zadania Związku

 

§ 6

 

Zadaniem Związku jest wspólne wykonywanie zadań publicznych w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi w części dotyczącej objęcia wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie Gminy systemem gospodarowania odpadami komunalnymi poprzez zapewnienie pokrywania kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnym.

 

§ 7

 

1.  Zadanie publiczne określone w § 6 realizowane jest poprzez stosowanie wszystkich środków egzekucyjnych, z wyjątkiem egzekucji z nieruchomości, w egzekucji administracyjnej należności pieniężnych z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

2.  Organem egzekucyjnym uprawnionym do prowadzenia egzekucji administracyjnej w zakresie określonym w ust. 1 jest Zarząd Związku.

 

§ 8

 

Wyegzekwowane opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowią dochody poszczególnych Uczestników Związku, z zastrzeżeniem postanowienia § 30 ust. 2 i 3 Statutu.

 

§ 9

 

Pobrane koszty egzekucyjne stanowią dochody Związku.

 

Organy Związku, ich struktura, zakres i tryb działania

 

§ 10

 

Organami Związku są:

1)  Zgromadzenie Związku, zwane dalej „Zgromadzeniem”;

2)  Zarząd Związku.

 

§ 11

 

1.  W skład Zgromadzenia wchodzą wójtowie i burmistrzowie gmin będących Uczestnikami Związku.

2.  Każda z gmin Uczestników ma po dwa głosy w Zgromadzeniu.

 

§ 12

 

1.  Kadencja organów Związku upływa wraz z upływem kadencji wójta, burmistrza.

2.  Przedstawiciele Uczestników pełnią swoje funkcje w organach Związku do czasu wyboru na ich miejsce innych osób i do czasu wyboru nowego Zarządu.

3.  Wystąpienie  ze Związku skutkuje równocześnie pozbawieniem jego przedstawicieli członkostwa w organach Związku.

 

  

§ 13

 

Zgromadzenie wybiera ze swego grona Przewodniczącego i jednego Wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia, w głosowaniu tajnym.

 

§ 14

 

1.  Do kompetencji Zgromadzenia należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Związku, o ile ustawy lub postanowienia niniejszego Statutu nie stanowią inaczej.

2.  Do wyłącznych kompetencji Zgromadzenia należy:

1) wyrażania zgody na przystąpienie nowego członka do Związku, ustalanie wysokości stawki składki członkowskiej i terminów wpłacania tej składki oraz zasad i terminów wnoszenia majątku przejmowanego w celu wykonywania zadań od gmin – Uczestników Związku;

2) wybór, odwoływanie i przyjmowanie rezygnacji Przewodniczącego Zarządu, wybór i odwoływanie członków Zarządu na wniosek Przewodniczącego Zarządu, przyjmowanie rezygnacji członków Zarządu oraz kontrolowanie i nadzorowanie działalności Zarządu;

3) podejmowanie uchwał w sprawach absolutorium dla Zarządu;

4) przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Związku;

5) uchwalanie planu finansowego Związku oraz ocena jego wykonania;

6) podejmowanie uchwał w sprawach zasad zarządzania majątkiem Związku dotyczących:

a) ustalania zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania i najmu na okres dłuższy niż trzy lata,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów, których wartość przekracza granicę ustalona corocznie przez Zgromadzenie,

f)  tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad obejmowania, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,

h) tworzenia, reorganizacji i likwidacji jednostek organizacyjnych Związku oraz wyposażania ich w majątek,

i)  ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym;

7) określanie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania;

8) uchwalanie statutów i regulaminów organizacyjnych Związku;

9) realizowanie w ramach Związku kompetencji rady gminy w odniesieniu do zadań zlecanych Związkowi przez administrację rządową;

10) powoływanie Komisji Rewizyjnej Związku oraz komisji stałych określonych w Statucie oraz komisji doraźnych;

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia przez Związek zadań z zakresu administracji rządowej na podstawie zawieranych z nią porozumień;

12) ustalanie form realizacji zadań publicznych Związku określonych jego Statutem;

13) uchwalanie regulaminu posiedzeń Zgromadzenia, regulaminu Zarządu, regulaminu Komisji Rewizyjnej;

15) stanowienie w należących do zadań Związku sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rad gmin.

3.  Do zgromadzenia związku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące rady gminy.

 

§ 15

 

1.  Posiedzenie Zgromadzenia zwołuje Przewodniczący, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący.

2.  Przewodniczący ma obowiązek zwołać Zgromadzenie na wniosek Zarządu, lub co najmniej jednej trzeciej statutowego składu Zgromadzenia w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

3.  Wniosek powinien zawierać proponowany porządek obrad wraz z projektami uchwał.

4.  Pierwsze posiedzenie Zgromadzenia zwołuje oraz przewodniczy jego obradom do momentu wyboru przewodniczącego Zgromadzenia – najstarszy wiekiem przedstawiciel Uczestnika Związku.

5.  Posiedzenia Zgromadzenia mogą się odbywać w miejscowościach będących siedzibami urzędów gmin Uczestników.

 

§ 16

 

1.  Uchwały Zgromadzenia są podejmowane bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.

2.  Każdy członek Zgromadzenia ma jeden głos.

 

§ 17

 

1.  Zgromadzenie odbywa posiedzenia nie rzadziej niż raz na kwartał.

2.  Zgromadzenie zwołuje się najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad drogą elektroniczną z potwierdzeniem odbioru lub faxem.

3.  W zawiadomieniu o zwołaniu  posiedzenia Zgromadzenia należy podać dzień, godzinę i miejsce odbycia Zgromadzenia oraz porządek obrad wraz z projektami uchwał.

4.  Z posiedzeń Zgromadzenia sporządza się protokół, który Zgromadzenie przyjmuje na następnym posiedzeniu.

 

§ 18

 

1.  Zgromadzenie kontroluje działalność Zarządu.

2.  W celu wykonania zadania o którym mowa w ust. 1, Zgromadzenie powołuje Komisję Rewizyjną i ustala regulamin jej działania.

 

§ 19

 

Zarząd Związku, zwany dalej „Zarządem” jest organem wykonawczym Związku.

 

§ 20

 

1.  Zarząd składa się z 3 członków, którzy pełnią funkcję honorowo.

2.  W skład Zarządu wchodzą Przewodniczący, Zastępca Przewodniczącego oraz członek.

3.  Członków Zarządu powołuje (wybiera) i odwołuje Zgromadzenie bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia w głosowaniu tajnym.

 

§ 21

 

1.  Zarząd wykonuje zadania przy pomocy Biura Związku.

2.  Organizację i funkcjonowanie Biura Związku określa regulamin organizacyjny Biura nadany przez Zarząd.

3.  Biurem Związku kieruje Przewodniczący Zarządu Związku.

4.  Czynności ze stosunku pracy wobec pracowników Biura Związku wykonuje w imieniu Związku Przewodniczący Zarządu.

 

§ 22

 

1.  Zadaniem Zarządu jest bieżące kierowanie sprawami Związku dotyczącymi wykonywania jego zadań określonych niniejszym Statutem, w tym wykonywanie uchwał Zgromadzenia oraz podejmowanie czynności niezbędnych dla realizacji zadań gospodarczych i organizacyjnych Związku.

2.  W realizacji zadań Związku Zarząd podlega Zgromadzeniu.

3.  Do zadań Zarządu należy bieżące zarządzanie majątkiem Związku, zawieranie umów w granicach jego umocowania i reprezentowanie Związku w stosunkach zewnętrznych, a w szczególności:

1) przygotowanie informacji i innych materiałów niezbędnych dla podejmowania uchwał przez Zgromadzenie, jak również projektów uchwał Zgromadzenia (w tym planu finansowego) i ich wykonanie;

2) składanie Zgromadzeniu okresowych sprawozdań;

3) wykonywanie w zakresie zadań publicznych przekazanych Związkowi określonych w ustawie praw i obowiązków wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast.

4) gospodarowaniem mieniem Związku w zakresie i na zasadach określonych przez Zgromadzenie;

5) prowadzenie gospodarki finansowej Związku na zasadach określonych ustawą o finansach publicznych;

6) zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych Związku;

7) uchwalanie regulaminu organizacyjnego Biura Związku;

8) prowadzenie egzekucji administracyjnej opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

4.  Zgromadzenie może ustalić regulamin Zarządu określający szczegółowe zasady jego pracy.

 

§ 23

 

1.  Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jego składu.

2.  Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz na miesiąc.

3.  Z posiedzeń Zarządu sporządzany jest protokół, który podpisują wszyscy obecni członkowie Zarządu.

 

§ 24

 

Przewodniczący Zarządu organizuje prace Zarządu, a w szczególności:

1)  kieruje pracą Zarządu i nadzoruje Biuro Związku;

2)  reprezentuje Związek na zewnątrz, z zastrzeżeniem postanowień § 28 Statutu;

3)  zwołuje posiedzenia Zarządu.

 

Mienie Związku

 

§ 25

 

1.  Mieniem Związku jest własność i inne prawa majątkowe wniesione przez Uczestników Związku oraz nabyte przez Związek.

2.  Mienie Związku jest odrębne od mienia Uczestników i jest odrębnie zarządzane.

 

§ 26

 

Mienie Związku może powstać:

1)  w drodze przekazania przez Uczestników składników ich mienia służących realizacji zadań przejętych przez Związek;

2)  z dochodów z działalności Związku;

3)  z subwencji, z darowizn, zapisów i innych źródeł.

 

§ 27

 

Mienie komunalne przekazane Związkowi staje się własnością Związku.

 

§ 28

 

1.  Do składania oświadczeń woli i zaciągania w imieniu Związku zobowiązań wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu Związku.

2.  Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jego skuteczności potrzebna jest również kontrasygnata skarbnika Związku lub osoby przez niego upoważnionej.

3.  Związek odpowiada za swoje zobowiązania do wysokości posiadanego majątku.

 

Zasady korzystania z obiektów i urządzeń Związku

 

§ 29

 

1.  Każdy Uczestnik Związku jest uprawniony do korzystania z obiektów i urządzeń Związku.

2.  Uczestnicy Związku korzystają z obiektów i urządzeń Związku na równych zasadach, w zakresie określonym zadaniami Związku.

 

Zasady udziału w kosztach wspólnej działalności, zyskach i pokrywaniu

strat Związku

 

§ 30

 

1.  Każdemu z Uczestników Związku zapewnia się wykonywanie przejętych zadań na równych zasadach z uwzględnieniem udziału Uczestników w kosztach wspólnej działalności Związku, według zasad określonych w Statucie.

2.  Koszty działalności Związku pokrywane są z dochodów Związku pochodzących z części opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi odpowiednio do zakresu przejętych zadań.

3.  Uczestnicy ponoszą koszty działalności Związku z części opłat za gospodarowanie odpadami komunalnym, w wysokości ustalonej proporcjonalnie do liczby mieszkańców na dzień 30 czerwca roku poprzedzającego dany rok budżetowy.

4.  Wpłaty Uczestników na rzecz Związku dokonywane są w okresach kwartalnych.

5.  Uczestnicy uczestniczą w zyskach i pokrywaniu strat Związku proporcjonalnie do liczby mieszkańców ustalonej na dzień 30 czerwca roku poprzedzającego dany rok budżetowy.

 

Zasady przystępowania i występowania uczestników

oraz zasady rozliczeń majątkowych.

 

§ 31

 

O przyjęciu do Związku nowego uczestnika decyduje Zgromadzenie w drodze uchwały określającej warunki przystąpienia.

 

§ 32

 

Uczestnictwo w związku ustaje w razie:

1) wystąpienia Uczestnika;

2) likwidacji Związku.

 

                                                 § 33

 

1.  Uczestnik może wystąpić ze Związku przez złożenie oświadczenia o wypowiedzeniu, potwierdzonego stosowną uchwałą organu stanowiącego Uczestnika.

2.  Oświadczenie winno być złożone z zachowaniem sześciomiesięcznego terminu wypowiedzenia ze skutkiem na dzień 31 grudnia danego roku.

 

§ 34

 

1.  Niepodzielne składniki majątkowe wniesione przez Uczestnika do Związku, nie podlegają zwrotowi w przypadku jego wystąpienia ze Związku, jeżeli Związek nie mógłby bez nich prawidłowo wykonywać swoich zadań statutowych.

2.  W przypadku, o którym mowa w ust. 1, uczestnikowi Związku przysługuje zwrot równowartości danego składnika majątkowego ustalonej wg jego stanu z dnia wniesienia i określonej przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień wystąpienia uczestnika ze Związku.

3.  W oparciu o wartość określoną w ust. 2 Zgromadzenie ustala termin i sposób spłaty występującego Uczestnika, przy czym spłata może być dokonana ratalnie, w okres do 3 lat od dnia wystąpienia.

 

Zasady likwidacji Związku

 

§ 35

 

1.  Likwidacja Związku następuje na podstawie uchwały Zgromadzenia o likwidacji Związku.

2.  Podział majątku Związku pozostałego po likwidacji następuje proporcjonalnie do wartości majątku wniesionego przez Uczestników.

3.  Likwidację Związku prowadzi wybrany przez Zgromadzenie likwidator.

4.  Do obowiązków likwidatora należy w szczególności:

1) sporządzenie planu likwidacji zatwierdzonego przez Zgromadzenie;

2) sporządzenie bilansu otwarcia likwidacji;

3) publiczne ogłoszenie o postawieniu Związku w stan likwidacji wraz z wezwaniem ewentualnych wierzycieli do zgłoszenia swoich roszczeń wobec Związku, w terminie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia o likwidacji;

4) zakończenie bieżących spraw Związku;

5) ściągnięcie wierzytelności Związku;

6) zaspokojenie zobowiązań Związku;

7) przedstawienie Zgromadzeniu Związku projektu podziału majątku Związku pozostałego po dokonaniu czynności, o których mowa w pkt 1-6;

8) złożenie wniosku o wykreślenie Związku z rejestru po zakończeniu jego likwidacji.

5.  Koszty likwidacji ponosi Związek.

6.  Likwidator wykonuje swoje obowiązki z uwzględnieniem uchwal Zgromadzenia Związku.

 

 

Przepisy końcowe

 

§ 36

 

Zmiany Statutu następują w trybie przewidzianym dla jego ustanowienia.

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ