Protokół Nr XXXVIII.2013

obrad trzydziestej ósmej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu

odbytych w dniu 24 września 2013 r. o godz. 15.oo

w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Obecni: Radni Rady Miejskiej, Sołtysi i Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy, Komendant Miejsko-Gminny Związku OSP RP w Strumieniu, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu oraz przedstawiciele lokalnej prasy – wg załączonych list obecności.

 

Ponadto w obradach udział wzięli:

1)   Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek;

2)   Zastępca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Włodzimierz Cybulski;

3)   Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko;

4)   Sekretarz Strumienia – Daniela Kula.

 

Porządek obrad:

    1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.     Przedstawienie porządku obrad.

    3.     Wystąpienia gości.

    4.     Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

    5.     Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.     Interpelacje i zapytania radnych.

    7.     Informacja nt. stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego w oparciu o dane poszczególnych jednostek OSP działających na terenie Gminy.

    8.     Informacja o działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu.

    9.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały Nr XIX.166.2012 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 marca 2012 r. w sprawie zatwierdzenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu.

 10.     Informacja o działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

 11.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie regulaminu korzystania z obiektu położonego w Zabłociu przy ul. Rolnej 18.

 12.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powierzenia Burmistrzowi Strumienia uprawnień do ustalania cen i opłat za korzystanie z gminnego obiektu położonego w Zabłociu przy ul. Rolnej 18 pn. Chata nad Zalewem.

 13.     Informacja Burmistrza o wykonaniu budżetu gminy Strumień za I półrocze 2013 roku.

 14.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2013-2021.

 15.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na rok 2013.

 16.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych.

 17.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w sołectwie Zbytków.

 18.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie odstąpienia od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy.

 19.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Strumień w 2013 r.”.

 20.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie utworzenia Związku Międzygminnego „CZYSTE GMINY” w Strumieniu.

 21.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie statutu Związku Międzygminnego „CZYSTE GMINY” w Strumieniu.

 22.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyznania w 2013 r. wyróżnień - Zasłużony dla Bąkowa, Zasłużony dla Drogomyśla, Zasłużony dla Pruchnej, Zasłużony dla Strumienia, Zasłużony dla Zabłocia, Zasłużony dla Zbytkowa oraz Zasłużony dla Gminy Strumień z okazji Święta Niepodległości.

 23.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyznania Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka”.

 24.     Informacja nt. stanu prac dotyczących kanalizacji.

 25.     Informacja o sytuacji gospodarczej na terenie gminy Strumień.

 26.     Zatwierdzenie protokołów z XXXV oraz XXXXVI i XXXVII nadzwyczajnej sesji.

 27.     Informacje, wolne głosy i wnioski.

 28.     Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych na 15 ustawowego składy Rady - obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: Radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Zastępcę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego Romana Szymonka, Sołtysów i Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych, Komendanta Miejsko-Gminnego Związku OSP RP w Strumieniu Ireneusza Nowaka, pracowników Urzędu Miejskiego w Strumieniu oraz przedstawicieli lokalnej prasy: „Nowej Formacji” i „Głosu Ziemi Cieszyńskiej”.

 

 ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XXXVIII sesji.

Porządek obrad został przyjęty bez uwag.

 

ad. 3.

 

Punkt wypadł – nikt z gości nie zabrał głosu.

 

ad. 4.

 

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że 23 września br. odbyła się debata publiczna w sprawie projektu Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy, w którym uczestniczyli: Zastępca Burmistrza, przedstawiciele firmy opracowującej projekt Studium oraz duża grupa zainteresowanych mieszkańców.

Do Informacji nie wniesiono uwag.

 

ad. 5.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Do Informacji nie wniesiono uwag.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Radny Z. Podyma podziękował za odpowiedź na interpelację w sprawie odprowadzania wód deszczowych z ulicy Spokojnej w Drogomyślu. Dodatkowo poinformował, że sprawa ta się zaczęła komplikować i będzie trwać dłużej z powodu powstałych tam konfliktów (w ostatnim czasie miały tam miejsce jeszcze trzy awarie wodociągu).

Radny Z. Podyma w imieniu radnych z Drogomyśla interpelował o przygotowanie i przedstawienie harmonogramu prac porządkowych koniecznych do wykonania przy obiekcie Ośrodka Zdrowia w Drogomyślu.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że obiektem Ośrodka Zdrowia zarządza ZGKiM. Przy okazji omawiania projektu budżetu Gminy na 2014 r. Dyrektor ZGKiM przedstawi zakres prac planowanych do wykonania w tym zakresie na przyszły rok. Wtedy też wspólnie będziemy mogli zdecydować o przeznaczeniu środków na ten cel.

Radny Z. Podyma wyjaśnił, że przede wszystkim należałoby wykonać tam takie prace, które wymagają poniesienia minimalnych kosztów.

Radna A. Żur poinformowała, że 21 września br. na IV Regionalnym Kongresie Kobiet Podbeskidzia w Bielsku-Białej radna, a zarazem Sołtys sołectwa Drogomyśl U. Słowik jako jedna z pięciu pań otrzymała nominację do wyróżnienia w Konkursie na „Perłę Podbeskidzia”. Pani U. Słowik znalazła się we właściwym miejscu, ponieważ co roku przygotowuje nowe projekty, a przy tym integruje społeczeństwo, pobudza do działania i wyzwala społeczną energię wśród wielu mieszkańców.

Radna A. Żur przekazała gratulacje pani U. Słowik z okazji otrzymania nominacji do wyróżnienia „Perła Podbeskidzia”.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że do wyróżnienia w Konkursie „Perła Podbeskidzia” nominowano pięć osób z powiatów: bielskiego, cieszyńskiego, pszczyńskiego i żywieckiego. W konkursie wybrano jedną osobę z pięciu nominowanych, tak więc jak widać sama nominacja do tego wyróżnienia jest już ogromnym sukcesem. Wszystkie kandydatki nominowane do wyróżnienia są osobami nieprzeciętnymi i bardzo aktywnymi w społeczności lokalnej, podobnie jak pani U. Słowik.

Radna U. Słowik podziękowała za gratulacje oraz dodała, że jest bardzo zaskoczona i cieszy z przyznanej nominacji. Stwierdziła też, że lider jest może jeden, ale bardzo ważna jest cała drużyna. Nie można powiedzieć, że efekty często ciężkiej pracy są sukcesem wyłącznie jednej osoby. Zaznaczyła również, że motorem napędowym do działania, zakładania stowarzyszeń i pozyskiwania za ich sprawą środków jest Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek dodała, że dzięki zaangażowaniu pani U. Słowik pozyskano środki, dzięki którym w okresie wakacji w sołectwie Drogomyśl zorganizowano różne zajęcia dla dzieci i młodzieży. Stwierdziła też, że takie właśnie osoby trzeba pokazywać i promować, gdyż działa to mobilizująco na innych.

Przewodniczący C. Greń przekazał słowa gratulacji pani U. Słowik.

Radny S. Balas w imieniu gazdów Dożynek Gminnych przekazał słowa podziękowania dla wszystkich osób zaangażowanych w organizację oraz uczestników imprezy.

Przewodniczący C. Greń i Burmistrz A. Grygierek przekazali słowa podziękowania: Sołtysowi sołectwa Bąków S. Balasowi, Radzie Sołeckiej, mieszkańcom Bąkowa, Dyrektorowi i pracownikom MGOK i ZGKiM za ogromnym wkład pracy w organizację bardzo udanej imprezy - Dożynek Gminnych w Bąkowie.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że między sesjami wpłynęła interpelacja radnych z Zabłocia w sprawie przedłużającego się remontu nawierzchni na odcinku drogi wojewódzkiej – ulicy Bielskiej w Zabłociu.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że w sprawie tej rozmawiała z Wicedyrektorem Powiatowego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Cieszynie. Uzyskała informacje, że przy remoncie wystąpiły problemy, pierwotnie planowana była tylko częściowa wymiana podbudowy i położenie nowej nakładki asfaltowej. Jednak podczas prac przy wykopach w podłożu drogi natrafiono na złoża torfu, które trzeba wybrać na około 3 m w głąb. W związku powyższym remont został wstrzymany, gdyż odcinek drogi musi zostać całkowicie zamknięty dla ruchu, a planowane prace muszą być skoordynowane z trwającą modernizacją drogi wojewódzkiej – ulicy Długiej w Zabłociu, gdyż tam trzeba będzie skierować objazd.

Radna M. Krutyła podziękowała za interwencję w sprawie wykaszania wału przy ulicy Podwale w Strumieniu. W wyniku interwencji wykoszono nie tylko wał, ale i skrzyżowanie z ulicą Pawłowicką.

Wiceprzewodniczący Stanisław Świtała zapytał kiedy będzie zakończona wymiana szamba przy budynku Domu Nauczyciela w Pruchnej?

Przewodniczący Czesław Greń interpelował w sprawach:

1)  wyczyszczenia rowu przy ulicy Głównej w Drogomyślu pomiędzy wlotem i wylotem ulicy Konwaliowej (ponowna interpelacja);

2)  wyczyszczenia kanalizacji pod chodnikiem przy ulicy Głównej w Drogomyślu, na odcinku pomiędzy kościołem katolickim, a wlotem ulicy Konwaliowej na wysokości cmentarza ewangelickiego (niedrożne są przyłącza do domów);

3)  spryskania zrośniętych trawą chodników wzdłuż dróg powiatowych na terenie Gminy;

4)  likwidacji zapadlisk w chodniku przy ulicy Głównej w Drogomyślu, na wysokości kościoła ewangelickiego, powstałych po wycięciu i sfrezowaniu drzew.

 

ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację nt. stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego w oparciu o dane poszczególnych jednostek OSP działających na terenie Gminy – przedstawił Komendant Miejsko-Gminny Związku OSP RP w Strumieniu I. Nowak.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że został ogłoszony przetarg na zakup samochodu bojowego dla jednostki OSP Drogomyśl. W budżecie Gminy mamy zabezpieczoną kwotę 400 tysięcy złotych na zakup samochodu, część środków na ten cel otrzymamy z Urzędu Marszałkowskiego i Zarządu Głównego OSP.

Komendant I. Nowak podziękował za przyznanie środków na zakup samochodu bojowego dla jednostki OSP Drogomyśl. Wyraził słowa nadziei, że do końca października br. zakup samochodu zostanie sfinalizowany.

Przewodniczący C. Greń podziękował wszystkim strażakom za ogromne zaangażowanie oraz niesienie pomocy mieszkańcom w trudnych sytuacjach.

Komendant I. Nowak poruszył sprawę konieczności naprawy zepsutej sprężarki do pompowania butli dla płetwonurków oraz sprzętu do ochrony górnych dróg oddechowych, koszt naprawy wynosi około 2 tysięcy złotych.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do przedstawionej Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 8.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - Informację o działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu – przedstawiła Zastępca Kierownik MOPS D. Kozieł.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do przedstawionej Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały Nr XIX.166.2012 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 marca 2012 r. w sprawie zatwierdzenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII.318.2013 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 września 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały Nr XIX.166.2012 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 marca 2012 r. w sprawie zatwierdzenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację o działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do przedstawionej Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie regulaminu korzystania z obiektu położonego w Zabłociu przy ul. Rolnej 18 – przedstawił Dyrektor MGOK B. Żydek.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo wyjaśniła, że nazwa obiektu „Chata nad Zalewem” ustalona została na spotkaniu mieszkańców sołectwa Zabłocie (nazwa ta uzyskała największą ilość głosów).

Dyrektor B. Żydek przekazał serdeczne podziękowania dla Komitetu Organizacyjnego Gminnych Dożynek w Bąkowie, jest pod ogromnym wrażeniem zaangażowania mieszkańców sołectwa.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII.319.2013 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 września 2013 r. w sprawie regulaminu korzystania z obiektu położonego w Zabłociu przy ul. Rolnej 18.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie powierzenia Burmistrzowi Strumienia uprawnień do ustalania cen i opłat za korzystanie z gminnego obiektu położonego w Zabłociu przy ul. Rolnej 18 pn. Chata nad Zalewem – przedstawił Dyrektor MGOK B. Żydek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII.320.2013 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 września 2013 r. w sprawie powierzenia Burmistrzowi Strumienia uprawnień do ustalania cen i opłat za korzystanie z gminnego obiektu położonego w Zabłociu przy ul. Rolnej 18 pn. Chata nad Zalewem.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację Burmistrza o wykonaniu budżetu gminy Strumień za I półrocze 2013 roku – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Przewodniczący C. Greń odczytał Uchwałę I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach Nr 4100/I/140/2013 z dnia 2 września 2013 r. wydającą pozytywną opinię o przedłożonej przez Burmistrza Strumienia informacji o przebiegu wykonaniu budżetu gminy Strumień za I półrocze 2013 roku.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie Informację.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – Informacja została przyjęta.

 

ad. 14.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2013-2021 (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII.321.2013 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 września 2013 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2013-2021.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na rok 2013 (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII.322.2013 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 września 2013 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na rok 2013.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady nie zgłosiły uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń zapytał – jak przedstawia się sprawa przejmowania dróg prywatnych przez gminę?

Zastępca Burmistrza W. Cybulski wyjaśnił, że gmina ma obligatoryjny obowiązek przejęcia terenu przeznaczonego pod drogę, tylko w konkretnie określonym przypadku, który wynika z ustawy o gospodarce nieruchomościami, a dotyczy on sytuacji kiedy następuje wydzielenie terenu pod drogę gminną z części nieruchomości prywatnych pod warunkiem kiedy jest ona ujęta w planie zagospodarowania przestrzennego jako droga gminna (i tylko wtedy gmina ma obowiązek prawny ją przejąć). Jeżeli jednak droga ta nie jest zapisana w planie zagospodarowania przestrzennego jako droga publiczna – to taka droga nie może być przejęta do zasobu gminy. Do 2007 r. istniały rozstrzygnięcia, że można było przekazać gminie drogę prywatną, w tej chwili gmina ma prawo odmówić przyjęcia takiej drogi. To, że na terenie gminy następują podziały nieruchomości prywatnych z wydzieleniem dróg – nie oznacza obowiązku ich przejęcia przez gminę. Generalnie sprawa ta jest dobrze uporządkowana, gdyż przejęcia dróg doprowadzają do zwiększenia obowiązków gminy w zakresie uzbrojenia, wykonania oraz ich utrzymania. Gminy po prostu nie stać na przejmowanie dróg prywatnych, ponieważ wiąże się to z konsekwencjami finansowymi.

Przewodniczący C. Greń podziękował za wyczerpujące przedstawienie tematu wyjaśnił też, że celowo wywołał temat, ponieważ mieszkańcy bardzo się tą sprawą interesują.

Radna A. Żur zgłosiła wniosek: w załączniku Nr 2 do uchwały ulica Powstańców Śląskich jest mylnie nazwana - ulica ta nosi nazwę „Anny Berndt”.

Radny P. Faruga zastanawiał się, że może w przyszłości cała siatka dróg gminnych, będzie tak dobrze utrzymana, że wszystkie drogi stanowiące naszą własnością będą wyasfaltowane, a zły stan dróg prywatnych będzie psuć cały ten obraz.

Burmistrz A. Grygierek wyraziła słowa nadziei, że wszyscy chcielibyśmy doczekać czasów, że wszystkie drogi gminne będą wyasfaltowane i wtedy będzie nas stać na poszerzanie zasobu naszych dróg.

Zastępca Burmistrz wyjaśnił, że zgodnie z przepisami prawa każdy właściciel nieruchomości odpowiada za jest stan. Coraz częściej widać, że właściciele prywatni bardzo dobrze dbają o własne drogi.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII.323.2013 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 września 2013 r. w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych.

Uchwała w załączeniu.

 

 ad. 17.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w sołectwie Zbytków – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII.324.2013 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 września 2013 r. w sprawie nadania nazwy ulicy w sołectwie Zbytków.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie odstąpienia od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII.325.2013 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 września 2013 r. w sprawie odstąpienia od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 19.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Strumień w 2013 r.” – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII.326.2013 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 września 2013 r. w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Strumień w 2013 r.”.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 20.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie utworzenia Związku Międzygminnego „CZYSTE GMINY” w Strumieniu – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje nie zgłosiły uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Radny P. Faruga zapytał ile osób w Urzędzie Miejskim byłoby zaangażowanych w działalność Związku?

Sekretarz D. Kula odpowiedziała, że tego typu sprawy będziemy ustalać później, najpierw musimy czekać na zdanie nadzoru prawnego Wojewody na temat powyższej uchwały. Jeżeli Wojewoda nie zakwestionuje jej pod względem prawnym, wtedy będziemy rozstrzygać szczegóły dotyczące działania Związku. Na początek Związek tworzyć będą trzy gminy, a później możemy zapraszać do uczestnictwa w Związku następne gminy.

Radna U. Słowik zwróciła uwagę na to, że ustawodawca nie przewidział możliwości ściągania opłat za odpady komunalne.

Sekretarz D. Kula wyjaśniła, że w sprawie podatków: rolnego, od nieruchomości, od środków transportowych gminy mogą same prowadzić egzekucję, ale tylko do pewnego momentu. W przypadku nie uiszczenia któregoś z podatków Urząd wysyła upomnienia, jeżeli pomimo tego podatek nadal nie został zapłacony wtedy wystawiany jest tytuł wykonawczy i wysyłany do Urzędu Skarbowego, który zajmuje się egzekucją. W przypadku nie uiszczenia opłaty za odbiór opadów komunalnych ustawodawca nie przewidział takiej możliwości.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII.327.2013 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 września 2013 r. w sprawie utworzenia Związku Międzygminnego „CZYSTE GMINY” w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 21.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie statutu Związku Międzygminnego „CZYSTE GMINY” w Strumieniu – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII.328.2013 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 września 2013 r. w sprawie statutu Związku Międzygminnego „CZYSTE GMINY” w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 22.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie przyznania w 2013 r. wyróżnień - Zasłużony dla Bąkowa, Zasłużony dla Drogomyśla, Zasłużony dla Pruchnej, Zasłużony dla Strumienia, Zasłużony dla Zabłocia, Zasłużony dla Zbytkowa oraz Zasłużony dla Gminy Strumień z okazji Święta Niepodległości – przedstawił Przewodniczący doraźnej Komisji ds. wyłonienia kandydatów do wyróżnień M. Hus.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII.329.2013 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 września 2013 r. w sprawie przyznania w 2013 r. wyróżnień - Zasłużony dla Bąkowa, Zasłużony dla Drogomyśla, Zasłużony dla Pruchnej, Zasłużony dla Strumienia, Zasłużony dla Zabłocia, Zasłużony dla Zbytkowa oraz Zasłużony dla Gminy Strumień z okazji Święta Niepodległości.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 23.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie przyznania Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” – przedstawił Przewodniczący doraźnej Komisji ds. wyłonienia kandydatów do wyróżnień M. Hus.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII.320.2013 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 września 2013 r. w sprawie przyznania Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka”.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 24.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację nt. stanu prac dotyczących kanalizacji – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady nie zgłosiły uwag do przedstawionej Informacji.

Radny P. Faruga poinformował, że mieszkańcy proszą, aby dopilnować firmy wykonujące prace kanalizacyjne na terenie Gminy, aby budowane sieci dobrze służyła nam przez wiele lat. Mieszkańcy w wielu przypadkach sami obserwują wykonawców i zwracają uwagę na różne niedociągnięcia.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że Gmina zawsze pilnuje i nadzoruje wszystkie wykonywane prace. Wiemy o tym, że zaangażowanie mieszkańców w tym temacie jest ogromne.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 25.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację o sytuacji gospodarczej na terenie gminy Strumień – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do przedstawionej Informacji.

Informacja została przyjęta.

  

ad. 26.

 

Protokoły z: XXXV sesji oraz XXXVI i XXXVII nadzwyczajnej sesji, które były wyłożone do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – zostały przyjęte bez uwag.

 

ad. 27.

 

Informacje, wolne głosy i wnioski.

Burmistrz A. Grygierek wraz z Przewodniczącym C. Greniem złożyli gratulacje i wręczyli bukiet kwiatów radnej, a zarazem Sołtysowi sołectwa Drogomyśl Urszuli Słowik w związku z nominacją do wyróżnienia w Konkursie na „Perłę Podbeskidzia”.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że pani U. Słowik znalazła się w zaszczytnym gronie pięciu pań, które zostały wybrane do wyróżnienia spośród wielu zgłoszeń, jak widać sama nominacja jest już ogromnym sukcesem, ponieważ są to kobiety nieprzeciętne. Pani U. Słowik też taka jest, potrafi zaktywizować środowisko, co dostrzegła kapituła konkursu. Trzeba promować i pokazywać takie osoby, gdyż działa to mobilizująco również na innych społeczników.

Radna U. Słowik podziękowała za gratulacje i kwiaty. Poinformowała też, że kandydatek do zdobycia tytułu faktycznie było sporo, dlatego jest ogromnie zaszczycona, że znalazła się w gronie tak wspaniałych i zasłużonych kobiet. Bardzo sobie ceni, iż zauważono ją na peryferiach małego Drogomyśla oraz wyróżniono ją za całokształt działalności. Stwierdziła też, że jeden człowiek sam nic nie znaczy, musi działać w zespole ludzi, którzy chcą coś zrobić i mają zapał do pracy.

Radny M. Hus poinformował, że 31 sierpnia br. OSP w Bąkowie zorganizowało manewry praktyczno-ratunkowe.

Radna M. Krutyła poinformowała, że w gronie organizatorów tegorocznego IV Regionalnego Kongresu Kobiet Podbeskidzia były dwie panie z terenu naszej Gminy tzn.: Burmistrz A. Grygierek i pani Małgorzata Pietrzak z Drogomyśla.

Przewodniczący C. Greń zaprosił radnych na dwie jubileuszowe uroczystości, które odbędą się w najbliższych dniach:

1)   95-lecie Towarzystwa Śpiewaczego „Lutnia” im. Jana Orszulika – Koncert jubileuszowy odbędzie się 28 września br. o godz. 17.oo w kościele pw. Świętej Barbary w Strumieniu;

2)   110-lecie jednostki OSP w Drogomyślu odbędzie się 12 października br. o godz. 14.oo w strażnicy OSP w Drogomyślu.

 

ad. 28.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXXVII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 17.3o) słowami „zamykam XXXVII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ