Protokół Nr XLV.2014

obrad czterdziestej piątej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu

odbytych w dniu 27 lutego 2014 r. o godz. 15.oo

w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Obecni: Radni Rady Miejskiej, Sołtysi, dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy, Komendant Komisariatu Policji w Strumieniu, radny powiatowy, asystent Posła na Sejm RP Mirosławy Nykiel, laureaci nagród sportowych wraz trenerami i rodzicami – wg załączonych list obecności.

 

Ponadto w obradach udział wzięli:

1)   Zastępca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Włodzimierz Cybulski;

2)   Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko;

3)   Sekretarz Strumienia – Daniela Kula;

4)   Radca prawny – mgr Roman Szymonek.

 

Porządek obrad:

    1.  Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.  Przedstawienie porządku obrad.

    3.  Wystąpienia gości.

    4.  Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

    5.  Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.  Interpelacje i zapytania radnych.

    7.  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustanowienia programu osłonowego „Pomoc dla mieszkańców gminy Strumień w zakresie dożywiania” na lata 2014 – 2020.

    8.  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przekazania środków finansowych na Fundusz Wsparcia Policji.

    9.  Informacja o stanie bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy Strumień.

 10.  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2014-2022.

 11.  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na rok 2014.

 12.  Informacja nt. złożonych projektów o pozyskanie środków zewnętrznych.

 13.  Informacja nt. współpracy transgranicznej.

 14.  Informacja nt. przyznanych dofinansowań do wymiany źródeł ciepła, azbestu i badań gleb za rok 2013.

 15.  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nazw ulic w sołectwie Zabłocie.

 16.  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu.

 17.  Zatwierdzenie protokołu z XLIV sesji.

 18.  Informacje, wolne głosy i wnioski.

 19.  Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych na 15 ustawowego składu Rady - obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: Radnych Rady Miejskiej, Zastępcę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Sołtysów, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych, Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu Rafała Machaczkę, radnego powiatowego Janusza Żydka, asystenta Posła na Sejm RP Mirosławy Nykiel pana Adama Fabię, laureatów nagród sportowych wraz trenerami i rodzicami oraz pracowników Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XLV sesji.

Przewodniczący C. Greń odczytał wniosek Burmistrza Strumienia z dnia 27 lutego 2014 r. o wprowadzenie dodatkowego punktu do porządku obrad XLV sesji pn.: „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nazw ulic w sołectwie Zabłocie.”.

Przedstawił również swój ustny wniosek o wprowadzenie do porządku obrad dzisiejszej sesji punktu pn.: „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu.”.

Przewodniczący C. Greń zaproponował, aby nowe punkty wprowadzić do porządku obrad jako numery 15 i 16, zaś dotychczasowe punkty 15, 16 i 17 otrzymają kolejno numery 17, 18 i 19.

Następnie poddał pod głosowanie:

1)  wprowadzenie nowego pkt 15 - rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nazw ulic w sołectwie Zabłocie – przyjęto jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych);

2)  wprowadzenie nowego pkt 16 - rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu - przyjęto jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych);

3)  cały zmieniony porządek obrad XLV sesji - przyjęto jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych).

 

ad. 3.

 

Zastępca Burmistrza W. Cybulski wraz z Przewodniczącym Rady C. Greniem wręczyli nagrody finansowe za wysokie wyniki sportowe przyznane na podstawie Uchwały Nr XXXIX.339.2013 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 października 2013 r.: Dorocie Haspert - za zajęcie w pływaniu II miejsca na dystansie 200 m stylem dowolnym i II miejsca na dystansie 800 m stylem dowolnym na Grand Prix Małopolski w Krakowie w dniu 16 lutego 2013 r., Magdalenie Kolaczek – za zajęcie III miejsca w Judo na Mistrzostwach Śląska w Judo w Bytomiu w dniach 12 - 13 stycznia 2013 r. i Piotrowi Cieślikowi za zajecie I miejsca w rzucie dyskiem, I miejsca w rzucie oszczepem i III miejsca w pchnięciu kulą na Mistrzostwach Polski Osób Niepełnosprawnych w lekkoatletyce w Subicach w dniach 28 - 30 czerwca 2013 (Piotr Cieślik był nieobecny na sesji z powodu obowiązków zawodowych).

Radny powiatowy J. Żydek poinformował, że przekazał interpelacje radnych Rady Miejskiej w Strumieniu do realizacji Starostwa Powiatowego w Cieszynie (realizowane będą czyszczenia rowów wzdłuż dróg powiatowych: ulicy Lipowej w Pruchnej, ulicy Wyzwolenia w Zbytkowie oraz ulicy Głównej w Drogomyślu). Poinformował też, że w najbliższym czasie przekaże Radzie Miejskiej planowane przez Starostwo Powiatowe na 2014 r. inwestycje drogowe.

 

ad. 4.

 

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

Zastępca Burmistrza W. Cybulski poinformował, że w dniu dzisiejszym Sekretarz Strumienia D. Kula oficjalnie odebrała w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach promesę na kwotę 350 000,00 zł z przeznaczeniem na usuwanie skutków klęsk żywiołowych (szkody powodziowe).

Do Informacji nie wniesiono uwag.

 

ad. 5.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący C. Gren poinformował:

1)  zakończył się cykl zebrań sprawozdawczych jednostek OSP z terenu Gminy;

2)  rozpoczął się cykl zebrań wiejskich w sołectwach (odbyły się już zebrania w Drogomyślu i Zbytkowie).

3)  24 lutego 2014 r. w siedzibie Gminnego Centrum Integracji Wsi w Pruchnej odbyło się spotkanie dotyczące wykonywanych na terenie Gminy Strumień prac związanych z modernizacją operatu ewidencji gruntów i budynków dla terenu Gminy Strumień.

Do Informacji nie wniesiono uwag.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Radny T. Tolasz podziękował za realizację interpelacji w sprawie usunięcia znaku „ustąp pierwszeństwa” na ulicy Nowej w Pruchnej.

Radny Z. Podyma podziękował za dostarczenie harmonogramu planowanych prac przy obiekcie Ośrodka Zdrowia w Drogomyślu, o który interpelował. Zgłosił też nowe interpelacje w sprawach:

1)  ponowił interpelację w sprawie likwidacji wysypiska śmieci w rejonie mostu na rzece Wiśle w Drogomyślu przy ulicy Wiejskiej (teren ten jest porośnięty krzakami, co sprzyja powstawaniu wysypiska), przypomniał też, że prosił również, aby zamontować w tym miejscu tablicę z napisem „wyrzucanie śmieci jest karalne”;

2)  naprawy małego ubytku w nawierzchni ulicy Spokojnej w Drogomyślu (poprosił o jak najszybszą interwencję – jeżeli naprawa zostanie odłożona w czasie, wtedy będzie to już ogromna wyrwa).

Przewodniczący C. Greń interpelował w sprawach:

1)  poinformował, że nie satysfakcjonuje go odpowiedź na interpelację dotyczącą ogrodzenia obiektu Ośrodka Zdrowia w Drogomyślu (z pisma wynika, że ZGKiM w Strumieniu planuje wykonanie ogrodzenia w 2015 r. - w swojej wcześniejszej interpelacji prosił, aby najpotrzebniejsze prace przy Ośrodku Zdrowia wykonano jak najszybciej);

2)  ponowił interpelację o rozwiązanie sprawy wody spływającej na prywatną posesję po wykonaniu parkingu przy ulicy Spokojnej w Drogomyślu, na wysokości kościoła katolickiego.

Zastępca Burmistrza W. Cybulski poinformował, że wnioski zgłaszane na zebraniach wiejskich staramy się realizować jak najszybciej. Aktualnie realizowana jest sprawa rozlewiska wody powstającego na parkingu przy ulicy Spokojnej w Drogomyślu. Wyjaśnił też, że sprawa wykonania najpilniejszych prac przy obiekcie Ośrodka Zdrowia w Drogomyślu jest realizowana przez ZGKiM w Strumieniu w miarę posiadanych środków finansowych. Jeżeli chcielibyśmy wykonać całość prac musielibyśmy zaplanować w budżecie Gminy zadanie inwestycyjne i zrobić kompleksowo całość.

Radna A. Żur interpelowała w sprawach:

1)  uporządkowania bardzo zaniedbanego terenu za boiskiem szkolnym przy Gimnazjum w Strumieniu (teren ten przylega do ulicy Anny Berndt w Strumieniu);

2)  wyczyszczenia pomalowanych szyb przystanku autobusowego przy przejeździe kolejowym w Strumieniu przy ulicy 1 Maja.

Radny A. Kajstura podziękował za odpowiedź na interpelację w sprawie nisko wiszących drutów telefonicznych w Zabłociu, jednak do dzisiaj nie zostały naprawione. Zgłosił też nową interpelację, aby zamontować lustro przy skrzyżowaniu ulic: Długiej i Jałowcowej w Zabłociu (przed przebudową ulicy Długiej w Zabłociu było lustro w tym miejscu).

Radny K. Pisiut podziękował za odpowiedź na interpelację w sprawie wyczyszczenia rowu wzdłuż ulicy Lipowej w Pruchnej. Zgłosił też nowe interpelacje w sprawach:

1)  kiedy zostanie dokończona pielęgnacja drzew przy drodze powiatowej – ulicy Głównej w Pruchnej (prace rozpoczęto i przerwano)?;

2)  wycięcia samosiejek wzdłuż ulicy Lipowej w Pruchnej (przy okazji czyszczenia rowu). 

ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie ustanowienia programu osłonowego „Pomoc dla mieszkańców gminy Strumień w zakresie dożywiania” na lata 2014 – 2020 – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XLV.370.2014 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 lutego 2014 r. w sprawie ustanowienia programu osłonowego „Pomoc dla mieszkańców gminy Strumień w zakresie dożywiania” na lata 2014 – 2020.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie przekazania środków finansowych na Fundusz Wsparcia Policji – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Dodatkowych wyjaśnień do projektu uchwały udzielił Komendant Komisariatu Policji w Strumieniu R. Machaczka.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XLV.371.2014 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 lutego 2014 r. w sprawie przekazania środków finansowych na Fundusz Wsparcia Policji.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację o stanie bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy Strumień – przedstawił Komendant Komisariatu Policji w Strumieniu R. Machaczka.

Komisje Rady nie zgłosiły uwag do Informacji.

Przewodniczący C. Greń zapytał, czy Komisariat Policji w Strumieniu oprócz problemów z samochodem ma jeszcze jakieś inne potrzeby?

Komendant R. Machaczka odpowiedział, że brak radiowozu jest największym problemem, natomiast lokal i jego wyposażenie oraz urządzenia biurowe mamy zapewnione m. in. dzięki pomocy finansowej gmin.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał jak przedstawia się sprawa docierającego do naszych szkół problemu narkotyków?

Komendant R. Machaczka wyjaśnił, że problem narkotyków w szkołach był, jest i na pewno będzie. W ubiegłym roku na terenie gminy Chybie była prowadzona sprawa sprzedaży narkotyków. Policja dostrzega ten problem i na bieżąco walczy z nim.

Przewodniczący C. Greń poprosił, aby w trakcie zebrań wiejskich dzielnicowi sami od siebie poruszali najważniejsze sprawy i problemy dziejące się w terenie.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron zapytała czy w związku z ciągłymi problemami związanymi z nadmierną szybkością samochodów poruszających się po naszych drogach – Komisariat Policji planuje zakup fotoradaru?

Komendant R. Machaczka odpowiedział, że Komisariat Policji w Strumieniu nie będzie miał fotoradaru, ponieważ za realizację tych zadań odpowiedzialny jest Wydział Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Cieszynie. Stwierdził również, że problemy z nadmierną szybkością występują nie tylko u nas, ale na terenie całego Powiatu.

Przewodniczący C. Greń podziękował Komendantowi i dzielnicowym za udział w zebraniach wiejskich, które już się odbyły, poprosił też, aby uczestniczyli w pozostałych.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2014-2022 (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XLV.372.2014 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 lutego 2014 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2014-2022.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2014 rok (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XLV.373.2014 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 lutego 2014 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2014 rok.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - Informację nt. złożonych projektów o pozyskanie środków zewnętrznych – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 13.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - Informację nt. współpracy transgranicznej – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 14.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - Informację nt. przyznanych dofinansowań do wymiany źródeł ciepła, azbestu i badań gleb za rok 2013 – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

Przewodniczący C. Gren ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 15.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie nazw ulic w sołectwie Zabłocie – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut, Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Żur i Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga zgłosili jednobrzmiący wniosek Komisji: „Komisje wnioskują, aby dwie drogi prywatne w sołectwie Zabłocie nazwać: ulica Hiacyntów i ulica Irysów.”.

Sołtys sołectwa Zabłocie M. Czerwiński przychylił się do propozycji nazw ulic wnioskowanych przez Komisje Rady. Poinformował też, że Zebranie Wiejskie w Zabłociu zaproponowało, aby nazwą porucznika Rudolfa Rychlika nazwać Zespół Szkolno-Przedszkolny w Zabłociu.

Radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

14 głosami „za” i 1 głosie „wstrzymującym się od głosowania (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLV.374.2014 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 lutego 2014 r. w sprawie nazw ulic w sołectwie Zabłocie.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Projekt uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu.

Przewodniczący Rady C. Greń – zgodnie ze Statutem Gminy – zgłosił wniosek formalny o wyłączenie jawności pkt 16 porządku obrad XLV sesji Rady Miejskiej w Strumieniu pt. „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi dotyczącej działalności Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu” – na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy o udostępnianiu informacji publicznej oraz art. 11b ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym – ze względu na ochronę prywatności osoby skarżącej – wnioskuje o wyłączenie jawności obrad pkt 16 sesji Rady Miejskiej.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek formalny o wyłączenie jawności pkt 16 porządku obrad dzisiejszej sesji.

Wniosek formalny został przyjęty jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych).

Na sali obrad pozostali: radni, radca prawny i protokolant.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie I wariant projektu uchwały, stwierdzający, że Rada Miejska jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi (w § 1 ust. 2 uchwały zaproponowano termin rozpatrzenia skargi przez Komisję Rewizyjną do dnia 30 czerwca 2014 r.).

10 głosami „za”, 1 głosie „przeciw” i 4 głosach wstrzymujących się od głosowania (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLV.375.2014 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 lutego 2014 r. w sprawie skargi dotyczącej działalności Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Protokół XLIV sesji, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 18.

 

Informacje, wolne głosy i wnioski.

Przewodniczący C. Greń przypomniał radnym, że do 10 marca br. w Biurze Rady przyjmowane są wnioski i uwagi do projekt uchwały w sprawie zmiany statutów jednostek pomocniczych gminy Strumień.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron wnioskowała w sprawach:

1)  opróżnienia kubłów na śmieci na przystankach autobusowych;

2)  naprawienia uszkodzonej tablicy ogłoszeniowej przy ulicy Turystycznej w Zbytkowie.

Zastępca Burmistrza W. Cybulski wyjaśnił, że ZGKiM w Strumieniu raz w miesiącu opróżnia kubły na przystankach autobusowych.

ad. 19.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XLV sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 17.3o) słowami „zamykam XLV sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ