Protokół Nr XLIX.2014

obrad czterdziestej dziewiątej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu

odbytych w dniu 29 maja 2014 r. o godz. 15.oo

w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Obecni: Radni Rady Miejskiej, Sołtys, dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy, młodzież Gimnazjum w Strumieniu wraz z opiekunami, przedstawiciel lokalnej prasy, asystent Posła na Sejm RP Mirosławy Nykiel – wg załączonych list obecności.

 

Ponadto w obradach udział wzięli:

1)   Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2)   Zastępca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Włodzimierz Cybulski;

3)   Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko;

4)   Sekretarz Strumienia – Daniela Kula;

5)   Radca prawny – mgr Roman Szymonek.

 

Porządek obrad:

1.  Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

2.  Przedstawienie porządku obrad.

3.  Wystąpienia gości.

4.  Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

5.  Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

6.  Interpelacje i zapytania radnych.

7.  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu na 2013 rok.

8.  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia z tytułu wykonania budżetu na 2013 rok.

9.  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Strumień na lata 2014-2022.

10.  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2014 rok.

11.  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany statutów jednostek pomocniczych gminy Strumień.

12.  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami.

13.  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień.

14.  Informacja o działalności Miejsko-Gminnej Spółki Wodnej w Strumieniu za 2013 rok oraz planowanych zadaniach w 2014 r.

15.  Informacja nt. działań podjętych w celu porządkowania gospodarki odprowadzania wód z terenu gminy Strumień.

16.  Informacja o sposobie rozpatrzenia wniosków przedstawionych komisje stałe Rady Miejskiej w IV kwartale 2013 r. i I kwartale 2014 r.

17.  Zatwierdzenie protokołów z: XLVII sesji i XLVIII nadzwyczajnej sesji.

18.  Informacje, wolne głosy i wnioski.

19.  Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych na 15 ustawowego składu Rady - obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: Radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Zastępcę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego, sołtysa, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych, młodzież Gimnazjum w Strumieniu wraz z opiekunami: panią Aliną Budzik i Dyrektorem Gimnazjum panią Lillą Salachna-Brzoza, asystenta Posła na Sejm RP Mirosławy Nykiel pana Adama Fabię, przedstawiciela prasy lokalnej „Nowej Formacji” oraz pracowników Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XLIX sesji.

Przewodniczący C. Greń odczytał wniosek Burmistrza Strumienia z dnia 27 maja br. o wprowadzenie dodatkowego punktu do porządku obrad XLIX sesji pn.: „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień”.

Przewodniczący C. Greń zaproponował, aby nowy punkt wprowadzić do porządku obrad jako punkt 13, zaś dotychczasowe punkty 13, 14, 15, 16, 17 i 18 otrzymają kolejno numery 14, 15, 16, 17, 18 i 19.

Następnie poddał pod głosowanie:

1)  wprowadzenie nowego pkt 13 do porządku obrad pn. „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień” – przyjęto jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych);

2)  cały zmieniony porządek obrad XLIX sesji - przyjęto jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych).

 

ad. 3.

 

Młodzież Gimnazjum w Strumieniu przedstawiła prezentację multimedialną nt. realizacji projektu „Ekoodpowiedzialni”, którego celem jest zwiększenie świadomości ekologicznej w zakresie gospodarki odpadami przedstawiła wraz z wynikami prowadzonych w ramach projektu badań.

Dyrektor Gimnazjum L. Salachna-Brzoza poinformowała, że grupa badawcza „Ekoodpowiedzialni” z Gimnazjum w Strumieniu została wyróżniona przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach w konkursie „EkoAktywni 2014” otrzymując nagrodę 5 000,00 zł.

Przewodniczący C. Greń w imieniu Rady Miejskiej przekazał młodzieży Gimnazjum w Strumieniu oraz opiekunom słowa uznania za zaangażowanie w realizację projektu „Ekoodpowiedzialni” oraz pogratulował przyznanej nagrody.

Pan A. Fabia poinformował, że Poseł na Sejm RP pani Mirosław Nykiel deklaruje swoją pomoc w pracach przy powstawaniu uzdrowiska w sołectwie Zabłocie.

Przewodniczący C. Greń wraz z Wiceprzewodniczącym S. Świtałą w imieniu Rady Miejskiej złożyli gratulacje i wiązanki kwiatów Burmistrz Strumienia Annie Grygierek i Wiceprzewodniczącej Rady Cecylii Skowron z okazji przyznania im 15 maja br. przez Oficynę Wydawniczą „Regiony” wyróżnień „Złoty Klucz Samorządu” w Plebiscycie „Samorządowiec roku 2012/2013”.

 

ad. 4.

 

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

Do Informacji nie wniesiono uwag.

 

ad. 5.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący C. Greń odczytał:

1)  przesłanego na jego ręce życzenia Posła na Sejm RP Sławomira Kowalskiego z okazji Dnia Samorządu Terytorialnego;

2)  zaproszenie dla radnych na konferencję pt. „Problemy ekonomiczne i społeczne współczesnej wsi w Polsce i Unii Europejskiej” organizowaną przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Cieszyńska Kraina”, Gminę Skoczów i Banki Spółdzielcze w Skoczowie i Cieszynie, która odbędzie się 6 czerwca br. o godz. 10.oo w Teatrze Elektrycznym w Skoczowie;

3)  zaproszenie na otwarcie Basenu kąpielowego w Strumieniu, które odbędzie się 31 maja br. o godz. 14.oo.

Do Informacji nie wniesiono uwag.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Radny Z. Podyma interpelował w sprawach:

1)  ujęcia w planach inwestycyjnych na rok 2015 budowy nowego ogrodzenia wokół cmentarza komunalnego w Drogomyślu;

2)  skoszenia poboczy przy ulicy Oblaski w Drogomyślu oraz naprawy ubytków w nawierzchni, na odcinku od nowego skrzyżowania do wylotu ulicy Oblaski.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że remonty cząstkowe dróg są w trakcie realizacji i są prowadzone po kolei we wszystkich miejscowościach Gminy.

Przewodniczący C. Greń interpelował w sprawach:

1)  zakupu nowej kosiarki do koszenia poboczy dróg dla ZGKiM w Strumieniu;

2)  ustawienia w sezonie letnim kontenera na śmieci, w przysiółku Wierzbina w Drogomyślu, w rejonie trzech wodospadów na rzece Wiśle.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała:

1)  zakup kosiarki dla ZGKiM w Strumieniu jest zakupem inwestycyjnym i nie mamy zaplanowanych środków na ten cel w budżecie Gminy;

2)  w sprawie utrzymania czystości w rejonie trzech wodospadów na rzece Wiśle w Drogomyślu, na bieżąco prowadzimy korespondencję z dzierżawcą tego terenu, który odpowiada za utrzymanie czystości z tym miejscu.

Radna M. Krutyła interpelowała o naprawę dużego ubytku w nawierzchni ulicy Polnej w Strumieniu (na wysokości posesji nr 3).

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że remonty cząstkowe dróg są w trakcie realizacji i są prowadzone po kolei we wszystkich miejscowościach Gminy.

Radna A. Żur interpelowała w sprawach:

1)  naprawy przesuniętej rynny, z której wylewa się woda, na połączeniu budynku Ratusza i kamienicy nr 3;

2)  zachowania szczególnej ostrożności przy zbyciu obiektu Ośrodka Harcerskiego w Drogomyślu (jest to piękny, bezpieczny Ośrodek i harcerze nie chcą się go pozbyć);

3)  skoszenia korony wału przy ulicy Podwale w Strumieniu (ostatnio skoszono tam tylko sam brzeg).

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała:

1)  interpelacja dotycząca naprawy rynny jest zrealizowana (przesunięta rynna jest naprawiona);

2)  Gmina nie jest właścicielem obiektu Ośrodka Harcerskiego w Drogomyślu i nie będzie miała prawa decydowania o jego zbyciu.

Radny M. Hus interpelował o likwidację i niedopuszczenie do zakwitnięcia barszczu sosnowskiego na gruntach prywatnych i gminnych (szczególnie wzdłuż DK 81, na odcinku od Bąkowa w stronę wiaduktu w Drogomyślu).

Wiceprzewodnicząca C. Skowron interpelowała w sprawach:

1)  naprawy niebezpiecznie obsuniętej nawierzchni drogi na ulicy Wspólnej (przy posesji nr 54), w miejscu gdzie pod drogą znajduje się przepust;

2)  problemów z mijaniem się samochodów na ulicy Wspólnej, ze względu na rosnące zbyt blisko drogi krzewy i żywopłoty (mijające się samochody niszczą sobie lakier);

3)  oznakowania znakiem „ustąp pierwszeństwa przejazdu” skrzyżowania ulic: Wyzwolenia, Górniczej i Rycerskiej w Zbytkowie.

Wiceprzewodniczący S. Świtała interpelował w sprawach:

1)  remontów wiat przystanków autobusowych na terenie Gminy;

2)  naprawy wyrwy w nawierzchni przy wjeździe do Ośrodka Zdrowia w Pruchnej (wyrwa powstała po naprawie wodociągu).

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że interpelacja dotycząca wiat przystanków autobusowych jest w trakcie realizacji (aktualnie trwają remonty wszystkich wiat przystanków na terenie Gminy).

 

 ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu na 2013 rok – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Burmistrz A. Grygierek krótko i zwięźle przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu gminy Strumień za 2013 r.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XLIX.401.2014 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2014 r. w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu na 2013 rok.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8.

 

Projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia z tytułu wykonania budżetu na 2013 rok – przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Przewodniczący C. Greń odczytał Uchwały I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach:

1)   Nr 4100/I/57/2014 z dnia 8 kwietnia 2014 r. wydającą pozytywną opinię o przedłożonym przez Burmistrza Strumienia sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy za 2013 rok wraz z informacja o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego;

2)   Nr 4100/I/83/2014 z dnia 12 maja 2014 r. wydającą pozytywną opinię o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia za 2013 rok.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej M. Krutyła odczytała wniosek Komisji Rewizyjnej z dnia 30 kwietnia br. o udzielenie Burmistrzowi Strumienia absolutorium z tytułu wykonania budżetu Gminy za 2013 rok.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń odczytał treść projektu uchwały oraz poddał go pod głosowanie.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XLIX.402.2014 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2014 r. w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia z tytułu wykonania budżetu na 2013 rok.

Uchwała w załączeniu.

Burmistrz A. Grygierek podziękowała Radzie Miejskiej za przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu gminy Strumień za 2013 rok i udzielenie z tego tytułu absolutorium. Przekazała też podziękowania dla wszystkich współpracowników, którzy angażowali się w realizację uchwalonego budżetu Gminy.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2014-2022 (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XLIX.403.2014 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2014 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2014-2022.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2014 rok (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

13 głosami „za” i 1 głosie „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XLIX.404.2014 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2014 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2014 rok.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Projekt uchwały w sprawie zmiany statutów jednostek pomocniczych gminy Strumień – przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XLIX.405.2014 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2014 r. w sprawie zmiany statutów jednostek pomocniczych gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami (wraz z autopoprawką) – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Zastępca Burmistrza W. Cybulski poinformował, że autopoprawka polega na skreśleniu wyrażenia w nawiasie: „należy wybrać jedną możliwość” - w załączniku Nr 1 do uchwały, litera F, drugi wers.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XLIX.406.2014 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2014 r. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień (dotyczy nieruchomości firmy „WESOB” Sp. z o.o. w Strumieniu, celem realizacji zamierzenia inwestycyjnego polegającego na rozbudowie istniejącego zakładu produkcyjnego zlokalizowanego w Strumieniu, przy ul. Ks. Londzina 65) – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XLIX.407.2014 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2014 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację o działalności Miejsko-Gminnej Spółki Wodnej w Strumieniu za 2013 rok oraz planowanych zadaniach w 2014 r. – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 15.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację nt. działań podjętych w celu porządkowania gospodarki odprowadzania wód z terenu gminy Strumień – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 16.

 

Informację o sposobie rozpatrzenia wniosków przedstawionych komisje stałe Rady Miejskiej w IV kwartale 2013 r. i I kwartale 2014 r. – przedstawił Przewodniczący C. Greń

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 17.

 

Protokoły z XLVII sesji i XLVIII nadzwyczajnej sesji, które były wyłożone do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – zostały przyjęte bez uwag.

 

ad. 18.

 

Informacje, wolne głosy i wnioski.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej M. Krutyła przedstawiła wniosek Komisji Rewizyjnej z dnia 14 maja br.: „Komisja wnioskuje, aby ze względu na utracone dochody, zwiększyć dotację dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu, w budżecie gminy Strumień na 2015 rok.”.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wniosek – opinię wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Zasobów Naturalnych, Ochrony Środowiska, Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej z dnia 27 maja br.: „Komisje negatywnie zaopiniowały propozycję repatriacji rodzin polskiego pochodzenia żyjących w Kazachstanie, Uzbekistanie, Syberii i innych azjatyckich republikach byłego ZSRR - ze względu na brak środków finansowych na ten celu w budżecie Gminy.”.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron wnioskowała o likwidację dużego rozlewiska wody powstającego na ulicy Wspólnej w Strumieniu w rejonie sklepu Intermarche (po budowie kanalizacji nawierzchnia drogi została bardzo obniżona w związku z czym powstaje tam rozlewisko wody).

Zastępca Burmistrza W. Cybulski odpowiedział, że w ciągu najbliższych dwóch tygodni w miejscach gdzie była robiona kanalizacja, będą odtwarzane drogi.

Radny S. Balas wnioskował, aby wyczyścić zapchany rów za wysepką po przeciwnej stronie wiaty przystanku autobusowego w Bąkowie Rychłudzie.

Przewodniczący C. Greń ponownie wnioskował o likwidację zapadlisk w chodniku dla pieszych przy ulicy Głównej w Drogomyślu (na wysokości cmentarza ewangelickiego) powstałych po sfrezowaniu pni drzew.

Radna A. Żur zaprosiła radnych na:

1)   otwarcie wernisażu wystawy pt. „Strój cieszyński na starej fotografii”, która odbędzie się 30 maja br. o godz. 15.oo w Galerii pod Ratuszem;

2)   Dzień Tradycji, Stroju, Pieśniczki i Tańca Regionalnego organizowany przez Macierz Ziemi Cieszyńskiej Koło w Strumieniu, który odbędzie się 1 czerwca br. w Parku w Strumieniu.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że 28 maja br. odbyło się Zebranie Mieszkańców sołectwa Zabłocie w sprawie podziału sołectwa na dwie jednostki pomocnicze. W Zebraniu uczestniczyło 44 mieszkańców sołectwa, którzy wypełnili anonimową ankietę na temat podziału sołectwa (80% mieszkańców opowiedziało się „za” podziałem sołectwa, natomiast pozostałe 20% było „przeciw”). Mieszkańcy zaproponowali też następujące nazwy dla nowych jednostek pomocniczych: Zabłocie Solanka i Zabłocie Centrum.

Radna A. Żur zapytała, czy Goczałkowice mają, aż takie bogate złoża, że posiadają status Uzdrowiska?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że aby móc być uzdrowiskiem trzeba posiadać: własne złoża bogactw mineralnych, infrastrukturę uzdrowiskową i operaty czystości powietrza i Goczałkowice Zdrój wszystkie te warunki spełniają.

 

ad. 19.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XLIX sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 17.oo) słowami „zamykam XLIX sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ