Uchwała Nr L.409.2014
Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 25 czerwca 2014 r.

w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji przez szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny, niepubliczne przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego prowadzone na terenie gminy Strumień przez inne niż Gmina osoby prawne i fizyczne

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594, z późn. zm.) oraz art. 90 ust. 4 w związku z ust.1a, 2a, 2b, 2d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) w związku z ustawą z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 827) - na wniosek Burmistrza Strumienia oraz po przeprowadzeniu konsultacji z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - Rada Miejska w Strumieniu

uchwala:

§ 1. Ustala się tryb udzielania i rozliczania dotacji oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji przez szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny, niepubliczne przedszkola oraz inne formy wychowania przedszkolnego prowadzone na terenie gminy Strumień przez inne niż Gmina osoby prawne i fizyczne, w brzmieniu określonym w załączniku do uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała Nr VIII/59/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 maja 2011 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji przez niepubliczne przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego prowadzone na terenie Gminy Strumień przez osoby prawne i fizyczne, zmieniona uchwałą Nr XV/129/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2011 r.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Strumienia.

§ 4. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.

§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 2014 r.

 

 

 

 Przewodniczący Rady
Czesław Greń

 


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr L.409.2014
Rady Miejskiej w Strumieniu
z dnia 25 czerwca 2014 r.

Tryb udzielania i rozliczania dotacji oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji przez szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny, niepubliczne przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego prowadzone na terenie gminy Strumień przez inne niż Gmina osoby prawne i fizyczne

§ 1. Ilekroć dalej będzie mowa o:

1) ustawie - należy rozumieć przez to ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.);

2) uczniu - należy przez to rozumieć dziecko uczęszczające do szkoły, przedszkola i innych form wychowania przedszkolnego;

3) osobie prowadzącej - należy przez to rozumieć osobę fizyczną lub prawną, prowadzącą na terenie gminy Strumień szkołę niepubliczną o uprawnieniu szkoły publicznej, w której realizowany jest obowiązek szkolny, niepubliczne przedszkole lub inną niepubliczną formę wychowania przedszkolnego;

4) organie dotującym - należy przez to rozumieć Gminę Strumień;

5) szkole - należy przez to rozumieć szkoły niepubliczne o uprawnieniu szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny, to jest niepubliczne gimnazja i szkoły podstawowe, w tym z oddziałami integracyjnymi, niepubliczne przedszkola i inne niepubliczne formy wychowania przedszkolnego.

§ 2. 1. Podstawą obliczenia miesięcznej stawki dotacji na jednego ucznia przedszkola są ustalone w budżecie gminy na rok udzielania dotacji wydatki bieżące ponoszone w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Gminę Strumień pomniejszone o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, liczba uczniów uczęszczających do przedszkoli publicznych według stanu na dzień 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji oraz informacja o sposobie wyliczenia części oświatowej subwencji ogólnej dla Gminy Strumień, otrzymana od Ministra Edukacji Narodowej.

2. W przypadku zmian w uchwale budżetowej gminy Strumień kwot wydatków bieżących stanowiących podstawę udzielenia dotacji oraz w przypadku zmiany liczby uczniów w przedszkolach publicznych, przyznana dotacja będzie podlegać przeliczeniu w trakcie roku budżetowego, poczynając od miesiąca następującego po miesiącu, w którym wystąpiły zmiany.

3. Do czasu ustalenia wysokości jednostkowych miesięcznych stawek dotacji, o których mowa w § 3, dotacje przekazywane są w wysokości stawek z roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji.

4. Po ustaleniu stawek dotacji, o których mowa w § 3, następuje wyrównanie kwot dotacji przekazanych w poszczególnych miesiącach.

5. W przypadku przekazania kwot dotacji w poszczególnych miesiącach roku w wysokości wyższej od należnej, kwota nadpłaty zostaje zaliczona w poczet dotacji na następny miesiąc. W przypadku wypłacenia kwoty niższej od należnej, kwota ta zostanie wyrównana.

§ 3. 1. Wysokość dotacji przypadającą na jednego ucznia miesięcznie wynosi:

1) dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny - na każdego ucznia w wysokości 100% kwoty przewidzianej na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę Strumień, stosownie do art. 90 ust. 2a ustawy;

2) dla niepublicznych przedszkoli – na każdego ucznia w wysokości 75% ustalonych w budżecie gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, dla których organem prowadzącym jest Gmina Strumień, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu Gminy Strumień, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości 100% kwoty przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego o tym samym rodzaju niepełnosprawności, w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę Strumień, stosownie do art. 90 ust. 2b ustawy,

3) dla niepublicznych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 14a ust. 7 ustawy – na każdego ucznia w wysokości równej 40% wydatków bieżących ponoszonych na jednego ucznia w przedszkolu publicznym prowadzonym przez Gminę, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie stanowiące dochód budżetu Gminy Strumień, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości 100 % kwoty przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę Strumień, stosownie do art. 90 ust. 2d ustawy,

4) dla niepublicznych przedszkoli, innych niepublicznych form wychowania przedszkolnego, niepublicznych szkół podstawowych, które zgodnie z art. 71b ust. 2a ustawy, prowadzą wczesne wspomaganie rozwoju dziecka - na każde dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, w wysokości 100% kwoty przewidzianej na jedno dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę Strumień, stosownie do art. 90 ust.1a ustawy.

§ 4. 1. Dotacji udziela Burmistrz Strumienia, a miesięczną wysokość dotacji oblicza się jako iloczyn 1/12 podstawy obliczania dotacji i rzeczywistej ilości uczniów wynikającej z informacji, o której mowa w ust. 4.1.

2. Dotacji udziela się na wniosek osoby prowadzącej szkołę.

3. Warunkiem udzielenia dotacji jest przedłożenie przez osobę prowadzącą Burmistrzowi Strumienia pisemnego wniosku o udzielenie dotacji w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. Wniosek winien zawierać następujące dane:

1) pełną nazwę i adres szkoły;

2) nazwę, adres i telefon osoby prowadzącej;

3) datę rozpoczęcia działalności szkoły;

4) regon;

5) nazwę banku oraz indywidualny dla danej placówki numer rachunku bankowego właściwego
do przekazania dotacji;

6) dane osób uprawnionych do reprezentowania osoby prowadzącej i szkoły (imię i nazwisko, numer telefonu);

7) planowaną miesięczną liczbę uczniów w okresie styczeń - sierpień, w tym:

a) uczniów niepełnosprawnych ogółem oraz z podaniem ilości uczniów w rozbiciu na rodzaje niepełnosprawności stwierdzonych orzeczeniem publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,

b) uczniów objętych wczesnym wspomaganiem,

c) uczniów z innych gmin z podaniem nazwy gminy;

8) planowaną miesięczną liczbę uczniów w okresie wrzesień - grudzień, w tym:

a) uczniów niepełnosprawnych ogółem oraz z podaniem ilości uczniów w rozbiciu na rodzaje niepełnosprawności stwierdzonych orzeczeniem publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,

b) uczniów objętych wczesnym wspomaganiem,

c) uczniów z innych gmin z podaniem nazwy gminy;

9) podpis osoby prowadzącej szkołę.

4.1. Do 10 dnia każdego miesiąca, organ prowadzący szkołę, składa pisemną informację o faktycznej liczbie uczniów sporządzoną na podstawie dokumentacji według stanu na pierwszy dzień miesiąca, za który udzielana jest część dotacji przypadająca na dany miesiąc; wzór informacji stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.

4.2. Informacja organu prowadzącego gimnazjum i szkołę podstawową, o której mowa w ust. 4.1. dotycząca miesiąca lipca i sierpnia sporządzona jest na podstawie faktycznego uczestnictwa uczniów w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych w miesiącu czerwcu.

5. Dotacje mogą być wykorzystane zgodnie z art. 90 ust. 3d ustawy.

6.1. Do czasu ustalenia podstawy obliczania dotacji dla gimnazjów i szkół podstawowych, kwoty dotacji przekazywane są zaliczkowo w wysokości iloczynu kwoty podstawy z roku poprzedniego oraz liczby uczniów z miesiąca roku bieżącego.

6.2. Po ustaleniu podstawy obliczania dotacji przypadającej na ucznia w roku bieżącym następuje wyrównanie kwot dotacji przekazanej zaliczkowo.

6.3. W przypadku przekazania kwot dotacji w wysokości wyższej od należnej kwota nadpłaty zostaje zaliczona na poczet dotacji należnej na następne miesiące.

6.4. W przypadku wypłacenia kwoty niższej od należnej, kwota ta zostanie wyrównana.

§ 5. 1. Osoba prowadząca szkołę zobowiązana jest do:

1) składania rozliczenia wykorzystania dotacji w Urzędzie Miejskim w Strumieniu, które składane będzie pisemnie za cały rok łącznie tj. od stycznia do grudnia w terminie do 20 stycznia roku następnego lub w przypadku, gdy osoba prowadząca podejmie decyzję o zaprzestaniu działalności danej szkoły w terminie 30 dni po otrzymaniu ostatniej raty dotacji; wzór rozliczenia dotacji stanowi załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały;

2) prowadzenia dokumentacji finansowej w sposób umożliwiający jednoznaczne określenie sposobu wykorzystania przez szkołę, dotacji udzielonej z budżetu Gminy Strumień;

3) zamieszczania na dowodzie księgowym opisu: „Wydatek sfinansowany ze środków otrzymanej dotacji z budżetu Gminy Strumień, w kwocie……. zł, dotyczący……., nazwa dotowanej szkoły ……. oraz pieczęć i podpis osoby prowadzącej”.

§ 6. 1. Organowi dotującemu przysługuje prawo kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji przyznanej szkole z budżetu Gminy Strumień oraz faktycznej liczby uczniów szkoły.

2. Kontrola faktycznej liczby uczniów szkoły o której mowa w ust. 1 obejmuje zgodność danych wykazywanych w miesięcznej informacji o liczbie uczniów ze stanem faktycznym oraz dokumentów potwierdzających miejsce zamieszkania uczniów.

3. Kontrolę w dotowanych szkołach przeprowadzają osoby upoważnione przez Burmistrza Strumienia. Osoby kontrolujące mają prawo wstępu do szkół, prawo wglądu do prowadzonej przez nie dokumentacji organizacyjnej, finansowej, w tym źródłowej, na podstawie której poniesiono wydatki, przebiegu nauczania, żądania wyjaśnień oraz sprawdzania prawidłowości wykorzystania dotacji zgodnie z § 4 ust. 5 niniejszej uchwały.

§ 7. 1. Kontrola może być planowana lub doraźna.

2. Kontrola może być kompleksowa, obejmująca całość zakresu prawidłowości naliczenia i wykorzystania dotacji lub tematyczna.

3. Czynności kontrolne mogą być przeprowadzane jednoosobowo lub w zespole.

4. Dokumentem upoważniającym do przeprowadzenia kontroli jest imienne upoważnienie do kontroli zawierające: numer upoważnienia, imię i nazwisko kontrolującego, zakres kontroli, termin ważności upoważnienia.

§ 8. 1. Czynności kontrolne przeprowadza się w siedzibie szkoły oraz w miejscach wykonywania jej zadań lub w siedzibie osoby prowadzącej daną szkołę.

2. Wynik przeprowadzonej kontroli kontrolujący przedstawia w protokole kontroli.

3. 1) Protokół kontroli zawiera:

a) pełną nazwę i adres szkoły, nazwę i adres osoby prowadzącej oraz imię i nazwisko osoby lub osób upoważnionych do reprezentowania osoby prowadzącej,

b) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli,

c) imiona i nazwiska kontrolujących,

d) określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą,

e) opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli, w tym ustalonych nieprawidłowości, z uwzględnieniem zakresu i skutków tych nieprawidłowości,

f) opis załączników do protokołu,

g) wzmiankę o poinformowaniu kontrolowanego o prawie zgłaszania zastrzeżeń i składania wyjaśnień do protokołu,

h) podpisy kontrolujących i osoby lub osób upoważnionych do reprezentowania kontrolowanego, na każdej stronie protokołu;

2) w razie niemożności przedstawienia protokołu organowi prowadzącemu szkołę w siedzibie szkoły lub siedzibie organu dotującego, protokół doręcza się organowi prowadzącemu szkołę za pokwitowaniem przez operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. prawo pocztowe, na zasadach określonych w dziale I rozdział 8 kodeksu postępowania administracyjnego.

4. Osobie prowadzącej przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu kontroli, zastrzeżeń, co do ustaleń zawartych w protokole kontroli. Zastrzeżenia należy zgłosić kontrolującemu na piśmie w terminie 14 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli.

5. W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 4 kontrolujący jest zobowiązany dokonać ich analizy i w miarę potrzeby podjąć dodatkowe czynności kontrolne, a w wypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń - zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu kontroli.

6. Osoba prowadząca może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając w terminie właściwym do jego podpisania wyjaśnienie tej odmowy.

7. Odmowa podpisania protokołu przez osobę prowadzącą nie stanowi przeszkody do realizacji ustaleń kontroli.

§ 9. W terminie 30 dni od dnia podpisania lub odmowy podpisania protokołu kontroli przez osobę prowadzącą, kontrolujący sporządza wystąpienie pokontrolne kierowane do osoby prowadzącej zawierające ocenę kontrolowanej działalności, a w razie stwierdzenia nieprawidłowości zalecenia pokontrolne.