Uchwała Nr LIII.451.2014

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 30 października 2014 r.

 

 

w sprawie skargi dotyczącej działalności Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu

 

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.), w związku z art. 229 pkt 3, art. 237 § 3, art. 238 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267, z późn. zm.) - na wniosek Komisji Rewizyjnej – Rada Miejska w Strumieniu

 

uchwala:

 

§ 1

 

Skargę dotyczącą działalności Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu uznać za bezzasadną.

 

§ 2

 

Przyjąć stanowisko Komisji Rewizyjnej jako uzasadnienie podjętego rozstrzygnięcia, stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 3

 

Zobowiązać Przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu do powiadomienia skarżącej o sposobie załatwienia skargi.

 

§ 4

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

Załącznik

do Uchwały Nr LIII.451.2014

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 30 października 2014 r.

 

 

Uzasadnienie

 

 

W związku ze skargą z dnia 3 stycznia 2014 r. dotyczącą działalności Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu – Rada Miejska w Strumieniu na XLV sesji w dniu 27 lutego 2014 r. podjęła uchwałę Nr XLV.375.2014 stwierdzającą, że jest organem właściwym do rozpatrzenia w/w skargi i zobowiązała Komisję Rewizyjną do zbadania zasadności zarzutów przedstawionych w skardze oraz przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego do dnia 30 czerwca 2014 r. Na L sesji w dniu 25 czerwca 2014 r. - na wniosek Komisji Rewizyjnej – Rada Miejska w Strumieniu podjęła uchwałę Nr L.422.2014 przedłużającą termin przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i przedłożenia projektu uchwały w tej sprawie przez Komisję Rewizyjną do dnia 30 września 2014 r.

Komisja Rewizyjna odbyła w tej sprawie sześć posiedzeń, na których wysłuchano: skarżącej, Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu, Dyrektora i Inspektora Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu. Ponadto Komisja zapoznała się z materiałami dostarczonymi przez skarżącą, Dyrektora Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu oraz oficjalnymi dokumentami zebranymi w sprawie, a to:

-     skargą z dnia 3 stycznia 2014 r.,

-     regulaminem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szkoły Podstawowej w Strumieniu z dnia 3 stycznia 2011 r.

-     regulaminem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szkoły Podstawowej w Strumieniu z dnia 9 wrzesień 2013 r.

-     pismem Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu z dnia 18 lutego 2014 r.,

-     pismem skarżącej z dnia 2 kwietnia 2014 r.,

-     pismem skarżącej do Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu z dnia 16 kwietnia 2012 r.,

-     pismem Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu do Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu z dnia 23 kwietnia 2012 r.,

-     odpowiedzią Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu do Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu z dnia 23 kwietnia 2012 r.,

-     pismem Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu do skarżącej z dnia 24 kwietnia 2012 r.,

-     pismem Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu z dnia 25 kwietnia 2014 r.,

-     wnioskiem Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu do Izby Skarbowej w Katowicach o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 14 sierpnia 2012 r.,

-     interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 27 września 2012 r.,

-     pismem Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu do Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu z dnia 11 października 2012 r.,

-     pismem Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu do skarżącej z dnia 11 października 2012 r.,

-     pismem Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu do Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu oraz skarżącej z dnia 11 października 2012 r. dotyczącym błędnie naliczonego podatku,

-     wystąpieniem pokontrolnym Państwowej Inspekcji Pracy z przeprowadzonej kontroli Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w Szkole Podstawowej w Strumieniu z dnia 30 sierpnia 2013 r.,

-     listą wypłat świadczeń socjalnych w Szkole Podstawowej w Strumieniu z dnia: 26 września 2011 r., 7 grudnia 2011 r., 22 października 2012 r., 5 grudnia 2012 r., 1 lipca 2013 r. i 10 grudnia 2013 r.,

-     pismem skarżącej z dnia 2 czerwca 2014 r.,

-     pismem skarżącej z dnia 17 września 2014 r.

Po wysłuchaniu stron, zapoznaniu się i przeanalizowaniu w/w dokumentów – Komisja Rewizyjna stwierdza:

Skarżąca w swojej skardze przedstawiła jako krzywdzące naliczenie przez Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu podatku od świadczenia przyznanego w dniu 7 grudnia 2011 r. z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Ponadto scharakteryzowała zachowanie Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu jako naganne. Stwierdziła również iż, jest niesprawiedliwie traktowana przy podziale środków z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Skarżąca zarzuciła także Dyrektorowi Szkoły Podstawowej w Strumieniu, że nie udostępniła jej pełnej interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach dotyczącej naliczenia podatku od świadczenia przyznanego z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszej skargi mają zastosowanie przepisy:

-     ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 592, z późn.zm.),

-     ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn.zm.),

-     regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szkoły Podstawowej w Strumieniu z dnia 3 stycznia 2011 r.,

-     regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szkoły Podstawowej w Strumieniu z dnia 9 września 2013 r.

Na podstawie zebranego materiału dowodowego Komisja Rewizyjna stwierdza, iż skarżąca nie jest krzywdząco traktowana przy podziale zapomóg losowych i świadczeń socjalnych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Z analizy list wypłat świadczeń za lata 2011 - 2013 wynika, iż skarżąca świadczenia otrzymywała powyżej średniej ich wysokości, a niejednokrotnie najwyższe.

Komisja Rewizyjna ustaliła, iż faktem jest, że od świadczenia przyznanego skarżącej w dniu 7 grudnia 2011 r. niesłusznie został naliczony 18% podatek dochodowy. Jednak za wiarygodne przyjęła wyjaśnienia w tej sprawie złożone przez Dyrektor Szkoły Podstawowej w Strumieniu, która decyzję w tym przedmiocie podjęła na podstawie telefonicznej informacji uzyskanej w Urzędzie Skarbowym w Cieszynie i Bielsku-Białej. Po interwencji skarżącej – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Strumieniu zwróciła się o pisemną interpretację do Izby Skarbowej w Katowicach zasadności naliczenia 18% podatku dochodowego od wypłaconego świadczenia, który w tym wypadku wniósł 68,00 zł. Po uzyskaniu pisemnej informacji z Izby Skarbowej w Katowicach o braku podstaw do naliczenia podatku dochodowego Dyrektor Szkoły zleciła Zespołowi Obsługi Szkół w Strumieniu korektę PIT i zwrot niesłusznie pobranego podatku, co zostało wykonane, przy czym dyrektor Zespołu Szkół w piśmie wyjaśniającym skierowanym do skarżącej przeprosiła skarżąca za powstała sytuację (art. 21 ust.1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Nadto Komisja Rewizyjna ustaliła, iż Dyrektor Szkoły Podstawowej udostępniła skarżącej niepełny tekst (wyciąg) interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach – nie zawierający podstaw prawnych zawartych w tej interpretacji.

Zdaniem Komisji Rewizyjnej, fakt ten nie ma większego znaczenia w sprawie, skoro na podstawie tejże interpretacji skorygowano mylnie naliczony podatek dochodowy od przyznanego świadczenia, a skarżąca została przeproszona przez Dyrektora Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu.

W związku z zarzutami nagannego zachowania Dyrektor Szkoły w stosunku do skarżącej Komisja Rewizyjna stwierdza, iż wobec sprzecznych relacji stron konfliktu co do przebiegu zajścia, opartych na subiektywnych odczuciach, przy braku innych dowodów, zarzutu skarżącej nie można uznać za uzasadniony.

Komisja Rewizyjna dostrzega potrzebę rozważenia przekazania skarżącej pełnego tekstu interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 27 września 2012 r. dotyczącej naliczenia podatku.

Podniesione w skardze zarzuty dotyczące znieważania skarżącej poza szkołą nie mogą być przedmiotem prac i oceny przez Komisję Rewizyjną ze względu na właściwość sądu w tej sprawie.

W świetle powyższych ustaleń Komisja Rewizyjna doszła do wniosku, iż skarga na działalność Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu nie jest zasadna.

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ