Uchwała Nr IV.41.2015

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 26 lutego 2015 r.

 

 

w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Gminy Strumień do współpracy w ramach Regionalnych Inwestycji Terytorialnych Subregionu Południowego Województwa Śląskiego i zawarcie porozumienia pomiędzy Gminą Strumień, a pozostałymi powiatami i gminami wchodzącymi w skład Subregionu Południowego Województwa Śląskiego

 

 

Na podstawie art. 18 ust. 1 i ust. 2 pkt 12 oraz art. 74 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.) - na wniosek Burmistrza Strumienia – Rada Miejska w Strumieniu

 

uchwala:

 

§ 1

 

1.  Wyraża się zgodę na przystąpienie Gminy Strumień do współpracy w ramach Regionalnych Inwestycji Terytorialnych Subregionu Południowego Województwa Śląskiego i zawarcie porozumienia pomiędzy Gminą Strumień, a pozostałymi powiatami i gminami wchodzącymi w skład Subregionu Południowego Województwa Śląskiego.

2.  Porozumienie będzie regulowało w szczególności kwestie współpracy gmin przy programowaniu, wdrażaniu, koordynacji, finansowaniu, ewaluacji oraz rozliczaniu Regionalnych Inwestycji Terytorialnych Subregionu Południowego Województwa Śląskiego.

 

§ 2

 

Projekt porozumienia, o którym mowa w § 1, stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 3

 

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Strumienia.

 

§ 4

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ

 


Załącznik

do Uchwały Nr IV.41.2015

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 26 lutego 2015 r.

 

 

POROZUMIENIE

o współpracy w sprawie realizacji Regionalnych Inwestycji Terytorialnych Subregionu Południowego Województwa Śląskiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020

 

 

zawarte w dniu ……………….. 2015 r. w Bielsku-Białej

 

pomiędzy Stronami:

 

  1. Miastem Bielsko-Biała

z siedzibą w Bielsku-Białej 43-300, Plac Ratuszowy 1

reprezentowanym przez:

Jacka Krywulta – Prezydenta Miasta Bielska-Białej

zwanym dalej Liderem

  1. Powiatem Bielskim

z siedzibą w Bielsku-Białej 43-300, przy ulicy Piastowskiej 40

reprezentowanym przez:

Andrzeja Płonkę – Starostę Bielskiego

Grzegorza Szetyńskiego – Wicestarostę Bielskiego

zwanym dalej Partnerem

  1. Gminą Bestwina

z siedzibą w Bestwinie 43-512, przy ulicy Krakowskiej 111

reprezentowaną przez:

Artura Beniowskiego - Wójta Gminy Bestwina

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Buczkowice

z siedzibą w Buczkowicach 43-374, przy ulicy Lipowskiej 730

reprezentowaną przez:

Józefa Caputę – Wójta Gminy Buczkowice

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Czechowice-Dziedzice

z siedzibą w Czechowicach – Dziedzicach 43-502, przy Placu Jana Pawła II 1

reprezentowaną przez:

Mariana Błachuta – Burmistrza Czechowic-Dziedzic

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Jasienica

z siedzibą w Jasienicy 43-385 nr 159

reprezentowaną przez:

Janusza Pierzynę – Wójta Gminy Jasienica

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Jaworze

z siedziba w Jaworzu 43-384 przy ulicy Zdrojowej 82

reprezentowaną przez:

Radosława Ostałkiewicza – Wójta Gminy Jaworze

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Kozy

z siedzibą w Kozach 43-340, przy ulicy Krakowskiej 4

reprezentowaną przez:

Krzysztofa Fiałkowskiego – Wójta Gminy Kozy

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Porąbka

z siedzibą w Porąbce 43-353 przy ulicy Krakowskiej 3

reprezentowanej przez:

Czesława Bułkę – Wójta Gminy Porąbka

zwaną dalej Partnerem

  1. Miastem Szczyrk

z siedzibą w Szczyrku 43-370 przy ulicy Beskidzkiej 4

reprezentowanym przez:

Antoniego Byrdy – Burmistrza Miasta Szczyrk

zwanym dalej Partnerem

  1. Gminą Wilamowice

z siedzibą 43 - 330 Wilamowice ul. Rynek 1

reprezentowana przez:

Mariana Trelę - Burmistrza Wilamowic

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Wilkowice

z siedzibą, 43-365 Wilkowice, ul. Wyzwolenia 25

reprezentowaną przez:

Mieczysława Rączkę - Wójta Gminy Wilkowice

zwaną dalej Partnerem

  1. Powiatem Cieszyńskim

z siedzibą w Cieszynie  43-400 Cieszyn, przy ulicy Bobreckiej 29

reprezentowanym przez:

Janusza Króla – Starostę Cieszyńskiego

Marię Cieślar – Wicestarostę Cieszyńskiego

zwanym dalej Partnerem

  1. Gminą Skoczów

z siedzibą w Skoczowie 43-430, Rynek 1

reprezentowaną przez:

Mirosława Sitko – Burmistrza Miasta Skoczowa

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Zebrzydowice

z siedzibą w Zebrzydowicach 43-410, przy ulicy Ks. Antoniego Janusza 6

reprezentowaną przez:

Andrzeja Kondziołkę – Wójta Gminy Zebrzydowice

zwaną dalej Partnerem

 

 

  1. Gminą Brenna

z siedzibą w Brennej 43-438, przy ulicy Wyzwolenia 77

reprezentowaną przez:

Jerzego Pilcha – Wójta Gminy Brenna

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Dębowiec

z siedzibą w Dębowcu 43-426, przy ulicy Katowickiej 6

reprezentowaną przez:

Tomasza Brannego – Wójta Gminy Dębowiec

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Wisła

z siedzibą w Wiśle 43-460, Plac B. Hoffa 3

reprezentowaną przez:

Tomasza Bujoka – Burmistrza Miasta Wisła

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Hażlach

z siedzibą w Hażlachu 43-419, przy ulicy Głównej 57

reprezentowaną przez:

Grzegorza Sikorskiego – Wójta Gminy Hażlach

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Chybie

z siedzibą w Chybiu 43-520, przy ulicy Bielskiej 78

reprezentowaną przez:

Janusza Żydka – Wójta Gminy Chybie

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Goleszów

z siedzibą w Goleszowie 43-440, przy ulicy 1 Maja 5

reprezentowaną przez:

Krzysztofa Józefa Glajcara – Wójta Gminy Goleszów

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Strumień

z siedzibą w Strumieniu 43-246, Rynek 4

reprezentowaną przez:

Annę Grygierek – Burmistrza Strumienia

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Istebną

z siedzibą w Istebnej 43-470, Istebna 1000

reprezentowaną przez:

Henryka Gazurek – Wójta Gminy Istebna

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Ustroń

z siedzibą w Ustroniu 43-450, Rynek 1

reprezentowaną przez:

Ireneusza Szarca – Burmistrza Miasta Ustroń

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Cieszyn

z siedzibą w Cieszynie 43-400, Rynek 1

reprezentowaną przez:

Ryszarda Macurę – Burmistrza Miasta Cieszyna

zwaną dalej Partnerem

  1. Powiatem Żywieckim

z siedzibą w Żywcu 34-300, przy ulicy Krasińskiego 13

reprezentowanym przez:

Andrzeja Kalatę – Starostę Żywieckiego

Stanisława Kucharczyka – Wicestarostę Żywieckiego

zwanym dalej Partnerem

  1. Gminą Radziechowy-Wieprz

z siedzibą w Radziechowach 34-381, Wieprz 700

reprezentowaną przez:

Macieja Mikę - Wójta Gminy Radziechowy- Wieprz

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Czernichów

z siedzibą w Czernichowie 34-311, przy ulicy  Żywieckiej  2

reprezentowaną przez:

Adama Kosa - Wójta Gminy Czernichów

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Gilowice

z siedzibą w Gilowicach 34-322, przy ulicy Krakowskiej 40

reprezentowaną przez:

Leszka Frasunka –Wójta Gminy Gilowice

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Jeleśnia

z siedzibą w Jeleśni 34-340, przy ulicy Plebańskiej 1

reprezentowaną przez:

Mariana Czarnotę - Wójta Gminy Jeleśnia

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Koszarawa

z siedzibą w Koszarawie 34-332, Koszarawa 19

reprezentowaną przez:

Władysława Pudę - Wójta Gminy Koszarawa

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Lipowa

z siedzibą w Lipowej 34-324, Lipowa 708

reprezentowaną przez:

Jana Górę - Wójta Gminy Lipowa

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Łękawica

z siedzibą w Łękawicy 34-321, przy ulicy Wspólnej 24

reprezentowaną przez:

Tadeusza Tomiczka - Wójta Gminy Łękawica

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Łodygowice

z siedzibą w Łodygowicach 34-325, przy ulicy Piłsudskiego 75

reprezentowaną przez:

Andrzeja Piterę- Wójta Gminy Łodygowice

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Milówka

z siedzibą w Milówce 34-360, przy ulicy J. Kazimierza 123

reprezentowaną przez:

Roberta Piętkę- Wójta Gminy Milówka

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Rajcza

z siedzibą w Rajczy 34-370, przy ulicy Górskiej 1

reprezentowaną przez:

Kazimierza Fujaka - Wójta Gminy Rajcza

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Ślemień

z siedzibą w Ślemieniu 34-323, przy ulicy Krakowskiej 148

reprezentowaną przez:

Jarosława Krzaka - Wójta Gminy Ślemień

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Świnna

z siedzibą w Świnnej 34-331, przy ulicy Wspólnej 13

reprezentowaną przez:

Henryka Jurasza - Wójta Gminy Świnna

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Ujsoły

z siedzibą w Ujsołach 34-371, przy ulicy Gminnej 1

reprezentowaną przez:

Tadeusza Piętkę - Wójta Gminy Ujsoły

zwaną dalej Partnerem

  1. Gminą Węgierska Górka

z siedzibą w Węgierskiej Górce 34-350, przy ulicy Zielonej 43

reprezentowaną przez:

Piotra Tyrlika - Wójta Gminy Węgierskiej Górki

zwaną dalej Partnerem

  1. Miastem Żywiec

z siedzibą w Żywcu 34-300, przy ulicy Rynek 2

reprezentowanym przez:

Antoniego Szlagora – Burmistrza Miasta Żywiec.

zwanym dalej Partnerem

 

Zwanymi dalej Stronami Porozumienia

 

Działając na podstawie:

·         art. 18 ust. 1 i ust. 2 pkt 12, a także art. 74 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2013 r., poz. 594, z późn. zm.) oraz art. 5 ust. 2-4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. 2013 r., poz. 595 z późn. zm.),

·         art. 30 ust. 4 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. poz. 1146) zwanej dalej ustawą wdrożeniową,

·         Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

Strony Porozumienia postanawiają, co następuje:

 

DEFINICJE

 

Ilekroć poniższe pojęcia zostaną użyte w niniejszym Porozumieniu, Strony nadają im znaczenie wskazane w definicjach:

1.  IZ RPO WSL – Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Śląskiego.

2.  RPO WSL – Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

3.  RIT 2014-2020 – Regionalne Inwestycje Terytorialne Subregionu Południowego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 - instrument rozwoju terytorialnego, realizowany w ramach RPO WSL, na zasadach i w oparciu o regulacje stosowane dla ZIT.

4.  Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) – instrument rozwoju terytorialnego określony w art. 36 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. oraz art. 30 ustawy wdrożeniowej.

5.  Związek RIT Subregionu Południowego – związek jednostek samorządu terytorialnego, powołany w celu realizacji zadań w ramach RIT, w oparciu o art. 30 Ustawy Wdrożeniowej dot. ZIT.

6.  Strategia RIT Subregionu Południowego – Strategia Regionalnych  Inwestycji Terytorialnych Subregionu Południowego, w myśl zapisów  RPO WSL oraz innych dokumentów programowych.

7.  IP – Instytucja Pośrednicząca, zgodnie z art. 2 pkt. 9 ustawy wdrożeniowej.

8.  SPd WSL – Subregion Południowy Województwa Śląskiego.

 

§ 1

 

PRZEDMIOT I CEL POROZUMIENIA

 

1.  Przedmiotem Porozumienia jest określenie zasad współpracy Stron Porozumienia przy programowaniu, wdrażaniu, koordynacji, finansowaniu i monitorowaniu i rozliczaniu Regionalnych Inwestycji Terytorialnych Subregionu Południowego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 (zwane dalej RIT) oraz powierzenie Miastu Bielsko-Biała funkcji Lidera Subregionu Południowego.

2.  Strony niniejszego Porozumienia stanowią Związek RIT, w rozumieniu art. 30 ustawy wdrożeniowej.

3.  Terytorialny zasięg Porozumienia obejmuje gminy i powiaty wchodzące w skład Subregionu Południowego województwa śląskiego – Strony niniejszego Porozumienia.

4.  Porozumienie zostaje zawarte na czas przygotowania i realizacji RIT Subregionu Południowego w ramach RPO WSL.

 

§ 2

 

LIDER SUBREGIONU POŁUDNIOWEGO

 

1.  Strony Porozumienia zgodnie postanawiają, że Miasto Bielsko-Biała reprezentuje wszystkie gminy i powiaty tworzące Związek RIT w procesie negocjacji, ustanawiania i realizacji instrumentu RIT wobec Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, IZ RPO WSL oraz innych podmiotów.

2.  Miasto Bielsko-Biała  pełni funkcję Instytucji Pośredniczącej w ramach RPO WSL na zasadach wynikających z porozumienia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy wdrożeniowej.

3.  Lider Porozumienia realizuje swoje zadania przy wsparciu jednostek samorządu terytorialnego Subregionu Południowego, sygnatariuszy niniejszego Porozumienia, na zasadach określonych w Porozumieniu.

 

§ 3

 

STRATEGIA RIT SUBREGIONU POŁUDNIOWEGO

 

1.  Strategia RIT Subregionu Południowego Województwa Śląskiego składa się z następujących elementów:

1) podstawa prawna Strategii RIT;

2) wskazanie i uzasadnienie spójności z unijnymi, krajowymi i regionalnymi dokumentami strategicznymi;

3) wskazanie obszaru wsparcia Strategii RIT,

4) syntetyczna diagnoza obszaru wsparcia Strategii RIT;

5) wymiar terytorialny wsparcia;

6) cele rozwojowe i priorytety Strategii RIT;

7) zasady i tryb wyboru projektów przewidzianych do realizacji w formule RIT;

8) odniesienie do instrumentów finansowych;

9) odniesienie do wymagań w zakresie Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko;

10)  plan finansowy;

11)  system wdrażania;

12)  opis sposobu przeprowadzenia konsultacji społecznych;

13)  odniesienie do strategii i planów niskoemisyjnych;

14)  oraz innych elementów, określonych w dokumencie pn. Umowa Partnerstwa przyjętej przez Komisję Europejską w dnia 23 maja 2014 r.

 

§ 4

 

ZASADY WSPÓŁPRACY

 

1.  Strategia RIT dla Subregionu Południowego realizowana będzie zgodnie z zasadą partnerstwa opisaną w art. 5 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) Nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006.

2.  Partnerstwo realizowane jest z pełnym poszanowaniem kompetencji instytucjonalnych, prawnych i finansowych partnerów RIT dla Subregionu Południowego.

3.  Partnerstwo obejmuje realizację zadań w ramach RIT RPO WSL, RIT w Subregionie Południowym, zgodnie z podziałem zadań opisanym w dalszej części Porozumienia.

 

§ 5

 

PRAWA I OBOWIĄZKI STRON

 

1.  Strony Porozumienia zobowiązane są do współpracy oraz dostarczania niezbędnych informacji Liderowi RIT w zakresie opracowania Strategii RIT i realizacji instrumentu RIT 2014-2020 dla Subregionu Południowego na zasadach określonych w niniejszym Porozumieniu.

2.  Strony Porozumienia zobowiązują się dostarczyć indywidualnie niezbędną dokumentację, każdego z projektów RIT 2014-2020 dla Subregionu Południowego oraz podpisać z IZ RPO WSL umowę o dofinansowanie projektu.

3.  Każda ze Stron Porozumienia odpowiada indywidualnie za właściwe przygotowanie, rzeczową realizację oraz rozliczenie projektu realizowanego w ramach RIT 2014-2020.

4.  Strony Porozumienia zobowiązują się dostarczać niezbędne informacje monitoringowe nt. projektów oraz raporty monitoringowe programu do IZ RPO WSL.

 

§ 6

 

SYSTEM REALIZACJI POROZUMIENIA

 

1.  Strony Porozumienia zgodnie postanawiają, iż w strukturze organizacyjnej RIT Subregionu Południowego Strony działają w ramach:

1) Zgromadzenia Ogólnego RIT;

2) Rady Związku RIT;

3) Lidera RIT;

4) Zespołu Roboczego RIT;

5) Sekretariatu RIT.

2.  Dopuszcza się możliwość powoływania przez Radę Związku RIT w miarę potrzeb zespołów o charakterze zadaniowym lub doradczo-eksperckim spośród wyznaczonych przedstawicieli Stron Porozumienia.

 

§ 7

 

ZGROMADZENIE OGÓLNE RIT

 

1.  Zgromadzenie Ogólne RIT Subregionu Południowego podejmuje decyzje związane z przygotowaniem i akceptacją Strategii RIT Subregionu Południowego.

2.  Do kompetencji Zgromadzenia Ogólnego RIT należy przyjmowanie Strategii RIT oraz jej zmian.

3.  W skład Zgromadzenia Ogólnego RIT wchodzą przedstawiciele wszystkich jednostek samorządu terytorialnego sygnatariuszy niniejszego Porozumienia.

4.  W pracach Zgromadzenia Ogólnego RIT uczestniczą przedstawiciele organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego lub osoby ich reprezentujące (po jednej osobie z każdej JST). Każdy członek ma w głosowaniu jeden głos.

5.  Zgromadzenie Ogólne RIT obraduje na posiedzeniach, które zwołuje Lider Subregionu Południowego tj. Prezydent Miasta Bielsko-Biała lub osoba go zastępująca.

6.  Zgromadzenie Ogólne RIT każdorazowo przyjmuje Strategię RIT Subregionu Południowego w formie Uchwały.

7.  Przyjęcie Uchwały Zgromadzenia Ogólnego RIT o której mowa w pkt 6 zapada zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu jego członków.

 

§ 8

 

RADA ZWIĄZKU RIT

 

1.  Rada Związku RIT Subregionu Południowego podejmuje decyzje związane z realizacją RIT Subregionu Południowego w oparciu o Strategię RIT, w szczególności związane z programowaniem, wdrażaniem, koordynacją, finansowaniem, monitorowaniem i oceną RIT Subregionu Południowego.

2.  Pracami Rady Związku RIT kieruje Przewodniczący, którym jest Prezydent Miasta Bielsko-Biała lub osoba go reprezentująca.

3.  W skład Rady Związku RIT wchodzą reprezentanci Stron, którymi są:

a) Prezydent Miasta Bielska-Białej,

b) Starosta Bielski,

c)  Starosta Cieszyński,

d) Starosta Żywiecki,

e) Burmistrz Miasta Cieszyn,

f)   Burmistrz Czechowic-Dziedzic,

g) Burmistrz Miasta Żywiec,

h) Wójt Gminy Jasienica,

i)   Wójt Gminy Świnna,

j)   Wójt Gminy Zebrzydowice.

4.  W posiedzeniach Rady Związku RIT biorą udział przedstawiciele organów wykonawczych JST lub osoby ich reprezentujące (po jednym z każdej JST).

5.  Zakres uprawnień Rady Związku RIT obejmuje podejmowanie decyzji związanych z programowaniem, wdrażaniem, finansowaniem, ewaluacją, oceną strategiczną projektów oraz przekazaniem do IZ RPO WSL listy projektów z terenu subregionu południowego rekomendowanych do wsparcia w ramach RIT 2014-2020.

6.  Do zadań Rady Związku RIT należy:

1) akceptacja propozycji kryteriów wyboru projektów w ramach RIT RPO WSL;

2) akceptacja list projektów wybranych do dofinansowania w ramach RIT Subregionu Południowego w ramach RPO WSL;

3) przyjmowanie raportów i innych dokumentów dotyczących monitoringu i oceny wdrażania Strategii RIT Subregionu Południowego;

4) akceptacja sprawozdań z wdrażania RIT w Subregionie Południowym przedkładanych przez Sekretariat RIT;

5) rozpatrywanie innych spraw przekazanych przez Sekretariat RIT.

7.  W pracach Rady Związku RIT uczestniczą przedstawiciele organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 3 lub osoby ich reprezentujące (po jednej osobie z każdej JST). Każdy członek ma w głosowaniu jeden głos.

8.  W pracach Rady Związku RIT z głosem doradczym mogą uczestniczyć przedstawiciele ministerstwa właściwego do spraw rozwoju regionalnego, samorządu województwa śląskiego oraz zaproszeniu przez Przewodniczącego eksperci zewnętrzni.

9.  Rada Związku RIT obraduje na posiedzeniach, które zwołuje Przewodniczący Rady. Rada może być zwołana także na pisemny wniosek 1/3 składu Rady, w terminie 14 dni od dnia wpłynięcia wniosku do Sekretariatu RIT Subregionu Południowego.

10.  Rada Związku RIT wyraża swoją wolę w formie Uchwał.

11.  Uchwały Rady Związku RIT zapadają w drodze konsensusu, zaś w przypadku braku konsensusu, zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu jego członków.

 

§ 9

 

ZADANIA LIDERA RIT

 

1.  Do zadań Lidera RIT należy:

1) nadzór nad przygotowaniem Strategii RIT;

2) przedkładanie Strategii RIT do zaopiniowania Instytucji Zarządzającej RPO WSL i Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju;

3) przedkładanie IZ RPO WSL listy projektów RIT Subregionu Południowego wybranych do dofinansowania w ramach RPO WSL, zgodnie z zasadami wskazanymi w Porozumieniu zawieranym z IŻ RPO WSL;

4) organizacja i nadzorowanie prac Sekretariatu RIT;

5) realizacja zadań związanych z pełnieniem funkcji IP w ramach RPO WSL, w tym przygotowaniem, koordynacją, wdrażaniem, monitorowaniem ewaluacją i sprawozdawczością w ramach RIT Subregionu Południowego oraz innych, zgodnie z porozumieniem zawartym z IZ RPO WSL, o którym mowa w paragrafie 2 ust. 2 niniejszego porozumienia, nie zastrzeżonych do realizacji przez inne podmioty niniejszego Porozumienia.

 

§10

 

SEKRETARIAT RIT I ZESPÓŁ ROBOCZY RIT

 

1.  Strony Porozumienia zgodnie postanawiają, że miasto Bielsko-Biała wykonuje funkcje koordynacyjne oraz zapewnia obsługę administracyjną i merytoryczną dla RIT za pośrednictwem Sekretariatu RIT, zgodnie z zapisami Porozumienia dotyczącego realizacji RIT, zawieranego z IZ RPO WSL, o którym mowa w paragrafie 2 ust. 2.

2.  Sekretariat RIT usytuowany jest w strukturach Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej w Biurze Funduszy Europejskich. W zakresie swoich zadań Sekretariat RIT stosuje regulaminy wewnętrzne Urzędu Miejskiego w Bielsku Białej.

3.  Pracodawcą dla zatrudnionych pracowników Sekretariatu RIT jest Prezydent Miasta Bielska-Białej.

4.  W każdej jednostce samorządu terytorialnego, która jest sygnatariuszem niniejszego Porozumienia, zadania w ramach RIT wykonuje wyznaczony pracownik danej jednostki samorządu terytorialnego lub osoba go zastępująca, współpracujący z Sekretariatem RIT.

5.  Do zadań Sekretariatu RIT należy w szczególności:

1) zapewnienie obsługi merytorycznej i technicznej oraz innych zespołów i grup powołanych w celu realizacji zadań w ramach niniejszego Porozumienia;

2) przygotowywanie projektu Strategii RIT Subregionu Południowego;

3) prowadzenie procesu monitoringu i oceny wdrażania Strategii RIT Subregionu Południowego;

4) przygotowywanie sprawozdań z wdrażania RIT w Subregionie Południowym;

5) koordynacja zadań związanych z przygotowaniem i przekazywaniem do IŻ RPO WSL list projektów wybranych do dofinansowania w ramach RIT Subregionu Południowego w ramach RPO WSL;

6) przygotowywanie propozycji kryteriów wyboru projektów w ramach RIT RPO WSL;

7) bieżąca współpraca dotycząca RIT z IZ RPO WSL, pracownikami jednostek samorządu terytorialnego oraz innymi podmiotami.

6.  Koszty działania Sekretariatu RIT są dofinansowane ze środków Pomocy Technicznej RPO WSL. Miasto Bielsko-Biała prefinansuje koszty pracy Sekretariatu, a następnie refunduje je ze środków Pomocy Technicznej RPO WSL.

7.  Koszty 15% wkładu własnego do uzyskanego wsparcia z Pomocy Technicznej RPO WSL oraz koszty nie podlegające refundacji z Pomocy Technicznej RPO WSL będą przedmiotem odrębnego Porozumienia.

8.  Zespół Roboczy ds. przygotowania i realizacji Strategii RIT, powołany jest przez Radę RIT.

9.  Miasto Bielsko-Biała, powiat bielski, powiat cieszyński, powiat żywiecki, miasto Cieszyn, miasto Żywiec i gmina Czechowice-Dziedzice delegują po dwie osoby wchodzące w skład Zespołu Roboczego.

10.  Zespół Roboczy RIT wykonuje funkcje doradcze dla Rady RIT poprzez opiniowanie projektów decyzji podejmowanych przez Radę RIT.

11.  Zespół Roboczy RIT podejmuje decyzje w drodze konsensusu. W przypadku braku konsensusu decyzje zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu jego członków.

12.  Pracami Zespołu Roboczego RIT kieruje Naczelnik Biura Funduszy Europejskich w Urzędzie Miejskim w Bielsku-Białej.

 

§ 11

 

ROZLICZENIA FINANSOWE

 

1.  Zobowiązania finansowe gmin i powiatów wynikające z potrzeby zapewnienia wkładu własnego w realizację projektów realizowanych w ramach RIT, stanowią koszt własny w budżetach poszczególnych gmin i powiatów Stron Porozumienia.

2.  W przypadku nieprawidłowości finansowych lub konieczności zwrotu środków związanych z realizacją projektów w ramach RIT, każda z gmin i powiatów będąca Stroną Porozumienia zobowiązuje się do ponoszenia kosztów wynikających z nieprawidłowości powstałych w wyniku swojego działania lub zaniechania.

3.  Koszty związane z wykonywaniem funkcji Instytucji Pośredniczącej w ramach RIT RPO WSL oraz obsługą administracyjną, merytoryczną i techniczną dla RIT, będą dofinansowane ze środków Pomocy Technicznej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020, zgodnie z właściwymi zasadami dotyczącymi kwalifikowalności wydatków.

4.  Zasady ponoszenia kosztów przez Strony niniejszego Porozumienia, które nie będą finansowane w ramach Pomocy Technicznej RPO WSL, związane z wykonywaniem funkcji IP, w tym w zakresie programowania, wdrażania, koordynacji, finansowania i monitorowania i rozliczania Regionalnych Inwestycji Terytorialnych Subregionu Południowego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 (zwane dalej RIT), będą przedmiotem odrębnego Porozumienia.

5.  W przypadku nieprawidłowości finansowych lub konieczności zwrotu środków związanych z realizacją Pomocy Technicznej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020, każda ze Stron niniejszego Porozumienia zobowiązuje się do ponoszenia kosztów wynikających z nieprawidłowości powstałych jedynie w wyniku swojego działania lub zaniechania. Zasady ponoszenia tych kosztów będą przedmiotem odrębnego Porozumienia.

 

§ 12

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

1.  Zmiany Porozumienia, w tym także załączniki do niego, wymagają zgody wszystkich partnerów.

2.  Porozumienie może zostać wypowiedziane przez każdą ze Stron z zachowaniem sześciomiesięcznego okresu wypowiedzenia ze skutkiem na koniec roku kalendarzowego. Wypowiedzenie dla swej ważności wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.

3.  W przypadku wypowiedzenia Porozumienia przez którąkolwiek ze Stron Porozumienie istnieje nadal i obowiązuje pozostałe Strony.

4.  Wszystkie sprawy nieuregulowane niniejszym Porozumieniem regulują przepisy Kodeksu Cywilnego, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.) oraz ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. 2013 r., poz. 595 z późn. zm.).

5.  Porozumienie ma charakter ramowy, a postanowienia szczegółowe, mające na celu realizację Strategii RIT zostaną uzgodnione w treści Strategii RIT oraz Porozumienia pomiędzy Subregionem Południowym, reprezentowanym przez Lidera Subregionu Południowego tj. Miasto Bielsko-Biała a IZ RPO WSL w sprawie realizacji instrumentu RIT.

6.  Traci moc Porozumienie Nr On.II.031.131.2013 o współpracy w sprawie opracowania i realizacji Strategii ZIT dla Subregionu Południowego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 z dnia 11 października 2013 r.

7.  Porozumienie wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.

8.  Porozumienie sporządzono w 42 jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron oraz jeden egzemplarz dla IZ RPO WSL.


Podpisy stron Porozumienia:

 

MIASTO BIELSKO-BIAŁA

 

l.p

Pieczęć jednostki samorządu terytorialnego

Podpis osób upoważnionych

1.

 

 

 

 

 

 

 

POWIAT BIELSKI

 

Lp.

Pieczęć jednostki samorządu terytorialnego

Podpisy osób upoważnionych

2.

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.

 

 

 

 

 

 

 

 

10.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12.

 

 

 

 

 

 

 

 


POWIAT CIESZYŃSKI:

 

l.p.

Pieczęć jednostki samorządu terytorialnego

Podpisy osób upoważnionych

13.

 

 

14.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

23.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

POWIAT ŻYWIECKI

 

Lp.

Pieczęć jednostki samorządu terytorialnego

Podpisy osób upoważnionych

26.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

27.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

28.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

29.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

31.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

32.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

33.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

34.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

35.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

36.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

37.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

38.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

39.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

40.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

41.