Protokół Nr VI.2015

obrad szóstej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu

odbytych w dniu 30 kwietnia 2015 r. o godz. 16.oo

w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Obecni: radni Rady Miejskiej, przewodniczący jednostek pomocniczych Gminy, dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy, radna powiatowa, przedstawiciel Fundacji Kreatywny Śląsk z Rybnika oraz przedstawiciele lokalnej prasy – wg załączonych list obecności.

 

Ponadto w obradach udział wzięli:

1)   Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek;

2)   Zastępca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Włodzimierz Cybulski;

3)   Skarbnik Strumienia – mgr Maria Kłósko;

4)   Sekretarz Strumienia – Daniela Kula.

 

Porządek obrad:

    1.  Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.  Przedstawienie porządku obrad.

    3.  Wystąpienia gości.

    4.  Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

    5.  Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.  Interpelacje i zapytania radnych.

    7.  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Miasta i Gminy Strumień na lata 2014-2022.

    8.  Informacja o działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu za 2014 rok.

    9.  Informacja o działalności Miejskiego Centrum Kultury i Rekreacji w Strumieniu (Basen) za rok 2014 wraz z informacją o planach na sezon 2015 roku.

 10.  Sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury za rok 2014 wraz z informacją o planach na 2015 r.

 11.  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2015-2022.

 12.  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na rok 2015.

 13.  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany nazewnictwa ulic w mieście Strumień.

 14.  Informacja o stanie mienia komunalnego.

 15.  Zatwierdzenie protokołu z V sesji.

 16.  Informacje, wolne głosy i wnioski.

 17.  Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych na 15 ustawowego składu Rady - obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Zastępcę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, nowo wybranych sołtysów: Bogusława Wawrzyczka, Stanisława Balasa, Otona Czakona, Zbigniewa Podymę, Jarosława Szasta i Marka Czerwińskiego, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy, radną powiatową Lillę Salachna-Brzoza, przedstawiciela Fundacji Kreatywny Śląsk z Rybnika dr Krzysztofa Wranę, przedstawicieli prasy lokalnej: „Nowej Formacji” i „Głosu Ziemi Cieszyńskiej” oraz pracowników Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad VI sesji.

Porządek obrad VI sesji został przyjęty bez uwag.

 

ad. 3.

 

Nikt nie zabrał głosu.

 

ad. 4.

 

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała:

-     odbyły się zebrania wiejskie we wszystkich sołectwach oraz zebranie mieszkanców w mieście, wybrani zostali sołtysi, rady sołeckie i członkowie Rady Mieszkańców Miasta Strumienia; w najbliższym czasie odbędzie się pierwsze posiedzenie nowo wybranej Rady Mieszkańców, na którym przeprowadzone zostaną wybory Zarządu,

-     jest przygotowana dokumentacja techniczną wraz z pozwoleniem na przebudowę przepustu w ciągu ulicy Jałowcowej w Zabłociu,

-     w najbliższym czasie ogłoszony zostanie przetarg na modernizację ulicy Rycerskiej w Zbytkowie (wniosek dotyczący tego zadania jest zgłoszony do Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych).

Informacja została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że 17 kwietnia br. uczestniczył w uroczystej sesji Sejmiku Województwa Śląskiego z okazji 25-lecia Samorządności, która odbyła się w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Radna M. Krutyła interpelowała o ponowne zainstalowanie progów zwalniających na ulicy Osiedlowej (tych które zostały zdemontowane) oraz na ulicy Końcowej w Strumieniu.

Radny P. Faruga interpelował w sprawach:

1)  zainstalowania stałego fotoradaru przy ulicy 1 Maja w Strumieniu (na odcinku od przejazdu kolejowego w kierunku dwupasmówki kierowcy samochodów notorycznie przekraczają dozwoloną prędkość);

2)  wyrównania studzienek kanalizacyjnych w nawierzchni ulicy 1 Maja w Strumieniu (tylko jedna studzienka przy zjeździe na ulicę Sosnową jest dobra).

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała:

1)   progi zwalniające na ulicy Osiedlowej w Strumieniu zostały zdemontowane, ponieważ zostały zniszczone, nowe zostaną ustawione;

2)   w sprawie progów zwalniających na ulicy Końcowej w Strumieniu będziemy prosili o wnioski mieszkańców i doprecyzowanie gdzie mają być ustawione;

3)   w sprawie studzienek na ulicy 1 Maja w Strumieniu oraz zainstalowania fotoradaru wystąpimy do zarządcy drogi.

Radny J. Rudol interpelował w sprawach:

1)  naprawy zdewastowanej kładki i zasuwy na kanale ulgi w Drogomyślu;

2)  uzupełnienia brakującej tabliczki z nazwą ulicy „Knajska” (przy dębie w stronę Knaja).

Radny S. Balas interpelował w sprawie likwidacji ciągle odrastającego barszczu sosnowskiego w sołectwie Bąków (roślina ta pojawia się w nowych miejscach).

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała:

1)   w sprawie kładki i zasuwy na kanale ulgi wystąpimy do zarządcy kanału;

2)   zlecimy wykonanie brakującej tabliczki z nazwą ulicy;

3)   sprawę barszczu sosnowskiego rozeznamy.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron interpelowała w sprawach:

1)  wystąpienia do Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Spóła z o.o. w Ustroniu, aby oznaczenia zasuw od hydrantów były umieszczone blisko tych urządzeń (w tej chwili znajdują się zbyt daleko, podczas ostatniego pożaru w Zbytkowie strażacy musieli długo szukać zasuwy);

2)  wyjaśnienia sprawy – jak wygląda sprawa zgłaszania zwiększenia poboru wody na danym terenie (jeżeli w części sołectwa jest większy pobór wody, wtedy na pozostałym terenie ciśnienie wody bardzo mocno spada).

Radny B. Pająk interpelował w sprawie budowy chodnika dla pieszych wzdłuż ulicy Głównej w Bąkowie (na odcinku od szkoły w kierunku Rychłuda, jest to bardzo niebezpieczny odcinek drogi dla pieszych, a szczególnie dla dzieci uczęszczających do szkoły).

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że do Urzędu Miejskiego wpłynął już wniosek mieszkańców sołectwa Bąków w tej sprawie. Zdajemy sobie sprawę, że inwestycja jest bardzo potrzebna, dlatego będziemy musieli wyasygnować środki na ten cel w budżecie Gminy. Stanowisko Powiatu Cieszyńskiego jest nam znane i wiemy, że nie będą budować chodników przy drogach powiatowych.

Przewodniczący C. Greń zgłosił zapytania w sprawach:

1)  jak będzie rozwiązana sprawa zalewania prywatnej nieruchomości sąsiadującej z budowanym parkingiem przy cmentarzu komunalnym w Drogomyślu?

2)  kiedy będzie prowadzona inwestycja na ulicach Konwaliowej i Storczyków w Drogomyślu?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała:

1)  problem zalewania działki w bezpośrednim sąsiedztwie budowanego parkingu będzie w najbliższym czasie rozwiązany, jesteśmy w kontakcie z właścicielem (będziemy podpisywać porozumienie w tej sprawie);

2)  umowa z wykonawcą inwestycji na ulicach Konwaliowej i Storczyków w Drogomyślu jest podpisana, termin zakończenia prac jest ustalony na 31 lipca br., szczegółowa informacja na temat prowadzonej inwestycji zostanie zamieszczona na stronie internetowej Gminy.

 ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Miasta i Gminy Strumień na lata 2014-2022 – przedstawił dr Krzysztof Wrana przedstawiciel Fundacji Kreatywny Śląsk z Rybnika.

Komisje i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr VI.58.2015 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 kwietnia 2015 r. w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Miasta i Gminy Strumień na lata 2014-2022.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację o działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu za 2014 rok – przedstawiła Kierownik MOPS M. Florek.

Komisje i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Przewodniczący C. Greń zapytał, czy w porównaniu do lat poprzednich, zapotrzebowanie na pomoc MOPS wzrasta, czy spada?

Kierownik M. Florek odpowiedziała, że zapotrzebowanie na pomoc MOPS w ciągu ostatnich lat utrzymuje się na stałym poziomie.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację o działalności Miejskiego Centrum Kultury i Rekreacji w Strumieniu (Basen) za rok 2014 wraz z informacją o planach na sezon 2015 roku – przedstawił Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła.

Komisje i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut zapytał czy w czerwcu planowana jest ulga w biletach wstępu na basen dla dzieci?

Dyrektor Ł. Pachuła odpowiedział, że jak co roku planowana jest ulga dla dzieci 1 dzień w tygodniu. Poinformował też, że w fazie pomysłu jest propozycja, aby dzieci ze szkół z terenu gminy Strumień w inne dni tygodnia mogły korzystać z biletów ulgowych.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury za rok 2014 wraz z informacją o planach na 2015 rok (w formie prezentacji multimedialnej) – przedstawił Dyrektor MGOK B. Żydek.

Dyrektor B. Żydek przedstawił planowany program artystyczny tegorocznej Staromiejskiej Wiosny.

Komisje i radni nie zgłosili uwag do Sprawozdania.

Sprawozdanie zostało przyjęte.

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2015-2022 – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr VI.59.2015 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 kwietnia 2015 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2015-2022.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na rok 2015 – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr VI.60.2015 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 kwietnia 2015 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na rok 2015.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany nazewnictwa ulic w mieście Strumień – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Dodatkowych wyjaśnień do projektu uchwały udzieliła Burmistrz A. Grygierek.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że nie podobają mu się propozycje zmian nazw ulic. Wyjaśnił, że mówimy w tej chwili o tożsamości osób bardzo znanych. Do tej pory nazwy ulic składały się z pełnych nazw (imienia i nazwiska), w tej chwili musimy zmieniać nazwy ulic (wpisując samo nazwisko), aby nie przysparzać problemów naszym mieszkańcom.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut poinformował, że rozeznał omawiany temat. Uzyskał informacje, że wiele gmin podejmuje takie uchwały, m. in. w Cieszynie zmieniono 70 nazw ulic. Uchwały zmieniające nazwy ulic podjęto też w Pawłowicach i w Skoczowie. Nie możemy stwarzać naszym mieszkańcom problemów. W tej chwili w nowych dowodach osobistych nie ma adresu zamieszkania i mieszkaniec, aby załatwić sprawy w różnych instytucjach, musi zwrócić się do Urzędu Miejskiego o wydanie zaświadczenia o zameldowaniu. Należy podjąć przedstawiony projekt uchwały, aby obywatele nie mieli pretensji, że Urząd czegoś nie dopełnił.

Przewodniczący C. Greń zaproponował, aby przy tabliczkach z nowymi nazwami ulic, na których w tej chwili umieszczone będzie tylko nazwisko, umieścić dodatkowe tabliczki z pełnym imieniem i nazwiskiem patrona ulicy.

Radny I. Duda stwierdził, że jeden system dostosowywał nasze uchwały, a teraz my musimy dostosować uchwałę do nowego systemu.

Sekretarz D. Kula dodatkowo wyjaśniła, że przedstawiony projekt uchwały dotyczy ulic, których nazwy zostały nadane przed 1990 rokiem. Wszystkie obecnie nadane przez Radę Miejską nazwy ulic są zgodne z systemem.

Komisje nie zgłosiły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

9 głosami „za”, 3 głosami „przeciw” i 2 głosach „wstrzymujących się od głosowania” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr VI.61.2015 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 kwietnia 2015 r. w sprawie zmiany nazewnictwa ulic w mieście Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację o stanie mienia komunalnego – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 15.

 

Protokół obrad V sesji, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 16.

 

Informacje, wolne głosy i wnioski.

Zastępca Burmistrz W. Cybulski poinformował:

1)   uzyskaliśmy pozwolenie na przebudowę przepustu przy ulicy Jałowcowej w Zabłociu;

2)   6 maja br. odbędzie się przekazanie placu budowy oraz spotkanie w Urzędzie Miejskim w sprawie remontu mostu na rzece Wiśle w Strumieniu; przeprowadzone były dwa postępowania przetargowe, które wyłoniły wykonawcę, koszt inwestycji wynosi niespełna 1 500 miliona zł (w tym udziały gmin: Strumień i Chybie), przedstawiono nam planowany zakres remontu mostu; po remoncie organizacja ruchu na moście zostanie zachowana jak dotychczas.

Przewodniczący C. Greń zaproponował, aby na następną sesję zaprosić Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w celu omówienia spraw związanych z remontem mostu.

Radna M. Krutyła zapytała jak będzie wyglądała komunikacja pasażerska od strony Bielska i Skoczowa – czy będzie kończyła się przed mostem, od strony Zabłocia?

Zastępca Burmistrza W. Cybulski odpowiedział, że nie znamy jeszcze szczegółów w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut odczytał wniosek wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Komisji Oświaty i Komisji Rolnictwa z dnia 27 marca br.: „Po wnikliwej analizie Komisje negatywnie zaopiniowały propozycję przyjęcia do lokalnej społeczności gminy Strumień osób ewakuowanych z terenów Wschodniej Ukrainy, objętych działaniami zbrojnymi, które obecnie przebywają w ośrodkach Caritas, położonych w województwie warmińsko-mazurskim ze względu na brak możliwości zapewnienia mieszkania w odpowiednim standardzie oraz miejsca pracy.”.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo wyjaśniła, że takie samo pismo zostało skierowane do wszystkich województw w kraju i wszystkich gmin w województwie śląskim.

Radny K. Pisiut poinformował, że zakończona została inwestycja budowy boiska do piłki plażowej w Pruchnej (zamontowano trybuny dla widzów). W czerwcu br. sołectwo Pruchna planuje zorganizować między sołecki turniej piłki plażowej połączony z otwarciem boiska.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że przekazano piłki do siatkówki do Zespołów Szkół w Drogomyślu i w Pruchnej.

Przewodniczący C. Greń podziękował za zgłaszanie uwag związanych z budową parkingu przy cmentarzu komunalnym w Drogomyślu. Poinformował, że wszystkie uwagi zostały bardzo szybko załatwione.

Przewodniczący C. Greń wnioskował w sprawach:

1)   wymiany będącego w fatalnym stanie ogrodzenia wokół cmentarza komunalnego w Drogomyślu (nowo wybudowany parking przy cmentarzu uwidocznił bardzo zły stan ogrodzenia cmentarza);

2)   ustawienia w sezonie letnim przenośnych toalet przy ogólnodostępnych boiskach: przy Zespole Szkół w Drogomyślu i Gimnazjum w Strumieniu).

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała:

1)   nie mamy zaplanowanych środków budżecie Gminy na wymianę całego ogrodzenia wokół cmentarza komunalnego w Drogomyślu, sprawa zostanie rozpatrzona, może uda się wykonać ogrodzenie etapami;

2)   sprawa ustawienia przenośnych toalet przy boiskach zostanie rozpatrzona, toalety dla osób korzystających z boisk są dostępne w obiektach szkół, a w Drogomyślu dodatkowo można korzystać z toalety w Sołtysówce.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron zaprosiła na poświęcenie kościoła pw. Matki Bożej Szkaplerznej w Zbytkowie, które odbędzie się 1 maja o godz. 11.oo.

 ad. 17.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady VI sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 18.oo) słowami „zamykam VI sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ