Zgłaszanie kandydatów na ławników

 

Z dniem 31 grudnia 2015 r. upływa obecna czteroletnia kadencja ławników sądowych. Zgodnie z obowiązującą ustawą Prawo o ustroju sądów powszechnych z dnia 27 lipca 2001 r. (tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 133, poz. 509) najpóźniej w październiku winni być wybrani ławnicy na kolejną kadencję.

Rada Miejska w Strumieniu informuje, że w terminie do dnia 30 czerwca 2015 roku w Biurze Rady w Urzędzie Miejskim w Strumieniu, pok. nr 8 (I piętro) można zgłaszać kandydatów na ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie w liczbie 3 w tym do orzekania z zakresu prawa pracy 1.

Kandydatów na ławników mogą zgłaszać prezesi właściwych sądów, stowarzyszenia, inne organizacje społeczne i zawodowe, zarejestrowane na podstawie przepisów prawa, z wyłączeniem partii politycznych oraz co najmniej pięćdziesięciu obywateli mających czynne prawo wyborcze, zamieszkujących stale na terenie gminy dokonującej wyboru.

 

Do zgłoszenia kandydata na ławnika dokonanego na karcie zgłoszenia dołącza się następujące dokumenty:

1)     informację z Krajowego Rejestru Karnego dotyczącą zgłaszanej osoby;

2)     oświadczenie kandydata, że nie jest prowadzone przeciwko niemu postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;

3)     oświadczenie kandydata, że nie jest lub nie był pozbawiony władzy rodzicielskiej, a także, że władza rodzicielska nie została mu ograniczona, ani zawieszona;

4)     zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia zgłaszanej osoby, stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania funkcji ławnika, wystawione przez lekarza, o którym mowa w art. 55 ust. 2a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.),;

5)     dwa zdjęcia zgodne z wymogami stosowanymi przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego.

 

Dodatkowo do karty zgłoszenia należy dołączyć:

1)     aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo odpis lub zaświadczenie potwierdzające wpis do innego właściwego rejestru lub ewidencji – jeśli kandydata zgłasza stowarzyszenie lub inna organizacja społeczna lub zawodowa, zarejestrowana na podstawie przepisów prawa;

2)     imienną listę osób zgłaszających kandydata wraz z podaniem ich numeru PESEL, miejsca stałego zamieszkania i własnoręcznym podpisem każdej z tych osób – gdy zgłoszenia kandydata na ławnika dokonuje grupa pięćdziesięciu obywateli. Osobą uprawnioną do składania wyjaśnień w sprawie zgłoszenia kandydata jest osoba, której nazwisko zostało umieszczone jako pierwsze na liście.

 

Informacje o kandydacie z Krajowego Rejestru Karnego, oświadczenie kandydata na ławnika oraz zaświadczenie lekarskie powinny być opatrzone datą nie wcześniejszą niż 30 dni przed dniem zgłoszenia.

Odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo odpis lub zaświadczenie potwierdzające wpis organizacji społecznej lub zawodowej do właściwego rejestru lub ewidencji powinny mieć datę nie wcześniejszą niż 3 miesiące przed dniem zgłoszenia.

Koszt opłaty za wydanie informacji z KRK oraz opłaty za wystawienie zaświadczenia lekarskiego ponosi kandydat na ławnika. Koszt za wydanie odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego lub innego właściwego rejestru ponosi podmiot, którego dotyczy odpis lub zaświadczenie.

Kartę zgłoszenia kandydata na ławnika można otrzymać w Biurze Rady. Do pobrania także na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Strumieniu i Ministerstwa Sprawiedliwości http://bip.ms.gov.pl/pl/ministerstwo/sady-powszechne/

Informacji w sprawie wyboru ławników udziela Biuro Rady, tel. 33 8520 627, e-mail: rada.miejska@um.strumien.pl

 

Przewodniczący

Rady Miejskiej w Strumieniu

Czesław Greń