Uchwała Nr X.95.2015

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 29 września 2015 r.

 

 

w sprawie ustalenia regulaminu głosowania w wyborach ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie na kadencję od 2016 r. do 2019 r.

 

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.) oraz art. 160 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 133, z późn. zm.) – na wniosek Przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu – Rada Miejska w Strumieniu

 

uchwala:

 

§ 1

 

Ustala się Regulamin głosowania w wyborach ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie na kadencję od 2016 r. do 2019 r. zgodnie z brzmieniem załącznika do niniejszej uchwały.

 

§ 2

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik

do uchwały Nr X.95.2015

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 29 września 2015 r.

 

 

 

 

 

Regulamin

 

głosowania w wyborach ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie

na kadencję od 2016 r. do 2019 r.

przeprowadzonych na sesji w dniu 29 września 2015 r.

 

 

Rozdział I

Przepisy ogólne

 

§ 1

 

1.    Radni, wybierają 3 ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie w tym do orzekania z zakresu prawa pracy - 1, spośród 3 zgłoszonych kandydatów w tym 1 do orzekania z zakresu prawa pracy.

2.    Głosowanie przeprowadza wybrana spośród radnych Komisja Skrutacyjna w składzie 3 osobowym.

 

§ 2

 

1.    Głosowanie jest tajne, odbywa się przy pomocy kart do głosowania.

2.    Kandydaci na ławników umieszczeni są na karcie do głosowania w porządku alfabetycznym.

3.    Komisja Skrutacyjna sprawdza prawidłowość sporządzonych kart do głosowania, szczególnie pod kątem czy wszyscy kandydaci są na nich umieszczeni, opatruje karty pieczęcią Rady Miejskiej w Strumieniu i rozdaje je radnym.

 

§ 3

 

1.    Głosowanie odbywa się na sesji poprzez wyczytywanie przez członka Komisji Skrutacyjnej, według listy obecności, nazwisk radnych, którzy kolejno podchodzą do urny i w obecności Komisji Skrutacyjnej wrzucają do niej karty do głosowania.

2.    Podczas głosowania na sali znajduje się parawan, kabina lub inne urządzenie umożliwiające radnym tajne (dyskretne) dokonanie wyboru kandydatów na kartach do głosowania.

 

§ 4

 

1.    Po przeprowadzeniu głosowania Komisja Skrutacyjna ustala wyniki głosowania i sporządza protokół.

2.    Protokół podpisują osoby wchodzące w skład Komisji Skrutacyjnej.

3.    Wyniki wyborów ogłasza przewodniczący Komisji Skrutacyjnej poprzez odczytanie protokołu na sesji.

§ 5

 

Wybór ławników następuje zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

 

 

Rozdział II

Zasady głosowania w przypadku, gdy liczba kandydatów na ławników jest równa liczbie wybieranych ławników

 

§ 6

 

1.  Karty do głosowania sporządzone, według jednolitej formy, zawierają treść: „Karta do głosowania w wyborach ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie na kadencję od 2016 r. do 2019 r.” oraz pytanie „Czy jesteś za wyborem na ławnika?”.

Poniżej, w kolejności alfabetycznej nazwisko, imię (imiona) kandydata. Obok, każdego nazwiska, z prawej strony, w jednej linii umieszcza się dwie jednakowe kratki: jedna obok wyrazu „tak”, druga obok wyrazu „nie” oraz informację, że kandydatura dotyczy ławnika do orzekania z zakresu prawa pracy. Ponadto karta zawiera informację określone w § 7 ust. 1 i 2.

2.  Ustala się wzór karty do głosowania zgodnie z brzmieniem załącznika Nr 1 do Regulaminu.

 

§ 7

 

1.    Radny dokonuje wyboru poprzez postawienie przy nazwisku każdego kandydata znaku „x” w kratce obok wyrazu „tak” opowiadając się w ten sposób za wyborem, lub w kratce obok wyrazu „nie” opowiadając się w ten sposób przeciwko wyborowi tego kandydata na ławnika.

2.    Jeżeli radny na karcie do głosowania:

1)   postawi przy nazwisku kandydata znak „x” jednocześnie w kratce obok wyrazu „tak”, jak i w kratce obok wyrazu „nie”;

2)   nie postawi przy nazwisku kandydata znaku „x” w kratce ani obok wyrazu „tak” ani obok wyrazu „nie”;

3)   wypełni kartę przy nazwisku kandydata w sposób niezgodny z ust. 1,

jego głos uważa się za ważny bez dokonania wyboru w obrębie tego kandydata (głos neutralny, tzw. wstrzymujący się).

3.    Karty wyjęte z urny niesporządzone przez Komisję Skrutacyjną są kartami nieważnymi.

4.    Kart całkowicie przedartych Komisja Skrutacyjna nie bierze pod uwagę.

 

§ 8

 

Kandydata na ławnika uważa się za wybranego, jeżeli w głosowaniu uzyskał (zgodnie z § 5 Regulaminu) więcej głosów, znaków „x” w kratce obok wyrazu „tak” od sumy znaków „x” w kartce obok wyrazu „nie”.

 

§ 9

 

1.    Komisja Skrutacyjna sporządza protokół, w którym określa co najmniej:

1)   liczbę radnych obecnych na sesji uprawnionych do głosowania;

2)   imiona i nazwiska zgłoszonych kandydatów;

3)   liczbę radnych, którym wydano karty do głosowania;

4)   liczbę kart wyjętych z urny (gdyby liczba kart wyjętych z urny różniła się od liczby osób, którym wydano karty do głosowania, Komisja podaje w protokole przypuszczalną przyczynę tej niezgodności);

5)   liczbę kart nieważnych;

6)   kolejno, imię (imiona) i nazwisko zgłoszonego kandydata oraz liczbę głosów ważnych:

                          a)    „za” wyborem kandydata na ławnika,

                          b)    „przeciw” wyborowi kandydata na ławnika,

                          c)    bez dokonania wyboru (wstrzymujący się);

oraz stwierdza wynik wyborów w obrębie głosowania na każdego z kandydatów na ławników.

2.    Komisja, odnotowuje w protokole wszelkie okoliczności i uwagi mogące mieć wpływ na wynik głosowania oraz zastrzeżenia zgłoszone przez członków Komisji Skrutacyjnej odnoszące się do naruszenia procedury w trakcie głosowania, obliczania głosów lub sporządzania protokołu.

3.    Ustala się wzór protokołu z przeprowadzonego głosowania zgodnie z brzmieniem załącznika do Regulaminu.

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław Greń