Protokół Nr XVI.2016

obrad szesnastej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu

odbytych w dniu 27 stycznia 2016 r. o godz. 15.oo

w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Obecni: radni Rady Miejskiej, przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy, dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy oraz przedstawiciele lokalnej prasy – wg załączonych list obecności.

 

Ponadto w obradach udział wzięli:

1)   Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek;

2)   Zastępca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Włodzimierz Cybulski;

3)   Skarbnik Strumienia – mgr Maria Kłósko;

4)   Sekretarz Strumienia – Daniela Kula;

5)   Radca prawny – mgr Roman Szymonek.

 

Porządek obrad:

   1.        Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.        Przedstawienie porządku obrad.

    3.        Wystąpienia gości.

   4.        Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

   5.        Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.        Interpelacje i zapytania radnych.

   7.        Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania statutu Miejsko-Gminnemu Ośrodkowi Kultury w Strumieniu.

   8.        Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu.

   9.        Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2016-2022.

 10.        Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2016 rok.

 11.        Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu.

 12.        Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Miastu na prawach powiatu Jastrzębie Zdrój.

 13.        Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Miastu Bielsko – Biała.

 14.        Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy Strumień.

 15.        Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie współdziałania gminy w ramach konkursu w zakresie wdrożenia standardów świadczeń elektronicznych usług publicznych.

 16.        Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nazwy ulicy w mieście Strumień.

 17.        Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Planów Pracy Komisji stałych i Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu na 2016 rok.

 18.        Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Pracy Rady Miejskiej w Strumieniu na 2016 rok.

 19.        Informacja nt. przyznanych dofinansowań do wymiany źródeł ciepła, utylizacji azbestu za rok 2015 oraz plan na 2016 rok.

 20.        Zatwierdzenie protokołów z XIV sesji i XV nadzwyczajnej sesji.

 21.        Informacje, wolne głosy i wnioski.

 22.        Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych na 15 ustawowego składu Rady - obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Zastępcę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego, sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy, przedstawicieli prasy lokalnej: „Głosu Ziemi Cieszyńskiej” i „Nowej Formacji” oraz pracowników Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XVI sesji.

Porządek obrad XVI sesji został przyjęty bez uwag.

 

ad. 3.

 

Nikt nie zabrał głosu.

 

ad. 4.

 

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że:

1)   trwa procedura przetargowa na budowę miejsc postojowych w ramach zagospodarowania terenu w rejonie wielorodzinnego budynku komunalnego przy ulicy Pawłowickiej w Strumieniu (etap I) oraz przebudowę ulicy Dolnej w Zabłociu;

2)   złożyliśmy wnioski o pozyskanie środków zewnętrznych na przebudowę ulicy Oblaski w Drogomyślu (etap I) z Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016-2019 oraz przebudowę ulicy Stawowej w Pruchnej z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020;

3)   uczestniczyła w spotkaniu z Minister Edukacji Narodowej Anną Zalewską gdzie reprezentowała Związek Gmin Wiejskich RP, dotyczącym proponowanych zmian w Karcie Nauczyciela i oświacie.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący C. Greń przekazał radnym pisemną informację nt. frekwencji radnych na posiedzeniach sesji Rady i stałych komisji za okres od początku bieżącej kadencji do 31 grudnia 2015 r. oraz ilości interpelacji, zapytań i wniosków złożonych przez poszczególnych radnych.

Przewodniczący C. Greń odczytał podziękowania Burmistrza Gogolina dla członków i opiekunów choru szkolnego „Canzonetta” za przyjęcie zaproszenia i kolędowanie podczas mszy św. w kościołach w Gogolinie i Kamieniu Śląskim.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi? Zapytał też, czy zgłaszają nowe interpelacje i zapytania?

Radny S. Balas interpelował, aby wykonać około 20 cm podestu bezpośrednio za drzwiami wejściowymi do pomieszczenia sołtysówki w Bąkowie.

Radna M. Krutyła interpelowała, aby po zakończeniu sezonu zimowego wymalować pasy na progach zwalniających na ulicy Młyńskiej w Strumieniu (pasy są niewidoczne).

Przewodniczący C. Greń interpelował, aby naprawić nieświecącą lampę oświetlenia ulicznego na przystanku autobusowym w Centrum Drogomyśla (od strony Zespołu Szkół w Drogomyślu).

Zastępca Burmistrza Włodzimierz Cybulski odpowiedział, że awaria lampy oświetlenia ulicznego w Centrum Drogomyśla została zgłoszona do Tauron.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron podziękowała za pisemne wystąpienia w sprawie interpelacji, które zgłosiła na poprzedniej sesji. Zapytała też czy wpłynęły już jakieś odpowiedzi w tych sprawach?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że nie mamy jeszcze odpowiedzi w sprawie interpelacji zgłoszonych przez Wiceprzewodniczącą C. Skowron.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron ponownie interpelowała w sprawie podwyższenia poziomu zapadniętych studzienek w nawierzchni ulicy 1 Maja w Strumieniu, na odcinku od przejazdu kolejowego do stacji paliw „ORLEN” w Zbytkowie (w ostatnim czasie przy skrzyżowaniu z ulicą Tęczową w Strumieniu powstała niebezpieczna dziura).

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że ponownie wystąpimy w tej sprawie do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

Zastępca Burmistrza Włodzimierz Cybulski poinformował, że również nie otrzymaliśmy odpowiedzi Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach na nasze pismo w sprawie przedstawienia informacji kto ma odśnieżać chodnik wzdłuż ulicy 1 Maja w Strumieniu, zgodnie z wnioskiem radnego P. Farugi.


ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie nadania statutu Miejsko-Gminnemu Ośrodkowi Kultury w Strumieniu (wraz z autopoprawką w § 1 załącznika do uchwały – Statut MGOK w Strumieniu) – przedstawił Dyrektor Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Strumieniu B. Żydek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVI.143.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 stycznia 2016 r. w sprawie nadania statutu Miejsko-Gminnemu Ośrodkowi Kultury w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu (wraz z autopoprawką w § 1 uchwały) – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVI.144.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 stycznia 2016 r. w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2016-2022 – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVI.145.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 stycznia 2016 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2016 -2022.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2016 r. – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVI.146.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 stycznia 2016 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2016 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu (wraz z dodatkową pisemną informacją nt. finansowego wsparcia Powiatowego Ośrodka Wsparcia dla Osób Dotkniętych Przemocą w Rodzinie w Cieszynie) – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała też, że w minionych latach z pomocy Ośrodka z terenu gminy Strumień skorzystało: w 2012 r. – 3 osoby, w 2013 r. – 4 osoby, w 2014 r. – 10 osób. Danych za 2015 r. jeszcze nie posiadamy, gdyż sprawozdane z działalności Ośrodka będzie złożone do 31 stycznia 2016 r. Posiadamy wstępne informacje, że w 2015 r. schronienia udzielono matce z trójką dzieci.

Przewodniczący C. Greń zapytał jak długo osoba potrzebująca otrzymuje taką pomoc (jak długo przebywa w Ośrodku)?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że dokładniejszą analizę tego tematu będziemy mogli przeprowadzić po 31 stycznia r., po złożeniu sprawozdania z działalności Ośrodka.

Radny P. Faruga zapytał, czy osoba skierowana do Ośrodka od razu może skorzystać z pomocy?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że są to różne sytuacja, jeżeli jest taka potrzeba pomoc jest udzielana od razu, natychmiast.

Na sesję przybył radny K. Pisiut, od tej chwili sesji uczestniczy 15 radnych.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVI.147.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 stycznia 2016 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Miastu na prawach powiatu Jastrzębie Zdrój (wraz z dodatkową pisemną informacją nt. finansowego wsparcia Domu Nauki i Rehabilitacji dla Dzieci Niepełnosprawnych w Jastrzębiu Zdroju) – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVI.148.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 stycznia 2016 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Miastu na prawach powiatu Jastrzębie Zdrój.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Miastu Bielsko – Biała (wraz z dodatkowymi pisemnymi informacjami nt. finansowego wsparcia Ośrodka Przeciwdziałania Problemom Alkoholowych w Bielsku-Białej) – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVI.149.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 stycznia 2016 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Miastu Bielsko – Biała.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy Strumień – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVI.150.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 stycznia 2016 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie współdziałania gminy w ramach konkursu w zakresie wdrożenia standardów świadczeń elektronicznych usług publicznych – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVI.151.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 stycznia 2016 r. w sprawie współdziałania gminy w ramach konkursu w zakresie wdrożenia standardów świadczeń elektronicznych usług publicznych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie nazwy ulicy w mieście Strumień (ulica Jemiołowa) – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

14 głosami „za”, 1 głosie „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVI.152.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 stycznia 2016 r. w sprawie nazwy ulicy w mieście Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planów Pracy Komisji stałych i Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu na 2016 rok – przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił autopoprawkę do Planu Pracy Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej, zgłosił, aby pkt 2 z kwietnia pn. „Zapoznanie się z wnioskami z zebrań wiejskich z 2016 roku” przenieść na czerwiec jako pkt 2.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że zgodnie ze znowelizowanymi w 2014 r. statutami jednostek pomocniczych sprawozdawcze zebrania wiejskie w sołectwach i zebranie mieszkańców w Strumieniu mają odbywać się w terminie do 30 czerwca. W związku z tym planujemy, że cykl zebrań wiejskich rozpocznie się w marcu i zakończy w maju.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVI.153.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 stycznia 2016 r. w sprawie zatwierdzenia Planów Pracy Komisji stałych i Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu na 2016 rok.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Pracy Rady Miejskiej w Strumieniu na 2016 rok – przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVI.154.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 stycznia 2016 r. w sprawie zatwierdzenia Planu Pracy Rady Miejskiej w Strumieniu na 2016 rok.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 19.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - Informację nt. przyznanych dofinansowań do wymiany źródeł ciepła, utylizacji azbestu za rok 2015 oraz plan na 2016 rok – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 20.

 

Protokoły obrad: XIV sesji i XV nadzwyczajnej sesji, które były wyłożone do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – zostały przyjęte bez uwag.

Radny K. Pisiut zwrócił się do przedstawicieli prasy: „Nowej Formacji” i „Głosu Ziemi Cieszyńskiej” z prośbą o wydrukowanie sprostowań do artykułów zawierających relacje z obrad XIV sesji Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 grudnia 2015 r. nt. wyniku głosowania nad uchwałą w sprawie zasad przyznawania diet radnym za udział w posiedzeniach Rady Miejskiej, komisji, a także zwrotu kosztów podróży służbowych, gdzie napisano, że uchwała została przyjęta jednogłośnie. Protokół XIV sesji zawiera prawidłowy wynik głosowania. Uchwała została przyjęta 12 głosami „za”, 1 głosie „przeciw” i 2 głosach „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 15 radnych).

 

ad. 21.

 

Informacje, wolne głosy i wnioski.

Radny B. Pająk wnioskował, aby zwrócić uwagę na bardzo złą jakość worków na popiół, które mieszkańcy otrzymują od firmy odbierającej odpady komunalne na terenie Gminy.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wniosek wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Komisji Oświaty i Komisji Rolnictwa z dnia 25 stycznia br.: „Po zapoznaniu się z pismem Wojewody Śląskiego w sprawie udzielenia pomocy przez gminę Strumień przy osiedleniu się i znalezieniu pracy dla ewakuowanej grupy osób polskiego pochodzenia ze wschodniej Ukrainy, tj. Mariupola i jego okolic – Komisja wnioskuje o rozeznanie przez Burmistrza Strumienia możliwości zatrudnienia osób ewakuowanych na lokalnym rynku pracy oraz zakwaterowania w zasobach komunalnych Gminy.”.

Burmistrz A. Grygierek przedstawia informację nt. planowanych do realizacji w 2016 r. zadaniach w zakresie budowy dróg i parkingów w gminie Strumień:

1)  budowa chodnika wzdłuż ulicy głównej w Bąkowie – aktualizacja dokumentacji oraz realizacja I etapu – szacunkowy koszt 180 000,00 zł;

2)  zakończenie przebudowy ulicy Konwaliowej i ulicy Storczyków w Drogomyślu – koszt po przetargu 224 000,00 zł;

3)  przebudowa ulicy Polnej w Pruchnej, I etap – szacunkowy koszt 290 000,00 zł;

4)  budowa miejsc postojowych w ramach zagospodarowania terenu w rejonie wielorodzinnego budynku komunalnego przy ulicy Pawłowickiej w Strumieniu, I etap – szacunkowy koszt 130 000,00 zł;

5)  przebudowa ulicy Dolnej w Zabłociu – szacunkowy koszt 250 000,00 zł;

6)  dokończenie remontu ulicy Wspólnej w Zbytkowie (nakładka po kanalizacji) – szacunkowy koszt 195 000,00 zł.

Ogólna kwota przewidziana w budżecie Gminy na 2016 r. na budowę dróg i parkingów wynosi ponad 1 200 000,00 zł.

Przewodniczący C. Greń przypomniał radnym o rozpoczynającym się cyklu zebrań sprawozdawczo-wyborczych w jednostkach OSP na terenie Gminy. Zaapelował do radnych o czynny udział w poszczególnych zebraniach.

 

ad. 22.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XVI sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 16.3o) słowami „zamykam XVI sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ