Protokół Nr XVII.2016

obrad siedemnastej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu

odbytych w dniu 24 lutego 2016 r. o godz. 16.oo

w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Obecni: radni Rady Miejskiej, przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy, dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy, radni powiatowi, Komendant Komisariatu Policji w Strumieniu, Komendant Miejsko-Gminny Związku OSP RP w Strumieniu oraz przedstawiciel lokalnej prasy – wg załączonych list obecności.

 

Ponadto w obradach udział wzięli:

1)   Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek;

2)   Skarbnik Strumienia – mgr Maria Kłósko;

3)   Sekretarz Strumienia – Daniela Kula.

 

Porządek obrad:

   1.      Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

   2.      Przedstawienie porządku obrad.

   3.      Wystąpienia gości.

   4.      Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

   5.      Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

   6.      Interpelacje i zapytania radnych.

   7.      Informacja o stanie bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy Strumień.

   8.      Informacja Komendanta Miejsko-Gminnego ZOSP RP w Strumieniu dotycząca ochrony przeciwpożarowej za rok 2015.

   9.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2016-2022.

 10.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2016 rok.

 11.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Cieszyńskiemu.

 12.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Strumień w 2016 roku”.

  13.      Zatwierdzenie protokołu z XVI sesji.

  14.      Informacje, wolne głosy i wnioski.

  15.      Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych na 15 ustawowego składy Rady - obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy, radnych powiatowych: Lillę Salachna-Brzoza i Jana Mikołajczyka, Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu Roberta Kamińskiego, Komendanta Miejsko-Gminnego Związku OSP RP w Strumieniu Ireneusza Nowaka, przedstawiciela prasy lokalnej: „Nowej Formacji” oraz pracowników Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XVII sesji.

Porządek obrad XVII sesji został przyjęty bez uwag.

 

ad. 3.

 

Radny powiatowy J. Mikołajczyk przedstawiając się radnym poinformował, że jest mieszańcem gminy Chybie, sołectwa Mnich, pracuje w dwóch Komisji Rady Powiatu Cieszyńskiego: Komisji Budżetu i Finansów oraz Komisji Dróg Publicznych i Bezpieczeństwa. Stwierdził, że jednym z efektów ich pracy jest niedawno wyremontowany most na rzece Wiśle w Strumieniu. W tej chwili trwają przymiarki do wykonania pomiarów związanych ze zwiększeniem nośności mostu, co wykaże przygotowana ekspertyza. Zapewnił, że jako radni powiatowi na bieżąco wspierają wszystkie przedsięwzięcia zgłoszone do realizacji na terenie gmin Strumień i Chybie.

Radny A. Kajstura zapytał kiedy zostanie wykonany remont nawierzchni odcinka drogi powiatowej – ulicy Długiej w Zabłociu, od miejsca gdzie zakończono remont w kierunku wiaduktu kolejowego?

Radny powiatowy J. Mikołajczyk odpowiedział, że w ostatnim czasie nie było mowy o remoncie tego odcinka ulicy Długiej w Zabłociu na posiedzeniach Komisji Rady Powiatu Cieszyńskiego. Zapewnił, że poruszy tą sprawę na najbliższym posiedzeniu.

Radna powiatowa L. Salachna-Brzoza poinformowała, że Starosta Cieszyński zna temat dokończenia remontu ulicy Długiej w Zabłociu. Powiat w porozumieniu z każdą z gmin wytypował drogi powiatowe do remontu (położenie nowych nakładek asfaltowych), ogłoszone zostaną przetargi i wtedy zobaczymy jak będzie przedstawiać się wykorzystanie środków finansowych przeznaczonych na inwestycje drogowe. Dopiero wtedy będzie można zdecydować o ewentualnych dodatkowych remontach dróg, a w Zabłociu chodzi o położenie nakładki asfaltowej na niewielkim odcinku drogi ok. 200 mb.

Przewodniczący C. Greń przypomniał o dokończeniu zabezpieczenia trójkątnego zielonego terenu na skrzyżowaniu ulic: Wiejskiej i Kolejowej w Drogomyślu, który jest rozjeżdżany i niszczony przez przejeżdżające samochody.

Radni powiatowi: L. Salachna-Brzoza i J. Mikołajczyk zapewnili, że na bieżąco będą przekazywać na posiedzeniach Rady Powiatu Cieszyńskiego, wszystkie sprawy zgłaszane przez radnych Rady Miejskiej w Strumieniu.

 

ad. 4.

 

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

Radny K. Pisiut poprosił o wyjaśnienie Zarządzenia Nr 416.2016 Burmistrza Strumienia z dnia 26 stycznia br. w sprawie ustalenia harmonogramu czynności w postępowaniu rekrutacyjnym i postępowaniu uzupełniającym do przedszkoli oraz klas pierwszych szkół podstawowych prowadzonych przez gminę Strumień oraz szczegółowe terminy dokonywania tych czynności w roku szkolnym 2016/2017.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że terminy w postępowaniu rekrutacyjnym do przedszkoli oraz do klas pierwszych szkół podstawowych zawsze były ustalane i nie jest to nic nowego.

Przewodniczący C. Greń poprosił o wyjaśnienie Zarządzenia Nr 426.2016 Burmistrza Strumienia z dnia 3 lutego br. w sprawie powołania Gminnej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że Gminna Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna jest powołana już od dawna. Ustawa nakazuje, że w każdej gminie musi działać taka Komisja. W wyżej wymienionym Zarządzeniu zmieniamy tylko skład Komisji, do której powołany został nowy członek Pan Łukasz Pomykoł - Wiceprezes oraz członek Towarzystwa Urbanistów Polskich O/Katowice. Gminna Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna opiniuje wszelkie zmiany studium oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Ustawa określa też szczegółowo jakie kwalifikacje musi posiadać członek takiej Komisji.

Przewodniczący C. Greń zwrócił uwagę, że oprócz funduszu sołeckiego, utrzymano przyznanie środków dla poszczególnych sołectw na bieżące remonty dróg gminnych o nawierzchni tłuczniowej i gruntowej (Zarządzenie Nr 431.2016 z dnia 9 lutego br.).

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że środki na bieżące remonty dróg są dzielone wg wypracowanego wzoru (im więcej dróg o nieutwardzonej nawierzchni w danym sołectwie tym większa kwota przyznanych środków).

Radny K. Pisiut zapytał o Zarządzenie Nr 432.2016 Burmistrza Strumienia z dnia 9 lutego br. w sprawie zatwierdzenia stawek sprzętu i robocizny dla realizacji usług i robót wykonywanych przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu na zlecenie gminy Strumień w 2016 r. - zapytał czy stawka za rębak do gałęzi – 120,00 zł/h – jest wyliczona z obsługą operatora, czy bez?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że wszystkie stawki za sprzęt zostały utrzymane na poziomie ubiegłego roku. Zwiększona została tylko stawka roboczogodziny. Szczegóły stawki za rębak do gałęzi sprawdzi i odpowie radnemu.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi? Zapytał też, czy zgłaszają nowe interpelacje i zapytania?

Radny K. Pisiut interpelował w sprawach:

1)  na skrzyżowaniu ulic Dębowej i Leśnej w Pruchnej przy zjeździe na Rudnik zniknęło oznakowanie (ciężkie samochody wyjeżdżające z lasu wywracają znaki drogowe, należałoby je ustawić po drugiej stronie);

2)  naprawę zatkanego przepustu na w/w skrzyżowaniu;

3)  przy drodze wojewódzkiej (ulicy Katowickiej w Pruchnej) po jednej i drugiej stronie wiaduktu nad torami kolejowymi powstało zagłębienie w nawierzchni drogi i przejeżdżające samochody (w szczególności ciężarowe) powodują hałas;

4)  studzienka w drodze powiatowej (ulicy Głównej w Pruchnej) na wysokości sklepu EMI MARKET jest zbyt nisko osadzona i rusza się (przejeżdżające samochody powodują hałas).

Radny S. Balas interpelował o remont nawierzchni drogi powiatowej ulicy Głównej w Bąkowie (w bieżącym roku będzie remontowany odcinek tej drogi w Bąkowie Rychłudzie, ale pozostała część drogi przebiegająca przez sołectwo Bąków jest w fatalnym stanie).

Wiceprzewodnicząca C. Skowron podziękowała za odpowiedź na interpelację w sprawie poboczy wzdłuż drogi powiatowej - ulicy Wyzwolenia w Zbytkowie. Zgłosiła też nowe interpelacje w sprawach:

1)  wyczyszczenia zamulonego rowu melioracyjnego R43 w Zbytkowie na odcinku od ulicy Starowiejskiej do potoku Hynek;

2)  naprawy nawierzchni ulicy Topolowej w Zbytkowie, która nadal nie jest wykonana pomimo tego, że inwestor budującego się w tym rejonie osiedla zobowiązał się wykonania remontu drogi;

3)  podziękowała za załatwienie sprawy studzienki przy skrzyżowaniu z ulicą Tęczową, poinformowała jednak, że podczas przeglądu studzienek w drodze wojewódzkiej - ulicy 1 Maja Strumieniu (od przejazdu kolejowego w kierunku Zbytkowa) – jedna studzienka została pominięta (zlokalizowana na wysokości bazy autobusowej i myjni samochodowej);

4)  sprawdzenia czy mieszkańcy, którzy budując wjazdy na swoje posesje poprzez utwardzenie i montaż krawężników aż do samej krawędzi drogi – robią to właściwie.

Wiceprzewodniczący T. Tolasz interpelował, aby zwrócić się do Powiatowego Zarządu Dróg Powiatowych w Cieszynie o umieszczenie tabliczek z napisem „za wyjątkiem dojazdu do posesji” pod znakiem „zakaz wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej do 10 ton” z obu stron ulicy Głównej w Pruchnej.

Radna M. Madziar poinformowała, że mieszkańcy Pruchnej liczą na pomoc Burmistrza w sprawie wykonania dodatkowego przejścia dla pieszych w rejonie ronda, przy skrzyżowaniu ulic Katowickiej i Głównej w Pruchnej (złożyła interpelację na piśmie w tej sprawie).

Przewodniczący C. Greń interpelował w sprawach:

1)  likwidacji rozlewiska wody powstającego na nawierzchni drogi - ulicy Głównej w Drogomyślu (na odcinku pomiędzy ulicą Pogodną, a ulicą Wiejską);

2)  wykonania przeglądu oraz naprawy drewnianej kładki w ciągu ulicy Głównej w Drogomyślu (przy skrzyżowaniu z ulicą Jagodową).

ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację o stanie bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy Strumień oraz działalności Komisariatu Policji w Strumieniu (w formie prezentacji multimedialnej) – przedstawił Komendant Komisariatu Policji w Strumieniu R. Kamiński.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Przewodniczący C. Greń zaprosił radnych oraz przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy na spotkanie konsultacyjne organizowane przez Komendę Powiatową Policji w Cieszynie w sprawie przygotowania Krajowej Mapy Zagrożeń, które odbędzie się 25 lutego br. o godz. 14.oo w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 8.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację o ochronie przeciwpożarowej za rok 2015.– przedstawił Komendant Miejsko-Gminny Związku OSP RP w Strumieniu I. Nowak.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Wiceprzewodniczący T. Tolasz zapytał o zapis w tabeli dotyczący fałszywych alarmów? W każdej z jednostek OSP zapisane jest po 1 fałszywym alarmie – czy dotyczyły one tej samej sytuacji?

Komendant I. Nowak odpowiedział, że w każdej z jednostek OSP fałszywy alarm dotyczył innej sytuacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2016-2022 – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVII.155.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2016-2022.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2016 r. – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVII.156.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2016 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Cieszyńskiemu – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVII.157.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Cieszyńskiemu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Strumień w 2016 roku” – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVII.158.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Strumień w 2016 roku”.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Protokół obrad XVI sesji Rady Miejskiej w Strumieniu, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 14.

 

Informacje, wolne głosy i wnioski.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wnioski wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu, Komisji Oświaty i Komisji Rolnictwa z dnia 22 lutego br.: „1. Komisje wnioskują, aby uchwałę o zwolnieniach w całości lub w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi rodzin wielodzietnych, korzystających z Karty Dużej Rodziny, prowadzących segregację odpadów - wprowadzić od nowego roku budżetowego 2017.

2. Komisje wnioskują, aby kontynuować prace mające na celu wprowadzenie płatnych parkingów w centrum Strumienia.”.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut wyjaśnił, że błąd dotyczący wyniku głosowania nad uchwałą o dietach radnych dotyczył tylko artykułu w „Nowej Formacji”, która sprostowała błąd. W artykule w „Głosie Ziemi Cieszyńskiej” wynik głosowania był zapisany dobrze.

 

ad. 15.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XVII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 18.oo) słowami „zamykam XVII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ