Projekt

                                                                              

 

 

Uchwała Nr ...............
Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia     kwietnia 2016 r.

w sprawie utworzenia Stowarzyszenia „Polska Sieć Odnowy i Rozwoju Wsi”

Na  podstawie  art. 18 ust.2. pkt.12 oraz  art. 84  ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2016 r., poz. 446) Rada Miejska w Strumieniu

 

uchwala co następuje:

 

§ 1. 

Utworzyć wspólnie z innymi gminami  Stowarzyszenie  „Polska Sieć Odnowy i Rozwoju Wsi".

 

§ 2.

Projekt statutu Stowarzyszenia „Polska Sieć Odnowy i Rozwoju Wsi", stanowi załącznik do  niniejszej uchwały.

 

§ 3. 

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Strumienia.

 

§ 4. 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 


Załącznik do Uchwały Nr ..................
Rady Miejskiej w Strumieniu
z dnia …. kwietnia 2016 r.

STATUT  STOWARZYSZENIA  „Polska Sieć Odnowy i Rozwoju Wsi”

 

Rozdział I

         POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. 

1. Stowarzyszenie „Polska Sieć Odnowy i Rozwoju Wsi”, zwane dalej „Stowarzyszeniem”, działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2015 r., poz. 1393.), ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2016 r., poz. 446)

2. Stowarzyszenie prowadzi działalność na rzecz zrzeszonych w nim gmin.

§ 2. 

1. Stowarzyszenie prowadzi swoją działalność na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza obszarem RP.

§ 3. 

Siedzibą Stowarzyszenia jest Kamień Śląski w Gminie Gogolin.

 

Rozdział II

CELE I ZADANIA STOWARZYSZENIA

§ 4. 

1. Stowarzyszenie ma na celu wspieranie rozwoju gospodarczego, kulturowego i turystycznego zrzeszonych gmin, poprzez:

1) rozpowszechnianie idei odnowy wsi jako metody rozwoju ,

2) wspólne diagnozowanie problemów i barier rozwojowych oraz sposobów ich rozwiązywania,

3) realizacja wspólnie wybranych i zaakceptowanych projektów,

4) aktywne współdziałanie na rzecz pozyskiwania środków zewnętrznych,

5) upowszechnianie idei samorządności lokalnej i regionalnej oraz wspieranie jej rozwoju,

6) ochrona wspólnych interesów członków Stowarzyszenia,

7) kształtowanie wspólnej polityki samorządów lokalnych,

8) promowanie osiągnięć gmin zrzeszonych w Stowarzyszeniu,

9) wspomaganie rozwoju wspólnot i społeczności lokalnych,

10) wspomaganie rozwoju gospodarczego, w tym rozwoju przedsiębiorczości,

11) wzmocnienie powiązań oraz zapewnienie partnerskiego modelu współpracy pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego,

12) wspieranie uczestnictwa gmin zrzeszonych w Stowarzyszeniu w programach Unii Europejskiej oraz skutecznego wykorzystania unijnych środków pomocowych,

13) prowadzenie działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania  kontaktów  i współpracy  między społeczeństwami,

14) wspieranie integracji środowisk samorządowych,

15) działanie na rzecz rozwoju nauki, edukacji, oświaty i wychowania (zwłaszcza jeśli chodzi o zagadnienia będące przedmiotem działalności samorządu terytorialnego),

16) działanie na rzecz ochrony środowiska naturalnego,

17) działanie na rzecz ochrony i promocji zdrowia.

 

2. Działalność Stowarzyszenia  służąca realizacji celów, o których mowa w ust. 1 obejmuje następujące metody ich realizacji:

1) wspieranie rozwoju obszarów wiejskich, w tym prowadzenie działań na rzecz odnowy wsi oraz upowszechnianie doświadczeń w zakresie rozwoju wsi,

2) organizowanie współpracy i wymiany informacji między samorządem lokalnym a samorządami województw,

3) współpraca z wyższymi uczelniami,

4) promocja społeczności lokalnych regionu oraz osiągnięć gmin należących do Stowarzyszenia (w tym wzorcowych i innowacyjnych rozwiązań wypracowanych w gminach),

5) wspieranie rozwoju i współpracy i wymiany doświadczeń w zakresie rozwoju gospodarczego, kulturalnego, oświatowego i społecznego, lokalnego rynku pracy, ochrony środowiska naturalnego oraz dziedzictwa kulturowego między gminami należącymi do Stowarzyszenia,

6) wspieranie wymiany doświadczeń między członkami  Stowarzyszenia  a gminami za granicą,

7) wspieranie rozwoju partnerskiej współpracy między gminami oraz realizacji wspólnych projektów z możliwością pozyskiwania dodatkowych źródeł finansowania swojej działalności,

8) wspieranie oddolnych inicjatyw społecznych w różnych dziedzinach służących budowie i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego

9) podejmowanie wszystkich innych zadań zmierzających do osiągnięcia celów Stowarzyszenia.

Rozdział III

CZŁONKOWIE STOWARZYSZENIA

§ 5. 

Członkowie stowarzyszenia dzielą się na członków:

a) zwyczajnych,

b) wspierających,

c) honorowych.

§ 6. 

1. Członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia są gminy z obszaru Rzeczpospolitej Polskiej.

2. Uzyskanie członkostwa zwyczajnego Stowarzyszenia wymaga podjęcia przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do Stowarzyszenia.

3. Nabycie praw i obowiązków członka zwyczajnego Stowarzyszenia następuje w dniu podjęcia uchwały przez Zarząd Stowarzyszenia o przyjęciu do Stowarzyszenia. Gmina, której Zarząd Stowarzyszenia odmówił przyjęcia w skład członków Stowarzyszenia, może złożyć odwołanie do Zgromadzenia Ogólnego Stowarzyszenia w terminie 30 dni od dnia doręczenia uchwały Zarządu.

4. Członkom zwyczajnym przysługuje:

1) prawo do udziału w Zgromadzeniu Ogólnym  z głosem stanowiącym,

2) czynne i bierne prawo wyborcze dla ich przedstawicieli do organów Stowarzyszenia,

3) prawo do zgłaszania wniosków we wszystkich sprawach, dotyczących celów, zadań i konkretnych działań Stowarzyszenia oraz do przedkładania projektów uchwał Zgromadzenia Ogólnego i Zarządu,

4) prawo do korzystania z obiektów i urządzeń, będących w dyspozycji Stowarzyszenia na zasadach określonych przez Zarząd,

5) prawo do korzystania z usług świadczonych przez Stowarzyszenie.

5. Członek zwyczajny zobowiązany jest przestrzegać postanowień Statutu, regulaminów i uchwał organów Stowarzyszenia oraz uczestniczyć w realizacji jego statutowych celów, a w szczególności zaś:

1) brać czynny udział w pracach Stowarzyszenia, brać udział w sesjach Zgromadzenia Ogólnego Stowarzyszenia oraz w pracach organów i komisji Stowarzyszenia,

2) dbać o zachowanie i popularyzację dobrego imienia Stowarzyszenia,

3) wpłacać w ustalonym terminie składki członkowskie.

 

 

6. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:

1) wystąpienia członka ze Stowarzyszenia,

2) wykreślenia członka ze Stowarzyszenia,

3) utraty statutu gmin.

7. W razie ustania członkostwa, członek zobowiązany jest w terminie ustalonym przez Zarząd do  uregulowania wszelkich zobowiązań wobec Stowarzyszenia,

8. W razie ustania członkostwa, uiszczone składki członkowskie, jak również nabyty przez  Stowarzyszenie majątek trwały pozostają własnością Stowarzyszenia.

9. Wystąpienie ze Stowarzyszenia wymaga przesłania Zarządowi Stowarzyszenia uchwały Rady Gminy, zawierającej postanowienie o wystąpieniu ze Stowarzyszenia.

10. Wystąpienie ze Stowarzyszenia Zarząd stwierdza uchwałą.

11. Wystąpienie ze Stowarzyszenia nabiera skutków prawnych w pierwszym dniu miesiąca następującego po upływie sześciu miesięcy liczonych od dnia złożenia pisemnego wypowiedzenia Zarządowi Stowarzyszenia.

12. Wykreślenie członka ze Stowarzyszenia może nastąpić w przypadku:

1) gdy członek  przez okres dłuższy niż jeden rok nie utrzymuje więzi ze Stowarzyszeniem,

2) gdy członek utraci status gminy,

3) gdy członek zalega z płaceniem składki członkowskiej mimo pisemnego wezwania przez okres dłuższy niż 6 miesięcy.

13. Decyzję o wykreśleniu członka ze Stowarzyszenia podejmuje Zarząd w formie uchwały.

14. Od uchwały o wykreśleniu członka ze Stowarzyszenia członkowi przysługuje odwołanie do Zgromadzenia Ogólnego w terminie 30 dni od dnia jego doręczenia.

15. Ustanie członkostwa na skutek wykreślenia następuje z dniem wskazanym w uchwale Zarządu, a w przypadku wniesienia odwołania z dniem, w którym  Zgromadzenie Ogólne utrzyma w mocy uchwałę Zarządu o wykreśleniu.

§ 7. 

1. Członkami wspierającymi Stowarzyszenia mogą być instytucje, osoby prawne działające na rzecz rozwoju i odnowy wsi, oraz inne jednostki samorządu terytorialnego z obszaru Rzeczpospolitej Polski (powiaty, województwa).

2. Przyjmowanie i skreślanie z listy członków wspierających następuje na podstawie uchwały Zarządu Stowarzyszenia.

3. Członkom wspierającym przysługuje:

1) prawo do udziału w Zgromadzeniu Ogólnym  z głosem doradczym,

2) prawo do zgłaszania wniosków we wszystkich sprawach, dotyczących celów, zadań i konkretnych działań Stowarzyszenia oraz do przedkładania projektów uchwał Zgromadzenia Ogólnego i Zarządu,

3) prawo do korzystania z obiektów i urządzeń, będących w dyspozycji Stowarzyszenia na zasadach określonych przez Zarząd,

4) prawo do korzystania z usług świadczonych przez Stowarzyszenie.

4. Członek wspierający zobowiązany jest przestrzegać postanowień Statutu, regulaminów i uchwał organów Stowarzyszenia oraz uczestniczyć w realizacji jego statutowych celów, a w szczególności zaś:

1) dbać o zachowanie i popularyzację dobrego imienia Stowarzyszenia,

2) czynnie popierać działalność statutową Stowarzyszenia,

3) wywiązywać się z zadeklarowanych w formie pisemnej świadczeń finansowych.

§ 8. 

1. Członkiem honorowym Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne, szczególnie zasłużone w działalność Stowarzyszenia.

2. Członek honorowy ma prawo z głosem doradczym brać udział w pracach Stowarzyszenia, zgłaszać  wnioski i postulaty dotyczące podejmowanych przez Stowarzyszenie zadań.

3. Członkostwo honorowe ustaje w następstwie dobrowolnego zrzeczenia się tej godności lub jej pozbawienia uchwałą Zgromadzenia Ogólnego.

 

Rozdział IV

ORGANY STOWARZYSZENIA

§ 9.

 Organami Stowarzyszenia są:

1) Zgromadzenie Ogólne,

2) Zarząd,

3) Komisja Rewizyjna.

 

§ 10. 

1. Zgromadzenie Ogólne jest najwyższym organem Stowarzyszenia.

2. Gminy, działają w Stowarzyszeniu poprzez jednego swojego przedstawiciela.

3. Członka zwyczajnego Stowarzyszenia na posiedzeniu Zgromadzenia Ogólnego reprezentuje, burmistrz, wójt, bądź osoba pisemnie upoważniona przez burmistrza, wójta.

4. W Zgromadzeniu Ogólnym każdej gminie przysługuje po jednym głosie.

 

 

 

§ 11. 

1. Zarząd zwołuje zwyczajne Zgromadzenie Ogólne co najmniej 2 razy do roku. Pierwsze posiedzenie Zgromadzenia Ogólnego w danym roku kalendarzowym jest zwoływane najpóźniej w terminie 3 miesięcy od daty otrzymania opinii Komisji Rewizyjnej w przedmiocie sprawozdania Zarządu z wykonania planu finansowanego Stowarzyszenia za rok ubiegły, nie później jednak niż do dnia 30 czerwca roku kalendarzowego (posiedzenie sprawozdawczo - absolutoryjne). Drugie posiedzenie zostaje przeprowadzone najpóźniej do końca listopada roku kalendarzowego celem uchwalenia planu finansowego na następny rok, za wyjątkiem sytuacji, o której mowa §19 ust. 2. W sytuacji przypadających w danym roku wyborów samorządowych, możliwe jest zwołanie w trakcie tego roku jednego posiedzenia Zgromadzenia Ogólnego.

2. Wyborcze posiedzenie Zgromadzenia Ogólnego, tj. posiedzenie, na którym dokonuje się wyboru Zarządu i Komisji Rewizyjnej zwołuje się nie później niż po upływie 3 miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów samorządowych w RP. Do czasu wyboru nowego Zarządu i Komisji Rewizyjnej działają władze ubiegłej kadencji.

3. W razie kolizji przepisów określających terminy, o których mowa w ust. 1 i ust. 2 niniejszego paragrafu wiąże termin określony w ust. 2 niniejszego paragrafu.

4. Nadzwyczajne Zgromadzenie Ogólne może być zwołane przez Zarząd w każdym czasie.

5. Zarząd jest zobowiązany zwołać Nadzwyczajne Zgromadzenie Ogólne także:

1) na żądanie 1/5 członków Stowarzyszenia,

2) na żądanie Komisji Rewizyjnej,

3) gdy liczba członków Zarządu albo Komisji Rewizyjnej spadnie poniżej liczby wymaganej statutem.

6. Żądanie zwołania Nadzwyczajnego Zgromadzenia Ogólnego powinno być złożone na piśmie z podaniem celu jego zwołania.

7. Nadzwyczajne Zgromadzenie Ogólne w trybie ust. 4 i 5 niniejszego paragrafu zwołuje Zarząd w terminie 1 miesiąca od otrzymania żądania lub stwierdzenia obniżenia liczebności organów, o których mowa w ust. 5 pkt 3.

8. W wypadku niedotrzymania terminu o którym mowa w ust. 7 Nadzwyczajne Zgromadzenie Ogólne zwołuje Komisja Rewizyjna w ciągu dwóch tygodni od dnia, w którym stwierdziła fakt niedotrzymania terminu przez Zarząd.

§ 12. 

1. O dacie i miejscu Zgromadzenia Ogólnego członkowie Stowarzyszenia powinni być powiadomieni w formie elektronicznej na co najmniej jeden miesiąc przed terminem obrad. O porządku obrad Zgromadzenia Ogólnego członkowie Stowarzyszenia powinni być powiadomieni w formie elektronicznej na 21 dni przed terminem obrad.

2. O dacie, miejscu i porządku obrad Nadzwyczajnego Zgromadzenia Ogólnego członkowie Stowarzyszenia powinni być powiadomieni  w formie elektronicznej o najmniej 7 dni przed terminem obrad.

3. Porządek obrad oraz projekty uchwał i stanowisk Zgromadzenia Ogólnego przygotowuje Zarząd Stowarzyszenia lub jednoosobowo w porozumieniu z Zarządem Przewodniczący Zarządu.

4. Członkowie Stowarzyszenia mogą żądać umieszczenia dodatkowych spraw w porządku obrad Zgromadzenia Ogólnego pod warunkiem wystąpienia z tym żądaniem co najmniej na 5 dni przed jego terminem.

5. Uzupełniony porządek obrad Zgromadzenia Ogólnego powinien być podany w formie elektronicznej do wiadomości członków Stowarzyszenia  na 3 dni przed terminem  obrad.

6. Za zgodą bezwzględnej większości Zgromadzenia Ogólnego poszerzenie porządku obrad jest możliwe do dnia jego przyjęcia przez Zgromadzenie Ogólne.

7. Zgromadzenie Ogólne może podejmować uchwały jedynie w sprawach objętych porządkiem obrad.

§ 13. 

1. Zgromadzenie Ogólne przyjmuje na początku posiedzenia porządek obrad zwykłą większością  głosów.

2. Dla realizacji swoich zadań Zgromadzenie Ogólne podejmuje uchwały, stanowiska, apele i rezolucje, które wchodzą w życie z dniem podjęcia, chyba że uchwała, stanowisko, apel lub rezolucja stanowią inaczej.

3. Zgromadzenie Ogólne może podejmować uchwały w wypadku, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa ogólnej liczby członków.

4. Wybór organów Stowarzyszenia  wymaga w każdej sytuacji obecności więcej niż  połowy ogólnej liczby członków Stowarzyszenia.

5. Uchwały, stanowiska,  rezolucje i apele są przyjmowane zwykłą większością głosów, o ile Statut nie stanowi inaczej.

6. Z posiedzenia Zgromadzenia Ogólnego sporządza się protokół, który podpisuje Przewodniczący Zgromadzenia Ogólnego lub w razie jego nieobecności - Przewodniczący Zarządu.

§ 14.

 1. Głosowanie na Zgromadzeniu Ogólnym odbywa się w sposób jawny, z wyjątkiem wyborów do organów Stowarzyszenia.

2. Na żądanie 1/5 liczby członków obecnych na Zgromadzeniu Ogólnym lub na wniosek Zarządu zarządza się głosowanie tajne również w innych sprawach objętych porządkiem obrad.

§ 15.

 Obrady Zgromadzenia Ogólnego prowadzą każdorazowo wybierani przewodniczący Zgromadzenia.

                                            § 16. 

Do kompetencji Zgromadzenia Ogólnego należy:

1) uchwalenie Statutu Stowarzyszenia i jego zmian,

2) uchwalenie dokumentów programowych Stowarzyszenia (w tym ramowego planu działalności Stowarzyszenia na dany rok),

3) uchwalenie rocznego planu finansowego Stowarzyszenia,

4) zatwierdzenie sprawozdania Zarządu po uzyskaniu opinii Komisji Rewizyjnej z wykonania planu finansowego Stowarzyszenia za ubiegły rok, bilansu oraz rachunku wyników Stowarzyszenia za ubiegły rok wraz z informacją dodatkową,

5) udzielanie w drodze uchwały absolutorium dla Zarządu Stowarzyszenia na podstawie wniosku Komisji Rewizyjnej,

6) podejmowanie uchwał, stanowisk, apeli i rezolucji proponowanych w trybie określonym w Statucie przez członków Stowarzyszenia, Zarząd i Komisję Rewizyjną,

7) wybór i odwoływanie członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej, jak również uzupełnianie składu tych organów w drodze uchwały,

8) podejmowanie uchwał w sprawie wysokości i częstotliwości regulowania składek członkowskich,

9) określanie w drodze uchwały ogólnych zasad gospodarowania mieniem Stowarzyszenia,

10) rozpatrywanie odwołań członków Stowarzyszenia od uchwały Zarządu o wykreśleniu członka Stowarzyszenia,

11) rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu, dotyczących odmowy przyjęcia w skład członków Stowarzyszenia,

12) rozpatrywanie skarg i zażaleń członków Stowarzyszenia, dotyczących działalności Stowarzyszenia lub jego organów,

13) przyjmowanie Regulaminu pracy Zarządu i Komisji Rewizyjnej,

14) podejmowanie uchwały w sprawie likwidacji Stowarzyszenia,

15) podejmowanie decyzji w sprawach zastrzeżonych dla Zgromadzenia Ogólnego przez inne postanowienia Statutu,

16) podejmowanie  uchwał o utworzeniu  lub przystąpieniu do stowarzyszenia, fundacji, służących do realizacji celów i zadań Stowarzyszenia,

17) powołanie Biura Stowarzyszenia,

18) gospodaruje majątkiem Stowarzyszenia w ramach uchwalonego rocznego planu finansowego oraz ogólnych zasad gospodarowania majątkiem Stowarzyszenia, w szczególności zaś jest uprawniony do:

a) nabywania i zbywania nieruchomości,

b) zaciągania pożyczek i kredytów oraz emitowania i nabywania obligacji,

c) nabywania i zbywania papierów wartościowych i udziałów w spółkach.

§ 17.

 1. Zarząd składa się z 5 do 7 osób, wybranych przez Zgromadzenie Ogólne spośród osób wskazanych przez członków Stowarzyszenia na okres trwania kadencji jednostek samorządu terytorialnego.

2. Wyboru dokonuje się w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów.

3. W skład Zarządu wchodzi Przewodniczący, zastępca Przewodniczącego oraz trzech członków.

4. Członkowie Zarządu wybierają spośród siebie Przewodniczącego i Zastępcy Przewodniczącego Zarządu, którzy kierują pracami Zarządu.

5. Rezygnacja członka Zarządu ze swojej funkcji jest prawnie skuteczna z chwilą podjęcia przez Zgromadzenie Ogólne uchwały akceptującej rezygnację.

6. Członkowie Zarządu z tytułu pełnienia swojej funkcji nie otrzymują wynagrodzenia, diet ani zwrotu kosztów podróży.

7. Każdy członek Zarządu samodzielnie jest upoważniony do reprezentowania Stowarzyszenia, z zastrzeżeniem § 24 ust.

8. W każdym przypadku zmniejszenia się liczby członków Zarządu, Zarząd zwołuje Nadzwyczajne Zgromadzenie Ogólne celem dokonania wyborów uzupełniających .

 § 18. 

1. Zarząd może podejmować uchwały i stanowiska, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa jego aktualnego składu.

2. Uchwały i stanowiska są podejmowane zwykłą większością głosów.

3. Gdy w głosowaniu uzyskano równość głosów za i przeciw, głos Przewodniczącego liczy się podwójnie.

§ 19. 

1. Zarząd zapewnia realizację celów i zadań Stowarzyszenia w drodze przyjmowania uchwał, stanowisk,

opinii, apeli i podejmowania wszelkich istotnych czynności, niezastrzeżonych w Statucie Stowarzyszenia do wyłącznej właściwości innych organów Stowarzyszenia, a w szczególności:

1) wykonuje uchwały Zgromadzenia Ogólnego,

2) przygotowuje projekty dokumentów programowych stowarzyszenia, w tym projekt ramowego planu działalności Stowarzyszenia,

3) akceptuje bieżące plany działalności Stowarzyszenia,

4) przygotowuje projekt rocznego planu finansowego Stowarzyszenia,

5) zwołuje zwyczajne i nadzwyczajne sesje Zgromadzenia Ogólnego Stowarzyszenia oraz przygotowuje projekty porządku obrad, uchwał, stanowisk, opinii, apeli Zgromadzenia,

6) podejmuje uchwały o przyjęciu w poczet członków Stowarzyszenia,

7) w drodze uchwały stwierdza wystąpienie członka ze Stowarzyszenia,

8) podejmuje uchwały o wykreśleniu członka ze Stowarzyszenia,

9) gospodaruje majątkiem Stowarzyszenia w ramach uchwalonego rocznego planu finansowego oraz ogólnych zasad gospodarowania majątkiem Stowarzyszenia do wysokości ustalonej przez Zgromadzenie Ogólne,

• zaciągania pożyczek i kredytów oraz emitowania i nabywania obligacji do wysokości określonej przez Zgromadzenie Ogólne,

• przyjmowania darowizn, spadków i zapisów,

• nabywania i zbywania papierów wartościowych i udziałów w spółkach do wysokości określonej przez Zgromadzenie Ogólne,

10) czuwania nad regulowaniem płatności na rzecz Stowarzyszenia,

11) decyduje w formie uchwały o odroczeniu i zwolnieniu z opłacania składek członkowskich,

12) powołuje grupy robocze w celu mediacji w wypadkach konfliktów między członkami Stowarzyszenia,

13) powołuje członków do realizacji projektów partnerskich,

14) opracowuje i ogłasza tekst jednolity Statutu.

2. W razie, gdyby zgodnie z postanowieniami § 11 ust. 1-3 zwołanie Zgromadzenia Ogólnego nie było możliwe ze względu na odbywające się w II połowie roku wybory samorządowe, przyjęty przez Zarząd projekt uchwały Zgromadzenia Ogólnego w sprawie planu finansowego Stowarzyszenia na kolejny rok kalendarzowy stanowić będzie prowizorium budżetowe, obowiązujące aż do dnia podjęcia przez Zgromadzenie Ogólne uchwały w sprawie planu finansowego Stowarzyszenia.

3. Uchwały, stanowiska, opinie i apele Zarządu wchodzą w życie z dniem podjęcia, chyba że uchwała, stanowisko, opinia lub apel stanowi inaczej.

4. Z posiedzeń Zarządu sporządza się protokół, który podpisuje członek Zarządu prowadzący Posiedzenie.

§ 20.

 1. Bieżące funkcjonowanie, aplikowanie o dofinansowanie partnerskich projektów, rozliczanie, monitorowanie i archiwizacja dokumentacji  projektowych oraz obsługę administracyjną  Stowarzyszenia  zapewni Biuro Stowarzyszenia, a w przypadku jego braku Zarząd.

2. Dyrektor Biura Stowarzyszenia kieruje bieżącą działalnością Stowarzyszenia, a w szczególności wykonuje uchwały Zarządu, realizuje decyzje podjęte przez Zarząd oraz kieruje pracą Biura Stowarzyszenia. Dyrektor Biura Stowarzyszenia przygotowuje posiedzenia Zarządu oraz na bieżąco, pod nadzorem Zarządu, realizuje ramowy plan działalności Stowarzyszenia oraz roczny plan finansowy Stowarzyszenia.

3. Dyrektora Biura Stowarzyszenia powołuje i odwołuje Zarząd Stowarzyszenia w drodze uchwały.

4. Funkcję zwierzchnika służbowego w stosunku do Dyrektora Biura Stowarzyszenia sprawuje Przewodniczący Zarządu. Dyrektor Biura Stowarzyszenia wykonuje czynności pracodawcy w sprawach ze stosunku pracy pracowników Biura Stowarzyszenia.

5. Pracownicy Biura podlegają służbowo Dyrektorowi Biura Stowarzyszenia.

6. Zarząd może upoważnić Dyrektora Biura Stowarzyszenia do podpisywania dokumentów (w tym podejmowania zobowiązań) w przypadkach i zakresie określonych w upoważnieniach.

7. Regulamin wynagradzania pracowników zatrudnionych w Biurze Stowarzyszenia określa Zarząd Stowarzyszenia w drodze uchwały.

§ 21. 

1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Stowarzyszenia nie podlegającym Zarządowi Stowarzyszenia w zakresie wykonywania kontroli.

2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 osób wybieranych przez Zgromadzenie Ogólne, w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów na okres trwania kadencji jednostek samorządu terytorialnego, nie dłużej jednak niż do daty wyborczej posiedzenia Zgromadzenia Ogólnego, zwoływanego zgodnie z § 11 ust. 2 po kolejnych wyborach samorządowych.

3. Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają spośród siebie Przewodniczącego, który kieruje pracami komisji.

4. Nie można łączyć funkcji członka Komisji Rewizyjnej z funkcją członka Zarządu, ani też pozostawać z członkami Zarządu Stowarzyszenia w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.

5. Członkami Komisji Rewizyjnej nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.

6. Członkowie Komisji Rewizyjnej z tytułu pełnienia swoich funkcji nie otrzymują wynagrodzeń, diet, ani też zwrotu kosztów podróży.

7. Rezygnacja członków Komisji Rewizyjnej jest prawnie skuteczna z chwilą podjęcia przez Zgromadzenie Ogólne uchwały o przyjęciu rezygnacji.

§ 22. 

1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność finansową Zarządu, jak również zgodność podejmowanych działań z postanowieniami prawa i Statutu.

2. Komisja Rewizyjna może żądać od Zarządu i Dyrektora Biura Stowarzyszenia przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Stowarzyszenia. Komisja Rewizyjna może również żądać od członków Zarządu i Dyrektora Biura Stowarzyszenia złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień.

3. Po zapoznaniu się ze sprawozdaniem Zarządu z wykonania rocznego planu finansowego Stowarzyszenia, rocznym bilansem, rachunkiem wyników, informacją dodatkową, Komisja Rewizyjna sporządza opinię w tym przedmiocie oraz formułuje wniosek w sprawie udzielenia absolutorium dla Zarządu (bądź też wniosek w sprawie nieudzielenia absolutorium dla Zarządu) i opracowuje projekt uchwały Zgromadzenia Ogólnego w sprawie udzielenia, bądź nieudzielania absolutorium dla Zarządu za ubiegły rok.

4. Uchwały Komisji Rewizyjnej są podejmowane zwykłą większością głosów, przy obecności ponad połowy jej członków. W wypadku równej ilości głosów za i przeciw, decyduje głos Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

5. Szczegółowe zasady i tryb funkcjonowania Komisji Rewizyjnej określa regulamin pracy Komisji Rewizyjnej, uchwalany przez Zgromadzenie Ogólne.

6. W każdym przypadku zmniejszenia się liczby członków Komisji Rewizyjnej, Zarząd zwołuje Nadzwyczajne Zgromadzenie Ogólne celem dokonania wyborów uzupełniających

 

Rozdział V

MAJĄTEK STOWARZYSZENIA

§ 23.

 1. Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości, prawa niematerialne, papiery wartościowe oraz środki finansowe znajdujące się w dyspozycji Stowarzyszenia.

2. Na dochody Stowarzyszenia składają się między innymi:

1) składki członkowskie,

2) wpływy z majątku Stowarzyszenia,

3) dotacje,

4) środki pomocowe Unii Europejskiej oraz innych instytucji pomocowych,

5) wpływy z ofiarności publicznej,

6) darowizny, spadki i zapisy,

7) inne wpływy z prowadzonej działalności, zgodnej z przepisami prawa oraz Statutu Stowarzyszenia.

3. Cały dochód Stowarzyszenia przeznaczony jest na jego działalność statutową.

 

§ 24. 

1. Tryb gospodarowania majątkiem i zasady gospodarki finansowej Stowarzyszenia określają normy powszechnie obowiązujące oraz przepisy stanowione przez Zgromadzenie Ogólne w drodze uchwał.

2. Podstawą bieżącej działalności finansowej Stowarzyszenia jest roczny plan finansowy uchwalany przez Zgromadzenie Ogólne bezwzględną większością głosów obecnych na posiedzeniu.

3. W razie potrzeby Zgromadzenie Ogólne uchwala wieloletni plan inwestycyjny bądź wieloletni plan przedsięwzięć Stowarzyszenia.

4. Oświadczenia woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych składa w imieniu Stowarzyszenia dwóch członków Zarządu lub członek Zarządu i Dyrektor Biura Stowarzyszenia.

5. Zarząd w drodze uchwały może upoważnić Dyrektora Biura Stowarzyszenia do dysponowania środkami finansowymi Stowarzyszenia do wysokości określonej przez Zarząd w zakresie bieżącego funkcjonowania Biura.

§ 25. 

Zabrania się:

1) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi ”,

2) przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,

3) wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach  innych  niż  w  stosunku  do  osób  trzecich,  chyba  że  to  wykorzystanie  bezpośrednio  wynika ze statutowego celu Stowarzyszenia,

4) zakupu na szczególnych  zasadach  towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą  członkowie Stowarzyszenia, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

Rozdział VI

ROZWIĄZANIE STOWARZYSZENIA

 

§ 26. 

1. Likwidacja Stowarzyszenia wymaga uchwały Zgromadzenia Ogólnego, podjętej bezwzględną większością głosów przy obecności 2/3 przedstawicieli ogólnej liczby członków Stowarzyszenia.

2. Po rozliczeniu wierzytelności i długów Stowarzyszenia, majątek Stowarzyszenia ulega podziałowi pomiędzy wszystkich aktualnych członków, proporcjonalnie do sumy składek członkowskich wniesionych przez każdego członka Stowarzyszenia w całym okresie jego członkostwa.

3. Uchwała Zgromadzenia Ogólnego o likwidacji Stowarzyszenia określa sposób dokonania rozliczeń zobowiązań i należności Stowarzyszenia.

 

Rozdział VII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 27. 

Wnioski złożone w tym przedmiocie Zarządowi, obligują go do zwołania posiedzenia Zgromadzenia Ogólnego w ciągu 1 miesiąca licząc od daty wpłynięcia wniosku.

§ 28. 

Niezwłocznie po wpisaniu Stowarzyszenia do rejestru, Komitet założycielski zwołuje pierwsze posiedzenie Zgromadzenia, na którym wybrane zostaną władze Stowarzyszenia. Do czasu wyboru władz, Stowarzyszenie reprezentuje Komitet Założycielski.


UZASADNIENIE

 

11 marca 2013r w Gminie Strumień utworzono Polską Sieć Odnowy i Rozwoju Wsi – platformę wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie najlepszych praktyk, dotyczących rozwoju obszarów wiejskich w Polsce.

Sieć działa od 2013 roku na zasadzie porozumienia zawartego pomiędzy 36 wójtami i burmistrzami z całej Polski. Sieć ma charakter otwarty i obecnie liczy 47 samorządów oraz 3 członków wspierających.

Podczas spotkania dnia 7 kwietnia 2016r członkowie PSORW zatwierdzili finalny etap prac dotyczących sformalizowania Polskiej Sieci Odnowy i Rozwoju Wsi. Zaproponowano, aby miejscowość Kamień Śląski w Gminie Gogolin została siedzibą Stowarzyszenia, która jest jednym z liderów Odnowy Wsi w kraju, a także posiada bogate dziedzictwo historyczno-kulturowe oraz duży potencjał turystyczny.

Zebranie założycielskie Stowarzyszenia PSORW nastąpi 9-10 maja br. w Międzylesiu (woj. dolnośląskie).

Kluczowym projektem PSORW jest projekt „Sieć Najciekawszych Wsi w Polsce".  Koncepcja utworzenia Sieci Najciekawszych Wsi (SNW) w Polsce została opracowana w 2012r. Sieć ma na celu promowanie walorów polskiej wsi i stać się  markowym produktem turystycznym, sposobem na zachowanie najcenniejszych walorów materialnego dziedzictwa oraz form życia mieszkańców wsi.