Protokół Nr XIX.2016

obrad dziewiętnastej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu

odbytych w dniu 28 kwietnia 2016 r. o godz. 15.oo

w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Obecni: radni Rady Miejskiej, przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy, dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy, radna powiatowa, Komendant Komisariatu Policji w Strumieniu, Dyrektor i pracownicy Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci w Strumieniu wraz z przedstawicielami Klubu Sportowego „Sokół” w Strumieniu oraz przedstawiciel lokalnej prasy – wg załączonych list obecności.

 

Ponadto w obradach udział wzięli:

1)   Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek;

2)   Zastępca Burmistrza – mgr inż. Włodzimierz Cybulski;

3)   Skarbnik Strumienia – mgr Maria Kłósko;

4)   Sekretarz Strumienia – Daniela Kula.

 

Porządek obrad:

    1.      Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

     2.      Przedstawienie porządku obrad.

     3.      Wystąpienia gości.

    4.      Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

    5.      Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

     6.      Interpelacje i zapytania radnych.

    7.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy - Karta Nauczyciela.

    8.      Sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury za rok 2015 wraz z informacją o planach na 2016 r.

    9.      Informacja o działalności Miejskiego Centrum Kultury i Rekreacji w Strumieniu (Basen) za rok 2015 wraz z informacją o planach na sezon 2016 roku.

  10.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zwolnienia zakładu budżetowego - Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu z obowiązku wpłaty nadwyżki środków obrotowych do budżetu Gminy  Strumień, ustalonej za pierwszy kwartał 2016 roku.

  11.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2016.

  12.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2016-2022.

  13.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2016 rok.

  14.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie utworzenia Stowarzyszenia „Polska Sieć Odnowy i Rozwoju Wsi”.

  15.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości w Zabłociu.

  16.      Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Strumień w 2016 r.”.

  17.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie poparcia działań mających na celu utworzenie niezależnego Śląskiego Instytutu Onkologii.

  18.      Informacja o stanie mienia komunalnego.

  19.      Informacja o stanie placów zabaw na terenie gminy Strumień.

  20.      Zatwierdzenie protokołu z XVIII sesji.

  21.      Informacje, wolne głosy i wnioski.

  22.      Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych na 15 ustawowego składy Rady - obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Zastępcę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy, radną powiatową Lillę Salachna-Brzoza, Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu Roberta Kamińskiego, Dyrektora Domu Pomocy Społecznej siostrę Rafałę - Karinę Mrozik oraz przedstawicieli Klubu Sportowego „Sokół” w Strumieniu, przedstawiciela prasy lokalnej „Nowej Formacji” i pracowników Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XIX sesji.

Porządek obrad XIX sesji został przyjęty bez uwag.

 

ad. 3.

 

Przewodniczący C. Greń wraz z Burmistrzem A. Grygierek wręczyli listy gratulacyjne dla reprezentantów Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci w Strumieniu, zawodników Klubu Sportowego „Sokół” w Strumieniu na XI Ogólnopolskich Zimowych Igrzyskach Olimpiad Specjalnych 9-12 marca 2016 r.: Marcina Legierskiego za srebrny medal w narciarstwie alpejskim (Slalom Gigant), Michała Nabiałka za srebrny medal w biegu na rakietach śnieżnych (400 m) i brązowy medal w biegu na rakietach śnieżnych (200 m), Kazimierza Mygi za srebrny medal w narciarstwie biegowym (100 m) i brązowy medal w narciarstwie biegowym (50 m). Listy gratulacyjne za zdobycie medali w Turnieju Badmintona, który odbył się w Hali Sportowej w Strumieniu 30 października 2015 r. odebrali również: Michał Nabiałek, Sebastian Nowak i Łukasz Rażniewski za 3 złote medale w singlu, Marcin Legierski i Łukasz Kiszka za 2 srebrne medale, Michał Nabiałek i Sebastian Nowak złoty medal w deblu oraz Marcin Legierski i Łukasz Rażniewski brązowy medal w deblu.

Przekazano również podziękowania dla opiekunów: Siostry Rafały – Kariny Mrozik – Dyrektora Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci w Strumieniu, Krzysztofa Czauderny - Prezesa Klubu Sportowego „Sokół” w Strumieniu i pani Psycholog Katarzyny Machalica.

Dyrektor Domu Pomocy Społecznej K. Mrozik w imieniu swoim oraz podopiecznych podziękowała za pamięć i uznanie.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron przybyła na sesję, od tej chwili w sesji uczestniczy 15 radnych.

Radna powiatowa L. Salachna-Brzoza poinformowała, że na ostatniej sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego przedstawiona została oferta szkół ponadgimnazjalnych funkcjonujących w Powiecie. W maju br. pracownicy Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego przedstawią ofertę szkół ponadgimnazjalnych, sfinansowany został też baner przedstawiający ofertę szkół ponadgimnazjalnych.

Komendant R. Kamiński przekazał słowa podziękowania za gratulacje, które na poprzedniej sesji otrzymała dzielnicowa Komisariatu Policji w Strumieniu B. Kiełkowska za przyznany tytuł „Dzielnicowej Roku 2015” Powiatu Cieszyńskiego.

Przewodniczący C. Greń pogratulował Komendantowi Komisariatu Policji w Strumieniu utytułowanej dzielnicowej.

 

ad. 4.

 

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że wspólnie z Burmistrzem A. Grygierek uczestniczyli w spotkaniu wielkanocnym Duszpasterstwa Parlamentarzystów i Samorządowców Diecezji Bielsko-Żywieckiej, które odbyło się 25 kwietnia br. w Kurii Diecezjalnej Bielsko-Żywieckiej.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi? Zapytał też, czy zgłaszają nowe interpelacje i zapytania?

Radna M. Madziar podziękowała za otrzymane odpowiedzi na interpelacje. Podziękowała za odpowiedź Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach dotyczącą wykonania dodatkowego przejścia dla pieszych w rejonie ronda w Pruchnej. Z otrzymanego pisma wynika, że przejścia dla pieszych nie będzie – z czym się nie zgadza (radna odczytała fragment pisma – Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach uważa, że piesi mogą przechodzić przez drogę w różnych miejscach, nie tylko na przejściu dla pieszych).

Radna M. Madziar interpelowała, aby:

1)  wystąpić do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach o naprawę zniszczonych biało-czerwonych słupków wzdłuż ulicy Katowickiej w Pruchnej, na odcinku od skrzyżowania z ulicą Lipową do wiaduktu kolejowego oraz naprawę pęknięcia poprzecznego w nawierzchni drogi na wiadukcie kolejowym;

2)  wystąpić do Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie o wykoszenie trawy w rowie wzdłuż ulicy Głównej w Pruchnej, na odcinku od Ośrodka Zdrowia do skrzyżowania z DK 81 w Drogomyślu.

Radna M. Krutyła interpelowała, aby:

1)  wystąpić do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach o naprawę ubytku wokół studzienki ściekowej w nawierzchni ulicy 1 Maja w Zbytkowie (na wysokości myjni samochodowej – wcześniej w tej sprawie interpelowała Wiceprzewodnicząca Cecylia Skowron);

2)  wykonać brakującą kratkę ściekową w nawierzchni drogi - na wylocie ulicy Młyńskiej, przy skrzyżowaniu z ulicą Brodeckiego w Strumieniu, gdyż tworzy się tam duże rozlewisko wody.

Radny B. Pająk interpelował:

1)  o naprawę obsuwających się do rowu poboczy drogi - ulicy Golasowickiej w Bąkowie;

2)  wzdłuż ulicy Objazdowej w Bąkowie nie ma poboczy, a na odcinku około 50 m nawierzchni drogi asfalt jest połamany.

Radny K. Pisiut interpelował o wymianę kratki na studzience ściekowej w nawierzchni drogi ulicy Głównej w Bąkowie (przy sklepie EMI MARKET), w ramach napraw gwarancyjnych studzienka została podniesiona, ale nie wymieniono kratki, która nadal powoduje hałas.

Wiceprzewodniczący T. Tolasz interpelował do Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu o częstsze patrole policji w rejonie boiska szkolnego w Pruchnej, poprosił aby zwrócić uwagę na osoby zbierające się na boisku przyszkolnym, które spożywają alkohol, palą papierosy, zachowują się głośno używając wulgarnych słów.

Komendant Komisariatu Policji w Strumieniu R. Kamiński odpowiedział, że teren boiska przyszkolnego w Pruchnej będzie częściej patrolowany w okresie wiosenno-letnim. 

ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy - Karta Nauczyciela – przedstawiła Dyrektor ZOS J. Włoch.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XIX.163.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 kwietnia 2016 r. w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy - Karta Nauczyciela.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury za rok 2015 wraz z informacją o planach na 2016 r. – przedstawił Dyrektor MGOK B. Żydek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Sprawozdania.

Sprawozdanie zostało przyjęte.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informacja o działalności Miejskiego Centrum Kultury i Rekreacji w Strumieniu (Basen) za rok 2015 wraz z informacją o planach na sezon 2016 roku – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zwolnienia zakładu budżetowego - Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu z obowiązku wpłaty nadwyżki środków obrotowych do budżetu Gminy Strumień, ustalonej za pierwszy kwartał 2016 roku – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XIX.164.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 kwietnia 2016 r. w sprawie zwolnienia zakładu budżetowego - Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu z obowiązku wpłaty nadwyżki środków obrotowych do budżetu Gminy Strumień, ustalonej za pierwszy kwartał 2016 roku.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2016 – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XIX.165.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 kwietnia 2016 r. w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2016.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2016-2022 – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XIX.166.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 kwietnia 2016 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2016-2022.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2016 r. – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XIX.167.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 kwietnia 2016 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2016 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie utworzenia Stowarzyszenia „Polska Sieć Odnowy i Rozwoju Wsi” – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XIX.168.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 kwietnia 2016 r. w sprawie utworzenia Stowarzyszenia „Polska Sieć Odnowy i Rozwoju Wsi”.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości w Zabłociu – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XIX.169.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 kwietnia 2016 r. w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości w Zabłociu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Strumień w 2016 r.” – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XIX.170.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 kwietnia 2016 r. zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Strumień w 2016 r.”.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Przewodniczący C. Greń przedstawił projekt uchwały w sprawie poparcia działań mających na celu utworzenie niezależnego Śląskiego Instytutu Onkologii.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XIX.171.2016 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 kwietnia 2016 r. w sprawie poparcia działań mających na celu utworzenie niezależnego Śląskiego Instytutu Onkologii.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację o stanie mienia komunalnego – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 19.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację o stanie placów zabaw na terenie gminy Strumień – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 20.

 

Protokół obrad XVIII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 21.

 

Informacje, wolne głosy i wnioski.

Przewodniczący C. Greń przypomniał radnym o upływającym 30 kwietnia br. terminie składania oświadczeń majątkowych.

Radny K. Gajdzica wnioskował o rozważenie sprawy ustawienia kilku koszy na śmieci w rejonie wału rzeki Wisły w Drogomyślu przy trzech wodospadach.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że teren ten jest terenem prywatnym i ustawianie w tym miejscu czegokolwiek bez zgody zarządcy jest niewłaściwe. Poinformowała, że sprawa ustawienia w tym miejscu koszy na śmieci zostanie rozważona.

Sołtys sołectwa Zbytków w imieniu mieszkańców, rolników i swoim podziękował za ogromne wsparcie pani Poseł na Sejm RP Małgorzaty Pępek, Burmistrza Strumienia i Przewodniczącego Rady Miejskiej podczas spotkania z Generalną Dyrekcją Dróg i Autostrad w sprawie likwidacji przewiązek w ciągu drogi DK 81.

Przewodniczący C. Greń przedstawił informację nt. w/w spotkania, które odbyło się 25 kwietnia br.

Burmistrz A. Grygierek podziękowała Sołtysowi B. Wawrzyczkowi za konsekwencję w działaniu, gdyż to spotkanie odbyło się z jego inicjatywy. Stwierdziła też, że sprawa ta dzieli ludzi na lepszych i gorszych, przecież każdy ma prawo korzystać z drogi krajowej bez względu na to czy porusza się samochodem, czy sprzętem rolniczym. Wszyscy jesteśmy przeciw likwidacji przewiązek w ciągu DK 81.

Radny K. Gajdzica stwierdził, że rondo w Pruchnej, ktoś zaplanował, ktoś je wybudował i odebrał, a w tej chwili Gmina pozostała z problemem przejścia dla pieszych w tym rejonie.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że to nie Gmina lecz Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach był inicjatorem budowy ronda w Pruchnej.

Przewodniczący C. Greń przypomniał sprawę bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniu z DK 81 w Drogomyślu.

Komendant R. Kamiński wyjaśnił:

1)   na wały rzeki Wisły nie można wjeżdżać samochodami, gdyż jest to karalne; poinformował też, że Policja może podejmować działania na terenach publicznych, nie na prywatnych;

2)   na rondzie w Pruchnej – Policja nie stosuje represji, ze względu na niedokończoną sprawę przejścia dla pieszych;

3)   tereny przyszkolne i boiska będą patrolowane przez Policję w okresie wiosenno-letnim.

Radny A. Kajstura wnioskował, aby zdjąć 2 gałęzie wiszące na drutach oświetlenia ulicznego przy ulicy Bielskiej w Zabłociu (na odcinku od mostu na rzece Wiśle w kierunku Solanki w Zabłociu – jedna gałąź po lewej, a druga po prawej stronie drogi).

Radny B. Pająk wnioskował, aby zwrócić się do Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie o przebudowę przepustu przy ulicy Głównej w Bąkowie (w rejonie Parku Roślin). Po wyczyszczeniu rowu przepust jest położony wyżej niż poziom dna rowu, w związku z czym powstaje tam zastoisko wody.

 

ad. 22.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XIX sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 17.oo) słowami „zamykam XIX sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ