Uchwała Nr XXI.192.2016
Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 29 czerwca 2016 r.

w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Strumień na lata 2016-2020

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 150, z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2016 r. poz. 446) - na wniosek Burmistrza Strumienia - Rada Miejskaw Strumieniu

uchwala:

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

Uchwała niniejsza określa:

1) prognozę dotyczącą wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy w poszczególnych latach, z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne;

2) analizę potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali, z podziałem na kolejne lata;

3) planowaną sprzedaż lokali w kolejnych latach;

4) zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżania czynszu;

5) sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy w kolejnych latach;

6) źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach;

7) wysokość wydatków w kolejnych latach, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli, a także wydatki inwestycyjne;

8) opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy, a w szczególności:

a) niezbędny zakres zamian lokali związanych z remontem budynków i lokali,

b) planowaną sprzedaż lokali.

Rozdział 2.
Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego Gminy Strumień w poszczególnych latach, z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne

Podstawowe dane dotyczące mieszkaniowego zasobu gminy na dzień 25.03.2016 r. przedstawia poniższa tabela:

Tabela 1

Lp.

Typ lokali

Ilość

Powierzchnia użytkowa lokali [m2]

1

Budynki mieszkalne

32

7712,02

2

Lokale mieszkalne

169

7712,02

3.1

W tym lokale socjalne

16

582,18

3.2

W tym pomieszczenia tymczasowe

1

11

w tym:

1. Budynki wybudowane przed 1900 r.

Tabela 2

Lp.

Adres budynku:

Ilość lokali

Powierzchnia użytkowa [m2]

1.

Strumień, Rynek 1

5

209,65

2

Strumień, Rynek 2

5

237,60

3.

Strumień, Rynek 3

4

179,58

4.

Strumień, Rynek 6

4

221,31

5.

Strumień, Rynek 13

4

269,10

6.

Strumień, Rynek 16

3

207,32

7.

Strumień, Rynek 18

4

220,01

8.

Strumień, ul. 1 Maja 6

9

267,37

9.

Strumień, ul. Pocztowa 30

7

257,37

10.

Strumień, ul. Mostowa 4

1

38,38

11.

Strumień, ul. Ks. Londzina 48

4

112,37

 

Łącznie

50

2.220,06

2. Budynki wybudowane w latach 1900-1945r.:

Tabela 3

Lp.

Adres budynku

Ilość lokali:

Powierzchnia użytkowa [m2]

1

Strumień, Rynek 5

4

217,13

2

Strumień, Rynek 14

4

143,82

3

Strumień, ul. Mostowa 3

3

144,68

4

Strumień, ul. Ks. Londzina 1

3

220,80

5

Strumień, ul. Pocztowa 9

2

134,50

6

Strumień, ul. Ks. Londzina 52

6

422,65

7

Pruchna, ul. Zbożowa 1

5

275,20

8

Drogomyśl, ul. Pocztowa 3

7

435,00

 

Łącznie

34

1 993,78

3. Budynki wybudowane po 1945r.:

Wszystkie budynki z mieszkaniowego zasobu są własnością Gminy, za wyjątkiem budynku przy ul. Rynek 3 w Strumieniu o nieuregulowanym stanie prawnym, a będącym w posiadaniu Gminy.

Tabela 4

Lp.

Adres budynku

Ilość lokali

Powierzchnia użytkowa [m2]

1

Strumień, ul. Pawłowicka 1

40

1563,00

2

Strumień, ul. Ks. Londzina 23

4

263,42

3

Strumień, ul. Ks. Londzina 63

19

551,64

4

Drogomyśl, ul. Wiejska 26

3

144,10

5

Pruchna, ul. Spółdzielcza 8

1

100,57

6

Strumień, ul. Dolna 2

1

69,10

7

Strumień, ul. Dolna 4

3

74,79

8

Strumień, ul. Dolna 11

1

84,51

9

Strumień, ul. Dolna 13

3

78,73

10

Strumień, ul. Pszczyńska 11

2

122,28

11

Drogomyśl, ul. Oblaski 2

3

188,24

12

Pruchna, ul. Główna 78

2

118,30

13

Zabłocie, ul. Bielska 26

3

139,50

 

Łącznie

85

3498,18


4. Standard budynków z lokalami należącymi do mieszkaniowego zasobu gminy Strumień.

Tabela 5

 

Adres budynku

Ilość lokali mieszkalnych w tym lok. socjalnych [m2]

Powierzchnia lokali komunalnych [m2]

Powierzchnia lokali socjalnych [m2]

Instalacja wodociągowa podłączona do sieci

Instalacja kanalizacyjna  podłączona do sieci

Instalacja elektryczna

Instalacja gazowa

Łazienka

Centralne ogrzewanie w tym z sieci miejskiej

Ciepła woda

Lp.

 

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

1

Strumień, Rynek 1

5

209,65

-

5

5

5

-

1

-

-

2

Strumień, Rynek 2

5

237,60

-

5

5

5

-

5

-

-

3

Strumień, Rynek 3

4

179,58

-

4

4

4

-

2

-

-

4

Strumień, Rynek 5

4

217,13

-

4

4

4

-

4

-

-

5

Strumień, Rynek 6

4

221,31

-

4

4

4

-

4

-

-

6

Strumień, Rynek 13

4

269,10

-

4

4

4

-

4

-

-

7

Strumień, Rynek 14

4

143,82

-

4

4

4

-

4

-

-

8

Strumień, Rynek 16

3

207,32

-

3

3

3

-

3

-

-

9

Strumień, Rynek 18

4

220,01

-

4

4

4

-

4

-

-

10

Strumień, ul. Ks. Londzina 1

3

220,80

-

3

3

3

1

3

3

-

11

Strumień, ul. Ks. Londzina 23

4

263,42

-

4

44

4

1

4

-

-

12

Strumień, ul. Ks. Londzina 48

4

-

112,37

4

4

4

-

3

-

-

13

Strumień, ul. Ks. Londzina 52

6

422,65

-

6

6

6

-

5

-

-

14

Strumień, ul. Ks. Londzina 63

19

551,64

-

 

 

 

-

 

-

-

15

Strumień, ul. Mostowa 3

3

-

144,68

3

3

3

-

2

-

-

16

Strumień, ul. Mostowa 4

1

-

38,38

1

1

1

-

1

-

-

17

Strumień, ul. Dolna  2

1

-

69,10

1

1

1

-

1

-

-

18

Strumień, ul. Dolna 4

3

-

74,79

2

2

2

-

-

-

-

19

Strumień, ul. Dolna  11

1

-

84,51

1

1

1

-

1

-

-

20

Strumień, ul. Dolna 13

3

-

78,73

3

3

3

-

1

-

-

21

Strumień, ul. Pszczyńska 11

2

122,28

-

2

2

2

-

2

-

-

22

Strumień, ul. Pocztowa 9

2

134,50

-

2

2

2

-

2

-

-

23

Strumień, ul. Pocztowa 30

7

257,37

-

7

7

7

-

7

-

-

24

Strumień, ul. 1 Maja 6

9

267,37

-

10

10

10

-

1

-

-

25

Strumień, ul. Pawłowicka 1

40

1563,00

-

40

40

40

-

40

-

-

26

Pruchna, ul. Spółdzielcza 8

1

100,57

-

1

1

1

-

1

-

-

27

Pruchna, ul. Zbożowa 1

5

275,20

-

5

5

5

-

5

-

-

28

Drogomyśl, ul. Wiejska 26

3

144,10

-

3

-

3

2

3

2

-

29

Drogomyśl, ul. Pocztowa 3

7

435,00

-

7

7

7

7

7

7

-

30

Pruchna, ul. Główna 78

2

118,30

-

2

2

2

-

2

2

-

31

Drogomyśl, ul. Oblaski 2

3

188,24

-

3

3

3

3

3

3

-

32

Zabłocie, ul. Bielska 26

3

139,50

-

3

-

3

-

3

3

-


5. Prognoza wielkości mieszkaniowego zasobu Gminy na lata 2016-2020

W okresie 2016-2020 nie przewiduje się zmiany wielkości zasobu mieszkaniowego. Wszelkie zmiany w zasobie mieszkaniowym gminy Strumień będą wprowadzane odrębnymi uchwałami Rady Miejskiej w Strumieniu.

6. Prognoza stanu technicznego mieszkaniowego zasobu Gminy

Zakłada się podejmowanie działań w zakresie bieżącej eksploatacji budynków oraz wykonanie zaplanowanych remontów i modernizacji oraz inwestycji przedstawionych szczegółowo w rozdziale III, co pozwoli na utrzymanie budynków w stanie co najmniej niepogorszonym.

Rozdział 3.
Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali, z podziałem na kolejne lata

1. Potrzeby remontowe budynków i lokali wynikają z konieczności utrzymania stanu technicznego budynków i lokali na poziomie zapewniającym bezpieczeństwo ludzi i mienia w okresie ich użytkowania.

Tabela 6

Lp.

Rodzaj potrzeby

Ilość potrzeb w sztukach

1.

Wymiana stolarki okiennej (szt.)

100

2.

Remonty pokryć dachowych (bud.)

6

3.

Roboty dociepleniowe ścian (bud.)

1

4.

Wymiana instalacji elektrycznych (bud.)

3

5.

Modernizacje i wymiany instalacji c.o. (bud.)

3

6.

Konserwacje klatek schodowych (bud.)

10

7.

Remonty elewacji budynków (bud.)

11

8.

Remonty pieców kaflowych (szt.)

8

9.

Remonty instalacji wod-kan

8

2. Planuje się, oprócz konserwacji bieżących dokonywanych w ramach zarządzania zasobami mieszkaniowymi, wykonanie w latach 2016-2020 remontów i modernizacji zasobu mieszkaniowego Gminy w ilościach:

Tabela 7

 

 

Ilość przedsięwzięć

L.p.

Nazwa zadania

2016

2017

2018

2019

2020

1.

Wymiana stolarki okiennej (szt.)

21

19

20

22

18

2.

Remont pokryć dachowych (bud.)

1

1

2

1

1

3.

Roboty dociepleniowe ścian (bud.)

-

-

-

1

-

4.

Wymiana instalacji elektrycznych (bud.)

1

1

-

1

-

5.

Modernizacja i wymiana instalacji c.o. (bud.)

2

-

-

1

-

6.

Konserwacja klatek schodowych (bud.)

2

2

2

2

2

7.

Remont elewacji budynków (bud.)

1

3

2

2

3

8.

Remont pieców kaflowych (szt.)

3

1

2

1

1

9.

Remont instalacji wod-kan (bud.)

2

3

1

1

1

Rozdział 4.
Planowana sprzedaż lokali w kolejnych latach

W okresie 2016-2020 nie planuje się sprzedaży budynków i lokali z mieszkaniowego zasobu gminy.

Rozdział 5.
Zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżania czynszu

1. Burmistrz Strumienia ustala stawkę bazową czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, nie częściej niż jeden raz w roku.

2. Przy ustalaniu stawki bazowej czynszu najmu należy uwzględnić wszelkie koszty związane z utrzymaniem lokali, w tym:

1) podatek od nieruchomości;

2) koszty administrowania;

3) koszty konserwacji;

4) koszty utrzymania technicznego budynku;

5) koszty utrzymania terenów przyległych do budynku, w tym zieleni;

6) koszty utrzymania pomieszczeń wspólnego użytkowania, w tym opłaty za energię cieplną i elektryczną.

3. Czynniki wpływające na podwyższenie i obniżenie wartości użytkowej lokali uwzględniane przy ustalaniu stawek czynszu zostały przedstawione w tabeli stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

4. Lokator oprócz czynszu jest obowiązany do uiszczania związanych z eksploatacją mieszkania opłat niezależnych od właściciela tj. opłat za dostawę do lokalu energii, gazu, wody, oraz odbiór nieczystości płynnych w wypadku gdy korzystający z lokalu nie ma zawartej umowy bezpośrednio z dostawcą mediów lub dostawcą usług.

5. W czasie trwania stosunku najmu wynajmujący może podwyższyć stawkę czynszu, jeśli dokonał w lokalu ulepszeń mających wpływ na wysokość czynszu.

6. W przypadku uszczuplenia wyposażenia technicznego z przyczyn leżących po stronie wynajmującego, stawka czynszu najmu powinna być zmniejszona.

7. Przed zmianą umowy najmu w zakresie wysokości czynszu, należy sporządzić protokół stwierdzający fakt wystąpienia zmian czynników wpływających na zmianę wysokości czynszu.

8. Czynsze corocznie mogą ulegać podwyższeniu o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług publikowany przez Prezesa GUS.

9. Celem zapewnienia spłaty należnego czynszu należy prowadzić pełną windykację należności czynszowych, a w przypadku trudnej sytuacji finansowej najemcy zaproponować mu zawarcie ugody w sprawie spłat zaległości i bieżących należności.

10. Na wniosek najemcy, obniżka czynszu naliczonego wg obowiązujących stawek może wynosić:

1) w przypadku gospodarstwa jednoosobowego:

a) do 40%, gdy dochód najemcy nie przekracza 50% najniższej emerytury obowiązującej w dniu złożenia wniosku,

b) do 25%, gdy dochód najemcy przekracza 50% i nie przekracza 90% najniższej emerytury obowiązującej w dniu złożenia wniosku,

c) do 15%, gdy dochód najemcy przekracza 90% i nie przekracza 125% najniższej emerytury obowiązującej w dniu złożenia wniosku;

2) w przypadku gospodarstwa wieloosobowego:

a) do 40%, gdy średni dochód w przeliczeniu na członka gospodarstwa domowego nie przekracza 35% najniższej emerytury obowiązującej w dniu złożenia wniosku,

b) do 20%, gdy średni dochód w przeliczeniu na członka gospodarstwa domowego przekracza 35% i nie przekracza 70% najniższej emerytury obowiązującej w dniu złożenia wniosku,

c) do 15%, gdy średni dochód w przeliczeniu na członka gospodarstwa domowego przekracza 70% i nie przekracza 100% najniższej emerytury obowiązującej w dniu złożenia wniosku.

11. W przypadku udzielenia najemcy obniżki czynszu, obniżony czynsz obowiązuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po dacie złożenia wniosku.

12. Decyzje dotyczące obniżania czynszu podejmowane będą na podstawie procedury wynikającej z powyższych zasad, określonej w odrębnym zarządzeniu Burmistrza Strumienia.

Rozdział 6.
Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy w kolejnych latach

1. Wszystkie budynki i lokale wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu Gminy są zarządzane przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu - zakład budżetowy Gminy Strumień. Zakład ten ponosi pełną   odpowiedzialność za utrzymanie budynków i lokali, wykonując uchwały rady Miejskiej oraz zarządzenia Burmistrza Strumienia.

2. Jako cel nadrzędny zasad zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy uznaje się poprawę jakości i efektywności świadczonych usług w zakresie gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Strumień.

3. Zarządzanie budynkami i lokalami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy winno się odbywać przy uwzględnieniu następujących zasad:

1) należy dążyć do osiągnięcia stanu budynków i lokali na poziomie standardów oczekiwanych przez mieszkańców oraz wynikających z lokalizacji na terenie gminy;

2) należy przyjąć kryteria ekonomicznej efektywności jako podstawę decyzji, co do sposobu postępowania z nieruchomościami w zakresie najmu, sprzedaży czy wyburzenia budynków.

4. Zasady wynajmowania lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy określa odrębna uchwała.

Rozdział 7.
Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach

1. Źródłem finansowania inwestycji i modernizacji w budynkach z mieszkaniowego zasobu gminy będą dochody gminy.

2. Źródłem finansowania kosztów bieżącej eksploatacji i remontów mieszkaniowego zasobu gminy będą:

a) dochody z czynszu za najem lokali mieszkalnych oraz najmu lokali użytkowych,

b) dotacje z budżetu Gminy,

c) dotacje ze programów wspierających budownictwo socjalne na podstawie ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych noclegowni i domów dla bezdomnych oraz innych dostępnych dla samorządów dotacji pomocowych.

Rozdział 8.
Wysokość wydatków w kolejnych latach, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli, a także wydatki inwestycyjne.

Wysokość wydatków w latach 2016-2020 na cele związane z kosztami eksploatacji, zarządu, remontów i modernizacji mieszkaniowego zasobu Gminy określa się następująco:

Tabela 8

 

Tytuł wydatku

 

 

 

 

 

 

 

2016/zł

2017/zł

2018/zł

2019/zł

2020/zł

Lp.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

1.

Koszt bieżącej eksploatacji

390 000,00

395 000,00

400 000,00

405 000,00

410 000,00

2.

Koszty remontów oraz modernizacji lokali i budynków

150 000,00

150 000,00

155 000,00

155 000,00

160 000,00

3.

Koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi

-

-

-

-

-

4.

Wydatki inwestycyjne związane z utrzymaniem zasobu

60 000,00

70 000,00

100 000,00

100 000,00

100 000,00

5.

Wydatki inwestycyjne związane z budową budynków z lokalami socjalnymi i pozostałymi

-

-

-

-

-

 

Ogółem:

600 000,00

615 000,00

655 000,00

660 000,00

670 000,00

Rozdział 9.
Opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.

W celu poprawy wykorzystania i racjonalizacji gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy zakłada się prowadzenie następujących działań:

1) sukcesywne polepszenie warunków mieszkalnych w istniejącym zasobie mieszkaniowym;

2) podjęcie skutecznych działań w celu egzekwowania regularnych i terminowych płatności czynszu poprzez niezwłoczne uruchamianie procesu windykacji w momencie pojawienia się zaległości czynszowych obejmujących trzy kolejne okresy płatności.

Rozdział 10.
Postanowienia końcowe

1. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Strumienia.

2. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.

3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.

 

 

 

Przewodniczący Rady
Czesław Greń